Joitakin ihmisiä saatetaan solvata laiskoiksi, vaikka ovat oikeasti aivoiltaan vammautuneita. Vammautuminen ei vain ole nähtävissä.
http://www.aluesanomat.fi/uutiset.php?id=1831
"Alle 45-vuotiaista aivovammaan kuolee länsimaissa enemmän kuin kaikkiin sairauksiin yhteensä. Maailmassa aivovamman jälkitilaa potevia on noin viisi kertaa niin paljon kuin dementiaa sairastavia. -Suomessa heitä arvioidaan olevan 100 – 250.000."
Tyks:n neurologian dosentti Olli Tenovuo:
"Aivovammojen hoitoon ei ole rekisteröity ainoatakaan lääkettä, lisäksi kymmeniä prosentteja aivovammoista jää alkuvaiheessa toteamatta tai niiden vaikeusaste aliarvioidaan."
"Vähäiseen koulutukseen liittyen aivovammoista on terveydenhuollon ammattilaisillakin usein virheellisiä käsityksiä. Dosentti Olli Tenovuo luettelee joukon sitkeässä eläviä väärinkäsityksiä: vakavaan aivovammaan liittyy aina tajunnan menetys, aivovammaa ei synny ilman pään iskeytymistä kiinteään esteeseen, aivovamman oireet lievittyvät aina ajan kuluessa eivätkä ainakaan pahene, ja aivovamman jälkeen tulisi mahdollisimman pian palata normaaliin elämään."
"-Aivovammojen kohdalla on puhuttu ”hiljaisesta tai näkymättömästä epidemiasta”, jolla tarkoitetaan muun muassa sitä että aivovamman saaneet yleensä näyttävät päällisin puolin terveiltä ja hyväkuntoisilta. Tyypilliset seurausvaikutukset kuten muistiepävarmuus, keskittymisvaikeudet, aloitekyvyttömyys, tunne-elämän muutokset sekä hankala väsymystaipumus konkretisoituvat usein vain vammautuneelle itselleen ja hänen läheisilleen. Seuraukset mullistavat elämän perusteellisesti. Kun tähän lisätään se, ettei näiden potilaiden oireita usein ymmärretä edes terveydenhuollon ammattilaisten taholta ja heitä kohdellaan väärin korvaus-, oikeus- ja sosiaalijärjestelmissämme, ei ole syytä ihmetellä että aivovamma altistaa muun muassa avioeroille, itsemurhille ja syrjäytymiselle."
Kärsitkö aivovammasta ilman diagnoosia?
18
2715
Vastaukset
- Joopa joo
Kiitoksia lääkäri Perätär.
Yllä oleva horina siis yrittäää tarkoittaa että: työttömyys = laiskuutta. Laiskuus = aivovammaisuutta. Työttömyys = aivovammaisuutta.
Mutta kukaan työtön työttömyydessään ei siis misään tapauksessa = vapaiden palkallisten työpaikkojen joihin työllistyä puutetta.
Emmehän me työttömät kai kehitysvammaisuudestamme huolimatta vielä ole unohtaneet lääkäri Perättären suuria lääketieteellisiä tutkimuksia työttömistä.
Siis sitä kuulua tutkimusta josta seuranneesta lääketietellisestä läpimurrosta lääkäri Perätär sai peräti Mengele-palkinnon EK:lta ja vakuutuslääkärien yhdistykseltä.
Siis sitä lääkäri Perättären tutkimuslöydöstä että vuoden työttömyys tekee työttömästä kehitysvammaisen. Josta tietenkin seurasi että tämä puhjennut kehitysvammaisuus taas tekee oikeutetuksi sen, että kun tätä työtöntä työllistetään, ja työllistetään mielluummin tietenkin yksityiseen voittoa tavoittelevaan yritykseen, niin se työllistäminen tapahtuu 9-euron orjapalkalla.
Sillä eihän kehitysvammaisen työpanos voi oikean palkan arvoinen olla, eihän?
Työttömien kehitysvammaisuus ja varsinkin sellaiseksi tulo on ongelma sinänsä, jonka työmarkkinapolittinen filatovismin ihmelääke eli palkaton ja eläkettä kerryttämätön työnteko aina parantaa, joten älkäämme olko huolissamme kyllä se palkaton ja eläkettä kerryttämätön työnteko parantaa mahdolliset piilevät aivovammatkin.
Jos ette tätä usko kysykää Tarja Filatovilta, sillä kylllä Tarja Filatov ja SDP tietää.- Pitkäaikatyötön
"Yllä oleva horina siis yrittäää tarkoittaa että: työttömyys = laiskuutta. Laiskuus = aivovammaisuutta. Työttömyys = aivovammaisuutta."
Ei yritä tarkoittaa tuollaista, vaan ylitulkitset tekstiä. Olen itsekin pitkäaikaistyötön, mutta en pode lieväänkään aivovammaan viittaavia oireita. Ei todennäköisesti muuten olisi minulta onnistunut tehdä normaaleja työtehtäviä vuosia yhtäjaksoisesti. Aivovamma ei ole pelkkää kehitysvammaisuutta tai toisen solvaamista, kuten näyt ajattelevan, vaan sen voi saada kuka tahansa. Sivistäisit itseäsi vähän.
Vuosien mittaan olen monesti lukenut kuinka joku päivittelee esimerkiksi, kuinka "ihan terveen näköinen kolmekymppinen se vain eläkettä nostaa ja siivellä elää". Siitä huolimatta elämä saattaa olla jatkuvaa ponnistelua terveille helppojen tehtävien hoitamisen edessä. Jos tapaat henkilön, joka juttelee kanssasi normaalisti, et voi uskoa hänen aivoissaan olevan mitään vikaa. Silti saattaa olla, että hän ei ymmärtänyt miksi heilautit kättäsi puhuessasi, hän tuntee itsensä aina väsyneeksi, ei pysty suunnittelemaan elämäänsä ja hänelle on vaikeaa aloittaa uusia asioita.
Jos koko muu yhteiskunta on sitä mieltä, että "ei sinussa mitään vikaa ole, laiskuus vain vaivaa", on siihen helppo alkaa uskoa itsekin. Varsinkin jos ei ole läheisiä huomaamassa muutoksia käyttäytymisessä.
"Aivovammoista merkittävä osa jää kokonaan toteamatta. Lisäksi jopa kolmasosassa todetuista vammoista vaikeusaste aliarvioidaan." http://www.aivovammaliitto.fi/aivovammat/jos_epailee_aivovammaa/
"Aivovamman aiheuttamia oireita voivat olla:
- epänormaali väsymys ja rasituksen sietokyky
- tarkkaavuuden ylläpidon ja keskittymisen heikentyminen
- muistitoimintojen häiriöt, erityisesti lähimuistin heikentyminen
- aloite- ja suunnittelukyvyn heikentyminen
- toiminnan ja ajattelun hidastuminen ja juuttuminen
- sanojen löytämisen ja sanattoman viestinnän ymmärtämisen vaikeus
- vaikeus itse tunnistaa vamman aiheuttamia oireita ja muutoksia
- toimintojen, tunteiden ja käyttäytymisen hallinnan vaikeudet, kuten ärsykeherkkyys, äkkipikaisuus, ärtyneisyys, arvaamattomuus, korostuneet mielialan vaihtelut
- luonteen muutokset, luonteenpiirteiden korostuminen tai latistuminen
arviointikyvyn ja kriittisyyden heikentyminen
- ajattelun muuttuminen konkreettiseksi ja lapsenomaiseksi
- erilaiset fyysiset oireet, kuten halvaukset, tasapainohäiriöt, päänsärky, epilepsia, unihäiriöt, näkökenttäpuutokset, puheen vaikeudet"
http://www.aivovammaliitto.fi/aivovammat/aivovamman_oireita/
- peilin eteen...
Onko tutkittu kuinka suuri osuus runsaalla alkoholin sekä huumeiden ym. mömmöjen käytöllä on näihin aivovammoihin!?
Alkoholin liikakäyttö taitaa olla suurin syy aikaiseen dementiaan jo sinällään, saati päihtyneenä kaatumisten ym. törttöilyjen seurauksena saadut päähän osuneet iskut . Alkoholi myös aiheuttaa aivoverenvuotoja. - Pitkäaikatyötön
Varmaankin runsasta alkoholin ym. käyttöä vähentämällä myös aivovammojen määrä vähenisi. Tutkimustietoa tästä ei itselläni ole, mutta kaipa tuo on arkijärjellä pääteltävissä. Toisaalta myös selvin päin tehdään väkivallantekoja tajuamatta, kuinka vaarallisilla asioilla siinä leikitään.
"Yleisön käsitys aivovammoista on vähäistä ja virheellistä: sitäpaitsi se perustuu usein Hollywood-myyttiin, jossa tajuttomaksi isketty sankari jatkaa vähän ajan kuluttua toimintaansa kuin mitään ei olisi tapahtunut."
http://www.aluesanomat.fi/uutiset.php?id=1831 - Juha82222222
mulla ei kaikki osuneet tuossa mutta jokunen oire osui nappiin mm tuo lapsenomaisuus, lyhyt muistin heikkous ja keskittymisvaikeudet sekä minussa oli ennen lääkitystä paljon äkkipikaisuutta, ärtyneisyyttä.
Olisi se vähän noloa jos mulla olisi aivovamma mutta lääkärit eivät ole löytäneet sitä, sillä mielestäni syyttävä sormi osoittaa kohti Lääkäreitä mrrr
siksi tämän asian takia elämäni on ollut tällaista vaikeaa ilman työtä jne...
oon toki tehnyt vähän työtä mut melko vähän kuitenkin elämäni aikana.
Mielestäni ei ole reilua jos en olisi terve pääkopastani ja silti olen joutunut tekeen työtä sillä se on vienyt mehut itsestäni mikä lopulta näkyi loppuunpalamisena koska hermot ei vain kestäneet sitä koska kenties hermostossa, aivoissa onkin ehkä aivovamma, kuka tietää?? - hard work
Tappelen joka ikinen päivä aivovamman jälkeisten oireiden kanssa. Saatan olla hetken virkeä ja kohta aivan puhki, kotona ei jaksa tehdä enää mitään ja pakollisten asioiden hoitokin tuntuu raskaalta työltä. Tätä kun alat selittelemään jollekkin tuntemattomalle, niin ei ne ymmärrä. Töissä olen koittanut olla ja teen 8 h päivää. Tuntuu vain että tuon mittanen päivä ajaa minut kohta burnouttiin. Olen kotiin mennessä aivan puhki ja hermot on tosi tiukalla, tarvii vain yksi pieni vastoinkäyminen ja sitä vaan yksinkertasesti räjähtää. On vaan pakko alkaa miettimään lyhyempää päivää tai mahdollisesti jäämistä saikulle joksikin aikaa. Työn teko aivovamman kanssa voi vaan olla henkisesti tosi raskasta.
- Juha8222222
voisitko antaa vinkkiä mulle missä tehdään aivotutkimuksia??
Hyvin paljon tunnistan itseäni mitä kirjoitit lopissa.
Yksinkertaisesti räjähtää, niin tuttua mut nykyään lääkitys lieventää sitä. - hard work
Juha8222222 kirjoitti:
voisitko antaa vinkkiä mulle missä tehdään aivotutkimuksia??
Hyvin paljon tunnistan itseäni mitä kirjoitit lopissa.
Yksinkertaisesti räjähtää, niin tuttua mut nykyään lääkitys lieventää sitä.Lääkkeillä saa oireita hieman paremmaksi, mutta niitä ei saa kokonaan pois ja väsymys on ja pysyy samanlaisena. Minut tutkittiin Oulun Yliopistollisessa Sairaalassa heti auto-onnettomuuteni jälkeen ja todettiin aivovamma, kallonpohjan murtuma, vasemman näöhermon vioittuminen, aivoverenvuoto jne. Eli yliopistollisissa sairaaloissa tutkitaan ainaki. Oletko ollut onnettomuudessa tms, minkä jälkeen oireet ovat sinulle tulleet?
- Juha8222222
oireet on olleet mulla syntymästä saakka tietääkseni
ehkä nuorena kun kaaduin pahasti mäessä niin....- Pitkäaikatyötön
Luulisin, että aivovamman syntymistä ei välttämättä tiedä itse. Vammoja voi saada vauvanakin, jos esimerkiksi hermostunut vanhempi ravistelee lasta kovakouraisesti saadakseen itkun loppumaan. Kaikkein pienimmät vauriot ehkä saattavat korjaantua kehittyvien aivojen omilla mekanismeilla, mutta varmaan korjaamisprosessi silti hidastaa, jos kehitys sen vuoksi katkeaa hetkellisesti. Pystytäänköhän lapsuuden vaurioita aikuisiällä toteamaan?
"Aivovammaan tulee määritelmän mukaan liittyä päähän kohdistuneen trauman aiheuttamana ainakin joku seuraavista:
- minkä tahansa pituinen tajunnan menetys
- millainen tahansa muistin menetys, joka koskee vammaa välittömästi edeltäneitä tai seuraavia tapahtumia
- mikä tahansa henkisen toimintakyvyn muutos (esimerkiksi "pökertyminen", desorientaatio, sekavuus) vammautumisen yhteydessä tai
- paikallista aivovauriota osoittava neurologinen oire tai löydös, joka voi olla ohimenevä tai
- osoitukseksi riittää myös aivojen kuvantamistutkimuksissa todettava vammamuutos.
Nämä ovat aivovamman niin sanotut vähimmäiskriteerit."
http://www.aivovammaliitto.fi/aivovammat/jos_epailee_aivovammaa/
- Pää tyhjänä
Mulla varmaan on joku aivovamma, mutta en ole tutkimuksissa käynyt.
Kerran jäin auton alle ja menin tajuttomaksi, mutta siitä on yli 20 vuotta aikaa.
Nykyään on lähes jatkuvasti väsynyt olo, sellanen kun on juossut oikein pitkän matkan.
Saunassa meinaa aina nukahtaa ja monta kertaa oon meinannu kellahtaa nokalleni ja säikähtäähän siinä.
Omissa oloissa ollessa on vähän virkumpi olo, mutta jos joku tuttu tulee kylään, niin tulee sellainen uninen ja poissaoleva olo.
Varsikin, jos on paljon ihmisiä, niin en saa sanottua sellaista asiaa, jonka saan helposti sanottua yksin ollessani.
Jos puhelin soi ja soittaja sanoo nimensä ,niin en minä muista soittajan nimeä.
Tai joku vieras ihminen kertoo nimensä, niin en minä muista, kuin sen hetken verran ja viimestään se nimi unohtuu, kun vieras puhuu muita asioita.
Lisäksi multa jää monia asia kesken, aloitan jonkun asian tekemisen, mutta en saa tehtyä sitä valmiiksi ja jokun pienenkin asian tekemiseen voi mennä kuukausikin aikaa, kun teen sitä harvoin ja vähän kerralla.
Vaikka joku normaali ihminen tekis sen muutamassa tunnissa.
Minä vaan ihmettelen, että mitä varten työpaikoilla on työnjohtajat, jos ne ei neuvo miten työ tehdään, kun nykyään vaaditaan työntekijältä, että se pystyy tekeen työt itsenäisesti eli mitä niillä työnjohtajilla enää tekee, jos eivät neuvo, kuinka työ tehdään.
Mua pitäsi ainakin olla jatkuvasti neuvomassa.- Pitkäaikatyötön
Tuollaiset oireet voivat kertoa myös univaikeuksista, jotka näkyvät noin valveilla. Mutta jos olotila oli erilainen ennen onnettomuutta, voi kai lievä aivovammakin olla totta. Tai sitten on jokin muu syy taustalla. Minähän en ole lääkäri, joten oikean tohtorin pakeilla käyminen voisi olla hyödyllistä, ainakin jos väsymys on jatkuvaa ja haittaa normaalia elämistä. Internet- ja itsediagnosointi menee maallikolta helposti pieleen.
- AV
Aivovamman jälkioireista kärsin itsekin - kolme aivovamma kolmesta eri tapaturmasta - didanosointi jäänyt aina tekemättä kunnes yksityispuolelta vihdoin löytyi neurologi joka hommasta tajuaa ja kun itse ei oireta tiedä tai tunnista on vaikea kertoa lääkärillekään mikä vaivaa. Aivovammaa ei ammattilainenkaan tunne eikä tunnista. Tilanne on mahdoton jos et ole ikinä kuullutkaan aivovammoista etkä osaa yhdistää tapahutmia ja oireita - mulle sattu yks hyvä lääkäri matkan varrella joka osasi asiaa epäillä ja sitä kautta vyyhti lähti purkautumaan mutta kunnallisella puolella hommasta ei tajuta vieläkään mitään.
Vaikea aivovamma voi tulla ilman tajuttomuuttakin. Yleisin syy on tippuminen, kaatuminen, liikennetapaturma tai väkivalta.
Yleisimmät väärät diagnoosit on unihäiriö, masennus,traumaperäinen sterssi häriö. Vammat ei useinkaan näy magneettikuvissa kun muutokset on solutasolla jne. Kaikkineen hankala homma. - .....
Oireet on. Kaaduin ja löin pääni yläasteella. Sairaseläkkeellä nykyään masennuksen takia.
- Juha82222222
Itse kärsin tämän tyylisistä ongelmista ja kyllä mä kaaduin pahasti nuorena kun hyppäsin mäestä eli Mäkihypyn parissa olin mutta kyseessä oli pieni mäki mutta toki olihan se kova tärsky kun nenäni löin jäiseen rinteeseen pahasti ja isku oli kova koko päähän sillä menin shokkiin mm mutta tajuttomana en ollut kuitenkaan mutta kaikki oli hämärää ja sekavaa.
Nenä murtui. - ei lekuriin.
Jäin kaatuvan puun alle maaliskuussa. En huomannut, että sahasin kaatamani puun liian poikki. Muutti suuntaansa ja iski päähän.
Vaivaa muuten vielä parhaillaankin niska-hartiakipuina. Ei tollasissa jutuissa lääkäri mitään voi, särkylääkettä vaan kirjoittais.- Pelimies53
Liian paljon aivovammoja jää diagnosoimatta
- voiollamuutakin
lukekaa ADD oireista.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mieleni harhailee sinussa
Uskon että tykkäät minusta. On vain yksi elämä. Silti jään paikoilleni ja odotan että jokin muuttuu. Menin palasiksi, ei81528- 891155
Jännitän sinua J mies
Ei tästä tulee mitään. Tuskin kaikki olis mennyt näin moneen solmuun, jos olis tarkoitettu meidät yhteen.1081088Kuinka kauan kesti että ihastuit
Kaivattuusi? Jos lasketaan siitä hetkestä alkaen kun näit hänet ensi kerran. Oliko jokin tilanne tai tapahtuma, joka voi51953Olen käyttäytynyt sinua kohtaan väärin toistuvasti
Puolustuksekseni täytyy sanoa, että ei ole ollut tahallista vaan seurausta harhaisista luuloista ja ajatuksista. Esimerk62827Orpo suunnittelee palestiinalaislasten Suomeen siirtoa
"Sairaalahoitoa tarvitsevien lasten ottaminen Suomeen on lisäksi selvityksessä, Orpo sanoo. – Jos meillä on mahdolli184749Tunneälyä testaamaan!
Testi pitää sisällään viisi osa-aluetta. Itse sain täydet tuosta ensimmäisestä eli 25/25. Kokonaispistemäärä oli 100/1253726- 81725
- 35679
Saanko mies tulla sun kainaloon nukkumaan?
En saa unta kun mietin sua❤️ Saako tulla sun viereen ja käpertyä sun kainaloon?42633