Kirkkoon

kuuluminen

Kuulutko vai et? Miksi.

47

210

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mustispeppers

      Kuulun kirkkoon, kuulun, koska vanhempani kuuluvat ja kastoivat minut. Olen myös käynyt rippikoulun, se oli lestaadiolaisalueella sellainen kokemus, että takasi sen, etten mene kirkkoon enää muutoin kun pakonedessä, eli kun on jonkun sukulaisen hautajaiset, ripillepääsy tai vihkiminen.

      • Mulla on samanlaiset ajatukset. Sillä poikkeuksella että oma-alotteisesti menen vain silloin jos jonkun joskus löytäisin niin veisin alttarille... tietty tää vaatii jo tiettyä vakautta kumppanin kans eli ei ihan noin vain vaan pidemmän tuntemisen jälkeen.


      • mustispeppers
        itmies kirjoitti:

        Mulla on samanlaiset ajatukset. Sillä poikkeuksella että oma-alotteisesti menen vain silloin jos jonkun joskus löytäisin niin veisin alttarille... tietty tää vaatii jo tiettyä vakautta kumppanin kans eli ei ihan noin vain vaan pidemmän tuntemisen jälkeen.

        En minäkään ihan pakon edessä mene muuhun kuin hautajaisiin, ovat sen verran ikäviä juttuja. Ihmetytti, kun työkaveri ravaa aina siskonmiehenserkunkaiman yms. hautajaisissa, että onhan se kiva, että ottaa osaa, mutta monesti mulle riittää, kun adressin laitan menemään. Muita juttuja ei taida lähiseutuun ollakaan, veljenpoika on 3 vee. joten hänen rippijuhliaan odotellessa :D


      • vcxvcxvxcfdsfsd

        Mitenkäs tuo eroaa normaalista? Itse en ainakaan huomannut mitään ihmeellistä, vaikka lestaadiolaisia oli minunkin asuinalueellani paljon.


    • M76Ö

      Joo kuulun, kun on joskus lapsuudessa liitetty.

    • neitsyt30v

      En kuulu. Erosin monta vuotta sitten. Kaikki uskonnot on pahoja mun mielestä ja niitten takan on yleensä pahoja tai erittäin hölmöjä ihmisiä.

    • 19+16

      En kuulu kun en ole siihen koskaan liittynytkään.

      • Hyvä ihminen

        Hyvin sanottu!


    • :)))

      En kuulu, enkä liity. Erosin jo lapsena vanhempien mukana. En ole ateisti, mutta maailmankatsomustani voisi kuvata lähinnä rationaaliseksi henkisyydeksi kuin pyhienkirjojen ilmoitususkoksi.

      • Samoilla linjoilla. En tykkää siitä että joku ilmottaa mulle että asia on näin ja sun pitää uskoa siihen. Oon kiinnostunu aika monista yliluonnollisista asioista eikä mulla oo mitään kristinuskorasismia tms, mutta ei mun aistit ainakaan vielä riitä sen pyhän hengen havaitsemiseen ainakaan just sellasena kun meidän tuntema raamattu sen sanoo.


    • Hyvä ihminen

      Yksi lysti koko kirkkoon kuuluminen minulle. Olen lapsesta asti kuulunut, mutten koe kirkkoa niin pyhäksi, että siihen tulisi kuulua. Erotkoon ken halutkoon, puolestani. Sama se.

    • En kuulu, tosin ei varmaan yllätä ketään.

    • hfdjfödjkkj

      En kuulu. Koska en ole taikauskoinen.

      Minut oli kastettu ja tuolla toimenpiteellä liitetty yhteisöön ja sopimukseen, josta en voinut edes itse olla päättämässä. Kävin pyhäkoulussakin ja inhosin jeesusta. Tuntu tosi urpolta, kun tyypistä puhuttiin sankarina. Mulle sankari oli Taikaviitta.

      Erosin kirkosta heti, kun se oli mahdollista.

    • Turn off

      Mulle ainakin naisissa on se että ilmoittaa olevansa ateisti,en tiedä mikä siinä on mutta sellaiset skippaan heti.

      • Vinkki:

        Ilmoitapa itse olevasi uskovainen, ja omilla jaloillaan seisomisesta pitävät naiset voivat skipata sinut yhtä nopeasti.


      • Ateistit
        Vinkki: kirjoitti:

        Ilmoitapa itse olevasi uskovainen, ja omilla jaloillaan seisomisesta pitävät naiset voivat skipata sinut yhtä nopeasti.

        Nimenomaan on aina seisonu toisten jaloilla..Ateistinen Neuvostoliitto kaatui komeasti kun aikansa yritti seisoa toisten jaloilla.


      • Höpö höpö
        Ateistit kirjoitti:

        Nimenomaan on aina seisonu toisten jaloilla..Ateistinen Neuvostoliitto kaatui komeasti kun aikansa yritti seisoa toisten jaloilla.

        Aika moni muukin imperiumi on kadonnut aikojen saatossa. Jopa hihhulivaltioiksi luettavat.


    • Se yhteisövero

      En ole koskaan kuulunut kirkkoon enkä muihinkaan vastaaviin yhteisöihin. Uskonnoton olen ollut syntymästäni saakka eli reilut 40 vuotta. Henkiolentoihin, kummituksiin, jeesuksiin ja jumaliin en usko, uskovaisia ihmisiä ja tavan vuoksi kirkkoon kuuluvia ihmisiä karsastan. Lopetan uskovaisten ja uskontojen arvostelun sitten, kun ne eivät enää käy kukkarollani varastamassa rahaa omien harrastustensa ylläpitoon.

    • ilmestyskirja

      En kuulu. Rikastajien hyysääminen on liian suuressa roolissa Suomen huorakirkossa (pun intended).

    • akat. poikamies

      En kuulu. Miksi ateistina kuuluisin?

    • 80-luvun lapsi

      En kuulu, koska vanhempanikaan eivät siihen kuuluneet kun synnyin eikä itse ole tullut koskaan edes harkittua että liittyisin mihinkään uskonnolliseen yhteisöön.

      80-luvulla syntyneistä kavereistani vain yksi taitaa enää kuulua kirkkoon, kaikki muut ovat jo joko eronneet siitä tai eivät ole minun laillani koskaan siihen edes kuuluneetkaan.

    • Pauliina'67

      Kyllä kuulun. Olen sitä ikäluokkaa joka ei edes uskalla erota vaikken mikään uskovainen olekaan.

      • Uskonnoton -64

        Mikäs meidän ikäluokassamme tekee sinut niin pelokkaaksi?


      • akat. poikamies

        Itse olen pari vuotta sinua nuorempi, mutta itselleni ei ollut mikään ongelma erota kirkosta parikymppisenä.


    • yuitityuitui

      Kuulun kirkkoon ihan vi_ttu sen takia että olen erilainen kun en eroa kirkosta. Kuulun siis ihan vit_tuillakseni kirkkoon.

    • 80-l syntynyt

      En kuulu kirkkoon, enää.

      Päällimmäiset muistot ev-lut uskontokuntaan kuulumisesta ovat ala-asteen vanhoillinen uskonnon opetus rukoilupakkoineen sekä traumaattinen ripari-ikä jolloin ulkopuolisuuteni korostui koska en uskaltanut mennä leirille sillä olin pahasti koulukiusattu.

    • olin onnekas

      Tämä ketju vahvistaa sen, mitä olen jo pitkään uumoillut. Kelvottomat, ahdasmieliset ja epäpätevät uskonnonopettajat ovat usein suurin syy kirkosta vieraantumiseen.

      Itselläni oli onnea, kun luokkaamme opetti suvaitsevaisen ja älykäs uskonnon opettaja, joka oli itsekin elämää nähnyt sen kaikilta puolilta. Se on varmaan yksi tärkeä syy siihen miksi kuulun edelleen kirkkoon.

      • Leipää ja jeesuksia

        Sinulle ei siis merkinnyt mitään se, että uskonnot ovat taruja vanhoista taikatemppujen tekijöistä ja paimenten nuotion äärellä keksimää väkivaltaviihdettä? Kunhan ne vain esitettiin sinulle tarpeeksi vetävässä paketissa, sinä et ollenkaan kyseenalaistanut niitä oman järkesi avulla?

        Tuohonhan uskontojen pystyssä pysyminen perustuu: suuri osa ihmisistä uskoo ihan mitä tahansa, kunhan vain show on fiilikseen sopiva.


    • laiskiainen?

      Kuulun kirkkoon, mutta en kyllä ole mitenkään uskovainen enkä edes usko kirkon opettamaan jumalaan tai jeesukseen.

    • En kuulu.

    • ATM on ATM

      En kuulu. Erosin 18-vuotiaana.

    • Perkele

      En kuulu koska olen pakana ja haluan juoda kristittyjen verta.

    • Kuulun kyllä. Mutta en usko mihinkään. Onneksi verojakaan ei mene tällä hetkellä kirkolle. Kehityspsykologi Satoshi Kanazawan tutkimuksen mukaan ateistit ovat keskimäärin älykkäämpiä kuin muu väestö. Ja Kanazawa sattuu olemaan suosikkitutkijani. Onhan hän mm. tehnyt uskottavia tutkimuksia sen puolesta että miehet ovat keskimäärin älykkäämpiä kuin naiset :)

      • Ylikompensointiako?

        Sinulla on näköjään kova halu mainostaa älysi tasoa keskustelupalstoilla, suorastaan pakkomielteen tapainen halu. Mistä johtuu?


      • Ylikompensointiako? kirjoitti:

        Sinulla on näköjään kova halu mainostaa älysi tasoa keskustelupalstoilla, suorastaan pakkomielteen tapainen halu. Mistä johtuu?

        Väärin meni taas. Puhuttiin ateisteista ja naisista, ei minusta.


      • Höpö höpö taas
        m36-intj kirjoitti:

        Väärin meni taas. Puhuttiin ateisteista ja naisista, ei minusta.

        Neljä kirjoittamaasi virkettä koskee sinua itseäsi, kaksi jotakuta muuta. Kyllä tässä voidaan siis sinustakin puhua, kun kerran itse aloitit.


    • kaukanatäydellisestä

      Kuulun kirkkoon ja ripari käyty mutta ajattelen ihan omilla aivoilla ja uskon mihin haluan enkä siihen mitä muut sanoo.

    • vcxvcxvxvxcvxcvxc

      En kuulu, koska olen ateisti. Tuskin kuuluisin uskovanakaan ihmisenä, koska Raamattuun uskominen on vielä typerämpää kuin jumalaan uskominen.

    • Erosin kirkosta kun täytin 18v.
      Ihan siitä syystä koska olen ateisti ja täten olisi tekopyhää kuulua kirkkoon. Myöskään se kirkollisvero ei tunnu järkevältä...

    • en enää

      Minut on kastettu ja olen käynyt rippikoulun, mutta uskossa en ole kuitenkaan koskaan ollut. Kirkosta erosin kun sain ensimmäisen oikean työpaikkani ja laskeskelin että kirkolle olisi mennyt palkasta monta sataa vuodessa.

    • Mumm

      En kuulu kirkkoon, enkä usko mihinkään jumalaan. En myöskään määrittele itseäni ateistiksi, vaan identiteettini rakentuu ihan muiden, minulle tärkeämpien asioiden varaan. Ystäväpiirissä on joitakin uskonnollisia ihmisiä ja kourallinen tapakristittyjä, mutta en voisi kovinkaan helposti kuvitella seurustelevani jotain uskontokuntaa kannattavan miehen kanssa.

    Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Minä haluun vaa oikeesti kuulla

      Että sulla on kaikki hyvin. Ihan oikeasti haluan. Ehkä meitä ei sit ollu tarkotettu yhteen, mut oot mulle äärettömän tär
      Ikävä
      79
      1838
    2. Olisikin se meidän tapaaminen jo liian jännää

      Näin pitkän ajan jälkeen.
      Ikävä
      73
      1186
    3. Melko hyvin tunnen jo hänet

      Hän ei ole sopiva. Jotain hyvää tässä palstan seuraamisessa on ollut. Omien ajatusten ja tunteiden jäsentämisen lisäksi
      Ikävä
      85
      1064
    4. Mitä tapahtunut?

      Ken tietää mitä viitostiellä betonin kohilla käynyt punaisen auton kanssa?
      Suomussalmi
      14
      990
    5. Ikävöin kyllä

      En voi ottaa nyt yhteyttä, joten puran tänne järjetöntä ikävääni. Tunteeni sinua kohtaan ovat valtaisat.
      Ikävä
      33
      886
    6. Eläkeläisiltä leikataan jo asumistukeakin, osalla loppuu kokonaan!

      https://yle.fi/a/74-20102928 Hallitus varmaan vihaa eläkeläisiä, nyt ollaan kajoamassa eläkeläisten asumistukeenkin, os
      Maailman menoa
      267
      864
    7. Tiedätkö sinä

      Miten lähellä tänään oli että olisin pyytänyt sua treffaamaan. Olin täysin valmistunut siihen, mutta en löytänyt sinua t
      Ikävä
      19
      809
    8. Mies, riittääkö sulle näkemään vilauksen musta?

      Etkö halua ottaa minua kiinni?
      Ikävä
      61
      778
    9. Hesari tunnustaa että Ukraina on häviämässä sodan - Suomen poliittinen eliitti housut kintuissa

      Oliko aivan pakko sitoutua politiikkaan jossa pumpattiin älyttömät summat rahaa Kankkulan Kaivoon eli Kiovan natseille?
      Maailman menoa
      211
      761
    10. Ken leikkiin ryhtyy

      Se leikin kestäköön. Ei mulle tarvitse kiukutella jos en lähde leikkiin mukaan. Eiköhän se oo molemmille helpoin kun lop
      Ikävä
      66
      746
    Aihe