Jouduin käymään yksityisellä Tampereella laitattamassa osaproteesit, kun kunnalliselta ei sellaiseen saanut aikoja, kehotettiin menemään yksityiselle. Oli todella kallis, hinta-arvio heitti ylöspäin, vaikkei mitään ylimääräistä tehty. Lopputyö huolimatonta, pinteet löysästi, kunnes hygienisti ne korjasi. En saanut mitään muuta hoito-ohjetta kuin harjan ja sanottiin, että voi pestä vaikka Fairylla.Hammaslääkärillä oli kova kiire saada minut ulos ja kun en pytsynyt kunnolla puhumaan proteesi suusa, en ehtinyt enkä osannutkaan kysyä mitään. Ihmettelin, kun näytti, että keltainen aines, jota oli proteesin pohjassa, näytti lisääntyvän, ajattelin, että kuvittelenko. Mutta nyt kun olen hakenut netistä, löytyi puhdistusohje viimeinkin ja oikein kuvien kanssa. Siinä neuvotaan mm. pesemään pinnat pehmeällä harjalla. Minä tyhmä olen hangannut sillä proteesiharjalla kaikkia pintoja! Siinä myös neuvotaan puhdistustablettien tms. käytöstä, ja että se poistaa plakkiakin. Siis ei se lääkäri puhunut mitään siitä, että proteesiinkin voi tulla plakkia ja että miten sen saa pois. Miten voi olla noin huonoa palvelua. Nyt pelkään, että pilaan koko proteesin ja se hajoaa, mutta pitäisi hakea toinen hammaslääkäri, jolle mennä eikä oikein ole varaakaan.
Osaproteesin puhdistus
6
467
Vastaukset
- hoomoilu
Päivittäin puhdistat proteesiharjalla ja nestemäisellä saippualla tai astianpesuaineella, kerran viikossa laitat 15-30 min. siihen poreliokseen (esim. corega). Plakki on bakteerikertymää, jota voi tottakai tulla siis myös proteesien pinnalle ja kehittyä hammaskiveksi (eli kovettua), mutta reikiintyä proteesit eivät voi.
- ......
Minulla on osaproteesi yläleuassa ja muistuttaa proteesia kitalakineen, kokonaan akryylia. Pesen sen päivittäin Coregan proteesihammastahnalla ja proteesiharjalla (harjasten päät ei naarmuta akryylia). Tähän saakka olen desinfioinut Coregan tableteilla usein, mutta hygienisti sanoi että kerran viikossa riittää. Olen pitänyt osaproteesia aina suussa, vain pesun ajaksi olen ottanut pois. Nyt hygienisti huomasi lievää sammasta kitalaessa ja käski jättää osaproteesin aina yöksi pois.
Olen todennut että ainoat kertymät osaproteesin kitalaen alle on ollut ruuantähteitä, mitään muuta kertymää ei ole ollut. Ilmeisesti proteesin on pitänyt hyvin puhtaana tuolla proteesihammastahnalla peseminen joka puhdistaa hyvin mutta ei naarmuta proteesin pintaa johon lika ja bakteerit tarttuisi. - Mummu ymmällään
Kiitokset neuvoista! Kun tuota plakkikertymää näyttää olevan alaproteesin edessä enemmän, koska siinä on todella hankala kohta, niin lähtisikö se poreliuoksessa vähitellen pois? Muu pesu ei oikein irrota.
- Mummu ymmällään
Vielä yksi kysymys: miten usein kannattaa käydä hygienistllä ja riittäisikö aluksi siellä käynti, ettei tarvitse varata hammaslääkäriaikaa proteesin tarkistukseen?
- hoomoilu
Jos plakkikertymä on jo ehtinyt kovettua hammaskivekdi, on se jo melkein hammaslääkärin (tai suuhygienistin) homma saada se siitä pois. Porelios auttaa bakteerien poissapitämisessä, mutta plakki lähtee harjalla, eli nyt vain proteesiharjalla ahkerasti puhdistat.
Suuhygienisti ei tarkista, eikä kunnosta proteeseja, vaan se on hammaslääkärin tehtävä. Jos proteesit istuvat hyvin, ei niiden tarkastamiseen yleensä tarvitse varata aikaa. Niiden kunto ja istuvuus voidaan tarkastaa samalla, kun käyt hoidattamassa (ja tarkistuttamassa) "oikeita" hampaita.- jksjsksklsdskssk
Jos on hammaskiveä, niin laita etikkaa ruokalusikallinen tai pari vesilasiin ja anna olla siinä yön yli. Aamulla hammaskivi irtoaa harjaamalla ;-o)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p455110Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?
Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?1151616Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä
Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella151389Räppäri kuoli vankilassa
Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "481329- 131163
81-vuotias Frederik avoimena - Ei omasta mielestä kelpaa tästä syystä realityihin: "Veemäinen..."
Junttidiscon kuninkaana tunnettu Frederik, 81, on esiintymislavoilla suvereeni tekijä. Mies on viihdyttänyt ympäri Suome171037Kulukusuunnat
Eikö kuhmolaiset iha oikiasti tiiä kumpi o vasen ja kumpi oikia? Tuolla ku liikennemerkissä näkyy nuolet ylös ja alas, v41000Muusikko yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan
Karu epäily: Muusikko, 32, yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan Oulussa. IS:n selvityksen perusteella miestä ei ole syy76989Tynkä Eläintarha ei ole enää visiitin väärti
Ähtärin MesiZoo on vajonnut alas. Näytillä olevien eläinten määrä on romahtanut lähemmäs -40%. Paikat ovat päässeet pah59795Junan alle
Kuka päätti tai yritti päättää päivänsä jäämällä junan alle ja aiheutti sen takia veturikuskille ja muille traumat..?27783