Mysymys Austin/Morris ministä

Austin mini mies

Hei
Mulla on museoauto Austin Mini vm 1967. Siinä on se mini erikoinen
Hydrolastic jousitus. Nyt vuosien saatossa neste on vähentynyt jousituksesta
ja kysynkin:

Mikä on sen nesteen koostumus jota järjestelmään laitetaan?

Pumppu jolla nestettä järjestelmään laitetaan on saatavilla.

Kiitos tiedoista

7 kommenttia

Äänestä

Vastaukset

  • Alkuperäistyyppistä nestettä ei ole enää saatavilla. Jarruneste DOT 4 toimii loistavasti. Täyttö onnistuu, kun rakentaa sopivat välikappaleet ja letkut. Auton jarrujärjestelmän kautta nesteen saa pumpattua jousitusjärjestelmään paineen alaiseksi.
    Kannattaa kuitenkin korjata vuotava kohta.

  • Myös sininen ATE neste käy

    • Kaksi edellistä vastausta on täysin vääriä....EI missään tapauksessa jarrunestettä !!!!!!!!!!!!!! Nesteen koostumus on lähes pelkästään alkoholia !
      Paineenlisäykseen voi laittaa pelkkää Sinolia tai Aerolia. Jos koko nestetilavuuus korvataan uudella liemellä se olisi seuraava:
      50 % Sinolia
      50 % glykolipakkasneste/vesiseos jonka pakkaskestävyys n 38 Celsius astetta.


  • Varmasti toimiva seos tuokin, ei siinä mitään. Ihmettelen vin miksi mielestäsi jarruneste ei toimi ?
    Se on tunnetusti useita vuosia käyttökelpoista, ei aiheuta korroosiota putkistolle ja venttiileille kuin vasta todella vesipitoisena, on turvallinen useimmille kumilaaduille. Itse täytin Austin 1300:n jousitusjärjestelmän -80 luvulla jarrunesteellä, toimi täysin moitteettomasti.

    Jouduin tekemään putkiliitoksen putken väliin ja täyttämään järjestelmän kun pakoputkea rälläköidessä laikka nappasi kiinni, rälläkkä tempaisi käsissä ja leikkasi nesteputken poikki.
    Vähän aikaa hämminki oli melkoinen, kun rälläkkä huutaa ja nestesuihku tulee paineella vasten naamaa.
    Silloin sain Minien kanssa pelanneelta pajamieheltä neuvon jarrunesteen käytöstä. Voihan toki olla että minua on kusetettu, taas kerran...

  • Aitoa Hydrolastic nestettä saa Brittiosasta, pulju sijaitsee Kotkassa. Netistäkin saa tilailtua: www.brittiosa.com

  • alku peräinen neste sisälsi ohjekirjankin mukaan vettä 50%alkoholia50% ja hieman seassa korroosionestoainetta.
    suosittelen aitoa ainetta brittiosasta,muutaki voi kokeilla javarmaan toimiikin mutta miksi kokeilla kunainetta saa...

  • Heh,täällähän nyt mitään kunnollista tai oikeanmoista pikkasenkaan tyyriimpää osaa tai kemikaalia tilata tai osteta vaan koitetaan koppuloida ja viritellä omia ratkaisuja vaikka nykyään tietoa saa,löytyy ja osia saa kun maailma on avoin.

    Valkosivurenkaat tehdään yhä maalaamalla tai irtovalkosivuin jolloin oli todella näyttävää
    omin käsin laatua jossain Buickin tai Cadillacin alla ja MR kilvet keulalla.
    Kromihommat tehdään yhä harrastepiirissä monesti kilikalilla tai yhtäkkiä kromauksen kustannuksia karttaen ollaankin niin "custom"miehiä että maalataan kiilto-osat kun ei rahkeet riittäneet tehdä kuten kuuluukin ...
    Jopa museotarkistettuja(?) 2 ja 4 pyöräisiä tehdään näin ja surutta oikaistaan mistä aita matalin,lopputuloksia näemme myyntipalstoilla ja ne monesti ole sinnepäinkään museoajoneuvon statuksen ansainneita.

Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.