Olen ollut työelämässä n. 20 vuotta. Kertaakaan en ole törmännyt työpaikkakiusaamiseen, siis todelliseen sellaiseen, jossa olisi tieten tahtoen ihmistä piinattu. Sen sijaan olen törmännyt ihmisiin, joiden mielestä vaikkapa toimenkuvan muutos on työpaikkakiusaamista. Siitäkin huolimatta, vaikka siihen on hyvät perusteet. Jokainen ele ja liike on otettu pahantahdon eleenä, mikäli se tulee oletetulta kiusaajalta. En oikein ymmärrä tätä ilmiötä. Miksi kaikki pitää ottaa itseensä? Eikö voi ajatella, että asioille saattaa olla syy, joka ei välttämättä pyöri oman navan ympärillä?
Tuttavani on työterveyspsykologi. Hänen kokemuksensa mukaan seitsemässä tapauksessa kymmenestä kyse on lähinnä henkilöiden vaikeuksista omassa elämässään mikä ei liity millään tavalla työhön. Pahaa oloa vain kanavoidaan kaiken kattavalla kurjuudella ja itsensä uhriksi tuntemisella. Kolmesta jäljelle jäävästä kaksi on herkkiä ihmisiä, jotka ottavat kaiken kiusaamisena. Jopa kehuminen voi olla huono asia. Ehkä yksi tapaus kymmenestä on todellinen kiusaamistapaus, jos sekään.
Voisiko siis kyse olla ennemminkin tästä kuin siitä, että Suomessa on tuhansia työpaikkakiusattuja?
Ihmiset ovat erilaisia
40
353
Vastaukset
- -shadow-
"Ehkä yksi tapaus kymmenestä on todellinen kiusaamistapaus, jos sekään."
"...JOS SEKÄÄN..."
Oletko kiusaaja vai kiusaajan kaveri?
Ylimielinen suhtautumisesi vakavaan asiaan puistattaa minua.- ap
Jos sekään - oli tuttavani, työterveyspsykologin, kommentti. Hänen mukaansa näitä nk todellisia tapauksia on HÄNEN urallaan tullut eteen vähemmän kuin 10 % kaikista kiusaamistapauksista.
Oma mielikuvani on, että yksityisyrittäjien firmoissa kiusaaminen saattaa olla yleisempää. Ehkä firmalla menee huonosti ja pomon pinna kiristyy. Isoissa firmoissa, jollaisissa itse olen työskennellyt, asiat varmaan menevät eri lailla.
En todellakaan ole kiusaaja, enkä myöskään tosikko! - 2
Ei aloittaja ole ylimielinen. On kaikille hyväksi, että asiat tulkitaan oikein ja niistä puhutaan oikeilla nimillä.
Esimerkiksi itsensä kiusatuksi kokeva narsistinen mielensäpahoittaja voi hyötyä suuresti tiedostamalla tilanteensa ja hakeutumalla vaikkapa skeematerapiaan. Tilanne ei parane kantamalla kiusatun martyyrin viittaa vuosikausia tai yrittämällä löytää työpaikkaa, jossa kokee itsensä hyväksytyksi.
- työpaikkakiusaamista
Työpaikkakiusaamista on huonon ilmapiirin lietsominen yhtä ihmistä vastaan, poistutaan joukolla pois esim. ruokailutilasta, kun ko. henkilö tulee tilaan, solvataan, juorutaan pahaa henkilöstä, puututaan työntekemiseen, yleisesti ottaen negatiivinen kohtelu henkilöä kohtaan.
- upgrader
Miksei työpaikkakiusaamisaioihin saa suhtautua kriittisesti? Mainitsemistasi asioista vaikkapa joukkopako ruokailutilasta täyttää kiusaamiskriteerit, mutta entäs esim solvaaminen tai negatiivinen kohtelu? Mikä kenenkin mielestä on solvaamista tai negatiivista kohtelua?
Oma äitini on esimerkkitapaus. Hän on suunnattoman vainoharhainen. Lääkäri vain kiusaavat (eri diagnoosi kuin mitä äitini olisi halunnut), kassat piruilevat (tuotteesta puuttui hinta), naapurit näkevät vaivaa tekemisistä (tervehdys kaunis ilma tarkoittaa kylläpä olet laiska kun on rikkaruohoja pihalla) jne. Voin vain kuvitella millainen hän on ollut työelämässä.
Tämä ei tarkoita, etten uskoisi yhteenkään kiusaamistapaukseen. Toivoisin vain puolueetonta ajattelua ja kaikkien osapuolten mielipiteen huomioimista.
- tätä tämä
En minäkään ennenkuin päädyin kunnan terveydenhoitoalalle, jossa naisia n. 99% ja keski-ikä päälle 50.
Suorastaa ala-arvoista käytöstä hoitoalan ihmisiltä ja eritoten oh. jonka tehtävänkuva näyttää olevan selvitellä samanmielisten kuppikuntalaistensa kanssa henkilökunnan yksityisasioita, sairausasioita ja pohtia heidän mielenterveyttä. Haukkua alaisiaan sekä omalle porukan p***een nuolijoille että toisen osaston "rivimiehille".
Ja nämä *ers**nnuolijat kuuluvat hyvinä kuuntelijoina kiusaajan hyyssärinä kiusaajiksi.
Jotta sinut hyväksyttäisiin on sinun julkituotava oma elämä ruodittavaksi. - Logiikkaa
Aloittajan logiikalla ajateltuna:
Olen elänyt 44 vuotta ja en ole kertaakaan tömännyt raiskatuksi tulemiseen, siis todelliseen sellaiseen, jossa olisi tieten tahtoen ihmistä raiskattu. Sen sijaan olen törmännyt ihmisiin, joiden mielestä raikaus on kohteen oma vika. Siitäkin huolimatta, vaikka siihen on hyvät perusteet. Jokainen ele ja liike on otettu pahantahdon eleenä, mikäli se tulee raiskaajalta. En oikein ymmärrä tätä ilmiötä. Miksi kaikki pitää ottaa itseensä? Eikö voi ajatella, että asioille saattaa olla syy, joka ei välttämättä pyöri oman navan ympärillä?
Tuttavani on työterveyspsykologi. Hänen kokemuksensa mukaan seitsemässä tapauksessa kymmenestä kyse on lähinnä henkilöiden vaikeuksista omassa elämässään. Pahaa oloa vain kanavoidaan kaiken kattavalla kurjuudella ja itsensä uhriksi tuntemisella. Kolmesta jäljelle jäävästä kaksi on herkkiä ihmisiä, jotka ottavat kaiken raikaamisena. Jopa kehuminen voi olla huono asia. Ehkä yksi tapaus kymmenestä on todellinen raikaustapaus, jos sekään.
Voisiko siis kyse olla ennemminkin tästä kuin siitä, että Suomessa on tuhansia raiskattuja?- 23
Logiikka, jos haluat keskustella raiskauksesta, niin voisitko aloittaa siitä oman keskustelusäikeen? Selvyyden vuoksi olisi hyvä pysyä aloituksen mukaisessa aiheessa.
- Logiikkaa
23 kirjoitti:
Logiikka, jos haluat keskustella raiskauksesta, niin voisitko aloittaa siitä oman keskustelusäikeen? Selvyyden vuoksi olisi hyvä pysyä aloituksen mukaisessa aiheessa.
Käytän vain sananvapauttani, vaikka se ei ole kaikille mieleistä.
- 23
Logiikkaa kirjoitti:
Käytän vain sananvapauttani, vaikka se ei ole kaikille mieleistä.
Älä nyt pahoita mieltäsi. Totta kai saat sanoa. Asia vain pitäisi liittyä käytävään keskusteluun. Jos se ei liity, niin sitten pitäisi aloittaa uusi keskustelu.
- Logiikkaa
23 kirjoitti:
Älä nyt pahoita mieltäsi. Totta kai saat sanoa. Asia vain pitäisi liittyä käytävään keskusteluun. Jos se ei liity, niin sitten pitäisi aloittaa uusi keskustelu.
En pahoitanut mieltäni mutta sinä taisit, kun aloit ajamaan minua pois keskustelusta. Et taida hyväksyä erilaisia mielipiteitä.
- Pitää pohtia
Logiikkaa kirjoitti:
En pahoitanut mieltäni mutta sinä taisit, kun aloit ajamaan minua pois keskustelusta. Et taida hyväksyä erilaisia mielipiteitä.
Olisikohan raiskaaminen kuitenkin edes pikkuisen eri asia?
- Logistiselle
En ymmärrä sun pointtia. Selvennä.
- 22222222
23 kirjoitti:
Ai täällähän se vanha tuttuni taas sekaantuu lässytykseen, läs läs läs. Anna toistenkin puhua. Ei ole sun yksityispalsta. Joten turpa kiinni.
- Anders B Bräiviik
Työ- ym. psykologien ja psykiatrien osaaminen sietää kyseenalaistaa. Viittan tällä mm. Norjan joukkotuhoaseesta tehtyyn mielentilatutkimukseen.
- TIED................
Vainiin. että ihmiset on erilaisia, mutta työpaikalle ei kuulu; Huutaminen, haukkuminen, solvaaminen, selän takana jatkuva panettelu, joka päivä työnkuvan muuttuminen, esimiehen toivomus eläkkeelle ja samalla sanoo, kaikki tiedämme täällä että en ole normaali, TÄTÄ MINÄ OLEN KUULLUT, MUTTA EN KUULE ENÄÄN !
- Menisköhän läpi?
Ei kai me näistä välitetä, vanhoja tuttuja trolleja, jotka ovat muka keksineet nyt jotain uutta. Kauankohan tätä taas toistetaan?
- Pommi perseeseen
Kyllä me välitetään. POMOJEN LEMMIKIT SUKSIKOON v i t t u u n !!!
- lakaistaan lakaistaa
Jos et ole törmännyt, olet todennäköisesti itse se kiusaaja tai kuljet laput silmillä.
- vähättely on kiusaam
Status Quo:lle (Ihmise ovat erilaisia -keskustelun aloittajalle): *Kun tunnut olevan niin asiantuntija kisuaamisasioissa (huomaa, mitä kiusaamisella tarkoitaan), niin otapa kantaa seuraavaan yksittäistapaukseen. Onko mielestäsi kysymys kiusaamisesta. Jos ei ole, niin perustelepa:
TT A (ei ole pomon lemmikki) menee kysymään pomolta asiaa A, johon TT A saa ehdottoman kielteisen vastauksen (juuri näillä sanoilla: "Ei tule kuuloonkaan, eihän tuollaista voi toteuttaa). Varttitunti em. tapahtuman jälkeen TT B (on ehdottomasti pomon lemmikki, koska on palkittu palkankorotuksella yms.) käy kysymässä pomolta em. asiaa A, johon TT B saa myönteisen vastauksen ja kiitoksin, että on huomannut ottaa asian hoitaakseen.
Otetaan vielä huomioon, että edellä mainittuja vastaavanlaisia tapauksia on viimeisen 3 vuoden aikana sattunut useita, mutta en viitsi tässä ruveta kertomaan.- 32
Tästä voi päätellä vain, että TT A pitäisi opetella esittämään asiansa. Tässä TT B on osannut esittää asian niin paljon paremmin, että pomo on ymmätyänyt niiden hyödyn.
Toisaalta on vaikea uskoa, että TT A olisi sellainen ideakone, joka esittää vuosittain useita merkittäviä ideoita. Samoin on vaikea uskoa, että aina tulee 15 minuuttia myöhemmin TT B/C/D esittämään samaa ideaa. Edelleen on vaikea uskoa että pomo systemaattisesti haluaa epäonnistua työssään ja jättää hänen statustaan nostavat hyvät ideat käyttämättä. Vaikuttaa enemmän siltä, että TT A luulee liikoja itsestään ts. on narsistinen. Tai sitten koko juttu on trolli. - suksi v i t t u u b
32 kirjoitti:
Tästä voi päätellä vain, että TT A pitäisi opetella esittämään asiansa. Tässä TT B on osannut esittää asian niin paljon paremmin, että pomo on ymmätyänyt niiden hyödyn.
Toisaalta on vaikea uskoa, että TT A olisi sellainen ideakone, joka esittää vuosittain useita merkittäviä ideoita. Samoin on vaikea uskoa, että aina tulee 15 minuuttia myöhemmin TT B/C/D esittämään samaa ideaa. Edelleen on vaikea uskoa että pomo systemaattisesti haluaa epäonnistua työssään ja jättää hänen statustaan nostavat hyvät ideat käyttämättä. Vaikuttaa enemmän siltä, että TT A luulee liikoja itsestään ts. on narsistinen. Tai sitten koko juttu on trolli.Puhut (32) täyttä P a s k a a (älyätkö?). Mitä todennäköisimmin olet juuri tuo pomon lemmikki. TT A sattuu olemaan se ideakone, jota sinä et ymmärrä, koska äo:si on sen verran alhaisempi. Edellä kerrottu tilanne oli ennakolta sovittu, koska aikaisemmat tapaukset haluttiin todistaa ja toistaa ja näin todeta pomon mielipuolinen toiminta. Pomo ei ymmärrä, että hän epäonnistuu systemaattisesti. Vaikea uksoa, että sinä et usko. On todennäköistä, että et ole koskaan ollut vastaavanlaisessa tilanteessa. Tule ja kokeile, kun luulet olevasi niin yper.
- Lisää ymmärrystä
suksi v i t t u u b kirjoitti:
Puhut (32) täyttä P a s k a a (älyätkö?). Mitä todennäköisimmin olet juuri tuo pomon lemmikki. TT A sattuu olemaan se ideakone, jota sinä et ymmärrä, koska äo:si on sen verran alhaisempi. Edellä kerrottu tilanne oli ennakolta sovittu, koska aikaisemmat tapaukset haluttiin todistaa ja toistaa ja näin todeta pomon mielipuolinen toiminta. Pomo ei ymmärrä, että hän epäonnistuu systemaattisesti. Vaikea uksoa, että sinä et usko. On todennäköistä, että et ole koskaan ollut vastaavanlaisessa tilanteessa. Tule ja kokeile, kun luulet olevasi niin yper.
Olipa kehittävä kommentti. Ehkä kertoo jotain myös toiminnasta työpaikalla. Ensinnäkin pomo ei ole ajatustenlukija. Toiseksi saattaa olla, että ensimmäisellä kerralla tilanne työpaikalla on ollut sellainen, ettei ehdotusta voi toteuttaa. Toisella kertaa se taas onnistuu. Asiat eivät ole mustavalkoisia. Usein myöskään työntekijät eivät välttämättä tiedä kaikki yksityiskohtia, mitkä saattavat vaikuttaa ideoiden läpimenoon. Itse kannatan mahdollisimman avointa tiedotusta, mutta valitettavasti kaikilla työpaikoilla se ei vaan toimi.
- kyllä on.
Ai jaa kanavoidaan omaa ja itse on uhri! Niin, voi se tietysti olla niinkin, että koetaan uhriksi itsensä ja puretaan sitten se paha olo kiusaamiseen. Kun jos on vaikka niin, että kun on uutena ihmisenä talossa eikä suoraan sanoen tunne edes nimeltä kuin pari tyyppiä, niin sitten joku aivan tuntematon ja edes työtehtävien puolesta tutuksi tulematon rupeaa haukkumaan, niin minä en oikein teidä, jos minä koen itseni kiusatuksi niin minullako siinä on yksityiselämän vaikeuksia? Mitä, kun minun mielestäni sairasta käyttäytymistä osoittaa tuo tuntematon tyyppi joka äheltää sairasmielisyyksissään ympärillä! Miksei sitä toimiteta hoitoon? Siksi kai kun se kuuluu esimiehen kauan tuntemiin työpaikan ihmisiin, esimies ei tietenkään voi ruveta hänestä mitään sanomaan tai puuttua tilanteeseen! Että sillä lailla kipeitä hyysätään. Eli mitenkäs se olisikaan jos olisi saanut rauhassa kenenkään häiritsemättä hoitaa työnsä! Ja siis häirintä ei edes johtunut siitä että olisi tehty huonosti työ, vaan aivan täysin vailla mitään muuta tarkoitusta kuin saada ihminen pois talosta! Joo, tämä on tätä joululahja juttua.... Että saatiin oikein joululahjaksi työpaikka...... Ja esimies on .... Kohta mä kirjoitan niitten tyyppien nimet tähän eli esimies ja se vakiotyyppien porukka, sitä en kyllä tiedä, kuka oli tai keitä olivat ne muutamat riehujat.... Mutta tarkoituksensa saivat toteen! Luottamusmies ja työsuojeluvaltuutettu myös tähän ilmi ja julki!
- nämä ja nuo.
Suoranaisia piruja! Ja ainakin muutamalla näistä on aivan ilmiselvästi päihdeongelma - kyllä sen käytöksestä ja suunsoiton laadusta pystyy päättelemään, vaikkei olisikaan nähnyt arvon rouvia jossain terasilla kaljapäissään hillumassa! Juu, nämä ovat niitä jotka terassilla hilluvat ns. sivistyneesti tai jossain ruotsinlaivoilla. Eräitä sitten vertaavat ja ajavat puskabaareihin, vaikkei olisi siellä oltukaan saati näillä heidän terasseillaan istuskeltu - ojanpohjalle ajavat ja jopa vitseissään jo nyt liittävät ihmisen kaikenlaisiin rapajuoppoihin! Että sellaista! Eikös olekin oikein kivaa työporukkaa! SIKOJA! Hähähähäääääääääää, hehehehhehhehheheheheehhe,hahahhahahahahahahahahahhahaha! Ai mikä liikkuu edestakaisin.... akkojen hupailuissa. No, sanotaas, teidän puheenne repivät ihmisen riekaleiksi! Ja mitäs olette olevinanne! Voi herranpieksut sentään! TÄYSIÄ SIKOJA PASKASISSA LÄÄVISSÄNNE!
- keskiviikkoisin
Oletko sanonut tästä esimiehellesi? Jos et ole, niin mene juttelemaan. Voihan olla, ettei hän ole kiinnittänyt huomiota tilanteeseen. Voihan olla, että haukkuminen/sairasmielisyydet ovat jonkun mielestä jotain muuta esim vitsailua. Tällöin sanojallekin pitäisi kertoa, ettei ao. käytös ole mitenkään suotavaa.
- vai niin.
keskiviikkoisin kirjoitti:
Oletko sanonut tästä esimiehellesi? Jos et ole, niin mene juttelemaan. Voihan olla, ettei hän ole kiinnittänyt huomiota tilanteeseen. Voihan olla, että haukkuminen/sairasmielisyydet ovat jonkun mielestä jotain muuta esim vitsailua. Tällöin sanojallekin pitäisi kertoa, ettei ao. käytös ole mitenkään suotavaa.
Niin, kuulepa kun asioista kerrottiin esimiehelle useampaan kertaan, vaan tämä ei ota mitään kantaa! Asioista kerrottiin työsuojeluvaltuutetulle, tämä kuittasi asian "vuodatukseksi".
Esimiehen käytöksen toki ymmärtää, sillä nämä pelleilijät ja pilkkanansa pitävät tyypit, hehän ovat hänelle sidosryhminä tärkeämpiä kuin joku joka ilmeisesti on niin vähäpätöinen ja vaikka mitä tyyppi, että voi tuollaiseen pilkkaamiseen ryhtyä! Eli siksipä se esimies ei mitään teekään. Vaikka velvollisuus olisi!
Mitenkäs niissä työsuojelun oppaissa siitä kiusaamisesta esimerkkejä annetaankaan:
• henkilön ominaisuuksien, luonteenpiirteiden tai yksityiselämän mustamaalaus,
panettelu tai mielenterveyden kyseenalaistaminen
• työyhteisön ulkopuolelle jättäminen
• toistuva perusteeton puuttuminen työntekoon tai työtehtävien laadun tai
määrän perusteeton muuttaminen
• uhkailu
• fyysinen väkivalta
• epäasiallinen työnjohtovallan käyttö
• sovittujen työehtojen muuttaminen laittomin perustein
• nöyryyttävien käskyjen antaminen.
Kyllä tuolla työpaikalla näistä jotkut kohdat toteutuivat aivan siis kenenkään puuttumatta! Ja mitä minä olin siellä tehnyt, pystyykö joku sanomaan että minä käyttäydyin epäasiallisesti kun omasta mielestäni aamulla kun tulin ennen seitsemää, talossa ei montaakaan tyyppiä ollut, tämän jälkeen kun työhuoneeseen menin, niin suurin piirtein koko päivän siellä olin ja töitä tein, töistä ei tosiaankaan ollut pulaa, kun kahden tyypin työt sai tehdä! Minä en juoksennellut ympäri käytäviä toisia pilkkaamassa, arvostelemassa, haukkumassa, kertomassa kaiken maailman vähämielisiä vitsejä, joilla pyrittiin liittämään minut jonkun muun tekoihin, ja huom. niissä puheissa oli sellaisiakin piirteitä, että jos niistä nauhalle saisi tai jonkun todistamaan niin se olisi aivan varma poliisiasia!
Mutta ei se mitään, tuollaisia aivan ilmiselvästi häiriintyneitä ja jollakin tavalla mieleltään sairaita kyllä työpaikoilla hyysätään! Ihanko olivat vaan viatonta leikinlaskua vai! Nooo, olkoot nyt tyytyväisiä. Nauraa käkättävät ja räkättävät varmaan entistä pahemmin!
Ja se mitä tänne kirjoitan, vaikka käytän sanoja sika ym., no entäs sitten, ethän sinä tiedä kenestä on puhe, ja jos kerran minua saa kohdella noin, niin eipä tämä ole mitään verrattuna porukan omiin tekoihin, ethän sinä esim. tiedä kenestä on kyse! Vai tiedätkö? - outoaa
vai niin. kirjoitti:
Niin, kuulepa kun asioista kerrottiin esimiehelle useampaan kertaan, vaan tämä ei ota mitään kantaa! Asioista kerrottiin työsuojeluvaltuutetulle, tämä kuittasi asian "vuodatukseksi".
Esimiehen käytöksen toki ymmärtää, sillä nämä pelleilijät ja pilkkanansa pitävät tyypit, hehän ovat hänelle sidosryhminä tärkeämpiä kuin joku joka ilmeisesti on niin vähäpätöinen ja vaikka mitä tyyppi, että voi tuollaiseen pilkkaamiseen ryhtyä! Eli siksipä se esimies ei mitään teekään. Vaikka velvollisuus olisi!
Mitenkäs niissä työsuojelun oppaissa siitä kiusaamisesta esimerkkejä annetaankaan:
• uhkailu
• fyysinen väkivalta
Kyllä tuolla työpaikalla näistä jotkut kohdat toteutuivat aivan siis kenenkään puuttumatta! Ja mitä minä olin siellä tehnyt, pystyykö joku sanomaan että minä käyttäydyin epäasiallisesti kun omasta mielestäni aamulla kun tulin ennen seitsemää, talossa ei montaakaan tyyppiä ollut, tämän jälkeen kun työhuoneeseen menin, niin suurin piirtein koko päivän siellä olin ja töitä tein, töistä ei tosiaankaan ollut pulaa, kun kahden tyypin työt sai tehdä! Minä en juoksennellut ympäri käytäviä toisia pilkkaamassa, arvostelemassa, haukkumassa, kertomassa kaiken maailman vähämielisiä vitsejä, joilla pyrittiin liittämään minut jonkun muun tekoihin, ja huom. niissä puheissa oli sellaisiakin piirteitä, että jos niistä nauhalle saisi tai jonkun todistamaan niin se olisi aivan varma poliisiasia!
Mutta ei se mitään, tuollaisia aivan ilmiselvästi häiriintyneitä ja jollakin tavalla mieleltään sairaita kyllä työpaikoilla hyysätään! Ihanko olivat vaan viatonta leikinlaskua vai! Nooo, olkoot nyt tyytyväisiä. Nauraa käkättävät ja räkättävät varmaan entistä pahemmin!
Ja se mitä tänne kirjoitan, vaikka käytän sanoja sika ym., no entäs sitten, ethän sinä tiedä kenestä on puhe, ja jos kerran minua saa kohdella noin, niin eipä tämä ole mitään verrattuna porukan omiin tekoihin, ethän sinä esim. tiedä kenestä on kyse! Vai tiedätkö?Koko päivän olit huoneessasi ja silti tiedät mitä muut tekevät?
- heippa vaan.
outoaa kirjoitti:
Koko päivän olit huoneessasi ja silti tiedät mitä muut tekevät?
Ai, eikö se tullut ilmi, että nämä häiriköt pyörivät siinä oven takana herjojaan heittelemässä! Sitä vaan!
Niin, että sillai ja tällai.
Tulee siihen oven taakse möykkäämään ja sitten painelevat jo toisella käytävällä kun mennään katsomaan.
tai sitten se, että kyttäsivät koneelta kun pääsivät katsomaan mun työhön kuuluvia listoja ja hihkuivat niistä sitten siinä nurkan takana ja sitä rataa!
joo! Mutta mitäs tässä jollekin tyhmälle mitään selittelee. - T:kiusaajille ATJJMV
vai niin. kirjoitti:
• uhkailu
• fyysinen väkivalta
Ja se mitä tänne kirjoitan, vaikka käytän sanoja sika ym., no entäs sitten, ethän sinä tiedä kenestä on puhe, ja jos kerran minua saa kohdella noin, niin eipä tämä ole mitään verrattuna porukan omiin tekoihin, ethän sinä esim. tiedä kenestä on kyse! Vai tiedätkö?TYÖPAIKKAKIUSATTU
Työpaikkakiusaus vie elämän ilon ei jaksa enään mitään, jatkuva paha olo, ei ole aloitekykyä aloittaa mitään, ei jaksa nousta aamulla ylös, ei pysty nukkumaan, kun näkee painajaisia kiusaajista, itkee…on kuin elävältä murhattu, ei ole enään mitään…ei jaksa enään…ei ole enään mitään menetettävää…
Levitellään perättömiä, aiheettomia, keksittyjä juoruja, levitellään laittomasti työntekijöiden sairauslomatietoja, leimataan mielisairaaksi, mustamaalataan, nöyrytetään, nujerretaan, alistetaan, vähätellään, aliarvioidaan, mitätöidään, huudetaan, käskytetään, pompotellaan, suljetaan työyhteisöstä, ei kuunnella, ei keskustella, heittäydytään puhumattomaksi, jopa suljetaan peittäen käsillä korvat, pyöritellään sormia korvien ympärillä, kohdellaan epätasa-arvoisesti verrattuna muihin työkavereihin, ei informoida, ei oteta mukaan yhteisiin työn suunnittelupalavereihin, ei anneta työasioista tietoja, ei tiedoteta, ei muisteta kutsua yhteisiin työpalavereihin tai peruutetaan ne yht´äkkiä eikä peruutuksista ilmoiteta, käännetään kaikki työpuhelut pois ja viedään puhelimet pois, suljetaan pois työyhteisöstä, ei anneta töitä ja otetaan pois kaikki työtehtävät vähitellen. Pomojen kaverit saavat ensin valita vuosilomat, kiusatulle määrätään mitä jäljelle jää, siinä sitten valitset. Jos kiusaajat, esimiehet ja ylemmät esimiehet ovat kavereita “kuppikuntalaiset” keskenään niin suojelevat toisiaan. Kiusaajat ovat monesti entisiä koulukiusaajajia, jotka jatkavat kiusaamista samaan tapaan työpaikoillaan. Turha valittaa kiusaajista, varsinkin, jos kiusaaja on esimies ja, jos ylempi esimies vain puolustelee, jos on esimiehen tuttu, kavereita keskenään, jotka uhkailevat ja syyttelevät, jos uskallat viedä asiat eteenpäin työsuojelupiiriin niin… kiistävät kaiken ettei ole ollut mitään kiusaamista vaan ettei ko.asiat ole kiusaamista vaan ne ovat kaikki olleet työhön liittyviä määräyksiä. Kiusaaja-esimies pyytää kiusaaja-lähiesimiestä todistamaan kiusattua vastaan, puhumaan vastoin parempaa totuutta, koska ovat yhdessä sopineet kiusattu savustetaan ulos keinolla millä hyvänsä. Lähiesimies on käynyt sekoittamassa tehdyt työt ja sanoo ettei niitä ole tehty. Todistusainestona tehdyt työt viedään pois. Näin se vaan menee “korppi ei korpin silmää noki”. Teet niin tai näin, niin aina teet väärin päin, mikään ei kelpaa kiusaajille! Työsuojelu, esimiehet, työpaikkaterveydenhuolto ei voi tehdä mitään, työpaikkaohjaajat vähättelevät työpaikkakiusausta, ovat puolueellisia, välttelevät ja väistävät kokonaan asian, aletaan puhua aivan muuta, “kaikki halutaan lakaista maton alle” eikä käsitellä kiusaamista ollenkaan. Sanotaan ei nyt enään puhuta mitä on tapahtunut katsotaan vain tulevaisuuteen, unohdetaan ne menneet. Tukitaan kiusatun suu eikä anneta kertoa mitä on tapahtunut monen vuoden ajan. Tämä ei ole kuulemma työpaikkakiusaamista!?
Toivon vain, että työpaikkakiusaajat tunnistaisivat tästä itsensä, omaatuntoa alkais kolkuttaa viimeistään ainakin kuoleman lähestyessä haudan partaalla.
- Paistaa risukasaan!
Epäasiallinen käyttäytyminen loppuu, kun vaihdat työpaikkaa. Niin minä teen 1.8.2012 alkaen. Lataan kuitenkin akkujani tästä päivästä (16.5.) eteenpäin. Siihen minulla on oikeus, ja palkka juoksee joka kuukausi tililleni. Juuri nyt tuntuu sille, että elämä on elämisen arvoista.
- Kiusattu eläkkeelle
Vantaan kaupungilla ei ainakaan saa apua, jos kiusaajana on lähiesimies ja esimies, jolloin ei auta edes työpaikan nimetyt työsuojeluhenkilöt, esim. meidän työpaikassa esimies itse nimesi mieleisensä työpaikan työsuojeluhenkilön, työntekijöiltä ei kysytty mitään. Ei auta niin ikään vaaleilla valitut työsuojeluvaltuutetut tai lainmukainen työterveydenhuolto. Lisäksi ihmetystä herättää se, että Vantaan kaupungilla samaan ammattiosastoon JHL:n vieläpä samaan osastoon kuuluu niin työntekijät sekä lähiesimiehet ja esimiehet? Arvatkaa kuinka käy kun esimiehet ja työntekijät ovat samassa JHL:n ammattiosastossa? TIETÄKÄÄ TYÖNTEKIJÄT, että JHL:n ammattiliitto ei ole ainoastaan työntekijöiden liitto vaan sinne kuuluu myös esimiehet ja pomonne!!! Kielletään ottamasta yhteyttä ammattiliittoon ongelmatilanteissa ja kiusaamistapauksissa, sanotaan että nämä asiat hoidetaan työpaikalla, mutta mitä tehdä tässä tapauksessa, kun kiusaajina ovat esimiehet. Mitä tarkoittaa kolme 000? Vantaan kaupungilla se tarkoittaa kait…
Tarkoittaako se, että kielletään ettei kiusaamista ole tapahtunut ja kiusaamisongelmat lakaistaan maton alle eikä asioita selvitetä. Kiusaamistapaukset pyyhkäistään pois silmistä, jolloin kiusaajat sanovat vain ettei mitään kiusaamista ole ollut ja jatkavat kiusaamista! Näin kiusaamistapaukset hoidetaan Vantaalla.
Työsuojeluvaltuutetut vain sanovat: Vantaan kaupungissa monessa työpaikassa kiusataan, et ole ainoa! Vantaan kaupungissa työterveydenhuollossa työpaikkakiusattu joutuu sellaiseen rääkkiin ja painostuksen alaiseksi vielä monen vuoden kiusaamisen jälkeen. Vantaan kaupungin työpaikkaterveydenhuollossa ei saa puhua kiusaamisesta sen oikealla nimellä “kiusaaminen”. Yhteispalavereissa kiusaamisasiaa kierretään kuin “kissa kuumaa puuroa”. Eniten ihmetyttää kiusaajana olleiden esimiesten asema työterveyshuollossa työntekijän kuntokartoituksessa!? Työterveyshuollon järjestämässä yhteispalaverissa on mukana työntekijä, työsuojeluvaltuutettu, työterveyshoitaja, lääkäri, psykologi ja kiusaajana olleet esimiehet. Vantaa työterveyshuollossa ko. tilaisuudessa selvitetään kiusatun terveys, työkuntoa ja huom! jossa on mukana myös kiusaajana olleet lähiesimies ja alue-esimies, siis nämä kiusaajat ovat ratkaisemaan mitä kiusatulle pitäisi tehdä siirretäänkö toiseen tehtäviin, toiseen työpaikkaan, joutuuko kallonkutistajalle, työkuntoutukseen vai eläkkeelle, siis aivan hullunkurista, toistan, siis että itse kiusaajat ovat mukana päätöksenteossa ratkaisemassa, siis pohtimassa kiusatun henkilön terveyttä ja kuntoa kiusattuna olevana ja miten kiusaaminen on vaikuttanut työntekijän työkykyyn. Eikö tästä tilanteesta paista jo epäkohdat ja epäoikeudenmukaisuus sekä työpaikkakiusaajana olevien lähiesimies ja alue-esimiehen jääviys, kun kiusaajat ovat ratkaisemassa kiusatun kohtalosta, miten pääsisivät eroon heidän kiusauksen kohteena olevasta työntekijästä. Tarkoitushan heillä on ollut savustaa kiusaamalla työntekijä ulos!!!
Mikä tehdä, jos kiusattu ei saa apua mistään? Kiusattu on kulkenut tämän kaiken läpi. Kiusaamista ei haluta selvittää eikä kiusattua puolusteta Vantaan kaupungissa: Työpaikan työsuojeluhenkilö ei halua auttaa, on lähiesimiehen ja alue-esimiehen talutusnuorassa, koska oma asema voi heikentyä->työsuojeluvaltuutettu nostaa vain kädet pystyyn ja sanoo, ettet ole ainoa Vantaan kaupungissa jota kiusataan->ammattiosasto-> luottamusmiehet pallottelevat kenelle asia kuuluisi-> Vantaan kaupungilla työterveyshuolto, työterveydenhoitaja, lääkäri ei auta millään lailla tilanteessa, ovat kai työnantajan käskyläisiä! Seuraavaksi onko mentävä korkeammalle taholle, jos kiusaaminen ei lopu ja kiusaajat eivät lopeta kiusaamista vai mikä on viimeinen vaihtoehto!? Työsuojelupiiri-> Vantaan kaupungin henkilöstöpäällikkö-> kaupungin valtuusto->kaupunginhallitus-> kaupunginjohtaja-> eduskunta->oikeusasiamies->Eu-oikeus
Toivottavasti kiusaajien omatunto alkaisi kolkuttaa tämän luettua ainakin viimeistään haudan partaalla. Sitä ennen kiusaajat ja kiusaajille tukensa antaneet voivat lukea paljatuskirjasta kiusaamisensa. Kirjassa julkaistut tapaukset, jotka kiusaajat ja heidän tukijansa kyllä tunnistavat itsensä. - Melkein 32
Hyvä 32
Juurikin näin, sanoisi myös Hexa dor, aivan asian ytimeen. Ei KUKAAN pomo hylkää ehdotuksia, jos ne on hyviä ja perusteltuja. Jos joku heittää jonkun ihmeellisen idean, vaikka hyvänkin, eikä sitä osaa perustella eikä esitellä, niin vaikea siitä on yhtäkkiä vetästä pisteitä. Mutta kun homma on hyvin alustettu ja perusteltu, niin toki siihen syöttiin tarttuu.
Nuo, jotka luulevat olevansa kiusattuja, voivat hyvinkin olla kekseliästä porukkaa, mutta heillä taitaa olla niin kova itsensä esiin tuomisen tarve, että se työasia jää sivuun, he tuovat esiin vain itseään ja ylivertaisuuttaan, aivan kuin HCDVD, eli siinä jotenkin jää se itse asia varjoon ja sitten joku toinen esittää saman asian, tuoden esiin ne TÄRKEÄT faktat, miksi, miten ja milloin, niin pomo juuri sillä hetkellä nielaisee syötin. Heh, eikö totta.- jopas nyt
Juurikin näin. Itse olen törmännyt ainakin seuraaviin tapauksiin työelämässä:
- henkilöä kiusataan, koska hänet täysin perustellusti siirretään toisiin tehtäviin. Siirto ei liittynyt mitenkään ao. henkilöön vaan uusiin järjestelyihin osastolla
- kahvipöydässä erästä työntekijää häiritsivät kaksimieliset jutut. Jutut eivät mitenkään kohdistuneet häneen, eikä kukaan osallinen pitänyt niitä muuna kuin vitsinä. Tämä oli työpaikkakiusaamista, koska ko. hlö joutui juttuja kuuntelemaan.
- työntekijä oli sivulauseessa huomauttanut kerran hänellä olevan kylmä työpisteessään. Esimies oli unohtanut kiireessä koko jutun eikä siis reagoinut asiaan. Toinen työntekijä valitti samasta asiasta ja hänelle hankittiin uusi patteri. Ensimmäinen valittaja ei voinut sanoa uudelleen asiasta, vaan häntä kiusattiin, koskei saanut patteria ja toinen sai.
- työntekijä keksi mielestään hyvän idean ja kertoi sen esimiehelle. Hyvässä ideassa oli muutama ratkaisematon kohta ja näin ollen sitä ei voinut toteuttaa. Toinen henkilö oli miettinyt asiaa tarkemmin ja tarjosi myös ratkaisut ongelmakohtiin. Idea toteutettiin ja ensimmäistä ehdottaa kiusattiin, koska hänen esittämänään asia ei mennyt läpi - noo, noo.
jopas nyt kirjoitti:
Juurikin näin. Itse olen törmännyt ainakin seuraaviin tapauksiin työelämässä:
- henkilöä kiusataan, koska hänet täysin perustellusti siirretään toisiin tehtäviin. Siirto ei liittynyt mitenkään ao. henkilöön vaan uusiin järjestelyihin osastolla
- kahvipöydässä erästä työntekijää häiritsivät kaksimieliset jutut. Jutut eivät mitenkään kohdistuneet häneen, eikä kukaan osallinen pitänyt niitä muuna kuin vitsinä. Tämä oli työpaikkakiusaamista, koska ko. hlö joutui juttuja kuuntelemaan.
- työntekijä oli sivulauseessa huomauttanut kerran hänellä olevan kylmä työpisteessään. Esimies oli unohtanut kiireessä koko jutun eikä siis reagoinut asiaan. Toinen työntekijä valitti samasta asiasta ja hänelle hankittiin uusi patteri. Ensimmäinen valittaja ei voinut sanoa uudelleen asiasta, vaan häntä kiusattiin, koskei saanut patteria ja toinen sai.
- työntekijä keksi mielestään hyvän idean ja kertoi sen esimiehelle. Hyvässä ideassa oli muutama ratkaisematon kohta ja näin ollen sitä ei voinut toteuttaa. Toinen henkilö oli miettinyt asiaa tarkemmin ja tarjosi myös ratkaisut ongelmakohtiin. Idea toteutettiin ja ensimmäistä ehdottaa kiusattiin, koska hänen esittämänään asia ei mennyt läpiSe nyt on siitä kiinni, miten kiusaamiskokemukset työpaikalla käsitellään. Ne on joka tapauksessa käsiteltävä, jotta edes yritettäisiin saada porukka pysymään työhyvinvoivana! Niinkuin nyt tuo kaksimielisyydet ja rivoudet kahvipöydässä! No, mitäs sitten jos se joka niistä loukkaantuu, jättää tulematta kahville, mitäs sitte - syytetäänkö häntä sitten jostain.
Niin, ei sitä voi kuitata niinkään, että jotkut ovat sellaisia että "ottavat joka asiasta itseensä" - etenkään kun jos tekee kokeen ja kohtelee itse näitä muita samoin kuin he ovat toimineet, niin kyllä sitä alkaa ITSEENSÄ OTTAMISTA löytyä siltäkin puolelta!
Onko tässä sinun mielestäsi kiusaamista, omasta mielestäni on:
Eli otettiin osa-aikaeläkeläisen sijaiseksi, eli yksin yksi viikko ja sitten toinen viikko sen eläkeläisen kanssa. No, eläkeläinen tuputtaa koko ajan että kun olet yksin niin pyydä sitä ja sitä auttamaan, tämä kun oli aikaisemmin eläkeläistä auttanut ja auttoi edelleenkin jos vain tämä pyysi. No, kerran tätä kokeiltiin ja vastaus oli esimiehen vahvistamista pyytäen kun kerran yhdessä olivat sopineet: Ei, ennen kuin hätätilanteessa.
Eli sitten tehtiin yksin.
Ja sitten eläkeläinen on koko kuun poissa, niin ei apua ollut silloinkaan tarjolla, joten päivät venyivät 10 - 11-tuntisiksi. Ja yli normaalin meneviä tunteja ei ollut kukaan kieltänyt tekemästä. Kuukausipalkalla kuitenkin oltiin . Mutta sitten menee yksi joka ei niihin töihin edes osallistunut esimiehelle sanomaan että nyt menee liikaa maksuun (mikä on liikaa, se jäi kysymättä) ja esimies käskee olla pois pari päivää (esittäjä oli ehdottanut enemmänkin) ja sinä aikana kukaan ei kokoaikaisesti töitä tehnyt, joten lopulta takaisin tullessa oli taas enemmän kuin tarpeeksi töitä ja koko ajan tuli lisää!
Että tuossa nyt sitten minun kokemus oli että joku löi ikään kuin tyhjiin sen koko 10 - 11-tuntisten päivien tekemisen - ja hähähhhäääääääää nauru raikui käytävällä! Ja itse ei ollut ollut halukas auttamaan - "Ei ennen kuin hätätilassa!"
Sitten siinä oli koko ajan kaikkea muuta työpaikan huonoa käyttäytymistä - tultiin oven taakse riekkumaan, pidettiin siis täysin pellenä, työntekemistä verrattiin milloin mihinkin - siis pidettiin pilkkana - ja tuo yksi hätätilanteissa auttava oli sitten itse yksi niistä jotka venyttivät omia taukojaan ylipitkiksi ja siinä riekkuivat sitten suureen ääneen minun tekemisistäni! Että sillä lailla.
ja sitten toisaalta tämä: On ylittänyt rutkasti kaikki odotukset joita asetettiin kun taloon otettiin!
Eli siis jostakin päin tuli tuollaista kuuluviin - no, mitäs sitten kaikki ne pelleilyt! Mitäs ne olivat!
Ja sitten kun työsuhde päättyi kun kerran "ei ole tarvetta osaamiselle" ja toisaalta "kyllä se kohta jo lähtee" - siis nämä kommentit vielä, tulipa sitten selväksi tarkoitusperät, että oltiin ihan oikeasti häätämässä pois, vaikka oltiinkin ylitetty kaikki odotukset! Eli sitten kun työsuhde päättyi, niin sitten alettiin esittämään että olisi vielä jotain jota pitäisi niistä palkoista saada pois! Että oli vielä jotain joka oli vissiin mennyt liikaa maksuun! Ja kahden ihmisen työt sai tehdä!
Että tuollainen työpaikka! Viittiskö sanoa, mitä virkaa mun esimies siinä paikassa hoiti? Arvatkaa! Liittyy läheisesti työhyvinvointiin!
Täysin utopistinen odotus itsellä: Kun töihin otetaan, niin odotan että saan tehdä työni rauhassa ilman mitään asiattomia pelleilyitä, että annetaan työrauha. Että kerrotaan suoraan ja siististi ja rakentavalla tavalla jos on jotain korjattavaa tehtävien teossa. MUTTA SIIS TYÖRAUHA ON UTOPIAA! - voi pieksut.
noo, noo. kirjoitti:
Se nyt on siitä kiinni, miten kiusaamiskokemukset työpaikalla käsitellään. Ne on joka tapauksessa käsiteltävä, jotta edes yritettäisiin saada porukka pysymään työhyvinvoivana! Niinkuin nyt tuo kaksimielisyydet ja rivoudet kahvipöydässä! No, mitäs sitten jos se joka niistä loukkaantuu, jättää tulematta kahville, mitäs sitte - syytetäänkö häntä sitten jostain.
Niin, ei sitä voi kuitata niinkään, että jotkut ovat sellaisia että "ottavat joka asiasta itseensä" - etenkään kun jos tekee kokeen ja kohtelee itse näitä muita samoin kuin he ovat toimineet, niin kyllä sitä alkaa ITSEENSÄ OTTAMISTA löytyä siltäkin puolelta!
Eli otettiin osa-aikaeläkeläisen sijaiseksi, eli yksin yksi viikko ja sitten toinen viikko sen eläkeläisen kanssa. No, eläkeläinen tuputtaa koko ajan että kun olet yksin niin pyydä sitä ja sitä auttamaan, tämä kun oli aikaisemmin eläkeläistä auttanut ja auttoi edelleenkin jos vain tämä pyysi. No, kerran tätä kokeiltiin ja vastaus oli esimiehen vahvistamista pyytäen kun kerran yhdessä olivat sopineet: Ei, ennen kuin hätätilanteessa.
Ja sitten eläkeläinen on koko kuun poissa, niin ei apua ollut silloinkaan tarjolla, joten päivät venyivät 10 - 11-tuntisiksi. Ja yli normaalin meneviä tunteja ei ollut kukaan kieltänyt tekemästä. Kuukausipalkalla kuitenkin oltiin . Mutta sitten menee yksi joka ei niihin töihin edes osallistunut esimiehelle sanomaan että nyt menee liikaa maksuun (mikä on liikaa, se jäi kysymättä) ja esimies käskee olla pois pari päivää (esittäjä oli ehdottanut enemmänkin) ja sinä aikana kukaan ei kokoaikaisesti töitä tehnyt, joten lopulta takaisin tullessa oli taas enemmän kuin tarpeeksi töitä ja koko ajan tuli lisää!
Että tuossa nyt sitten minun kokemus oli että joku löi ikään kuin tyhjiin sen koko 10 - 11-tuntisten päivien tekemisen - ja hähähhhäääääääää nauru raikui käytävällä! Ja itse ei ollut ollut halukas auttamaan - "Ei ennen kuin hätätilassa!"
Sitten siinä oli koko ajan kaikkea muuta työpaikan huonoa käyttäytymistä - tultiin oven taakse riekkumaan, pidettiin siis täysin pellenä, työntekemistä verrattiin milloin mihinkin - siis pidettiin pilkkana - ja tuo yksi hätätilanteissa auttava oli sitten itse yksi niistä jotka venyttivät omia taukojaan ylipitkiksi ja siinä riekkuivat sitten suureen ääneen minun tekemisistäni! Että sillä lailla.
ja sitten toisaalta tämä: On ylittänyt rutkasti kaikki odotukset joita asetettiin kun taloon otettiin!
Eli siis jostakin päin tuli tuollaista kuuluviin - no, mitäs sitten kaikki ne pelleilyt! Mitäs ne olivat!
Ja sitten kun työsuhde päättyi kun kerran "ei ole tarvetta osaamiselle" ja toisaalta "kyllä se kohta jo lähtee" - siis nämä kommentit vielä, tulipa sitten selväksi tarkoitusperät, että oltiin ihan oikeasti häätämässä pois, vaikka oltiinkin ylitetty kaikki odotukset! Eli sitten kun työsuhde päättyi, niin sitten alettiin esittämään että olisi vielä jotain jota pitäisi niistä palkoista saada pois! Että oli vielä jotain joka oli vissiin mennyt liikaa maksuun! Ja kahden ihmisen työt sai tehdä!
Että tuollainen työpaikka! Viittiskö sanoa, mitä virkaa mun esimies siinä paikassa hoiti? Arvatkaa! Liittyy läheisesti työhyvinvointiin!
Täysin utopistinen odotus itsellä: Kun töihin otetaan, niin odotan että saan tehdä työni rauhassa ilman mitään asiattomia pelleilyitä, että annetaan työrauha. Että kerrotaan suoraan ja siististi ja rakentavalla tavalla jos on jotain korjattavaa tehtävien teossa. MUTTA SIIS TYÖRAUHA ON UTOPIAA!Niin, oliko joku ymmärtänyt ikään kuin konekirjoitustehtävänsä vähän liian laajasti - eli ei olisi tarvinnut itse asiassa muuta kuin viedä tunnin koneelle eikä suinkaan ruveta kyttäämään että mitä siellä oli tulossa!
Olkaa kuulkaa onnellisia niissä duuneissa, missä on automaattinen työajan valvonta! - hähähähhhehehhehhehe
voi pieksut. kirjoitti:
Niin, oliko joku ymmärtänyt ikään kuin konekirjoitustehtävänsä vähän liian laajasti - eli ei olisi tarvinnut itse asiassa muuta kuin viedä tunnin koneelle eikä suinkaan ruveta kyttäämään että mitä siellä oli tulossa!
Olkaa kuulkaa onnellisia niissä duuneissa, missä on automaattinen työajan valvonta!Viedä tunnit!
hehhehehehhehehehehhehehehehehehehehehehhähähähähääää.
Ja eiköhän tämä tästä työpaikasta jo riitä. Antaa niitten nauttia siellä!
Ylitettiin kaikki odotukset ja liikaa oli menossa maksuun kahden ihmisen töistä jotka yksin sai tehdä. Ja työsuhteessa sitä oltiin koko ajan puun ja kuoren välissä: Jos ei olisi tehnyt niin olisi haukuttu ettei muuta kuin lehtiä lukee, ja kun teki, niin sitten oli liikaa menossa maksuun ja piti ruveta häätämään pois, että kyllä se täältä kohta lähtee! Mitäs ne sinne oikein halus....
Saas nähdä tuleeko vielä joku että joo toi on menny liikaa.... Vieläkö jotakuta joka kaiken lisäksi taisi saada jo isompaa peruspalkkaakin kalvaa liikaa menossa olleet! Ja hätätilanne, toivottavasti nautit vielä monista hätätilanteista! HÄTÄTILANNE! - Kommunikoi
noo, noo. kirjoitti:
Se nyt on siitä kiinni, miten kiusaamiskokemukset työpaikalla käsitellään. Ne on joka tapauksessa käsiteltävä, jotta edes yritettäisiin saada porukka pysymään työhyvinvoivana! Niinkuin nyt tuo kaksimielisyydet ja rivoudet kahvipöydässä! No, mitäs sitten jos se joka niistä loukkaantuu, jättää tulematta kahville, mitäs sitte - syytetäänkö häntä sitten jostain.
Täysin utopistinen odotus itsellä: Kun töihin otetaan, niin odotan että saan tehdä työni rauhassa ilman mitään asiattomia pelleilyitä, että annetaan työrauha. Että kerrotaan suoraan ja siististi ja rakentavalla tavalla jos on jotain korjattavaa tehtävien teossa. MUTTA SIIS TYÖRAUHA ON UTOPIAA!Otitko asian esille esimiehesi kanssa? Kerroitko hänelle, että eläkeläisellä oli ollut apulainen? Kerroitko faktat eli miten kauan menee työhön x ja kun ajankäyttö lasketaan yhteen, työajaksi tulee 10 tuntia/pv? Useinhan esimiehellä ei ole selvää kuvaa ruohonjuuritason tekemisestä ja hän tarvitsee faktoja. Näiden avulla on helpompi tehdä päätöksiä eikä olla toisen käden tiedon varassa.
- tiesi...
Kommunikoi kirjoitti:
Otitko asian esille esimiehesi kanssa? Kerroitko hänelle, että eläkeläisellä oli ollut apulainen? Kerroitko faktat eli miten kauan menee työhön x ja kun ajankäyttö lasketaan yhteen, työajaksi tulee 10 tuntia/pv? Useinhan esimiehellä ei ole selvää kuvaa ruohonjuuritason tekemisestä ja hän tarvitsee faktoja. Näiden avulla on helpompi tehdä päätöksiä eikä olla toisen käden tiedon varassa.
Niin tuossahan se luki, että tuo joka oli häntä auttanut oli sopinut esimiehen kanssa että ei auta sitten minua kuin hätätilassa! Eli esimies kyllä tiesi, ja toisaalta tiesi tai ainakin olisi pitänyt tietää että päivät venyy yli normaalin kun työaikalistat menivät hänelle!
Eli hän kyllä tiesi! - ketähän varten.
Kommunikoi kirjoitti:
Otitko asian esille esimiehesi kanssa? Kerroitko hänelle, että eläkeläisellä oli ollut apulainen? Kerroitko faktat eli miten kauan menee työhön x ja kun ajankäyttö lasketaan yhteen, työajaksi tulee 10 tuntia/pv? Useinhan esimiehellä ei ole selvää kuvaa ruohonjuuritason tekemisestä ja hän tarvitsee faktoja. Näiden avulla on helpompi tehdä päätöksiä eikä olla toisen käden tiedon varassa.
Siksi toisekseen, se esimies oli jo melko työsuhteen alussa itse naureskekelemassa yhtenäkin perjantaina atk-tuen kanssa "vieläkö se on siellä" - kun olin yksin sillä viikolla! Joo, oli se, mutta yritti vaan välttää hätätilanteen, että siellä joku sai tehdä vaan omia töitään!
Toisen käden tiedon varassa!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Räppäri kuoli vankilassa
Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "944233Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä
Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella293213No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen
Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol452340- 351358
- 10949
- 136936
- 6894
Masan touhut etenee
Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa12832Naisten ja miesten tasoeroista
Oletteko huomanneet, että naisissa ylemmän tason naiset ovat sinkkuja, ja miehissä alemman tason incelit? Toimivat paris124786- 11770