Hohhoijaa...

Vaikea ystävä?

Olen muutaman vuoden tuntenut tämän ystävän. Nyt tuntuu että olisi parempi vaan pitää etäisyyttä. Hän sanoo parhaaksi ystäväksi, ei ole ainoa joka sanoo niin. On tosin ainoa jota olen auttanut rahallisesti, viimeiset kolme vuotta nyt. Tiedän että joutuisi kadulle ja näkemään nälkää, on kyllä yrittänyt kaikkia muita keinoja jne ja turha puhua niistä nyt. Asuu miehensä kanssa ja kumpikin on ollut melkein koko ajan työttömänä. Olen tsempannut parhaani mukaan tunkeilematta ja ovat ottaneet sen ainakin päällepäin vastaan, olen ollut joskus samassa tilanteessa niin tiedän mitä he käyvät läpi. Tiesin vaan jo silloin kun rupesin auttamaan heitä rahallisesti, etten voisi kertoa siitä kellekään koska tulisi varmasti samanlaisia ja pahempia kommentteja kuin mitä täältä voi odottaa, en ole niin hölmö että otan turhaan niskaani sellaista.

Mua kaivelee se että tuntuu että hän ottaa aina yhteyttä kun on rahantarve ja muuten ei juuri yhtään. Asian luonteen takia en tiedä voisiko sitä kertoa mahdolliselle tulevalle tyttöystävälle, ja miten ottaisi... ja muutenkin, eikä ystäväni tunnu tajuavan tätä. Sivuuttaa sen kuin ei olisi mitään. Tiedän että se on hänen tapansa toimia näissä asioissa eikä hän ole paha ihminen, sanoitte mitä sanoitte. Kolme vuotta sitten tämä asia tuntui raskaalta mutta olen näemmä koko ajan koittanut turruttaa itseäni kantamaan tätä, olen aina surumielinen eikä ole yksistään tästä asiasta kiinni... eikä mua haittaa rahanmeno, en ole persaukinen enkä rikaskaan. Eikä kiinnosta maksaako ystäväni takaisin niinkuin lupasi vai ei.

Vuokrasin kämpän (eri kuin se missä asun) ja otin heidät alivuokralaisiksi. Välillä on tullut vajaita vuokranmaksuja ja olen antanut heidän tähän asti elää piikkiin. Mutta ei enää. Olen ihan vakavissani ja suoraan varoitellut heitä että on tyhmää olla mulle alivuokralaisena mutta silti eivät ole vieläkään löytäneet muuta paikkaa, työttömiä kun ovat. Rahanäkökulma ei kiinnosta mua koska tässä maassa sitä voi ansaita 3 kertaa sen mitä työtön saa istumalla perseellään melkein koko työpäivän ja näyttämällä naamaa töissä, tosi reilua. Ja sitten haukutaan työttömiä ja katsotaan pätevyyksiä jostain helvetin paperista ja laitetaan ihmiset elämään eri kasteihin sen mukaan. Työ kyllä kelpaisi heille jos sitä olisi.

En silti jaksa enää kantaa sitä paskaa ja antaa sen haitata omaa parisuhteenmuodostusta. Mitä mieltä olette, onko touko-vai kesäkuun loppuun asti pitkittäminen parempi? Jos he eivät ole ystäviä tämän jälkeen niin mua ei kiinnosta. Jos ovat niin ok.

3

167

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Leave it!

Sinulla ei ole mitään velvollisuutta elättää yhtään ketään. Itse olen työtön ja saan työttömyyskorvaukseni riittämään ihan hyvin ilman kenenkään lisäavustuksia.

Miksi ystäväsi ei saa tukiaan riittämään? Alkoholi arvatenkin syy?
      No, aikuisen ihmisen on opittava ottamaan vastuu omasta elämästään ja tulemaan toimeen sillä mitä on.
      Vedä vaan kukkaronnyörit kiinni hyvällä omallatunnolla ja yritä saada omasi takaisin, kysehän on siis lainoista eikä piffailuista.

Vaikka kuinka olisi kyseessä hyvä ystäväsi ja ihana ihminen, on olemassa ihmisiä, jotka sumeilematta kusettavat ja käyttävät toisia hyväksi. Jotkut ovat taitavia manipuloimaan ja näyttelemään säälittävää, ja pummaavat muista irti sen mitä vain voivat saada, vaikkei varsinaista rahantarvetta olisikaan. Ettet vain olisi häikäilemättömän ja ovelan hyväksikäyttäjän uhri? Parhaimmista kusettajista ei ikinä uskoisi...

Ja anteeksi nyt vaan, Suomessa ei voi joutua kadulle jos asiansa hoitaa: sossu antaa rahaa ja maksaa osan vuokrasta, oman osansa kun vuokrasta ajallaan hoitaa, ei voi joutua kadulle. Et silleen. Eri asia jos sitä viinaa palaa. Mutta mikäli tämä on kuvio, sinä olet nyt sen mahdollistaja. Lopeta se ja anna aikuisten ihmisten oppia läksynsä, vaikka sitten sinne kadulle joutumalla. Muista, ettet toisten puolesta voi elää, koko maailmaa et voi pelastaa, etkä edes ihmistä omalta itseltään. Anna ihmisten oppia omat läksynsä. Huolehdi omista asioistasi ja anna muiden huolehtia omistaan. Kuulostaa ehkä julmalta, mutta ystäväsi ei koskaan voi oppia itse lentämään, jos aina vain kannat häntä. Ja kuten sanoit, se taakka on tullut sinulle jo raskaaksi kantaa.

• kaho4

Itse kans yhtyisin tuon edellisen kirjoittajan kommenttiin. Asiahan on niin että sellainen ystävyys ei ole aitoa joka täytyy rahalla ostaa, olkoot sitten ystävälläsi vaikka kuin taloudellinen hätä. Mutta jos haluat ystävääsi auttaa niin parhaiden teet sen tsemppaamalla ja antamalla henkistä tukea. Mutta jos hän vaatii sinulta vain rahaa niin se menee kyllä hyväksi käytön puolelle kuten edellinen kirjoittajakin sanoi.

• Kiitos.

Tiedän. Kiitos. En anna asioiden jatkua näin enkä syydä enää yhtään rahaa enää heihin. Ja kyllä muitakin ystäviä on ja hyviä, ei todellakaan ole siitä kiinni. Ihminen on aina kaikkein sokein omille toilailuilleen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuka paiskasi vauvan betoniin Oulussa?

Nimi esiin.....
      Oulu
      91
      5906
    2. Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa

Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h
      Maailman menoa
      80
      4772
    3. Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan

Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv
      Maailman menoa
      93
      3001
    4. Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p
      Maailman menoa
      26
      2780
    5. Anteeksipyyntöni

Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska
      Järki ja tunteet
      25
      2046
    6. Sydämeni valtiaalle

En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden
      Ikävä
      119
      1496
    7. Mikseivät suomalaiset kuluta? istutaan vaan säästötilirahojen päällä..

...Ihan haluamalla halutaan että maa menee konkurssiin? Ihan käsittämätöntä, ennätymäärät säästöjä sekä konkursseja sam
      Maailman menoa
      335
      1047
    8. Oletko tyytyväinen

Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?
      Ikävä
      85
      1018
    9. Jos oikeasti haluat vielä

Tee mitä miehen täytyy tehdä ja lähesty rohkeasti 📞 laita vaikka viestiä vielä kerran 😚
      Ikävä
      125
      950
    10. Eihän se tietysti minulle kuulu

Mies, mutta missä olet? 🤨 😠
      Ikävä
      48
      754
    Aihe