Pekkaspäivät?

ei pekka itse

Mitä ne on?

Mistä annetaan?

Voiko joku kertoa?

3

2929

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Palkkiksen täti

      Työehtosopimuksesta löytyvät alasi pekkaspäivien ansainta ja niiden käyttö. Ne ovat ylimääräisiä vapaapäiviä, joita kertyy tiettyjen ansaintasääntöjen mukaan. Voit hakea netistäkin alasi työehtosopimuksen, jos sitä ei työpaikaltasi löydy (pitäisi olla esillä).

      • Mieihte

        varmaan niin joka kuukaudesta jossa olet ollut töissä jonkun tietyn määrän päiviä tai yli, saat ylim. vapaapäivän eli joka kuukaudesta tienaat yhden vapaapäivän ja saat ehdottaa sen vapaapäivän pitämisajankohdan työnjohtajallesi, joka joko hylkää tai puoltaa sen... selitinköhän liian monimutkasesti =)


      • Pee
        Mieihte kirjoitti:

        varmaan niin joka kuukaudesta jossa olet ollut töissä jonkun tietyn määrän päiviä tai yli, saat ylim. vapaapäivän eli joka kuukaudesta tienaat yhden vapaapäivän ja saat ehdottaa sen vapaapäivän pitämisajankohdan työnjohtajallesi, joka joko hylkää tai puoltaa sen... selitinköhän liian monimutkasesti =)

        "Pekkaset" eli työajanlyhennysvapaat 12,5 päivää kalenterivuodessa saadaan, kun säännöllinen työaika on 8 tuntia päivässä ja 40 tuntia viikossa. Työajanlyhennysvapailla tasataan työaika työehtosopimuksessa mainittuun keskimäärään kalenterivuodessa (metalliteollisuudessa keskimääräinen viikkotyöaika on kalenterivuodessa n. 36,6 tuntia). Lisäksi kaikille säännöllisen työajan tunneille maksetaan työajan tasaamislisä jonka vaikutus on n.6-7 % tunnille lisää. Kaikki ne, jotka tekevät 37,5 tuntista viikkoa eivät kuulu työajantasaamisen piiriin!

        Työnantaja saattaa myös omilla kikkailuillaan välttää tämän ansiokompensaation maksamisen, joten kannattaa ottaa selvää asioista, jotta saat kaiken sen mikä sinulle kuuluu. Vapaat on tarkoitettu ensisijaisesti pidettäväksi vajaatyöllisyystilanteissa, jolloin voidaan välttää mahdolliset lomauttamiset. Joku saattaa pitää pekkaspäivän esim. jos maanantaina on hieman heikko olo :-) Erilaisia käytäntöjä on sovellettu yrityksestä riippuen, yleensä tällaisia asioita kannattaa kysyä oman työpaikan luottamusmieheltä ja jos tällaista ei vielä ole, niin kannattaa ihmeessä valita sellainen.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka tai ketkä tappo eilen?

      Kenet ja miksi?
      Varkaus
      37
      1802
    2. Arvostele kaivattusi

      ulkonäköä, asteikolla 1-10. Perustelut myös 🧢
      Ikävä
      50
      818
    3. Mitä teet mies?

      Oletko jonkun naisen kanssa? 😞
      Ikävä
      69
      776
    4. Miksi sitä miestä tuijotetaan joka paikassa

      Onko maine jonkinlainen?
      Ikävä
      108
      740
    5. Kuka varasti Sisun rahat

      Kun lukee Sisun pöytäkirjaa, niin kuka on se, joka on varastanut Sisun rahat?!
      Sysmä
      7
      651
    6. Miten sulla on niin kaunis

      Ääni. Sellainen rauhoittavan vangitseva, jolloin aika kuin hidastuu. Ihmettelen sua vielä aika paljon. Lähes joka aamu t
      Ikävä
      33
      629
    7. Ajattelen sinua

      vain. Ihoasi vasten ihoani, huuliasi huulillani, sormiasi vartalollani... Olen katkera elämälle siitä että se antoi sinu
      Ikävä
      27
      580
    8. Taas on Festarit ohi ja saatu toisten muijia kylläseksi asti

      2 päivää täyttä jytinää ja rytkettä kyllä kelpaa vielä Kaupunkin tukemana.
      Parkano
      15
      559
    9. Olen työtön ilman työnhakuvelvoitetta

      Saan 600e/kk. En voi tehdä töitä. En osaa laittaa ruokaa. En pysty kävelemään tai olemaan jalkeilla tuntia pidempään.
      Ikävä
      141
      471
    10. Mikä sai sinut ajattelemaan mies...

      Ettet riittäisi minulle?😔
      Ikävä
      51
      453
    Aihe