Elämä tuntuu menevän ohi, ei tässä jaella kuin se yksi tilaisuus ja se minulta meni ohi. Niin typerältä kuin se tuntuukin, syytän kaikesta yläasteen koulukiusaamista. Koulussa ei keskitytty olennaiseen eli opiskeluun, vaan minua solvattiin henkisesti ja fyysisesti, esimerkiksi silmälasini hajotettiin ja talvitakkini työnnettiin vessanpönttöön. Nämä fiksut ja charmantit ex-kiusaajani ovat ikävä kyllä pärjänneet elämässään. Yläasteen jälkeen siirryin ammattikouluun, jossa jo pärjäsin hyvin, sain kiitettäviä. Mutta alavalintani jälkeen tajusin valinneeni väärin,
olin alalla joka on katoava, eli työpaikkoja ei löydy mistään. Tai korjaus, olin työpaikassa monia vuosia, josta 200 työntekijää sai kenkää, koska yritys ei vain kannattanut. Nyt epätoivon vimmalla opiskelen uudelleen, mutta olen jälleen tajunnut valinneeni väärän alan. Töitä ehkä olisi, mutta terveyteni siihen ei ole tarpeeksi hyvä (ja minä tyhmä kun luulin pärjääväni). Silti yritän ja saan kyllä opintoni suoritettua. Ehkä jopa löydän työpaikan, jossa saan tehdä töitä hullun lailla jaksamiseni rajoilla, kunnes autuaat eläkepäivät koittaa. Ellen sitä ennen sairastu masennukseen. Alimman tason työntekijä tunnen olevani, vaikka minusta olisi ollut niin paljon enempään. Itkettää kun ajattelenkin hukkaan mennyttä tilaisuutta opiskella. Nyt olen kuitenkin jo 35. Parisuhteesta sen verran (mikäli vielä joku on jaksanut tätä itsesäälin purkausta lukea)..että olen ollut parisuhteessa seitsemän vuotta ja viime syksynä tuli eteen tilanne, että minuun ihastuttiin ja minä ihastuin tähän toiseen. Olin tarpeeksi tyhmä kertoakseni tästä ja nyt päivästä toiseen kuulen vihjailuja siitä, miten vilkuilen muita. Että puhelintani katsottuani siellä on viestejä muilta. Ei ole, sillä en ollut sentään ihan niin tyhmä, että olisin pilannut parisuhteeni tämän ohimenevän ihastukseni takia. Mutta ainoa joka sitä ei usko, asuu samassa taloudessa kanssani. Tilanne on ajautunut siihen pisteeseen, etten uskalla enää olla netissä hänen seurassaan (etten chättään toisten kanssa, mitä en muuten ole tehnyt ikinä), en uskalla muuten vain selailla puhelintani, enkä näe kavereitani enää, koska niitä ei enää olen. Tunnen olevani surkea pohjamato, jonka elämästä on viety kaikki järkevä. Osittain se on omaa syytäni. Mutta se mitä olen huomannut, on se, että elämässä pärjää jos on julma, itsekäs ja tarpeeksi vahva. Esimerkkinä, jos olisin ollut tarpeeksi vahva koulussa, olisin pärjännyt ja saanut parempia arvosanoja. Esimerkkinä, jos olisin ollut julma, en olisi kertonut tästä ihastuksestä mitään.
Mutta mitä tein, olin nöyrä, tunnollinen ja rehellinen. Ja voin kertoa, elämä on perseestä.
Masentunut pohjamato
3
166
Vastaukset
- Reppuriika
Olet kokenut paljon ikäviä asioita ja sen kuin vain porskuttelet eteenpäin. Älä kadu yhtään että olet ollut rehellinen parisuhteessa ja olet ollut niin vastuuntuntoinen että et ole lähtenyt hetken milijohteesta ihastuksesi perään. Et ole alkanut vihan ja pahan voimilla rynnimään eteenpäin. Sinulla on sittenkin hyvä itsetunto kun olet pärjännyt nykyisissä opinnoissasi ja sinulla on uskoa että olis lahjoja "sukanvarressa".
Aika harva pääsee elämässään ettei tulisi joskus kiusatuksi, mutta hyvä motto on että ei ainakaan itse tahallisesti ala ketään kiusaamaan tai käyttämään väärin asemaansa tai valtaansa.
Et sinä vielä mikään ikäloppu ole. Jos haluat niin voit opiskella vielä ihan mitä vain ja kehittää itseäsi. Mutta ethän sinä varmaan niin typerä ole että haluat opisella näyttääksesi toisille ja itsellesi vain että olet jotakin. Mikäli tuleva ammatti ei vastaa sitä, mitä haluat työksesi tehdä, voit varmaan vieläkin vaihtaa alaa. Varmaan nykyisestäkin koulutuksesta on jotakin evästä elämää varten.
Ei olisi varmaan kannattanut kertoa kumppanille tuosta ihastuksesta, jos siinä ei tapahtunut sen kummempaa. Voit vain vakuutella hänelle että "kestin" sen ja haluan olla uskollinen. Kyllä hänkin ajan myötä alkaa luottamaan ja tajuaa, että et ole sittenkään mikään höpsänkeikka. Jokaiselle tulee tilaneita, että uskollisuus joutuu koetukselle mutta koetus ei ole vielä lankeemus. Älä anna myöskään tuon työn loppumisen masentaa - niin käy monelle ja elämä jatkuu. Sinusta vaikuttaa että nuo koulukiusaajat ovat päässeet elämässään pikälle ja hyville palkoille, mutta ovatkohan he sittenkään omissa oravanpyörissään onnellisia. Monelle kiusaajalle on toisten nokkiminen ja saavutetut tittelit vain jonkinlainen itsetunnonjatke ja sisimässään he eivät ole yhtään onnellisempia kuin me tavikset.
Kyllä sinä olet ihan mukiinmenevä suomalainen pärjääjä. Itsekullekin tulee välistä hetkiä että jää tekemään tiliään ja ruotimaan elonkiemuroidaan. Elämässä on onneksi paljon muutakin arvokasta kuin työ, yhteiskunnallinen asema, valta ja suorittamien. OIkeastaan elämä taviksena on mukavaa: on mahdollisuus nousta ja jos romahtaa niin ei ainakaan liian korkealta romahda. Tyydytään vähempään ja säilytetään maltti ja inhimillisyys. Sorry kankea kieleni. - s22s2
Taisin sinulle jo toisella alueella vastata, mutta tässä vielä sama juttu, jos vaikka täältä luet ensiksi:
Kannattaa vilkaista näitä kahta blogia, joissa on paljon hyviä vinkkejä ihmissuhdetaitojen kehittämiseen:
http://jaanmurtajat.blogspot.com
http://elaparemmin.fi
Ovat auttaneet minua paljon ja toivottavasti auttavat sinuakin!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Räppäri kuoli vankilassa
Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "874098Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä
Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella242911No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen
Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol452320- 341321
- 10909
- 131885
- 6874
Masan touhut etenee
Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa12822Naisten ja miesten tasoeroista
Oletteko huomanneet, että naisissa ylemmän tason naiset ovat sinkkuja, ja miehissä alemman tason incelit? Toimivat paris124766- 11760