Ääh, tuttu epätoivo iski, kun kävin perjantai-aamun punnituksessa. Neljään viikkoon ei ole lähtenyt grammaakaan! Osaako joku ruudun takana neuvoa mikä mättää?
Olen kohta nelikymppinen nainen, 180 cm ja tällä hetkellä 90 kg. Haluaisin painaa 73-75 kg. Olen aloittanut liikunnan kävelemällä päivittäin reippaasti kaksi tuntia. Olen myös alkanut tehdä ruuat itse, että näen mitä niihin tulee ja voin valita terveelliset vaihtoehdot.
Päivän aloitan maitokahvilla (rasvaton), täysjyvärealilla 17% juuston kanssa, hedelmällä ja luonnonjugurtilla, johon laitan esim. vehnäleseitä ja auringonkukansiemeniä sekä vähän makeutusta esim. mehukeitosta.
Töissä juon kahvit kevytmaidolla, syön välipalaa aamupalan tapaan, mutta esim. jogurtissa on sokeria, leivällä normaalirasvaista juustoa tms. Juon vettä. Syön myös kourallisen pähkinöitä.
Illalla syön lautasmallin mukaan, katson että tulee tarpeeksi proteiinia ja kasviksia mukaan. Juon rasvatonta maitoa.
Iltapalaksi syön täysjyväleivät ja hedelmän, joskus otan kaakaon rasvattoman maidon kanssa tai kuivattuja hedelmiä kourallisen makeannälkään.
Pidän erityisen hyvin huolta siitä, että syön yli puoli kiloa kasviksia ja tarpeeksi proteiinia.
Olen vuoden alusta laihtunut 10 kg, mikä on tietysti hyvä suunta, mutta nyt liikunnan aloitettuani (4 vko sitten) ei ole enää tapahtunut mitään, vaikka kulutus on kasvanut huomattavasti ja ruokamäärät pysyneet samoina.
Miten on mahdollista, etten laihdu?
19
604
Vastaukset
- Vanha Jojo
Oletko käyttänyt mittanauhaa? Jospa olet saanut hiukan lihaksia, mikä näkyy pienentyneissä ympärysmitoissa, mutta saattaa jopa hiukan nostaa painoa. Liikunnan aloittaminen usein myös kerää nestettä elimistöön, ja siksi vaa'alla ei ole näkynyt muutosta.
Syöt tosin aika vähän, oikeita aterioita on päivässä vain yksi. Kasvismääräkin vaikuttaa aika vähäiseltä. Voisit lisätä jugurtteihisi marjoja.
Muuten voit minusta jatkaa samaan tapaan, tulosta alkaa varmaan näkyä ennen pitkää. - rftghjk
Jätät juuston pois tai vaihdat sen esim.kalkkunaleikkeeseen.. voisit myös edes pieniä matkoja yrittää juosta vaikka sitten vaan alkuun pari lyhtypylvään väliä hitaasti hölkäten ja sitten taas kävelyä kunnes hengitys tasaantuu ja taas hölkkää jne. kuluttaa enemmän kaloreita..
- Kaventajatar
Juusto on meille kasvissyöjille aika tärkeä proteiinin ja kalsiumin lähde, siitä vaan ei saa saada liikaa eläinrasvaa, eli pitää syödä kevyttuotteita. Mutta osan juustosta korvaan kyllä savutofulla, jos syön muita maitotuotteita. Pitääpä kunnon kohottua vähän tosiaan ottaa mukaan juoksua pikkuhiljaa, hyvä vinkki.
Kiitos Vanha Jojo neuvoistasi. En ole käyttänyt mittanauhaa, mutta tuntuu, että kyljet ovat paljon hoikemman näköiset kuin ennen. Vatsassa, reisissä, käsivarsissa ja takapuolessa on vielä ylimääräistä.- veganism
Täyttä puppua.
Kalsiumia saa parsakaalista ja proteiinia saa ihan kaikesta, mutta suuria määriä saa esimerkiksi syömällä banaania ja papuja. Kasvissyöjän ei todellakaan kannattaisi juustoa syödä. - Heh !
veganism kirjoitti:
Täyttä puppua.
Kalsiumia saa parsakaalista ja proteiinia saa ihan kaikesta, mutta suuria määriä saa esimerkiksi syömällä banaania ja papuja. Kasvissyöjän ei todellakaan kannattaisi juustoa syödä.>
Aivan varmasti juusto on erinomainen kalsiumlähde - samoin kuin proteiinilähde. Kasvissyöjän on vaikea saada riittävää määrää kalsiumia ja proteiinia ruuastaan muuten, joten hänen tietysti kannattaa syödä juustoa. Miten minusta tuntuu, että olet nyt tuomassa omaa ideologiaasi juustoa vastaan ?
Varsinkin vaikkapa raejuusto on aivan erinomainen tuote.
>
Tällaiselle väitteelle ei taida perusteita löytyä.
- kotkotkoo
tuo mitä syöt on ehkä liian vähän ja siitä syystä aineenvaihdunta on alhainen. jos tahdot että paino laskee ja kroppa ottaa energiakseen ylimääräisen rasvasi niin vältä hiilihydraatteja mitä on paljon hedelmissä.
vaikuttaa että menet puoliteholla puoli päivää ja sitten syöt illasta enemmän.
kokeile proteiini jauhetta pitää myoskin nälän kurissa. kun tulee ikää paino ei laske helpolla mutta luulen vian olevan sinun ruokavaliossa.
lenkkeiletkö että hiki tulee ja hengästyt ? jos ett niin siinä voi olla syy. myöskin.
lykkyä tykö.- veganism
Hedelmät eivät lihota. Kaikki se muu, mitä syö päivän aikana lihottaa.
- Heh !
veganism kirjoitti:
Hedelmät eivät lihota. Kaikki se muu, mitä syö päivän aikana lihottaa.
Nautitut kalorit kertovat lihoamisen/laihtumisen. Niiden lähteellä ei ole sen kannalta väliä.
Hedelmät siis lihottavat, jos niitä syö paljon - tai jos niitä syö kaiken muun päälle, mutta ne ovat tietysti niin energiaköyhää ruokaa (keskimäärin), että hedelmiä saa syödä kilotolkulla, että niistä lihoaisi.
- Valelääketieteen tri
Jos syö paljon hedelmiä, niiden luontainen sokeri kyllä lihottaa. Eri asia jos käyttää osana ruokavaliota, mutta ei saa ahmia päättömästi. Siksi vähäsokeriset kasvikunnan tuotteet ovat parempi valinta.
- veganism
Itseasiassa ei lihota. Erääs ihmiset syövät yli 3000 kalorin edestä hedlemiä päivässä ja ovat hoikemmassa kunnossa kuin kukaan tällä palstalla oleva.
Hedelmät eivät siis lihota.
Kanattaa tutustua vähähilihydraattiseen ruokavalioon.
Osta vaikka Heikkilän kirja "Ravinto ja Terveys".
Minä ja vaimoni olemme olleet kaksi vuotta ko. ruokavaliolla hyvällä menestyksellä.- kokeiles näin
käveleminen ei kuluta kaloreita kovin paljoo joten et laihdu kävelemäällä. sun pitää alkaa juokemaan et tulee kunnon hiki tai sit meet salille crosstrainerilla koittamaan. Kuntopyörällä saa kans kunnon hien kun polkee isolla vastuksella. itse laihduin helposti 20 kg tolleen. Mun mielestä siis käveleminen on turhaa ja vie liian paljon aikaa suhteutettuna siihen laihtumiseen. Eli alappa hikoilee kunnolla niin laihdut varmasti. Puolen tunnin kuntopyörällä polkeminen laihduttaa enemmän kuin se kahden tunnin kävely, riippuu tietty ihmisestä. Itse vedin änään crosstrainerilla 20 misaa ja kuntopyörällä 20 minsaa niin hikoilin tosi paljon. ei tulisi mielenkään kävellä.
- Laihiksella2
Millaista työtä teet? Saattaa olla, että liikut edelleen liian vähän kuluttaaksesi tehokkaasti kaloreita, saat kävelylenkeistäsi vain kovan nälän. Kaikenkaikkiaan liikunnan vaikutus laihtumiseen on aika pieni, paitsi että näytät tietysti timmimmältä.´, kun läski korvautuu lihaksilla. lihas on kuitenkin painavampaa kuin höttöläski, joten kilot eivät karise kovinkaan nopeasti. Kevyttuotteita ei pidä syödä lainkaan! Ne eivät vie nälkää, ja niitä tulee syötyä normaalia enemmän juuri sen takia että ajatellaan helposti, että kevyttuotteet eivät lihota, joten niitä voi sitten käyttää suurempia määriä. Mahaa ei kannata täyttää myöskään kevyellä, mutta täyttävällä ruualla, tai juomalla suunnattomasti vettä, vaan paras keino on opetella syömään hieman pienempiä annoksia, esim. kauniisti lautaselle aseteltuna, tai vaikka hieman kalliimpaa ja laadukkaampaa ruokaa, ja nautiskella sen pienehkön annoksen ulkonäöstä ja mausta. Syötkö tarpeeksi kuituja ja proteiineja, ne tuovat kylläisyyden tunnetta ja pitävät nälkää pitkään? Itse olen huomannut hyväksi keinoksi syödä paljon lämpimiä ruokia, ne tuntuvat täyttävämmiltä kuin kylmät. Siis esim. aamupalavoileipä lämmitettynä, kylmän jogurtin sijaan vaikkapa lämmin mehukeitto jne. Kalkkunaa kehutaan kevyeksi, mutta tosiasiassa esim. porsaan paisti tai naudan suolaliha on hyvin vähärasvaaista. Sitä saattaa riittä pienempi annoskin, koska ruuassa on makua, näköä ja pureskelemista. Omenaa ei kannata syödä välipalaksi, koska se tuo hetken päästä kovan nälän tunteen! Tässä muutamia vinkkejä.
- tsemiä kovasti
Mittanauha ja peili/ vaatteiden sopivuus kertovat enemmän kuin pelkkä vaaka. Suosittelen myös ihan kehonkoostumusmittausta. Ja ajattele positiivisesti; et ole saanut takaisinkaan yhtään menetettyä kiloa. :) Ja tosiaan kun läski palaa ja lihakset kasvaa niin vaaka junnaa. AInakin minulla vaatekoko pieneni ja paino pysyi samana kun aloitin liikunnan.
- TAIVAS!!
Heikkilähän on hullu! Hyvät hykkyrät jos joku oiekasti sen oppeja uskoo!
- oppeliini1
Olet hyvällä alulla! Tosin tuo jatkuva koko paivan syominen kuulostaa hiukan liialliselta. Varsikin jos tyosi ei ole kovin fyysisesti rasittavaa.
Iltapalan voi hyvin jättää pois ja korvata kupillisella teetä ja/ tai yhdellä tuoreella hedelmällä.
Kuivatut hedelmät ovat varsinaisia energia/kaloria pakkauksia, ne ovat hyvä pitää hätävarastossa, ei jatkuvassa käytossä.
Kuuman aterian ( päivän pääaterianjälkeen on todellakin hyvä antaa vatsasi huilata 16 tuntia, siis loppu ilta ja yo) Vatsasikin tarvitsee aikaa rauhoittua!
Kavelyvauhtia voit titysti lisätä ajan mittaan, kunnon hien noustua iholla, saat myos punaiset posket ja aivoihisi happea.
Kerro meille kuinka edistyt, hyvää jatkoa :) ! - selitys
Syöt liikaa. Kannattaa laskea kalorit. Aina sanotaan, että syömällä laihtuu, mutta se ei pidä paikkaansa vaan syömättä laihtuu.
- Heh !
>
Veikkaan samaa. Jos ruokamääriään ei tarkkaile inhorealistisen tarkasti, ne saattavat hiipiä turhan suuriksi - varsinkin kun liikunta lisää ruokahalua.
- JeeJee12364
Vaihtelu!!
Vaihda liikuntaa eri aikaan ja eri lajiin (esim. illasta aamuun ja vaikka kotijumppaa tai pyöräilyä)
Vaihda ruokia erilaisiin, kokeile uusia
Syö hiilareita ja proteiineja eri aikoihin kuin yleensä
Vaihda syömisrytmiä (nyt syöt viisi kertaa päivässä, jos söisit vain 3?), syötkö aamupainoitteisesti, syökin iltapainotteisesti
Keho tottuu tiettyyn rutiiniin ja painon pudotus pysähtyy. Hätkäytä kehoa uusilla asioilla.
Tämän lisäksi, jos et jo nyt, niin aloita syömisen ylös kirjaaminen. Netistä löytyy useita paikkoja johon voit kirjata ylös ruuat ja liikunnat ja näet kulutuksen ja ravinnon saannin (esim. kiloklubi, eikä siellä tarvitse muuta tehdä kuin kirjata, jos ei tahdo)
Juo vettä.
Liikunnan aloitus kerryttää nestettä joka myös painaa. Ole liikkumatta muutama päivä ja neste häviää, käy sen jälkeen vaa'alla. Muutekin kannattaa pitää viikossa ainakin yksi lepopäivä liikunnasta.
Minusta kävelyssä ei ole mitään vikaa, jos se omalta lajilta tuntuu, mutta yritä ainakin joskus kokeilla muitakin lajeja. Itse näin vuorotyössä en voi mihinkään ryhmäliikuntaan osallistua, kuntosalit eivät ole minua varten ja pyöräilystä en tykkää. Niin kotijumppa ja kävely on ne mitä minä teen, niin on edes vähän vaihtelua.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomalainen tutkimus paljasti oudon asian vasemmistolaisista - he häpeävät itseään
Kyllä, asia on faktaa. Suomalainen tutkimus osoittaa, että vasemmistolaisina itseään pitävät kansalaiset häpeävät itseää1383829Sosialismia Tampereella: Virallinen ilmiantolinja avautuu kaupungissa
Nyt siis mennään mansessa ihan justiinsa samaan malliin kuin entisessä Neuvostoliitossa, jossa saattoi ilmiantaa naapuri3362964Tätä et nähnyt tv:ssä: Frederik paljastaa - Totuus "haisevasta jäynästä" pehtoorille Farmilla
Frederik veti ns. herneen nenään ja päätti kostaa pehtoorille. Mitäs mieltä olet Frederikin "aamutoimista"? Lue jutt81865Ellen Jokikunnas paljastaa kyynelehtien Ralph-pojasta: "Apua..."
Ellen Jokikunnaksen ja hänen puolisonsa Jari Raskin perheestä ja taloprojektista Italiassa kertova Unelmia Italiassa -sa51598Oho! Vappu Pimiä teki "röyhkeän" teon - Onko sopivaa paljastaa tämä MasterChef-sarjasta?
Vappu Pimiä on astunut MasterChef Suomi -keittiöön ja liittynyt ohjelman legendaariseen tuomaristoon Helena Puolakan ja41079- 71934
Kaste tulisi tehdä apostolisella tavalla Ap. t. 2:38 mukaan
Apostolit eivät kastaneet kolminaisuuden nimellä vaan Jeesuksen alkuperäisen käskyn mukaisesti: Ap. t. 2:38 Niin Pietar38864- 44774
- 65741
Kuhmossa rallit alkoi ennen aikojaan
Paettiin polliisia törkeästi? Se tuo rallikiima on näemmä saavuttanu paikalliset tommi mäkiset kiljupäissään auton rat22718