Karu totuus äidistäni

16vTyttö

Äitini on aina selvinpäin todella kiva ja ihana ihminen, mutta heti kun hän juo, hän alkaa huutamaan minulle kaikkea tällaista:
"häpeisit kun sulla ei ole ollut poikaystävää"
"oot ällöttävä lehmä"
"läski, mee lenkille että laihtuisit"(ja kun en ole edes mikään läski!)
"tääl vaa syö mun ruokii, painu vittuun"
"vihaan sua"
"en haluu olla sun kaa missää tekemisis kun oot aikuinen"
"lähe nyt samantien vetää mun kämpäst!! *kello on 12 yöllä*"
"tänään sä et nuku sängyssä, vaan lattialla"
"ruma finninaama, ei kukaan välitä susta"
"kaikki vihaa sua"
"sulla ei oo tulevaisuutta"
"kuolisit pois, ei kukaan ois siitä surullinen, oltais vaan iloisia"
"ei ois pitäny synnyttää sua. en voi uskoo et mulla on tollanen lapsi"
ja kaikkea muuta mahdollista, paljon pahempaakin...

Sitten se huutaa mulle, että tarkoittaa joka sanaa mitä sanoo, että ei kuulemma vaan selvinpäin ole viitsinyt sanoa, mutta miettii kyllä mielessään pitkin päivää näitä.

Ja tämä ei rajoitu pelkkään henkiseen väkivaltaan... Kun äitini (ilman syytä) alkaa vaan haukkumaan, hän myös läpsii, heittää tavaroilla ja tönii minua, jne. Tämä on kamalaa henkistä ja fyysistä väkivaltaa. En tiedä kuinka kauan enää jaksan. Itken kaiket päivät nykyään, olen henkisesti niin rikki.

Mitä voin tehdä? Tuntuu, että äiti on ihan eri ihminen selvinpäin ja humalassa. Aina kauhulla odotan viikonloppuja, koska hänen ryyppuputkensa alkaa perjantaina ja loppuu sunnuntai iltana. (joskus tosin arkipäivisinkin...) Olen moneen otteeseen ollut pois kotoa öitä, koska en jaksa tällaista elämää.

Mitä olette mieltä tollasesta äidistä? Mitä mun pitäis tehdä? Aina kun äiti on mulle niin kiva selvinpäin, unohdan jotenkin kaiken mitä se on mulle tehnyt/sanonut. En vain voi uskoa että sama henkilö kyseessä, nimittäin sitten kun kaljaa ottaa, alkaa melko kamalaa tekstiä tulemaan.

18

592

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • No sun varmaan kannattais harkita yhteydenottoa esim SPR:n tai Mannerheimin lastensuojeluliittoon. Tai sit ihan kotikuntasi lastensuojeluun. Sieltä saat apua. Oletko miettinyt muuttamista isäsi luokse? Jos et, niin sijaisperhe voisi olla hyvä vaihtoehto... Ei omaa lastaan tulisi kohdella noin. Alkoholistista ei ole äidiksi.

    • ririranke

      Ehdottomasti sun kannattais lopettaa kirjoitella näitä provoja.

      Alkaa olla todella pitkäveteisiä nuo sun juttusi.
      Keksi itselles joku muu harrastus; pitsinnypläys tai sienikurssi?

    • 16vTyttö

      Ei tää ole provo. Olen tällä palstalla ensimmäistä kertaa muutenkin. Kiitos vinkeistä, täytyy miettiä mitä pitäis tehä!

      • ksdlfjldsf

        Mulla oli samanlainen äiti. Juo tänä päivänä vähemmän, koska sanoin hänelle suoraan siitä miten en kestä hänen toimintaansa. Huusin ja asetuin vastaan. Jos suoraan sanominen ei auta, esim. että en halua enää kuulla noita loukkauksia, ja vähättelyä, enkä halua että kosket muhun sillä se on väkivaltaa, niin otan yhteyttä lastensuojeluviranomaisiin. Jos tuo ei auta, sitten kannattaa vaan toímia.

        Ja muista aina varoa elämässäsi miehiä, joissa on tätä sun äidin piirrettä. Toinen puoli on hyvä ja toinen paha. Narsistiset miehet ovat sellaisia. Mutta usein me toistamme lapsuutemme kuvioita. Minä löysin äitini kaltaisia miehiä kunnes ymmärsin mistä on kyse.

        Tsemppiä!


    • Itsekin teinin äiti

      Kun äitisi seuraavan kerran on selvinpäin ota asia esille. Kerro miten hän loukkaa sinua ja rikkoo henkisesti. Kysy mistä moinen käytös johtuu? Purkaako kenties pahaa oloaan sinuun? Kerro että jos tilanne jatkuu joudut ottamaan yhteyttä sosiaaliviranomaisiin/ koulusi kuraattoriin tai mannerheimin lastensuojeluliittoon. Voi olla että tämä pysähdyttää hänet ajattelemaan käytöstään. Älä vaan anna tilanteen jatkua ja ei ole hyvä että kun hän on selvin päin niin et ota asiaa esille, hän ei silloin ymmärrä täysin kuinka haavoittaa sinua. Varmasti äitisi rakastaa sinua, tuntuu että hänellä on paljon omia ongelmia jotka purkaa sinuun. Tsemppiä :))

    • 16vTyttö

      Kiitoksia kaikille! Olen monta kertaa sanonut että otan yhteyttä lastensuojeluun tai poliisiin, mutta äitini vaan huutaa että ihan sama, pääsisipä sitten ainakin eroon musta. Tänään äitini tuli aamulla selvinpäin puhumaan huoneeseeni. Olin todella jyrkkä häntä kohtaan, käskin hänen toistamaan ne sanat uudelleen nyt mitä eilen illalla huusi minulle. Jotain se vain mumisi ja pyysi anteeksi. Mua ei silti noi jatkuvat anteeksipyynnöt auta. Mitä se oikein on, että joka aamu pyytää anteeksi, mutta jo samana iltana haukkuu taas. En ota enää sen anteeksipyyntöjä tosissaan. Nytkin odotan kauhulla, kun äiti tulee kotiin... varmasti alkaa heti huutamaan ja haukkumaan. No, saa nähdä. :)

      • huolestunut

        Onko sinulla läheisiä sukulaisia?Onko isäsi kuvioissa? Entä isovanhemmat? Tätejä, setiä? Voisit keskutella heidän kanssaan luottamuksellisesti. Voisitte yhdessä miettiä, mitä voisitte tehdä. Äitisi vaikuttaa niin arvaamattomalta, että en tiedä, onko hyvä, että hän saisi tietää näistä keskusteluista, kun tällä hetkellä asut hänen kanssaan. Viranomaiset ovat sitten toinen taho. Yksin sinun ei pidä jäädä. Hirveää käytöstä äidiltä ja aikuiselta naiselta. Hänellä on varmasti henkilökohtaisia ongelmia. Vaikea kuitenkin käsittää, miksi hän kohdistaa sinuun tuollaista vihapuhetta.

        Sinun pitää toimia. Voimia.


    • oo rohkea!!!!

      Sun pitää uskoa mua kun kerron sulle että: Sinä et ole se ongelma tässä vaan sun äitillä on ongelmia itsensä kanssa ja sinä valitettavasti olet helppo uhri näille ilkeyksille.
      Sinuna tekisin näin: tee jonkunlainen äänitys systeemi, kaksikin keinoa siltä varalta että hän tuhoaa sen yhden ja nauhoita hänen känni puheet ja kun on selvin päin istuta hänet alas ja sano että haluat hänen kuulla miltä kuulostaa ja että tämä satuttaa sua. Tai jos et voi niin jätä hänet kuuntelemaan niitä yksin mutta muista pitää yksi koska voit tarvita sitä myöhemmin johonkin.
      Missä isäsi on? Onko sulla muuta sukua tai perhettä joka voisi sinut ottaa asumaan? Sun ei tarvitse kestää tämmöstä ja sun äidin pitää pistää tajuamaan että sua ei kohdella näin, kenelläkään äidillä tai isällä ei ole oikeutta kohdella lastaan näin.
      Ota yhteyttä lastensuojeluun NYT ennen kun olet liian vanha siihen ja alota oma elämäsi että pääset parantumaan henkisesti. rohkeasti vaan sulla on oikeus olla ja elää rauhassa. Suomessa on hyviä ihmisiä jotka haluavat ja auttavat joten älä pelkää tehdä sitä. Et tiedäkkään kuinka kivaa elämä voi olla, sun pitää auttaa itseäsi. Olen todella pahoillani mutta toivotan sulle paljon tsemppiä ja paljon voima halauksia.

    • 16vTyttö

      Inhottaa vaan tehdä jokin ilmoitus siinä mielessä, koska mulla on myös pienempiä sisaruksia. Äiti ei ole heille yhtään samanlainen kuin minulle. Isä mulla on, olen hänen kanssaan tekemisissä. Hänen luonaan olen ollut monta kertaa ja hän tietää nämä asiat. Mutta tuntuu ettei isäkään ota vakavissaan ja vähättelee vain. Hän on sanonut vaan "koita nyt pärjätä".. Ja isän lisäks mulla on muitakin sukulaisia joiden luona välillä oleskelen, jos kotona tilanne on täysin mahdoton. Kerran olen tehnyt kyllä lastensuojeluun ilmoituksen(vuosi sitten), ja kävimme sen seurauksena koko perhe siellä juttelemassa. Minua jututettiin myös erikseen. Mutta, ei ollut yllätys, sen tapaamisen jälkeen en ole mitään lisätietoa saanut mistään miten edetä. Ilmeisesti he vain unohtivat minut. Äiti on niin erilainen selvinpäin, että kai ne sossutädit ajatteli minun olevan jotenkin sekaisin.. En tiedä, mutta täytyy varmaan tehdä uusi ilmoitus, vaikka isän kanssa. Jos tällä kertaa otettaisiin todesta.
      Kiitos, olen saanut paljon kannustusta viesteistänne! Eihän mun tällaista elämää tartte kestää! :)

      • Tsemppiä vaan paljon

        Ei todellakaan tarvitse kestää ja tottakai sua inhottaa tehä mitään ilmoitusta koska sun ei pitäs olla tämmösessä tilanteessa ollenkaan mutta äitis takia olet. Vielä isompi syy olisi tehä ilmotus on ku sul on pienempiä sisaruksia koska ne ei jää pienemmiksi ja sit saavat samallalailla. Isäs pitää saada tajuamaan ja jos äänität äitis hommia niin on sen muitten pakko ottaa tosissaan. Sun ei todellakaan tarvi elää tämmöstä elämää.
        Kyllä kaikki aikuiset ihmiset ymmärtää että ihminen on erilainen kun on kännissä mutta jos on vastuussa lapsista niin sitä ei pitäs olla edes kännissä, ei yhtään!!
        Tää on rankkaa sun ikäselle kun sun ei pitäs edes tämmösestä huolehtia, jos et saa apua lastensuojeluun niin rohkeasti puhumaan jonkun aikuisen kanssa koulussa ja he voivat auttaa sua eteenpäin. Enemmän kun avaudut niin et ole enään yksin, sun äitillä on ongelma ja sinä kärsit sen takia.


    • Hyvä ihminen

      Jos totta, niin pas*amainen äippä sulla. Liekö siirtää vain huonoa omaatuntoaan sitten suhun. Mistä näitä mielentilakoukeroita tavalliset tietää.

      Tosi visvanen tilanne. Ja jos noin jatkuu vielä pitkään se syö kyllä sun omantuntos nolliin ja sitten voi olla vaikea luottaa kehenkään.

      Voimia! Perheväkivalta on *erseestä!

    • samaakokenut

      miun mutsipuoli oli iha samanlainen, tosin vaa selvinpäin. huus mulle joka asiasta, haukku ja käytti väkivaltaa ja oli muutenki vaan koko ajan ilkeä. muutin sit kotoota pois ku täytin 18, mutta sun ei todellakaan kannata odottaa niin pitkään vaan tehä asialle jotain ennen sitä. mieki mietin monet kerrat sossui ja muuta ja just äänitin sen huutoo ja käsiks käymistä mun pikkusiskoo kohtaan kerran, mut ei vaan riittän pokka, ku en halunnu joutua iskästä eroon enkä halunnu kellekkään mitään ongelmia. lisäks seki haittas, koska pelkäsin itelleni ongelmia, että noi ois suuttunu tai muuta, ku ei ne sossut reagoi kunnolla vasta ku jonku 3. ilmoituksen jälkeen. mut voimia sulle, kyl se siitä :) siun ei pidä antaa äitis käyttäytyä sua kohtaan noin, koska pitemmän päälle se aiheuttaa sulle varsin pysyviä vahinkoja. mieki olin yhessä vaiheessa tosi väkivaltainen aina ku suutuin sen mutsipuolen käytöksen takia ja en tykän siit yhtään mut en voinu sille mitään. nykyään oon jo päässy siitä eroon :) eikä sulla onneks oo kauaa et pääsisit pois kotootakin :p siihen tarvii vaan rahaa kulta, et siun ois kyl paljo parempi tehä asialle jotain NYT.

    • Gossibe

      Nuorisolle vinkiksi Nuorten Turvatalot: Helsinki,Vantaa,Espoo,Turku,Tampere

      http://www.punainenristi.fi/node/1409

      Puhelinnumeron voisi edes tallentaa kännykkään. Sille voi tulla joskus käyttöä jos haluaa jutella ulkopuolisen aikuisen kanssa. Tarvittaessa tarjoavat myös yöpymispaikaksi.

    • Hei

      Olet oikealla asialla, kun haet apua. Älä jää enää yksin.

      Lastensuojeluilmoitus on varmasti hyvä tehdä. Myös myös muunlaisesta avusta voisi olla hyötyä. Jossain vastauksessa oli SPR:n turvatalojen yhteystiedot. Ne ovat hyviä paikkoja hakeutua väkivaltatilanteissa - myös juuri silloin kun äitisi on humalassa. Myös tavalliset turvakodit auttavat. Jos haluat keskustella netissä, www.turvakoti.net - sivuilla on nuorille suunnattuja keskustelumahdollisuuksia juuri tällaisissa tilanteissa.

      Voit olla yhteydessä myös Rikosuhripäivystyksen lähimpään palvelupisteeseen, josta kerrotaan sinulle enemmän juuri oman alueesi auttajista. www.riku.fi sivuilta löydät yhteystietomme.

      Ystävällisin terveisin
      Rikosuhripäivystys

    • : (

      tuli suoraan sanoen tippa linssiin ko luin ton... ko tiiän tasan tarkalleen mitä käyt läpi, mullon sama ongelma. Asun sijaisperheessä ja sijaisäiti on just samanlainen, joskus myös sijaisisä ... oon 14v.
      Voimia sulle!

    • Ole luja - ei viinaa

      Kun äitisi on selvinpäin, sano hänelle tiukasti esim. "kun korkkaat kaljapullon, lähden samalla hetkellä, en ole enää kanssasi tekemisissä, kuin vain silloin kun olet selvinpäin". Sanot, että haluat pitää vain sen kivan selväpäisen äidin. Eli laitat äidillesi rajat kuin pikkulapselle. Älä keskustele hänen kanssaan sanaakaan kun hän on juovuksissa, koska hän ei tajua silloin mitään, eikä se johda mihinkään hyvään.

      Hae oikeasti apua ja järjestä itsellesi turvapaikka siksi ajaksi kun hän on humalassa. Toimi määrätietoisesti. Älä jää odottelemaan, että ammattiauttajat olisivat aktiivisia, sillä heillä on kädet täynnä töitä muiden vastaavien ongelmien kanssa. Pakota itsesi olemaan aktiivinen. Jos tunnet häpeää itsesi ja perheesi puolesta, ajattele, että äitisi on aivopessut sinut häpeämään äitisi puolesta. Sinun ei tarvitse hävetä äitisi ongelmaa, sillä sinä et ole vastuussa äidistäsi.

    • Pakollinen

      Alat olla jo siinä iässä, että omaan asuntoon muutto alkaa olla ajankohtainen. Varaat ajan sosiaalitoimeen ja kerrot, ettet tule toimeen äitisi kanssa. Sitä kautta voit saada kämpän nopeastikin. Ja muuta tukea.

    • voivoiikäväettänäinmenee

      Niin jos täytät 17 vuotta pian niin äidin ilkeyden takia voit ehkä saada sosiaalitoimen tukemana oman vuokrakämpän. Sinun ehkä pitää äänittää esim. äidin puheita silloin kun noita ilkeyksiään sulle sanoo niin pystyt todistamaan sossulle millainen äiti oikeasti onkaan sulle, ettei äiti saa siellä puhutuksi nollille sun puheita. Omassa vuokra asunnossa pitää jaksaa siivota ja pyykätä ja kokata mutta on varmaan kivempaa kuitenki sekin kun nuo puheet kuunnella.
      Mulla tosin oli äiti ihan yhtä ilkeä
      mulle puheissaan mun nuoruudessani kun toi sun äitikin että voihan se olla että mun tapa että päästää toisesta korvasta ilkeyden ulos vaan, niin toimii jotenkin, niin kuin mullakin jotenkin toimi. Mä en uskaltanut esim. mennä terkkarille sanomaan tai kellekkään muullekasn voinut
      uskoutua äidin ilkeyksistä ja henkisestä alas painamisesta.
      Yritin sanoa joskus isälle mutta tämä meni täysin äidin puolelle että äidin täytyy päästä sanomasn mitö haluaakin sanoa
      minulle että arvostelu kuule kasvattaa ja sun syytäshän se on jos susta on huonoa sanottavaa, joten olo oli vaan huonompi sitten sen sanomisen jälkeen kun kaksi aikuista haukkui mua säälimättömästi. Kyllähän sekin
      tosiaan johtui siitä ettei mun äiti
      ollut ihan kunnossa henkisesti,
      vaan piti omia lapsiaan aikamoisen ilkeilyn ja
      haukkumisen kohteena vaikja oma käyttäytyminen oli ihan rajatonta ja aikamoisen oman pätemisen ja pelkojen rajatonta suomaata. Mä sain kuitenkin
      kovimmat haukkumiset kun olin nuorin ja olin sitten yksin kun muut oli jo päässeet pois muualle siitä noidankattilasta kiehumasta. Se on kuitenkin näissä jutuissa kun mullakin myöhemmin tuli taas erilaista ongelmaa työelämässä kun sielläkin kiusataan että voi joutua muiden silmissä ottamaan täysin muiden ihmisten epäasialliset syytökset ja käyttäytymisen omaksi viakseen että joskus on sen takia helpompi nielaista karmeitakin asioita siedettäväkseen ettei joudu väärin tuomituksi muiden
      silmissä. Ihmisten on helpompi aina tuomita se ensimmäinen ihminen joka heidän näköpiiriinsä tulee koska totuuden selvittäminen vie aikaa ja siinä joutuisi ponnistelemaan toisten ihmisten asioita läpi joten on helpompaa ottaa vaan se lähin ja ensimmäinen syylliseksi, jolloin sua pidetäänkin vaan hankalana ja syyllisenä tilanteeseen vaikket olekaan. Joten kannattaa miettiä viitsitkö ikävän äitisi takia alkaa vääntää mitään asumiskuvioita uusiksi kun 18 vuotiaana ehkä
      kuitenkin mahd. muutat omillesi
      johon ei kauhean kauan ole aikaa.Joten mä ehdotan vaan sitten sen henkisen kidutuksen kestämistä. Pääset siitä sitten mahdollisesti taas nauttimaan myös jossain mahdollisesti huonossa seurustelusuhteessa tulevaisuudessa ja mahdollisesti huonossa työpaikassa kanssa, että elämä on vaan aika hikinen paikka useimmille ihmisille. Toivon ettet joutuisi toki huonoon suhteeseen tai huonoon työpaikkaan enää tulevaisuudessa, kun on niitä olemassa sellaisiakin suhteita jossei ole henkistä kidutusta ja myös sellasia työpaikkoja jossa ei ole henkistä alentamista että toivon että saat tulevaisuudessa sellaiset paikat ja suhteet kun olet jo nyt joutunut kärsimään. Minulle nyt vaan on sattunut kaikissa näissä ns"p***a"mäihä joten mä en osaa sanoa muuta kuin koita kestää ja pidä lippu kaikesta ikävästä ja kiduttavasta olosta huolimatta korkealla, muista että vaikka sulla olisi ympärillä kuinka ikäviä ja ilkeitä ihmisiä ja tapahtumia niin kun löydät sen oman sisäisen rauhasi ja tyytyväisyytesi niin jaksat
      painaa eteenpäin. Sanoithan että sinunkin äiti on välillä mukava kin, että sellaista se on risukasassa että sinnekin vaan välillä paistaa aurinko!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      135
      5639
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      33
      3465
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      17
      1893
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      23
      1875
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      24
      1720
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      73
      1558
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      14
      1473
    8. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      17
      1360
    9. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1356
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      23
      1308
    Aihe