Läheisriippuvuus

Terve itsetunto

Jotenkin tulee sellainen olo, kun näitä juttuja lueskelee, että ne joiden mielestä suku kuuluu jokapäiväiseen elämään - ovat täysin läheisriippuvaisia.

Terveellä itsetunnolla varustettu ihminen ei elä sukunsa "kahleissa" , vaan elää omaa itsenäistä elämäänsä suvusta riippumattomana.

Itse en kestäisi tilannetta, jossa kaikki asiat olisivat sukulaisteni tiedossa ja käsiteltävänä.
Omat välini sukulaisiini ovat ihan ok, mutta he eivät todellakaan määrittele elämääni, enkä elä sukuni käsikirjoituksen mukaan.

12

350

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Valo

      Hyvä. Samaa mieltä! Mun mieheni on läheisriippuvainen ja se on niin himputin rasittavaa,

    • sukurakas

      Sukulaisten kanssa on hauskaa ja mukavaa, ja rakkaita ihmisiä tapaa mielellään usein. Se ei tarkoita että sukulaisten tarttis tietää kaikki yksityisasiat tai vaikuttaa päätöksiini mitenkään. Elän itsenäisesti ja nautin rakkaitten ihmisten seurasta niin usein kun itse haluan

    • nuuurse

      Vai että läheisriippuvainen, jos on joka päivä suvun kanssa tekemisissä? Olisi aika monella silloin tämä psykiatrian diagnoosi... Eiköhän läheisriippuvuuteen tarvita ihan hiukan jotain enemmän...

      • Ahdistava ajatuskin

        Sairauttahan tuo on, jos todellakin olet jokaikinen päivä sukusi kanssa tekemisissä.
        Riippuvuus tai mikä hyvänsä, mutta ei todellakaan normaalia.


    • nuuurse

      No tuskinpa se on niin mustavalkoista. Joku voi olla parhaita ystäviä serkkunsa kanssa ja nähdä siksi joka päivä? Onko siinä jotain sairasta? Se, että näkee sukuaan paljon (itse en kyllä lukeudu heihin), ei tarkoita, ettei päättäisi omista asioistaan itse, tai että jakaisi kaikki asiat heidän kanssaan.

    • Itsenäinen tyttö

      Tässä keskustelussa nähdäkseni on kyse suvusta laajemassa mittakaavassa, kuin yhdestä serkkutytöstä.

    • nuuurse

      Jaa, no mutta silti.. minusta voi silti olla joka päivä sukulaisten kanssa tekemisissä (vaikken itse kyllä ole) olemematta sairas.

    • Vankila

      Riipuuvuus ja alistuneisuus sukuun tuntuvat olevan varsi yleisiä tietyillä paikkakunnilla.
      Komppaan alkuperäistä kirjoittajaa, että se on todellakin sairasta.
      Jokaisella on ja pitäisi olla oma henkilökohtainen elämänsä, jonka hän itse määrittelee - EI suku eikä perhe.

    • ..............

      kaikista kauheimpia sukulaisia on jotka syyttelee vielä vanhana jostain lapsuudessa sattuneista nahinoista, ja ihan tosissaan, ei viis vuotias ole vielä sellainen, joka osais olla vaikka leikissä niin ettei jotain sattus..minusta se on jotain taantumaa lapsen tasolle..aina lapsena tehtiin kolttosia välillä ja naurettiin sille jos vaikka jotain kaatumisiakin sattu eli lapsi on lapsi ja aikuisena ei voi kaivaa sellaisia juttuja enää esiin, jos normaali..

    • Valintakysymys

      Jokaisen aikuisen tulisi ymmärtää olevansa itsenäinen ihminen, joka ei ole sen enempää perheestään kuin suvustaankaan riippuvainen.

      Kerran se vain kirpaisee, kun ottaa omaa tilaa, eikä elä muiden vaatimusten mukaan.

      Suku voi olla hyvä tukiverkosto tai sitten se pahin painajainen.

      • Oma elämä

        Pitää paikkansa 100 %:sti!


    • Ajattele !

      "Suku voi olla hyvä tukiverkosto tai sitten se pahin painajainen. "

      Juuri näin se on!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      114
      8634
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2605
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      127
      2332
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      1976
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1724
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      12
      1534
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1477
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1419
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1292
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      13
      1203
    Aihe