Varhaisjakelijan palkasta

tyewrreew

Pääsin varhaisjakeluun kesätyöntekijäksi, jossa jaan aamulehteä yms. Katselin palkkaa niin kusettaako ne nyt jotenkin?

saan tuntipalkkana 8.50e. lisäksi tulisi 0.33 e yötyölisä. Eikö yötyölisän pitänyt olla 30% vai olenko käsittänyt väärin?

35

11511

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • -

      Jep kyllähän se 30% on.

      • Niin...

        ...Itellalla on 30 % yötyölisä. Jos tosiaan olet nimenomaan Aamulehteä Tampereen seudulla menossa jakamaan, TES on eri. Ainakaan ennen siinä TESsissä ei ollut mitään yötyölisää – voi olla että nykyään onkin.


    • Esalla01-10

      Esa Jakeluissa on tuo "yölisä". En tiedä millä jaat lehtiä, mutta autoa käyttävällä menee näissä töissä kytkimet ja vaihdelaatikot uusiksi. Että kannattaa oikeasti miettiä olisiko joku muu yötyö mielekkäämpi, vaikkapa leipomoala jossa yötunnit maksetaan viikollakin 100 % eli kaksinkertaisina. Pullien ja leipien pakkaajana tienaat saman tunnissa kuin lehdenjakajana piirillä joka on kellotettu 2h 15 minuutin pituiseksi.

    • pimeenä..

      Sunnuntaisin saat liksan tuplapalkkana. Muuten teet ja kärsit. Yötyöstä tai sen vaarallisuudesta saat sen 0,3 euroa.

    • Jakaja0

      Tessiin tulee jonkinlainen korotus ny kuun vaihteessa. Nimellisesti tuohon ns. yölisään on kuulemma tavoite

    • Jakaja0

      Nyt, (huhti 2012) ensimmäisen vuoden jakajan peruspalkka 8,46/h, 1-5 vuotta palvellella 9,03/h. Taulukon loppupäässä (yli 11 v palveleet) peräti 9,74/h. Päälle tulee se 33 sentin yö"lisä" tunnille. Näin siis Teamin Tessissä. Itellan väellä on eri sopimus.

      "Tuntipalkka" on tietty laskennallinen, eli piirille on annettu aika. jonka perusteella palkka maksetaan. Tämän laskennassa käytetään kulkemiseen vaadittava aikaa, ja aika lehteä kohti. Kerrostalorappujen kulkeminen lasketaan kulkemiseen ylös ja alas. jne jne. Käytännössä piiriajan alle pääsee koko lailla helposti. Tai no, riippu miten tiukkaan piiri on laskettu. Jos piiri on autopiiri, maksetaan 45 cnt/km. Riittänee nipin napin maaseutupiireillä, joissa on pitemmät siirtymiset. Taajama-ajossa joutuu pysähteleen, kääntyilemään ja peruuttelemaan kaiken aikaa... tuskin riittää edes bensoihin nykyhinnoilla. Ja toi ajo on kuluttavaa auton voimansiirrolle.

      Kuten sanottu. Jos nyt Herrat Helsingissä pääsee sopuun, niin noihin tulee jonkinlainen korotus. Ennakkotietojen mukaan se koskisi nimen omaan tuota yölisää.

      • Jakaja0

        ... Pienenä etuna, koska Teamin soppari on tavallaan kirjapainoalan liitännäissoppari, lomaviikkoja on kesällä 5 ja talvella 2. Mutta pieni on tuokin ilo oppujen lopuksi.


    • Esalla01-10

      Kylläpä se lomailu kesäisin on niin ihanaa, kun yrität säästää alle 1200 kuukausipalkasta kesälomareissua. Mielummin olen työtön kuin orjana kumartelemassa Esan pomoille ja haukkumassa selän takana pomoja ay-palavereissä. Yötyö näillä orjan palkoilla on omalta osaltani menneisyyttä. Kyllä yö on nukkumista varten. Tunnen liian monta varhaisjakelijaa joiden elämä on päättynyt ennen eläkeikää syynä jatkuva kropan & psyykkeen ylikuormitus, joka ensin oireilee univaikeuksina, huimauksena ja pyörtyilynä jne...

      9 vuoden helvetin jälkeen olen sitä mieltä, että yölisät tuossa raskaassa ja kuluttavassa työssä pitäisi neuvotella samoiksi kuin leipomoalalla. Jos palkka olisi alkaen 19 euroa/h, niin sitten kenties voisin vielä palata tuohon työhön.

      • Anonyymi

        Neuvottelivat 30% lisän kiinteäksi 1€/h lisäksi. Homma meni takaperin.


    • Itellan Orja

      Itse olen tuuraajana Itellalla ja jo työsopimusta kirjoitettaessa kerrottiin, että voin halutessani kieltäytyä tarjotusta vuorosta.
      Tämä taisi kuitenkin olla pelkkää sanahelinää, koska esim. nyt olen JOUTUNUT olemaan kohta kaksi viikkoa töissä putkeen ilman yhtäkään vapaayötä. Yritin saada tämän viikonlopun vapaaksi, koska yksinkertaisesti olen vain niin älyttömän väsynyt vähäisen nukkumisen (en juurikaan päivällä ehdi nukkumaan, kuin max. 4 tuntia) ja työssä tulleen "draaman" takia, mutta valvojatpa olivatkin sitä mieltä, että töihin on mentävä.
      Tunnin kuluttua pitäisi taas lähteä liikkeelle, enkä kyllä tiedä, että miten hemmetissä jaksan.

      Palkkaahan itse saan juurikin tuon 8,46€/h yölisä ( hälytyslisä jos tilanne tulee eteen), eli eipä tässä ainakaan rikastumaan pääse, mutta pakko nyt ainakin kesänajan jaksaa tätä hommaa ja yrittää sitten löytää muuta (tai vaihtoehtoisesti joutua taas sairauslomalle uupumuksen vuoksi).
      Joku voi kylläkin tästä hommasta tykätä ja jaksaakkin, mut itselleni taisi olla aiemmasta burnoutista paranemisen jälkeen vähän turhan kova pala purtavaksi.

      • efagsgsg

        Paskapuhetta. Ketään EI voi pakottaa oleman kahta viikkoa putkeen töissä. Jos joku käskee sinua hyppäämään järveen, hyppäätkö? Kannattaa varmaan pitää puolensa.... Käy puhumassa luottamusmiehelle.


    • jakaja0

      Lauantain lehdessä asiaan liittyvä uutinen. Team haluaisi saada lehdenjakoon ja muuhun vastaavaan ajoon korotetun km-korvauksen. Juurikin siksi, että tuo on melkoisen kuluttavaa.. Mutta nyt ei puhuta TES-jutuista vaan ihan valtion byrokratiasta. Eli ei tule onnistumaan. Sanomattakin on selvää, että liitto vastustaa km-korvauksen verolle panoa.

    • EXjakaja.hämeestä

      Nämä palkat ovat näin surkeat syystä, että työntekijöitä on niin helppo saada poislähteneiden tilalle. Palkat paranevat vasta sitten, kun koko maan aamulehdenjakelu ajetaan alas 6-12 kk lakolla. Yleislakkoa tarvittaisiin todella ja työsulkua lähes kaikille aloille, mutta eihän se Suomessa onnistu enään sillä liian moni on liian tyytyväinen!

      • Juissi2

        Palkka on kyllä surkea, mutta mutta, kerro mistä niitä työntekijöitä saa lisää helposti. Kamala pula kokoajan, osa tekee ns kokoajan kahta piiriä, kun ei ole työntekijöitä.
        Itse kuulun tähän kahden piirin tekijöihin ja en valita, hyvä niin, tuleepahan vähän enempoi rahaa.


    • Huono palkka!

      "saan tuntipalkkana 8.50e. lisäksi tulisi 0.33 e yötyölisä. Eikö yötyölisän pitänyt olla 30% vai olenko käsittänyt väärin?"

      Tuntipalkkasi vaikuttaa todella pieneltä, samoin yötyölisä. Tarkasta työsopimuksestasi palkkaus ja ota yhteyttä palkanlaskijaan. Kuulutko johonkin ammattiliittoon? Vaihda työpaikkaa! Esim. kaupassa iltavuorolisä on yli 4 euroa / tunti klo 18:00-. Lauantailisä yli 5 euroa / tunti klo 13:00 jälkeen.

      Ovatko varhaisjakelun palkat näin huonot??!

    • Jakaja0

      Tarkalleen ottaen TES määritteee ensimmäisen vuoden jakajan palkaksi 8.46€/h sen yötyölisän, joka kohosi juuri peräti 50 senttiin. Ensimmäisen vuoden jälkeen 9.03 50cnt.

      Näin siis TEAMin alaisissa jakelufirmoissa. Alueilla missä jakaja on Itella-konserni, pätee tuo 30%.

    • Kesätyötä odottava

      Itse olen aloittamassa varhaisjakelijana Paraisten alueella, ja ainakin minun sopimuksessa lukee, että palkka on suoritepalkka, eli määräytyy lehtimäärän mukaan.

      Tuntipalkkaa saa harjoittelujakson osalta. Muistaakseni oli vähän yli 10e/h.

      Perustuntipalkka oli vissiin juuri tuo 8,5e/h ja siihe 30% päälle nii menee yli 10 euron.

      Kuulostaa ihan kohtuulliselta, olen siis aloittamassa jakeluautoreitillä.

      • Provikkalainen

        Suoritepalkka = provikka.... tervetuloa "puhelinmyyntipalkkalaiseksi"


    • Esalla01-10

      Kyllä on palkat edelleenkin suoraan hanurista!!! Minimipalkka tuosta työstä pitäisi olla ilman kokemusta 10 euroa/h ja yölisä 5 euroa/h. Yölisä peräti jo 50 centtiä(=.

      Älkää antako näiden paskafirmojen viedä ihmisarvoanne. Eivät näin pienet palkat ole muuta kuin jakajien syvää halveksimista oikeasti!

      • Anonyymi

        Hah, siivoojana tienasin vielä vähemmin!


    • kesätyölainen

      Itsekkin aloitan postissa 5.6 kesätyöt. Ja sopimuksessani lukee suoritepalkka. Asun toisin 5500 kunnassa että en varmaa rikastumaa kesällä taida päästä :D?

    • JAKAJA frf

      Korvataanko oman auton bensakulut?
      Sillä muuten säähän jäät häviölle :D

      • gfrdefg

        Ei korvata


    • Pyörällä yöhön

      Ainakin Pirkanmaalla varhaisjakelussa saa normaalit kilometrikorvaukset, jos jakaa autolle mitoitettuja piirejä. Mitähän se suuruudeltaan olis, 45-47 senttiä/km? Tämä siis autopiireillä riippumatta siitä, teetkö niitä oikeasti pyörällä vai autolla. Ja samalla logiikalla jos jaat autolla pyörälle mitoitettuja piirejä, kilometrikorvauksia ei tule.

      Itellasta en sitten tiedä, enkä muistakaan jakelufirmoista.

      • Jakaja

        Saatko heiltä onkun jakelu pyörän vai pitääkö tehdä moinen itse??


      • pyörällä yöhön
        Jakaja kirjoitti:

        Saatko heiltä onkun jakelu pyörän vai pitääkö tehdä moinen itse??

        Omalla pyörällä jaetaan. Siitä maksetaan pientä korvausta, mutta se on kyllä vain nimellinen.


      • Varhaisjakaja

    • norden

      kaikki varhaisjakelijat on hörhöjä, lopettakaa tilaaminen nii loppuu tuo hulluus

      • ,.-,.--.,-,.

        Ei tainnut puppelipojalla rahkeet riittää jakotyöhön kun noin katkerana :))


      • elämämkoulussaoppia

        Tuohon työhön nyt pystyy kehitysvammainen apinakin.

        Palkka perseestä. Työkaverit 90% idiootteja. Työaika perseestä.


      • hhahahahah

        Tein tuota siis yli vuoden.


      • pysypoissatosihommista
        elämämkoulussaoppia kirjoitti:

        Tuohon työhön nyt pystyy kehitysvammainen apinakin.

        Palkka perseestä. Työkaverit 90% idiootteja. Työaika perseestä.

        Ah, olet näitä "elämämkoululaisia". Ei ollut vaikea arvata...


      • Miestenluukutavautuvat

        Tosimiesten hommo onkin työnnellä toisten miesten luukkuihin tavaraa ;)


      • Kylläkannatti
        elämämkoulussaoppia kirjoitti:

        Tuohon työhön nyt pystyy kehitysvammainen apinakin.

        Palkka perseestä. Työkaverit 90% idiootteja. Työaika perseestä.

        Ei apina näköjään pystyny tekemään kun jouduit lopettamaan ;) lisää elämänkoulua sitten vain keskikaljapullon läpi katsellen ;)


    • Anonyymi

      Työstä löytyy paljon samansuuntaisia kavereita. Ei panoseurasta ole puutetta. Olen siis homo.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      52
      5046
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3317
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1452
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      181
      1295
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      75
      990
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      898
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      857
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      806
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      748
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      707
    Aihe