"Puhun lain tunteville" (Rm. 7:1)

-muistuttaja-

Laki ja armo ovat sovittamattomassa ristiriidassa keskenään. Pelastus saavutetaan joko lain kautta tai armon kautta -ei koskaan 'sekäettä'- kuten judaistit jo alkuseurakunnassa opettivat ja eräät tällä palstalla näyttävät vieläkin opettavan.

Paavali ja Pietari nousivat jyrkästi vastustamaan judaistien 'sekäettä' opetusta. Pietari todisti tästä sanomalla, että "me uskomme Herran Jeesuksen armon kautta pelastuvamme, samalla tapaa kuin hekin [ts. pakanat]" (Ap.t 15:11). Paavali sanoi saman näin: "En minä tee mitättömäksi Jumalan armoa, sillä jos vanhurskaus on saatavissa lain kautta, silloinhan Kristus on turhaan kuollut" (Gal. 2:21).

Laki osoittaa pyhän Jumalan vanhurskaan vaatimuksen. Noudata lakia ja saat elää, mutta jos rikot yhtäkin lain käskyä vastaan niin kuolet. Jeesus sanoi, että kukaan teistä ei lakia täytä (Joh. 7:19).

Laki pysyy. Ja tässä on kysymys 'kymmenestä sanasta' koska Paavali viittaa sanaan 'älä himoitse'. Tämä sana herätti himoja ja langetti hänet. Se oli siis laki.

Paavali kirjoittaa näin

Gal. 3:11
Ja selvää on, ettei kukaan tule vanhurskaaksi Jumalan edessä lain kautta, koska "vanhurskas on elävä uskosta".

Gal. 2:16
mutta koska tiedämme, ettei ihminen tule vanhurskaaksi lain teoista, vaan uskon kautta Jeesukseen Kristukseen, niin olemme mekin uskoneet Kristukseen Jeesukseen tullaksemme vanhurskaiksi uskosta Kristukseen eikä lain teoista, koska ei mikään liha tule vanhurskaaksi lain teoista

Gal. 2:19
Sillä minä olen lain kautta kuollut pois laista, elääkseni Jumalalle

---
1. Tim. 1:9
tiedetään, että lakia ei ole pantu vanhurskaalle, vaan laittomille ja niskoitteleville, jumalattomille ja syntisille, epähurskaille ja epäpyhille, isänsä tappajille ja äitinsä tappajille, murhamiehille.

1

<50

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hengestä ja sanasta

Laki ja armo eivät ole ollenkaan ristiriidassa. mutta lain (siis tekojen) kautta kukaan ei voi pelastua.

Lain tehtävänä on herättää tietoisuus synnistä. Synnintuntoon tullut etsii pelastusta kadotuksen kauhujen polttaessa omaatuntoa. Laki on Kristuksessaq Jeesuksessa täytetty. Joka - uskoo - Jeesukseen ja häneen kastetaan, tulee autuaaksi. Ei tsensä kautta, vaan Jeesuksen Kristuksen kautta.

----

Gal. 2:15-3:3 Me olemme luonnostamme juutalaisia, emmekä pakanasyntisiä; mutta koska tiedämme, ettei ihminen tule vanhurskaaksi lain teoista, vaan uskon kautta Jeesukseen Kristukseen, niin olemme mekin uskoneet Kristukseen Jeesukseen tullaksemme vanhurskaiksi uskosta Kristukseen eikä lain teoista,
      ***) koska ei mikään liha tule vanhurskaaksi lain teoista.

Mutta jos meidät itsemmekin, pyrkiessämme vanhurskautumaan Kristuksessa, on havaittu syntisiksi, onko sitten Kristus synnin palvelija?

Pois se!

Sillä jos minä uudestaan rakennan sen, minkä olen hajottanut maahan, osoitan minä olevani lain rikkoja.

Sillä minä olen lain kautta kuollut pois laista, elääkseni Jumalalle. Minä olen Kristuksen kanssa ristiinnaulittu, ja minä elän, en enää minä, vaan Kristus elää minussa; ja minkä nyt elän lihassa, sen minä elän Jumalan Pojan uskossa, hänen, joka on rakastanut minua ja antanut itsensä minun edestäni.

En minä tee mitättömäksi Jumalan armoa, sillä jos vanhurskaus on saatavissa lain kautta, silloinhan Kristus on turhaan kuollut.

Oi te älyttömät galatalaiset! Kuka on lumonnut teidät, joiden silmäin eteen Jeesus Kristus oli kuvattu ristiinnaulittuna?

Tämän vain tahdon saada teiltä tietää: lain teoistako saitte Hengen vai uskossa kuulemisesta? Niinkö älyttömiä olette? Te alotitte Hengessä, lihassako nyt lopetatte?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Orpo räyhää: kansan on muututtava

Orpon mukaan kansa ei elä kokoomuksen kanssa samassa todellisuudessa, ja sen vuoksi kansan on muututtava. Kas kun ei san
      Maailman menoa
      236
      2634
    2. Et taida paljoa

treffeillä käydä? 😆 mieheltä Naiselle
      Ikävä
      101
      1114
    3. Nainen, nyt esitän muutaman skenaarion

Asumme yhdessä ja seurustelemme. 1. On ilta ja olet sohvalla makoilemassa ja räpläät kännykkääsi. Makuuhuoneesta kuulu
      Ikävä
      122
      1068
    4. Kristillinen kaste toimitetaan upottamalla veteen - pään valelukaste ei kelpaa

Kristillinen upotuskaste perustuu juutalaiseen puhdistautumiseen, jossa upottaudutaan veden alle kokonaan. Paavali verta
      Kaste
      153
      992
    5. Oikea kaste on syntisten kaste

Oikea kaste on syntisten kaste. Vain syntisiä tulee kastaa. Itsensä uskoviksi ja vanhurskaiksi julistaneita ei tule ka
      Kaste
      58
      985
    6. Upotuskaste on raamatullisin kaste

Jokainen raamattua lukenut tietää sen. Päivänselvä asia. Vauvalle annettu kaste ei löydy raamatusta.
      Kaste
      717
      897
    7. Mitä toivoisit

Välillämme vai toivoisitko mitään näiden vuosien jälkeen?
      Ikävä
      63
      821
    8. Perussuomalaisten kansanedustajalta erittäin raju puheenvuoro eduskunnassa massamaahanmuuttoa vastaa

https://www.is.fi/politiikka/art-2000012019924.html Hyvä, että perussuomalaiset tuo Suomen kansalle tätä vihervasemmisto
      Maailman menoa
      237
      770
    9. Mikä tekee sen

Vetovoiman kaivatussasi?
      Ikävä
      35
      710
    10. Harmittaako joku

Harmittaako joku asia tai asiat, mitä on tapahtunut tai jäänyt tapahtumatta?
      Ikävä
      116
      708
    Aihe