Narsisti-isä tuhoaa elämäni

SOS112

Alan olla jo aivan lopussa, ja siksi kirjoitan tästä. Tilanteeni on siis tämä: Vanhemmilla on jo avioerohakemus jätetty, ja isä on hankkinut uuden asunnon toisesta kaupungista. Silti se käy meillä lähes päivittäin syömässä jääkaapin tyhjäksi, sotkemassa talon, ja terrorisoimassa meidän muiden elämää. Kun isä on kotona, mitään ei saisi tehdä. Jos edes käväisen koneella, saan kuulla hirveää solvaamista ja jankutusta elämän hankkimisesta. Jos otan jääkaapista edes lasin maitoa, saatikka mitään ruokaa, niin isäni aloittaa ensin saarnaansa minun ns. paino-ongelmistani, minkä jälkeen hän syö ottamani ruoan itse.(Se on itse n. 30 ylipainoinen) Isä ei myöskään puhuttele ketään meistä ikinä nimeltä, vaan meillä kaikilla on hänen keksimänsä loukkaavat lempinimet. (mä olen juntti, pikkuveli peikko, ja äiti lepakko) Välillä hän jopa suuttuu, jos me muut emme käytä näitä nimityksiä toisistamme.
Isä käyttää meihin kaikkiin niin henkistä kuin fyysistäkin väkivaltaa, ja hokee mulle ja veljelle miten äiti on sairas ihminen, ja miten eron jälkeen se ottaa meidät mukaansa, eikä meidän "tarvitse ikinä enää nähdä sitä hullua(äitiä)". Se on myös huijannut ja varastanut meiltä kaikilta rahaa, mun 10-vuotiaalta veljeltäkin usean kymmenen euron edestä.
Oon vuosien ajan haaveillu kostosta, mutta äidin vuoksi oon yrittäny jaksaa. Se on ollut vuosia kovilla, kun on joutunut maksamaan viimesen 1,5 vuoden aikana ihan kaiken, isän tuhlatessa joka sentin itseensä. Äiti ei halua kaikkien meidän ongelmien kantautuvan varsinkaan sen oman sairaan äidin korviin, joka luulee meidän elävän jossain onnellisessa perheidyllissä. Tämän takia mäkään en ole ikinä puhunut ongelmistani kenellekään. Kavereille olen kertonut vain todella suuresti laimennettuja versioita, joissa mun isä vaikuttaa vain vähän tiukkapipolta. En yhtään tiedä, jaksanko siihen asti jos/kun se mulkku jättää meidät rauhaan.

5

350

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tsemppiä toivotellen

On valtavan hyvä juttu, että kirjoitit tänne. Vaikka et saisi monia vastauksia, olet kuitenkin nyt varmaan ensimmäisiä kertoja uskaltanut kirjoittaa elämäntilanteestasi. Kirjoittaminen auttaa selkeyttämään omia ajatuksia ja kirjoittamisen jälkeen voi saada oivalluksia omaan elämäänsä.

Ymmärsinkö oikein, että olet itse jo ehkä teini-iässä? Silloin isäsi ei voi ottaa sinua mukaasi erotilanteessa. Jo 12-vuotias voi itse sanoa kumman vanhemman luona haluaa asua. Veljesikin voi varmasti esim. perheneuvolan kautta saada oman äänensä kuuluville.

Varmaa on, että narsistisia piirteitä omaava isä tulee yrittämään kaikkensa, jotta kääntyisit veljesi kanssa äitiäsi vastaan. Hän voi yrittää lahjoa sinua, kohdella sinua rakastavan isän lailla ja erityisesti puhua pahaa äidistäsi.

Toivon sydämestäni, että löydät avun tilanteeseesi. Ole vaikkapa yhteydessä perheneuvolaan tai koulupsykologiin.

• Aikuinen neuvoo

Puhu koulussa jollekulle aikuiselle tilanteestasi.Opettajalle,kouluterveydenhoitajalle,koulukuraattorille tai vaikka ystävän äidille,mummolle tms.
      Kerro niinkuin asiat todella ovat kotonasi.Jos sinua lyödään tai uhkaillaan niin lähde heti turvakotiin ja kerro tilanteesi.Väkivaltaa ei tarvitse koskaan sietää.Kenelläkään ei ole oikeutta uhkailla tai lyödä/pahoinpidellä sinua.Jos tilanteessa on vaarassa veljesi myös niin ota hänet mukaasi turvakotiin.Jos paikkakunnallasi ei ole turvakotia niin hakeudu sukulaisen tai ystävän perheen luokse ja pyydä apua.
      Jos lähellä on Nuorten turvatalo voit heti huomenna mennä sinne juttelemaan.
      Katso netistä osoite ja puhelinnumero.

• arkadia

Aivan kamalaa kohtelua!! Toivottavasti asiat pian helpottuvat kohdallasi. Kouluterveydenhoitaja on myös yksi jolle voit kertoa tämän kaiken ja takaan että saat apua! Olen seurannut vierestä tällaisia prosesseja ja täytyy sanoa että olen ylpeä nuorista/lapsista jotka ovat uskaltaneet tuoda ongelmansa julki. Lapsilla on oikeus normaaliin elämään ja tuo ei todellakaan ole normaalia sellaista... Kovasti voimia sinulle!!!

• avuttomuuden huippu!

Oi mikä pyhä laupias MARTTYYRI sun äitis onkaan!
      Ihan tunnen tänne asti miten sädekehä häikäisee! (Mitä hän muuten käyttää sen kiillotukseen?)

Voi pyhä laupias.... sanonko mikä!!! Eikö teidän asunnossa ole ovea? Saako sitä lukkoon? Lukon vaihdettua?
      Osaako äitisi puhua ja käyttää puhelinta? Tai joku muu teistä? Onko kotikaupungissanne poliisia, tai jos jossain korvessa asutte; onko lähimmällä poliisiviranomaisella puhelin ja auto?

Jos itse jää kuraan makaamaan, on turha vinkua!

• Rohkeutta!

Olet rohkea kun otat asian esille!

Edellä on hyviä neuvoja sinulle.

Älä anna tilanteen jatkua noin, kerro viranomaisille!!!

Kaikkea hyvää sinulle, rohkeutta ja tsemppiä!
      Kyllä sinä selviät. Ota yhteys johonkin psykologiin, koulukuraattoriin, että saisit kaiken sen tuen mitä tarvitset!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Vasemmistohallitus palauttaa hintasääntelyn, esim. bensalitra vain 1e.

Tuleva vasemmistolaisista koostuva hallitus ottaa käyttöön vanhat hyvät keinot pitää hinnat kurissa. Tähän tarkoitukse
      Maailman menoa
      70
      4505
    2. Vasemmistolainen valehteli jälleen - Purra tai persut eivät luvanneet "euron bensaa"

Väite "euron bensasta" on ensisijaisesti poliittisten vastustajien käyttämä puhdas vale. Persut kyllä kampanjoivat näky
      Maailman menoa
      105
      3759
    3. Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"

Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä
      Maailman menoa
      127
      3426
    4. Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen

Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.
      Maailman menoa
      35
      1958
    5. Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä

Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575
      Maailman menoa
      69
      1911
    6. Mitä on tullut

Entisen abcn rakennuksen tilalle se oli tyhjillään monta vuotta siellä oli jo nyt valot onko huoltoasema? 5:30.
      Haapavesi
      89
      1209
    7. Harmi nainen kun

olet niin elähtäneen näköinen. Miestä et koskaan löydä itelles. j
      Ikävä
      94
      979
    8. Palosta selvinnyt 18 vuotias munira tarvitsi tulkin kun puhui Iltalehdelle

Suomessa asuva 18 vuotias tarvii tulkin !!! Tää Suomea puhumaton on palossa kuolleen naisen veli ja asui perheen kanssa.
      Vantaa
      125
      922
    9. Minne pyydän sut?

Jotta saan nähdä 🤨
      Ikävä
      55
      905
    10. Mikä homma?

https://share.google/NvruSS4P4EzjTWPov Poliisilla oli keskiviikkona 4. maaliskuuta yksityisasunnossa Saarijärvellä tehtä
      Saarijärvi
      25
      827
    Aihe