Ahdistaa, kun joka paikassa kysytään suosittelijoita. Olen kyllä työni hoitanut aina asiallisesti ja saanut joka kerta suosittelijan esimiehestä, kun olen pyytänyt. Lisäksi opintoja, kielitaitoa, työkokemusta jne. on vaikka muille jakaa. Viimeisimmästä työpaikasta en kuitenkaan viitsinyt suosittelijaa kysyä, koska työilmapiiri oli huono ja jouduin työpaikkakiusatuksi pääosin pomon toimesta. Olin siellä muutaman vuoden töissä. Työnantajistahan ei saisi ikinä puhua pahaa varsinkaan työhaastattelussa, joten en todellakaan tiedä, mitä sanoisin. Minulla on kyllä kaikki työtodistukset hyviä, mutta potentiaaliset työnantajat varmaan ihmettelevät, miksei minulla ole suosittelijaa edellisestä työpaikastani. Tähänkö urani kaatuu? Aiempiin työnantajiin en ole ollut yhteydessä useaan vuoteen, joten heitä en enää kehtaa laittaa suosittelijoiksi.
Suosittelijat
10
2307
Vastaukset
- Töitä hakenut
Minulla oli yhdessä vaiheessa sellainen tilanne, että tiesin silloisen esimieheni vähättelevän osaamistani, jos potentiaalinen uusi työnantaja kysyy minusta (silloinen pinkki kertoi asian minulle ihan suoraan).
Tällöin jo päätin, että en enää koskaan pyydä sen hetkistä esimiestäni suosittelijaksi. Niinpä minulla oli jonkin aikaa suosittelijana useamman vuoden takainen pomoni, johon oli tosin toki pitänyt vähän yhteyttäkin, mutta joka muisti minut hyvin vuosienkin takaa. Nykyistäkin työtäni hakiessani pyysin suosittelijaksi silloista työpaikkani edeltäneen työpaikan esimieheni. Olin hänenkin kanssaan pitänyt yhteyksiä heiltä lähdönkin jälkeen, joten oli luontevaa pyytää häntä suosittelijaksi.
Eli ota vaan yhteyttä johonkin edelliseen pomoosi ja kysäise, josko saisit sieltä suosittelijan. - asefghh
Ei jokaisesta työpaikasta tarvitse olla suosittelijaa. Pidä CVssäsi vanhat suosittelijat. Tuskin sitä ketään kysyy miksi olet valinnut tietyt suosittelijat, sehän on työnhakijan oma päätös ketä pitää suosittelijana.
- fffffgggggggg
Voiskohan joskus olla niin, että suositteljaksi mainittu onkin pomon vanha vihamies? niinkin voi käydä. Itselläni on pääsääntöisesti ollut hyvät pomot, mutta yksi vuosien takaa oli niin ala-arvoinen, että jos hänet näkisin suosittelijana, ensimmäisenä tulisi mieleen hakijasta, että jaahas, siinäpä hyvä asskisser. Ko. paikasta valitetaan paljon ja ovat lehdissäkin olleet vakuuttelemassa, että ei täällä ole mitään vialla..eikä tyytyväisiä työntekijöitä ollut montakaan. Vain kohtuullinen palkka piti porukat töissä, pakko, kun muuten väki lähtee kaikki.
- en vaan ala siihen
itse olen töissä hankkiakseni elantoni, en hankkiakseni kavereita. Minulla ei ole mitään mielenkiintoa pitää pomoihini yhteyttä vain saadakseni suosittelijoita kun liian vähän on aikaa oikeillekin ystäville. Lisäksi myös minulla on ollut tilanne että olen kerran lähtenyt huonon ilmapiirin vuoksi. Kun en muutenkaan koskaan taakseni katso, mennyt elämä on mennyttä, niin tässä tapauksessa en taatusti sylkäisekään sen tietyn työpaikan suuntaan. Joten itse toimin niin, että jos en kelpaa ilman suosittelijoita niin haen sitten muualle. Luulisi tuon jo järkikin sanovan että mitä enemmän niitä suosituksia pyytämällä pyydetään, sitä enemmän niitä suosituksia rutiininomaisesti jaellaan eikä koko ylimääräisellä hehkutuksella ole kohta mitään todellista arvoa. Mitä siinä nyt muutenkaan haetaan, yksi pomo tykkää yhdenlaisista tavoista ja ihmisistä, toinen toisenlaisista, lisäksi työpaikat ovat omanlaisiaan. Luulisi ne tärkeimmät selviävän ihan sillä koeajalla....
- Hyvä työntekijä
Itse ajattelen pohjimmiltani kuin sinäkin. Helpottavaa kuulla, että joku muukin ajattelee näin. En halua nuolla kenenkään p......ttä edetäkseni uralla, vaan arvostan aitoja ihmissuhteita. Enkä tarkoita, etteivätkö pomoni olisi olleet mukavia ihmisiä, en vain koe luontevana ystävystyä heidän kanssaan tai edes pitää yhteyttä ilman konkreettista syytä. Tekisi todellakin mieli toimia samalla tavalla kuin sinä ja luottaa työllistymiseen ilman suosittelijoita.
Yhteiskunta vaan asettaa hirveästi paineita mallikansalaiselle ja olen kuvitellut, ettei ilman suosittelijoita voi päästä ns. hyvään firmaan töihin. Virkamieheksi kunnalle ehkä (en tiedä), jossa pätevyys on se, mikä ratkaisee, mutta itse olen sen verran rempseä, persoonallinen ja huumorintajuinen tyyppi (välillä toisaalta ujostuttaakin ihan vietävästi), etten oikein osaa ajatella viihtyväni kuivien ja asiallisten virkamiestyyppien keskellä (sorry nyt virkamiehet, uskon, että tekin olette pohjimmiltanne aitoja hyviä ihmisiä :)). Toisaalta en ole lipevä myyntimieskään, koska en osaa paisutella juttuja ja keksiä tarinoita muka omasta elämästä, tai vaikka osaisin, niin oma moraali ei anna siihen lupaa. En tiedä, mihin minä sopisin.. Vuokrafirmojen kautta voisi ehkä päästä jonnekin saamaan jalan oven väliin, mutta eivätkös hekin syynää suosittelijat vielä tarkemmin ennen hyväksyntää?- Hyvä työntekijä
Huvittaa tämä oma lauseeni, kun olen juuri ensimmäisessä viestissäni kertonut pomoni harjoittamasta työpaikkakiusaamisesta: "Enkä tarkoita, etteivätkö pomoni olisi olleet mukavia ihmisiä..". Pitäisikö tarkentaa, että pomoinani on ollut sekä todella mukavia ja johtamistaitoisia, että joitakin vähemmän mukavia ihmisiä.
- Huonoa johtamista!
Mielenkiintoinen aihe. Miksi ylipäänsä pitää olla suosittelija. Näissäkin ns.suosittelijoissa on kieroja ihmisiä. Mitä se kertoo esimiehestä tai johtamisesta.
Kasvotusten voidaan sanoa aina hyvää/kiitettävää, mutta kun olet lähtenyt työpaikasta huonon hengen, huonon johtamisen tai huonon työn sisällön vuoksi niin johtajatkin puukottavat selkään. Hyvä esimies ei tee koskaan näin ja se kertoo hänen huonoista johtamistaidoistaan.
Etenkin terveydenhuoltoalalla on paljon tätä ns. selkään puukottamista. Annetaan huonoa palautetta vaikka kyseessä olisi ihan hyvä työntekijä. Miksi näin mustamaalataan, loukataan ja halveksitaan ihan hyviä ammatti-ihmisiä?
Varmaan suurin pula ammatti-ihmisistä ja aina vaihtuvasta henkilöstöstä.
Luulen, että monessa paikassa on ainakin uhka sellainen työntekijä esimiehelle, joka on koulutettu tai "esimiestään fiksumpi" arvoiltaan ja ajattelultaan. Kertoo myös sen, että esimies ei ole riittävän hyvä johtaja ja huonolla itsetunolla varustettu. On lottovoitto, että saat hyvän pomon ja työyhteisön.
Miksi suosittelijaa kysytään nykyään? Jos työtodistuksen arvioinnit ovat riittävän hyviä sekä esimerkiksi työkokemus vankka niin eikö sen pitäisi riittää? Uudessa työssä henkilö voi olla hyvä ja varmaan kokemus ja osaaminenkin kertoo sen.
Minun mielestäni on osittain kyseessä kateus, huono itsetunto jos esimies antaa huonon arvioinnin tai suosituksen. Olen kuullut, että tätä tapahtuisi paljonkin terveydenhuollossa. Annetaan huonoja arviointeja ja palautetta. Minusta se on ilkeyttä ja johtajan osaamattomuutta arvioida työntekijöitänsä.
Mistä näitä johtajia syntyy? Onko terveydenhuollon isoin ongelma huono johtaminen ja sen koulutuksen puute. Näinkö kollegiaalista se toiminta on?
Usein kuulee sanottavan, että henkilöllä ei ole asenteet kohdallaan mutta mitä se tarkoittaa? Luulen, että suurin ongelma on huonon johtamisen ja esimies itse ei osaa käsitellä itseään, huonoa johtamista, työnongelmia ja ristiriitoja omassa työyhteisössään ja kostaa "arvostelijoille" antamalla huonoja suosituksia.
Minusta ei saa olla pelkästään pärstäkertoimen mukaista arviointi. Vaan tulee tarkastella osaamista laajemmin. Eikö esimies käy kehityskeskusteluja yms mittareita missä hän tuntee jokaisen työntekijän koulutuksen, työkokemuksen, osaamisen ja hänet ihmisenä.
Näin muodostuu hyvä ja asiallinen, rakentava ja oikeudenmukainen palute jokaisesta työntekijästä sekä suosituksista. Uskon, että ihan huonoa ei ole olemassakaan. Vaan ihminen on ilkeä, joko kollega tai esimies, joka haluaa mustamaalata henkilön hänen pois lähtiessään.- Jahas...
En ole juurikaan kysellyt suosittelijoita tai soitellut heille palkatessani työntekijöitä. En siis ennen viime syksyä. Tällöin sain todistaa tilanteen, jossa henkilö palkattiin tehtäviin ja perustelut olivat sellaiset, joista henkilön tuntevat ihmiset eivät olisi häntä tunnistaneet. Perusteluissa oli mm. tieto, että hän olisi tehnyt aiemmin asiantuntijatehtäviä X, vaikka hän oli aiemmin ollut suorittavan tason tehtävissä Y. Lisäksi hänestä kerrottiin, että hän saa juuri suoritettua tutkinnon Z, vaikka hän joutui hakemaan uudelleen tähän koulutukseen, koska ei saanut opintojaan ajallaan valmiiksi.
Kun huomasin tuon tapauksen, päätin tulevaisuudessa aina soittaa hakijan nykyiselle tai viimeisimmälle pomolle. Tämä ihan sen takia, että saan työkokemukseen liittyvät faktat selväksi.
Ja mitä tulee siihen, että pomon kanssa asiallisissa väleissä pysyminen tarkoittaa automaattisesti sitä, että on perseen nuolija, niin voin todeta, että olen aina pystynyt toimimaan esimiesteni kanssa asiallisesti. Olen monesti ollut heidän kanssaan eri mieltä, enkä ole pitänyt kaikista esimiehistäni, mutta kaikkien kanssa olen ollut väleissä. Monessa työpaikassa, erityisesti kuntasektorilla, arvostetaan myös työntekijän kykyä verkostoitua. Se, että kykenee pitämään välit esimieheen ja entisiin esimiehiin, kertoo omalta osaltaan verkostoitumiskyvystä.
- mieti uudestaan..
""päätin tulevaisuudessa aina soittaa hakijan nykyiselle tai viimeisimmälle pomolle""
Kai sinä sen ymmärrät ettei työntekijän nykyiselle pomolle vois soittaa koska hän tuskin tietää että alaisensa on hakemassa muualta töitä. Saattaisit hakijan ongelma tilanteeseen. Tämän ovat ymmärtäneet kaikki rekrytoijat minun kohdallani 30 vuoden aikana...Aikaisempien työpaikkojen suosittelijat on ok.- Puhuminen kannattaa
Jos työntekijä haluaa salata nykyiseltä pomoltaan työnhakunsa, niin se kertookin minulle kaiken riittävän tuosta hakijasta. Kyllä esimiehen kanssa pitää kyetä kommunikoimaan ja puhua vähän vaikeammistakin asioista, jos työnhaku on jollekin vaikea asia. Ehkä meillä on harvinainen työyhteisö, kun asioista osataan puhua ja osaan omallekin pomolleni puhua.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan2236935Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää401231Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka271032- 75891
Katseestasi näin
Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a61827Hävettää muuttaa Haapavedelle.
Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal47824Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä
Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.93794Toinen kuva mikä susta on jäänyt on
tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.38781Tietenkin täällä
Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.14746- 43723