Eikös se pidä ainakin viikon käydä että siitä tulee kunnon simaa:))
Vappuna kai pitäisi sitten olla kesävaatteetkin päällä jo:)Mutta ei taida täällä vielä tarjeta kesähepeneissä vappuna;))
http://youtu.be/fUbGr65YXas
Jaaa..a..jokohan se alkaisi aika olla laittaa vappusimä käymään?
51
450
Vastaukset
- ;)
N-jaaa-a. Hapanta sanoi kettu sorbus pullon sisällöstä.
Ei ole ollut enää perinteitä niinkään vähään kuin ostaa simaa kaupasta, saati hapattaa.
Toisaalta kyllä kotisima rusinoilla olisi mieltä raikastavaa kera munkkien:)))
Vappuna tanssilava kukkamekko päälle vaan ja menoksi. Itse ajattelin laittaa perinteiset teryleeni pöksyt ja mustat varsilenkkarit;) - :))
Simaa voi kai juoda kuten kotikaljaakin läpi vuoden.
Kesävaatteita en tiedä miten sen laita on ....
Leukaluut kolisee on varmaan vappuna niin kylmää.- igaliina
Niin voihan varmaan juodakkin mutta ei taida olla simaa saatavilla kaupassa muulloin kuin vapun aikaan.
Sitten pitää tietysti olla serpentiiniä ja ilmapalloja:)
Tippaleivistä mä en niin pidä,munkit on parempia;) - :))
igaliina kirjoitti:
Niin voihan varmaan juodakkin mutta ei taida olla simaa saatavilla kaupassa muulloin kuin vapun aikaan.
Sitten pitää tietysti olla serpentiiniä ja ilmapalloja:)
Tippaleivistä mä en niin pidä,munkit on parempia;)Laitankos sinulle simareseptin :))
Osta ämpäri jo valmiiksi ja pese pulloja !
siihen tarvitaan:
fariini sokeria
tavallista sokeria
appelsiinia
sitruuna
rusinoita
vain herneen kokoinen pala hiivaa :))
alkuun keitettyä vettä...
kylmää vettä....
tarkennan jos tahdot :)) - Tarkennettu
:)) kirjoitti:
Laitankos sinulle simareseptin :))
siihen tarvitaan:
fariini sokeria
tavallista sokeria
appelsiinia
sitruuna
rusinoita
kylmää vettä....
tarkennan jos tahdot :))Parempi simaresepti: Otetaan ämpärillinen haaleata vettä siihen lisätään 1kg sokeria ja 1kg fariinisokeria sitten lisätään reilusti hiivaa ainakin 2 palaa.Rusinat voi syödä jo siinä vamistusvaiheessa niitä on turha sotkea siihen mukaan.On erittäin tärkeetä että annetaan siman käydä loppuun asti että kaikki aromit ja makuelämykset ehtii kypsyä
- ingaliina
Laitankos sinulle simareseptin :))
siihen tarvitaan:
fariini sokeria
tavallista sokeria
appelsiinia
sitruuna
rusinoita
kylmää vettä....
tarkennan jos tahdot :))Kiitosta vaan.Tää on tälle :)) nimimerkille ylemmäs.
Mistähän sie löysit tuon mun salatun reseptin;))Mulla muuten ihan tarkalleen sama resepti:)En ole kelleen paljastanut sitä vaikka ovat kyselleet:)
Hyvä sima kyllä tulee.Varmaankin tuo appelsiini tekee sen paremmaksi.
Ensi kerran kun tein tuolla ohjeella niin laitoin vähän liikaa hiivaa ja tuli vähän liian tuhtia;))
Pullot on valmiina kun haen varastosta tyhjiä Kirsikkaviini pulloja:) - ingaliina
Tarkennettu kirjoitti:
Parempi simaresepti: Otetaan ämpärillinen haaleata vettä siihen lisätään 1kg sokeria ja 1kg fariinisokeria sitten lisätään reilusti hiivaa ainakin 2 palaa.Rusinat voi syödä jo siinä vamistusvaiheessa niitä on turha sotkea siihen mukaan.On erittäin tärkeetä että annetaan siman käydä loppuun asti että kaikki aromit ja makuelämykset ehtii kypsyä
Varmaan hyvä resepti tuokin mutta en mä tohdi tuollaista ainakaan tarjoilla
vieraille:)Jäävät vielä viikoksi kylään;)
En mä kyllä itse oikein tykkää rusinoista kun ne jää viimeiseksi lasin pohjalle.Mieluummin kyllä syön etukäteen.Nehän ovat niin turvonneitakin kun on olleet siinä siman seurassa jo useampia päiviä:) - pahapena
ingaliina kirjoitti:
Kiitosta vaan.Tää on tälle :)) nimimerkille ylemmäs.
Mistähän sie löysit tuon mun salatun reseptin;))Mulla muuten ihan tarkalleen sama resepti:)En ole kelleen paljastanut sitä vaikka ovat kyselleet:)
Hyvä sima kyllä tulee.Varmaankin tuo appelsiini tekee sen paremmaksi.
Ensi kerran kun tein tuolla ohjeella niin laitoin vähän liikaa hiivaa ja tuli vähän liian tuhtia;))
Pullot on valmiina kun haen varastosta tyhjiä Kirsikkaviini pulloja:)Oot sie taaskii siemaillu sitä Kirsikkaviini pullotolkul, ko varastost niit löyvät :))
- ingaliina
pahapena kirjoitti:
Oot sie taaskii siemaillu sitä Kirsikkaviini pullotolkul, ko varastost niit löyvät :))
No kun se kirsikka on vain niin hyvvvää;)) Kyllähän niitä vuodessa kertyy sen verran että siman voi niihin laittaa:)
Kyl nyt taitaa alkaa lumet sulaa.On niin kaunis ilma ja pikkasen harmittaa kun ei ulos ehdi:(( - pahapena
ingaliina kirjoitti:
No kun se kirsikka on vain niin hyvvvää;)) Kyllähän niitä vuodessa kertyy sen verran että siman voi niihin laittaa:)
Kyl nyt taitaa alkaa lumet sulaa.On niin kaunis ilma ja pikkasen harmittaa kun ei ulos ehdi:((Mie kyl joutasin tännää ulos vaik hyppelehtii, mut ko tuot vettä ropisoo tääl suunnal :(
Vaik kastusha sitä kuitennii, jos vaik mulahtas :) - Pika-sima resepti!
Tarkennettu kirjoitti:
Parempi simaresepti: Otetaan ämpärillinen haaleata vettä siihen lisätään 1kg sokeria ja 1kg fariinisokeria sitten lisätään reilusti hiivaa ainakin 2 palaa.Rusinat voi syödä jo siinä vamistusvaiheessa niitä on turha sotkea siihen mukaan.On erittäin tärkeetä että annetaan siman käydä loppuun asti että kaikki aromit ja makuelämykset ehtii kypsyä
Ostat pullon kossua ja pudotat siihen pari rusinaa. Ravistat huolellisesti ja sima on valmista nautittavaksi.
- ingaliina
Pika-sima resepti! kirjoitti:
Ostat pullon kossua ja pudotat siihen pari rusinaa. Ravistat huolellisesti ja sima on valmista nautittavaksi.
Saatanhan mie vain nuinkin tehdä jos en ehdi oikiaa simaa tehdä;))
- ingaliina
pahapena kirjoitti:
Mie kyl joutasin tännää ulos vaik hyppelehtii, mut ko tuot vettä ropisoo tääl suunnal :(
Vaik kastusha sitä kuitennii, jos vaik mulahtas :)Mee sitten vasta hyppeleen kun vesi lämpiää:)Onhan se varmaan paljon kylmempää se jokivesi kuin taivaalta tuleva vesi:)Taitaa sorsat kuitenkin uiskennella jo joessasi:)
- :))
Tarkennettu kirjoitti:
Otetaan vain tulen tuomaan ovelles tuon sagollisen :))
En aikonut juoda :)) - :))
Otetaan vain tulen tuomaan ovelles tuon sagollisen :))
En aikonut juoda :))sangollisen kirjaimet ei pysy mukana :))
- ingaliina
sangollisen kirjaimet ei pysy mukana :))
Mä kävin jo tarkistamassa että jos vaikka oot etuajassa;)
Ei se haittaa vaikka kirjaimet väliin vaihtaisi paikkaakin.Tulee vähän värikkäämpiä viestejä:)Täällä sanotaan että sankollinen:)))
- ingaliina
Onhan se paljon parempaa kotisima kuin kaupasta ostettuna.Mä olen kyllä itse vielä tähän asti tehnyt sen.
No sanotaanko siellä päin että sima hapatetaan:) Kun täällä sima laitetaan käymään;)Tuossa ylempänä tuntui jotain huvittavan tuo käydä sana:)Kai hänellä sima jo kihahti päähän;))
No mä muistan että kerran minulla oli hempeän vihreä hame vappuna ja jotenkin tuntui että väärä valinta oli kun metri oli vielä luntakin;)- Panin siman suuhun;)
Kyllä se tuolla itä-rajalla oli kaikki yhtä panemista.
- Pannaanko palamaan.
- Pannaanko pakettiin.
- Pannaanko käymään (miestä väkevämpi).
- Panin simaa tulemaan, panin siman käymään.
- Pannaanko sauna lämpeämään.
Hullua kai olisi "asetin siman käymään".
- Laitoin.....
- Tekaisin....
- Tein..... - :))
Panin siman suuhun;) kirjoitti:
- Pannaanko palamaan.
- Pannaanko pakettiin.
- Laitoin.....
- Tekaisin....
- Tein.....Ei pelkästään itärajalla minä myös panen melkein kaiken :))
siis puhuessani. Panin siman suuhun;) kirjoitti:
- Pannaanko palamaan.
- Pannaanko pakettiin.
- Laitoin.....
- Tekaisin....
- Tein.....Minä panen aina saunan päälle.
- ingaliina
LaardiBee kirjoitti:
Minä panen aina saunan päälle.
No hyvä ,en olekkaan ainoa joka panee saunan päälle;D
- ;)
ingaliina kirjoitti:
No hyvä ,en olekkaan ainoa joka panee saunan päälle;D
Panin tuossa jo toiset kahveet suodattumaan.
- ingaliina
;) kirjoitti:
Panin tuossa jo toiset kahveet suodattumaan.
No niin miekin vähän suunnittelin panevani kahveen kiehumaan ja laitoin puseron housuihin kun ajattelin lähteä käväiseen ulkona:) Niin puseron helman panin, laitoin housuihin että olisi lämpimämpi;))
- pahapena
ingaliina kirjoitti:
No niin miekin vähän suunnittelin panevani kahveen kiehumaan ja laitoin puseron housuihin kun ajattelin lähteä käväiseen ulkona:) Niin puseron helman panin, laitoin housuihin että olisi lämpimämpi;))
Mie en pane, sillee vaa mukavast ain asettelen :))
- ingaliina
pahapena kirjoitti:
Mie en pane, sillee vaa mukavast ain asettelen :))
Sie sitten niin kuin sanot kun alat että "nyt aletaan asettelemaan";))Vähän hienommin esität asian;))Vai ollaankohan me samassa asiassa nyt;)))
- pahapena
ingaliina kirjoitti:
Sie sitten niin kuin sanot kun alat että "nyt aletaan asettelemaan";))Vähän hienommin esität asian;))Vai ollaankohan me samassa asiassa nyt;)))
Tiijä nuist asettelemisist, sitähä voip asetella kahvikupposii pöyvälle :) Voipha sitä nukkumaa männes kysästä vaik, jot saanks mie nyt varovast asettautuu siun vieree nukkumaa ;)) (jos nyt sattuu petkaverin löytämään)..:)
ingaliina kirjoitti:
Samassa asiassa voidaan siis käyttää eri termejä tarkoittamaan vivahde-eroja. Johan sananlaskukin sanoo että hyvin aseteltu on puoliksi pantu.
- ingaliina
pahapena kirjoitti:
Tiijä nuist asettelemisist, sitähä voip asetella kahvikupposii pöyvälle :) Voipha sitä nukkumaa männes kysästä vaik, jot saanks mie nyt varovast asettautuu siun vieree nukkumaa ;)) (jos nyt sattuu petkaverin löytämään)..:)
Joo..o kyllä mie tiijän mitä sie tarkoitat ja meinaat ,mutta et vaan kehtaa kertoa suoraan;))
Ei kait siinä vain nukkumaan aleta jos kerta viereenkin luvattu tulla;))) - annikoo..
Panin siman suuhun;) kirjoitti:
- Pannaanko palamaan.
- Pannaanko pakettiin.
- Laitoin.....
- Tekaisin....
- Tein.....Niinkuin se entinen puhelinmyyjä.....sanoi ..pannaan tulemaan.....ja sitten suljettuaan puhelimen .....tullaan panemaan...ja meni sitten sanoissaan sekaisin ......että semmoista
Kun simaan pistää kevytrusinoita, niin se on nopeammin valmista.
- ingaliina
Onkohan olemassa kevytrusinoita?Vai mitähän tarkoitit?
ingaliina kirjoitti:
Onkohan olemassa kevytrusinoita?Vai mitähän tarkoitit?
No eikös sima ole valmista, kun rusinat nousevat pintaan..... kevyet rusinat nousevat nopeammin.
- ingaliina
LaardiBee kirjoitti:
No eikös sima ole valmista, kun rusinat nousevat pintaan..... kevyet rusinat nousevat nopeammin.
No nyt mä hokasin vasta;)Sie osaat niin taitavasti kirjoittaa että en kyllä ensinnä tajunnut:)Tuli vain mieleen että onko kevytrusinoitakin myytävänä niin kuin muitakin kevyttuotteita:)Jos vaikka olisi vähemmän sokeria:)
ingaliina kirjoitti:
No nyt mä hokasin vasta;)Sie osaat niin taitavasti kirjoittaa että en kyllä ensinnä tajunnut:)Tuli vain mieleen että onko kevytrusinoitakin myytävänä niin kuin muitakin kevyttuotteita:)Jos vaikka olisi vähemmän sokeria:)
Ei siinä mitään taitavaa kirjoittamista tarvita, vaan putkiaivot, jotka menevät suoraan asiaan.
virkeä simasuu
sihisevä puteli varastonurkkauksessa
jo siitä rusinat sinkoiloo!- ingaliina
moikkis basa:)Niin mä suunnittelen jo Vappua kun huomasin että sekin on kohta
ja sima ainakin pitää "panna" käymään jo;))
kyllä se kohta sihisee pullossa ainakin;))- basaschka
höh...
jos se sihisee niin on suuri rähähdyksen vuara
sillon lentää sima poikineen! :-) - ingaliina
basaschka kirjoitti:
höh...
jos se sihisee niin on suuri rähähdyksen vuara
sillon lentää sima poikineen! :-)pitääkin korkkia vähän raoittaa ;)
Täällähän on virkkuna oltu;) ingaliina kirjoitti:
pitääkin korkkia vähän raoittaa ;)
Täällähän on virkkuna oltu;)suhautahan simasta henkeä kartanolle :-)
- :))
Huomenta vaan ingaliina :)
kottarainen heräsi jo :))- ingaliina
Huomenta,huomenta sinnekkin;))
Siellä taitaa ollakkin pirteä kottarainen;)No miekin heräsin puoli tuntia aikaa ja kahveelle tulin:))
- annikoo..
Kassajonossa huomasin isoja simapulloja kärryissä.....itse vasta havahduin ajatukseen että vappuhan on jo viikon päästä.... kyllä se talvi nyt ohi on......
- ingaliina
No niin se vappu on jo viikon päästä ja seuraava juhlapyhä taitaa olla äitienpäivä ja sen jälkeen helatorstai.Pitäisi ehtiä nauttimaan tästä keväästä ja alkukesästä.Minusta tämä on parasta aikaa:)
Tuli tuossa mieleen kun yksi turisti käy muutaman keran vuodessa tässä ja tervehtii kädestä,mutta hän aina sanoo että ei saa kynnyksen yli tervehtiä. Mitähän se tarkoittaa.En ole kyllä taikauskoinen,mutta kai se jotain huonoa merkitsee.
Liian aikaista vielä...ehkäpä tuossa keskiviikkona voisi laittaa simatsuut käymään, kerkee se sittenkin vielä...liian aikaiseen kun laittaa, niin kerkee muuttua etikaksi.;)
- ingaliina
No mä laitan ennemmin siman valmistumaan,kun en välttämättä ole itse kotona vappuna niin juokoon vaikka ennemmin toiset sen.Kun kuulemma kuitenkin välttämättä pitää olla omatekemää simaa:)
No onhan se parempaa kuin se kaupan valmis hiilihapokas juoma...oma pitää tehdä minunkin. Ja munkkeja tietenkin, vaikka teinkin jo satsin munkkeja alkuviikosta, mutta ne ei kauaa päässeet vanhenemaan.;)
- ingaliina
Satumainen.Nainen kirjoitti:
No onhan se parempaa kuin se kaupan valmis hiilihapokas juoma...oma pitää tehdä minunkin. Ja munkkeja tietenkin, vaikka teinkin jo satsin munkkeja alkuviikosta, mutta ne ei kauaa päässeet vanhenemaan.;)
Kyllä miekin teen vielä munkit,vaikka en itse niin välitä simasta ja munkeista,
Mutta tuohan ne mukavasti vapputunnelman:)
Tippaleivistäkään en kyllä niin välitä.Tietenkin serpeeniä ja ilmapalloja pitää olla:)
Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1482483
- 1801718
- 921588
- 691543
Kesä, kesä!
Veikkaan, ettet juuri nyt ikävöi minua, ehket enää koskaan? Näkemättömyys on laimentanut tunteet, ja katselet iloisena k6935- 80924
- 68871
- 59835
- 61808
Miksi sanotaan että Suomella on suuri armeija, tykistö jne.
Asioita tarkemmin seuranneet tietävät että tuolla Ukrainassa palaa kuukaudessa sen verran mitä Suomella on kokonaisuudes176800