Onko kaikki miehet väkivaltaisia?

muuriympärillä

Avomieheni suuttui minulle äskenkin, ja uhkasi puukolla. Hän suuttui, koska ystäväni pyysi minua luokseen. Emme ole varmaan kahteen kuukauteen ehtineet nähdä. Hän on ainut ystäväni. Avopuolison oma kaveri oli meillä juuri pari päivää putkeen ja kaksi hänen muuta kaveria molemmat yhden yön erikseen. He kävivät yhtenä iltana baarissakin. Usein joudun itkemään, kun hän kohtelee niin huonosti. Katson vaan häntä itkien ja ihmettelen, "Miksi et voi lopettaa tuollaista käytöstä?" Miksi et voi nähdä, että minullakin on oikeudet olla ihminen, jolla on myös tarpeet ja tunteet. Olen sanonut nämä asiat, ei auta mitään. En osaa enää edes itkeä kunnolla, olen niin järkyttynyt että en tiedä mitä pitäisi enää sanoa. Tänään hän ylisti raiskaajia, vain loukatakseen minua, mikä on minulle kova paikka, sillä minut on raiskattu ennenkuin tapasin hänet. Viime yönä olin itkenyt koko yön "hiljaisena hetkenä", kun hän oli baarissa. Syy itkuun oli muistot, syyllisyys ja kaikki siitä vuosien takaisesta raiskauksesta, joten siksikin on aika kova pala, että hän tänään muistutti siitä ja muutenkin toistuvasti haukkuu siitä, enkä enää uskalla kertoa siitä kenellekään mitään. En ole nyt ainakaan puoleen vuoteen puhunut siitä mitään. Kaikki kerääntyy sisälleni. Välillä tekisi mieli vaan puhua, mutta sitten muistan, että jos puhuisin, hän vähän ajan päästä loukkaa minua asiasta kuten aina. Sen jälkeen hän kehui toista naista minulle kauniiksi. Sen jälkeen sanoi, että vitsillä kehui. Näitten tapahtumien jälkeen hän sanoi, että katsotaan yhdessä leffa tuossa sohvalla. En mennyt vaan olen nyt vältellyt häntä, vaikka hän on yrittänyt hieroa sovintoa. Olemme ennenkin sopineet, mutta ei se auta, hetken päästä hän saa minut taas itkemään käytöksellään. Kun hän laittoi minulle toissapäivänä viestin hävitessään ensin yhtäkkiä ulos, että on muka humalaisten naisten seurassa, niin hänen kaverit sanoi minulle, että ei varmasti ole. Ja tosiaan, jos olis ollut, niin olisko tahallaan halunnu loukata laittamalla sellaisen viestin.. ? Haluan pois varmaan. Tai haluaisin olla hänen kanssaan, mutta en näin. Pelkään yksin jäämistäkin. Kaverit on etääntyneet. Onko kaikki miehet väkivaltaisia? Kun sellaistakin olen lukenut, että sellaisia miehet vaan on. Onko toivoa paremmasta ylipäätään. Haluaisin tietää muilta parisuhteessa eritoten avoliitossa olijoilta, että onko teidän parisuhteessa myös väkivaltaa, mistä vaietaan? Onko sellaisia miehiä edes olemassa, jotka eivät naista löisi tai käyttäytyisi uhkaavasti millään tapaa. Jos nyt ajattelisin, että eroaisin miehestä ja etsisin joskus uuden, tulee heti ajatus, että en varmasti enää ikinä ota miestä itselleni, kun kuitenkin saisin vain kärsiä siitä. Mutta en minä halua yksinkään jäädä. Vaikka onnellisempi varmaan olisin. Ikinä en enää sitä virhettä tee, että kertoisin siitä jollekin miehelle, että minut on raiskattu. Ammattiauttajalle olis siitä tarkoitus hakeutua jossain vaiheessa, mutta vielä en ole tarpeeksi vahva siihen. Rikosilmoitukseen tulen tarvitsemaan tukihenkilöä, uskon että ammattiauttajaosaa neuvoa minua sitten.

16

739

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jenni4166

      Ei kaikki miehet ole väkivaltaisia. Itse olen seukannut vuosien varrella monen miehen kanssa ja muutaman jättänyt väkivaltaisuuden tai henkisen väkivallan takia. Onko siitä sun raiskausjutusta pitkä aika? Mut raiskattiin kun olin 14 ja olin neitsyt. Se sai mun elämäni pois raiteilta, en arvostanut itseäni jne. Pitkä ja arka aihe edelleen mulle. Musta sun kannattaisi oman itsesi takia erota, ei toi ole normaalia että ylistää raiskaajia jne. Sä olet varmasti ihminen joka voi löytää paremman suhteen itsellesi, pitää vaan uskoa siihen! Mä olen mun nykyiselle itkenyt ja kertonut raiskauksestani ja se myötätunto siltä on ollut ihanaa :) eli nyt ajattelet itseäsi ja ekaksi heität mokoman ukon veks!

    • vanhaerkkikö

      "Kun sellaista olen lukenut, et vaan on"
      -On eritasoisia mailmoja, Juopporemmin tasolla kaikki näyttää normaalilta,
      väkivalta, ym. (Meno seesteisempää normiyhteisössä.)

      -Sieltä lähtevän naisen uudella miehellä on aluksi vaikeaa, häirintää, lähinnä se exä
      vaatii saada turpiinsa, ennen kuin oppii pysymään kaukana.

      -Olen ollut parikymmentä vuotta naimisissa ok, ja viimeiseen 15 vuoteen ei ole
      kaupan parkkipaikalla ollut autolla yliajouhkauksia. Poliisista ei ollut apua.
      -Viimeinen uhkaus sai pinnan ratkeamaan, lähdin perään ajatuksena lyödä riittävän
      lujaa yhden kerran, mut pääsi karkuun (Vaikka risteyksessä tytöt osoitti suuntaa D!)

    • --

      Jos uhkailee jollain teräaseella, varsinkin lasten aikana, on tilanne kypsynyt niin että LÄHDE!

    • ksjdlfjdslfjs

      Sä et voi tehdä mitään mikä muuttaisi miehen. Ainut mitä voit tehdä on muuttaa oma elämäsi. Olin samassa tilanteessa mutta elämä rakentui, tuskaisasti ja hitaasti, mutta nyt voin hyvin. Tiukkaa on rahallisesti, mutta kyllä sitä pärjää.

      Näissä tilanteissa on juuri pahinta se, että mies saa itsetuntosi ja omanarvontuntosi niin alas, että lähteminen on jaksamissyistä vain tuskaisampaa. Hae itsellesi apua terveyskeskuksesta, kysele ja selvitä. Siitä se lähtee. Nyt et näe kuin pelottavan kokonaisuuden, mutta tartu ensin pieneen nurkkaan ja vyyhti alkaa purkautua. Aseta miehellesi myös selkeät rajat, jos et ole sitä jo tehnyt. Että näin et voi toimia. Sano, että et voi uhkailla veitsellä.

      Tiedät itsekin että sun on aika lopettaa epäterve suhde. Mutta se on vaan itsestäsi kiinni ja siitä miten paljon rakastat itseäsi.

      Minä en tänä päivänä katsoisi hetkeäkään! Niin paljon rakkautta on syntynyt itseäni kohtaan vuosien varrella narsistisen äidin jälkeen.

    • Ei kaikki miehet ole väkivaltaisia tai uhkaavia. En vois kuvitellakaan ketään mun tuttavapiiristä olevan sellainen, vaikka ei tietty nää päällepäin. Olen kai liian hyväuskoinen mutten silti usko... tiedän kyllä millainen oikea toista ihmistä arvostamaton paskianen on ja siinä kohtaa pedon vaistot herää joskus, eli joo.. kyllä mäkin olen väkivaltainen ja varmaan kaikki miehet. Muttei rakkaita kohtaan, vaan niitä kohtaan jotka kehtaa kohdella toista noin.

      Miehet ei tule muuttuvaan elleivät halua muuttua. Et voi mitenkään pakottaa muuttumaan tai käännyttää. Jos tuollaisen tilanteen jollain voisi korjata, niin sillä että mies pyytää anteeksi niin aidosti ja vilpittömästi ja koko sydämestään kuin ikinä voi, muttei kuulosta siltä että niin tulee tapahtumaan kovin pian. Jääkää erillenne ainakin siksi aikaa, ei yksinolo niin paha asia ole. Löydät kyllä aina uusia kavereita ja uuden hyvän miehenkin sitten kun olet valmis.

    • Eteenpäin mennyt

      Itse elin suhteessa, jossa mies oli väkivaltainen ja uhkaili. Sain kuulla yhdessä välissä uhkauksia siitä kuinka hän pätkii minut moottorisahalla ja polttaa roviolla yms. sairasta. Puukkokin on joskus ollut kaulalla ja lyönnit ja muu riehtominen tapahtui oikeastaan aina selvinpäin. Syyksi hän aina sanoi sen, ettei ollut muuta keinoa saada riitaa loppumaan ja suutani kiinni.
      Aina hän lupasi lopettaa käytöksensä ja muuttua paremmaksi kun seuraavana päivänä puhuttiin väkivaltaisesta käytöksestä. No ikinä se ei loppunut. Ja kuulemma nykyinenkin nainen on sitä joutunut kestämään.

      Kuitenkin olin tämän miehen kanssa niin samalla aaltopituudella normaaliolosuhteissa, että en halunnut suhteesta lähteä. Vaikka usein järkyttyneenä niin uhkasinkin. Kun mies aina lepytteli ja aneli anteeksi antoa niin jäin aina uudestaan. Hän käytti myös aseena menneisyyteni traumoja ja väänsi ne minun syykseni. Siinä meni kyky puhua avoimesti vaikeista asioista kun seuraavassa riidassa ne olivat aseena minua vastaan.

      Mies myös petti useasti ja jäi kerran kiinni kaverini kanssa vehtailusta. Tämä salattiin minulta pari vuotta ja sain sattumalta kuulla siitä. Mieheni mielestä tapahtuneesta oli niin kauan aikaa, ettei sitä tarvinnut enää käsitellä. Itse olin poissa tolaltani, mutta taas hän aneli minut takaisin. Jäin mutta en enää uskaltanut olla läheinen. Mies itse lähti tässä vaiheessa liusumaan pois. Hän pelasi itselleen kaveriporukastaan uuden naisen ja etsi vasta sitten asunnon itselleen ja muutti tämän kaverinsa kanssa yhteen. Tätä naista hän on myös pettänyt ja lyönyt. (Tekisi mieli varoittaa, mutta minkäs teet kun kerran tuntevat jo entuudestaan.)

      Tuollaset ihmiset eivät muutu, koska he eivät useimmiten halua muuttua. Muutos on mahdollinen vain jos väkivaltainen ihminen itse ymmärtää tekevänsä todella väärin ja haluaa muuttaa käytöstään ja ajattelumaailmaa.

      Erosta selviäminen on ollut vaikeaa. Kaipaan edelleen siihen suhteeseen ja tunnen itseni huonoksi, koska minut vain korvattiin uudella ja minua petettiin. Toisaalta taas ihmettelen miten jaksoin sitä jatkuvaa pahaa oloa. Vieläkään en osaa käsitellä väkivaltaisia muistoja. Olen kuin ne olisivat normaali osa elämää. Tiedän, että niin kävi, mutta ne paniikinomaiset tunteet ja pelko kuolemisesta oli aina läsnä niissä tilanteissa, mutta olen haudannut ne niin syvälle alitajuntaani, etten osaa niitä mieltää vääryydeksi itseäni kohtaan. Ne olivat yhtä normaaliosa suhdetta kuin ruokailu ja nukkuminen.
      Kerron tämän siksi, että tietäisit sen että eroaminen on vaikeaa, mutta se kannattaa. Nykyään jo tunnen ajoittain suurta helpotusta ja olen jopa hetkellisesti kiitollinen, että kuvioihin tuli uusi nainen. Muuten olisin edelleen miehessä kiinni. Hän kyllä minussa on edelleen roikkunut, koska olen kuulemma tärkeä. Oikeasti olen vain ollut ihminen jonka luokse tulla jos uusi suhde menee puihin. Ja sen tajuaa vasta vähän etäämmältä.

      Yksinoloon tottuu. Alussa se ahdistaa ja mitään ei osaa tehdä, mutta kun alkaa panostaa itseensä niin alkaa vähän valoa jo näkymään. Käy urheilemassa ja koittaa tavoittaa vanhoja tuttuja. Uusiakin saa kun on aktiivinen ja hakeutuu uusiin harrastusryhmiin tai yhdistystoimintaan.

      Ammattiapua kannattaa hakea. He osaavat auttaa ja tarvittaessa saat lääkkeitä lievittämään ahdistusta ja pelkotiloja. Et ole ansainnut tuollaista elämää. Älä oikeasti anna kenenkään kohdella itseäsi noin!! Jos et nyt sitä vielä käsitä(itse en ainakaan käsittänyt ennekuin nytten) niin tulet käsittämään sen kunhan erosta on hetki aikaa. Sanot ettet ole tarpeeksi vahva ottamaan apua vastaan. Kannattaa tutkistella tuon fiiliksen takaa löytyvät tunteet. Ne ovat ehkäpä pelko päästää irti nykyisestä elämästäsi ja pelko aloittaa uusi elämä yksin. Toivon, että uskallat tämän askeleen kuitenkin tehdä. Ja taistelisit tätä ajatusta vastaa: "no jos nyt kuitenkin haluan jäädä tähän suhteeseen". Ammattiauttajat eivät pakota sinua mihinkään ja he ovat auttaneet monia raakoja kohtaloita kokeneita. Jos muutat mielesi kesken terapian ja haluatkin yrittää vielä suhteessasi se on omissa käsissäsi. He kuitenkin yrittävät auttaa sinua viemään prosessin eteenpäin ja auttamaan sinut irti menneestä. Toivottavasti löydät lisää voimaa hakeutua autettavaksi.

      Itsensä riuhtaiseminen irti on vaikeaa ja varsinkin kun miehesi on ottanut sinut kontrolliinsa ja vienyt kykysi elää omaa elämääsi ja tehdä päätöksiä. Menee hetki ennenkuin opit uudet tavat ja sen ettei sinulla ole ketään "läheistä" ja sitä kuka päättää elämästäsi. Ja laastarisuhteisiin ei kannata ryhtyä vaan keskittyä siihen, että saat itsesi ehjäksi ja opit ettei yksinolossa ole pelättävää. Tätä pelkoa voit työstää ammattiauttajan kanssa.

      Usko siihen, että löydät uuden ja terveemmän suhteen aikanaan. Nyt on kuitenkin tärkeintä, että saat itsesi takaisin ehjäksi ja oppisit kunnioittamaan itseäsi niin ettet antaisi kenenkään tehdä sinulle tuolla tavalla. Kaikki miehet eivät ole väkivaltaisia.

      • Anne

        Kiitos kirjoituksesta. Minun viime kerrasta on noin kaksi viikkoa. Ajatuksesi suurimmalti osalta on kuin minun tunteista. En haluaisi lähteä ja en varmaan voisikaan, koska hän ei päästä... mitä silloin tapahtuu? Uhkailtu on. Enkä edes halua lähteä. Ero ahdistaa. Emme asu yhdessä, luulisi että ero olisi helppo. Nyt olen lapseni kanssa omassa kodissani, koska hän ei halua olla luonani yötä. Olemme olleet yhdessä kaksi vuotta ja lapseni on joka toinen viikko isänsä luona ja minä näinä viikkoina hänen luona. toki hän käy täällä ja näemme päivittäin.
        Kaikki alkoi noin 3 kuukautta sitten, kun leikkauksen jälkeen sairaslomalla kerroin hänelle etten haluaisi enää tulla salille, jossa olemme käyneet yhdessä. syy siihen etten halua, on että koen yhdessä treenaamisen vaikeaksi, koska hän ohjaa ja arvostelee minua koko ajan. tästä seurauksena katkenneet kylkiluut ja hän ei koskaan enää luota minuun ja olen pettänyt hänet (luottamuksen) edelleen kylkiluut kipeät, eikä treenaamisesta tulisikaan mitään. puhuimme siitä että hän sanoo koska seuraavaksi menee pinna ja minä ehdin karkuun. no seuraava kerta tuli ja ennenkuin ehdin ovesta ulos hän kuristi minua. selvisin hengissä vaurioina leukaluun vaurio ja puhjennut tärykalvo.
        Olenko hullu tai tyhmä tai mitä? haluan hoitoon että tuleva? puolisoni parantuisi. Miksi minä kuvittelen että tämä parantuu? kertokaa miehet oletteko parantuneet väkivallasta parisuhteessa. Naiset kertokaa totuus!!!! parantuuko väkivaltainen mies?


    • Suviseurat

      Suomessa on satoja tuhansia onnellisia perheitä joissa ei ole väkivaltaa. Älä hyväksy väkivaltaa missään muodossa. Hae apua ja pakene. Ajoissa. Rukoilen puolestasi.

    • Eteenpäin katsova

      Kiitos kirjoituksestasi nimimerkki "Eteenpäin mennyt".

    • Hei

      Kuten vastauksissa on jo käynyt ilmi, läheskään kaikki miehet tai naisetkaan eivät ole väkivaltaisia. Parisuhdeväkivalta on silti aivan liian yleistä. Sinä et ole ainoa asian kanssa kamppaileva. Uhkailu ja toisen eristäminen ei kuulu parisuhteeseen - väkivaltaiseen parisuhteeseen se valitettavasti taitaa kuulua useinmiten.

      Sinun ei tarvitse kuitenkaan jäädä asiasi kanssa yksin. Parisuhdeväkivallan uhreille on apua saatavilla. Voit katsoa osoitteesta www.riku.fi Rikosuhripäivystyksen lähimmän palvelupisteen yhteystiedot ja saada sitä kautta tietoa oman paikkakuntasi palveluista. Jos haluat tehdä rikosilmoituksen, samasta paikasta voit kysyä myös maksutonta tukihenkilöä mukaasi rikosilmoituksen tekoon ja koko rikosoikeusprosessiin.

      Voimia sinulle toivottaen
      Rikosuhripäivystys

    • Itsekkyys on vamma

      Narsistinen mies (tai nainen) käyttäytyy aina saman kaavan mukaan. Kun huomaat, että käytöksessä alkaa olla toistuva kaava, tiedä, että muutosta ei tule koskaan. Narsisti on itsekäs ja hän on vain minä minä ja minä. Hän ei koskaan ajattele miltä sinusta tuntuu, ei vaikka kuinka ruikuttaisit. Hän nimenomaan sanoo sinua ruikuttajaksi, vaikka puhut asiaa. Uhkailu, vähättely, mitätöinti, iva, valtataistelu, kontrollointi, henkinen tai fyysinen väkivalta kuuluvat hänen tapoihinsa. Ja välillä lupaukset muutoksesta parempaan, joka ei koskaan toteudu. Hän ei myöskään pyydä anteeksi oma-aloitteisesti, ellei hän saa anteeksipyynnöllä jotakin hyötyä itselleen. Tällainen henkilö on mitä ihanin kun on vieraita paikalla, mutta kun vieraat ovat poissa, on läheisten kohtelu toista. Huomaat, että ystävänne pitävät häntä mitä karismaattisimpana tyyppinä. Lopulta luulet olevasi vainoharhainen, hullu tai mitä hyvänsä. Hän on aivopessyt sinut ja murtanut mielesi. Ja nyt hänestä tuntuu, että hänhän on maailman valtias.

      Jos huomaat näitä piirteitä, jätä hänet ja hae apua mitä pikaisemmin. Hän ei sinua sen jälkeen sure. Hän suree vain loukattua egoaan. Ja tämä loukattu ego eli suuruusharha omasta itsestä, on se, joka alkaa kostaa tavalla tai toisella. Mitä aikaisemmin pääset hänestä eroon, sitä vähemmillä kostoilla pääset ja selviät täysijärkisenä. Kun olet jättänyt hänet, hän hakee nopeasti uuden kohteen, jota alkaa kohdella pian samoin kuin sinua. Kaava toistuu tässäkin.

      Narsisti ei tunnista omia puutteitaan, vaan näkee kaikki puutteet ja viat AINA muissa. Terve ihminen taas alkaa tajuta omat vikansa, tuntee omatunnontuskia ja pyrkii itse hakemaan apua. Tämä avun hakeminen voi olla hyvinkin hienovaraista. Huomaat joistakin sivulauseista esim., että häntä kalvaa jokin tekemänsä vääryys. Se on jo hyvän kasvamisen merkki, että alkaa huomata omat virheensä ja oppii niistä. Itsekäs narsisti on kuin vammainen joka ei opi koskaan, ei myönnä, ei tajua eikä muutu.

    • yksin kotona

      En mä ainakaan ole enkä tule koskaan olemaankaan. Olen se kiva ja turvallinen mies joka ei saa koskaan naista.

    • grgt4t

      Ne ketkä ei seurustele ovat turvallisia ja mukavia miehiä.

    • TyytyväinenSinkku

      Uhriutuminen on äärimmäisen helppoa. Harrastettuani seksiä 50 varatun naisen kanssa, kysyn usein ovatko kaikki naiset pettäjiä? Mutta ehkäpä tässä tuli vastaus. Varmaankin heillä on väkivaltainen hakkaaja-narsisti-puoliso, jolle haluavat kostaa väkivaltaisuuden juoksemalla vieraissa ja pihtaamalla.

    • oppeliini1

      Miksi sinä VALITSET seuralaisiksesi pahoipitelijoitä?
      Miksi sinä VALITSET kieltäytyä uskomasta että pahoinpitelijoistä ei tule hyviä?
      Miksi sinä VALITSET valittaa etkä poistua sairaista tilanteista?
      Miksi sinä VALITSET vain olla pahoinpideltävänä?
      Miksi sinä VALITSET olla (typerä) marttyyri?
      Miksi sinä VALITSET olla vatsitsematta kaunista, rauhallista ja hyvää?
      Miksi? Miksi? Miksi?

    • EtsiMuualta

      Eivät ole. Tuntuu vain siltä, että etsit miehiä ihan vääristä paikoista, tai vääränlaisia miehiä. Jos etsit miehiä jostain kapakoista ja miehellä on tapana kännätä rajusti usein, niin tuskin hän toisenlaiseksi muuttuu vaikka alkaisitte seurustella. Jos mies on röyhkeä, rääväsuinen jne, niin luultavasti hän on sitä myös suhteen aikana.

      Olisiko mahdoton ajatus etsiä ihan toisenlainen mies, jostain muualta kuin kapakasta tms? Ehkä sitten huomaisit, että on myös sellaisia miehiä jotka eivät huuda, lyö ja nöyryytä?

      En halua syyllistää sinua, mutta jos aina päädyt yhteen väkivaltaisen ja sinua huonosti kohtelevan miehen kanssa, niin etsit vääränlaisia miehiä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      75
      5674
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      24
      2506
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1987
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      60
      1738
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1601
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1398
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1307
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      13
      1295
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1239
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1193
    Aihe