http://www.kauppalehti.fi/5/i/auto/index.jsp?oid=201203140603
Tulee virmoille kalliiksi hankkia autoja henkilökunnan käyttöön tai korottaa km-korvauksia, jotta työajaminen vielä kannattaa verojen jälkeen... (lue ettei henkilökunnan kannata enää ajaa työajoa kyllösen politiikalla).
Kyllösen leikkuri tulossa
19
371
Vastaukset
- Toimistoni autossa
Auto on työkalu sitä työssään tarvitseville. Omien työkalujen hankinta ja huoltokulut saa vähentää verotuksessa tulonhankkimiskuluina. Yhdenvertaisuusperiaatetta pitäisi siis käyttää ja km kulutkin pitäisi hyvittää kuten aiemminkin.Toinen vaihtoehto on käyttää tuota tulevaa periaatetta ja hylätä kaikki vähennykset toimistojen hankkimis ja käyttökuluista - se olisi sitä tasa-arvoa. Tai verottaa kansanedustajia istuntosalin sähköistä, lämmityksestä ja muista eduista nauttiessaan. Kyseessähän ovat työskentelyolosuhteet. Miksi siis verottaa niitä erilailla.Autoni on toimisto pyörillä.
Aion yllyttää edustajia kapinaan ja olemaan ajamatta yli 15000 km. Hotelliala ja huoltamot sekä autoliikkeet kiittänevät hallitusta kun edustajat jäävät kotiin.Hallituksessa on vielä työntekijöiden edustajia - vai onko oikeesti?- reka05
kohta vaalit ketä äänestät ,kyllä pässi katainen yhtä syyllinen kuin kuin se siwan kassakin.
- kaapo3446
Saapa nähdä miten Kyllösen hanke verovapaiden km korvauksien leikkaamisesta toteutuu.KUn verovapaita ajoja on ajettu omalla autolla 15 tkm, sitten ei ilmeisesti tarvi sitten ajaa omalla autolla työajoa asiakkaille tms. työajoa josta km korvauksia maksetaan. Ajellaan vaan aamulla konttorille ja konttorilta kotiin omalla, tai millä kulkutavalla kukin töihinsä nyt haluaa tullakin. Joku järjestää huolto, myynti ja projektikeikoille autot, ilmeisesti työnantaja.Otetaan firman pihasta ja palautetaan firman pihaa, toimi varmaan isoissa taloissa hyvin, kun on ~200 käyttäjää :) Työsuhdeautoon ei voida pakottaa (ay liittoni lakimies vastasi minulle). Uusia henkilöitä palkatessa voidaan työsuhdeauto määrätä, tule taloon ja ota työsuhde auto,jahas et tule vai, noh me toiselta hakijlta tiedsutellaan tätä samaa autoasiaa.
- Käyttökytky
Uudellakin kilometrikorvaussysteemillä pääsee hyvin tienaamaan kilometreistä, joten en näe mitään syytä, miksi en mainitsemiisi ajoihin käyttäisi omaa autoani.
- 20 vuotta jo---
Käyttökytky kirjoitti:
Uudellakin kilometrikorvaussysteemillä pääsee hyvin tienaamaan kilometreistä, joten en näe mitään syytä, miksi en mainitsemiisi ajoihin käyttäisi omaa autoani.
Osta uusi auto osareilla ja pistä kaikki kulut exceltaulukkoon myös vaihtoarvoero hankintahinnasta ja kommontoi sen jälkeen uudestaan....
- Avaimenperäalkometri
20 vuotta jo--- kirjoitti:
Osta uusi auto osareilla ja pistä kaikki kulut exceltaulukkoon myös vaihtoarvoero hankintahinnasta ja kommontoi sen jälkeen uudestaan....
Kuinka osavuosikatsauksilla ostetaan auto?
- dfadvafd<zdf vcxzf
Hyvä kun kusetus vähenee.
Miksi firmojen pakuja liikku sunnuntaina.
Alan ottamaan kuvia niistä todisteeksi ja yhteyttä verottajaan niin tämäkin kusetus loppuu lyhyeen. - Porvari
Milloinkas vasuri taloutta ymmärtäisi. Vasemmistolaisten pohjaton kateus vie kalatkin vedestä ja autot liikenteestä. Ehkä vihreät ovat tyytyväisiä
- reka05
katainen ei pannut hanttiin yhtään eli onko kokoomus hypännyt vasurien kimppaan
- Käyttökytky
Millä tavalla mielestäsi kateus liittyy tähän aiheeseen?
- Taloutta
Uusien autojen myynti romahtaa -> käytettyjen autojen hinta nousee -> kaikki voittaa?
- reka05
on se kyllönen tavallinen lappalainen tampio
- morooo00765
mun työnnettävässä ruohonleikkurissa on töötti ja ilmastointi. pitkät valotkin löytyy
- Kaupparatsuni ja isä
Ei edlleenkään järjen hiventä koko kilometrikorvausten pienentämisessä eikä yleensäkän työsuhde autojen kuluissa/veroissa käytäjälle.
Molemmissa pääsääntöisesti tehdään rankkaa duunia eli ajetaan autolla 40-50t km/vuosi ja lähes aina työmatkat omalla ajalla. Em. kilometrimäärillä istutaan autossa noin 800 tuntia vuodessa eli lähes puolet laskenallisesta työajasta. Toki ne ovat suurimmaksi osaksi ylityötä josta ei makseta korvausta.
työ reissuissa omalla autolla riski liikkumisen vahingoista on ulkoistettu työntekijälle. Kun jotain autosta hajoaa niin itse maksat laskun. Tätä eivät ääliöt (lue ministeri)tajua kun unelmoivat kilometrikorvauksista rikastumisella. Käytännön esimerkkejä rengasrikko = yleensä uusi rengas = noin 300eur, tuulilasiin kivi tai elukka/lintu = 500 Eur. Kun joutuu ajmaan esim raksatyömaalla tms. niin auton alustan paloja/katalysaattoreita menee a 700 Eur/ laaki. Näitä ei satu jos auto seisoisi kotipihalla.
Eli pelkkä rengas rikko vie yli 600 km vastaavat korvaukset. Eipä ole hupia
Työsuhde autossa vahingot maksaa työnantaja mutta itse maksetaan verot.
Kolmas kääntöpuoli on että reissumiehen perhe tarvitsee lähes aina toisen auton koska "isä työmatkalla" eikä pääse viemään reeneihin.
NEljäs näkökulma on että tämä km-korvaus ittuilu kohdistuu käytännössä suomen passilla varustettuihin henkilöihin. Kohta hommat ulkoistetaan vironpojille jotka ajavat reissunsa pitkäkilpisillä autoilla tallinan naftat tankeissa ei verottaja saa tästä hommasta latiakaan. - Mara K.
Edelleen on järkeä kilometrikorvausten pienentämisessä sekä yleensäkin työsuhdeautojen kuluissa/veroissa käyttäjälle.
Työn rankkuus tai työhön kuluva aika ei ole mikään järjellinen peruste kilometrikorvausten suuruutta tai työsuhdeauton verotusta mietittäessä.
Työreissuissa omalla autolla liikkumisessa riski vahingoista on tavallaan ulkoistettu työntekijälle. Siitä riskistä maksetaan käypä korvaus. Tätä kaikki nettikirjoittelijat eivät halua tajuta.
Jos rengasrikon kustannus on 300 €, on autossa teinirenkaat, auto valittu tarkoitukseen väärin tai sitten auton käyttäjä ei osaa hoitaa asiaa.
Yleensä tuulilasit asennettuna sivukuluineet ovat halvempia kuin 500 €, ellei hoida asiaa niin, että joutuu esim. ajamaan pitkiä pätkiä taksilla. En ole 22 vuoden aikana joutunut kertaakaan vaihdattamaan tuulilasia sen vaurioitumisen vuoksi.
Koskaan en ole joutunut vaihdattamaan auton alustan osia tai katalysaattoreita sen vuoksi, että ne olisivat vaurioituneet yht'äkkisesti huonoissa olosuhteissa ajamisen johdosta, vaikka paljon ajankin huonoissa olosuhteissa. Luonnollinen kuluminen on toki hieman nopeampaa.
Hyvin useassa perheessä on nykyään kaksi autoa tarpeen vuoksi. Kilometrikorvausten tarkoitus ei kuitenkaan ole kustantaa kakkosautoa. Moni muukin kuin tekee pitkää päivää kuin kauppamatkustajat, eivätkä sen vuoksi voi viedä muita perheenjäseniä treeneihin. Tätä asiaa ei ole mitään syytä kompensoida kilometrikorvauksilla tai autoedun verotusarvossa.
Mitä on "ittuilu"?- jaaaa...
""En ole 22 vuoden aikana joutunut kertaakaan vaihdattamaan tuulilasia sen vaurioitumisen vuoksi.""
No vaimon kohdalla vaihtuu ruutu joka toinen vuosi. Päivittäiset ajot etelä espoosta hyvinkäälle töihin . 80-100 km/h kehä komosta ja sitten vielä hämeenlinnantietä jotka kumpikin ovat aikamoisia tuhoamaan ruutuja. Kun uusi lasi vaihdettu niin hyvä jos muutama kuukausi menee ilman ensimmäistä säröä. Kun lasi paikattu tarpeekis moneen kertaan se on sitten uusittava. Minulla menee ruutu muutaman vuoden välein vaihtoon.
Sitten 90-luvun lopun olemme vaimon kanssa hakeneet 8 uutta autoa. Ne vaihtuu yleensä neljäntenä vuotena. Todelliset kulut ei selviää muutaman kuukauden tai yhden vuoden perioodilla vaan laskemalla kaikki kulut 3-4 vuoden aikavälillä. Sinä aikana ehti jo hajota osiakin kuten latureita akkuja, äänenvahtimia,tuulilaseja etc. Silloin selviää myös autonvaihdon yhteydessä hyvityshinta ja siten arvonalennus.
5 vuoden ikäinen auto on jo yli ikäinen meidän perheessä. Kerran erehdyin ottamaan vaimon auton käyttöön kuun hän uuden hankki. Pidin sitä pari vuotta käytössä mikä oli suuri virhe. Liki kaikki oli 6 vuoden ikäisessä autossa kulunuty loppuun ja muutaman kuukauden aikavälillä tuli huoltoja yhteensä 3,000 euroa. Vaikka noin vanhaan autoon teetätin huollot nyrkkipajoilla.
Yleensä autot menneet maahan tuojien pikahuoltoihin koska ilman autoa ei onnistu työnteko. Itse liikun ympäri suomea myyntihommisssa ja vaimon työn sijainnin takia.
Ne jotka kommentoivat että km-korvauksilla tekee tiliä niin ovat vain lyhyitä ajanjaksoja saanneet km-korvauksia ja ollenkaan saanneet.
Hetkellisesti voi tehdä tiliä jos ajaa autolla joka ei juuri silloin hajoaa ja unohtaa autovakuutukset etcc. Mutta kun ajaa yhdellä autolla 4-5 vuotta joka viikko jotain reissuja niin johan tilanne muuttuu. Tulee kaikenlaisia yllätyksiä vastaan kuten minulla viime viikolla kun ajelin poriin ja törmäsin 5 kk ¨vanhalla autollani peuraan satasen vauhdissa. Onneksi on kasko mutta kuluja tulee silti ja vuokra auton joudun ottaa viikoksi. - Mara K.
jaaaa... kirjoitti:
""En ole 22 vuoden aikana joutunut kertaakaan vaihdattamaan tuulilasia sen vaurioitumisen vuoksi.""
No vaimon kohdalla vaihtuu ruutu joka toinen vuosi. Päivittäiset ajot etelä espoosta hyvinkäälle töihin . 80-100 km/h kehä komosta ja sitten vielä hämeenlinnantietä jotka kumpikin ovat aikamoisia tuhoamaan ruutuja. Kun uusi lasi vaihdettu niin hyvä jos muutama kuukausi menee ilman ensimmäistä säröä. Kun lasi paikattu tarpeekis moneen kertaan se on sitten uusittava. Minulla menee ruutu muutaman vuoden välein vaihtoon.
Sitten 90-luvun lopun olemme vaimon kanssa hakeneet 8 uutta autoa. Ne vaihtuu yleensä neljäntenä vuotena. Todelliset kulut ei selviää muutaman kuukauden tai yhden vuoden perioodilla vaan laskemalla kaikki kulut 3-4 vuoden aikavälillä. Sinä aikana ehti jo hajota osiakin kuten latureita akkuja, äänenvahtimia,tuulilaseja etc. Silloin selviää myös autonvaihdon yhteydessä hyvityshinta ja siten arvonalennus.
5 vuoden ikäinen auto on jo yli ikäinen meidän perheessä. Kerran erehdyin ottamaan vaimon auton käyttöön kuun hän uuden hankki. Pidin sitä pari vuotta käytössä mikä oli suuri virhe. Liki kaikki oli 6 vuoden ikäisessä autossa kulunuty loppuun ja muutaman kuukauden aikavälillä tuli huoltoja yhteensä 3,000 euroa. Vaikka noin vanhaan autoon teetätin huollot nyrkkipajoilla.
Yleensä autot menneet maahan tuojien pikahuoltoihin koska ilman autoa ei onnistu työnteko. Itse liikun ympäri suomea myyntihommisssa ja vaimon työn sijainnin takia.
Ne jotka kommentoivat että km-korvauksilla tekee tiliä niin ovat vain lyhyitä ajanjaksoja saanneet km-korvauksia ja ollenkaan saanneet.
Hetkellisesti voi tehdä tiliä jos ajaa autolla joka ei juuri silloin hajoaa ja unohtaa autovakuutukset etcc. Mutta kun ajaa yhdellä autolla 4-5 vuotta joka viikko jotain reissuja niin johan tilanne muuttuu. Tulee kaikenlaisia yllätyksiä vastaan kuten minulla viime viikolla kun ajelin poriin ja törmäsin 5 kk ¨vanhalla autollani peuraan satasen vauhdissa. Onneksi on kasko mutta kuluja tulee silti ja vuokra auton joudun ottaa viikoksi.No juu,
tein tällaisen esimerkkilaskelman.
Lähtökohta:
- Auton pitoaika 3 vuotta
- Korvattavia kilometrejä 40000 km/vuosi
- Omia ajoja 10000 km/vuosi
- Auto Toyota Corolla vm. 2004 1,6 bensa, aj. 100000 km, hankintahinta 10000€
Saadut km-korvaukset kolmen vuoden aikana
54000 €
Kulut kolmen vuoden aikana
- 20400 € bensa, 8 l/100km, 1,7 €/l
- 10000 € arvon alenema
- 4500 € huollot korjaukset
- 3000 € renkaat
- 1800 € vakuutus (sis. kasko, bonukset 70%)
- 1500 € pesut
Tässä tapauksessa kilometrikorvauksilla tienaa (netto) n. 21000 €/3 vuotta, eli 7000 €/vuosi. Joku voi tietenkin muistuttaa, että ei kaikilla ole vakuutusbonukset 70 %, 11 vuotta vanhan 250tkm ajetun Corollan hinta on enemmän kuin 0 €, bensaa ei saa kulumaan 8 l/100 km, MINÄHÄN en Corollalla aja, vaikka saisin 1000€ palkankorotuksen jne. - Työkirja1
Mara K. kirjoitti:
No juu,
tein tällaisen esimerkkilaskelman.
Lähtökohta:
- Auton pitoaika 3 vuotta
- Korvattavia kilometrejä 40000 km/vuosi
- Omia ajoja 10000 km/vuosi
- Auto Toyota Corolla vm. 2004 1,6 bensa, aj. 100000 km, hankintahinta 10000€
Saadut km-korvaukset kolmen vuoden aikana
54000 €
Kulut kolmen vuoden aikana
- 20400 € bensa, 8 l/100km, 1,7 €/l
- 10000 € arvon alenema
- 4500 € huollot korjaukset
- 3000 € renkaat
- 1800 € vakuutus (sis. kasko, bonukset 70%)
- 1500 € pesut
Tässä tapauksessa kilometrikorvauksilla tienaa (netto) n. 21000 €/3 vuotta, eli 7000 €/vuosi. Joku voi tietenkin muistuttaa, että ei kaikilla ole vakuutusbonukset 70 %, 11 vuotta vanhan 250tkm ajetun Corollan hinta on enemmän kuin 0 €, bensaa ei saa kulumaan 8 l/100 km, MINÄHÄN en Corollalla aja, vaikka saisin 1000€ palkankorotuksen jne.Meinaatkos, että tuon ikäistä Corollaa pystyisi käyttämään ja ylläpitämään kolme vuotta noihin yksityisajoihin hintaan 8200e, eli n. 2700e/vuosi? Arvelisin, että ei pysty, eli tienisti olisi silloin enemmän kuin tuo väittämäsi n. 21000e/3 vuotta eli 7000e/vuosi.
Samalla kannattaa muistaa, että helposti tulee hoidettua omia asioita niillä ajoilla, joista saa kilometrikorvaukset, eli reissusta takaisin ajaessa käy kaupassa matkan varrella, usein lähtö reissuun suoraan kotoa ja paluu kotiin ilman että tarvitsee käydä työpaikan kautta jne. eli helposti laskuttamattomia ajoja tulee vähemmän kuin niitä kilometrejä, mitä tulisi käytettäessä autoa pelkästään omiin ajoihin. - Ekseli kakkonen
Mara K. kirjoitti:
No juu,
tein tällaisen esimerkkilaskelman.
Lähtökohta:
- Auton pitoaika 3 vuotta
- Korvattavia kilometrejä 40000 km/vuosi
- Omia ajoja 10000 km/vuosi
- Auto Toyota Corolla vm. 2004 1,6 bensa, aj. 100000 km, hankintahinta 10000€
Saadut km-korvaukset kolmen vuoden aikana
54000 €
Kulut kolmen vuoden aikana
- 20400 € bensa, 8 l/100km, 1,7 €/l
- 10000 € arvon alenema
- 4500 € huollot korjaukset
- 3000 € renkaat
- 1800 € vakuutus (sis. kasko, bonukset 70%)
- 1500 € pesut
Tässä tapauksessa kilometrikorvauksilla tienaa (netto) n. 21000 €/3 vuotta, eli 7000 €/vuosi. Joku voi tietenkin muistuttaa, että ei kaikilla ole vakuutusbonukset 70 %, 11 vuotta vanhan 250tkm ajetun Corollan hinta on enemmän kuin 0 €, bensaa ei saa kulumaan 8 l/100 km, MINÄHÄN en Corollalla aja, vaikka saisin 1000€ palkankorotuksen jne.Tuo korvauksen muutos tarkoittaisi esittämiäsi laskelmia hyödyntäen sitä, että kolmessa vuodessa tienistiä tulisi enää 10500e/3 vuotta, eli 3500e/vuosi netto. Tässä ei ole huomioitu nimim. Työkirja1 huomiota siitä, että oman auton hankinta pelkästään omiin ajoihin maksaa enemmän kuin laskelmissasi on huomioitu. Kyllähän siihen töitä joutuisi tekemään, että tavallinen työntekijä edes tuon 3500e/vuosi saisi nettona lisää palkkaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1631453Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on681269Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä251248Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2151134- 1271076
Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️2241002Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk317999- 42939
- 72905
- 73899