Kortisoli, lihominen ja jaksaminen

voimatmenevät

Hei, kysyisin neuvoa jolta kulta joka vain jaksaisi vastata kysymyksiini. Verikokeisiin olen menossa taas.... Mitä mieltä te olette? Olen 20 vuotias nainen, liikun joka päivä PALJON! Harrastan fitness urheilua, pidän toki lepopäiviä. Kortisolini oli parikuukautta sitten 595 mmol/L. Painoa on tullut viime kesästä (56kg) pahimmillaan 66kg nyt 63kg, tällä hetkellä käytän tyroksiinia, mutta viitearvot olivat minulla vielä normaalit, syön 25 mikrogrammaa. Väsymystä minulla on melkein joka päivä, mutta tyroksiinin saatuani, se on helpottanut. Elokuussa ja helmikuussa rauta-arvot olivat 138, nyt hemoglobiini tippui 128. Syön nestemäistärautaa tällä hetkellä. Yritän päästä takaisin 56kg, mutta paino ei laske millään, turvotustakin minulla on. Yritän syödä 1200 kaloria nyt kun laihdutan, se on vaikeaa koska liikun paljon ja on nälkä. Kuukautiseni ovat epäsäännölliset. Haaveenani olisi päästä laihduttamaan nämä turhat kilot pois, urheilla ja syödä riittävästi ja terveellisesti, osaisiko joku teistä auttaa? Lääkärit eivät tunnu ottavan kantaa.

7

1090

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Yks vaan
    • Yks vaan

Onkohan tässä sittenkin mittayksikkövirhe? Ei oikein täsmää. Otettiinko tuo verestä, virtsasta vai syljestä?

• voimatmenevät

Tarkoitin 595nm/L, verestä otettiin. Toki varmasti on voinut taas nousta, huomenna menen uudestaan kokeisiin.

• paino nousee

Oletko jo käynyt uusissa kokeissa? Onko sinulle tehty vrk virtsasta kortisolin mittaus? Minulla oli myös kortisoli korkealla 740 aamulla verestä mitattuna.

• voimatmenevät

Verestä otettiin, nyt kohta menen sylki testiin, kun kirjoitin ensimmäisen kerran paino oli 63, nyt 65kg, ja väsyttää väsyttää...Miten sinulla? Onko millaisia oireita? Mitä lääkärit sanoivat sinulle?

• stressi

Minulla oli oireina kortisolin ollessa koholla paha unettomuus, hengenahdistus jo hitaassa kävelyssä, jalkojen voimattomuus, rytmihäiriöt, pää ihan sumussa, kohonnut verenpaine ja verenpaineen heittely jne. Tuntui, että elimistö hajoaa.

Kortisoli oli vajaa 1000 nmol/l mutta kun sain unilääkkeitä (kun tuli sivuasiana puhe uniongelmista), oli kortisoli laskenut arvoon 648 eli hiukan viiterajan alapuolelle. Lääkäri ei tosin osannut asiaan mitään sanoa, ei tiennyt kortisoliasioista mitään.

Ilmeisesti näillä asioilla minun kohdallani oli/on jotain tekemistä autonomisen hermoston yliaktiivisuuden kanssa tms. ja kortisoli on vain yksi osatekijä asiassa. Kortisoli ei kai siis sinänsä ole syy noille oireille vaan ensin on ne "syyt" jonka seurauksena kortisolikin nousee. (Olen itse näitä asioita yrittänyt selvittää, lääkäri kun oli ihan pihalla koko kortisolista ja noista oireista.)

• "ylikierroksilla"

Täälläkin yks, jolla kortisoli arvo koholla. Oletteko saaneet mitään tietoa/apua vaivaan?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      49
      1536
    2. Sunnuntai terveiset kaivatulle

Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      76
      1355
    3. Kaupan työtekijä

Kyllä on pahaa katsottavaa kun myyjällä on purtu kaula, hyvin epäsoveliasta
      Kuhmo
      21
      1035
    4. Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua

Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊
      Ikävä
      87
      1026
    5. Oletko koskaan suuttunut jostain kaivatullesi?

Mitä hän teki tai mitä tapahtui, mistä suutuit?
      Ikävä
      87
      955
    6. Ai miehillä ei ole varaa maksaa

Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee
      Ikävä
      187
      896
    7. Olet mielessäni

viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s
      Ikävä
      20
      841
    8. Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta

Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi
      Maailman menoa
      99
      825
    9. Olen paremman näköinen kuin sinä

Jos aletaan sille tielle mies.
      Ikävä
      82
      811
    10. 70
      759
    Aihe