Pokeri, tuo ihmiselon metafora...

Hämärän rajoilta

...eli kuinka menestyksen antama itseluottamus tuottaa lisää menestystä (ja päinvastoin)

http://www.youtube.com/watch?v=Q_32G1nq-nA

Pitkästä aikaa oli vähän ylimääräistä rahaa eikä viikonlopuksi sitten järjestynytkään kotona kököttämistä ja lähisukulaisten karaokekuskailua kummempaa tekemistä, joten innostuin perjantaina tallettamaan pokeritilille parikymmentä dollaria Texas hold 'emin ajantappopelailuun mikrotasolla.

Nyt tilillä on pari taalaa vaille sata euroa.

En ole mitenkään hyvä pelaaja.

Tiedän että lyhyellä aikavälillä huonokin pelaaja voi tehdä tuottoa, kun kortit osuvat kohdalleen. Kyse ei ole kuitenkaan pelkästään siitä. Kun saa voittoputken auki, alkaa uskoa itseensä ja mahdollisuuksiinsa. Huomaa pelaavansa rohkeammin; kun tappiosessiossa vaikkapa käteeni jaettu AK (ässä-kuningas, pelin vahvin vetokäsi, jolla on keskimäärin hyvät todennäköisyydet voittoon, mutta useimmiten se edellyttää vedon onnistumista*) herättää fiiliksen "pakkohan tällä olisi korottaa mutta kun turpaan tulee kumminkin", hyvänä päivänä luotto käteen on kova. Enkä useimmiten saakaan köniin, vaan vastustaja saattaa maksella korotuksiani huonommilla korteilla tai luopua leikistä kesken kaiken, ja potti on minun. Se mikä huonona päivänä näyttää riskiltä muuttuu menestyksellisessä mielentilassa tilaisuudeksi.

Menestys ja hyvä fiilis ei kuitenkaan minulla ainakaan johda yltiöpäisyyteen, vaan järki pysyy tällöin paremmin matkassa. Pokerissa - ja elämässä - menestyminen vaatii aggressiivisuutta, mutta vain oikeilla hetkillä. Joskus pitää osata luovuttaakin. Kun peli ei kulje, takertuu keskikokoisiin pareihin, spekulatiivisiin vetoihin ja muihin epämääräisiin tilaisuuksiin epätoivoisella raivolla. Lopputuloksena on sitten se, että päätyy vain häviämään lisää. Voitokkaana päivänä ei ole pakko tarkistaa, ettei vastustaja vain bluffaa huonommalla kädellä (yleensä ei, ei ainakaan silloin jos itse maksan tarkistaakseni), vaan keskinkertaiset kortit voi heivata pakkaan ja luottaa siihen, että vielä niitä aidosti hyviäkin kortteja ja tilaisuuksia voittoon tulee. Myös tätä havaintoa voi soveltaa elämään laajemmin. "Linja-autojen ja rakkauden perässä voi juosta tai odottaa seuraavaa", vai miten se yksi hipsterbändi lauloikaan.

Koska hold 'em on taitopeli, jossa myös tuurilla on yksittäisten käsien tasolla merkitystä, myös hyvin pelatessaan voi hävitä. (Phil Hellmuth, pelityyliltään vanhanaikainen ja tunteenpurkauksineen hieman koominenkin pokeriammattilainen, on joskus todennut, että ilman onnen osuutta hän voittaisi aina, mikä myös menee komiikan piikkiin, mutta se on jo toinen tarina.) Laitan kaikki merkkini peliin varmana siitä, että olen johdossa - mutta vastustajani vetääkin ohi viimeisellä kortilla ja potti karkaa hänelle, vaikka olin panostaessani 85-prosenttinen voittajasuosikki. Näinhän se elämässäkin tuppaa välillä menemään: teit kaiken hyvin ja oikein, eikä mitään jäänyt käteen. Silloin tekee mieli lyödä kaikki läskiksi. Persiiks tuntuu menevän joka tapauksessa, joten miksi edes yrittää?

Pokerin maailmassa tätä mielentilaa kutsutaan nimellä tiltti, ja se johtaa lisätappioihin, kun turhautunut pelaaja alkaa räiskiä rahojaan maltittoman holtittomasti huonoilla korteilla. Hyvä pelaaja kuitenkin tajuaa satunnaisten häviöiden kuuluvan asiaan ja ajattelee, että vaikka tällä kertaa ei lykästänyt, niin pidemmällä aikavälillä todennäköisyydet ovat hänen puolellaan, kun vain pitää pään kylmänä ja pelinsä kunnossa. Ei muuta kuin vähän uutta rahaa pöytään ja odottamaan seuraavaa kertaa, jolloin ilmeisen harkintakyvytön vastustajasi tahtoo kokeilla onneaan 15 prosentin todennäköisyydellä.

Yksittäisten tapahtumien satunnaisuudet lakkaavat merkitsemästä pidemmällä aikavälillä, ja jos jatketaan tämän jo kliseeksi muuttuneen elämä-metaforan kehittämistä, tässä asiassa en yhdy Milan Kunderan "einmal ist keinmal" -näkemykseen. Elämä on toki yksittäinen tapahtuma, mutta pitkä sellainen: siinä on paljon aikaa ja tilaisuuksia. Ainakin tahdon uskoa, että siinäkin voi jäädä lopulta voitolle oppimalla virheistään, varomalla tilttiä ja luottamalla itseensä ja hyvään ja harkittuun peruspeliinsä.

PS. Voisin vastata tähän sitten, kun olen taas tappiokierteessä tiltannut ja muuten huonolla pelillä luumuillut tilin tyhjäksi. Taidan kuitenkin kotiuttaa leijonanosan hurjista voitoistani, jättää vain hilkkuja tilille ajantappohetkiin ja käyttää rahat junalippuihin Helsinkiin ja takaisin ensi viikonloppuna. Ajattelin käydä Helsingissä tutustumassa yliopiston kirjastoon, tutkia mitä hienoa heidän kokoelmassaan on graduani ajatellen. Ja ehkä muistakin syistä. I'm all in!

(* En aio nyt selittää pelin sääntöjä ja nyansseja enempää niitä tuntemattomille.)

30

217

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jos näjet

      Kerro Essille terveisiä palstakamuilta! ;)

    • tuoksunkin tuntenut?

      ajattele kun olisit pelannut strippokea, olisit nähnyt tussuja...

      • Minusta tuntuu, että HR:n tämänkertainen taidonnäyte oli johdantoa mittaamattomien kauneuksien näkemiseen. Onko se sitten ES, vai Mablab, en tiedä, mutta taidan viettää illat ensi viikonloppuun asti kaksioni sohvalla yksin kaljaa litkien ja itseäni säälien kun mietin, millaista gradun lähdemateriaalin vain hetkittäin katkomaa kivaa hänellä ja jollakin helsinkiläisnaisella mahtaa olla. Ajattelen kirjaston vessoja, jotka noin kolmekymppiset yliopistoälyköt kastavat pussauskopeikseen :-/


    • ...(|)...

      Ehkä Hämärän rajoilta on vihdoin oppinut että sitä kirjallista gradua tärkeämpää on ns. seksuaalinen gradu. Vink, vink, nudge, nudge.

    • Tuo pokeri se on semmonen mukava peli jota itsekin on tullut pelailtua takavuosina aika paljon... baareissa turnauksia pelaillen ja joskus on tullut voitettuakin koko turnaus, sitten pääturnaukseen lähtö etelään... sekin on koettu, joskaan en silloin pärjännyt kovin hyvin olin muistaakseni 35:s parinsadan pelaajan joukossa.

      No mutta netissäkin sitä on tullut pelailtua mutta siten että itse ei ole sijoittanut mitään, vaan ilmaisturnauksista on tullut voitettua rahaa tilille mikä on aika haastavaa parin tuhannen pelaajan joukosta selviytyä 27 parhaimman joukkoon... mut semmonenkin temppu on tullut tehtyä.

      Nykyisin en juurikaan pelaile, kun ei oo oikein inspistä istua päivää putkeen tuijottaen koko ajan ruutua.

      • Hämärän rajoilta

        Turnauspokeri netissä on aika pitkäpiimäistä. Joskus noita freerolleja (eli ei osallistumismaksua ja palkinnotkin sitten sen mukaiset, eli pienet) on tullut tahkottua ja kerran olen finaalipöytään ja seitsemänneksi päässyt tuollaissssa yli kahdentuhannen pelaajan räiskintäarpajaisissa. Vaivanpalkkaa kolmen tunnin intensiivisestä pelistä kertyi... kolme dollaria ja seitsemänkymmentä senttiä.

        Käteispeli on paljon mukavampaa sikäli, että jos peli kulkee ja kerran on voittaakseen, niin kolmeen ja puoleen dollariin ei mene kolmea ja puolta tuntia. Lisäksi peli ei lopu kuin seinään turnausten tapaan. On aina niin katkeraa, kun on pelattu puolitoista tuntia, ensimmäiset rahasijat häämöttävät, saa kuninkaat käteen (jes täältä pesee), vastustaja maksaa all-init seiskaparilla (hah mikä houkka), pöytään tulee kolmas seiska (perkele) ja turnaus on ohi (ks. edellinen x 5). Käteispeli ei tyssää yhteen bad beatiin eikä kaikki aiemmin tehty mitätöidy kerrasta.


    • 11 + 15

      Ottaako Hämsy kaksi kortsua lompakkoon Einon oppien mukaan kun lähtee Stadiin treffeille?

      • Hämärän rajoilta

        Treffeille? En käsitä ollenkaan mistä sellaista olet saanut päähäsi...

        (Eikä kondomeja käsittääkseni saisi säilyttää lompakossa, ainakaan henkilö jolla ne eivät päivity einomaiseen tahtiin vähän väliä uusiksi.)


      • 18 + 6
        Hämärän rajoilta kirjoitti:

        Treffeille? En käsitä ollenkaan mistä sellaista olet saanut päähäsi...

        (Eikä kondomeja käsittääkseni saisi säilyttää lompakossa, ainakaan henkilö jolla ne eivät päivity einomaiseen tahtiin vähän väliä uusiksi.)

        "Ajattelin käydä Helsingissä tutustumassa yliopiston kirjastoon, tutkia mitä hienoa heidän kokoelmassaan on graduani ajatellen."

        Eikö tämä olekaan jotain koodikieltä joka viittaa panemiseen? I'm confused.


      • Hämärän rajoilta
        18 + 6 kirjoitti:

        "Ajattelin käydä Helsingissä tutustumassa yliopiston kirjastoon, tutkia mitä hienoa heidän kokoelmassaan on graduani ajatellen."

        Eikö tämä olekaan jotain koodikieltä joka viittaa panemiseen? I'm confused.

        Jos tekstissäni olisi jotakin koodikieltä ja halpamaista vihjailua läheisyyteen vastakkaisen sukupuolen edustajan kanssa, niin se ennemminkin saattaisi tuo visiitin "muut syyt" -kohta. Tarkoitan siis: JOS olisi. Kirjasto on ikävä kyllä ihan vain kirjasto.


      • Hämärän rajoilta kirjoitti:

        Jos tekstissäni olisi jotakin koodikieltä ja halpamaista vihjailua läheisyyteen vastakkaisen sukupuolen edustajan kanssa, niin se ennemminkin saattaisi tuo visiitin "muut syyt" -kohta. Tarkoitan siis: JOS olisi. Kirjasto on ikävä kyllä ihan vain kirjasto.

        Väitätkö siis, että tuhlaat iloiten rahaa junamatkailuun Helsinkiin saakka, kun et tähän asti ole hirveästi osoittanut intoa saada mm. gradua valmiiksi (tai olihan sinulla taannoin joku viesti, jossa mainitsit että aiot tehdä sen, mutta olisin kuvitellut että olisit vähintäänkin pyytänyt HY:n kirjaston lähettämään kopioita artikkeleista tai lainaamaan "etänä". Joku muukin syy sinulla on tänne tulla, eikö vain?


      • LordBoredom kirjoitti:

        Väitätkö siis, että tuhlaat iloiten rahaa junamatkailuun Helsinkiin saakka, kun et tähän asti ole hirveästi osoittanut intoa saada mm. gradua valmiiksi (tai olihan sinulla taannoin joku viesti, jossa mainitsit että aiot tehdä sen, mutta olisin kuvitellut että olisit vähintäänkin pyytänyt HY:n kirjaston lähettämään kopioita artikkeleista tai lainaamaan "etänä". Joku muukin syy sinulla on tänne tulla, eikö vain?

        (Ja tietysti minä herkuttelen ajatuksella, että se on tietysti joku mukava nainen, jolloin pääsisin tuntemaan taas samaan aikaan iloa riittävän hyväksi tyypiksi tiedetyn, naismaailmassa huonosti aiemmin menestyneen miehen onnesta, ja kateutta siitä kun ei minulle koskaan).


      • Hämärän rajoilta
        LordBoredom kirjoitti:

        (Ja tietysti minä herkuttelen ajatuksella, että se on tietysti joku mukava nainen, jolloin pääsisin tuntemaan taas samaan aikaan iloa riittävän hyväksi tyypiksi tiedetyn, naismaailmassa huonosti aiemmin menestyneen miehen onnesta, ja kateutta siitä kun ei minulle koskaan).

        (Jos muu syy olisi nainen, hän tosiaankin olisi mukava sellainen, sillä en kai minä muunlaisien takia Helsinkiin koko viikonlopuksi kylään menisi. Siis jos menisin ja jos olisi nainen ja niin edelleen.)

        Gradun tekemisessä on oma kunnianhimonsa, vaikka en oikein jaksakaan uskoa sen johtavan mihinkään. Teen sitä ennen kaikkea itseäni varten, todistaakseni että pystyn siihen, johonkin edes. Lisäksi tarkastelemani asiat ja ilmiöt an sich kiinnostavat minua, vaikka ovatkin merkityksettömiä.


      • Kademielinen
        Hämärän rajoilta kirjoitti:

        (Jos muu syy olisi nainen, hän tosiaankin olisi mukava sellainen, sillä en kai minä muunlaisien takia Helsinkiin koko viikonlopuksi kylään menisi. Siis jos menisin ja jos olisi nainen ja niin edelleen.)

        Gradun tekemisessä on oma kunnianhimonsa, vaikka en oikein jaksakaan uskoa sen johtavan mihinkään. Teen sitä ennen kaikkea itseäni varten, todistaakseni että pystyn siihen, johonkin edes. Lisäksi tarkastelemani asiat ja ilmiöt an sich kiinnostavat minua, vaikka ovatkin merkityksettömiä.

        Koko viikonlopuksi kylään. Eli ei vain treffaamaan Stockan kellon alla. Kyllä tämä nyt panohommilta haiskahtaa, vaikka asiaa kierrellään.


      • Kademielinen kirjoitti:

        Koko viikonlopuksi kylään. Eli ei vain treffaamaan Stockan kellon alla. Kyllä tämä nyt panohommilta haiskahtaa, vaikka asiaa kierrellään.

        Minustakin tämä on selvä juttu, nuo kiertelyt eivät mene nyt läpi. Ymmärrän toki, että täällä ei huvita kertoilla liikaa asioista. En minäkään tekisi, korkeintaan jossain vaiheessa ilmoittaisin että niin joo, olen tässä muutaman kuukauden seurustellut että kai nämä AT-jutut oli sitten tässä, palataan asiaan eron jälkeen.

        HR joka tapauksessa kierteli asiaa - ainakin minun aikanani pystyi toisista yliopistoista etälainaamaan kirjoja (en tosin yrittänyt koskaan). Luulen että yhteistyö on noiden aikojen jälkeen vain lisääntynyt.


      • Hämärän rajoilta
        LordBoredom kirjoitti:

        Minustakin tämä on selvä juttu, nuo kiertelyt eivät mene nyt läpi. Ymmärrän toki, että täällä ei huvita kertoilla liikaa asioista. En minäkään tekisi, korkeintaan jossain vaiheessa ilmoittaisin että niin joo, olen tässä muutaman kuukauden seurustellut että kai nämä AT-jutut oli sitten tässä, palataan asiaan eron jälkeen.

        HR joka tapauksessa kierteli asiaa - ainakin minun aikanani pystyi toisista yliopistoista etälainaamaan kirjoja (en tosin yrittänyt koskaan). Luulen että yhteistyö on noiden aikojen jälkeen vain lisääntynyt.

        Etälainaaminen on yhä mahdollista, mutta maksaa kai jo useita euroja per kirja. Professori muistelee aina, miten hänen nuoruudessaan se oli sentään ilmaista, vaikka opintotukea ei ollut olemassa ja yliopistoon piti hiihtää kesät talvet.

        En tiedä millaisia kirjoja Helsingissä on. Ja vaikka tietäisinkin (saisihan niitä heidän tietokannastaan haettua), niiden hyödyllisyys selviää vasta silmäilemällä ja selailemalla. Humanistinen tieteenteko ei aina ole systemaattista. Paljastan salaisuuden, miten tiedettämme voi myös tehdä (tätä ei kerrota kaikelle kansalle uskottavuuden ja julkisen rahoituksen rippeiden säilyttämiseksi): moni hyvä lähdeteos on löytynyt vain kuljeksimalla hyllyn välissä ja alitajuisen magneettis-hypnoottisen katseen tavoittaessa sattumalta rivistöstä selkämyksen, jossa komeileva nimi (joskus myös pelkkä kirjan fyysinen olemus) on tehnyt intuitiivisen vaikutuksen ja pakottanut tarttumaan siihen. Se siitä: pointti oli, että turha etälainatilata kymmeniä kirjoja nimien tai muiden hatarien aavistusten perusteella todetakseen vain, ettei näillä nyt mitään tee mutta tulipahan tarkistettua.

        Mitä kiertelyyn tulee, se ei olisi niin hauskaa, ellei sen tietäisi vetoavan palstalaisten juorunnälkään.


      • kallista on
        LordBoredom kirjoitti:

        Minustakin tämä on selvä juttu, nuo kiertelyt eivät mene nyt läpi. Ymmärrän toki, että täällä ei huvita kertoilla liikaa asioista. En minäkään tekisi, korkeintaan jossain vaiheessa ilmoittaisin että niin joo, olen tässä muutaman kuukauden seurustellut että kai nämä AT-jutut oli sitten tässä, palataan asiaan eron jälkeen.

        HR joka tapauksessa kierteli asiaa - ainakin minun aikanani pystyi toisista yliopistoista etälainaamaan kirjoja (en tosin yrittänyt koskaan). Luulen että yhteistyö on noiden aikojen jälkeen vain lisääntynyt.

        Niin, eikä sitä vielä sadan euron voittopotilla Helsinkiin viikonlopuksi mennä. Matkat maksaa jotain 50-80e ja jossain sitä pitäisi nukkua ja syödäkin, eikä se todellakaan ole mitään ilmaista puuhaa raittiille suomalaiselle miehelle Helsingissä.


      • Juorukello
        Hämärän rajoilta kirjoitti:

        Etälainaaminen on yhä mahdollista, mutta maksaa kai jo useita euroja per kirja. Professori muistelee aina, miten hänen nuoruudessaan se oli sentään ilmaista, vaikka opintotukea ei ollut olemassa ja yliopistoon piti hiihtää kesät talvet.

        En tiedä millaisia kirjoja Helsingissä on. Ja vaikka tietäisinkin (saisihan niitä heidän tietokannastaan haettua), niiden hyödyllisyys selviää vasta silmäilemällä ja selailemalla. Humanistinen tieteenteko ei aina ole systemaattista. Paljastan salaisuuden, miten tiedettämme voi myös tehdä (tätä ei kerrota kaikelle kansalle uskottavuuden ja julkisen rahoituksen rippeiden säilyttämiseksi): moni hyvä lähdeteos on löytynyt vain kuljeksimalla hyllyn välissä ja alitajuisen magneettis-hypnoottisen katseen tavoittaessa sattumalta rivistöstä selkämyksen, jossa komeileva nimi (joskus myös pelkkä kirjan fyysinen olemus) on tehnyt intuitiivisen vaikutuksen ja pakottanut tarttumaan siihen. Se siitä: pointti oli, että turha etälainatilata kymmeniä kirjoja nimien tai muiden hatarien aavistusten perusteella todetakseen vain, ettei näillä nyt mitään tee mutta tulipahan tarkistettua.

        Mitä kiertelyyn tulee, se ei olisi niin hauskaa, ellei sen tietäisi vetoavan palstalaisten juorunnälkään.

        Koko tämä pitkä pokerivertaus jossa laitetaan "kaikki likoon" vain jonkun kirjastoreissun vuoksi? En usko. Kyllä nyt on panohommia tiedossa. Varma juttu!


      • Panohommia!
        kallista on kirjoitti:

        Niin, eikä sitä vielä sadan euron voittopotilla Helsinkiin viikonlopuksi mennä. Matkat maksaa jotain 50-80e ja jossain sitä pitäisi nukkua ja syödäkin, eikä se todellakaan ole mitään ilmaista puuhaa raittiille suomalaiselle miehelle Helsingissä.

        Matkat opiskelijakortilla puoleen hintaan ja yöpyminen kultsin luona.


      • Nih,
        Panohommia! kirjoitti:

        Matkat opiskelijakortilla puoleen hintaan ja yöpyminen kultsin luona.

        Onkohan ne olleet sängyssä jo aiemminkin?


      • Naisen kans sillai
        Nih, kirjoitti:

        Onkohan ne olleet sängyssä jo aiemminkin?

        On ne kerran Turus.


      • sillitrooli
        Hämärän rajoilta kirjoitti:

        Etälainaaminen on yhä mahdollista, mutta maksaa kai jo useita euroja per kirja. Professori muistelee aina, miten hänen nuoruudessaan se oli sentään ilmaista, vaikka opintotukea ei ollut olemassa ja yliopistoon piti hiihtää kesät talvet.

        En tiedä millaisia kirjoja Helsingissä on. Ja vaikka tietäisinkin (saisihan niitä heidän tietokannastaan haettua), niiden hyödyllisyys selviää vasta silmäilemällä ja selailemalla. Humanistinen tieteenteko ei aina ole systemaattista. Paljastan salaisuuden, miten tiedettämme voi myös tehdä (tätä ei kerrota kaikelle kansalle uskottavuuden ja julkisen rahoituksen rippeiden säilyttämiseksi): moni hyvä lähdeteos on löytynyt vain kuljeksimalla hyllyn välissä ja alitajuisen magneettis-hypnoottisen katseen tavoittaessa sattumalta rivistöstä selkämyksen, jossa komeileva nimi (joskus myös pelkkä kirjan fyysinen olemus) on tehnyt intuitiivisen vaikutuksen ja pakottanut tarttumaan siihen. Se siitä: pointti oli, että turha etälainatilata kymmeniä kirjoja nimien tai muiden hatarien aavistusten perusteella todetakseen vain, ettei näillä nyt mitään tee mutta tulipahan tarkistettua.

        Mitä kiertelyyn tulee, se ei olisi niin hauskaa, ellei sen tietäisi vetoavan palstalaisten juorunnälkään.

        Jos oikeasti olet menossa Helsinkiin kirjastossa käymään, niin muista käydä yliopiston kirjaston eri alakirjastoissa vilkaisemassa. Se kirjasto, mihin varmaankin ensimmäisenä menet, on nimellä "opiskelijakirjasto". En ole varma missä se toimii tällä hetkellä, koska Kaisa-talo Kaisaniemessä, jossa se aiemmin toimi, on ollut valtavassa remontissa. Julkisivut ja sisätilat on uusittu täysin.

        Niitä alakirjastoja joka tapauksessa, ainakin humanistisen tiedekunnan kirjastossa haluat varmaan käydä. Lisäksi valtsikan kirjastosta saattaa löytää jotain mielenkiintoista, ja jos olet taiteista kiinnostunut, niin Arabian taidekirjastossa kannattaa käydä. Siellä on muutakin kuin taideteollista kirjallisuutta, esimerkiksi musiikkiin liittyviä kirjoja olen nähnyt sivusilmällä, kun olen siellä käynyt.


    • Joo, pokeria

      Käteispeleihän kyllästyy lopulta jos ei siirry ylemmälle tasolle ja pelaile montaa pöytää kerrallaan.
      Se höylääminen käy työlääksi ja pokerin rutiini tulee liian tutuksi. Yhtä kättä ei enää analysoida kun se on jo ollut ja mennyt.

      Freerollit taas ovat lähinnä maratoneja joita harrastaa vain ne jotka puuhaa samaan aikaan jotain muuta koneella.

      Parhaimmillaan turnauksessa on voinut olla kymmenen tuhatta pelaaja ja vaivanpalkaksi parinkymmenen parhaan joukkoon pääsystä olen saanut pääsyn johonkin toiseen turnaukseen tai jonkin pienen rahapalkinnon.

      Mutta turnauksia on hauskempi pelata silti käteispeliin nähden koska ne tarjoavat hieman erilaista haastetta.

      Jos pelaat harrastuspohjalta niin suosittelen vetämään voitetut rahat nopeasti tililtä syrjään ja pelata niillä mitä olit sijoittanut aiemminkin pokeriin.

      Muuten pokeri-metaforia jaellakseni niin eikös tämän palstan AT-miehet ole vähän niinkuin tiltissä?

      • Hämärän rajoilta

        Harrastuspohjalta pelailen, voittaminen on kivaa muttei välttämätöntä ja lähtöoletus on, että kaikki kotiutettava on odottamatonta ylimääräistä. Niinpä tein jo eilisiltana minkä lupasin ja mikä fiksuinta oli, eli laitoin kotiutukseen kutakuinkin edestakaisten junalippujen hintaa vastaavan summan (kirjoitin avauksessa väärin; kasassa oli siis suunnilleen sata dollaria, ei euroa) ja jätin 15 tilille, joka on nyt jo lähempänä kahtakymmentä.

        Useampaa pöytää toki pelailen samaan aikaan (paitsi jos samalla teen jotakin muuta), ei käteispeliäkään muuten jaksa ainakaan mikroissa, eikä kassa riitä isompiin. Ajanvietepelaamisen idea kärsii siitä, jos pelit päättyvät yhteen hävittyyn isoon pottiin - ja niin kärsii pelaaminenkin, jos pelkää vähien rahojensa puolesta.

        Tilttimetafora AT-miesten kohdalla on totta. Pokerissa kuitenkin yhden pelaajan tiltti on asia, josta muut pelaajat hyötyvät. En tiedä meneekö se niin elämässäkin. Ajattelevatko muut miehet niin, että AT-miehen "tiltti", naisten jahtaamisesta luopuminen (tai jahtaamisstrategian muuttaminen vastaamaan pre-flop all-iniä 32o:lla) ja koko elämän lyöminen läskiksi, hyödyttää jotenkin heitä? Vähemmän jakajia naisista ja hyvistä työpaikoista koostuvalle potille?

        Ehkä muu elämä ei ole sentään ihan niin julma kuin pokeripöytä: elämässä toisen ihmisen tiltti on korkeintaan samantekevä asia, josta on haittaa tilttaajalle itselleen muttei niinkään hyötyä muille "pelaajille". Siksi irl-tiltin havaitseminen ei keskimäärin saa muiden silmiä kiilumaan ja heitä ruokkimaan sitä entistä pahempaan raivoon ivallisin kommentein, kuten pokerissa usein käy. Paitsi ehkä tällä palstalla.


    • HR on prkeletsä

      Pokewmwmw pekaneenen on kapitalismin synneistlö suurin. Khauhistaa jatellakin miten HR Liatilan limua siemaillen antuatuu pkokeripelin syövereidin khiikeäsyop¨kuin Barbarans suleiluun.

      vasgds retot stanna.

    • että näinnnnnnnnnnnn

      Pokeri on todellakin ihmiselon metafora, ja selalisena ehkä jo monelle kuollutkin ja siten jo uusi käsite ja sana.
      Siitäkin on taas jo vuosia kun eräälle vähän uskontollisellekkin jekkibloggarin sivuille kirjoittelin oman tätä metafooraa sivuavan kommenttini, kun tämän yksi kommentoija siellä jenkeille tyypillisesenä esille otti. Minulla on se vielä faileissa, ja se meni näin:

      Ensin jenkkipojan kommentti

      In agame of poker, time and chance determines the cards we are dealt, but the final outcome is dependent upon how we play the hand we receive

      Minä siihen komnmentoin

      That is unless we don't cheat and the cardpack is well shuffled.
      Since chances to get a particular hand in poker can be completely determined by classic mathematical chances this game would be dull if bluff was not allowed. Particularly so if played by gamblers who invariably apply those mathemathical chance-rules.

      I think that life, too, would be dull and in a way it would be like liveing in some kind of fascist society if we were allowed and accordingly played only with what we are given by birth and our childhood family circumstances.

      In a way in nonfascist societies we allowe bluff, but although cheating is against law the cardpack whence the cards for our lives are being deald is not well shuffled which has its cnsequences.
      Similarly, even if the cardpack was well shuffled and we made our mathemathical predictions correctly and acted according to them simply bad and good luck can cause us to win or lose temporarily, and that temporarily might in some rare cases last as long one lives.

      So I think we should not take bluff in life to be only a bad thing or something everybody in all circumstances shud try to get rid of best as he/she can, but rather we should try to understand it as something belonging to human nature.
      Also human genetic heritage and family circumstances with which one happens to be born and been rised up is far more complex than some poker cardpack. It may be too complex to understand even to God himself. I think if God exists somewhere then he also can see this.

      • That's BS

        If it looks like BS, sounds like BS and reads like BS, it's BS.


      • Hämärän rajoilta
        That's BS kirjoitti:

        If it looks like BS, sounds like BS and reads like BS, it's BS.

        Ymmärrän mitä tuossa ajetaan takaa, mutta jos elämävertausta jatketaan, pitäisi miettiä joitakin juttuja. Pokeripelissä vaaditaan vähintään tuhansia jakoja, jotta yksittäisten pelien varianssit alkaisivat tasoittua - jotta kaikilla pelaajilla olisi ollut kutakuinkin yhtä monta huonoa ja hyvää korttikättä.

        Onko elämä yhtä kuin 20 000 kättä (ei suurta varianssia, pelitaito ratkaisee), 500 (varianssilla ja korttionnella merkitystä, mutta myös taidolla) vai 1 (käytännössä tsägällä mennään, parhaat kortit saanut voittaa sen jaon, eikä seuraavaa tule).

        Oma näkemykseni on keskimmäinen noista. Kaikille ei elämän mittaisen pelisessionsa aikana ehdi siunaantua niin paljon hyviä käsiä, että niillä voisi voittaa paljon; hyvällä pelillä voi kuitenkin päästä omilleen tai ainakin minimoida häviöitä huonoillakin korteilla. Toiset saavat paremmat kortit, ja osa osaa pelata ne hyvin, jotkut eivät.

        Toinen kysymys on bluffaamisen tuominen pokerista reaalimaailmaan. Pokerissa se ei ole mitenkään moraalitonta tai väärää vaan kuuluu peliin olennaisena osana. Jos itsellä ei ole yhtikäs mitään mutta arvelee, ettei vastustajallakaan ole niin paljon, että hän panostuksen maksaisi, antaa palaa! Vastustajalla on aina mahdollisuus halutessaan maksaa tai korottaa ja voittaa potti, ei siinä aseetonta olla ryöstämässä.

        Arkielämässä toisten tekemiä bluffeja on vaikeampi koppailla ja kääntää omaksi voitokseen, vaikka sellaisen tunnistaisikin. Suurin osa elämän bluffeista ei vastaa sellaisia pokeribluffeja, joissa kunkkuhailla panostetaan kaverin kolmospari pakkaan, vaan pikemminkin sellaisia, joissa on kurkistettu salaa kaverin kortit. Elämä-pelissä on sääntökirjassa luku "Moraali", jonka puitteisiin harva todellinen kupru sopii - aivan kuten vastustajan korttien vilkuilu ei kuulu pokerin sääntöihin. Tällaisia tekoja vastaan ei pelin sääntöjen puitteissa ole mahdollista puolustautua.

        Nyt en enää itsekään tiedä, mitä oikein horisen.


    • :)))

      Pitää olla aika etuoikeutettu paskiainen, joka vertaa elämää pokeripeliin, vaikken sinua oikeasti sellaisena pidäkään. Tai sanotaan näin, että elämä on pokeriturnaus kasinolle, johon meitä kaikkia ei ole edes kutsuttu. Peliin mukaan pääseminen näet vaatii, että pitää olla jo valmiiksi etuoikeutettu.

      Ne jotka ovat mukana pelissä ovat jo voittaneet, on aivan sama mitkä kortit heillä on. He ovat sisällä kasinossa, missä viini virtaa ja naisia riittää. Ongelma on se, ettei toisille jaeta kortteja lainkaan, tai heitä ei koskaan edes huolittu mukaan. Ilman kutsukorttia jolla pääsee sisään kasinolle on vaikea pelata.

      Lapsi on aikalailla avuton aikuisten mielivaltaa vastaan. Ei jumalauta lapsi ajattele elämää pelinä, jollei aikuiset valmenna lasta sitä peliä varten. Mutta jos avuton lapsi nujerretaan ennenkuin peli on vielä alkanutkaan ja säännöt hallussa, niin mikä pokeripeli se sellainen on, jossa vastustaja on valmiiksi murskattu ja lopputulos etukäteen varmistettu.

      • Hämärän rajoilta

        Tyydytkö kompromissiin metaforan suhteen, jos myönnän, että melkein kaikilla on teoreettinen mahdollisuus päästä kasinon lopputurnaukseen monta karsintasatelliittiturnausta voittamalla, mutta tämä vaatii ihan h-tisti onnea?

        Kutakuinkin jokainen pokeriturnauksen voitto vaatii hyvältäkin pelaajalta monen kolikonheittotilanteen (kaikki merkit ovat keskellä ja voittamisen mahdollisuudet ovat välillä 45-55 prosenttia) kääntämistä omaksi edukseen, eikä harvinaista ole sekään, että joutuu selviämään kuiville epätodennäköisemmistäkin skenaarioista. Jos tämä pitää tehdä useamman portaan karsinnoissa peräjälkeen, todennäköisyys onnistumiseen edes täydellisellä pelillä on hyvin pieni.

        Silloin tällöin pokerissa - ja elämässä - uutisoidaan tyypeistä, jotka ovat nousseet "ryysyistä rikkauksiin" tai kolmen sentin satelliitista 200 000 dollarin turnauksen voittoon (no jaa, onkohan pokerin puolella koskaan edes oikeasti käynyt näin), mutta he ovat äärimmäisiä poikkeustapauksia, olemassa lähinnä vain uskottelemassa, että kapitalistisessa järjestelmässämme kuka tahansa voi voittaa taidolla ja sitkeydellä ja siten oikeuttamassa systeemiä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Minä haluun vaa oikeesti kuulla

      Että sulla on kaikki hyvin. Ihan oikeasti haluan. Ehkä meitä ei sit ollu tarkotettu yhteen, mut oot mulle äärettömän tär
      Ikävä
      73
      1786
    2. Olisikin se meidän tapaaminen jo liian jännää

      Näin pitkän ajan jälkeen.
      Ikävä
      73
      1176
    3. Melko hyvin tunnen jo hänet

      Hän ei ole sopiva. Jotain hyvää tässä palstan seuraamisessa on ollut. Omien ajatusten ja tunteiden jäsentämisen lisäksi
      Ikävä
      85
      1064
    4. Mitä tapahtunut?

      Ken tietää mitä viitostiellä betonin kohilla käynyt punaisen auton kanssa?
      Suomussalmi
      14
      960
    5. Ikävöin kyllä

      En voi ottaa nyt yhteyttä, joten puran tänne järjetöntä ikävääni. Tunteeni sinua kohtaan ovat valtaisat.
      Ikävä
      33
      876
    6. Eläkeläisiltä leikataan jo asumistukeakin, osalla loppuu kokonaan!

      https://yle.fi/a/74-20102928 Hallitus varmaan vihaa eläkeläisiä, nyt ollaan kajoamassa eläkeläisten asumistukeenkin, os
      Maailman menoa
      261
      822
    7. Tiedätkö sinä

      Miten lähellä tänään oli että olisin pyytänyt sua treffaamaan. Olin täysin valmistunut siihen, mutta en löytänyt sinua t
      Ikävä
      19
      789
    8. Mies, riittääkö sulle näkemään vilauksen musta?

      Etkö halua ottaa minua kiinni?
      Ikävä
      61
      758
    9. Hesari tunnustaa että Ukraina on häviämässä sodan - Suomen poliittinen eliitti housut kintuissa

      Oliko aivan pakko sitoutua politiikkaan jossa pumpattiin älyttömät summat rahaa Kankkulan Kaivoon eli Kiovan natseille?
      Maailman menoa
      210
      739
    10. Ken leikkiin ryhtyy

      Se leikin kestäköön. Ei mulle tarvitse kiukutella jos en lähde leikkiin mukaan. Eiköhän se oo molemmille helpoin kun lop
      Ikävä
      66
      736
    Aihe