eroamassa. mistä rahaa?

hukkumassa

minulla ja miehelläni on yksi yhteinen lapsi ja asuntolaina. emme ole naimisissa. lapsemme on 1,5vuotias. perustin juuri oman yrityksen ja se ei ole lähtenyt pyörimään, niin kuin olisi pitänyt.
nyt on tilanne, että ukko haluat minut ja lapsen ulos kodistamme. asiat ovat kärjistyneet pahasti ja minäkin haluan pois. kysymys kuuluu: miten, kun minulla ei ole tuloja? mitä teen yrityksen kanssa ja miten saan yksinhuoltajuuden? mistä asunto ja rahaa? tunnen olevani nurkkaan ajettu, sillä mies ei halua enää huolehtia minusta. lapsesta hän kyllä kantaa huolen, niin kuin pitääkin.
mihin minun pitää mennä juttelemaan, että saan asiat järjestykseen? voisiko joku kertoa vaihevaiheelta, miten edetä ja mistä aloittaa? onko kukaan kokenut samaa? miten selvisit?
kiitos vastauksista.

4

220

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • @#%&

Miksiköhän sinun pitäisi saada yksinhuoltajuus jos miehesi on halukas osallistumaan lapsen kasvatukseen ja sinä et kykene edes itseäsi taloudellisesti huoltamaan?

• hukkumassa2

koska mieheni on töissä jatkuvasti ja hän ei pysty lasta hoitamaan kuin taloudellisesti. totta kai tahdon hänet lapsen elämään ja haluan että hän saa lasta tavata, mutta olen katsellut ystävieni eroja ja todennut, että yksinhuoltajuus on helpoin. en tahdo, että mieheni voi koska vain viedä lapsemme minne haluaa kysymättä minulta.

• Varaa aika omalle sosiaalityöntekijällesi, kunnan sivuilta löydät ajanvarausohjeet. Varaudu jäätävän kylmään ja asiattomaan kohteluun, koska olet yrittäjä. Sosiaalityöntekijät harvoin tietävät mitään yrittäjyydestä ja heidän asenteensa on, että yrittäjillä on aina rahaa jossain jemmassa.

Mutta tässä marssijärjestys, ellei sossu osaa neuvoa:

Päästäksesi työttömäksi eli nostamaan työttömyyskorvausta sinun pitää ihan ensimmäiseksi lopettaa yritystoimintasi ja toimittaa maksajalle (ilmeisesti Kela) laskelmat siitä, ettei myyntivoittoa jäänyt.Sen jälkeen selviät 2-3 viikon karenssilla ja ensimmäiset päivärahat (reilut 600 e/kk miinus verot) maksetaan siitä reilun kuukauden kuluttua. Jos yrityksesi on osakeyhtiö niin sen lopettaminen ei ole ihan yksinkertainen asia, kysy neuvoja vaikkapa TE-toimiston yritysneuvojalta (maksuton palvelu).

Asuntohakemuksen voit laittaa vireille kaupungin asuntotoimistossa (nettisivuilla) vaikka heti huomenna. Jos kotipaikkakunnallasi on VVO:n tai Sato:n asuntoja, kannattaa hakea myös niitä. Asumiseen saat luultavasti asumistukea Kelalta, mutta sitä voit hakea vasta kun on asunto ja tulot tiedossa. Asunnosta joudut maksamaan jonkin verran takuita/ennakkoja.

Huoltajuudesta neuvottelemiseen tarvitaan jälleen sossun apua, lastenvalvoja auttaa tekemään paperit. Todennäköisesti saatte yhteishuoltajuuden ellei ole päteviä syitä evätä isältä huoltajuus. Tapaamisoikeus hänellä säilyy silti. Elatusavun määrä selviää samoissa keskusteluissa, tosin jos huoltajuus on 50/50 niin kummankaan ei todennäköisesti tarvitse maksaa elatusapua.

Jos työttömyyskorvauksen ja asumistuen jälkeen jää elämiseen liian vähän rahaa (raja on jossain 500-600 e/kk välillä), olet oikeutettu toimeentulotukeen. Sossu maksaa sen eli kaupungin sivuilta sosiaalivirasto ja sieltä ohjeet.

Ai niin, teillä yhteinen asunto... Lunastaako mies sen itselleen? Siinä tapauksessa sille määritellään arvo, mies maksaa osuutensa sinulle ja sinä maksat omat lainasi pois. Pankki lienee paras taho auttamaan tässä eli yhteys sinne. Jos sinulle jää lainojen maksun jälkeen rahaa niin sossu laskee sen tuloiksi eli sieltä ei kannata pyytää taloudellista apua. Jos miehellä ei ole varaa ostaa asuntoa niin se pitää panna myyntiin, jonka jälkeen maksatte velat pois.

Yritysmuodon tietäminen auttaisi neuvomaan paremmin mutta helpointa on kun soitat huomenna TE-toimistoon ja kysyt yritysneuvojalta. Jos löytäisit nopeasti töitä niin se olisi nopein tapa saada raha-asiat rullaamaan.

• hukkumassa3

kiitos. tästä saan sen avun, mitä tarvitsen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      108
      4731
    2. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      29
      3463
    3. No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen

Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol
      Ikävä
      45
      2400
    4. Missä näitte viimeksi?

Missä näit kaivattua viimeksi ja oliko sähköä ilmassa?
      Ikävä
      50
      1528
    5. Minulla on käsitys

Ettet ole kovin se k s uaalinen ihminen.
      Ikävä
      36
      1453
    6. Harmittaako sinua yhtään?

Tuntuuko pahalta ollenkaan?
      Ikävä
      38
      1266
    7. Puukotus yöllä

Oli kaveri hermostunut ja antanut puukosta.
      Sotkamo
      14
      1172
    8. 164
      1060
    9. On varmaan turn off

Mutta olen tosi kokematon.
      Ikävä
      27
      1058
    10. Jätä minut rauhaan

En pidä sinusta. Lopeta seuraaminen. Älä tulkitse keskustelutaitoa tai ystävällisyyttä miksikään sellaiseksi mitä ne eiv
      Ikävä
      18
      1015
    Aihe