Olen pian 18- vuotias nuori nainen. Oireitani on jatkunut jo jotain 2-3 kuukautta, mutta ne on pahentunut viime viikkoina. Luulin aluksi olevani raskaana, kunnes kuukautiset ilmestyi. Olen aina väsynyt, tuntuu että 12 tunnin yöunet ei riitä mihinkään.En syö oikein hyvin kun ei maistu ja heti kun syö niin alkaa oksettaa. Lisäksi maha turpoaa aina syönnin jälkeen sekä pää ja maha on kipeä koko ajan.Tuntuu että olen laihtunut myös hieman. Soitin lääkäriin ja sain lääkäriajan ensi perjantaiksi ja samaan aikaan tunnen pelkoa ja jännitystä sen suhteen. Entä jos tämä onkin jotain vakavaa? Tutkiskelin että tää voisi olla paksusuolen syöpää tai mahasyöpää.. tuntuu pahalta ajatella, kun oon näin nuorikin vielä. Koko elämä edessä. Oon käynyt elämässä monia vaikeita asioita ja kasvanut henkisesti liiankin nopeasti, että tuntuu ettei enään jaksaisi mitään näin suurta asiaa : / en tiedä mitään ajatella..
Toivon että joku voisi jakaa ajatuksiaan tai kertoa kokemuksia (jos on ollut samanlaisia oireita jne).
pelottaa herätä uuteen aamuun, ilman tietoa onko tämä vakavaa..
14
421
Vastaukset
- dont worry
Hyvä kun menet lääkäriin. Tuskin sulla syöpää mutta esim keliakia voisi olla mahdollinen tai kilpirauhasen toimintahäiriö..paksusuolen tulehdus..lääkäri otattaaa verikokeita ja tunnustelee vatsaasi ja kilpirauhasesi..
- sairas(ko)
onhan se syöpäkin mahdollinen.. Otettiin jo maksa ja munuaisarvot, virtsanäyte, verikokeita sekä puhalluskoe.. Toivottavasti kaikki selviäisi, kauheta elää epätietoisuudessa asian suhteen : ( lääkärikään ei osannut vielä sanoa mistä on kyse, mutta toivottavasti perjantaina kun menen lääkäriin asiasta saisi enemmän tietoa. Pelottaa kamalasti ja tiedän että ei pitäisi murehtia vielä kun mitään diagnoosia ei ole annettu, mutta helppo se on toisten sanoa kun itse ei koe mitään tälläistä. : (
- dgghgrg
Kirjota tänne kun saat tietää mikä on vaiva. :)
- sairas(ko)
dgghgrg kirjoitti:
Kirjota tänne kun saat tietää mikä on vaiva. :)
Jees, elikkä tänään kävin lääkärissä (kun olin 3 yötä putkeen nukkunu nii huonosti ja edelleen mahaa polttaa ja oireet jatkuu ) Oireet oli poissa hetken aikaa, luulin että olisi lääkkeillä mennyt ohi, mutta ei ! Tänään kävin lääkärissä ja määräsi ainoostaan buranaa 500 mg kipuun. Mutta miten se auttaa kun ei edes Pamol 1000 mg auta?? Että ketuttaa !
Noh helikoa ei löytynyt sekä maksa/munuaisarvot on kunnossa.. Nyt otettiin verikokeita lisää, muun muassa keliakiaa, raskautta sekä laktoosi-intorelanssia varten. Tiedän etten ole raskaana, mutta lääkäri pakotti minut silti testeihin.. Noh kävinpä sitten tekemässä. Laktoosi-intorelanssia mulla on todettu jo aikasemmin ja olen noudattanut jo vuosia laktoositonta ruokavaliota.
Perjantaina lääkäriin ja toivon että sieltä saisi jo vastauksia !
Eniten ärsyttää se, että lääkärit ei tunnu ottavan kipujani todesta, vaan luulee että kuvittelen kaiken. Noh nyt on menossa jo toista viikkoa kun en jaksa tehä mtn kipujen vuoksi. En käy muun muassa edes koulussa ja nukun melkee kaikki päivät ja tuntuu että oon silti väsynyt.
En tiedä mutta alan olemaan epätoivonen ja vihanen ton sairaanhuollon takia. Ettis pätevämpiä lääkäreitä prkl !
- E.huolestunut
Ymmärrän sinun huolesi todella hyvin!
Olen itse 21 nainen ja epämääräisiä oireitani on jatkunut jo puolisen vuotta. Väsyttää, huimaa, sydän tykyttää, lievää pahoinvointia esiintyy ajoittain ja pientä lämpöä on jatkuvasti. Samalla sekä ylä että ala-vatsa oireilevat erilaisilla kivuilla.
Lääkäreitä on tullut kierrettyä paljon, vaan eivät osaa ongelmieni syytä määrittää.
Itselleni on tehty iso liuta kokeita. Veriarvot, maksa-, haima- ja kilpirauhasarvot ovat normaalit. Myös puoli vuotta sitten tehty gastroskopia oli ok ja ultraäänitutkimus ei näyttänyt mitään normaalista poikkeavaa vatsan alueella.
Kun kipuni alkoivat 6kk sitten lääkärit eivät meinanneet edes kiinnittää huomiota vatsaoireisiin, vaadin edes perus verikokeita tehtäväksi ja ylläys oli suuri kun minulta löydettiin vakava anemia. Päivystykseen jouduin punasolusiirtoon ja alustavasti oli siellä isohko tutkimussuunnitelma varalleni rakennettu. Kun gastroskopia kuitenkin näytti viittauksia keliakiaan niin sain sitten sen diagnoosiksi eikä muuta juuri tehty.
Vaivani ovat kuitenkin jatkuneet, lisääkin on ilmestynyt ja nyt on ollut todella vaikeaa saada lääkärit kuuntelemaan ja määräämään jatkotutkimuksia. Sain useaan otteeseen kuulla että minulla on paniikkikohtaus ja että olen nuori ja perusteve nainen jolla oireet lähtevät lepäämällä! Miten vaikeaa voikaan olla ymmärtää että huono terveyteni haittaa oikeasti jokapäiväistä elämääni...
Tänään kävin vaihteeksi eri lääkärillä, uusia testejä on nyt määrätty ja huomenna aamusta pitäisi laboratorioon mennä. Lisäksi poskiontelot ja keuhkotkin kuvataan. Pelottaa itseänikin ihan suunnattomasti varsinkin kun vaivoja on vaan jatkunut ja jatkunut eikä voi jatkaa elämää normaalisti.
Voimia ja jaksamista sinulle! - sairas(ko)
Huh! Voin kuvitella kyllä miltä tuntuu kun tota jatkuu jotain puoli vuotta eikä tule selkoa mistä on kyse.. Ite oon huomannu sen että välillä on maha niin kipeä että ei pääse sängystä ylös ja väsyttää törkeesti.. Opiskelu tässä kärsii vaan eniten..Mutta niinhän se on, että terveys tulee ensin ja kaikki muut sen jälkeen.. En vaan tajua miksi pitää odottaa noin 2 viikkoa ennenkun pääsee lääkärin tarkastukseen..Kuulemma kyse ei ole mistään kiireellisestä, mutta nää kivut ei oo kovin mukavat. Toivon että olisi edes yksi päivä ilman kipuja ja särkyjä.
Syön lääkkeitä (muun muassa Litalgin, Caviscon, Omeprazol), välillä kivut ovat poissa kokonaan ja välillä kivut taas tulee tuskaisesti takaisin.. Viime yönäkin valvoin pyörien sängyssä jotain 4 tuntia ennenkun sain unen päästä kiinni. Lisäksi pääni särkee koko ajan, onko se normaalia? Että esim. jotenki kipu säteilisi päähän? Kun särkee aina vaan samasta kohtaa, keskeltä otsaa.
Olen itsekin ihmetellyt että miten ikä liittyy tähän.. Vaikka olis nuori niin kyllä kai sitä voi oireilla samalla lailla kun vanhempi porukka. Äitini jopa miettii laittaako mut yksityiselle lääkärille, mutta en vaan tiedä kannattaako se. Jos lääkärit ei löydä syytä tähän oireiluun, niin turhaa maksaa hirveitä summia että käy yksityisellä (varsinkaan kun ei ole mikään rikas perhe).- E.huolestunut
Joo ihan järkyttävää tämä oireilu ja hoidon (tai pikemminkin hoitamattomuuden) pitkittyminen. Olen itse Helsingistä ja ainakin omalla terv.asemalla saa odottaa kiireetöntä aikaa reilun kuukauden, 10min akuuttiajan saa samallekin päivälle mutta siinä on todella hankala koko oireiden kirjo nopesti selittää...
Tuo nuoret vs vanhat asettelu tympii itseäni pahasti. Usein oon huomannut että ikäiselleni ei lääkärille haluta antaa aikaa, ajattelevat että suurentelen oireitani turhaan.
Itse tosin pidän nimenomaan huolestuttavampana että juuri näin nuori henkilö omaa näin valtavan selittämättömien oireiden kirjon. Voisi kuitenkin olettaa että elimistön ollessa vielä iänsä puolesta vahva niin mahd. pian diagnosoitu (vakavakin) sairaus olisi ennusteeltaan parempi kuin yli 80-vuotiaden vastaava...
Nyt sain itse käytyä uudemman kerran labrassa ja tänään heti aamusta myös keuhkojen ja poskionteloiden röntgenissä (lääkäri ajatteli että kuume vois niistä johtua). Kuvien lausunnot pitäusi olla valmiina huomenna, mutta lääkärin soittoaika onkin vasta tokukuun viimeisellä viikolla!
Itse en kuitenkaan enää voi odotella, mitta on jo hyvin täynnä julkista sairaanhoitoa. Pyydän nyt kaikki labratulokseni ja lääkäreiden lausunnot viimeisen 6kk:n ajalta ja varaan itselle
aikaa yksityiseltä lääkäriltä mm. gastroenterologilta ainakin.
Oireista vielä sen verran että pelottavan tutuilta kuulostavat! Itselläni ei tosin ole koskaan ollut niin kovia kipuja että en olisi sängystä ylös päässyt - mutta yhdellä tutullani sitäkin enemmän juuri niitä. Kovat vatsakivut olivat minulla nuorempana, silllon siis loppuivat ilman että syytä löytyi.
Nykyään kivut ovat aaltomaisia, välillä niitä on ja välillä ei. Luonteeltaan pistäviä, viiltäviä ja polttavia (ylävatsassa). Pahoinvointia ja heikkoutta esiiintyy minullakin. Ja oireista joita et maininnut löytyy vielä imusolmukkeiden kipeytyminen suhteellisen usein ja vatsahappojen nousu ruokatorveen. Lisäksi kaulassa tuntuu ärsyttävää painetta ja palan tunnetta, myös kitarisat nyt 1vko:n ajan suurentuneet.
Sydänkin hakkaa hyvin voimakkaasti ja pulssi on nopeata n90/min. Heikotuskin voisi sydämmen häiriöllä selittyä mutta vaikka sydänfilmissä oli jtk pientä poikkeavuutta niin lääkäri ei lisätutkimuksia vielä määrännyt...
Että näin täälläpäin... - kielipoliisi 34567
E.huolestunut kirjoitti:
Joo ihan järkyttävää tämä oireilu ja hoidon (tai pikemminkin hoitamattomuuden) pitkittyminen. Olen itse Helsingistä ja ainakin omalla terv.asemalla saa odottaa kiireetöntä aikaa reilun kuukauden, 10min akuuttiajan saa samallekin päivälle mutta siinä on todella hankala koko oireiden kirjo nopesti selittää...
Tuo nuoret vs vanhat asettelu tympii itseäni pahasti. Usein oon huomannut että ikäiselleni ei lääkärille haluta antaa aikaa, ajattelevat että suurentelen oireitani turhaan.
Itse tosin pidän nimenomaan huolestuttavampana että juuri näin nuori henkilö omaa näin valtavan selittämättömien oireiden kirjon. Voisi kuitenkin olettaa että elimistön ollessa vielä iänsä puolesta vahva niin mahd. pian diagnosoitu (vakavakin) sairaus olisi ennusteeltaan parempi kuin yli 80-vuotiaden vastaava...
Nyt sain itse käytyä uudemman kerran labrassa ja tänään heti aamusta myös keuhkojen ja poskionteloiden röntgenissä (lääkäri ajatteli että kuume vois niistä johtua). Kuvien lausunnot pitäusi olla valmiina huomenna, mutta lääkärin soittoaika onkin vasta tokukuun viimeisellä viikolla!
Itse en kuitenkaan enää voi odotella, mitta on jo hyvin täynnä julkista sairaanhoitoa. Pyydän nyt kaikki labratulokseni ja lääkäreiden lausunnot viimeisen 6kk:n ajalta ja varaan itselle
Oireista vielä sen verran että pelottavan tutuilta kuulostavat! Itselläni ei tosin ole koskaan ollut niin kovia kipuja että en olisi sängystä ylös päässyt - mutta yhdellä tutullani sitäkin enemmän juuri niitä. Kovat vatsakivut olivat minulla nuorempana, silllon siis loppuivat ilman että syytä löytyi.
Nykyään kivut ovat aaltomaisia, välillä niitä on ja välillä ei. Luonteeltaan pistäviä, viiltäviä ja polttavia (ylävatsassa). Pahoinvointia ja heikkoutta esiiintyy minullakin. Ja oireista joita et maininnut löytyy vielä imusolmukkeiden kipeytyminen suhteellisen usein ja vatsahappojen nousu ruokatorveen. Lisäksi kaulassa tuntuu ärsyttävää painetta ja palan tunnetta, myös kitarisat nyt 1vko:n ajan suurentuneet.
Sydänkin hakkaa hyvin voimakkaasti ja pulssi on nopeata n90/min. Heikotuskin voisi sydämmen häiriöllä selittyä mutta vaikka sydänfilmissä oli jtk pientä poikkeavuutta niin lääkäri ei lisätutkimuksia vielä määrännyt...
Että näin täälläpäin...Enää*
- E.huolestunut
E.huolestunut kirjoitti:
Että näin täälläpäin...Moikka, miten olet jaksellut?
Päivittelen vähän omaa tilannetta vielä uusien koetulosten merkeissä. Keuhko- ja poskiontelokuvat olivat täysin puhtaat, mitään huomautettavaa ei löytynyt. Sydänfilmissä oli hoitajan mielestä vähän huomautettavaa, mutta lääkärin arvio oli "normaalin puitteissa".
Uusimmat verikokeet sen sijaan näyttivät vähän viitearvoista poikkeavia lukemia kolmessa kohdassa Krea, K ja Lymf a. Erot viitearvoihin olivat tosin hyvin pieniä mutta kun siis kuitenkin löytyivät niin nyt maanantaina suuntaan yksityiselle erikoislääkärille kaikkine testituloksine ja röntgen uä- lausuntoineni. Katsotaan mitä heillä on sanottavana.
Toivon sinulle voimia ja jaksamista huomiselle lääkärireisulle, olisi mukava jos kirjottaisin mitä lääkäri sinulle sanoo... - sairas(ko)
E.huolestunut kirjoitti:
Moikka, miten olet jaksellut?
Päivittelen vähän omaa tilannetta vielä uusien koetulosten merkeissä. Keuhko- ja poskiontelokuvat olivat täysin puhtaat, mitään huomautettavaa ei löytynyt. Sydänfilmissä oli hoitajan mielestä vähän huomautettavaa, mutta lääkärin arvio oli "normaalin puitteissa".
Uusimmat verikokeet sen sijaan näyttivät vähän viitearvoista poikkeavia lukemia kolmessa kohdassa Krea, K ja Lymf a. Erot viitearvoihin olivat tosin hyvin pieniä mutta kun siis kuitenkin löytyivät niin nyt maanantaina suuntaan yksityiselle erikoislääkärille kaikkine testituloksine ja röntgen uä- lausuntoineni. Katsotaan mitä heillä on sanottavana.
Toivon sinulle voimia ja jaksamista huomiselle lääkärireisulle, olisi mukava jos kirjottaisin mitä lääkäri sinulle sanoo...Moikka !
Tässähän tää, välillä kivut on poissa ja toisinaan tulee taas. Tänään oli kivuton päivä, onneksi ! Piti siis nauttia siitä kunnolla :)
Mutta joo, tänään oli se lääkäri aika. Siellä katottiin sitten kaikki labrakokeiden tulokset ja kaikki näytti olevan ok. Keliakiaa tuo sama lääkäri epäili mutta kokeen tulos oli negatiivinen. Nyt sitten lääkäri ei osannut kertoa mistä kivut johtuvat, vaan sain lähetteen Hyvinkään sairaalaan jatkotutkimuksia varten gastroenterologille. Siellä sitten olisi tarkoitus tehdä vatsalaukun tähystys sekä ultra uudelleen. Saa nähä koska aikaa saa, kun on kuulemma ruuhkaa siellä tällä hetkellä.
Ei siis auta kun kestää kipua, ottaa lääkkeitä ja odottaa. Ei tässä oikein muutakaan voi! Olisi kyllä kiva, jos siellä Hyvinkäällä tiedettäisiin jo mistä oikein on kyse, koska tulosten mukaan kaikki on kunnossa.
Nii ja toi lääkäri arveli että olis jtn raaka-aineita mitkä ärsyttäis mahan limakalvoa, että saattais siitäkin johtua. Nyt pitää välttää muun muassa kaikkea mikä ärsyttää esim. kahvia, rasvasia ruokia jne.
- viljaton.
Keliakia tai viljojen gluteiinille voi olla yliherkkä, vaikka se ei missään kokeissa näy.
Jätä viljat ja syö kasviksia.
Muista riittävä D-vitamiini.
Viljoille yliherkkä saattaa saada kaikenlaista oiretta, jota ei voi verikokeell taikka muullakaan todeta.
Itselleni ei sovi viljat, vaikka kaikki testit otettu.
Kokeile edes. Ei maksa mitään.
http://personal.inet.fi/koti/remeli/viljat.htm- sairas(ko)
Joo, oon kuullut tuosta samasta. Ihmettelenkin vain että voiko olla suolistokeliakiaa jos ei ole maha ripulilla? Muita oireita kyllä löytyy, maha kivut ja polttele ylävatsassa.
Olen syönyt normaalisti viljatuotteita ja olo on ok. En siis usko että tämä siitä johtuisi. - LauraAugusta
sairas(ko) kirjoitti:
Joo, oon kuullut tuosta samasta. Ihmettelenkin vain että voiko olla suolistokeliakiaa jos ei ole maha ripulilla? Muita oireita kyllä löytyy, maha kivut ja polttele ylävatsassa.
Olen syönyt normaalisti viljatuotteita ja olo on ok. En siis usko että tämä siitä johtuisi.Kivuttomat/vähäoireiset päivät ovat mahtavia!
Nuori nainen myöskin olen ja vatsakipuja ja kuumetta mulla myös pari kk.
Helsingissä gastrolle on 2kk jono, joten kannattaa miettiä jaksaako odotella niin kauan. Vai tekeekö saman kuin nimimerkillä E.huolestunut - eli ottaa printit kokeista ja menee yksityiselle.
Itselleni käynti gastrolla oli lopulta suuri pettymys kun ulkomaalainen lääkäri (vaikken mikään rasisti olekaan) ei osannut vastata kysymyksiini ja lopulta tokaisi "No miksi sinä mittaat sitä kuumetta? Miksi?" ku sitten vastasit että "koska haluan tarkkailla oireitani ja katsoa tulevatko tietyt kivut ja kuumeen nousu samoihin aikoihin" niin lääkäri vastasi "No älä mittaa sitä kuumetta niin ei ole ongelmaa". SIIS TÄH? Siinähän vasta oiva ratkasu kaikkii pulmiini.... - viljaton.
sairas(ko) kirjoitti:
Olen syönyt normaalisti viljatuotteita ja olo on ok. En siis usko että tämä siitä johtuisi.Voi olla suolsitokeliakia vaikka ei ripulia olekkaan.
Ilman viljoja täytyy olla 2kk ja sitten otat ´ne takaisin. Jos et mitään eroa huomaa missään, niin sinulle sopivat viljat.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Vasemmistohallitus palauttaa hintasääntelyn, esim. bensalitra vain 1e.
Tuleva vasemmistolaisista koostuva hallitus ottaa käyttöön vanhat hyvät keinot pitää hinnat kurissa. Tähän tarkoitukse964754Vasemmistolainen valehteli jälleen - Purra tai persut eivät luvanneet "euron bensaa"
Väite "euron bensasta" on ensisijaisesti poliittisten vastustajien käyttämä puhdas vale. Persut kyllä kampanjoivat näky1133912Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"
Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä2073800Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen
Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.1012205Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä
Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575771964Mitä on tullut
Entisen abcn rakennuksen tilalle se oli tyhjillään monta vuotta siellä oli jo nyt valot onko huoltoasema? 5:30.801336- 1321248
Palosta selvinnyt 18 vuotias munira tarvitsi tulkin kun puhui Iltalehdelle
Suomessa asuva 18 vuotias tarvii tulkin !!! Tää Suomea puhumaton on palossa kuolleen naisen veli ja asui perheen kanssa.1621226- 531095
En ymmärrä ateisteja!
Raamattu on aitoa historiaa, jotka ovat kirjoittaneet aikalaiset! Mitä änkyröitte turhaa???4771022