asun tällä hetkellä helsingissä ja olen nainen.
olen tehnyt asiakaspalvelu tehtäviä ja myynti työtä yhteensä noin 8 vuotta.
haluaisin nyt muuttaa lappiin ja saada sieltä töitä, kovasti olen hakenut ja soitellut sinne päin. mutta tää tuntuu todella vaikealta saada töitä sieltä kun minulla on kuitenkin täällä vakituinen työpaikka ja asuntokin...
eräältä ystävältä kuulin että sinne pitäs vaan muuttaa ja alottaa uusi elämä ilman sitä työpaikkaa aluksi...
onko täällä kohtalotovereita jotka osais kertoo miten olette saaneet töitä toiselta paikkakunnalta..
kuinka helppoa/vaikeaa on saada töitä jos asuu yli 800km päässä
2
189
Vastaukset
- tuunia
Kysy Sampo Kaulaselta.
- Ruuna Roista
Olin tasan puoli vuotta talvikauden Rovaniemellä työkokomennuksella. Työt sain hoidettuu ja olihan maisemat komeita, porovaljakkokisat Koskikadulla ja muutakin eksotiikkaa. Mut ihmiset oli pettymys.
Olin kovasti innoissani kun pääseen mukaan lunkiin lappilaisen mielenlaatuun ja ystävällisiin ihmisiin. Kävikin ilmi että se ystävällisyys pysähty ku tiiliseinään jos joutui oleen niitten kanssa jostain asiasta eri mieltä. Muutenkin ihmiset oli jotenkin raakoja, kovasti kiroilivat, ihan karvattomat finninaamatkin ja niitten äidit. Ja kovasti uteliaita, ihan kaikille ärrän myyjille, taksikuskeille ja baarimestareille piti selittäää juurta jaksain millä asioilla. Jopa Joulupukki kuulusteli mut kun erehdyin mainitsemaan etten ole ihan tavan turisti vaan ehkä vielä kaupungilla nähään.
Mut työkkärimeininki oli toisenlaista kuin mitä ihmiset täälä kirjottaa ja moni tän palstan kirjoittaja voiskin viihtyä Roin työkkärin asiakkaana. Vaikutti siltä että niille jotka oikeesti töitä haluaa etitään oikeesti töitä tai mielekäs koulutus siihen tulevaan työpaikkaan. Niit on käyny täälä Hkissäkin multa hakemassa jotain kuittauksia työkkärin litteroihinsa. Ja sit niille jotka haluaa vaan lusmuilla yhteiskunnan rahoilla etitään oikeesti niit tukimuotoja. Ajatus kulki jotenkin niin että jos saahaan niitä etelän herrojen rahoja tänne pohjosen työttömille ni se on kaikki kotiinpäin. Eräänlainen tulonsiirto etelästä pohjoiseen. Ja voinkin kuvitella että Roin työkkäri vai Kela kuka niitä etuuksia maksaakaan on Roin suurin työnantaja ja siksi tärkeä toimija koko alueen taloudelle. Roin Punasen Ristin jossain kierrätyskeskuksessa oli kans tosi paljon neliöitä ja kymmeniä jotain tukityöllistettyjä. Siit oli sillon jotain lehtijuttuukin onkohan niitä muutama ylimääränen.
Olen ymmärtänyt että ne etuuseurot on samansuuruset Roissa ja Hkissä. Mut rahan arvo on ihan toista Roissa. Eläminen halvempaa ja sitä sapuskan jatketta pakastimeen löytyy ihan toisella tavalla toiseen hintaan metsästä, joesta ja torilta. Eli eläminen työkkärin rahoilla voi olla sielä ihan oikeesti vaihtoehto, varsinkaan kun maksaja ei paa sulle koko ajan kapulaa rattaaseen vaan hommaa ne eurot sun puolesta vaikka pienellä lain tulkinnalla.
Aloittajan kysymykseen vastaten. Jossain kylillä Roissa tai muissa asutuskeskuksissa voi tulla kyräilyä et tulit etelästä ja veit niitten työpaikan, sellanen luonne niillä on.
Mut turistirysät vois olla vaihtoehto varsinkin sun asiakaspalvelukokemuksella, paikalliset ei oo sellasessa mitään luontaisia lahjakkuuksia. Ota pari kuukautta virkavapaata ja mee tasaaman jotain turistien ruuhkahuippuu johki ylläkselle vai mitä mestoja siel on. Nehän kuin pieniä kaupunkeja ja kaiken alan osaajia tarvitaan. Ne majottaa sut johki halpaan asuntolaan ja saat tehä koko ajan kahtavuoroo ni tienaatkin jotain.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Vihamielisyys naisia kohtaan on jo yllättävän suuri ongelma
Esiintyy laajemmassa mittakaavassa, mitä vain tällä palstalla. Mistä tuo ilmiö nyt oikein johtuu, ja saa alkuvoimansa?5572510Odotan sitä hetkeä
kun nähdään taas. Tiedän, että sinäkin odotat. Kun se päivä koittaa, katseesi hakee minua. Ehkä arkailemme toisiamme väh671416Olen melko vakuuttunut
etten tule olemaan koskaan täysin onnellinen ilman sinua. En uskonut, että näin kävisi kenenkään kanssa. Kunnes sain kok831340- 971297
- 1371228
- 1051118
Postimerkki kirjeeseen ja kortiin maksaa jo 3 euroa!
https://yle.fi/a/74-20229241 Kyllä tämä on järjetön hinta, Posti tuhoaa itsensä tällä hinnalla, täytyyhän Postin "Herro133994- 48910
- 47851
Sitä saattaa vähän hölmöillä
rakkauspäissään, jos tunteita on enemmän kuin osaa käsitellä. Alkuhölmöilyt on söpöä ja sallittavaa.60790