Miten vanhaa testamenttia pitää tulkita?

Hämmentynyt.

Mistä voi tietää mitkä kohdat ovat "vanhentuneita" ja mitkä kohdat edelleen ajankohtaisia?

19

154

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jeesus on Herra

Vanha testamentti on edelleen voimassa. Uhrit joita vanhassa liitossa uhrattiin (ovat muistuttamus synneistä mutta eivät voineet poistaa syntejä), nekin viittasivat tulevaan Jeesukseen, jonka uhrilla synnit on sovitettu Jumalan kanssa..

Joka ei tunne vanhaa testamenttia ei hän voi tuntea uuttakaan testamenttia. Vanhassa testamentissa pre eksistenttinen Jeesus Kristus näyttäytyy aika monta kertaa. Tunnetuin lienee Jaakobin paini Jeesuksen Kristuksen kanssa. Kuten huomaatte Jeesus ei sano siinä nimeään, vaikka Jaakob sitä kysyy.

1. Moos. 32:29 Ja Jaakob kysyi ja sanoi: "Ilmoita nimesi." Hän vastasi: "Miksi kysyt minun nimeäni?" Ja hän siunasi hänet siinä.

1. Moos. 32:30 Ja Jaakob antoi sille paikalle nimen Penuel, "sillä", sanoi hän, "minä olen nähnyt Jumalan kasvoista kasvoihin, ja kuitenkin on minun henkeni pelastunut."

• Vanhaa testamenttia tulkitaan samalla tavalla kuin Uuttakin testamenttia; Annetaan sen selittää itse itseänsä.

"Jaakobin paini" oli taistelua oman sisäisen Israelin minän kanssa. se oli omantunnon painia. Samaa painikumppania Raamattu toisaalla kutsuu "Jumalaksi", "mieheksi" ja "enkeliksi."

1. Mooseksen kirja 32
      24 "Ja Jaakob jäi yksinänsä toiselle puolelle. Silloin painiskeli hänen kanssaan - m u u a n - m i e s - päivän koittoon saakka."

Hoosea 12
      3 (12:4) "Äidin kohdussa tämä petti veljensä, ja miehuutensa voimassa - h ä n - t a i s t e l i - J u m a l a n - kanssa.
      4 (12:5) - H ä n - t a i s t e l i - e n k e l i n - k a n s s a - ja voitti, hän itki ja rukoili tätä. Beetelissä tämä löysi hänet ja puhui siellä meidän kanssamme."

Tästä näemme, että profeetta Hoosea kutsui enkeliä jumalaksi.

• Pysyppä aisoissa

Enkeliä ei kukaan kutsu JUmalaksi, tuollaista ei pidä kenekään höpöttää.

Jaakob paini esiolevaisen Jeesuksen Kristuksen kanssa, joka oli ja on iankaikkisesti Jumala.

• Rapanhapakko

Vanhan Testamentin tulkinnasta voisi kysyä juutalaisilta. Heillä kun on perehtyneisyyttä ja selityskirjallisuutta.

Asiallinen tapa tulkita Vanhaa Testamenttia on kuten oikeilla tieteellisen teologian raamatintutkijoilla: Etsitään mitä tarkoitusta varten kukin niistä erillisistä kirjoista on kirjoitettu. Tutkitaan historiallis-kriittisesti kuten mitä hyvänsä vanhaa perinnettä. Sitten kun huomaa, että mitään yhtenäistä teologiaa Raamatun kirjoissa ei ole, on nimenomaan Raamatun kunnioittamista hyväksyä se ristiriitaisuus. Raamatun kunnioittamista ei ole fundamentalistien tapa valehdella, että he tietävät jonkun yhtenäisen punaisen langan, kukin toki erilailla.

Sitten jos Raamattu oikeasti kiinnostaisi, eikä vain oma kultti, kiinnostuisi myös Raamatun historiallisuudesta. Ja huomaisi, että paitsi luonnontieteellisesti, myös historiallisesti suurin osa siitä ei ole totta.

Uuden Testamentin kautta Vanhaa Testamenttia ei pitäisi tulkita. Koska Uusi Testamenttikin on teologialyaan ristiriitainen ja siitä saa satoja eri tulkintoja. Lisäksi Uusi Testamentti on teennäinen lisäys. Kuka hyvänsä näkee, että siellä väitetyt tulkinnat Vanhan Testamentin "jeesusprofetioista" ovat palturia.

En edes jaksa vastata kohta tuleviin kommentteihin. Ne on niin nähty ja kevyeksi havaittu. Luultavasti joku seputtää, että Pyhä Henki näitä hänelle kertoilee. Hän valehtelee ja luultavasti tietää valehtelevansa. Ei pystyisi vastaamaan mihinkään asiakysymykseen, kunhan huijaa mystisesti tietävänsä. Koko uskovaisuuden tarkoitus kun on valehtelu ja sairaasta maailmankuvasta nautiskelu.

• Psykiatri Loimaalta

Ilmaisit loistavalla tavalla uskonnollisuuden ytimen, kun kirjoitit:

" Koko uskovaisuuden tarkoitus kun on valehtelu ja sairaasta maailmankuvasta nautiskelu."

Minua alkoi kiinnostaa tietää, että oletko harrastanut kirjoittamista peräti ammatiksesi?

• Psykiatri Loimaalta kirjoitti:

" Koko uskovaisuuden tarkoitus kun on valehtelu ja sairaasta maailmankuvasta nautiskelu."

Minua alkoi kiinnostaa tietää, että oletko harrastanut kirjoittamista peräti ammatiksesi?

Yksikään oikea psykiatri ei tekisi diagnooseja julkisesti, potilasta näkemättä ja nettikirjoittelun perusteella.

• pyh!
        Psykiatri Loimaalta kirjoitti:

Taidat olla ateisti. Meille uskoville se on sairautta pahempi tila.

• PYH!!!!!!

Kyllä näkee, että olet jumalaton.

Raamattu on totta ja suurin osa "luonnontieteestä" tasan ihmisten keksimää valhetta.

• Inhottava realisti
        PYH!!!!!! kirjoitti:

Kyllä näkee, että olet jumalaton.

Raamattu on totta ja suurin osa "luonnontieteestä" tasan ihmisten keksimää valhetta.

"...suurin osa "luonnontieteestä" tasan ihmisten keksimää valhetta."

Toivottavasti ET ole vakavissasi. Luonnontieteet nimittäin on PALJON laajempialainen käsite kuin vain esim. evoluutioteoria, jota vastustanet.

Luonnontieteiden kehittyminen on mahdollistanut Sinunkin oivan mielipiteen ilmaisusi Internetissä.

• Jeesus on Herra

Beetel ei ole Benuel, jotakin holttia siis harhaoppisillekin. Raamattu ei puhu ikinä Jumalasta enkeliolentona, miksi puhuisikaan.

Hepr. 1:1-8
      Sittenkuin Jumala muinoin monesti ja monella tapaa oli puhunut isille profeettain kautta, on hän näinä viimeisinä päivinä puhunut meille Pojan kautta, jonka hän on pannut kaiken perilliseksi, jonka kautta hän myös on maailman luonut ja joka, ollen hänen kirkkautensa säteily ja hänen olemuksensa kuva ja kantaen kaikki voimansa sanalla, on, toimitettuaan puhdistuksen synneistä, istunut Majesteetin oikealle puolelle korkeuksissa, tullen enkeleitä niin paljoa korkeammaksi, kuin hänen perimänsä nimi on jalompi kuin heidän.

Sillä kenelle enkeleistä hän koskaan on sanonut: "Sinä olet minun Poikani, tänä päivänä minä sinut synnytin"; ja taas: "Minä olen oleva hänen Isänsä, ja hän on oleva minun Poikani"?

Ja siitä, kun hän jälleen tuo esikoisensa maailmaan, hän sanoo: "Ja kumartakoot häntä kaikki Jumalan enkelit." ,Ja enkeleistä hän sanoo: "Hän tekee enkelinsä tuuliksi ja palvelijansa tulen liekiksi"; mutta Pojasta: ...

... "Jumala, sinun valtaistuimesi pysyy aina ja iankaikkisesti, ja sinun valtakuntasi valtikka on oikeuden valtikka.

• pyh!

Paitsi että Vanha testamentti kutsuu Herran enkeliä Jumalaksi. Sun kannattais tutustua teologiaan paremmin.

• Heprealaiskirje1
        8 "Jumala, sinun valtaistuimesi pysyy aina ja iankaikkisesti, ja sinun valtakuntasi valtikka on oikeuden valtikka.

Tämäkin Hepr. 1:8 jakeesta siteerattu lause on suomennettu päinvastaiseksi kuin mitä se on alkuperäisessä profetiassa, 2.Sam.7:14-16 näin:

14 "Minä olen oleva hänen isänsä ja - h ä n - o n - m i n u n
        p o i k a n i, - niin että, jos hän tekee väärin, minä rankaisen häntä ihmisvitsalla ja niin kuin ihmislapsia lyödään;
        16 Ja sinun sukusi ja kuninkuutesi pysyvät sinun edessäsi iäti, ja - s i n u n - v a l t a i s t u i m e s i - o n - o l e v a - i ä t i
        v a h v a."
        17 Aivan näillä sanoilla ja tämän näyn mukaan Naatan puhui Daavidille."

Kuten huomaamme, Hepr.1:8 jae oikein kuuluu näin, jossa puhutaan valtaistuimen pysyvyydestä eikä pojan jumaluudesta:

8 "mutta pojasta sanoo Jumala: "Sinun valtaistuimesi pysyy aina ja iankaikkisesti, ja sinun valtakuntasi valtikka on oikeuden valtikka."

Psalmit 45 (KR 1992)
        6 (45:7) "Sinun valtaistuimesi on niin kuin Jumalan, se pysyy ikuisesti, sinun valtikkasi on oikeuden valtikka. [2.Sam. 7:16 ]
        7 (45:8) Sinä rakastat oikeutta ja vihaat vääryyttä. Sen tähden Jumala, sinun Jumalasi, on nostanut sinut veljiesi joukosta ja voidellut sinut riemun öljyllä."

• Inhottava realisti

Vanhaa Testamenttia kannattaa tutkita samoin kuin Uuttakin: realistisesti.

JOS teoksessa on jotakin yliluonnollista taustalla, se on hävinnyt jonnekin aikakausien taa.

Suuri osa VT:stä on muilta lainattua.

Melkoisen moni "ohje" on oman aikakautensa ihmisille suunnattu. Nykyaikaan soveltaminen on lähinnä lapsellista. Tuon ajan paimentolaisille ne tosin ehkä sopivat.

Profetiat voi tulkita miten vain. Ne on tyypilliseen tapaan laadittu epäselvästi ja moniselitteisesti.

Tarinoita on mahdotonta todistaa todeksi. On TÄYSIN selvää, että tarinoissa asioita on liioiteltu.

• Niin vain on kirjoitettu, että "Hän - taisteli - e n k e l i n
      kanssa" - j o n k a - n i m i - o l i, - Herra, Jumala Sebaot-Herra o n - h ä n e n - n i m e n s ä:

Hoosea 12
      4 (12:5) "Hän - taisteli enkelin kanssa ja voitti, hän itki ja rukoili tätä. Beetelissä tämä löysi hänet ja puhui siellä meidän kanssamme.
      5 (12:6) Herra, Jumala Sebaot-Herra on hänen nimensä.

Enkeli ei ollut Jumala, mutta enkelillä oli sama nimi kuin Jumalalla. Tarkemmin tätä asiaa selittää:

2. Mooseksen kirja 23
      20 "Katso, minä - l ä h e t ä n - e n k e l i n - sinun edellesi varjelemaan sinua tiellä ja johdattamaan sinua siihen paikkaan, jonka minä olen valmistanut.
      21 Ole varuillasi hänen edessään ja kuule häntä äläkä pahoita hänen mieltänsä. Hän ei jätä teidän rikoksianne rankaisematta, sillä - m i n u n - n i m e n i - o n - h ä n e s s ä." [Jes.9:6 (9:5)]

Stefanus selitti tämän asian yhtäpitävästi samalla tavalla:

Apostolien teot 7
      37 "Tämä on se Mooses, joka sanoi israelilaisille:
      'P r o f e e t a n, - m i n u n - k a l t a i s e n i, - Jumala on teille herättävä teidän veljienne joukosta'.
      38 Hän on se, (Mooses) joka seurakunnassa, erämaassa, oli e n k e l i n - k a n s s a, - joka puhui hänelle Siinain vuorella, ja oli myös isiemme kanssa; ja hän sai eläviä sanoja meille annettaviksi."

Jumala kutsuu jumaliksi kaikkia, joihin on nimensä painanut:

Johannes 6
      27 "Älkää hankkiko sitä ruokaa, joka katoaa, vaan sitä ruokaa, joka pysyy hamaan iankaikkiseen elämään ja jonka Ihmisen Poika on teille antava; sillä häneen on Isä, Jumala itse, sinettinsä painanut."

• pyh!

Älä kuuntele lainkaan näitä tälle palstalle kirjoittavia Raamatun vihaajia, ovat sitten vaikka psykiatreja tai mitä tahansa.

Vanhaa testamenttia tulee lukea Uuden testamentin valossa ja Uutta testamenttia Vanhan valossa. Jeesus itse sanoi, että koko Vanha testamentti kertoo hänestä itsestään. Usko siihen.

Ja unohda todellakin näiden uskosta osattomien jumalattomien örinät.

• Ei päätä, ei häntää

Vanhan testamentin Jumala teurasti ihmisiä kuin sekopäinen mielipuoli.
        Onneksi Jumala on pelkkä fiktiivinen hahmo.

• Inhottava realisti

VT ja UT on keinotekoisersti kasattu samaan teokseen. Uuteen Testamenttiin valittiin tietoisesti ne tekstit, jotka "sopivat" yhteen VT:n kanssa.

Inhimillinen mieli teki nuo valinnat.

• 'Pysyppä aisoissa' kirjoitti 3.4.2012 klo 19:16

>>"Enkeliä ei kukaan kutsu JUmalaksi, tuollaista ei pidä kenekään höpöttää. "

• nimimerkki 10

Vanhaa Testamenttiä voi lukea niin kuin se on kirjoitettu.
      Sieltä opit parhaiten millainen Jumala on ja kuinka Hän toimii eri tilanteissa.
      Mitä mieltä Hän on synnistä ja mitä Hän tulee tekemään sen suhteen.
      Minkä pelastuksen Hän on valimistanut ihmiselle jos tämä kääntyy ja tekee parannuksen.
      Jos ihminen huutaa avuksi Herran nimeä (=Jeesus) niin ihminen pelastuu.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Vasemmistohallitus palauttaa hintasääntelyn, esim. bensalitra vain 1e.

Tuleva vasemmistolaisista koostuva hallitus ottaa käyttöön vanhat hyvät keinot pitää hinnat kurissa. Tähän tarkoitukse
      Maailman menoa
      86
      4660
    2. Vasemmistolainen valehteli jälleen - Purra tai persut eivät luvanneet "euron bensaa"

Väite "euron bensasta" on ensisijaisesti poliittisten vastustajien käyttämä puhdas vale. Persut kyllä kampanjoivat näky
      Maailman menoa
      109
      3847
    3. Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"

Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä
      Maailman menoa
      184
      3673
    4. Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen

Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.
      Maailman menoa
      69
      2098
    5. Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä

Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575
      Maailman menoa
      75
      1941
    6. Mitä on tullut

Entisen abcn rakennuksen tilalle se oli tyhjillään monta vuotta siellä oli jo nyt valot onko huoltoasema? 5:30.
      Haapavesi
      79
      1298
    7. Harmi nainen kun

olet niin elähtäneen näköinen. Miestä et koskaan löydä itelles. j
      Ikävä
      130
      1162
    8. Palosta selvinnyt 18 vuotias munira tarvitsi tulkin kun puhui Iltalehdelle

Suomessa asuva 18 vuotias tarvii tulkin !!! Tää Suomea puhumaton on palossa kuolleen naisen veli ja asui perheen kanssa.
      Vantaa
      148
      1109
    9. Minne pyydän sut?

Jotta saan nähdä 🤨
      Ikävä
      50
      1020
    10. Mikä homma?

https://share.google/NvruSS4P4EzjTWPov Poliisilla oli keskiviikkona 4. maaliskuuta yksityisasunnossa Saarijärvellä tehtä
      Saarijärvi
      30
      914
    Aihe