kuinka helppoa/vaikeaa on saada töitä jos asuu yli 800km päässä

riina stadista

asun tällä hetkellä helsingissä ja olen nainen.
olen tehnyt asiakaspalvelu tehtäviä ja myynti työtä yhteensä noin 8 vuotta.

haluaisin nyt muuttaa lappiin ja saada sieltä töitä, kovasti olen hakenut ja soitellut sinne päin. mutta tää tuntuu todella vaikealta saada töitä sieltä kun minulla on kuitenkin täällä vakituinen työpaikka ja asuntokin...

eräältä ystävältä kuulin että sinne pitäs vaan muuttaa ja alottaa uusi elämä ilman sitä työpaikkaa aluksi...

onko täällä kohtalotovereita jotka osais kertoo miten olette saaneet töitä toiselta paikkakunnalta..

2

191

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tuunia

Kysy Sampo Kaulaselta.

• Ruuna Roista

Olin tasan puoli vuotta talvikauden Rovaniemellä työkokomennuksella. Työt sain hoidettuu ja olihan maisemat komeita, porovaljakkokisat Koskikadulla ja muutakin eksotiikkaa. Mut ihmiset oli pettymys.
      Olin kovasti innoissani kun pääseen mukaan lunkiin lappilaisen mielenlaatuun ja ystävällisiin ihmisiin. Kävikin ilmi että se ystävällisyys pysähty ku tiiliseinään jos joutui oleen niitten kanssa jostain asiasta eri mieltä. Muutenkin ihmiset oli jotenkin raakoja, kovasti kiroilivat, ihan karvattomat finninaamatkin ja niitten äidit. Ja kovasti uteliaita, ihan kaikille ärrän myyjille, taksikuskeille ja baarimestareille piti selittäää juurta jaksain millä asioilla. Jopa Joulupukki kuulusteli mut kun erehdyin mainitsemaan etten ole ihan tavan turisti vaan ehkä vielä kaupungilla nähään.

Mut työkkärimeininki oli toisenlaista kuin mitä ihmiset täälä kirjottaa ja moni tän palstan kirjoittaja voiskin viihtyä Roin työkkärin asiakkaana. Vaikutti siltä että niille jotka oikeesti töitä haluaa etitään oikeesti töitä tai mielekäs koulutus siihen tulevaan työpaikkaan. Niit on käyny täälä Hkissäkin multa hakemassa jotain kuittauksia työkkärin litteroihinsa. Ja sit niille jotka haluaa vaan lusmuilla yhteiskunnan rahoilla etitään oikeesti niit tukimuotoja. Ajatus kulki jotenkin niin että jos saahaan niitä etelän herrojen rahoja tänne pohjosen työttömille ni se on kaikki kotiinpäin. Eräänlainen tulonsiirto etelästä pohjoiseen. Ja voinkin kuvitella että Roin työkkäri vai Kela kuka niitä etuuksia maksaakaan on Roin suurin työnantaja ja siksi tärkeä toimija koko alueen taloudelle. Roin Punasen Ristin jossain kierrätyskeskuksessa oli kans tosi paljon neliöitä ja kymmeniä jotain tukityöllistettyjä. Siit oli sillon jotain lehtijuttuukin onkohan niitä muutama ylimääränen.

Olen ymmärtänyt että ne etuuseurot on samansuuruset Roissa ja Hkissä. Mut rahan arvo on ihan toista Roissa. Eläminen halvempaa ja sitä sapuskan jatketta pakastimeen löytyy ihan toisella tavalla toiseen hintaan metsästä, joesta ja torilta. Eli eläminen työkkärin rahoilla voi olla sielä ihan oikeesti vaihtoehto, varsinkaan kun maksaja ei paa sulle koko ajan kapulaa rattaaseen vaan hommaa ne eurot sun puolesta vaikka pienellä lain tulkinnalla.

Aloittajan kysymykseen vastaten. Jossain kylillä Roissa tai muissa asutuskeskuksissa voi tulla kyräilyä et tulit etelästä ja veit niitten työpaikan, sellanen luonne niillä on.

Mut turistirysät vois olla vaihtoehto varsinkin sun asiakaspalvelukokemuksella, paikalliset ei oo sellasessa mitään luontaisia lahjakkuuksia. Ota pari kuukautta virkavapaata ja mee tasaaman jotain turistien ruuhkahuippuu johki ylläkselle vai mitä mestoja siel on. Nehän kuin pieniä kaupunkeja ja kaiken alan osaajia tarvitaan. Ne majottaa sut johki halpaan asuntolaan ja saat tehä koko ajan kahtavuoroo ni tienaatkin jotain.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Turussa Varissuolla bussikuski ajoi lapsen yli lapsi kuoli

Poliisi " Epäilee " kuskia törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta ja törkeästä kuolemantuottamuksesta.
      Maailman menoa
      433
      2788
    2. IS: Väitöstutkimus - Pyöräilybuumi oli pelkkä kupla!

Pyöräilybuumista paljastui karu totuus Väitöstutkimuksen mukaan suuri suomalainen pyöräilyrenessanssi olikin vain pelkk
      Maailman menoa
      94
      2065
    3. 165
      1644
    4. Ilman Stadia Suomessa ei olisi kunnon lihajalosteita

HK, Helsingin makkaratehdas, Votkin, mitä näitä nyt onkaan. Böndellä ei ole kunnollisia jalostajia.
      Maailman menoa
      92
      1564
    5. Martina Aitolehden Victoria-tytär, 16, tietää riskit - Teki silti yllättävän päätöksen

Victoria Eerikäinen on Martina Aitolehden ja Esko Eerikäisen tytär. Hän on yksi Nepot-sarjan tähdistä. Sarjan kuvausten
      Suomalaiset julkkikset
      17
      1506
    6. Apostolit kastoivat eri tavalla kuin kirkko

Raamatussa on kaksi ristiriitaista kastekaavaa. Toinen ei voi olla oikea. Kumpi on alkuperäinen? "Menkää siis ja tehkää
      Kaste
      459
      1248
    7. Olen varattu

Kihloissa ja menemme naimisiin. Anteeksi💔
      Ikävä
      147
      1094
    8. Vastuunkantoa

Nyt kun Ähtäri on historiansa pahimmassa kriisissä, päättäjä luikkii perunakellariin: "Eronpyyntö kaupunginvaltuuston pu
      Ähtäri
      52
      1080
    9. Ruohonpolttoa Suomussalmella

Poikaporukka oli kuullut että ruohonpoltto on muotia, joten Kirkkopuistossa oli tekoruohoa poltettu. Ketkä liene asialla
      Suomussalmi
      44
      952
    10. Vilpitön totuudenetsiä löytää totuuden kasteesta.

Nykyaikana on niin paljon tietoa saatavilla että vilpitön totuudenetsiä löytää totuuden myös kristillisestä kasteesta. R
      Kaste
      450
      932
    Aihe