Olen koko ikäni tuntenut olevani muita huonompi ja ajattelen poikkeuksetta aina, että muut ovat minua tärkeämpiä ja minulla ei ole väliä. Ensimmäinen juttuni pojan kanssa päättyi siihen, kun hän petti minua kuukauden ajan selkäni takana ja näin tunne vain vahvistui entisestään. Hän halveksui minua muutenkin aina ja teki selväksi, että olen vain pohjasakkaa muihin ihmisiin verrattuna.
Tällä hetkellä olen parisuhteessa todella kiltin ja huomaavaisen miehen kanssa, mutta pelkään jatkuvasti, että pilaan tämän suhteen huonommuudentunteeni takia. Esimerkkinä kun hän ei kovinkaan usein aloita keskustelua kanssani, niin oletan automaattisesti, että hän ei halua keskustella kanssani. Tämä myöskin johtaa siihen, että minulle tulee paha mieli aloittaa keskustelu hänen kanssaan, kun pelkään häiritseväni. Kyse siis esimerkiksi facebook chatista, ei irl keskustelusta. Myös kun hän ei ollut saanut viestejä jotka lähetin hänelle eräänä iltana, niin oletin vain että hän ei vain jaksanut vastata ja minulle tuli siitä todella paha mieli. Tänään hän kuitenkin sanoi, että on ärsyttävää että oletan automaattisesti tällaisia asioita.
Ei tässä ole kyse mustasukkaisuudesta tai mistään, sillä tiedän, ettei tämä mies pettäisi minua. Huonommuudentunteeni takia minusta vaan tuntuu jatkuvasti, että minulla ei ole väliä. En myöskään syytä miestä mistään näistä asioista, sillä ei tämä ole hänen vikansa ja hän on kyllä sanonut minun olevan hänelle tärkeä yms. Olen myös itsekin kyllästynyt tähän tunteeseen, mutta en tiedä miten pääsisin siitä eroon. Parisuhteessamme on muuten kaikki hyvin, hellyyttä yms. on tarpeeksi eikä minulla koskaan ole arvoton olo silloin kun olen poikaystäväni luona käymässä. En vain tiedä, että miten preppaisin itseni uskomaan, että olen saman arvoinen muiden ihmisten kanssa. Tuntuu vain, että olen tärkeysjärjestyksessä aina viimeisellä sijalla, jos sielläkään.
Sekään ei riitä, että tunnen olevani henkisesti huono, vaan minulla on myös ulkonäköni suhteen suuria itsetunto-ongelmia. Olen laihduttanut 15kg ja olen tällä hetkellä normaalipainoinen, mutta näen itseni edelleen todella lihavana ja rumana. Poikaystäväni on sanonut minulle monta kertaa, että olen nätti ja normaalikokoinen, mutta tietenkin ajattelen että hän sanoo niin vain, koska hän on poikaystäväni. Minua ahdistaa, kun tiedän itsekin että miten ärsyttävä olen, mutta en siltikään pääse näistä tunnetiloista eroon. En myöskään halua menettää näin hyvää miestä menneisyydestäni johtuvien ongelmien takia, kun kerrankin tuntuu siltä, että olen jonkun kanssa onnellinen.
Miten eroon huonommuudentunteesta?
5
214
Vastaukset
- 6 + 6
Oikein tyttöseni, hyvin ajateltu tähän asti. Ehkä äitiys auttaa vaivoihisi. Ensi avuksi kehottaisin kävelemään kirjastoon ja lainaamaan myönteisen ajattelun kirjoja, monta. Norman Vincent Pealen Myönteisen ajattelun voima-kirjassa on eräs aivan kaltaisesi nainen, jolle kirjoittaja antaa terapeuttisen tehtävän. Toivottavasti voit hyödyntää em. kirjaa parantuaksesi sairaalloisen huonosta itsetunnosta.
Olisi hyödyllistä myös hakeutua yksityiselle psykologille tai pariterapeutille. Terveyskeskuksen mt-toimistoa ym palveluja en uskalla kehua. On aivan tuurinkauppaa mihin törmää julkisella puolella..
Kyse on kuitenkin jostakin jota olet joutunut kuuntelemaan ja sietämään lapsena. Äitisi tai joku läheisesi on lytännyt itsetuntoasi tunteakseen olonsa paremmaksi omissa ongelmissaan. Olet kuitenkin jo päässyt eteenpäin elämässäsi, uskon että sinusta vielä tulee onnellinen.
Keijo Tahkokallion kirjoista pidin erityisesti, hän on sellainen leppoisan isällinen, positiivisesta ongelmanratkaisusta kiinnostunut psykiatri. Luepa muutama! - 423342342324234
Siitä pääsee eroon ainoastaan vaan kun itse päätät että pääset siitä eroon.
Kun tulee ajatuksia että "voi ei poikaystävä ei halua mua tai jotain vastaavaa" sinä hetkenä otat niskasta kiinni ja sanot itsellesi ettet ajattele niin.
Kun ei mikään lääke tai kukaan psykiatri pysty sinun ajatuksia muuttamaan, ainoastaan itse voit.
Tee itsestäsi tärkeä itsellesi, koska kukaan muu ei sitä voi tehdä. Jos odotat että joku muu, kuten poikaystäväsi tekisi sinusta tärkeän, mitä tapahtuu jos eroatte? Tuleeko takaisin taas tämä arvottomuuden tunne?
Siksi sinun kuuluu olla tärkeä itsellesi. Lopeta kuvittelemasta ettet ole arvokas, lopeta marttyyri asemassa oleminen ja itsesäälissä uiminen. Päätä tänään, että lopetat kaikki nämä ja vihdoinkin avaat oven uudelle itsellesi, henkilölle, joka rakastaa ja arvostaa omaa itseäänsä, eikä jatkuvasti epäile toisia sen takia, koska joku muu oli menneisyydessä tehnyt jotain pahaa. - 11 + 16
Hyvää tekstiä!
- apua hakemaan
On niin helppoa sanoa toiselle, että senkuin lopetat huonot ajatukset. Jos se olisi niin helppoa, niin ihan varmasti ap olisi jo tehnyt sen aikoja sitten.
On vaikea lopettaa jotain, kun ei tiedä mitä lopettaisi. Huonoa itsetuntoa ei voi lopettaa. Siihen on aina olemassa syy, ja ilman syiden kohtaamista ei isetunnosta tule tervettä ja aitoa.
Totta on se, että ei yksikään terapeutti voi sinua muuttaa, vain itse voit tehdä sen. Mutta terapeutti voi auttaa sinua löytämään ne asiat, jotka kohtaamalla itsetuntosi paranee aidosti.
Suosittelen siis hakemaan apua. On aivan turha kärsiä ja yrittää selvitä yksin asian kanssa joka heikentää elämänlaatua tuolla tavalla.
Ja lohdutukseksi voin sanoa, että ei sinulla asiat ole kauhean huonosti. Pahimpia ovat ne ihmiset, jotka eivät edes itselleen myönnä omaavansa huonoa itsetuntoa vaan vetävät jatkuvasti jotain ihme roolia. He sitten hakevat toisista ihmisistä lakkaamatta hyväksyntää, vaikka kuinka epätoivoisesti. On jo aika rohkeaa myöntää itselleen, etä itsetunto on nollilla.- 3555555553543545
Tiedätkö mitä?
Sinä teet sen itsellesi vaikeaksi. Se ei ole vaikeaa, mutta kun takerrut ajatukseen "se on niin vaikeaa" niin tottakai se on vaikeaa. Lopeta ajatteleminen että se on niin vaikeaa, päätä, ettei se ole vaikeaa.
Huonosta itsetunnosta pääsee eroon hyväksymällä oman itsensä sellaisena kuin on ja oppimalla arvostamaan itseään.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Vasemmistohallitus palauttaa hintasääntelyn, esim. bensalitra vain 1e.
Tuleva vasemmistolaisista koostuva hallitus ottaa käyttöön vanhat hyvät keinot pitää hinnat kurissa. Tähän tarkoitukse964764Vasemmistolainen valehteli jälleen - Purra tai persut eivät luvanneet "euron bensaa"
Väite "euron bensasta" on ensisijaisesti poliittisten vastustajien käyttämä puhdas vale. Persut kyllä kampanjoivat näky1133912Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"
Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä2083804Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen
Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.1042210Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä
Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575771964Mitä on tullut
Entisen abcn rakennuksen tilalle se oli tyhjillään monta vuotta siellä oli jo nyt valot onko huoltoasema? 5:30.801336- 1321248
Palosta selvinnyt 18 vuotias munira tarvitsi tulkin kun puhui Iltalehdelle
Suomessa asuva 18 vuotias tarvii tulkin !!! Tää Suomea puhumaton on palossa kuolleen naisen veli ja asui perheen kanssa.1621236- 531105
En ymmärrä ateisteja!
Raamattu on aitoa historiaa, jotka ovat kirjoittaneet aikalaiset! Mitä änkyröitte turhaa???4851038