Mikään ehkäisy EI SOVI :(

tuituii

Mitäköhän ihmettä pitäisi keksiä siinä kohtaa, kun mikään ehkäisykeino ei tunnu sopivan. Aloitin oikeanlaisen yhdistelmäpillerimerkin etsinnän n. neljä vuotta sitten, ja kolmea merkkiä kokeiltuani löytyi suhteellisen hyvä merkki, yasmin. Mutta sepä loppui sitten siihen paikkaan, kun käytön aloittamisen jälkeen alkoi tulla aurallisia migreenikohtauksia. Se sulki pois kaikki yhdistelmäehkäisypillerit, ehkäisyrenkaat jne.

Nyt on käytössä cerazette, minkä rukoilin sopivan itselleni, sillä lääkärin mukaan tämä on viimeinen pillerikokeilu, muuta ei kuulemma enää ole. Olen nyt käyttänyt puolisen vuotta cerazetteja, ja voi luoooooja näitä sivuvaikutuksia :( Iho on kauheassa kunnossa (erityisesti selkä), tukkaa lähtee järkyttäviä määriä (mutu-tuntumalla sanoisin että ainakin kolme kertaa enemmän kuin ennen) ja kuukautiset ovat järkyttävät. Säännölliset ovat juu, mutta se säännöllisyys on sitä, että kuukautiset kestää säännöllisesti kolme viikkoa, sitten viikon tai parin tauko, ja taas alkaa uudestaan. Osa tuosta ajasta on sentään pienempää tiputtelua, mutta jatkuvaa vuotoa kuitenkin. Tarvitseekohan sanoakaan kuinka paljon tämä harmittaa parisuhteessa elävää......

Lääkärin mukaan viimeinen vaihtoehto olisi kuparikierukka. Siihen en kuitenkaan haluaisi päätyä, en oikein luota siihen enkä uskaltaisi varmaan edes asennuttaa sellaista. En oikein kestä kipua, ja lääkärini sanoi suoraan ettei usko, että sitä pystyttäisiin minulle asentamaan, juurikin sen kivun takia :/ Niin ja synnyttämätön 24-vuotias olen.

Voi että miten tämä osaakin ärsyttää! Miten voi olla ettei mikään pilleri sovi. Kondomeihinkaan en luota niin paljoa että vain niillä mentäisiin, ja onhan niissä säätämistäkin.

Onko kellään kokemusta noista cerazetteista, että voiko tuo vuototilanne tasaantua vielä puolen vuoden jälkeen? Entä iho-oireet ja hiusten tippuminen?

24

2903

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hmmmmmh

Siis onhan noita pelkkää keltarauhashormonia sisältäviä minipillereitä muitakin, miksei niitä voisi kokeilla tai ehkäisyimplantaattia (jossain minipillerissä on samat hormonit kuin siinä, mutta mielestäni se ei ollut cerazette)?

Ja voihan sitä kaikkia vaihtoehtoisiakin käyttää..
      esim. femcap/pessaari spermisidi -yhdistelmää.

• tuituii

No onhan noita ilmeisesti... En tiedä sitten miksi omalääkärini niin tiukasti ilmaisi, että cerazette on nyt kerta kaikkiaan viimeinen pilleri mitä mulle määrää. Minä siis kävin vastaanotolla epätoivoissani kysymässä että josko vielä jotain muuta voisi kokeilla. Kierukka on kuulemma ainut jäljellä oleva vaihtoehto. Miksiköhän ei ole tuosta implantaatti-jutusta maininnut...

• asdfasdf

Nimenomaan Cerazettea yleensä kokeillaan ensin ennen kuin laitetaan implantaatti, koska jos ne ei sovi, sitten ei implantaattia kannata kokeillakaan. Se olisi aika kallis kokeilu, lähes 200e on ainakin Jadellen hinta. Mini-pill on se toinen minipilleri, sitä voisi tietysti aloittaja kokeilla. Hormonikierukkakin on aika kallis kokeiltavaksi kun kerran vaikuttaa siltä ettei hormonaalinen ehkäisy sovi. Kuparikierukka ja kondomi olisivat ne vaihtoehdot, tosin kuparikierukka saattaa lisätä kuukautisvuotoa.

• mirenallinen21

Siis miten niin mikään ehkäisy ei sovi??!!

Ja se voidaanko sinulle asentaa kuparikierukka, se selviää vasta mittauksen jälkeen.

Pessaari spermisidi, siinä yksi vaihtoehto., kuten tuossa ehdotettiin ja toki muitakin minejä olemassa kuin vain tuo nyt käyttämäsi.

Mihin gynekologi perusti tämän ettei sinulle voisi asentaa mahdollisesti kierukkaa?

• tuituii

Itsehän en näistä asioista juuri tiedä. Lääkäri sanoi ettei ole enää järkeä kokeilla pillereitä, ei edes muita minipillereitä. Onkohan ne sitten niin samantapaisia että on epätodennäköistä että muun merkkiset olisi sen parempia kuin cerazettet? Aika tiukalta hänen mielipiteensä vaikutti, kun ilmaisi asian niin että EI AIO enää määrätä minulle muita pillereitä. Neuvoi kuitenkin vielä cerazetten kanssa jatkamaan, kunnes selviää että tasaantuuko sivuvaikutukset.

Kierukan suhteen lääkärin mielipide oli tosiaan negatiivinen. Sanoi, että niitä ei yleensä suositella synnyttämättömille, voi tulla tulehduksia, vuotohäiriöitä jne. Ja sanoi että asentaminen on usein todella kivuliasta jos ei ole synnyttänyt, ja että tietää mun olevan kivulle herkkä (kyseinen lääkäri on multa ottanut esim. papa-kokeita ja ne on aina tehneet kipeää) eikä siksi haluaisi edes yrittää kierukan asennusta.

• mr
        tuituii kirjoitti:

Itsehän en näistä asioista juuri tiedä. Lääkäri sanoi ettei ole enää järkeä kokeilla pillereitä, ei edes muita minipillereitä. Onkohan ne sitten niin samantapaisia että on epätodennäköistä että muun merkkiset olisi sen parempia kuin cerazettet? Aika tiukalta hänen mielipiteensä vaikutti, kun ilmaisi asian niin että EI AIO enää määrätä minulle muita pillereitä. Neuvoi kuitenkin vielä cerazetten kanssa jatkamaan, kunnes selviää että tasaantuuko sivuvaikutukset.

Kierukan suhteen lääkärin mielipide oli tosiaan negatiivinen. Sanoi, että niitä ei yleensä suositella synnyttämättömille, voi tulla tulehduksia, vuotohäiriöitä jne. Ja sanoi että asentaminen on usein todella kivuliasta jos ei ole synnyttänyt, ja että tietää mun olevan kivulle herkkä (kyseinen lääkäri on multa ottanut esim. papa-kokeita ja ne on aina tehneet kipeää) eikä siksi haluaisi edes yrittää kierukan asennusta.

Käsitys kierukan sopimattomuudesta synnyttämättömille naisille on kyllä aikansa elänyt myytti ja jostain syystä lääkärisi tahtoo uskoa siihen edelleen... Mutta, tosi on että kierukan laittaminen sattuu (tokikaan ei kaikilla), mulle asennettiin hormonikierukka ja oli kyllä kivulias kokemus. Käsittääkseni kierukan voi asentaa nukutuksessakin, eri asia vaan kuka tahtoo alkaa sellaiseen.

• tuituii
        mr kirjoitti:

Käsitys kierukan sopimattomuudesta synnyttämättömille naisille on kyllä aikansa elänyt myytti ja jostain syystä lääkärisi tahtoo uskoa siihen edelleen... Mutta, tosi on että kierukan laittaminen sattuu (tokikaan ei kaikilla), mulle asennettiin hormonikierukka ja oli kyllä kivulias kokemus. Käsittääkseni kierukan voi asentaa nukutuksessakin, eri asia vaan kuka tahtoo alkaa sellaiseen.

Kuulostaa todella pelottavalta se kierukan asennus :( Mulla kun sattuu ihan hirveästi jo tavallinen tutkimus, varmaan jännittämisestä johtuen. Ja tuskinpa kierukan laittoa ainakaan sen vähemmän jännittäisi :D Nukutus kuulostaa kyllä vähän turhan rajulta toimenpiteeltä yhden kierukan takia...

• äitix3.

Niin no, anestian tasoja on erilaisia....kierukan asennuksessa se on kevyt "humautus"...

ps. oletko ajatellut tulevaisuudessa hankkia lapsia?!

• tuituii

Todennäköisesti tulen hankkimaan lapsia. En itse ole kovin lapsirakas ja pelkkä ajatus raskaudesta ja synnytyksestä suorastaan kuvottaa, niin pelottavalta se tuntuu. Mieheni kuitenkin haluaa aivan ehdottomasti lapsia enkä tietenkään voi niitä häneltä kieltää. Lasten aika on kuitenkin aikaisintaan n. kuuden vuoden kuluttua, joten pitäisi nämä ehkäisyjutut saada kuntoon siksi ajaksi.

• kuparikierukka

Moi!

Itse valitsin kuparikierukan ehkäisyksi 18-vuotiaana synnyttämättömänä. Se on ollut paras ehkäisyvaihtoehto ikinä, ei tarvinnut kestää hormoneista johtuvaa mielen epästabiiliutta ja tiputteluvuotoja. Kuukautiskivut ja vuodot lisääntyivät hieman, mutta eivät häirittävästi ja burana auttoi pahimpiin jomotuksiin.

Jos muu ei sovi, niin suosittelen lämpimästi kokeilemaan. Minulla kierukan asennus kyllä sattui ensimmäisellä kerralla synnyttämättömänä, mutta kipu oli pian ohi ja ehkäisy kunnossa. Raskaaksikin tulin 14vrk kuluttua kierukan poistamisesta :)

Mutta myös tämän ehkäisyn kohdalla, toisille sopii, toisille ei. Kevyen humautuksen voi varmasti saada asennuksen ajaksi. Tai jotain rauhoittavaa. Ehkäisyteho on kuitenkin 5-vuotta.

• tuituii

Kiitos viestistä, mukava kuulla että joillain kierukka on toiminut :) Ehkä sitten uskallan sitä vaihtoehtoa harkita, jos cerazetten sivuvaikutukset ei tästä lievity. Ilman pientä humautusta en kyllä lääkärin pöydälle mene jos tuohon kierukkaan päädyn :D

• ,

Kierukan asennus on sitten pikkujuttu synnytykseen verrattuna...

• kierukka123

Minulla on kuparikierukka, ja olen synnyttämätön nainen. Ja se asennuskipu kestää vaan sen 10 sekuntia, ja sitten se on ohi.

• Ei tarviikkaan

Sopia,Suomessa on pulaa lapsista.

• kierukka puudutuksella

Olen synnyttämätön 21v, mulle laitettiin hormonikierukka puudutuksessa että ei siihen mitään humautusta tarvii. Puudutuksen saa ainakin Helsingissä Väestöliiton ehkäisyneuvolassa. Oon tosi kipuherkkä, mutta ton puudutuksen kanssa laitto sujui hyvin ja jälkisupistuksiin otin buranaa.
        Mulla oli kanssa tilanne että mikään ehkäisy ei meinannu sopia, mutta tuolla kyllä löytyi mullekin sopiva ehkäisy.

• mr
        kierukka puudutuksella kirjoitti:

Olen synnyttämätön 21v, mulle laitettiin hormonikierukka puudutuksessa että ei siihen mitään humautusta tarvii. Puudutuksen saa ainakin Helsingissä Väestöliiton ehkäisyneuvolassa. Oon tosi kipuherkkä, mutta ton puudutuksen kanssa laitto sujui hyvin ja jälkisupistuksiin otin buranaa.
        Mulla oli kanssa tilanne että mikään ehkäisy ei meinannu sopia, mutta tuolla kyllä löytyi mullekin sopiva ehkäisy.

En nyt halua pelotella ap. kirjoittajaa, mutta minullekin laitettiin puudutus ja olin ottanut etukäteen särkylääkettä ja silti hormonikierukan laitto sattui aivan mielettömästi. Eli se on ihan yksilöllistä kuinka kipeää laitto tekee =) Varmasti kipu riippuu laittajastakin, minulle kierukan asensi lääkäriopiskelija mutta onhan näitä kipukokemuksia heilläkin joilla laittajana on ollut kokenut lääkäri.

• xez

Adoptoi Afrikasta.

• xez
        xez kirjoitti:

Adoptoi Afrikasta.

Vastauksena siis, "ei tarviikaan", suomalaiset ei ole kuolemassa sukupuuttoon, vaikka ihmiset käyttäisi ehkäisyä. Ylikansoittuneissa maissa lapsia on liikaakin. Me ei olla ainut maa maailmassa.

• Pulaa on
        xez kirjoitti:

Adoptoi Afrikasta.

Nimenomaan Suomalaisista ei Afrikkalaisista.

• kukkaruukku

Niin, tosiaan tuo kipuraja on aika yksilöllistä. Minulle asennettiin kuparikierukka yksityisellä. Ohjeen mukaan otin muutaman buranan 2 tuntia ennen asennusta.

Ja, onhan se niin, ettei se kierukan asennus mikään miellyttävä kokemus ole.. Itse olin ihan rentona, kun asennusta aloitettiin, sitten alkoi tuntua kipua (hyvin samantyyppistä kuin sellaiset tosi kovat kuukautiskivut mitä oli joskus murrosiässä kuukautisten juuri alettua..), ja meinasin jo sanoa heti ekan 5 sekunnin kuluttua, etten kestä, mutta sitten se loppui, ja gynekologi totesi "Siellä on, ja pysyy.." Ja, se oli siinä. Näin jälkeenpäin ajateltuna, niin joo, sattuihan se tottakai, kun tuollaista ylimääräistä "härveliä" viedään kohtuun, mutta se on aika pieni hinta siitä, että saa tilalle ehkäisykeinon, joka sopii juuri minulle.

• katy

Olen 29v. synnyttämätön nainen, ja sain kuparikierukan n.2kk sitten kun kertakaikkiaan mitkään pillerit ei sopineet (tulin niistä "hulluksi"..). Kierukan laittoa jännitin etukäteen hieman, mutta se ei sitten tuntunutkaan missään...kysyin äimistyneenä gyneltä että "joko se on ohi?!" Olen ollut kierukkaan ainakin tähän mennessä todella tyytyväinen, ja onhan se ihanaa että 5 vuoteen ei tarvi murehtia ehkäisystä...

• xez

Olen synnyttämätön nainen ja mulla on ollut Flexi-T kuparikierukka nyt 2,5 vuotta. Asetuksessa kohdun mittaus vihlaisi vähän, loppupäivän oli kovia supistuksia. Itse asetus ei sattunut, lähinnä tuntui epämukavalta. Sain ihan hyvin rentoutettua vatsalihakset asetuksessa, ja luulen sen auttaneen. Mielummin otin sen hetkellisen kivun kuin sekoitetun hormonitoiminnan. Kuukautiskipija mulla on ollut silloin tällöin, yleensä sen mukaan, olenko edeltävässä kuussa liikkunut, syönyt terveellisesti jne. vai en. Kaveripiiristäni ja lukemani perusteella kierukoissakin on eroja, ja Nova esim. aiheuttaisi enemmän kipuja ja vuotohäiriöitä kuin Flexi. Valitsin merkiksi Flexi T:n, ostin itse, vaikka lääkäri suositteli Nova T:tä, jota heillä on kaapissa. Käytin pillereitä 7 vuotta ja päätin, ettei mun luontaista hormonitoimintaa enää sorkita. Lukuiset sivuvaikutukset loppuivat, kun vaihdoin hormonittomaan ehkäisyyn.

• hah hah

Varmaan hienoa kestää tuollaista vuosia, miksi et menisi vain kortsuilla. Vai eikö mies tykkää? Kukin tavallaan tietysti.

• LadyOld

Itselläni on ollut kuparikierukka. Asennus oli tuskallista. Olen poikkeuksellisen kipuherkkä muutenkin. Helsingistä minäkin, kierukoita asennetaan tarvittaessa esim. humautuksessa.

Oman kierukan käyttöni jälkeen on tullut pienikokoisia synnyttämättömille sopivia malleja, eivätkä ole kohtuuttoman kalliitakaan, n. 60 e muistaakseni. Arvattavasti sivuvaikutuksetkin ovat pikkukierukalla vähäisempiä kuin omalla jättisuurella.

En ymmärrä joidenkin asennetta, että Suomesta loppuu ihmiset, lisää lapsia tekemään. Jokaisella lapsella on oltava oikeus syntyä toivottuna ja rakastettuna. Oman elämäni parhaimpia tekoja on ollut jättää lapset tekemättä.

Lukekaa tilastoja. Hyvin moni syrjäytyy tästä elämästä. On tilastojenkin perusteellä järkevää kouluttautua ja luoda uraa ensin, ja tehdä lapsia sitten - jos kiinnostaa. Naisen ei tarvitse tehdä lapsia vain, jos mies niin tahtoo. Molempien on tahdottava.

Suomessa on saatavilla kelvollista ulkomaista työvoimaa, ja työ ja tekijä eivät aina kohtaa muutenkaan. Ei toivottuna kouluttamattomalle naiselle syntynyt lapsi ei ole se sama joka hoitaa sinut vanhainkodissa, ikävä tuottaa pettymys. Em. lapsi viettää suuremmalla todennäköisyydellä elämänsä Karhupuistossa mäyräkoira kainalossa ja käy välillä latautumassa Aurorassa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      87
      4138
    2. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      28
      3067
    3. No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen

Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol
      Ikävä
      45
      2330
    4. Missä näitte viimeksi?

Missä näit kaivattua viimeksi ja oliko sähköä ilmassa?
      Ikävä
      35
      1338
    5. Puukotus yöllä

Oli kaveri hermostunut ja antanut puukosta.
      Sotkamo
      10
      919
    6. 133
      901
    7. rakas J siellä jossain

Niin ikävä sua. -P. Nainen
      Ikävä
      6
      894
    8. Masan touhut etenee

Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa
      Äänekoski
      12
      832
    9. Naisten ja miesten tasoeroista

Oletteko huomanneet, että naisissa ylemmän tason naiset ovat sinkkuja, ja miehissä alemman tason incelit? Toimivat paris
      Ikävä
      124
      776
    10. You've been running and

so has your mind, I'm thinking of you all the time... 💘
      Ikävä
      11
      760
    Aihe