Teen taas kerran kärpäsestä härkäsen, mutten yksinkertaisesti voi mitään, että pitkä-aikaisen ystävättereni käytös ärsyttää minua. Olemme siis molemmat opiskelijoita ja taustamme ovat aika erilaiset: ystäväni tulee varakkaasta perheestä ja minun on lähes koko elämäni tarvinnut laskea riittääkö rahat edes koulukirjoihin.
Raha ei tosiaankaan ole tässä se ongelma, vaan ystäväni liian kunnollinen käytös. Ystäväni on toodella hiljainen, eikä todellakaan saa suutaan auki sosiaalisissa tilanteissa(no se nyt on ihan okei jne), mutta lisäksi hän on todella suorituskeskeinen. Luulen, että tämä aiemmin mainitsemani varakkuus vaikuttaa asiaan, eli hän on siis todella isin ja äidin kultatyttönen joka ei koskaan tee mitään pahaa. Koulussa ystävälleni on tärkeää saada kaikista kokeista 10 ja 7 on kuulema huono numero. Tunnen itseni siis kaikenlisäksi tyhmäksi hänen seurassaan.
Ikää molemmilla kuitenkin on jo baariin saakka, mutta eihän tämä ystävä pysty edes repäisemään sen vertaa että bilettäisi oikein kunnolla. Äiti soittelee jatkuvasti perään, eikä tyttö voi juoda kuin korkeintaan 2, koska pelkää, että humala yllättää ja hän riehaantuu. Sitten hän vain illan ajan nököttelee nurkassa!
Olen yrittänyt sanoa ystävälleni, että opiskelu on tosi tärkeä juttu, mutta on täällä muitakin tärkeitä juttuja, kuten esimerkiksi ELÄMINEN! Mutta ei...hän ei ymmärrä että pelkät kouluarvosanat eivät kerro ihmisestä mitään. Olisi kiva saada ystäväni näkemään, miten hauskaa tämä elämä onkaan, kun osaa vähän höllätä.
Miten saisin ystäväni elämään ja nauttimaan nuoruudesta?? Alkaa raivostuttaa, kun hän ajattelee että hän olisi jotenkin parempi kuin minä, vaikkei todellisuudessa ymmärrä tästä elämästä mitään(ns.pumpulimaailmassa kasvanut).
Ainiin ja sitten ystäväni pohtii, että miksi hänellä ei ole kokemusta miesten kanssa. Istun siinä sitten tyyliin että "niii-iin...miksiköhän!?"
apua, oon ihan kauhee. Tärkeästä ystävästäni tässä on kuitenkin kyse.
Ystäväni on liian kunnollinen
8
259
Vastaukset
- ja miten se käy?
Miten sun ystäväsi sitten pitäisi olla tai mikä muutos tuota tilannetta parantaisi? Alkaisi vetää kännejä ja örveltää vai menisikö se vakavaksi itkuntihrustamiseksi?
Jos hänen elämässään ei ole iloja tai hän ei osaa/saa nauttia nuoruudestaan, niin mikä auttaisi? Toisaalta vanhempien varallisuus ei kerro nuoren ihmisen elämästä yhtään mitään, korkeintaan vaan antaa oletuksen, että on paineita menestyä, kuten varmasti onkin. Joskus piheimmät vanhemmat on juuri ne, joilla olis eniten lapsilleen antaa.
Minäkin olen kunnollinen ja suorituskeskeinen, eikä ole paljon kokemusta miehistä. Kauhistun jos joku asia menee väärin tai olen tehnyt virheen tai joku valittaa jostakin asiasta tai ihmissuhteissa tulee joku vaikea tilanne. Enkä tajua, että muullainen reagointi olisi edes mahdollista. Kun ei tule vaan mieleenkään nauraa jollekin asioille, josta melkein järkytyn. Kerroppa sinä itse, miten sitä muuttuu?
Pumpulimaailmojakin voi olla niin monenlaisia. Sinulle asiat, mitkä ei merkitse mitään voi merkitä hänelle nöyryytystä.
Ja sun elämäsi on silti jollain tavalla niin turvallista, et sä pystyt ottamaan rennosti. Ehkä hänellä ei ole varaa ottaa rennosti tai siitä tulee jonkinnäköistä sanktiota tai seuraa jotain negatiivista, mistä sinä et voi edes kuvitellakaan. Et ole kulkenut silti hänen kengissään, hänen kokemuksillaan, kasvatuksellaan ja ajatuksillaan päivääkään.- voihan ystävyys
Hyviä pointteja, kiitos niistä:). Nyt suhtaudun jo hieman "suopeammin" ystäväni käytökeen kun eilen sattui vain vitsittämään niin valtavasti.
Ymmärsit minut ehkä väärin joissain kohtaa. Minäkin olen itse kunnollinen, haluan pärjätä koulussa enkä ole eläissäni örveltäny yössä perseet olalla. Enkä tosiaan halua että ystäväni alkaa vetää kännejä, jos vaan vähän rentoutuisi ja nauttisi elämästä. Ja jos minä olen joidenkin mielestä "kiltti ja kunnollinen tyttö" niin ystäväni on tämä potenssiin kymmenen. Suorituspaineita hänellä voi toki olla, mutta olis kiva jos olis enemmänkin sisältöä elämässä. Että ystäväni saisi jotenkin rohkeutta enemmän olla oma itsensä ja antaisi itselleen luvan villiintyä joskus -eikä välittäisi mitä muut sanovat.
Vaikka olemme olleet hyviä ystäviä jo yli 10 vuotta ja aika hyvin jo tiedän, että ystävälläni on ollut hyvät mahdollisuudet elämään. Äh, en tiedä. Ehkä me vain sitten loppupeleissä tulemme niin erilaisista maailmoista ja itse kuitenkin "kovia kokeneena" olen saanut lähinnä asenteen, että paskat muista, mun elämä ja teen mitä haluan.
Ja eihän tämä kuitenkaan ole suuri ongelma...varmaan helpottaa entisestään, kunhan saadaan molemmat opinnot päätökseen:)... - voihan ystävyys
voihan ystävyys kirjoitti:
Hyviä pointteja, kiitos niistä:). Nyt suhtaudun jo hieman "suopeammin" ystäväni käytökeen kun eilen sattui vain vitsittämään niin valtavasti.
Ymmärsit minut ehkä väärin joissain kohtaa. Minäkin olen itse kunnollinen, haluan pärjätä koulussa enkä ole eläissäni örveltäny yössä perseet olalla. Enkä tosiaan halua että ystäväni alkaa vetää kännejä, jos vaan vähän rentoutuisi ja nauttisi elämästä. Ja jos minä olen joidenkin mielestä "kiltti ja kunnollinen tyttö" niin ystäväni on tämä potenssiin kymmenen. Suorituspaineita hänellä voi toki olla, mutta olis kiva jos olis enemmänkin sisältöä elämässä. Että ystäväni saisi jotenkin rohkeutta enemmän olla oma itsensä ja antaisi itselleen luvan villiintyä joskus -eikä välittäisi mitä muut sanovat.
Vaikka olemme olleet hyviä ystäviä jo yli 10 vuotta ja aika hyvin jo tiedän, että ystävälläni on ollut hyvät mahdollisuudet elämään. Äh, en tiedä. Ehkä me vain sitten loppupeleissä tulemme niin erilaisista maailmoista ja itse kuitenkin "kovia kokeneena" olen saanut lähinnä asenteen, että paskat muista, mun elämä ja teen mitä haluan.
Ja eihän tämä kuitenkaan ole suuri ongelma...varmaan helpottaa entisestään, kunhan saadaan molemmat opinnot päätökseen:)...Unohdin vielä mainita,että ystävänikin on itse sanonut, ettei hän saa mitää elämässään aikaan eikä saavuta asioita mitä haluaisi.
Eli näistäkin voisi päätellä, että hän itsekkin haluaisi muuttua. Onkai vaan jotenkin hankala muuntautua siitä kiltistä tytöstä pois. Enkä puhu siis radikaalista muutoksesta, vaan lähinnä rohkeudesta elää täysillä. Vaikeaa se on, mutta olenhan minäkin siinä onnistunut. - voihan voi
voihan ystävyys kirjoitti:
Unohdin vielä mainita,että ystävänikin on itse sanonut, ettei hän saa mitää elämässään aikaan eikä saavuta asioita mitä haluaisi.
Eli näistäkin voisi päätellä, että hän itsekkin haluaisi muuttua. Onkai vaan jotenkin hankala muuntautua siitä kiltistä tytöstä pois. Enkä puhu siis radikaalista muutoksesta, vaan lähinnä rohkeudesta elää täysillä. Vaikeaa se on, mutta olenhan minäkin siinä onnistunut.Hän ei saavuta, mitä haluaa? Ikävä varmaan kuulla, mutta harva tässä elämässä saa sen, mitä haluaa, useimmat eivät. Aika pilvilinnoissa sinäkin elät. Jokaisen elämä muotoutuu sellaiseksi, mihin on mahdollisuudet ja erilaiset voimavarat ja niitä mahdollisuuksia ja voimavaroja rajoittavat tietyt reunaehdot. Saa siinä haluta kaikenlaista, mutta haluajia sanotaan syystäkin usein haihattelijoiksi.
Onko joku villiintyminen nyt niin hienoa. Loppujen lopuksi ystävä itse tietää sen, ettei häntä kukaan rajoita mihinkään. Tietyistä asioista tulee vaan tietyt seuraukset, halusi tai ei. Moni asia ei ole rohkeudesta kiinni, vaan järkevyydestä tai realismintajusta. Ehkä silloin olisikin joskus hyvä vetää kunnon kännit, että se katoaisi hetkeksi.
Miksi sinun on vaikea hyväksyä, että ystäväsi elää tavallaan tai ei elä kuten sinä elät? Pidät itseäsi onnistuneena ja ystävääsi epäonnistuneena / huonona. Jos sinä olet onnistunut mielestäsi omilla kriteereilläsi jossakin, niin onko se läheskään hänen mielipiteensä?
Voisiko ystäväsi ajatella kuten sinä, että paskat muista, eli myös sinun mielipiteesi olisi hänen näkökulmastaan se muiden *****. - yksinmerilläkaksin
Tuo oli kuin mun kynästä.
Aina on kiusattu ja sanottu vammaiseksi ja tyhmäksi vaikka en ole. Tuntui että luokkatovierien ja vrasinkin poikien kanssa sai aina olla varuillaan ettei munannut itseään. Kaikesta kritisoitiin ja thetiin pilaa, puhetavasta ja huonosta liikuntataidoista. Olen siksi todella kuoreen mennyt ja on vaikea avautua ja pitää hauskaa. Mieti asiaa ystäväsi näkökulmasta, voit olla hänelle tärkeä henkireikä vaikka hän ei osaa sitä sinulle osoittaa. Olet ehkä se ainut henkilö joka estää täydellisen eristäytymisen muista. - puolensa ja puolensa
yksinmerilläkaksin kirjoitti:
Tuo oli kuin mun kynästä.
Aina on kiusattu ja sanottu vammaiseksi ja tyhmäksi vaikka en ole. Tuntui että luokkatovierien ja vrasinkin poikien kanssa sai aina olla varuillaan ettei munannut itseään. Kaikesta kritisoitiin ja thetiin pilaa, puhetavasta ja huonosta liikuntataidoista. Olen siksi todella kuoreen mennyt ja on vaikea avautua ja pitää hauskaa. Mieti asiaa ystäväsi näkökulmasta, voit olla hänelle tärkeä henkireikä vaikka hän ei osaa sitä sinulle osoittaa. Olet ehkä se ainut henkilö joka estää täydellisen eristäytymisen muista.Olisi aika vääristävää tehdä itsestään omissa silmissään toisen elämän keskipiste silti. Samalla myös toisen aliarvioimista.
Jotkut ihmiset kukoistavat toisten seurassa ja toisten seurassa kutistuvat. Sitäkin voi miettiä, onko juuri se toista kutistava vai toisen kukoistamaan saava ihminen.
- voihan ystävyys
Jaha, hyvä kun on tullu mielipiteitä esille:)! Aika rajujakin "syytöksiä" tosin nousi esiin. En nyt niitä sen tarkemmin jaksa lähteä ruotimaan, sillä tiedän kyllä kuka olen enkä tosiaankaan pidä itseäni millään tasolla parempana ihmisenä kuin ystäväänikään. Ja varmaan en osannut ilmaista itseäni kovinkaan hyvin, kun täällä joku kuvittelee, että elelemme pilvilinnoissa ja että luulemma,että elämässä saa kaiken mitä haluaa. Ei saa, on tullut huomattua.
Mutta niin. Mulle ja mun ystävälle on kuitenkin varmasti luvassa monia upeita rilluttelu hetkiä, mutta myös niitä vakaviakin juttuja:)! Munkin on tosiaan vaan opittava hyväksyyn ne toisen luonteenpiirteet..:). Joskus tulee vaan näitä hetkiä kun on pakko päästä purkamaan suomi 24 ja sit saa kuraa niskaan;DD! - kaho 4
Oletko tullut ajatelleeksi että se ongelma onkin sinussa, joka on nimeltään alkohooli. Kaikesta päätellen kysymys onkin siitä etttet saa ystävästäsi ryyppykaveria. Onko sinulle todellakin viina tärkeämpää kuin ystävät? Siltä ainakin näyttää. Itse olisin ainakin onnellinen jos saisin sellaisen ystävän joka ei käytä alkohoolia. Ja toiseksi, ei elämä ole yhtä pelleilyä, kyllä aikuisen ihmisen täytyy pystyä käymään vakaviakin keskusteluja. Itse en ainakaan jaksa pitkään katella sellaisia ihmisiä jotka koko ajan heittävät jotain läppää ja kaiken kääntävät 2 mieliseksi niin kuin pikku lapset, vaan viihtyn paremminkin sellaisten seurassa joiden kans voi keskustella asiaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Vasemmistohallitus palauttaa hintasääntelyn, esim. bensalitra vain 1e.
Tuleva vasemmistolaisista koostuva hallitus ottaa käyttöön vanhat hyvät keinot pitää hinnat kurissa. Tähän tarkoitukse964764Vasemmistolainen valehteli jälleen - Purra tai persut eivät luvanneet "euron bensaa"
Väite "euron bensasta" on ensisijaisesti poliittisten vastustajien käyttämä puhdas vale. Persut kyllä kampanjoivat näky1133912Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"
Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä2083804Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen
Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.1042210Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä
Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575771964Mitä on tullut
Entisen abcn rakennuksen tilalle se oli tyhjillään monta vuotta siellä oli jo nyt valot onko huoltoasema? 5:30.801336- 1321248
Palosta selvinnyt 18 vuotias munira tarvitsi tulkin kun puhui Iltalehdelle
Suomessa asuva 18 vuotias tarvii tulkin !!! Tää Suomea puhumaton on palossa kuolleen naisen veli ja asui perheen kanssa.1621236- 531105
En ymmärrä ateisteja!
Raamattu on aitoa historiaa, jotka ovat kirjoittaneet aikalaiset! Mitä änkyröitte turhaa???4851038