Vanhempani ovat vastaan laihdutustani, vaikka olenkin ylipainoinen. Terveydenhoitajan kanssa on asiasta keskusteltu samoin itse vanhempien kanssa, mutta mikään ei tunnu kääntävän heidän päätään. Käyn jo aktiivisesti lenkillä pari kolme kertaa viikossa ja olen samaa mieltä terkan kaa, että voisin mielelläni vähentää punaisen lihan syöntiä, mutta jälleen kerran vanhempani pistävät kampoihin. Mun lisäkseni kukaan muu perheessä ei syö salaattiakaan, että meidän ravinto on melko yksipuoleista ja suuntaa tonne lihan puolelle. Oon ehdottanu et voisin itse tehdä ruokani mut mun pitäis kustantaa ite raaka-aineetkin, eikä opiskelujen takia rahaa ole jälellä yhtään. Vinkkejä vanhempien käännyttämiseen terveempään ruokavalioon, ja siihen miten voisin vähentää punasen lihan syöntiä, kiitos! :)
Helppiä?
5
59
Vastaukset
- ainalaihis
minkä ikäinen olet ja oletko oikeasti ylipainoinen vaiko vain siinä iässä missä kaikki kokee olevansa lihavia?
olisi vinkkejä kylläs sinulle mikäli et ole vain liian nuori?
onko vanhempasi lihavia? - kuuskyt
Ei kai siinä laihdutuksessa ole mitään ongelmaa, syöt vain pienempiä annoksia. Punainen liha ei sinällään lihota, vaikkei se mitään terveysruokaa olekaan. Jos kerran olet koululainen, voit syödä koululounaalla niin paljon salaattia kuin vain saat itseesi mahdutettua, sitten illalla kotona syöt vähemmin, jos kotiruoka on mielestäsi epäterveellistä. Älä puhu laihdutuksesta kotona, pienennät vain annoksiasi pikkuhiljaa niin vanhempasi eivät huomaa.
Aikuiset ihmiset ovat jääräpäisiä, tuskin saat vanhempiesi ruokavaliota muutettua. Mene töihin koulunkäyntisi ohella, niin saat omaa rahaa jolla voit hankkia "omaa" ruokaa. - hmm.
Aika kummallisen käsityksen sain perheenne elämästä. Siis teilläkö vaan vedetään jotain pippuripihviä aamusta iltaan eikä jääkaapista todellakaan löydy mitään muuta ruokaa? Eikö teillä ole esim. puurohiutaleita, porkkanoita, viiliä, hedelmiä tai leipää?
Olen itse laihduttanut 29 kg ja syön salaattia todella harvoin, lähinnä jossain lounasruokalassa. Kotona syön paljon kasviksia ja hedelmiä, mutta en salaattia, vaan mm. porkkanoita, punajuuria, kurpitsaa, tomaatteja, kukkakaalia, parsakaalia, vihreitä papuja ja paljon, paljon muuta. Joten tuskin se laihduttaminen salaatin puutteeseen kaatuu. Koulussa saat ainakin terveellistä ruokaa, kuten tuossa jo ylläkin sanottiin. - veganism
Tiedän tarkalleen missä tilanteessa olet. Itse olin myös nuorena lihava ja terveydenhoitaja pyysi jopa vanhempani juttelemaan ylipainostani ja siitä, että ruokatottumuksiani tulisi muuttaa.
Kyllä ne muuttuivat sen verran että viikkoon ei illalla/yöllä syöty lämpimiä leipiä juustoineen ja makkaroineen ja normaali maito muuttui rasvattomaksi maidoksi. Sen jälkeen jatkettiin samalla linjalla.
Itse suosittelisin että alkaisit pikkuhiljaa kaupassa pyytää että saisit ostaa jonkun hedelmän tai vihanneksen itsellesi. Riippuen iästäsi töitä tosiaan kannattaa etsiä, varsinkin näin kesäksi jotta voit kustantaa jotain ruokia itse, ettei tule sanomista. Älä tee liian radikaaleja muutoksia, koska vanhemmat saattavat muuttua vielä jyrkemmäksi asian suhteen, parempi on siis aloittaa ihan pienistä muutoksista. - tyhjätasku
En ole suunnittelemassa ihan radikaalia painon pudotusta, mutta ikääni ja pituuteeni nähden olen melko tukeva. 17/ 158cm/ 78 kg
Vanhempani eivät ole itse niinkään tukevia, äitini on minuakin kevyempi. Kummatkin heistä tykkäävät syödä melko kermaisia tai marinoituja ruokia. Meillä kaapit pullottavat yleensä paljon valmisruokia tai rasvaisia kastikkeita, isän suosimia leikkeleitä ym, mutta onhan meillä toki leipääkin ja makaroonia aina hyllyssä jne mutta ei meillä koskaan ole mitään keittoja taikka kala ruokia ole, koska he eivät niistä pidä, ja hedelmiäkään on tosi harvoin. Kerran bongasivat että söin vähemmän kun yleensä ja heti rupesivat väittämään syömishäiriöksi... Koulussa tosiaan syön melko usein kasvisruokaa johon oon tykästyny, mut kotonapa mahdollisuudet kääntyy vastaan.
^^kiitti vinkeistä :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 674331
Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa
Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h684261Jos vedetään mutkat suoraksi?
Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar1112937Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan
Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv602810Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p212069Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia
Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.551992Anteeksipyyntöni
Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska151679- 321513
Sydämeni valtiaalle
En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden1101358- 1821286