Suomalainen nainen ei osaa pukeutua

Mies

Iltasanomien sivuilla on tästä polttavasta aiheesta keskustelua parhaillaan. Tosiasia on se, että suomalainen nainen ei osaa pukeutua. Olen viettänyt lomastani 2 viikkoa (asun Pariisissa suurimman osan vuotta) suomalaisissa kaupungeissa liikkumalla ja alan olla jo tuskastunut katsomaan miten suomalaiset naiset pukeutuvat. Ollaan kuin venäläisiä maatuskoja, jotka omaksuivat muotia Dallas -sarjasta sarjan päätyttyä jo 15 vuotta sitten. Pukeudutaan H&M:n rätteihin ja kuvitellaan, että nyt ollaan edustavan näköisiä! Kuvitellaan, että farkut saavat naisen näyttämään hyvältä! Eikö suomalainen nainen osaa kuin vetää farkut jalkaansa? Toivon asiallista keskustelua tämän asian tiimoilta. Ehkäpä jopa voisitte oppia jotain.

50

6920

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jahas

      käykö miesten muoti-palstalla paljonkin naisia valittamassa siitä miten suomalaiset miehet pukeutuvat? En meinaan ole sitä palstaa lukenut, mutta ehkä kohta alankin lukea. Voisin vaikka sanoa pari valittua sanaa suomalaisen miehen pukeutumisesta...

      • Mies

        Olet kyllä oikeassa - miehilläkin on paljon opittavaa pukeutumisesta. Mutta se ei poista sitä tosiasiaa, että suomalainen nainen ei osaa pukeutua.


    • Amanda

      ..sitten että mitenkä meijän suomalaisten naisten pitäisi sinun mielestäsi pukeutua? Mä käytän farkkuja sen takia kun mä niissä viihdyn. Missään hienostelurytkyissä en viihdy ollenkaan joten miksi niitä pitämään?!?

      • takinkääntäjä

        Sekä miehet että naiset, pukeutuvat kummatkin huonosti Suomessa. Valitettavasti! Kuten Amanda sen sanoo - mukavuudenhalu voittaa tyylikkyyden.
        Itse kuulun niihin ihmisiin joka haluaa näyttää hyvältä, se piristää omaa mieltä ja on samalla kohteliaisuus muita íhmisiä kohtaan. Totta että joskus käytäntö sanelee mitä laittaa päälleen, esim. maaseudulla.


      • Mies 39
        takinkääntäjä kirjoitti:

        Sekä miehet että naiset, pukeutuvat kummatkin huonosti Suomessa. Valitettavasti! Kuten Amanda sen sanoo - mukavuudenhalu voittaa tyylikkyyden.
        Itse kuulun niihin ihmisiin joka haluaa näyttää hyvältä, se piristää omaa mieltä ja on samalla kohteliaisuus muita íhmisiä kohtaan. Totta että joskus käytäntö sanelee mitä laittaa päälleen, esim. maaseudulla.

        Eivät tyylikkyys ja mikavuus ole oisensa poissulkevia ominaisuuksia. Jos tyylikäs vvate on laadukas, on se yleensä myös hyvin mukava päällä pidettäväksi. Itse viihdyn melko rennoissa vaatteissa vapaa-aikanani ja lähinnä vain työaikana näkee päälläni puvun, mutta täytyy sanoa, että laadukas pukukin on kyllä erittäin mukavan tuntuinen. Sama muuten koskee ihan tavallista T-paitaakin. Jos maksat hieman enemmän kunnon laadusta ja merkistä, se tuntuu vielä 100 kertaa paremmalta päälläsi kuin halpa anttilan versio, eikä muuten mene miksikään edes useamman pesukerran jälkeen.


    • Anna

      Tyylikkyys riippuu tyylitajusta. Toisilla sitä on, toisilla ei.
      ..Ehkä valtaosalla suomalaisista sitä vain ei yksinkertaisesti ole??
      Ja riippuu missä peräkylässä olet ihmisten pukeutumista katsellut, olen ollut Pariisissa pari kertaa ja ei sielläkään kummoisia rääsyjä ihmisten päällä näkynyt. Totta kai Pariisissa on enemmän valinnanvaraa, joka puolella eri putiikkeja jne.. Suomeen pitäisi saada enemmän valikoimaa, niin takuulla tyyli muuttuisi parempaan suuntaan.

      • Nainen

        ja pitaa ottaa huomioon myos ilmasto. Ei Suomessa ole samanlaista ilmastoa kuin Pariisissa. Ja ihmettelen aloittajan "ongelmaa" siina mielessa, etta jos hanta noin kamalasti suomalaisten naisten pukeutuminen hairitsee, niin eiko han tosiaan nae kaupungilla mitaan muuta kuin niita huonosti pukeutuneita naisia?? Kun mina olen kaupungillam en kiinnita mitaan huomiota siihen (vaikka olenkin erittain visuaalinen) miten muut pukeutuvat, ellei joku pukeudu erittain huomiota herattavasti, kuten punkkari tms.


    • roosa

      Vaikuttaa varmaan sekin, että suomalainen nainen on tasa-arvoisempi kuin esim. ranskalainen. Ranskalaisen naisen pitää miellyttää miehiä. Pohjoismaissa ei tarvitse hankkia omanarvontuntoa miesten katseilla tms.

      • Parisienne

        Nimenomaan, esim virolaiset naiset, ovat kauniita mutta niin turhamaisia ja itseään täynnä olevia!
        Miehet taas ovat kuin mistäkin sontakasasta poimittuja!
        Suomessa naisten ei todellakaan tarvitse nähdä vaivaa miesten eteen, naiset ovat kauniita suomessa, ei heidän tarvitsekkaan näyttää pyntätyiltä Dior-klooneilta, joita pariisi on tulvillaan.


      • WANDA

        Roosalle ja Parisiennelle tiedoksi yksi juttu:
        tyylitajuiselle tekee pahaa rumuus ja epäharmonia. Eli juuri se sellainen pukeutuminen jota te siellä lähimarketissa vaateostoksia tehdessänne harrastatte.
        Ei siinä miehen miellyttämistä mietitä, kun puetaan. Ehkä teidän täytyy, mutta mun ei! Puhukaa vain omasta miehenkaipuustanne kun puette niitä farkkuja ja t-paitaanne päällenne.

        Itse puen AINA niin hyvin kuin pystyn, eikä ole kukaan koskaan tullut valittamaan. Värisilmä ja esteettisyys eivät ole miehenhimoa, ja sitä teidänkin kannattaisi miettiä. Mutta taitaa olla niin, että jos kotona on äiti pukeutunut vaatimattomasti, niin eihän siinä mitään tyylitajua pysty oppimaan. Ranskalaiset elävät kauneuden, sivistyksen ja estetiikan keskellä, ja ihme olisi jos ei siitä jotain niiden vaatemakuun olisi vuosiSATOJEN kuluessa tarttunut!!


      • Siri
        WANDA kirjoitti:

        Roosalle ja Parisiennelle tiedoksi yksi juttu:
        tyylitajuiselle tekee pahaa rumuus ja epäharmonia. Eli juuri se sellainen pukeutuminen jota te siellä lähimarketissa vaateostoksia tehdessänne harrastatte.
        Ei siinä miehen miellyttämistä mietitä, kun puetaan. Ehkä teidän täytyy, mutta mun ei! Puhukaa vain omasta miehenkaipuustanne kun puette niitä farkkuja ja t-paitaanne päällenne.

        Itse puen AINA niin hyvin kuin pystyn, eikä ole kukaan koskaan tullut valittamaan. Värisilmä ja esteettisyys eivät ole miehenhimoa, ja sitä teidänkin kannattaisi miettiä. Mutta taitaa olla niin, että jos kotona on äiti pukeutunut vaatimattomasti, niin eihän siinä mitään tyylitajua pysty oppimaan. Ranskalaiset elävät kauneuden, sivistyksen ja estetiikan keskellä, ja ihme olisi jos ei siitä jotain niiden vaatemakuun olisi vuosiSATOJEN kuluessa tarttunut!!

        Mä olen estetikko ja se näkyy itsessäni, kuin kodissanikin.Pukeudun kauniisti ihan omasta tahdostani ja viihdyn kauniissa vaatteissa, tämän opin olen kyllä jo saanut kotoa.Meillä isä oli vielä äitiäkin tarkempi pukeutumisesta!Siis meidän tyttöjen, oli kyllä tarkka omasta pukeutumisestaankin.

        Tasa-arvolla ei ole kyllä mitään tekemistä, värisilmän-tyylitajun ja esteettisyyden kanssa! Eikä ed.mainittuja asioita soveltavia voi miehenhimosta syyttää.

        Jos niin tasa-arvosta...jos ne miehet sitten tasa-arvoisuuden nimissä alkaisi sipsutella naisten vaatteissa....no juu,aika kolho ajatus....

        Wanda, lähimarketista voi tehdä ihania löytöjä,usko pois.


    • tsirp

      Ainakin minulla raha estää kauniisti pukeutumisen. Joten kaikki vaatteeni ovat halpiksia ja tiedän etteivät ne ole niin kauniita kuin voisivat olla. Tälläkin hetkellä päällä on rikkinäiset housut ja kolmisen vuotta vanha halerneck-toppi:'(

      • köyhä opiskelija

        niin se mulki vähän menee näin köyhänä opiskelijana..mieli tekis pukeutua kauniimpiin vetimiin mutta laadukkaat yleensä huomattavasti kalliimpia eli usein hinta ratkaisee..helppohan se on varakkaamman noin puhua..en oo kultalusikka suussa syntyny,siispä pitääkin elää varallisuuden mukaan ainakin siihen asti kunnes lottovoitto osuu kohalle!=D


      • just joo

        No oletpa persaukinen. Paljon auttaisi jos suomalainen nainen opettelesi taas käyttämään HAMETTA!

        Älkääkä vaan tulko vouhottamaan mistään minihameista tai talvesta: Minsta on todella valitettavaa että suomalainen nainen ei osaa kulkea hameessa, minihameen käyttöä en tässä ehdota ja talvella voi käyttää pidempivartisia saappaita tai sitten housuja jos todella kylmäksi menee, meillä on myös toinen puoli vuodesta lämmintä, jolloin edelleen näkee liian harvoin hameita suomalaisilla naisilla. Ei ihme että suomalaiset miehet innostuvat heti ulkolaisista naisista.


      • kyllä

        Toi on tietysti paskamainen juttu kun ei ole rahaa pukeutua niihin vaatteisiin mitä haluaisi vaikka tyylitajua ja halua näyttää tyylikkäältä löytyisikin.

        Itelläkin oli sama ongelma monta vuotta, nyt on onneksi hyvin. Kyllä ne ajat siitä paranevat ennemmin tai myöhemmin.


      • Anonyymi
        just joo kirjoitti:

        No oletpa persaukinen. Paljon auttaisi jos suomalainen nainen opettelesi taas käyttämään HAMETTA!

        Älkääkä vaan tulko vouhottamaan mistään minihameista tai talvesta: Minsta on todella valitettavaa että suomalainen nainen ei osaa kulkea hameessa, minihameen käyttöä en tässä ehdota ja talvella voi käyttää pidempivartisia saappaita tai sitten housuja jos todella kylmäksi menee, meillä on myös toinen puoli vuodesta lämmintä, jolloin edelleen näkee liian harvoin hameita suomalaisilla naisilla. Ei ihme että suomalaiset miehet innostuvat heti ulkolaisista naisista.

        Minä osaan kulkea hameessa tai mekoissa kalliissa sellaisissa Kaikki muut täällä missä asun pukeutuvat VERKKAREIHIN, 🤮 sekä maiset että miehet. Yöks!! Minä en ajattele mitä MUUT AJATTELEE MUN VAATTEISTA 😊 EROTUN KYLLÄ JOUKOSTA JA SE ON HYVÄ!! LAITTAKAA TUULEMAAN MUUTKIN!! ÄLKÄÄ AJATELKO MITÄ MUUT AJATTELEE!! VAI OVATKO MUIDEN IHMISTEN SILMÄT TEIDÄN VANKILANNE? TARKOITAN VAIN HYVÄÄ 😊 LAITTAKAA TUULEMAAN 😊


    • nainen

      Vaikka H&M on edullinen, ei se tarkoita että siellä rättejä myydään. Mä käytän paljon H&M:n vaatteita, mutta myös paljon muita merkkejä. Ja voin kyllä vaittää olevani ihan edustavan näköinen nainen, eikä se ole vain oma mielipiteeni. Vaikkaanpa vaan että myös Pariisissa aika monella on ko firman vaatteita yllään...

    • Anu

      Uimarannalla on uimapuku tai bikinit, arkena arkivaatteet, lenkillä lenkkivaatteet ja lenkkarit, juhlissa juhlarytkyt ja korkkarit, talvella toppatakki ja lämpöiset kengät, helteellä hellekuteet ym. Jos nyt kauppaan sattuu menemään ulkoiluvaatteissa, niin mitä sitten. Ei sinne mennä koreilemaan vaan ostoksia tekemään. Jos hameväkeä haluaa nähdä, niin kannattaa pyytää jehovantodistajia saarnaamaan kotiin. Naistodistajilla on säällä kuin säällä hame päällä.

      • Siri

        Mullakin on hame päällä, säällä kuin säällä ja korkokengätkin lähes aina.Enkä kylläkään silti kuulu mihinkään lahkoon, vaan ei kait nekään,lahkot siis aina pahasta ole...aikansa voi viettää huonommassakin seurassa kuin esim.uskonnolliset lahkot...


      • Anu
        Siri kirjoitti:

        Mullakin on hame päällä, säällä kuin säällä ja korkokengätkin lähes aina.Enkä kylläkään silti kuulu mihinkään lahkoon, vaan ei kait nekään,lahkot siis aina pahasta ole...aikansa voi viettää huonommassakin seurassa kuin esim.uskonnolliset lahkot...

        Voi jestas. Niinhän minä kai kirjoitin, että kaikki hame päällä kulkevat ovat lahkolaisia.

        Ihmisillä nyt vain on erilainen käsitys siitä, mikä on hyvää ja tyylikästä pukeutumista. Useimpien mielestä se oma tyyli varmaankin on kaikkein paras. Joku viihtyy hameessa, joku toinen housuissa, joku lenkkareissa, toinen taas korkkareissa. Ketä kiinnostaa toisten pukeutuminen? Ei minua ainakaan, niin kauan kun on vaatteet päällä. Sään ja tilanteen mukainen pukeutuminen on minusta kaikkein tärkeintä.


      • copy

        "Jos hameväkeä haluaa nähdä, niin kannattaa pyytää jehovantodistajia saarnaamaan kotiin. Naistodistajilla on säällä kuin säällä hame päällä."

        Taitaa teksti tulla väärään kohtaan, mutta olkoon. Itse henk.koht.ihastelen just hameisiin pukeutuneita naisia, vaikka oma tyyli suosii pitkiä housuja ja matalia kenkiä.


      • Anne
        Anu kirjoitti:

        Voi jestas. Niinhän minä kai kirjoitin, että kaikki hame päällä kulkevat ovat lahkolaisia.

        Ihmisillä nyt vain on erilainen käsitys siitä, mikä on hyvää ja tyylikästä pukeutumista. Useimpien mielestä se oma tyyli varmaankin on kaikkein paras. Joku viihtyy hameessa, joku toinen housuissa, joku lenkkareissa, toinen taas korkkareissa. Ketä kiinnostaa toisten pukeutuminen? Ei minua ainakaan, niin kauan kun on vaatteet päällä. Sään ja tilanteen mukainen pukeutuminen on minusta kaikkein tärkeintä.

        Ei se tyylikäs pukeutuminen kuule vaihtele ihmisten omien mieltymysten mukaan vaikka sinä ehkä niin haluaisit ajatellakin kun et todennäköisesti osaa itse pukeutua tyylikkäästi. Kyllä tyylikkään pukeutumisen sanelee ihan muut seikat. Ei se ole mistään yksilöstä kiinni!


      • Anu
        Anne kirjoitti:

        Ei se tyylikäs pukeutuminen kuule vaihtele ihmisten omien mieltymysten mukaan vaikka sinä ehkä niin haluaisit ajatellakin kun et todennäköisesti osaa itse pukeutua tyylikkäästi. Kyllä tyylikkään pukeutumisen sanelee ihan muut seikat. Ei se ole mistään yksilöstä kiinni!

        Yksilöstähän se juuri on kiinni eikä mistään muusta vai missä on määritelty tyylikkyyden kriteerit? En ole väittänytkään, että olen "tyylikäs", koska se ei ole minulla tärkeysjärjestyksessä numero ykkönen. Mutta mitä se tyylikkyys on, kerro, kun tiedät? Aiheenahan oli, että suomalainen nainen ei osaa pukeutua. Minusta juuri tilanteen mukainen pukeutuminen on sitä osaamista.


      • sun kohdalla
        Anu kirjoitti:

        Yksilöstähän se juuri on kiinni eikä mistään muusta vai missä on määritelty tyylikkyyden kriteerit? En ole väittänytkään, että olen "tyylikäs", koska se ei ole minulla tärkeysjärjestyksessä numero ykkönen. Mutta mitä se tyylikkyys on, kerro, kun tiedät? Aiheenahan oli, että suomalainen nainen ei osaa pukeutua. Minusta juuri tilanteen mukainen pukeutuminen on sitä osaamista.

        sulla ei ole tyyliä lainkaan,olet ja menet vain.Et viitti enempää kuin kourasta jotkut vaatteet päälle?

        Ihmiset tulkitsee erilailla "tilanteet" joku pukeutuu leffaan mennessä...joku taas pitää sielläkin ne lötköverkkarinsa.Kauppaankin vois mennä "siistinä" eikä taas verkkareissa...niin,ne verkkarit laahataan aina joka paikkaan...tai iänikuiset farkut....


      • hehs

        että pukeutuu kuin jehovan todistaja. :D

        Hameita käytän kyllä selvästi keskivertoa enemmän itsekin, mutta tyylini ei ole mallia jehova. :P


      • Anu
        sun kohdalla kirjoitti:

        sulla ei ole tyyliä lainkaan,olet ja menet vain.Et viitti enempää kuin kourasta jotkut vaatteet päälle?

        Ihmiset tulkitsee erilailla "tilanteet" joku pukeutuu leffaan mennessä...joku taas pitää sielläkin ne lötköverkkarinsa.Kauppaankin vois mennä "siistinä" eikä taas verkkareissa...niin,ne verkkarit laahataan aina joka paikkaan...tai iänikuiset farkut....

        Ihmeen kireetä porukkaa. Mistä oikein tiedätte, mitä minä vedän päälleni? Puhuin asiasta ihan yleisesti. Itseäni ei kiinnosta tippaakaan, mitä muilla on päällä esim. elokuvissa tai kaupassa. Kyttäättekö tosiaan kauppareissuilla ihmisten vaatteita? Minä sen sijaan kiinnitän kyllä huomiota, jos juhliin tullaan verkkareissa tai jos pihatalkoissa ollaan ykköset päällä. Itselläni ei muuten verkkareita olekaan, mutta yhdet farkut löytyy. Eipä ole kukaan osannut vastata, mitä se tyyli on. Tiedättekö itsekään?


      • .-.-
        hehs kirjoitti:

        että pukeutuu kuin jehovan todistaja. :D

        Hameita käytän kyllä selvästi keskivertoa enemmän itsekin, mutta tyylini ei ole mallia jehova. :P

        Oletpa tainnut vähän nähdä.Meidän kulmilla olevilla uskonlahkon edustajilla, naisilla on jos mimmoista hametta päällä.Silmään pistää, että riveissä on paljon hyvännäköisiä naisia ja ne hameet on esim.kapeita halkiollisia!!?Ei täällä ainakaan körttimuoti kuki.


      • Tyylikäs
        Anu kirjoitti:

        Ihmeen kireetä porukkaa. Mistä oikein tiedätte, mitä minä vedän päälleni? Puhuin asiasta ihan yleisesti. Itseäni ei kiinnosta tippaakaan, mitä muilla on päällä esim. elokuvissa tai kaupassa. Kyttäättekö tosiaan kauppareissuilla ihmisten vaatteita? Minä sen sijaan kiinnitän kyllä huomiota, jos juhliin tullaan verkkareissa tai jos pihatalkoissa ollaan ykköset päällä. Itselläni ei muuten verkkareita olekaan, mutta yhdet farkut löytyy. Eipä ole kukaan osannut vastata, mitä se tyyli on. Tiedättekö itsekään?

        Tyyli: hallitseva tai tunnusomainen, erityisesti havaittavissa oleva, omaleimainen ja pieniinkin yksityiskohtiin vaikuttava yleispiirre.

        Tyylikäs: tyylin mukainen, kaunis-, puhdastyylinen, aistikas, hieno, elegantti. Käyttäytyä, pukeutua tyylikkäästi." (Nykysuomen sanakirja, WSOY, 1973.) Tyyli ja tyylikkyys eivät ole pelkkää ulkokuorta. Tyylin perustana ovat hyvät tavat, ja se heijastaa sopusointua oman itsensä kanssa. Persoonallisuus on tärkeä. ”Olet oman itsesi käyntikortti”, sanotaan. Millaisen käyntikortin ojennamme, kun tapaamme uusia ihmisiä? Syntyykö mielikuva, että tämän tyypin minä tapaisin mielelläni uudelleenkin?

        On yhteisiä tapoja ja pelisääntöjä, joita noudattamalla voi antaa itsestään myönteisen kuvan. Yleissivistykseen ja huomaavaisuuteen kuuluu olla selvillä näistä tavoista ja normeista. Mikäli niitä päättää olla noudattamatta, ottaa tietoisen riskin leimautua epäedullisesti muiden ihmisten ja esim. työyhteisön silmissä.

        Pukeutuminen on myös keino ilmaista itseään. Persoonallisuuttaan voi tuoda esiin ja muotia seurata vähäeleisesti. Liika itsensä korostaminen ja räikeimmän pintamuodin seuraaminen on usein ristiriidassa asiallisen työpukeutumisen kanssa.


      • Anu
        Tyylikäs kirjoitti:

        Tyyli: hallitseva tai tunnusomainen, erityisesti havaittavissa oleva, omaleimainen ja pieniinkin yksityiskohtiin vaikuttava yleispiirre.

        Tyylikäs: tyylin mukainen, kaunis-, puhdastyylinen, aistikas, hieno, elegantti. Käyttäytyä, pukeutua tyylikkäästi." (Nykysuomen sanakirja, WSOY, 1973.) Tyyli ja tyylikkyys eivät ole pelkkää ulkokuorta. Tyylin perustana ovat hyvät tavat, ja se heijastaa sopusointua oman itsensä kanssa. Persoonallisuus on tärkeä. ”Olet oman itsesi käyntikortti”, sanotaan. Millaisen käyntikortin ojennamme, kun tapaamme uusia ihmisiä? Syntyykö mielikuva, että tämän tyypin minä tapaisin mielelläni uudelleenkin?

        On yhteisiä tapoja ja pelisääntöjä, joita noudattamalla voi antaa itsestään myönteisen kuvan. Yleissivistykseen ja huomaavaisuuteen kuuluu olla selvillä näistä tavoista ja normeista. Mikäli niitä päättää olla noudattamatta, ottaa tietoisen riskin leimautua epäedullisesti muiden ihmisten ja esim. työyhteisön silmissä.

        Pukeutuminen on myös keino ilmaista itseään. Persoonallisuuttaan voi tuoda esiin ja muotia seurata vähäeleisesti. Liika itsensä korostaminen ja räikeimmän pintamuodin seuraaminen on usein ristiriidassa asiallisen työpukeutumisen kanssa.

        Haluaisin kuitenkin edelleen ihan konkreettisia neuvoja siitä, mitä on hyvä pukeutuminen. Se täällä on jo tullut esille, että hameet ovat tyylikkäitä, farkut eivät. HM:n vaatteet eivät ole tyylikkäitä, koska ovat pintamuotia. Eivätkö edes HM:n hameet? Vai olisiko sittenkin niin, että tyylikäs pukeutuminen ei ole niin yksiselitteistä?


      • Anu
        .-.- kirjoitti:

        Oletpa tainnut vähän nähdä.Meidän kulmilla olevilla uskonlahkon edustajilla, naisilla on jos mimmoista hametta päällä.Silmään pistää, että riveissä on paljon hyvännäköisiä naisia ja ne hameet on esim.kapeita halkiollisia!!?Ei täällä ainakaan körttimuoti kuki.

        Täällä kulkee paljon Jehovan todistajia, ja kyllä on monenlaista hamemuotia mummotyylistä pintamuotiin. Ja siististi ovat meikanneet ja hiuksensa laittaneet iästä riippumatta.


      • Tyylikäs
        Anu kirjoitti:

        Haluaisin kuitenkin edelleen ihan konkreettisia neuvoja siitä, mitä on hyvä pukeutuminen. Se täällä on jo tullut esille, että hameet ovat tyylikkäitä, farkut eivät. HM:n vaatteet eivät ole tyylikkäitä, koska ovat pintamuotia. Eivätkö edes HM:n hameet? Vai olisiko sittenkin niin, että tyylikäs pukeutuminen ei ole niin yksiselitteistä?

        Enpä menisi huutamaan, etteikö esim.H&M vaateilla pukeudu hyvin ja tyylikkäästi, tai vaikka Seppälän...mua on nimenomaan kiitelty(?) tyylikkäästä pukeutumisesta ja niin se vaan on, että mun vaatteet on moni h&m,seppälä,lindex...

        En yksinkertaisesti raaski ostaa kalliita merkkituotteita, etenkin kun haluan ostella usein...ja...perheellisenä on pakko ajatella muitakin kuin itseään...

        Eipähän sitten niin harmita jos vaikka lihoo/laihtuu ulos jostain hirvittävän hintaisesta vaatteesta.

        Vaatteesta riippuen,satsaan kyllä kalliimpaankin,lapsienikin kohdalla.


      • Hmm..
        Anu kirjoitti:

        Täällä kulkee paljon Jehovan todistajia, ja kyllä on monenlaista hamemuotia mummotyylistä pintamuotiin. Ja siististi ovat meikanneet ja hiuksensa laittaneet iästä riippumatta.

        Tiedätkö miksi Jehovan todistajat kulkevat yleensä ovelta ovelle mukanaan nätti laitettu nuori tyttö? Tällä yritetään saada ikäänkuin houkuteltua lahkoon yksinäisiä (yleensä opiskelija) miehiä.

        Minun tuttavapiiristä löytyy mies, jonka opiskelija-asuntolan ovelle kolkutti kaksi Jehovan todistajaa. Vanhempi nainen ja kuvankaunis nuori tyttö. Saivat houkuteltua tämän uudelle paikkakunnalle muuttaneen juuri opiskelunsa aloittaneen yksinäisen miehen lahkon jäseneksi. Jehovan todistajilla on tapana kiertää paikkakunnan opiskelija-asuntolat syksyllä kun sinne on muuttanut yksinäisiä ihmisiä joskus kaukaakin. Yksinäinen ihminen on joskus helppo saalis. No, tällä tarinalla oli katastrofaaliset seuraukset kun mies oli ollut n. vuoden verran lahkon jäsen. Itsemurhan yritys ja lopulta onnistunut itsemurha.


      • WANDA
        Anu kirjoitti:

        Ihmeen kireetä porukkaa. Mistä oikein tiedätte, mitä minä vedän päälleni? Puhuin asiasta ihan yleisesti. Itseäni ei kiinnosta tippaakaan, mitä muilla on päällä esim. elokuvissa tai kaupassa. Kyttäättekö tosiaan kauppareissuilla ihmisten vaatteita? Minä sen sijaan kiinnitän kyllä huomiota, jos juhliin tullaan verkkareissa tai jos pihatalkoissa ollaan ykköset päällä. Itselläni ei muuten verkkareita olekaan, mutta yhdet farkut löytyy. Eipä ole kukaan osannut vastata, mitä se tyyli on. Tiedättekö itsekään?

        Tyyli on makua, sitä että tajuaa mitkä värit menee minkäkin kanssa; voiko esim. pirkka -polvisukkien kanssa laittaa nahkasandaalit jos on samalla vekkihame ja suonikohjuja jalka sinisenä.
        Eli vastaus kuuluu: tyyli on jotain sisäsyntyistä (jollain on, jollain ei); mutta kyllä tyyliä ja omaa makuaan voi harjaannuttaa kuka tahansa. Se ei ole kiinni iästä tai lompakosta, vaan korvien välistä.

        Vinkkinä niille, jotka eivät osaa pukeutua: hankkikaa HM:n, Elloksen tai Anttilan (hätätapauksessa) postimyyntikatalogi. Sitten katsotte jonkun nätin värin johon silmänne tarttuu ja minkä katsotte sopivan itsellenne. Sen jälkeen ostatte sen rätin ja katsotte edelleen samasta kuvasta, mitä muuta sillä kuvassaolleella oli päällään ja kaivatte vaatekomerostanne mahdollisimman paljon sitä vastaavan vaatteen ja kengät. Pointti on siinä, että näitten katalogien taustalla on ammattimaisia stylisteja, mitä taas suurin osa suomalaisista ei nähtävästi ole. Näin tyylitörpötkin saavat ilmatteeksi vinkkejä siitä, mikä menee minkäkin kanssa ja samalla silmänne tottuu siihen mikä menee minkäkin kanssa ja mikä ei.
        Idioottivarmaa ja toimii aina. Vive l'esthétique!


      • jenna
        Tyylikäs kirjoitti:

        Enpä menisi huutamaan, etteikö esim.H&M vaateilla pukeudu hyvin ja tyylikkäästi, tai vaikka Seppälän...mua on nimenomaan kiitelty(?) tyylikkäästä pukeutumisesta ja niin se vaan on, että mun vaatteet on moni h&m,seppälä,lindex...

        En yksinkertaisesti raaski ostaa kalliita merkkituotteita, etenkin kun haluan ostella usein...ja...perheellisenä on pakko ajatella muitakin kuin itseään...

        Eipähän sitten niin harmita jos vaikka lihoo/laihtuu ulos jostain hirvittävän hintaisesta vaatteesta.

        Vaatteesta riippuen,satsaan kyllä kalliimpaankin,lapsienikin kohdalla.

        Esim. H&M:lla on laaja valikoima vaatteita, sieltä voi poimia omaan tyyliinsä sopivia. Itse tykkään pukeutua naisellisesti ja tyylikkäästi, ja paljon ostan vaatteita esim. just H&M:lta. Kalliimpiakin merkkivaatteita joskus, mutta mainitsemasi vaateketjut tarjoaa jokapäiväistä kulutusvaatetta, joita en käytä vuosikausia. Turhaa maksaa siis satoja euroja. Monet luulevat mun käyttävän vain jotain kalliita merkkejä ulkoisen olemuksen perusteella, mutta onneksi en niistä vaatteista ole paljon köyhtynyt :) Kadulla ei äkkiseltään kukaan varmaan erota, onko esim perusmusta jakku Dolce&Gabbana vai joku paljon halvempi :)


    • Jaana

      Itse asun myös usein Pariisissa ja voin ihan aiheellisesti sanoa, että pariisittarien hieno pukeutuminen on pelkkä myytti! Älkää siis hyvät naiset uskoko kyseistä väitettä vaan kuulkaa kun kerron teille omat havaintoni, ellette ole itse huomanneet...

      Jotkut kuvittelee, että ranskalaiset naiset pitää aina hametta ja sipsuttelee hienoilla kengillään mutta todellisuus on toinen! Melkein kukaan ei meikkaa, ei pidä hametta (herättää huomiota ja jotkut tulee hipelöimään), suurimmalla osalla on ällöt litteät kävelykengät tai valkoiset lenkkarit joita suomalainen tyttö ei voisi edes kuvitella pitävänsä! (jatkuu)

      • Anne

        Asuisitpa jossain muualla kuin niissä Pariisin slummilähiöissä niin ymmärtäisit sinäkin. Naurettavaa roskaa heität kyllä! Kateus paistaa läpi.


      • Jaana
        Anne kirjoitti:

        Asuisitpa jossain muualla kuin niissä Pariisin slummilähiöissä niin ymmärtäisit sinäkin. Naurettavaa roskaa heität kyllä! Kateus paistaa läpi.

        Keskustassa asun, kiitos vaan... Entäs itse?
        Mainitsemiisi slummilähiöihin en uskaltaisi
        edes yksin mennä, ellen sitten laita huivia
        päähän.

        Ulkomaalaisten kaverienikin mielestä täällä
        voi pukeutua ihan miten vaan, kun muutkaan
        ei erityisemmin ukonäöstään piittaa. Tietysti
        16. kaupunginosassa rikkaat pukeutuu hyvin
        mutta niin he kyllä tekevät muissakin maissa!


    • Jaana

      Jatkan edellistä viestiä tuohtuneena kyseisen väitteen perättömyydestä! Ranskalaisten naisten pukeutuminen on joskus todella järkyttävää hyvin pukeutuvien nuorten suomalaisten naisten mielestä: likaiset lenkkarit/lättänät kengät, AINA mustat housut tai farkut (farkut lasketaan jo tosi seksikkäiksi!) joku löysä ruskea tai sitten kirkasvärinen pusero ja kesäisinkin paksu huivi kaulassa.

      Tyylikkäät vaatteet (jakkupuku, merkkivaatteet, hameet, korkeat korot tai meikki) herättävät jo huomiota ja monet naisten kyylää kateellisina vierestä. Tottakai jotkut rikkaat rouvat voivat pukeutua suomalaisia hienommin, mutta niin voi kuka tahansa jolla on tarpeeksi rahaa. Eli se ei ole kansalaisuudesta kiinni!

      Ranskalaisten nuorten tyttöjen muoti on tällä hetkellä kirkkaita värejä, halpoja materiaaleja (H & M on paljon parempi ja kalliimpikin!) sekä iloisenvärisiä isoja muovikoruja. Varvastossut käyvät kengistä joka tilanteessa. Pukeutua voi tosin ihan miten haluaa. Suomessa en voisi kuvitellakaan meneväni ulos ilman meikkiä, joku vanha tumma paita päällä mutta ainakin Pariisissa se on ihan o.k. Eli ei paljon tarvitse kiinnittää ulkonäköönsä huomiota, silloin vain erottuisi liian selvästi massasta.

      Ranskalaiset miehet pukeutuvat varmaan paremmin kuin suomalaiset, mutta eivät suinkaan aina! Jos musta puku tms. lasketaan hyväksi pukeutumiseksi niin on se yleisempi kuin Suomessa, mutta totta kai toimistoon menevät tai rikkaat pukeutuvat usein paremmin. Ilmiö jota ei Suomen pojilla näe: ranskassa on nuorilla miehillä muotia valkoiset löysät urheiluhousut jotka näyttää ihan pyjamalta ja joiden lahkeet tungetaan tennissukkien sisään. Eli tyyliä kerrakseen..!

      Tottakai tässä hieman korostin huonoja puolia, mutta niin teki myös kyseinen herra joka väitti suomalaisten naisten pukeutuvan huonosti. Ehkä on totta, että jossain pikkukylässä vanhat mammat eivät viitsi pukeutua muuhun kuin tuulipukuun, mutta varsinkin nuoret suomalaiset naiset todella kiinnittävät enemmän huomiota pukeutumiseensa ja meikkiinsä kuin muunmaalaiset! Jos näen jonkun suomalaisen näköisen tytön, jolla on kuitenkin tukka vähän sekaisin ja muutenkin rempseä olemus niin tiedän jo siitä, ettei hän ole Suomesta.

      Ulkomaalaiset ystäväni sanovat että suomalaiset tytöt suorastaan liioittelevat, eihän kouluun tai muualle tarvitse mennä kuten muotinäytökseen.. :)
      Jos jonkun mielestä suomalaiset naiset eivät pukeudu tarpeeksi hyvin, niin katsokaa vaan muun maalaisia naisia ja huomaatte kyllä että Suomessa pukeutumiseen kiinnitetään huomiota.

      Siis älkää uskoko stereotyyppisiä ja suomalaisia vähätteleviä väitteitä, että "eurooppalaiset" naiset pukeutuvat paremmin tai ovat muuten vaan hienoja joka tilanteessa. Hienoja naisia löytyy mutta he ovat yleensä rikas vähemmistö,kun taas Suomessa kaikki pukeutuvat keskimäärin paremmin.

      • Niin varmaan

        Puolen vuoden kokemuksella Ranskasta ja ranskalaisista voin sanoa olevani täsmälleen samaa mieltä kirjoittajan kanssa. Sain esim. itse kuulla olevani aina niin tyylikäs ja hieno yliopistolla, vaikka pukeuduin täsmälleen samalla tavalla kuin Suomessa eli farkkuihin ja paitapuseroon/neuleeseen.

        Varsinkin ranskalaiset parikymppiset nuoret miehet suosivat kapenevat farkut ja mahd. kalliit lenkkarit -tyyliä yhdistettynä johonkin kamalan virttyneeseen oranssiin, ruskeaan tai vihreään neuleeseen. Tytöt pukeutuvat hieman siistimmin. Ja tosiaan, huivia ei oteta pois varmaan edes suihkussa.


      • Kira
        Niin varmaan kirjoitti:

        Puolen vuoden kokemuksella Ranskasta ja ranskalaisista voin sanoa olevani täsmälleen samaa mieltä kirjoittajan kanssa. Sain esim. itse kuulla olevani aina niin tyylikäs ja hieno yliopistolla, vaikka pukeuduin täsmälleen samalla tavalla kuin Suomessa eli farkkuihin ja paitapuseroon/neuleeseen.

        Varsinkin ranskalaiset parikymppiset nuoret miehet suosivat kapenevat farkut ja mahd. kalliit lenkkarit -tyyliä yhdistettynä johonkin kamalan virttyneeseen oranssiin, ruskeaan tai vihreään neuleeseen. Tytöt pukeutuvat hieman siistimmin. Ja tosiaan, huivia ei oteta pois varmaan edes suihkussa.

        Pistäpä kuvasi nettiin, niin käymme katsomassa miten hyvin sinä itseäsi täynnä oleva prinsessa pukeudut!


      • kosmopoliitti

        käyttäytyvätkin vielä törpösti. Vrt. miljonäärijussin naiset. Ulkomaalaisen naisen tunnistaa Suomessa puolen kilometrin päästä tyylikkäästä pukeutumisesta. TÄMÄ ON TOTUUS, väitätte te peräkylän tytöt mitä tahansa !


    • casual

      Hyvä pukeutuminen ei ole liioittelevaa. Huonoa itsetuntoa pönkitetään usein liialla yrittämisellä. Sitten ollaan muka city-ihmisiä. Huomaavainen siisti klassinen pukeutuminen riittää.

      • ............

        Mun luokalla oli yläasteella sellanen tyttö, joka alkoi yhtäkkiä käyttämään hirveesti korkokenkiä ja hameita ja neuleita. Se oli kuulemma niin tyylikästä mutta muistutti lähinnä mummoa.

        Pukeudun muodikkaasti, mutta en jaksa olla mikään neitimäinen ja sipsutella korkokengissä kaiket päivät.
        Käytän paljon seksikkäitä, kireitä farkkuja (niin kuulitteko farkkuja hui kauhistus!!)
        Tykkään juuri nyt yhdistellä valkoista ja vihreää, pidän hirveästi väreistä pukeutumisessa.
        Pidän minihameitakin, mutta tuntuu kuin kävelisi alastomana.


      • Jaana
        ............ kirjoitti:

        Mun luokalla oli yläasteella sellanen tyttö, joka alkoi yhtäkkiä käyttämään hirveesti korkokenkiä ja hameita ja neuleita. Se oli kuulemma niin tyylikästä mutta muistutti lähinnä mummoa.

        Pukeudun muodikkaasti, mutta en jaksa olla mikään neitimäinen ja sipsutella korkokengissä kaiket päivät.
        Käytän paljon seksikkäitä, kireitä farkkuja (niin kuulitteko farkkuja hui kauhistus!!)
        Tykkään juuri nyt yhdistellä valkoista ja vihreää, pidän hirveästi väreistä pukeutumisessa.
        Pidän minihameitakin, mutta tuntuu kuin kävelisi alastomana.

        Ihmettelen kyllä, miten täällä jotkut suorastaan nauttii suomalaisten naisten arvostelusta. Olette itsekin suomalaisia naisia ja miehiä joten oman maalaisten haukkuminen on aika tyhmää. Moni ei varmaan edes asu ulkomailla, joten luulen että väitteet perustuu vaan stereotypioihin, omaan huonoon itsetuntoon tai sitten on vaan hauskaa kun saa tuohtuneita vastauksia :))

        Ranskalaiset voivat keskenään arvostella toisiaan mutta eivät kyllä ikinä alkaisi ulkomaalaisille muita ranskalaisia haukkumaan! Eli jos joku ei ole asunut vähintään puolta vuotta (kuten edellinen kirjoittaja joka oli oikeassa) täällä tai missään muussa niin suuresti "ihaillussa" maassa niin turha luulla että kukaan ottaa teitä tosissaan.

        Jos yleistätte täällä että suomalainen nainen ei osaa pukeutua, niin puhutte varmaan myös itsestänne, äidistänne ja kaikista kavereistanne. Jos tyylistä puhutaan, niin ylipukeutuminen on melkein yhtä tyylitöntä kun huonosti pukeutuminen.

        Jos minua kateelliseksi väitetään, niin en tosiaan haluaisi näyttää siltä kuin suurin osa ranskalaisista naisista. Jos joku on erityisen hyvännäköinen tai pukeutuu hyvin, niin hänet on helppo arvata ulkomaalaiseksi. Kerroin edellisissä viesteissäni vain omia havaintojani, siinä kaikki.

        Joka maassa on varmasti sekä hyvin- että huonosti pukeutuvia naisia JA miehiä. Yleistykset ja varsinkin niistä riitely ovat aika lailla ajan hukkaa. Halusin viesteilläni osoittaa, etteivät kaikki ranskalaiset ole niiiin hienoja kuin ulkomailla luullaan eivätkä suomalaiset suinkaan muita huonompia missään!


    • Maiju40

      Ketjun aloittaja hieman liioittelee. Niin ulkomailla kuin Suomessakin näkee hyvin pukeutuvia ja sitten taas niitä päinvastaisia tapauksia. Miljoonakaupungeissa sitäpaitsi ihmisen on helpompi olla rohkea ja räväkkä pukeutumisessaan, ei tule leimatuksi. Täällä meillä Suomessa leimataan (miesten taholta) usein hutsuksi, jos kulkee vaikka ruokatunnilla nätissä hameessa ja korkeissa koroissa. Meillä suomalaisilla on paljon opittavaa vielä pukeutumisesta. Mielestäni kuitenkin ollaan menty hyvään suuntaan ja minä näen päivittäin erittäin tyylikkäästi pukeutuneita miehiä ja naisia, täytyy vain pitää silmät auki.

      Mitä tulee siihen, että onko rahaa vaatteisiin. Itse olen sellaisessa työssä, jossa pitää olla tip top laitettu päivittäin. Kas kummaa, ostan vaatteita kirpputoreilta, halpakaupoista, välillä tietenkin kallista ja laadukastakin. Yhdistelen näitä vaatteita ja lopputulos on mielestäni aivan tyylikäs. Tiedän tarkalleen mitkä värit minulle käy sekä sen mitä alueita kropassani korostan ja mitä taas peitän.

      Kauniit vaatteet pelkästään ei tee huoliteltua olemusta. Mielestäni naisella ja myös miehellä pitää olla tukka hyvin sekä puhdas. Myöskin naisella huoliteltu meikki antaa hyvän loppusilauksen. Kokonaisuus tekee upean vaikutuksen unohtamatta hyvää ryhtiä ja iloista ilmettä. Jos kulkee aina naama nurinpäin, niin todellakin ihmisestä katoaa paljon.

      Suomalaisina voimme suoristaa ryhtimme, olemme kaikenkaikkiaan ihan upeita. Koko ajan näyttää katukuva paranevan nuorten ihmisten myötä.

    • Englannissa

      Olen aivan samaa mieltä edellisen kanssa. Englannissa viisi vuotta asuneena olen tullut siihen tulokseen että englantilaiset ovat varmaan Euroopan huonoimmin pukeutuva kansa – vaikka Lontoo on yksi maailman muodin keskuksista ja mitä vaan on tarjolla jos on rahaa! Suomessa on katukuva muuttunut tosi huimasti noiden vuosien aikana, enkä voi yhtyä siihen, että suomalaiset vielä pukeutuisivat erityisen ”huonosti”. Tyylitajua VOI oppia, vaikka joillakin se tuntuu olevan luonnostaan ja toisilla taas ei, ja ilmeisesti on opittu. Etenkin viimeksi käydessäni (juuri äskettäin) sain sen vaikutelman, ettäsuomalaiset nuoret naiset (etenkin) pukeutuvat oikein hyvin, joskin usein hieman ”erikoisesti” noin yleiseurooppalaisittain nähtynä, eli yksilöllisyyttä kyllä näkyy enemmän kuin täällä Englannissa. Täkäläisittäin homman nimi on se, että viimeisimmät trendit kopioidaan muotinäytösten lavalta heti halpoihin massaliikkeisiin, tuloksena alkuperäisen irvikuvia, vaatteita jotka ovat huonosti tehtyjä ja halvan näkoisiä ja muodissa noin kolme kuukautta... sama pätee kenkiin ja asusteisiin. Ollakseen tyylikäs täytyy olla tosi valikoiva missä shoppailee. Englantilaiset tyttojen mottona tuntuu olevan ”halvan näkoistä ja mahdollisimman paljastavaa” ainakin iltaisin... Ja ei kannata edes mainita englantilaisten miesten pukeutumista!! Suomalaiset (nuoret) miehet pukeutuvat paljon paremmin. Loppukommenttina sanoisin vain että kokemusta on myos muista maista, ja väittäisin että vaikka on joitain asioita joita suomalaiset voisivat kyllä vielä parantaa (kuten esim. tyylikkäiden päällystakkien käyton... ja nahkapusakat sekä saksalaistyyliset omituisen väriset bleiserit voisi heittää juhannuskokkoon!) niin en nyt kuitenkaan viitsisi asiasta hikeentyä. Loytyyhän noita tuulipukuäijiä & mummoja sun muita juntteja joka paikassa, niin Suomessakin – olisiko syynä siihen että heitä on Suomessa ehkä jonkin verran enemmän kuin muualla Euroopassa (puhun nyt tosiaan etupäässä hiukan vanhemmista ihmisistä) on se että niin monien päähän on lapsena taottu että ”vain rumat ne vaatteilla koreilee”?? Antaa heidän olla verkkareissaan. Itse pukeudun ainakin omaksi (ja muiden) iloksi, ja esteetikkona on mukava nähdä muiden pukeutuvam hyvin. Mutta että jotkut jaksaa vieläkin toistaa sitä samaa iänikuista mantraa: ”suomalaiset ei osaa pukeutua” – siitä on jo tosiaan aika jättänyt, jättäkää tekin hyvät ihmiset! Live and let live.

    • Ranskaa ja saippuaa

      On yksi asia jota tyylitaitoiset ranskalaiset eivät muista, käydä kylvyssä tai pestä vaatteitaan!
      Matkustat millä tahansa missä tahansa likaiset haisevat ranskalaiset järkyttävät!

      • Jaana

        Stereotypia ranskalaisten huonosta hygieniasta on levinnyt melkein kaikkialle maailmaan. Ranskassa jokin tilasto kertoi, että 70 % ranskalaisista kertoo käyvänsä suihkussa joka päivä, mutta en kyllä usko tuota. Joka toinen päivä olisi jo ihan hyvin.

        Yksi kaveri oli pelaamassa futista ranskalaisten kaveriensa kanssa ja tietysti pelin päätteksi kaikki olivat ihan hikisiä. Ranskalaiset kaverit päättivät samat vaatteet päällä lähteä tyttöjä katselemaan, käymättä suihkussa tai edes pesulla. Vastaus kuului ettei vettä saa tuhlata.

        Usein kirjastossa, metrossa tai missä vain voi tavata ihan siististi pukeutuneita (ei siis mitään kodittomia tai humalaisia) ihmisiä, jotka vaan haisevat tosi järkyttävälle. En ole huomannut vastaavaa muualla, vaikka toisaalta suurkaupungissa on paljon ihan kaikenlaista porukkaa.

        Kaikki ranskalaiset eivät suinkaan ole likaisia kuten joskus väitetään, mutta kyllä niitä tosi likaisiakin löytyy. Riippuu varmaan ihan henkilöstä tämäkin seikka (kuten pukeutuminen). Asuntojen siisteydestä (ellen sitten itse olen aivan siivoushullu..) on pakko sanoa että monia ei juuri oman ympäristön siisteys kiinnosta ("miksi siivota kun asuu vuokralla, eihän tämä ole oma asunto?!" olen kuullut perusteluna).

        Deodoranttia ei muuten saa vähemmällä kuin 2-3 eurolla (edes huonoja) ja valikoima on minusta aika suppea kun vertaa Suomeen, vaikka Ranskan väkiluku on huomattavasti suurempi. En millään haluaisi levittää tätä stereotypiaa ranskalaisista mutta jonkinlaisia johtopäätöksiä pystyy kyllä kokemuksen perusteella tekemään.


      • Niin varmaan
        Jaana kirjoitti:

        Stereotypia ranskalaisten huonosta hygieniasta on levinnyt melkein kaikkialle maailmaan. Ranskassa jokin tilasto kertoi, että 70 % ranskalaisista kertoo käyvänsä suihkussa joka päivä, mutta en kyllä usko tuota. Joka toinen päivä olisi jo ihan hyvin.

        Yksi kaveri oli pelaamassa futista ranskalaisten kaveriensa kanssa ja tietysti pelin päätteksi kaikki olivat ihan hikisiä. Ranskalaiset kaverit päättivät samat vaatteet päällä lähteä tyttöjä katselemaan, käymättä suihkussa tai edes pesulla. Vastaus kuului ettei vettä saa tuhlata.

        Usein kirjastossa, metrossa tai missä vain voi tavata ihan siististi pukeutuneita (ei siis mitään kodittomia tai humalaisia) ihmisiä, jotka vaan haisevat tosi järkyttävälle. En ole huomannut vastaavaa muualla, vaikka toisaalta suurkaupungissa on paljon ihan kaikenlaista porukkaa.

        Kaikki ranskalaiset eivät suinkaan ole likaisia kuten joskus väitetään, mutta kyllä niitä tosi likaisiakin löytyy. Riippuu varmaan ihan henkilöstä tämäkin seikka (kuten pukeutuminen). Asuntojen siisteydestä (ellen sitten itse olen aivan siivoushullu..) on pakko sanoa että monia ei juuri oman ympäristön siisteys kiinnosta ("miksi siivota kun asuu vuokralla, eihän tämä ole oma asunto?!" olen kuullut perusteluna).

        Deodoranttia ei muuten saa vähemmällä kuin 2-3 eurolla (edes huonoja) ja valikoima on minusta aika suppea kun vertaa Suomeen, vaikka Ranskan väkiluku on huomattavasti suurempi. En millään haluaisi levittää tätä stereotypiaa ranskalaisista mutta jonkinlaisia johtopäätöksiä pystyy kyllä kokemuksen perusteella tekemään.

        Olen taas täysin samaa mieltä kanssasi. En olisi ikinä uskonut, että varsinkin amerikkalaisten viljelemä stereotypia ranskalaisten huonosta hygieniasta pitäisi paikkaansa, mutta todistetuksihan se tuli kokemuksen kautta. Kyse on siis aivan tavallisista ihmisistä. Esimerkiksi yliopistolla viereeni on monta kertaa istunut ihan normaalin näköinen opiskelija, joka haisee todella voimakkaasti hielle. Puhumattakaan yleisistä kulkuneuvoista, joissa hajusinfonia on todella omaa luokkaansa.

        Siisteydestäkin ranskalaisilla on oma käsityksensä, joka poikkeaa aika merkittävästi meistä suomalaisista. Jo kaupunkikuva on paljon sottaisempi kuin täällä, joka paikassa leijuu vahva tupakansavu ja yksityiskodeissakin eletään paljon "boheemimmin".

        Voihan tietenkin olla, että suomalaisena on tottunut liiankin hygieeniseen ja putipuhtoiseen ympäristöön, mutta todella vaikea on olla ihmettelemättä täkäläistä käytäntöä.


    • Anonyymi

      Aloitus on totta ainakin minun kohdalla… on esteettistä silmää, mutta jostain syystä omalla kohdalla olen ihan sokea. Tuntuu myös siltä, että mun yllä mikä tahansa näyttää homssuiselta. Lyhyt tiimalasi, kauniisti sopivia vaatteita saa tosissaan metsästää. Lisäksi niin viluinen, että syys talvi kevät menee täystopattuna ja paksuissa villapaidoissa.

      Budjettikin sitä määrittää, mutta suunnitelma on pinnistää ja koota vähitellen aikaa kestävä minimalistinen yhteensopiva setti millä olisi vähän varmempi ja tyylikkäämpi olo. On vaan kärsivällisesti etsittävä pala kerrallaan ja vältettävä hätäkompromisseja.

      Rehellisyyden nimissä joskus harvoin kun on tuntunut että näyttää hyvältä on myös nolottanut. Maatuska on kai suojapuku :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      114
      8504
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2585
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      124
      2303
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      1966
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1704
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1519
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1462
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1409
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1282
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      13
      1203
    Aihe