Olin tänään tunnin monttu auki parin puudutuspiikin voimin yläposkihampaani juurihoidon ekassa sessiossa -- aah, ja vieläkin on poski ja koko toinen puoli ylähuulta myöten turtana puudutteesta johtuen, ja varmaan tuosta juurihoidonkin aiheuttamasta hampaani rassaamisesta.
Ei sen puoleen hammaslääkäri on ihan hyvä, ja tässä vaiheessa en vielä moiti, koska aika näyttää, kun homma jatkuu, että miten tästä selviän niin, että tuosta viheliäisestä hampaastani saadaan täysin oireeton lego.
Aloitin tänään myös antibioottikuurin viikon ajaksi, ja jo aiemmalla käynnillä hammaslääkärini määräsi myös toisen kuurin samanaikaisesti 2. kuurin rinnalle, joka lääkeselostuksen mukaan on tarkoitettu mm. ameebojenkin aiheuttamien tulehdusten nistimiseen, mutta koska siinä lääkkeessä on laktoosia ja olen sille allerginen, niin ei nyt sitten sitä tarvinnut aloittaakaan. Jospa tuo yksi kuuri auttaisi: Kefeksin 500mg.
Särkylääkettä saan kuulema ottaa ton antibioottikuurin kanssa, jos tuo juurihoitoa saannut hampaani alkaa oikein kunnolla kipuilemaan. Sitä nyt pelkäänkin, ei sen puoleen, olen viime vuosina saannut kokea poskionteloiden ym. reistailujen takia aivan tarpeekseni kipuja.
En ole ollut hammasjuurihoidossa sitten noin 30 vuoteen, jotta kertokaas ihmiset, miten näillä nykysysteemeillä juurihoidetut "tapaukset" olette toipuneet?
Ei muistaakseni silloin määrätty antibioottikuuria juurihoidon aikana, mutta nyt määrättiin, vaikkei mulla vielä ollut niin hirvittävän tulehtunut hammas, ja oireilukin mielestäni vielä siedettävän rajoissa kipuiluun nähden, hammas oli vain arka purressa ja sitten siinä oli sellaista ihme kihelmöinnin tuntua, mutta hammas kuvattiin röntgenillä ja hammaslääkäri näki siitä, että juuri on tulehtunut hieman.
Noh, joka tapauksessa homma aloitettiin, koska itse hammas oli ns. kuollut eli sieltä ei paikan avattua tullut edes verta.
Saapi nyt nähdä, mikä on lopputulos sitten kun juurihoitokerrat on tehty.?? Seuraavan kerran menen vasta parin kk:den päästä vastaanotolle.
P.S. Luin muuten eilen illalla täältä palstalta aikaisempaa ketjua juurihoitoon liittyen, ja siellähän oli aivan kamalia kertomuksia kyseisestä toimenpiteestä, että tuli jo hieman ajatuksiini, että uskallankohan alkaa antaa tuota hammasta prosessoimaan, mutta uskottavahan se on hammaslääkäriin, kun vakuutti, että olisi hyvä se hammas juurihoidattaa.
Juuri juurihoidosta kotiutunut.....
21
2974
Vastaukset
- juurihoidossa
Jaahas, eipähän taida sitten juurihoidettuja tällä kertaa tällä sivustolla pyörivän, kun ei kukaan ole kertoillut hampaidensa juurihoitokokemuksista. Noh, joka tapauksessa oma tilanteeni aloitusviestittelijänä tuntuu lupaavalta. Eilisen ekan juurihoitokerran jälkeen hampaani tuntuu nyt kivuttomalta tapaukselta. Eilen illalla se oli vielä aran oloinen eikä sietänyt oikein purra sillä, mutta yön yli nukuttuani purenta-arkuus oli tipoteissään, ja olen jo tänään pystynyt sillä ruokaa mussottamaan. Ainut mikä vähän häiritsee on väilaikaispaikan korkeus, mutta pääasia, että kipuilu on poissa.
- Juurihoito kesken
Jatkan omaa hammastarinaani eli kävipä sitten niin, että toissa iltana hampaiden pesun jälkeen tipahtikin sitten lohkeama kielen päälle, no, minä sitä sitten lasit päässä tiiraamaan, että oliko se sitä lääkepaikkaa juurihoidetusta hampaasta, mutta eipä ollutkaan vaan napsahtima siitä juurihoidetun hampaan vierestä ikivanha saumapaikka irti, ja nyt kielellä kun koettaa, niin kolohan se siinä.
Odottelen nyt sitten ensi viikkoon, jotta pääsen ensiapuun hammasygienistille, joka pistää siihen väliaikaispaikan.
Yllätyin siitäkin, että kehitys on mennyt eteenpäin siinäkin suhteessa, että nämä hammashoitajatkin saavat väliaikaispaikkailla, ei ennen vanhaan sentäs muut kuin hammaslääkärit ainoastaan saivat luvan paikkailla, mut hyvä niin, koska srv. varsinainen juurihoitokäyntini on vasta runsaan kuukauden kuluttua; ja jos sitä koloa ei ala särkemään oikein lujaa, niin ei ole sitten menemistä edes varsinaiselle päivystävälle hammaslääkärille - ei ainakaan täällä meidän kaupungissa, jossa on kuulema niin vähän terveyskeskushammaslääkäreitä nykyisin. Virkoja on kuulema avoinna, mutteivät saa niihin hammaslääkäreitä, kun selvähän tuo, tuppaavat menemään yksityissektorille ja paremmille palkoille. - Juurihoito kesken
Juurihoito kesken kirjoitti:
Jatkan omaa hammastarinaani eli kävipä sitten niin, että toissa iltana hampaiden pesun jälkeen tipahtikin sitten lohkeama kielen päälle, no, minä sitä sitten lasit päässä tiiraamaan, että oliko se sitä lääkepaikkaa juurihoidetusta hampaasta, mutta eipä ollutkaan vaan napsahtima siitä juurihoidetun hampaan vierestä ikivanha saumapaikka irti, ja nyt kielellä kun koettaa, niin kolohan se siinä.
Odottelen nyt sitten ensi viikkoon, jotta pääsen ensiapuun hammasygienistille, joka pistää siihen väliaikaispaikan.
Yllätyin siitäkin, että kehitys on mennyt eteenpäin siinäkin suhteessa, että nämä hammashoitajatkin saavat väliaikaispaikkailla, ei ennen vanhaan sentäs muut kuin hammaslääkärit ainoastaan saivat luvan paikkailla, mut hyvä niin, koska srv. varsinainen juurihoitokäyntini on vasta runsaan kuukauden kuluttua; ja jos sitä koloa ei ala särkemään oikein lujaa, niin ei ole sitten menemistä edes varsinaiselle päivystävälle hammaslääkärille - ei ainakaan täällä meidän kaupungissa, jossa on kuulema niin vähän terveyskeskushammaslääkäreitä nykyisin. Virkoja on kuulema avoinna, mutteivät saa niihin hammaslääkäreitä, kun selvähän tuo, tuppaavat menemään yksityissektorille ja paremmille palkoille.Korjaan tuolta keskeltä tekstiäni sanan: hammashygienistille :) sehän on niinkuin hammaspuhdistajalle (hammaskivetyksen poistajalle)
- sdflkl slj
Yllätyin siitäkin, että kehitys on mennyt eteenpäin siinäkin suhteessa, että nämä hammashoitajatkin saavat väliaikaispaikkailla, ei ennen vanhaan sentäs muut kuin hammaslääkärit ainoastaan saivat luvan paikkailla, mut hyvä niin, koska srv. varsinainen juurihoitokäyntini on vasta runsaan kuukauden kuluttua; ja jos sitä koloa ei ala särkemään oikein lujaa, niin ei ole sitten menemistä edes varsinaiselle päivystävälle hammaslääkärille - ei ainakaan täällä meidän kaupungissa, jossa on kuulema niin vähän terveyskeskushammaslääkäreitä nykyisin. Virkoja on kuulema avoinna, mutteivät saa niihin hammaslääkäreitä, kun selvähän tuo, tuppaavat menemään yksityissektorille ja paremmille palkoille.Mielestäni hammashoitaja laittaa vain sellaisen paikan, jota voi itsekin ostaa apteekista. Aikoinani minullekin hoitaja laittoi väliaikaisen paikan ja ensimmäisen kerran kun söin niin paikka irtosi. Kysäise apteekista sitä paikka materiaalia, epäilen se kestävyyttä, tuskin kannattaa kamalasti rahaa siihen uhrata.
- Juurihoito kesken
sdflkl slj kirjoitti:
Mielestäni hammashoitaja laittaa vain sellaisen paikan, jota voi itsekin ostaa apteekista. Aikoinani minullekin hoitaja laittoi väliaikaisen paikan ja ensimmäisen kerran kun söin niin paikka irtosi. Kysäise apteekista sitä paikka materiaalia, epäilen se kestävyyttä, tuskin kannattaa kamalasti rahaa siihen uhrata.
sdflk slj:lle:
Kiitän vinkistäsi, ja tiedän tuon apteekista saatavilla olevan paikka-aineen. Minulla olisikin sellainen apteekista ostettu tuubissa oleva virabelipaikka-aines tuolla piirongin laatikossa käyttämättä, koska ostin sellaisen viime kesänä varoiksi, koska minulta lohkesi hammas juuri ennen juhannusta, ja sattumalta minulla oli vuositarkastushammaslääkäri heti kohta kyseisten pyhien jälkeen, mutta en sitä apteekin tuubipaikkaa kuitenkaan alkanut suhraamaan siihen silloiseen lohkeaman aiheuttamaan reikään, koska hammaslääkäriaika oli niinkin likellä ja homma hoitui.
Nyt ajattelin kiltisti vaan ja sinnikkyydelläni odotella kuitenkin tuota ensi viikon hammashygienistin vastaanottoa ja hänen toimenpidettään siihen sauman koloon.
P.S. Jos oikein lujaa alkaa särkemään siihen koloon, niin sitten toivottavasti saan päivystysajan tuolle ns. omalle hammaslääkärilleni, ettei tarvitsisi mennäkään tuolle hammashygienistille.
- *TheRoad*
Tosiaan kyse on samasta aineesta, mutta tulee taatusti paremmin laitettua, kun ei yritä itse eteisen peilin ja sormen avulla (tai parhaassa tapauksessa jollain tee-se-itse apuvälineellä) laittaa sitä paikkaa jonnekin takahampaaseen. Ehkä jos saa kaverin laittamaan paikan ja taskulampulla näyttää valoa, niin voi onnistua. =)
Onhan se tietysti hyvä, että paikka-ainetta saa apteekista jos todella on akuutti tarve, eikä hammaslääkärille / suuhygienistille pääse heti. On ehkä parhaimmillaan jos ainetta on jo valmiina odottamassa tilannetta jossa ei välttämättä edes apteekkiin pääse ja esim. terävä lohkeama hampaassa. Näitä pitävät mukanaan jotkut extreme oloissa tai maissa vaellusta harrastavat ihmiset ja reppureissaajat yms. Muualla maailmassa paketin mukana usein tulee suupeili ja työväline paikan laittamista varten ja mahd. muitakin tykötarpeita paketista riippuen.- Juurihoito kesken
Nm:llä "TheRoad":lle ja muillekin, jotka tätä mun hampaani juurihoitotarinaa viitsivät seurata, jatkan tarinaani:
Eilen sitten kävin tuolla aiemmin mainitsemallani suuhygienistillä, ja hän täten laitteli sen kolon täyteen väliaikaisella paikka-aineella, tai sillä lääkehoitopaikkausaineella hän sen kolon täytti, ja hommahan kävi sukkelaan ja sievästi, mutta tämä pätevän oloinen suuhygienisti epäili, että tämä juurihoidon alla oleva hampaani olisikin halki, ja näin olen itsekin vähän ajatellut, että taitaa olla mokoma lohjennut, kun se jotekiskin natisee kun sitä liikuttaa, ja nyt tänään huomasin, että oli taasen siitä itse lääkehoitopaikan päältä sisäsyrjän puolelta ikään kuin lohjennut sitä lääkepaikkaa vähäisen, ja terävän oloinen se hampaan sisäreuna, kun kielelläni välillä koettelen sitä.
No, joka tapauksessa, jos siihen ei ala särkemään, niin seuraava juurihoitokäyntini on hammaslääkärilläni vasta kesäkuun puolella. - Juurihoito kesken
Nm:llä "TheRoad":lle ja muillekin, jotka tätä mun hampaani juurihoitotarinaa viitsivät seurata, jatkan tarinaani:
Eilen sitten kävin tuolla aiemmin mainitsemallani suuhygienistillä, ja hän täten laitteli sen kolon täyteen väliaikaisella paikka-aineella, tai sillä lääkehoitopaikkausaineella hän sen kolon täytti, ja hommahan kävi sukkelaan ja sievästi, mutta tämä pätevän oloinen suuhygienisti epäili, että tämä juurihoidon alla oleva hampaani olisikin halki, ja näin olen itsekin vähän ajatellut, että taitaa olla mokoma lohjennut, kun se jotekiskin natisee kun sitä liikuttaa, ja nyt tänään huomasin, että oli taasen siitä itse lääkehoitopaikan päältä sisäsyrjän puolelta ikään kuin lohjennut sitä lääkepaikkaa vähäisen, ja terävän oloinen se hampaan sisäreuna, kun kielelläni välillä koettelen sitä.
No, joka tapauksessa, jos siihen ei ala särkemään, niin seuraava juurihoitokäyntini on hammaslääkärilläni vasta kesäkuun puolella.Ja juurihoitohammastaruni jatkuu...
NONIIN; ja silleenhän täs nyt sit kävi, että eipä mennyt kauaakaan aikaa, kun sitten tuo väliaikainen saumapaikka lohkesi myös hampaiden pesun yhteydessä eli valkoinen lohkare tipahti kielelleni, josta sen sitten sormineni pelastin, etten nielaissut sitä, ja nyt taasen on juurihoidetun hampaan vieressä kraaterilta tuntuva kohta, kun kielen päällä sitä olen koetellut, tai kieleni ikään kuin väkisten luikahtelee sitä koloa lipomaan. Ärsyttää, meni tuohonkin toimenpiteeseen yli 13 €:a ihan humelin kaivoon.
Tänään aamukahvittelun yhteydessä irtosi vielä lisää sitä valkoista lääkepaikkaa pikkuinen murunen, mutta joo, tälläistä tää nyt on, ei mahda minkään, huomen aamulla yritän saada varattua päivystysajan, koska en ala tässä kuukauden päiviä oottelemaan tuota srv:aa varsinaista juurihoitokäyntiäni teräväreunaisten aukkojen kera, jonne tunkeutuu kaikenmaailman ruoan muruja ja kielen pää ärtyy, kun niitä teräviä hampaan kruunun reunoja lipoilee.
- hoomoilu
On tärkeää että menet päivystykseen, jos juurihoidettavan hampaan juurikanavat ovat paljastuneet ja sinne pääsee sylkeä & ruokaa, voi hampaan juuret ja kärki tulehtua ja juurihoito pitkittyy.
- Juurihoito kesken
Kiitän vinkistäsi hoomoilu, mutta niinhän mä aioinkin yrittää huomenaamulla päästä sinne päivystysvastaanotolle, sillä ei tässä kaupungissa niin vain suoraa päätä lompsita hammaslääkärille ihan milloin vain.
Täytyy nyt heti aamukahdeksalta sormi kännykän liipasimella pyrkiä päivystysvastaanotolle ja hyvä olisi jos samalle hammaslääkärilleni pääsisin, joka on tässä ihan samassa lähiössä, ja aloittikin juurihoidon hampaaseeni.
- prbl
Minulla juurihoidettiin ylärivistä kulmahampaan takana oleva kuolioon ajautunut hammas tasan vuosi sitten. Kaikenkaikkiaan kolmet ajat piti varata tuolle hampaalle.
Jälkeenpäin ajatellen koko homma oli paljon iisimpi mitä juurihoidosta moni antaa ymmärtää. Aivan takahampaiden kohdalla juttu saattaa ollakkin ehkä rankempi, kun siellä on käsittääkseni niitä juuriakin enemmän kuin 2 yhdessä hampaassa.
Sattumanvaraiset kivut lähti ensimmäisen 2-3 viikon jälkeen pois eikä takaisin enää tulleet. Kipulääkkeitä en joutunut käyntien välissä ottamaan enkä myöskään jälkeenpäin.(luultavasti siksi että hammas oli jo kuollut?) Mitään antibiootteja tai muutakaan vastaavaa kuurilääkettä minulle ei määrätty.
Hampaasta saatiin siis näillä näkymin ehjä.
Kyllähän tuo toki silti turhauttaa koska juurihoito on aika kallista ja annoin tilanteen pahentua siihen, vaikka olen vasta 21v. - the_road
Miten meni? Pääsitkö päivystysajalle?
Jos paikasta lähtee pois niin paljon, että luultavasti juurikanavat ovat paljastuneet, niin silloin heti hammaslääkäriin. Mutta jos vain kulmasta pala pois, niin silloin ei ole ihan niin kiire (ellei ole teräviä kulmia tms, jotka toki hygienistikin voi paikkailla)
Ne on vähän hankalia joskus nuo väliaikaiset paikat tuolla taka-alueella, kun ei tahdo kestää. Toivottavasti hampaasi ei kuitenkaan ollut halki. Joskus tuntuu pientä liikkuvuutta hampaassa joka on juurihoidon tarpeessa tai hoito meneillään, vaikka hammas ei halki olisikaan, eikä välttämättä tarkoita, että hammas olisi "mennyttä kalua".- Juurihoito kesken
the_road & ymt. kiinnostuneet: Jes, sain kuin sainkin ajan varattua tälle päivälle ja juurikin tuolle ns. omalle hammaslääkärilleni, joka tuon juurihoidon on aloittanutkin tuohon vasemman puoleiseen toiseksi viimoiseen yläposkihampaaseeni.
Eilen huomasin, että juurihoidon alaisen hampaan sisäikenen puolella on jonkinlainen kohouma ikenessä, mutta se ei varsinaisesti mielestäni ole mikään mätäpahkura tai enhän mä sitä voi tietää, tutkikoot hammaslääkäri nyt, mikä se on, mutta pallukan tuntuinen kohouma ko. hampaan ikenessä kuitenkin on. Hammaskruunu kylläkin on hellähkö, kun sitä puree tai kielellä koettaa ulkosyrjistään.
Tulen kertomaan sitten käyntini jälkeen, mitä hammaslääkäri nyt sitten tekevi..... - Hammas poistettiin
the_road & ymt. kiinnostuneet: Jes, sain kuin sainkin ajan varattua tälle päivälle ja juurikin tuolle ns. omalle hammaslääkärilleni, joka tuon juurihoidon on aloittanutkin tuohon vasemman puoleiseen toiseksi viimoiseen yläposkihampaaseeni.
Eilen huomasin, että juurihoidon alaisen hampaan sisäikenen puolella on jonkinlainen kohouma ikenessä, mutta se ei varsinaisesti mielestäni ole mikään mätäpahkura tai enhän mä sitä voi tietää, tutkikoot hammaslääkäri nyt, mikä se on, mutta pallukan tuntuinen kohouma ko. hampaan ikenessä kuitenkin on. Hammaskruunu kylläkin on hellähkö, kun sitä puree tai kielellä koettaa ulkosyrjistään.
Tulen kertomaan sitten käyntini jälkeen, mitä hammaslääkäri nyt sitten tekevi.....Hammastarinani jatkokertomus:
Juuri äsken kotiuduin hammaslääkärikäyniltäni, ja nyt on verinen steriili tumppu suussani, sillä juurihoidon alaiselle hampaalleni oli tapahtunut niin, kuten hammashygienisti epäilikin noin parisen viikkoa sitten eli se oli haljennut, ja täten ei ollut muuta vaihtoehtoa kuin otattaa se pois.
Pari puudutuspiikkiä molemmin puolin hammasta ja ei muuta kuin hammaslääkäri kiskaisi vehkein sen pois. Ainiin ensin antoi avustaja Panadoli-särkylääkkeen, jotta ei ihan heti ala särkemään poisottamisen jälkeen puudutusaineen lakattua vaikuttamasta.
Nyt olen sitten kotosalla ja poski turtana ja pari tuntia joudun olemaan syömäti ja juomati, ja pitämään tunnin verran tätä tumppua suussani poisotetun hampaan kolon kohdalla, joka kylläkin vuoti melkolailla verta, kun kotia kohti tallasin. Piti jo äsken vaihtaa uusi steriilitumpelokääre suuhun, koska puski niin suupielistä verta ulos.
No, jos tästä nyt selvinneis, ja ei tulisi mitään komplikaatiota, kun ei ole vuosikausiin hammasta joutunut poistattamaan.
Nyt on sitten kalustoani harvennettu yhdellä hampaalla, mutta onhan noita omia hampaita vielä onneksi jäljelläkin jonkin verran, ettei nyt tekareita tarvitse alkaa vielä suunnittelemaan, vaan aika näyttää, miten tuo toiseksi viimeisen hampaan kolon käy, koska viimeinen hammas jäi nyt ylhäiseen yksinäisyyteen pitämään takapaikkaansa.
Hammaslääkärin mukaan hammas kylläkin lähti ihan kokonaan, eikä sirpaleina, joten toivottavasti tuo pahkurakin tuosta sisäikenen syrjästä alenee ja tulee märkä ulos siitä ammottavasta poistetun hampaan kolosta ulos.
Nyt on hyvä olla tämän päivän aikana pystyasennossa, että veri valuu paremmin sieltä aukosta ulos, eikä saa käydä pitkälleen nukkumaan.
Niin jäi sitten juurihoito todellakin kesken, ja hammas joutui roskikseen. - Hammas poistettiin
Hammas poistettiin kirjoitti:
Hammastarinani jatkokertomus:
Juuri äsken kotiuduin hammaslääkärikäyniltäni, ja nyt on verinen steriili tumppu suussani, sillä juurihoidon alaiselle hampaalleni oli tapahtunut niin, kuten hammashygienisti epäilikin noin parisen viikkoa sitten eli se oli haljennut, ja täten ei ollut muuta vaihtoehtoa kuin otattaa se pois.
Pari puudutuspiikkiä molemmin puolin hammasta ja ei muuta kuin hammaslääkäri kiskaisi vehkein sen pois. Ainiin ensin antoi avustaja Panadoli-särkylääkkeen, jotta ei ihan heti ala särkemään poisottamisen jälkeen puudutusaineen lakattua vaikuttamasta.
Nyt olen sitten kotosalla ja poski turtana ja pari tuntia joudun olemaan syömäti ja juomati, ja pitämään tunnin verran tätä tumppua suussani poisotetun hampaan kolon kohdalla, joka kylläkin vuoti melkolailla verta, kun kotia kohti tallasin. Piti jo äsken vaihtaa uusi steriilitumpelokääre suuhun, koska puski niin suupielistä verta ulos.
No, jos tästä nyt selvinneis, ja ei tulisi mitään komplikaatiota, kun ei ole vuosikausiin hammasta joutunut poistattamaan.
Nyt on sitten kalustoani harvennettu yhdellä hampaalla, mutta onhan noita omia hampaita vielä onneksi jäljelläkin jonkin verran, ettei nyt tekareita tarvitse alkaa vielä suunnittelemaan, vaan aika näyttää, miten tuo toiseksi viimeisen hampaan kolon käy, koska viimeinen hammas jäi nyt ylhäiseen yksinäisyyteen pitämään takapaikkaansa.
Hammaslääkärin mukaan hammas kylläkin lähti ihan kokonaan, eikä sirpaleina, joten toivottavasti tuo pahkurakin tuosta sisäikenen syrjästä alenee ja tulee märkä ulos siitä ammottavasta poistetun hampaan kolosta ulos.
Nyt on hyvä olla tämän päivän aikana pystyasennossa, että veri valuu paremmin sieltä aukosta ulos, eikä saa käydä pitkälleen nukkumaan.
Niin jäi sitten juurihoito todellakin kesken, ja hammas joutui roskikseen.Ja hammasvaiva jatkuukin srv:sti:
Kuvittelin, että homma kävisi näppärästi poistattamalla koko haljennut, juurihoidon alla ollut iso hammas kerralla pois, mutta, mutta, eilen illalla hokasin, kun uskalsin katsoa pikkupeilillä sinne koloon syystä, että kun aina vaan sitä pois otettua kohtaa kihelmöittää ja valuttaa mätää suuhuni, ja kohdassa tuntui jonkunlainen särmikäs piikkinen kohta, mutta mitä näinkään, kun vilasin sinne, siellähän onkin mielestäni neljäsosa vielä poistettua isoa hammasta jäljellä, semmoinen terävä valkoinen osa ja vanhaa mustaa paikka-ainesta vierellä, ja taatusti on sitä samaa isoa mukamas kokonaan poistettua hammasta.
No, sain nyt kuitenkin päivystysajan iltapäiväksi hammaslääkärille, mutten kuitenkaan tuolle samalle hoitavalle hammaslääkärille, joka homman on suorittanut, eli saapi nyt sitten nähdä, mitä tuo toinen hammaslääkäri sille nysälle sitten tekevi, koska se punoittaa ja on ien on turvoksissa sen ympäriltä sekä mätää visvaa reunoistaan?
Pikkasen pelottaa jo etukäteen, mitä tuleman pitää, ottaako jämän nyt pois, vaiko syötättääkö ensin penissiliinikuurin ja sitten passittaa tuolle omalle hammaslääkärilleni myöhempää operaatiota varten?
Onks muilla kokemusta, miten on vastaavanlainen hammas hoidettu kuntoon, onko joutunut jopa hammaskirurgiseen leikkaukseen, että se jämä saadaan myös sieltä tulehtuneesta kuopastaan pois vaiko millaisia ovat kokemuksenne tämän lukijat, kertokaa rohkeesti vaan! - jozzucca
Hammas poistettiin kirjoitti:
Ja hammasvaiva jatkuukin srv:sti:
Kuvittelin, että homma kävisi näppärästi poistattamalla koko haljennut, juurihoidon alla ollut iso hammas kerralla pois, mutta, mutta, eilen illalla hokasin, kun uskalsin katsoa pikkupeilillä sinne koloon syystä, että kun aina vaan sitä pois otettua kohtaa kihelmöittää ja valuttaa mätää suuhuni, ja kohdassa tuntui jonkunlainen särmikäs piikkinen kohta, mutta mitä näinkään, kun vilasin sinne, siellähän onkin mielestäni neljäsosa vielä poistettua isoa hammasta jäljellä, semmoinen terävä valkoinen osa ja vanhaa mustaa paikka-ainesta vierellä, ja taatusti on sitä samaa isoa mukamas kokonaan poistettua hammasta.
No, sain nyt kuitenkin päivystysajan iltapäiväksi hammaslääkärille, mutten kuitenkaan tuolle samalle hoitavalle hammaslääkärille, joka homman on suorittanut, eli saapi nyt sitten nähdä, mitä tuo toinen hammaslääkäri sille nysälle sitten tekevi, koska se punoittaa ja on ien on turvoksissa sen ympäriltä sekä mätää visvaa reunoistaan?
Pikkasen pelottaa jo etukäteen, mitä tuleman pitää, ottaako jämän nyt pois, vaiko syötättääkö ensin penissiliinikuurin ja sitten passittaa tuolle omalle hammaslääkärilleni myöhempää operaatiota varten?
Onks muilla kokemusta, miten on vastaavanlainen hammas hoidettu kuntoon, onko joutunut jopa hammaskirurgiseen leikkaukseen, että se jämä saadaan myös sieltä tulehtuneesta kuopastaan pois vaiko millaisia ovat kokemuksenne tämän lukijat, kertokaa rohkeesti vaan!Poistettiinko sinultaposkihammas? Alaposkihampaissa on kaksi juurta, joiden välissä on kiila leukaluuta. Yläposkihampaissa on kolme juurta, ja yleensä juurien välissä on pala leukaluuta. Uskoisin, että näkemäsi piikki on juuri tuota leukaluuta. Hammaslääkärihän sanoi, että hammas lähti kokonaisena.
Ymmärsinkö oikein, että sait antibioottikuurin poisto njälkeen? Olethan jo aloittanut kuurin, se nopeuttaa paranemista ja estää tulehduksen laajenemisen. Näkemäsio visva poistukuopan reunoilla voi olla myös paranemiskudosta. Se on josku sväriltää vaalea tai oranssinpunainen.
Jos sen sijaan hammasta on jäänyt pieni pala, sen saa irti ihan ilman mitään leikkausta. Yleensäkin hammakirurgiset "leikkaukset" tarkoittavat, että ikeneen tehdään ihan perus puudutuksen alaisena pieni viilto ja leukaluuta saatetaan vähän porata. - Toistaiseksi ok.
jozzucca kirjoitti:
Poistettiinko sinultaposkihammas? Alaposkihampaissa on kaksi juurta, joiden välissä on kiila leukaluuta. Yläposkihampaissa on kolme juurta, ja yleensä juurien välissä on pala leukaluuta. Uskoisin, että näkemäsi piikki on juuri tuota leukaluuta. Hammaslääkärihän sanoi, että hammas lähti kokonaisena.
Ymmärsinkö oikein, että sait antibioottikuurin poisto njälkeen? Olethan jo aloittanut kuurin, se nopeuttaa paranemista ja estää tulehduksen laajenemisen. Näkemäsio visva poistukuopan reunoilla voi olla myös paranemiskudosta. Se on josku sväriltää vaalea tai oranssinpunainen.
Jos sen sijaan hammasta on jäänyt pieni pala, sen saa irti ihan ilman mitään leikkausta. Yleensäkin hammakirurgiset "leikkaukset" tarkoittavat, että ikeneen tehdään ihan perus puudutuksen alaisena pieni viilto ja leukaluuta saatetaan vähän porata.Hei jozzucca ja muutkin kiinnostuneet hammastarinastani:
Minulta poistettiin siis yläposkihampaistani toiseksi viimoisin jäljellä oleva, nimittäin onhan minulta aiemmin tuota poskihammasrivistön takaa viisurikin poistettu aikoinaan. Ja se oli nyt pakko poistaa sen takia, että se juurihoidon aikana olikin haljennut, eli vaihtoehtoa ei muuta silloin ole kuin koko hampaan poisto; ja sehän siis tehtiin tämän viikon maanantaina, ja nyt olen sitten eilen kävässyt näyttämässä sitä kolossa olevaa mustahkoa ja vuotavaa kraateria, joka olikin kuten sinäkin jozzucca kerrotkin sitä ns. sidekudosta ja hyytymää, joka näyttää mustalta tässä vaiheessa paranemisvaihetta ;heh ei olisi pitänyt mennä peilillä kurkkimaan sitä aukkoa, kun maallikkona näytti ihan muunlaiselta, ja luulin, että sinne oli jäännyt vahingossa vielä hammasta jäljelle.
Eli päivystävä hammaslekuri totesi, että kaikki ok:sti tähän mennessä ja kuvasi röntgenlaitteella vielä varmuuden vuoksi poistetun hampaani juuret, ettei sinne ollut jäännyt mitään sirujakaan, ja ei ollut. Antibioottikuuria ei määrätty, ja en sitä tarvitsekaan, koska seuraan nyt, että jos alkaa turpoilemaan poski tai se hammas oireilemaan, niin sitten on antibioottikuuri paikallaan, mutta nyt luonto hoitaa poisotetun hampaani kuoppaa.
- auts....
mites se lasku? mitäs kaikkea jouduit maksamaan? muutama juurihoito ja hygienisti.. päivystys ja poisto... ja summa oli? >100 egee?
- Tekaritko srv:ksi?
Alle 100 €:ssa vielä toistaiseksi tähän mennessä hyvin alkaneen juurihoidetun hampaani kohtalokas kesken jäännyt projekti on pysynyt, mutta sen verran täytynee mainita, että hampaan poistamisesta sain kuin sainkin reippaan "alennuksen" kuin myös tuosta viimeisimmästä käynnistäni, joka nyt oli vain oman tietämättömyyteni syytä, ja tavallaan vain tarkistuksen takia, että poistetun hampaan aukko on vaiheessaan ok:sti, kuten se olikin. Hieman naisellisista huolestumista ja tyhmäksi heittäytymistä hammaslääkärille & tyyliin: "hui kauhistus, kuinka tyyriiksi tää nyt tulekaan?" ja se oli sitten siinä - Mukavat mieshammaslääkärit sattuivat kohdalleni; kiitokset siitä!
- nuori pelkäävä
Heippa! Löysin ketjun ja halusin tulla kyselemään vähän. Olen 20-vuotias nainen ja tuossa kaksi viikkoa sitten hammaslääkärissä käytyäni alarivistä aivan edestä löytyi kuollut hammas mitä epäilinkin kun värikin oli alkanut tummua. Viikko sen jälkeen aloitettiin juurihoito ja kaikki meni hyvin, ei tuntunut kipua ollenkaan koko toimeenpiteen aikana jne. vasta sen jälkeen kun puudutus alkoi lakata oli päältä kosketusarka eikä voinut oikein syödä sillä ja silleen tykytti vähän kipua mutta ei paljoa, otin buranaa ja se helpotti oloa. no päiviten mittaan se paheni se kipu ja toissayönä se herätti sitten minut se kipu jo kun oli niin paha eikä buranakaan enään auttanut. Onko normaalia että juurihoidon ekan kerran jälkeen särkee näin paljon?? no eilen jouduin menemään päivystykseeen kun burana ei vienyt kipua ollenkaan pois ja sattui aivan perkeleesti ja siellä avasivat uudestaan ja tarkistivat että onko jäänyt hermoja yms mitään ja näytti kuulemma hyvältä, laittoivat uudet lääkkeet sinne ja väliaikainen paikka. Eilinen ilta oli sitten täyttä tuskaa ja itkua vain kun koko leukaan särki ja hampaisiin mutta sain panacodia mikä on nyt hyvin vienyt kivun pois ja uuden otan aina kun kipu tulee sietämättömäksi mutta kuitenkin huomattavasti parempi olo ja antibiootitkin sain! Eli pitäisikö nyt huolestua tästä kipuilusta vai onko normaalia? olisin kiitollinen vastauksista, olen hieman luulotautinen ja aivan uutta mulle :D
- Eka kerta
Hei! Minullakin eilen aloitettiin juurihoito. Hammas on ylhäällä vasemmassa poskessa. Kun puudutuspiikin vaikutus loppui,alkoi hiljainen jomotus. Mutta pahinta on se,että en voi ollenkaan purra sillä hampaalla,täytyy syödä kokonaan toisella poskella. En tiedä,onko kipu normaalia. Minulle se tuli yllätyksenä. Hammaslääkäri sanoi,että pari päivää voi olla kipuilua,mutta ei puhunut puremiskivusta yhtään mitään.Lääkkeeksi syön Paracetamol 500mg.Se vie pois jomotuksen,mutta ei purentakipua. Seuraava hammaslääkäriaika on vasta toukokuun lopussa,pelkään,että tämä jatkuu sinne asti.
Sinulla on ollut kovaa kärsimystä kipujen kanssa. Hyvä,että lääkkeet helpottavat.
En tiedä,mikä on normalia.Sen tähden minäkin näille sivuille hakeuduin,jotta muilta kuulisin.Mutta noin kovaa kipua kuin sinulla,ei minulla ole ollut.
Paranemista sinulle!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Vasemmistohallitus palauttaa hintasääntelyn, esim. bensalitra vain 1e.
Tuleva vasemmistolaisista koostuva hallitus ottaa käyttöön vanhat hyvät keinot pitää hinnat kurissa. Tähän tarkoitukse764558Vasemmistolainen valehteli jälleen - Purra tai persut eivät luvanneet "euron bensaa"
Väite "euron bensasta" on ensisijaisesti poliittisten vastustajien käyttämä puhdas vale. Persut kyllä kampanjoivat näky1093793Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"
Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä1483516Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen
Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.431997Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä
Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575711928Mitä on tullut
Entisen abcn rakennuksen tilalle se oli tyhjillään monta vuotta siellä oli jo nyt valot onko huoltoasema? 5:30.891239- 1261074
Palosta selvinnyt 18 vuotias munira tarvitsi tulkin kun puhui Iltalehdelle
Suomessa asuva 18 vuotias tarvii tulkin !!! Tää Suomea puhumaton on palossa kuolleen naisen veli ja asui perheen kanssa.1381000- 57943
Mikä homma?
https://share.google/NvruSS4P4EzjTWPov Poliisilla oli keskiviikkona 4. maaliskuuta yksityisasunnossa Saarijärvellä tehtä25847