auttoiko uroskoiran kastrointi uroksille rähisemiseen?

Annika123

Moi, minulla on vuoden vanha russeli joka tulee narttujen ja leikattujen urosten kanssa toimeen ja myös suurimman osan vanhempien urosten kanssa mutta joidenkin nuorempien urosten päälle käy ja ottaa miehestä mittaa. Koira on pennusta asti sosiaalistettu ja tämä urosten kanssa rähinöinti alkoi siinä aikuistumisen kynnyksellä joskus 9kk iässä. ja koirani "´vihollisia" ovat samanikäiset tai nuoremmat urokset.

Olenkin ajatellut kastroida koiran, ja toivoisin että urosmatchoilu ja narttujen nylkyttäminen ja vieraissa sisälle merkkaaminen jäisi vähemmälle.

Haluaisin kuulla kokemuksia että onko kellään kastrointi auttanut uroksen rähinöintiin muiden urosten kanssa? Entäs sitten tuo hormoni"kapseli" onko siitä kokemusta? kaikki kokemukset otetaan vastaan! myös huonot

9

2231

Vastaukset 9

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pallinpoisto

Minun nuorempi uros koira leikattiin n.10kk ikäisenä, ihan sen takia kun on sekarotuinen ja lisäksi harrastamisesta ei meinannut tulla mitään sen jälkeen kun poika älysi että myös tyttökoiria on olemassa.. ;) Myöskin puistoilu oli yhtä painajaista kun ei se tehnyt mitään muuta kun nylkytti narttu koiria. Uroksia kohtaan se on kuitenkin aina ollut hyvin alistuvainen, enkä kyllä ole hänen antanutkaan alistaa/machoilla/dominoida muita ja hän on ollut aina meidän lauman "alin" jäsen. Leikkauksen myötä koiran perusluonne rauhottui hieman, rupesi kuuntelemaan lenkeillä sekä harrastuksissa, eikä enää puistossa nylkytä narttuja, vaan leikkii niiden kanssa. Ennen leikkausta koirani myös merkkaili sisälle vieraissa paikoissa, mutta se loppui kuin seinään kastroinninAi jälkeen.
      Minulla on myös toinen vanhempi uros koira, joka räyhää varsinkin uroksille (joskus myös nartuillekkin) ja hänen kohdallaan kastrointi ei vaikuttanut millään tavalla rähinöintiin, sillä hän oli monen vuoden ajan "saanut" käyttäytyä niin, eikä pallinpoisto useinkaan vaikuta opittuihin käyttäytymismalleihin.

Leikkauksesta on ollu meille nuoremman uroksen kohdalla pelkkää plussaa, mutta aika paljon tosiaan vaikuttaa se, kuinka uros on "oppinut" käyttäytymään. Jos esim. koirasi on saanut monen vuoden ajan alistaa "heikompia" uroksia tai se on saanut käyttäytyä dominoivasti, ei kastrointi monesti vaikuta näihin asioihin.

• vf07rkdf

Remmirähinään ei kastrointi auta, se on koulutuskysymys. Eikä ihan helppoakaan, mutta päättäväisellä työllä saa tuloksia.
      Nylkyttämisiin ja merkkailuihin vaikuttaa enempi.
      Ongelmakokoelmanne vaikuttaa johtajuusongelmalta.

• canis.familiaris

Kyllä. Koulutus kysymys. Koira käyttäytyy miten sen annetaan käyttäytyä...

Minusta leikkaus on tarpeen vain silloin, jos koiran etu tai terveys sitä vaatii. (perusteltu syy)

• aloittajaannika

Moikka, koirani ei ole koskaan rähissyt hihnassa. Koira kulkee vasemmalla puolellani aina hihnassa eikä hauku tai kiinnitä huomiota vastaantuleviin joten ei ole koulutuskysymys. Olisiko jotain fiksuja kokemuksia? kiitos

• aloittaja123

lisäys edelliseen. Eli siis nämä rähjäykset ei koskaan tapahdu hihnassa vaan esim koirapuistossa. ja ei rähise nartuille, leikatuille uroksille tai selkeästi vanhemmille. joten luulen että osittain tämä on ainkin hormonaalista toimintaa

• surullista

Kaverini koira kastroitiin ja se menetti kyvyn pidättää pissaa/kakkaa.Teki tarpeensa sisälle.Tällaistakin voi sivuvaikutuksena sattua =(

• Suffeli_

Uroksille rähisemiseen leikkaus ei luultavasti auta. Muut urokset eivät tunnista sitten koiraasi hajun perusteella urokseksi ja saattavat yrittää astua sitä. Silloin on odotettavissa rähinää.

Mullakin on nuori uroskoira, joka saattaa epävarmuuttaan murista uroksille. Nyt on käyty koirapuistossa vain silloin, kun siellä on tuttuja uroksia. Koira on ihan selvästi saanut varmuutta ja välillä kohdatessaan uusia uroksia, ongelmia ei ole ollut.

Itse tulin siis siihen tulokseen, että vaadin koiraltani liikaa. Se ei ollut valmis tutustumaan koko ajan uusiin uroksiin eikä luottanut näissä tilanteissa minuun. Kun luottamussuhteemme on parantunut, on mennyt paljon paremmin.

• Minulla on ihan henkilökohtaista kokemusta kastroinnista. 3v. sitten kävin kirurgin veitsen alla ja toisille miehille machoilu loppui kuin seinään. En enää pienissäkään määrin haasta samaa sukupuolta, mutta nyt ne yrittävät astua minua vaikka olen kiinnostunut pelkästään naissukupuolisista :| Olisi pitänyt jättää toinen kives niin silloin olisin mennyt sitä kultaista keskitietä varmaankin. Ehkä sitten seuraavassa elämässä teen viisaammin.

• jfdkali

Kastrointi auttaa jonkun verran, mutta varaudu odottamaan tuloksia kuukausia. Koulutusta on silti jatkettava, jotta jo vakiintunut tapa saadaan pois. Parasta on ehkä se että toiset urokset eivät ota haastetta vastaan koska koirasi ei enää haise urokselle, ja tappelu kuivuu kasaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Moottoripyöräonnettomuus

Mopomiitissä tapahtunut onnettomuus ja uutisointi. Ajoradan ylityksen vaarallisuudesta ei mitään uutisointia. Ei myöskää
      Alajärvi
      65
      788
    2. haluatko lopettaa

ihan lopullisesti
      Ikävä
      158
      774
    3. Ampuminen kylpylässä

Onko vornasen timbe käynyt hiukan kylpemässä vai mikä tämä ampumatapaus on kylpylässä? Tuntuu aika villi meno olevan naa
      Naantali
      25
      760
    4. Jos oikeasti haluat mies

Tiedät mitä on tehtävä. Luotan, että etenet jos haluat. En voi tehdä enää mitään kun ei ole numeroasi.
      Ikävä
      100
      740
    5. Uusi ruokapaikka

Tuleeko Haapavedelle uusi lounaspaikka ,haetaan kokkia? Uusi firma kyseessä
      Haapavesi
      27
      708
    6. Miten sinä voit?

Kysytkö kukaan sitä sinulta? Olen huomannut, että jos kohtaa empaattisen ihmisen ja hän kysyy noin, saattaa padot murtua
      Ikävä
      93
      677
    7. Kerro minulle totuus

Minä haluan kuulla sen nyt. Kenen kanssa sinä olet nykyisin, ja miksi jätit minut? 🐒
      Ikävä
      193
      646
    8. voi luoja kun uskaltaisin

laittaa viestiä sinulle...
      Ikävä
      22
      592
    9. Miten yrität

Vielä saada kaivattusi?
      Ikävä
      61
      582
    10. VILLISIKALAUMA TULOSSA IISALMEEN

Yle: Poliisi varoittaa Iisalmen keskustaa lähestyvästä villisika­laumasta Poliisi on pyytänyt Pohjois-Savossa Iisalmessa
      Iisalmi
      40
      539
    11. Hautakivien massapoisto aloitettu Härkökankaan vanhalla hautausmaalla kaikessa hiljaisuudessa!

Suomussalmen seurakunnan kirkkoneuvosto on tehnyt historiansa surullisimman päätöksen hautojen haltuunotosta ja raivauks
      Suomussalmi
      35
      524
    12. On todella ikävää

Todella ikävää, että asiat ovat menneet tällaisiksi. Tämä ei ollut missään vaiheessa tarkoitukseni. Olen tehnyt virheit
      Ikävä
      78
      480
    13. Tiedätkö ton lähilammen?

🤔
      Ikävä
      39
      465
    14. Muutto auto hakee sut tänään!

Tein sulle oman huoneen! mieheltä naiselle
      Ikävä
      57
      455
    15. sinulle....

Olen ymmärtänyt, ettei minua haluta enää takaisin. Mitään pahaa en koskaan halunnut sinulle. Ikävä että kuvittelit niin.
      Ikävä
      75
      447
    16. Oletteko koskaan torjuneet kaivattuanne?

Minä olen, kun en silloin tajunnut vielä ihastuneeni. Yritin paikata tapahtunutta, mutta ei onnistunut enää.
      Ikävä
      25
      437
    17. Jos näkisimme vielä joskus

... mihin veisit miut treffeille? 😊
      Ikävä
      70
      433
    18. Useita poliisiautoja kunnantalolla

Maijojen kyydissä tuttuja naamoja ja nyt kannetaan arkistolaatikoita autoihin. Nyt se on alkanut. Pidätykset.
      Ähtäri
      9
      429
    19. Ottanet yhteyttä

Facebookissa,jos on jotain asiaa.Miehelle! T.M-nainen.
      Ikävä
      54
      418
    20. Jos kaivattusi olisi

Vieressäsi niin mitä tekisit?
      Ikävä
      40
      407
    Aihe