Onko hortonomeja paikalla?

ELI miksi vanhat ihmiset laittoivat kahvinporoja kukkarukkujen multaan? Eikös sitä multaa ole ollut aina saatavilla. Parantaako se oikeasti mullan rakennetta, vai mistä se tapa on voinut johtua?

Siis eilen ajattelin kysäistä tätä, mutta sitten ajatukset menivät ihan sekaisin :)

12

226

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • voisiko johtua siitä

että kofeiini piristää. Eläviä ne kukatkin ovat...

• Hmm. Ensimmäinen ajatus se minullakin oli, mutta näinköhän ne kukat kofeiinia olisivat vailla. Leikkokukat piristyvät ainakin sokerista.

• ...

En ole hortonoomi, mutta oon ymmärtänyt että kahvinporot hapattaisi multaa. Eli joo se olisi happamassa maassa viihtyville kasveille eräänlainen piristys. :-)

Korjatkaa jos olen hakoteillä.

• Eli suopursuille, mutta minulla ei ole sellaisia sisällä. Minulla on peikonlehti. limoviikuna, araliam kultaköynöstä. amatsonian lilja, mandariinipuu, murattia ja muutama muu. Eivätkä ne osaa kertoa, kuka olisi hapanta vailla .\

• ...
        sxthsens kirjoitti:

Eli suopursuille, mutta minulla ei ole sellaisia sisällä. Minulla on peikonlehti. limoviikuna, araliam kultaköynöstä. amatsonian lilja, mandariinipuu, murattia ja muutama muu. Eivätkä ne osaa kertoa, kuka olisi hapanta vailla .\

Löytyiskö googlella laittamalla ko. kasvin nimi kenttään. Mimmoista maaperää se kaipaa juurilleen? :-)

Esimerkiksi angervot pitää happamasta ja hortensiakin muistaakseni. Nokkoset. ;-)

Piimälläkin saa hapatettua ja sammalta aikaan, jos haluaa johonkin sammalmattoa. Ei muuta kun piimää maaperään. :-)

• ... kirjoitti:

Löytyiskö googlella laittamalla ko. kasvin nimi kenttään. Mimmoista maaperää se kaipaa juurilleen? :-)

Esimerkiksi angervot pitää happamasta ja hortensiakin muistaakseni. Nokkoset. ;-)

Piimälläkin saa hapatettua ja sammalta aikaan, jos haluaa johonkin sammalmattoa. Ei muuta kun piimää maaperään. :-)

Ja varmaan pelargoniat, kun ei mun mummilla tainnut anopinkielien lisäksi paljon muita olla :)

• Oh, kiitos :) Miksi sen joskus unohtaa (kvg:n)

• sxthsens kirjoitti:

Oh, kiitos :) Miksi sen joskus unohtaa (kvg:n)

Ole hyvä. Minä muistan katsoa googlella, oikeastaan samoista syistä, kuin miksi en ole viherpeukalo.

• pus-kis kirjoitti:

Ole hyvä. Minä muistan katsoa googlella, oikeastaan samoista syistä, kuin miksi en ole viherpeukalo.

Niin minäkin yleensä :) .. ja unohdan muut ryhmät, kuten kukkasten hoitajat.

• olen kyllä paikalla mutta menin juuri noutamaan keittiöstä lisää suklaata. Vastaan sitten kun olen itse kirjautunut sisään ja havainnut, että nimierkilläni on kirjoiteltu ties kuinka kauan kaikenlaista kukkua.

• Buskabuddy

Jaa mitä kukkua
        Kahvinoprot tuottavat kompostoituessaan multaan ravinteita.
        Mikäli happamoituminen on mainitusti voimakasta, johtunee se siitä että tuoteessa on runsaasti typpeä (typpi hapattaa). Kompensoikaa kalkilla.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      97
      4399
    2. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      29
      3273
    3. No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen

Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol
      Ikävä
      45
      2360
    4. Missä näitte viimeksi?

Missä näit kaivattua viimeksi ja oliko sähköä ilmassa?
      Ikävä
      35
      1368
    5. Puukotus yöllä

Oli kaveri hermostunut ja antanut puukosta.
      Sotkamo
      10
      999
    6. Harmittaako sinua yhtään?

Tuntuuko pahalta ollenkaan?
      Ikävä
      32
      996
    7. Minulla on käsitys

Ettet ole kovin se k s uaalinen ihminen.
      Ikävä
      25
      990
    8. 153
      985
    9. rakas J siellä jossain

Niin ikävä sua. -P. Nainen
      Ikävä
      6
      914
    10. Masan touhut etenee

Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa
      Äänekoski
      12
      862
    Aihe