yösyöpöttely ja syömishäiriöt

yösyöppö_

Olen 23v. nainen ja kärsinyt syömisongelmista vuosia. Ongelmat alkoivat 16- vuotiaana kun laihduttaminen lähti käsistä ja laihdutin lyhyessä ajassa 10 kg. Painoin lopulta 45 kg (olen 170 cm) ja diabetekseni takia lääkärit olivat huolissaan ja laittoivat ravitsemusterapeutille ja läheisetkin alkoivat huomauttelemaan etten saisi laihtua enää yhtään tai vievät minut jonnekin laitokseen. No jotenkin tästä liiallisesta laihuuden ihannoinnista pääsinkin eroon melko nopeasti omin avuin . Osa syynä oli varmasti se että kyllästyin muiden huomautteluun ulkonäöstäni ja selän takana anoreksiasta puhumiseen. Anoreksiaksi sen tajusin vasta myöhemmin, koska sairastahan se on syödä päivässä vaan 300-400 kcal ja liikkua pakonomaisesti.

No tämän jälkeen aloin syömään vapaammin ja lihoin viisikymmentä kiloiseksi. Pian kuitenkin aloin oksentaa syötyäni kun huomasin lihovani kohti alkuperäistä 55 kg painoa. Bulimia siis alkoi ja samalla yösyöminen, oksentelin ja ahmin yölläkin. Osa syy yösyömiseen oli myös se että verensokerini laskivat yöllä alas ja pelkäsin että menen shokkiin enkä herää. Oksentelua päivittäin jatkui yli vuosi ja vasta viime vuosina olen saanut sen loppumaan melkein kokonaan vaikka tulisikin ahmimiskohtauksia. Olen siis ollut yösyöppö nyt 5 vuotta ja tämän takia lihonut ja diabeteksen hoitotasapainoni on ihan kuralla. Nykyisin herään JOKA yö n. tunti nukahtamisen jälkeen ja menen syömään kaapit melkein tyhjiksi. En ole unessa mutta se on niin automaattinen toiminta että en pysty pysähtymään. Yleensä nukunkin sitten loppuyön levollisesti. Tähän yösyöpöttelyyn ei juurikaan vaikuta se että olenko syönyt päivällä paljon vai vähän. Tiedän että säännöllinen ateriarytmi olisi tärkeintä tässäkin. Kaikkia keinoja olen melkein kokeillut, Jääkaapin oven teippaamista, pöydän eteen siirtämistä, kieltolappuja ja psykiatrisella sairaanhoitajalla juttelua. Suggestio terapiassakin olen käynyt melko pitkään muttei sekään ole minuun oikein tepsinyt. Minulla on aina ollut vähän keskittymisongelmia niin uskon että hypnoosi ei minuun siksi tehoa.

Olen ihan epätoivoinen kun yöt menee syödessä ja päivällä on pakko liikkua niin paljon kun mahdollista etten lihoisi enää yhtään... Sosiaalinen elämä on tämän pakkomielteen takia kärsinyt ja olen masentunut ajoittain. Välilä tuntuu että ei jaksaisi enää edes yrittää kun on joka aamu vaan pettynyt itseensä kun ei ole saanut otettua yöllä itsestään niskasta kiinni ja lopetettua ahmimista. Olen miettiny jotakin lääkitystä, mikä ei kuitenkaan nukuttaisi yöllä liikaa hypolygemian vaaran vuoksi. Onko jollakin kokemuksia lääkkeistä? Olisi kiva kuulla selviytymistarinoita pois tästä yösyömisestä tai muuten vaan omia tarinoitanne.

0

63

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Lindtman I vasemmistohallitus aloittaa viimein Suomen kuntoon laittamisen

Tässä nyt on 3 vuotta seurattu irvokasta kärsimysnäytelmää nimeltään "valtion budjetin tasapainotus by äärioikeisto", ja
        Maailman menoa
        162
        2569
      2. Missä viipyy persujen lupaama euron bensa?

En edes muista milloin bensapumpussa olisi ollut ykkösellä alkava litrahinta. Missä siis viipyy persujen lupaama euron b
        Maailman menoa
        148
        2377
      3. Kirje, PellePelottomalle.

Tärkeää olisi luoda ystävyys, että se, jota rakastaa, on samalla paras ystävä ja luotettavin, jolle voi ja uskaltaa luot
        Ikävä
        102
        1072
      4. Meni kyllä aika solmuun

Meidän tutustuminen 😐
        Ikävä
        64
        901
      5. Sinua oli kiihottavaa

Sinua nainen oli kiihottavaa katsella.
        Ikävä
        65
        839
      6. Persut jakavat tekoälyllä tehtyjä kuvia maahanmuuttajista somessa

Eivät mainitse, että ovat tekoälyllä tehtyjä. Eivät näe asiassa mitään ongelmaa. Valehtelijapuolue taas vauhdissa. Unka
        Maailman menoa
        274
        717
      7. Mistä löytyy naisseuraa sinkkumiehelle?

Kertokaapas kokeneemmat mistä löytyis naisseuraa sinkulle. Ihan ois eukko nyt tosissaan hakusessa. Tanssipaikat kun on a
        Kuhmo
        18
        717
      8. Voi teitä naisia

Suudeltiin ja nukuttiin toisissamme kiinni mutta pillua ei tullu, ei edes aamulla. t.38vmies
        Sinkut
        85
        710
      9. Martinan hevoset.

Tämä todella kaunis ja ketterä harmaa hevonen jolla monet kilpailut voitetaan ei ole Martinan.Tytär ratsastaa sillä tait
        Kotimaiset julkkisjuorut
        208
        701
      10. Hyvä meininki

TTP:ssa väkeä tosi runsaasti paikalla. Hyvää ruokaa jälleen ja munkit ja sima erinomaista. Kiitos yrittäjälle! Hieno Vap
        Haapavesi
        22
        658
      Aihe