PARAS PIKAPPI MAASTOON?

SUOMALAINEN SISU

Olisi tarkoitus vaihtaa nykyinen metsästys "toveri" (vanha pätkä pajero) uuteen. Olen ajatellut että se pitäisi olla jatko ohjaamollinen 2paikkainen, siihen olisi nätti laittaa koiralle tila. Olosuhteet ovat erittäin lumiset, koska metsästys alueeni laaja metsä-autotie verkosto on aivan oman onnensa nojassa, nykyisenki "ratsuni", vaikka siinä on hiukan vakio kokoa suuremmat pyörät jouduin öpaut 16 kertaa lapioimaan tänä talvena irti. Ja siksi päädyin lava autoon koska lantikasta ja pajerosta tietääkseni ei ole nykyään enää ole saatavilla pätkä malleja ja pitkät ovat kömpelöjä ja turhaa tilaa olisi liikaa 2 paikkaisena, koska rekisteröitävä tilanteessani paketti autoksi. Ja tuolla lava tilalla voisi olla paremmin käyttöä. Eli haen suurta maa varaa, KÄÄNTYVIÄ etu pyöriä, hyvää neliveto tekniikkaa ja luotettavuutta.

14

3093

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • metsän kuningas

      tuskin petyt jos ostat hiluxin?

    • ????????

      onkos hiluxissa vielä se jakolaatikko pohjan alapuolella,siis se murikka,joka jää kantoon kiinni,ja sen varaan jää koko auto kiikkumaan?

    • Vinssi

      hiluxsisa pakollinen, jakolaatikko alin kohta.

    • Urmas Kala

      Löytyisikö näistä, kaikista löytyy versio jossa neliveto sekä jatkettu ohjaamo:

      Ford Ranger,
      Isuzu D-Max,
      Mitsubishi L 200,
      Nissan Navara,
      Toyota Hi-Lux

      Itse rekisteröisin tällaisen jatketulla ohjaamolla olevan niiden lisäpenkkien kera.

    • SUOMALAINEN SISU

      Verotuksellisista syistä joudun jättämään ne takapenkit pois, vaikka kivathan ne olisivat.

    • joohhh,,.

      Pajerosta ja Land Cruiseristakin saa kyllä edelleen pätkämallia, mutta ei valitettavasti suomi autona, mutta voihan noita esim saksantuonteja katsoa, ellei sitten halua aivan uutta jolloin täytynee valita pickup. :)

      Kapeat, korkeat, ja hyvät talvirenkaat ja ketjuhan ne paljon auttaa ja massasta voi täkäläisissä oloissa olla hyötyä, jos haluaa auton menevän tienpohjaa pitkin. Pikapit taitavat olla keskimäärin paljon kankeampia kääntymään mitä maasturit, oli ne pätkiä tai pitkiä.

      Katsoisin sellaisia malleja joissa on takana oikea lukko, etulukkoa ei ole juurikaan missään tehtaalta. Mitsun L200:ssa on takana lukko heti alkupäänmalleista lähtien, Hiluxissakin joissakin malleissa kyllä oli. Navarassakin taisi olla, ja VW Amarokissa on. Edistyneintä nelivetotekniikkaa saat VW:ltä ja Mitsulta, joissa on myös luistonestot, joka hyvin korvaa lukkojen puutetta myös etuakselilla. Keskitasauspyörästöllisiä malleja löytyy näiltä myös, mutta keskitasauspyörästöstä on etua lähinnä maantieajossa, joten lumessa siitä tai sen puutteesta ei tarvinne välittää.

      Jakolaatikon mataluus tuskin estää lumessa etenemistä itsessään. Maavara on kaikissa samaa luokkaa, suurin muuttuja lienee renkaat. Joustovaroista voi olla iloa.

    • pläääääähh....
      • joohhh,,

        Tuohan olikin hyvä video.

        VW:ssä varmaankin joutuivat poistamaan ESP:n kun ajoivat hiekalla. Onhan tuo VW:n alusta kieltämättä, paljon enempi maantieajoon tehty kuin japsien.


      • Sgt Hulka
        joohhh,, kirjoitti:

        Tuohan olikin hyvä video.

        VW:ssä varmaankin joutuivat poistamaan ESP:n kun ajoivat hiekalla. Onhan tuo VW:n alusta kieltämättä, paljon enempi maantieajoon tehty kuin japsien.

        Rokkia ostaessa kannattaa tarkoin miettiä, mitä siltä aikoo vaatia. Amarokissa on nimittäin iso ero voimansiirtovaihtoehtojen välillä: alennusvaihteen saa vain kytkettävällä [tönkkö-] nelivedolla olevaan malliin.

        Videon auto on ilmeisesti kytkettävä malli, ainakin selostuksessa oli sellainen kytkin ohjaamosta (vaihdekepin vierestä) löydetty.

        Rokin jatkuva 4motion on käytännössä samanlainen kuin Transpon systeemi, eli ilman alennusvaihdetta ja välivisko-keskitasurilla. Se ei ole rankan maaston valinta, mutta sopii kyllä hyvin vaitelevien kelien tieajoon tai kärrynvetoon ilman kelivarausta. Pahin puute on se, että hitainkin vaihde on aivan liian pitkä kun ryhdytään epätasaisessa maastossa könyämään eikä rabattia löydy...

        Kärrynvetäjiä varten Rokissa on lisäksi eräs toinen perusongelma: siinä on kärry perässä vain neljä vaihdetta. Siinä viitonen ja kuutonen ovat nimittäin molemmat ylentäviä vaihteita.


      • vw ei miesten hommii

        volkkarit kannattaa unohtaa ne ei kestä eikä toimi.


      • D-Maxi + hevoskoppi
        Sgt Hulka kirjoitti:

        Rokkia ostaessa kannattaa tarkoin miettiä, mitä siltä aikoo vaatia. Amarokissa on nimittäin iso ero voimansiirtovaihtoehtojen välillä: alennusvaihteen saa vain kytkettävällä [tönkkö-] nelivedolla olevaan malliin.

        Videon auto on ilmeisesti kytkettävä malli, ainakin selostuksessa oli sellainen kytkin ohjaamosta (vaihdekepin vierestä) löydetty.

        Rokin jatkuva 4motion on käytännössä samanlainen kuin Transpon systeemi, eli ilman alennusvaihdetta ja välivisko-keskitasurilla. Se ei ole rankan maaston valinta, mutta sopii kyllä hyvin vaitelevien kelien tieajoon tai kärrynvetoon ilman kelivarausta. Pahin puute on se, että hitainkin vaihde on aivan liian pitkä kun ryhdytään epätasaisessa maastossa könyämään eikä rabattia löydy...

        Kärrynvetäjiä varten Rokissa on lisäksi eräs toinen perusongelma: siinä on kärry perässä vain neljä vaihdetta. Siinä viitonen ja kuutonen ovat nimittäin molemmat ylentäviä vaihteita.

        Mitä tarkoitat ylentävillä vaihteilla, jotain loikkariako? Entä mitä tämä käytännössä tarkoittaa ja miten vaikuttaa vetämiseen


      • Sgt Hulka
        D-Maxi + hevoskoppi kirjoitti:

        Mitä tarkoitat ylentävillä vaihteilla, jotain loikkariako? Entä mitä tämä käytännössä tarkoittaa ja miten vaikuttaa vetämiseen

        Ylivaihteita eli loikkareita. Rokissa kun nelonen on suora vaihde.

        Silloin kun remontit rahoitetaan omasta lompsasta, kärryä kiskottaessa ei ylivaihdetta kannata käyttää; ainakaan jos kärryssä on pikkuisenkin massaa päällä tai siinä on ilmanvastusta aiheuttava koppa. Joku tyhjä minimuuli tai tyhjä pikkuinen venekärry vielä menevät, muttei mikään sen raskaampi.

        Hevosvinkka, asuntovaunu, venekärry veneineen tai auto/konetraileri, ei koskaan vaihteena loikkari. Maxissa, Luxissa ja Ällässä nelonen on suora ja siis vetovaihde.

        Pari laatikkoa tuhosin minäkin (Pajero, L200) ennen kuin uskoin. Voitelu ei pelaa kunnolla ylivaihteella ja kovalla, jatkuvalla kuormalla ajettaessa, niin se vain on. Mitsujen laatikot (-93, -95) eivät tokikaan olleet parhaassa maineessa, mutta silti pitää peiliin katsella syyllistä hakiessa. Ja tilanne on noista ajoista vain pahentunut. Nykymalleissa moottoreiden vääntömomentit ovat puolitoista-kaksinkertaiset, samalla kun perävälitykset puolestaan ovat menneet harvaakin harvempaa päästöeko-mallia kohti. Vaihteiston osa on rankka tuossa rakosessa. Tällä kohtaa myyjä kyllä kehuu uudet teknologiat ja laadut ja takuut ja tingeltangelit. Älä usko. Tai pidä auto koko ajan niin uutena, että takuu on jatkuvasti päällä.


    • pöööööööö

      suosittelen Chevy Blazeria, kunnon neliveto, hidas-nopea, napalukot. vääntöäkin riittää ja maanvara on riittävä! plussana muihin laitteisiin on vakionopeudensäädin ilmastointi automaatti, ja halvat ja hyvin saatavat varaosat!! minuksena jos jotain kiinnostaa on sitten se pensankulutus :P

      • Päääääää

        Saahan sitä suositella, mutta mikä tekee Blazerin nelivedosta sen kummemman? Lukkojahan siinä ei ole akseleilla sen enempää kuin näissä lava-autoissakaan.

        Varmasti mukava laite ajella muuten ja onhan niissä jenkeissä aina se oma tyylinsä. Ilmastointi ja cruise kyllä löytyy nykyään autosta kuin autosta jos uusista puhutaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1886
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      48
      1638
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1574
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1517
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1495
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1405
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1306
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1138
    Aihe