Tulla aidosti rakastetuksi

avain

Luin Kimmo Takasen kirjan Tunne lukkosi (2011). Suosittelen kaikille!

Kirja käsittelee nimensä mukaisesti tunnelukkoja, jotka Takanen määrittelee seuraavasti: Tunnelukko on lapsuudessa ja nuoruudessa opittu tapa reagoida, kokea, tuntea, ajatella ja käyttäytyä. Tunnelukot saavat meidät aikuisina lapsenomaisesti välttelemään, antautumaan ja hyökkäämään erilaisissa tilanteissa. Nämä keinot ovat aikuisina haitallisia.

Takanen esittelee joukon tunnelukkoja. Niiden seurauksena ihminen saattaa antaa toisten kohdella itseään huonosti, vähätellä, kritisoida, rangaista, koska hän katsoo, että se on oikeutettua ja ansaittua. Hänen saattaa olla vaikea päästä irti parisuhteesta, jossa häntä käytetään hyväksi ja kohdellaan kaltoin. Hän antaa toisten kohdella itseään kylmästi, välinpitämättömästi, torjuvasti, hylkäävästi. Hän jää läheisissä ihmissuhteissa vaille kaipaamaansa välittämistä, huomiota, tukea ja ymmärrystä.

Tuossa ihan muutama kirjan ajatus. Kun miettii näitä uskottomuusjuttuja, niin tulee mieleen, että oman mielen läpikäyminen ja eheytyminen voisivat monen kohdalla johtaa siihen, että hän ei enää sallisi itsensä satuttamista näissä uskottomuuskuvioissa. Hän ei joutuisi kakkosen rooliin, eikä toisaalta vaimona sallisi miehen salasuhteita. Olen aika varma, että nämä kummalliset roolit, joita pettämiskuviot saavat aikaan, johtuvat osaltaan siitä, että ihminen lapsuudesta tulevien mallien takia sallii itseään kohdeltavan huonosti. Hän on sisäistänyt tietynlaisen mallin osaksi persoonallisuuttaan, ettei osaa ajatella, että siinä on jotain ongelmallista ja että toisella tavalla toimimalla hän voisi saada kaipaamaansa hyväksyntää ja välittämistä. Ihminen voi kuitenkin muuttua, mutta se vaatii havahtumista ja itsetutkiskelua.

Takasen kirja on vain yksi lukuisista hyvistä kirjoista ihmisen mielestä ja persoonallisuudesta. Kaikkien kannattaisi perehtyä tällaiseen kirjallisuuteen. Seurauksena voisi olla kyky elää tasapainoisemmin, kyky huolehtia omista tarpeistaan, kyky vaatia itselleen kunnon kohtelua jne.

5

204

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tiedonjanoa

Kiitos vinkistä. Käyn huomenna lainaamassa tai ostamassa kirjan.

• avain

Hienoa. Olisi sitten mukavaa kuulla, mitä pidit.

• tiedonjanoa.
        avain kirjoitti:

Hienoa. Olisi sitten mukavaa kuulla, mitä pidit.

Kerron viikonlopun jälkeen.

• sydämmeeniosui
    • wwwww----

Omat tunnelukkoni olivat uhrautumisessa sekä alistumisessa. Silti minä olin se, joka olin uskoton.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      98
      4446
    2. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      29
      3303
    3. No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen

Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol
      Ikävä
      45
      2370
    4. Missä näitte viimeksi?

Missä näit kaivattua viimeksi ja oliko sähköä ilmassa?
      Ikävä
      35
      1378
    5. Minulla on käsitys

Ettet ole kovin se k s uaalinen ihminen.
      Ikävä
      34
      1113
    6. Harmittaako sinua yhtään?

Tuntuuko pahalta ollenkaan?
      Ikävä
      32
      1036
    7. Puukotus yöllä

Oli kaveri hermostunut ja antanut puukosta.
      Sotkamo
      12
      1033
    8. Mitä sun kaltainen ihminen tekee tämmöisessä paikassa?

Et kuulu tänne?
      Ikävä
      158
      997
    9. rakas J siellä jossain

Niin ikävä sua. -P. Nainen
      Ikävä
      6
      924
    10. Masan touhut etenee

Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa
      Äänekoski
      12
      862
    Aihe