Miksi karhu?

Ei mee tajuntaan

Miksi karhu tekee talvirasvavarastonsa marjoista eli hiilihydraateista? Miksei rasvasta?

Miksi hanhen rasvamaksa tehdään syöttämällä hanhelle maissia?

Miksi alkoholi tekee rasvamaksan, sehän on hiilihydraattia?

Jos rasva kerran saa rasvamaksaa aikaiseksi.

Olisiko kuitenkin niin, että rasva tehostaa vaikutusta mikäli syödään paljon nopeita hiilihydraatteja?

7

99

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • joku vaan

Karhu syö mitä saa käsiinsä. Lihominen onnistyy kyllä rasvallakin mutta sitä ei luonnossa ole tarjolla.

Nope hiilihydraatti ylenmäärin nautittuna rasvoittaa maksaa tehokkaammin kuin rasva. Maissi on lisäksi halpaa.

Alkoholi ei ole hiilihydraatti vaan alkoholi. Alkoholi ja ei-glukoosisokerit käsitellään maksassa rasvaksi. Elimistö ei niitä osaa käyttää suoraan.

Rasvamaksan yleisin aiheuttaja on vyötärölihavuus. Sitä taas aiheuttaa liika energian saanti ja liikunnan puute.

Jos syö runsaasti rasvaa ja hiilihydraattia niin lihoo helposti.

• Ei mee tajuntaan

Karhu on sekasyöjä, mutta ei se ole mitenkään hyökkäävä syksyllä, ei se hyökkää, vaikka voisi, jos sillä olisi tarve saada rasvaa ja lihaa... Sitä minä vaan funtsasin.

Kai sitä mikä tahansa eläin lihoo, jos syö enemmän kuin tarvitsee. Mutta hyvin tuntuu pärjäävän mustikoilla.

Mun tuntemat lihavat ihmiset kyllä syö rasvaa, mutta yleensä sieltä löytyy ne Keijut sun muut, sen sijaan perunaa menee aivan hirrrWeesti. Ja pastaa. Vois syödä vaikka sitä kastiketta vähän enemmän ja jättää sen pastapuuron vähemmälle. Nimittäin sen huomaa heti annoksesta onko se kukkurallaan vai ei. Ja sitte kasvisrasvajäätelöä saa syödä ihan niin paljon kuin haluaa... En mä tajuu sitäkään.

• joku vaan
        Ei mee tajuntaan kirjoitti:

Karhu on sekasyöjä, mutta ei se ole mitenkään hyökkäävä syksyllä, ei se hyökkää, vaikka voisi, jos sillä olisi tarve saada rasvaa ja lihaa... Sitä minä vaan funtsasin.

Kai sitä mikä tahansa eläin lihoo, jos syö enemmän kuin tarvitsee. Mutta hyvin tuntuu pärjäävän mustikoilla.

Mun tuntemat lihavat ihmiset kyllä syö rasvaa, mutta yleensä sieltä löytyy ne Keijut sun muut, sen sijaan perunaa menee aivan hirrrWeesti. Ja pastaa. Vois syödä vaikka sitä kastiketta vähän enemmän ja jättää sen pastapuuron vähemmälle. Nimittäin sen huomaa heti annoksesta onko se kukkurallaan vai ei. Ja sitte kasvisrasvajäätelöä saa syödä ihan niin paljon kuin haluaa... En mä tajuu sitäkään.

Juu. Karhu ei pärjää metsästäjänä toisin kuin jääkarhu. Karhukin on kyllä ihan pätevä kalastaja. Ei meillä ole riistassa rasvaa edes syksyisin joten itsensä lihottaminen rasvaisella riistalla on aika utopistista.

Mustikat eivät pakene ja niitä on paljon. Kun vetää niitä ämpärikaupalla niin lihoo.

Ihmisten kyky laskea kaloreita on huono. Kilossa perunaa on n. 150 g hiilihydraattia eli 600 kcal. Kilo perunaa on siis noin 600 kcal ja annos on iso. Kilo perunaa syö noin 700 g kastiketta ns. sianpöperönä. 700 g ruskeaa kastiketta sisältää samat n. 600 kcal. Sama määrä läskisoosia sisältää jo 1000 kcal.

Pasta on jo toinen juttu, siinä on noin tuplasti hiilihydraattia ja samalla energiaa. Pasta ei myöskään vaadi niin paljoa kastiketta kuin peruna mutta vastaavasti pastakastikkeissa on runsaasti rasvaa.

500 g pastaa ja 300 g kermakastiketta sisältää 660 kcal. 600 g vihanneksia ja 200 g samaa kastiketta 330 kcal. Jälkimmäisessä on siis puolet vähemmän kaloreita ja edustavat minulla ihan realistista vaihtoehtoa. Itsellä vähenee siis hiilihydraatin myötä rasvakin kun syö vähähiilihydraattisesti.

Voileipä on hirmuinen kaloripaukku. Jos 30 g leipäviipaleelle levittää 5 g levitettä (ja halutessaan liki energiattomia kasviksia) niin ok. Itsellä menee kylläkin liki 10 g oivariinia ja saman verran juustoa/makkaraa. Tuo jälkimmäinen ei ole ok (energia menee 100 kcal vs. 150 kcal). 6 leipäviipaletta päivässä tarkoittaisi minulla siis 1000 kcal energiaa.

Siis vähemmän hiilihydraattilisuketta ja enemmän kasviksia niin kastikkeen määräkin saattaa pienentyä. Sen ei edes tarvitse pienentyä koska kasviksissa on huomattavasti vähemmän kaloreita kuin hiilihydraattilisukkeissa. Leipä välipalana on minusta todella huono keksintö, ihme kun ei suositella pitsaa. Annoskooksi myös maltillinen, itse tosin syön isoja annoksia mutta pääasiassa kasviksia (lounaani vetää tosissaan noin kilon ruokaa) niin hyvin menee.

On ihan sama vähentääkö hiilihydraattia vai rasvaa, itselle ensimmäinen on paljon helpompaa.

Kasvisrasvajäätelö on muuten ihan VHH, energiasta 54% tulee rasvasta. On tietysti ihan sama jättääkö syömättä sen kasvisrasvajäätelöannoksen hiilihydraatin vai rasvan pelon vuoksi. Itse jätän sen syömättä siksi, että se sisältää 170 kcal/100 g eikä ole erityisen hyvää. Tämä sama muuten koskee aika montaa muutakin ns. makeaa.

Totta kai kevyttuotteita saa syödä rajatta, nehän keventävät sitä enemmän mitä niitä syö. ;) Valitettavasti kevytjuusto (17% rasvaa) on edelleen aika tuhtia ainetta.

• Balleriina Lutuunen
        Ei mee tajuntaan kirjoitti:

Jos se karhu harhauttaa VHH:laisia, eikä siksi ole hyökkäävä, koska sen suu on mustikassa, eikä rasvassa.
        Karhukin on oivaltanut teorian, jos syöt yli kulutukset, mesikämmen lihoo.
        Minunkin tuntemani ihmiset, varsinkin exäni kyllä syö rasvaa ja onkin sen takia rasvasuu, ei mustikkasuu, ja lihoo aivan hirrWeesti.

Karhu kans on pihalla ihmetellen, miksei lihavat ihmiset jotka kärsivät korkeista kolesterolista, syö becel pro acvtia...

• R. RQVist

Kysymyksen asettelu on kuitenkin nurkinkurinen: pitäisi mm. kysyä että mikä on se tekijä millä karhu on selviytynyt evoluution saatossa. Aloitus penkoo seurausta ja sitten keksitään sopiva syy kun ei tule mieleen todellinen syy.

Karhu on sopeutunut siihen että se syö mm. marjoja. Niitä syö harva iso nisäkäs joten karhulla on siinä oma ravintosektorinsa. Karhu syö melkein mitä vaan saa, sille kelpaa myös raadot ja jätteet.

Siilikin talvehtii mutta se syö pelkästään lihaa. Se on vaan erilainen eläin.

Mitä taas tulee hanhen maksaan, niin se on tehty juuri sellaiseksi että se varastoi rasvaa. Hanhi, jonka maksa ei paisu rasvasta, kuolee muuttomatkalla. Maksa on hanhella energian varastointipaikka siinä missä ihmisellä vyötärö. Ja luonnollisesti hanhen maksa on rakentunut sellaiseksi että se kerää rasvaa sillä ravinnolla mitä maksa syö.

Alkoholi ehkä ovat hiilihydraattia mutta sitä ei lasketa ravinnoksi. Myös metanoli ja etanoli ovat vastaavia hiilihydraatteja mutta niitä ei lasketa nautintoaineiksi ollenkaan. Jos käytät tuollaista luokittelua niin kenties lasket sitten kuulalaakerivaseliinin elintarvikerasvaksi.

• Balleriina Lutuunen

Karhu on viisas eläin, viisaampi kuin tietämätön VHH :lainen!
        Hanhi taas tietää, että sen maksansa pian syödään, siksi se vähät välittää syökö huonosti vai ei...
        Kumpikaan eläin ei juo alkoholia, ei edes yömyssyjä, viisas siis siinäkin suhteessa.
        Mutta hiiri, se ei ole viisas, se syö rasvaista juustoa ja siten jää killeröön.

• joku vaan

Hanhista en tiedä mutta en usko niidenkään optimaalisen rasvan olevan sisäelinrasvaa.

Alkoholit ovat alkoholeja. Ihminen sietää niistä hahta kohtuullisesti, etyylialkoholia ja glyserolia. Niiden kemiallinen rakenne poikkeaa sokerista paljon vaikka sokerisienet tekevätkin hyvin näppärästi etyylialkoholia sokerista.

Glukoosi (yleisin sokeri):
        http://fi.wikipedia.org/wiki/Glukoosi

Etanoli: (viina)
        http://fi.wikipedia.org/wiki/Etanoli

jälkimmäisessä kuvaus kuinka glukoosista syntyy käymisreaktiossa etanolia.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p
      Maailman menoa
      45
      5060
    2. Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?

Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?
      Maailman menoa
      113
      1594
    3. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      48
      1229
    4. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      10
      1169
    5. Aleksi Rytilä

Räppäri saa haluamaansa julkisuutta.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      13
      1113
    6. 81-vuotias Frederik avoimena - Ei omasta mielestä kelpaa tästä syystä realityihin: "Veemäinen..."

Junttidiscon kuninkaana tunnettu Frederik, 81, on esiintymislavoilla suvereeni tekijä. Mies on viihdyttänyt ympäri Suome
      Suomalaiset julkkikset
      17
      1007
    7. Muusikko yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan

Karu epäily: Muusikko, 32, yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan Oulussa. IS:n selvityksen perusteella miestä ei ole syy
      Maailman menoa
      76
      969
    8. Kulukusuunnat

Eikö kuhmolaiset iha oikiasti tiiä kumpi o vasen ja kumpi oikia? Tuolla ku liikennemerkissä näkyy nuolet ylös ja alas, v
      Kuhmo
      3
      875
    9. Tynkä Eläintarha ei ole enää visiitin väärti

Ähtärin MesiZoo on vajonnut alas. Näytillä olevien eläinten määrä on romahtanut lähemmäs -40%. Paikat ovat päässeet pah
      Ähtäri
      57
      779
    10. Junan alle

Kuka päätti tai yritti päättää päivänsä jäämällä junan alle ja aiheutti sen takia veturikuskille ja muille traumat..?
      Kajaani
      27
      753
    Aihe