Pienen Sami-pojan vanhemmat Joni ja Mira ovat kolmannen polven köyhiä. He tulevat toimeen yhteiskunnan tuen ja ruoka-avun varassa.
http://areena.yle.fi/video/1333396191720
Minä tunnen yhden 5-lapsisen perheen, jotka lienevät melko köyhiä. Silti heillä on kaksi autoa. Vanhemmilla ei ole muuta koulutusta kuin peruskoulu, amiskin jäi kesken.
Tonnin televisio.
Kaljaa ja tupakkaa kuluu. Lapsille sanotaan, että juokaa vettä. Ajattelin aluksi lahjoittaa heille lasten vaatteita ja kenkiä suuren määrän, mutta oli niin mulkku isäntä, että jätin lahjoittamatta.
Miltä se köyhän elämä näytti?
16
93
Vastaukset
- 5xz
Odotin ziseliltä asiantuntevia kommentteja-
- ..
Järkyttävää. Ne ei edes yritä. Ne vaan on.
- dc
Puheenaiheet oli melko rajattuja ja kummallakin oli sama kestoilme koko ajan.
- niin?
Miksi köyhät Suomessa on niin jumalattomia läskejä? On ne jostain saanut ainakin ruokaa.
- tuli paha olo
Hän sanoo neuvolassa, että terveellinen ruoka on kallista, ei voi ostaa.
Mitä kallista on perunassa ja porkkanassa?
Tai siinä että jättää kaljat, mehut ja toeastit pois ruokavaliosta?
Miksi lapsi söi mikroriisipuuroa ja päälle sokeria ja kanelia, toastia jne?
Missä on kaurapuuro tai muu itse tehty puuro?
Ei niiltä ruokaa puutu.
Mitä pitää tapahtua, että itse joutuu samannäköiseen flegmaattiseen tilaan? - zisel
tuli paha olo kirjoitti:
Hän sanoo neuvolassa, että terveellinen ruoka on kallista, ei voi ostaa.
Mitä kallista on perunassa ja porkkanassa?
Tai siinä että jättää kaljat, mehut ja toeastit pois ruokavaliosta?
Miksi lapsi söi mikroriisipuuroa ja päälle sokeria ja kanelia, toastia jne?
Missä on kaurapuuro tai muu itse tehty puuro?
Ei niiltä ruokaa puutu.
Mitä pitää tapahtua, että itse joutuu samannäköiseen flegmaattiseen tilaan?Joku pyysi mun kommentointia tossa... En oikeen osaa ottaa muuten kantaa mutta fakta on se, että esimerkiks tomaatit on todella kalliita köyhälle verrattuna siihen että ranskalais-pussin saattaa saada 70 sentillä. Että on tossa jotain perää. Tosin toi sun lista on kyllä järkevä.
- mitä lautaselle?
zisel kirjoitti:
Joku pyysi mun kommentointia tossa... En oikeen osaa ottaa muuten kantaa mutta fakta on se, että esimerkiks tomaatit on todella kalliita köyhälle verrattuna siihen että ranskalais-pussin saattaa saada 70 sentillä. Että on tossa jotain perää. Tosin toi sun lista on kyllä järkevä.
Siis sinäkään et tiedä mitä ihmisen pitäisi syödä?
Miten sä vertaat ransakalaisia ja tomaattia?
Tomaatit on lisuke, mauste, vitamiineja. Niitä ei syödä koko kiloa pääruuaksi.
Ranskalaiset on luksusta. Osta kilo perunoita ja keitä ne. Saat tuplaten ja puolta halvemmalla perunat lautaselle. Sitäpaitsi perunaa syödää vain silloin tällöin.
Perunan sijaan voi laittaa kokojyväriisiä tai viljasekoituksia. Kilon paketti maksaa noin 2 eruoa ja siitä saa useamman aterian.
Lihat voi hakea vaikka Lidln pakaste altaasta.
Tuore hedelmä tai vihannes ei ole kallista kun seuraat tarjouksia. Tai tee kaalilaatikkoa, raastetta silloin tällöin noin 1-2 e/ kg. Tee ise ruoka, niin saat halvemmalla.
Terveellisen ruoan kalleus vs kaljakeissi päivässä on valhetta.
Se on helpompaa ostaa itselleen mieluummin viina ja kissalle murkinaa kuin on selvänä ja syö terveellisesti.
Kaljasalkku maksaa n 20 euroa ja perunat noin 1-3 e/ kg.
HUOM ihminen elää ilman kajaa. - zisel
mitä lautaselle? kirjoitti:
Siis sinäkään et tiedä mitä ihmisen pitäisi syödä?
Miten sä vertaat ransakalaisia ja tomaattia?
Tomaatit on lisuke, mauste, vitamiineja. Niitä ei syödä koko kiloa pääruuaksi.
Ranskalaiset on luksusta. Osta kilo perunoita ja keitä ne. Saat tuplaten ja puolta halvemmalla perunat lautaselle. Sitäpaitsi perunaa syödää vain silloin tällöin.
Perunan sijaan voi laittaa kokojyväriisiä tai viljasekoituksia. Kilon paketti maksaa noin 2 eruoa ja siitä saa useamman aterian.
Lihat voi hakea vaikka Lidln pakaste altaasta.
Tuore hedelmä tai vihannes ei ole kallista kun seuraat tarjouksia. Tai tee kaalilaatikkoa, raastetta silloin tällöin noin 1-2 e/ kg. Tee ise ruoka, niin saat halvemmalla.
Terveellisen ruoan kalleus vs kaljakeissi päivässä on valhetta.
Se on helpompaa ostaa itselleen mieluummin viina ja kissalle murkinaa kuin on selvänä ja syö terveellisesti.
Kaljasalkku maksaa n 20 euroa ja perunat noin 1-3 e/ kg.
HUOM ihminen elää ilman kajaa.Jep, ihminen elää ilman kaljaa, se on totta ja kertomistasi esimerkeistä olen ihan samaa mieltä.
Mutta on myös niin (ja tämä ei ole mikään juttu perustuen mun omaan itseeni tai johonkin tuntemiini ihmisiin vaan ihan fakta joka on tiedossa niin sossussa ja kaikenmaailman tutkimus-jutuissa ja missälie) että kun ihminen on köyhä ja joutuu laskemaan 24/7 jokaisen pennin niin se on jokapäiväinen 24/7 stressi. Joka ikinen lihas on stressistä ja pahoinvoinnista kuin viulunkieli joten sen kerran kun sitä rahaa sitten VIHDOIN tulee, stressi halutaan laukaista alkoholilla - maksoi mitä maksoi.
Luin muuten joku aika sitten Madonnan elämänkerran ja se myös kirjotti siinä että hänen isoisä oli niin köyhä ja köyhyydestä stressaantunut/masentunut että kun lopulta sai rahaa niin melkeinpä joi kaiken pois helpottaakseen edes hetkeksi oloaan.
Se ei ole OIKEIN tehty eikä kaikki toimi niin. Mutta monella asia on näin.
Ps. Mun on nyt mentävä suihkuun, lähden asioille kohta. Palataan. - etsi jotain muuta
zisel kirjoitti:
Jep, ihminen elää ilman kaljaa, se on totta ja kertomistasi esimerkeistä olen ihan samaa mieltä.
Mutta on myös niin (ja tämä ei ole mikään juttu perustuen mun omaan itseeni tai johonkin tuntemiini ihmisiin vaan ihan fakta joka on tiedossa niin sossussa ja kaikenmaailman tutkimus-jutuissa ja missälie) että kun ihminen on köyhä ja joutuu laskemaan 24/7 jokaisen pennin niin se on jokapäiväinen 24/7 stressi. Joka ikinen lihas on stressistä ja pahoinvoinnista kuin viulunkieli joten sen kerran kun sitä rahaa sitten VIHDOIN tulee, stressi halutaan laukaista alkoholilla - maksoi mitä maksoi.
Luin muuten joku aika sitten Madonnan elämänkerran ja se myös kirjotti siinä että hänen isoisä oli niin köyhä ja köyhyydestä stressaantunut/masentunut että kun lopulta sai rahaa niin melkeinpä joi kaiken pois helpottaakseen edes hetkeksi oloaan.
Se ei ole OIKEIN tehty eikä kaikki toimi niin. Mutta monella asia on näin.
Ps. Mun on nyt mentävä suihkuun, lähden asioille kohta. Palataan.Toi on selittelyä. Pelkkää sitä itteään...
Olen ollut köyhä kuin kirkonrotta ja tulen köyhästä perheestä.
Eikä tässä lihavasti voida vieläkään. Päivä kerrallaan mennään.
Mutta mulla on toistaiseksi ollut vara valita, edes joku tie. Se ei ole toistaiseksi ollut pään sekoitus viinalla tms.
Elämä on valintoja. Mitä sinä kelpuutat esikuvaksi? Lihavuuden ja köyhyyden yhteys koskee kaikkia kehittyneitä maita - itseasiassa lihavuusongelma vaihtuu rikkaiden ongelmasta köyhien ongelmaksi, kun yleinen tulotaso nousee.
Miksi - eräs selitys on, että ihminen on luontaisesti aika tasa-arvoinen eläin (vastoin yleistä kilpailumantraa) ja hierarkian luomat erot eivät suosi pohjalla olevia - esim. mitä suuremmat tulo-erot, sitä suuremmat ovat köyhyyden ongelmat (alhainen odotettavissa oleva elinikä, lapsikuolemat, ylipaino, etc.). Ongelma ei riipu köyhyyden absoluuttisesta tasosta vaan suhteellisesta.- zisel
etsi jotain muuta kirjoitti:
Toi on selittelyä. Pelkkää sitä itteään...
Olen ollut köyhä kuin kirkonrotta ja tulen köyhästä perheestä.
Eikä tässä lihavasti voida vieläkään. Päivä kerrallaan mennään.
Mutta mulla on toistaiseksi ollut vara valita, edes joku tie. Se ei ole toistaiseksi ollut pään sekoitus viinalla tms.
Elämä on valintoja. Mitä sinä kelpuutat esikuvaksi?Joo, ihan olen joka asiasta sun kanssa samaa mieltä. Siis sä olet pärjännyt tosi hienosti, ihan hatunnoston paikka :)
- ?
Henkisesti köyhältä. Itse köyhänä ollessa kävin kirjastossa, lenkkeilin, kasvatin parveekkeella perunaa ja tomaatteja, kävin ilmaiskonserteissa, ilmaisissa perhekerhoissa ym.Katselin tv.stä hyviä leffoja. Kävin kirppareilla ostoksilla ja myymässä tavaraa jne. Samoja asioita tarkemmin ajatellen kuin nyt, kuin vähemmän köyhänä.
- siperian kokenut
Juuri siksi.
Täs vuokrakämpässä on noin metrinen piha ja meinaan laittaa siihen ensi kesänä vihanneksia ja idätin mansikoita, mausteita jne. Yksivuotisia voi laittaa puulaatikoihin. En osta kukkia kasvamaan vaan hyötykasveja.. syötävää.
Tarjoustalossa oli siemeniä 5ps/ 2e.
Jos asuisin kerrostalossa, kysyisin vuokrattavaa viljelypalstaa. Näin niitä tuolla järvenrannassa. Harmittaa, ettei ole kylmäkellaria, johon vois laittaa perunaa tai säilykkeitä. Näiden talojen ympärillä kasvaa aroniaa ja ne teki viimesyksynä niin paljon marjaa, että notkui. Kaikki ei tykkää siitä, mut nehän on vitamiineja.
- dc
Pakkoverhot. Jos on pieni asunto ja vähän rahaa, nii tarvitseeko niitä halpoja rättejä laittaa ikkunaan roikkumaan? Osa ihmisista ei ilmeisesti tajua, että ei niitä verhoja ole pakko pitää - lienevätkö juuttuneet 60-luvulle, jolloin sellainen olisi ollut tabu.
- werywry
Toki ihminen voi joutua köyhyysloukuun sairastumisen tai onnettumuuden seurauksena, mutta normitapauksessa ainakin Helsingistä luulisi löytyvän töitä. En tarkoita, että heidän tilanteensa olisi ollut mitenkään kadehdittava, mutta mielestäni todella köyhillä ei ole edes kunnon asuntoa ja heitäkin joukossamme valitettavasti on.
- xaxaxaxaxaxaxaxaxaxa
Pitäisi elää rahapussin sisällön mukaan.
Jos on varaa viinaan ja kaiken mailman luxus tavaroihin niin silloin ei köyhyys vaivaa, mielestäni. Näin veronmaksajana pistää vihaksi kun itsellä on pieni palkka ja sitten toiset rällästää veronmaksajien rahoilla, kai se solidaadaarisuus on hyvä asia sinänsä, mutta pitäisi jokaisen ensin ajatella , mikä vastu juuri itsellä on yhteiskunnassa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Räppäri kuoli vankilassa
Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "1014507Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä
Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella293343No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen
Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol452370- 361388
- 341183
- 371116
- 131064
- 1581007
- 6934
Masan touhut etenee
Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa12872