Vanhemmat pakottaa työharjoitteluun.

Työtön 2 Vuotta

Vanhemmat pakottaa hankkimaan Kela-tuella työtä. Olen 20-vuotias mies. Työtä, jossa tehdään normaalia työtä mitä muutkin, mutta ei saada varsinaista palkkaa - ainaostaan Kelan etuuksia/tukia. Mutta kun saa täysin saman rahan tekemättä mitään.

Miksi olla 6 tuntia päivässä töissä, kun saman rahan saa kotona työtä hakiessa. Eikä ne työnantajat katso noita harjoitteluja vakavasti. Yksi vilkaisi työhaastattelussa. Ei sanonut mitään. Nykyään pitää olla työkokemusta 1-5 vuotta, vaikka olisit vastavalmistunut.

Mutta mistä sitä saa, jos kukaan ei ota töihin? Paras oli ehkä se, että elämäni ensimmäinen työhakemus valmistumiseni jälkeen johti siihen, että myymäläpäällikkö lähetti sähköpostia "Sinulla ei ole työkokemusta, mitäpä jos menisit takaisin koulunpenkille?". Jaaha. Sieltäkö sitä työkokemusta saa.

Työssäkäyvät voivat vapaasti sanoa, että olen laiska. En ole. Minä lähetän joka viikko hakemuksia paikkoihin, joihin minulla on osaamista. Jokainen varmaan tietää, että kaupanalalla on kyllä alipalkattua puhelinmyyntityötä, niitähän kukaan tervejärkinen edes hae, joka haluaa pitää oikeuksistaan kiinni.

Jos ei työstä saa kunnon palkkaa, niin aivan turhaa sitä on hakeakaan. Minä asun yksin, saan normaalia työttömyysturvaa ja asumistukea. Maksan sähkö- ja puhelinlaskut sekä vuokran, jää vielä rahaa elämiseen eli ruokaan, puhelinlaskuihin n. 6 euroa kuussa (kk-maksu, satunnaista puhetta ja hitain mobiililaajakaista älypuhelimeen) sekä nettiyhteyteen (mokkula maksiminopeudella).

Minä elän normaalia elämää. Minä kuuntelen musiikkia Spotifyllä, siitäkin on maksullinen tili 10 euroa kuussa. Rahaa riittää. Minulla ei ole ongelmaa selviytyä ja on aikaa harrastaa esim. liikuntaa ja kuunnella musiikkia. Töihin menisin vaikka heti, jos joku tarjoaisi. Olen täyttänyt ja täytän edelleen monia hakemuksia. Uskon siihen, että joskus työllistyn.

Mutta minä en hyväksy orjatyöpalkkaa. Sitäkin vähemmän työharjoittelua ilman palkkaa. Saisiko täällä järkevää keskustelua mitä tehdä, kun ei tunnu alan työtä löytyvän? En haluaisi koko elämäni olla työttömänä työnhakijana ja mielellään menisin tekemään työtä. Mutta tosiaan sellaista paikkaa ei ole vielä tullut vastaan.

Yhteen lähikauppaan haki 100 hakijaa ja pieneen markettiin haki 400 hakijaa. Olen päässyt näistä molempiin työhaastatteluun, olen käynyt työvoimatoimiston työnhakukursseissa, olen käynyt vuokrafirmojen haastatteluissa, olen käynyt lukuisissa muissa haastatteluissa. Mutta luovuttaa en aio.

Mitä tekisitte minun tilanteessa? Kannattaako yrittää työharjoittelupaikkaa etsimään, en kyllä usko, että se suuremmin auttaa. Olen tehnyt yhden pätkätyön pari kuukautta välissä, mutta nyt olen ollut pidempään ilman minään työtä. CV-netissä tulee työtarjouksia, mutta ne on sellaisiin töihin, joihin kukaan ei hae. Tänään tuli CV-netissä parikin ilmoitusta, että muuta Espanjaan niin saat työtä. Sekin oli yllättäen puhelinmyyntityötä. :D

CV-netistä ei ole ollut mitään hyötyä. Kunnon työpaikkoja ei siellä ollut tarjota. Hauskin oli se, että kaupan alan ilmotuksessa minulle tuli ehdotus että rupea kokiksi ravintolaan... Ja sitähän nykyään opetetaan kauppakoulussa...... hoh. :D

Mitä tehdä? Apua?

11

330

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...

Minkä alan koulutus sinulla on ?

• asbwer

Hyvä! Sulla on ainakin oikea asenne, kun et kelpuuta mitään orjatyötä! Koko työharjoittelujärjestelmä tulisi lakkauttaa ja alkaa maksamaan työntekijöille palkkaa, jonka he ansaitsisivat. Mutta ongelma on se, että täällä riittää niitä idiootteja, jotka suostuvat tekemään palkatonta työtä. Jos kaikki vastedes älyäisivät kieltäytyä moisesta alistamisesta, loppuisi orjatyön teettäminen tässä maassa siihen.

• Työtön 2 Vuotta

Minulla on kaupallinen koulutus.

Työvoimatoimistossa käyn kuukauden tai kahden välein. Työvoimatoimistovirkailija sanoi viimeksi suoraan, että älähän poika hae puhelinmyyntiä, ei niistä saa palkkaa. Kyllä sä löydät vielä mitä haluut. Enkä pistä sua harjoitteluun, et selvästi tarvitse, kun on harjoittelua ollut ja jonkun verran työkokemustakin (lähinnä alan ulkopuolelta kyllä).

Lähinnä ärsyttää kun vanhemmat koko ajan pakottaa harjoitteluun, että mikset hae. Ja miksi pitäisi. "Kun teet ensin harjoitteluna, pääset sisään ja sinut palkataan". Sanoin äidille suoraan, että joo, näinhän kävi jo melkein kauppakoulussa harjoittelujaksossa - myymäläpäällikkö kehui maasta taivaaseen omiakin työntekijöitä paremmiksi, mutta kun työtä kysyin, ei kuulemma ollut.

Joten mitä hyötyä. Totta kai ne ottaa. Mikä siinä on esteenä, ilmainen työntekijä. Kela maksaa etuudet työntekijälle. Mutta sitten se onkin näkemiin kun harjoittelu päättyy. Ja pihalle. Ja jos se siitä on kiinni, ettei minulla ole autoa, niin olkoot. Minä en semmosta hanki, suurkaupungissa pääsee bussillakin. Ei ollut tähänkään asti ongelmaa päästä esim. keskustaan.

Mä vihaan tätä lähinnä siksi, koska äiti koko ajan ihmettelee että enkö muka tee mitään. Nukun vaan ja olen koneella. Ja mitähän ne työssäkäyvät sitten tekee? Nukkuu ja on koneella. Heillä vain kävi tuuri, kun pääsi töihin. Kyllä minäkin töitä tekisin, jos olisi tarjolla ja hakemuksiakin aina pistän. Yhteen halpatavarataloon kävin kysymässä onko teillä töitä - asiallisesti - sanottiin katso netistä yrityksemme sivuja. Se vain, että ko. yrityksellä ei edes ollut nettisivuja......

Sen verran osasin kuitenkin jo itsekin ottaa selvää ennen kuin menin sinne paikanpäälle kysymään.

Mutta eläminen ei ole tiukkaa, olen köyhä. Mitä sitten. Minulla on silti kaikki elämän perusedellytykset nauttia siitä. Minulla on kaikki mitä tarvitsen, tv, tietokone, älypuhelin, pari mobiililaajakaistaa, puhelinliittymä, yksiöuokrakämppä, tarvittavat kodinkoneet kuten mikroaaltouuni, polkupyöörä, vaatteet ja muut mitä elämiseen tarvitsee. Ruokaa syön hyvin, minulla ei ole koskaan nälkä.

Joten jos ei oikeaa työtä löydy, niin miksi vaivautua tekemään orjatyötä, kun eläminen on luksusta jo näinkin. Ja kyllä minulla ei ole rahaa ulkomaanmatkoille, autoon, kalliiseen vuokraan kaupungin keskustasta tai varaa käydä nauttimassa vaikka ravintolassa ruoasta. Mutta minulla ei ole ainakaan stressiä, on valmiudet hakea työtä ja ei ole työntekoa vastaan mitään. Köyhä kun olen, niin sitä on oppinut säästämään ja ostamaan vain sen minkä tarvitsee.

Matkailua ei ole varaa harrastaa edes Suomessa, mutta olen viihtynyt hyvin täällä suurkaupungissa Pirkanmaalla. Ei ole tarvetta käydä kerran vuodessa ulkomailla, kun ei tosiaan ole varaa, mutta eipä se ole edes haitannut. Löytyy sitä tekemistä täältäkin.

• automaattikassa

Olet nuori, lähde takaisin kouluun ja opiskele alaa, jolle todella työllistyy. Merkonomeja on tusinassa 13.

• ota selvää todesta

Et saa samaa rahaa kotona, jos asut vanhempiesi luona. vanhempien luona asuva saa vain puolet täydestä, sen lisäksi harjoittelussa saa kulukorvauksen. Tämä on siksi provo, että tilannetta elävä tietäisi tämän.

• joopa..

""Minä asun yksin, saan normaalia työttömyysturvaa ja asumistukea. Maksan sähkö- ja ""

Kannattaa lukea viestit kunnolla. Kieltämättä aika pitkät kirjoitukset aloittajalla mutta ilmi käy kyllä ettei mamman luona asu..

• Työtön 2 Vuotta

Asun ihan omillani ja yksin. :)

Ainakaan koulun aikana olevassa harjoittelussa työnantaja ei tarjonnut mitään lounasetua tms. eikä ollut mitään palkkoja sieltä päästä.

Ja mitä foorumeiltakin saa lukea, niin harjoittelu on aina palkatonta, muutamia harvoja poikkeuksia lukuunottamatta.

Harjoittelu on vaihtoehto, mutta ei ensisijainen. Työtä pitäisi löytyä ilman harjoitteluakin. Miksi antaa täyden työpanoksen ilmaisena työntekijänä eli tehdä niitä samoja töitä mitä muut kun ovat siellä töissä. Palkkatuki ei kuitenkaan niin iso ole, että kannattaisi tehdä kuutta tuntia päivässä täyttä työtä saamatta siitä edes TES:in mukaista palkkaa.

Työntekijällä kun on oikeus pitää oikeuksistaan eli alipalkattua duunia ei ole pakko tehdä.

• agneth

Eää. Sinä olet oman elämäsi herra, kun kerran yksin asut ja olet täysi-ikäinen. Kaipa vanhempasi pelkäävät, että lähdet joron jäljille, mutta en minä usko.

Jos sinulla ei olisi koulutusta, niin sinun olisi pakko sitoutua työharjoitteluun työllistymissuunnitelmassasi.
      Toisaalta tiedän nuoria, jotka on koulutettuina, armeijan käyneinä ja vuoden työssäolleina pakotettu sitoutumaan työharjoitteluun oltuaan ½v työttömänä.
      - Onko eri kunnissa eri käytännöt...

• Rento Ressi

Onkohan tää nyt joku provotrolli. Vähän epäilen onko aloittajalla asenteet ja järki kunnossa.

Mutta ehdotan että teet itelles Stressitestin. Näistähän nyt puhutaaan ja niitten tarkotus on selvittää pysyykö pankki, ydinvoimala tai joku muu organisaatio hengissä jos tapahtuukin jotain erikoista. Ja mikäs sen monimutkasempi organisaatio kuin ihminen. Ja nyt tapahtuu niin erikoista että meet töihin.

Vaihe 1
      Etit työpaikkailmon missä haetaan puhelinmyyjää.
      No tän vaiheen oot ilmeisesti selvittänyt kun kerrot lähettäneesi työhakemuksia ja myös saanut vastauksia.

Vaihe 2
      Soitat sinne puhelinmyyntifirmaan ja kerrot haluavas töitä kesäks mut voit alottaa heti.
      Jos ne pyytää haastikseen ni olet selvittänyt vaiheen jossa testataan kykyäsi esittää asia puhelimessa selkeästi ja luontevasti.
      Jos eivät pyydä haastikseen tilanteesi on vakava.

Vaihe 3
      Työpaikkahaastattelu
      Jos ne pyytää koulukseen ni pystyt esiintymään normaalissa vuorovaikutustilanteessa elävän ihmisen kanssa normaalisti ja olet niinsanottu normaali ihminen.
      Jos ne ei pyydä sua koulutukseen tilanteesi on erittäin vakava.

Vaihe 4
      Työt alkaa. Olet selvittänyt koulutuksen ja kouluttava pomo esittelee työpisteen ja työkalut.
      Jos pääsit tänne asti ni olet ookoo tyyppi ja mahdollisuus päästä aloittaa työt missä tahansa muuallakin on ihan hyvät.
      Jos kerkesit saada monoo ennen tätä vaihetta sulla on paha asennevamma tai olet liian tyhmä puhelinmyyntiin, ja yleensäkään mihin tahansa muuhun työpaikkaan (tyhmyytes ei selvinny vielä työpaikkahaastattelussa tai vaan läpäsit sen siitä huolimatta). Jos on niinsanotusti "riittävän tyhmä puhelinmyyntiin" ni tässä vaiheessa ei monoo vielä tuu. Siis moni on pudonnu tässä vaiheessa koska se rekrytoija on monesti eri henkilö kuin se jonka tehtävä on tehdä susta puhelinmyyjä.

Vaihe 5
      Viikko on menny ja olet tehny töitä 5 pv x 6h. Vähän lyhyesti päivätunteja yleisesti mut puhelinmyynnissä normaali ja riittää tukevaankin tilipussiin.
      Nyt alkaa näyttää hyvältä. Kestät selvästikin normaaleja siistejä sisähommia. Kestät myös painetta ja painostusta. Pystyt elämään kellon mukaan ja olemaan paikalla sovittuna aikana. Olet myös ainakin tehnyt työtä koska et oo viel saanu monoo.
      Voit lopettaa stressitestin. Uskon että olet normaali yhteiskuntakelpoinen yksilö ja kestän sen että töissäkäyvänä veronmaksajana kaiketi osallistun osaltani lorvailusi kustantamiseen. Itse olen rakentanut elämäni ison palkan varaan mutta ymmärrän että jatkuva kulutusjuhlani ei välttämättä ole kestävää kehitystä vaan toisinkin vois elää.

Paljonko noi Kelan etuuksia/tukia/työttömyysturvaa/asumistukia on kuussa? Ei varmaan montaa kymppiä päivässä kuiteskaan?
      Pitäskö itekin lyödä menot minimiin ja viettää laatuaikaa muitten kustannuksella. Johan tää työelämä alkaa olla nähty.

Vaihe 6
      Kuukausi on mennyt ja olet edelleen puhelinmyyntitöissä.
      Voit onnitella itseäs. Olet tehnyt jotain mihin lähellekään puolet suomalaisista ei pysty. Ja niistä työkkärissä roikkuvista tyypeistä luultavasti ei kukaan, paljo niitäkin oikei on. Näillä lahjoilla ja kyvyillä sun pitäs olla ollu töissä jo pitkään, et tainnu vaan haluta töitä.

Tarkastetaanpa tuloksia. Ei nyt katsota rahaa jos satuit kokemattomuuttas erehtymään johku kusettajafirmaan ja ne uunottaa tyhmiä liksoissa, mut luultavasti se oli joku lehtitilauksia myyvä firma jossa tilaukset on jotain kympeistä reiluun sataseen.
      Olet siis tehnyt töitä 5pv x 4 vko x 6h eli 120h

Tilauksia 60 kpl Ok mut puhelinmyynti ei välttämätt oo sun juttus mut sitä enemmän kertoo sun hyvästä asenteestas ja ilman muuta oot potentiaalinen työnhakija mihin tahansa, vaikka kaupallisellekin alalle. Pyydä että ne merkkaa myyntilukeman työtodistukseen, kokenu työhönottaja varsinkin kaupallisella alalla kyllä ymmärtää mitä kykyjä tohon vaaditaan et on pysyny kuukauden puhelinmyyjänä ja myynykkin jotain.

Tilauksia 120 ok hyvää parempaa tasoa ja ilman muuta saat respektiä pomoilta ja työkavereilta. Olet nyt antanut näytöt pomoille kyvyistäs eli saat parempaa soittolistaa ja se tarkottaa et myyt ens kuussa samalla työpanoksella paaaljon enemmän. Alat pärjäileen myyntiskaboissa ja omistat kohta uuden kännyn/läppärin/ipodin ja nipun lounareita ja bussikortin. Samalla liksas nousee kolmannelle tonnille ja jäät koukkuun. Koska menot kasvaa on pakko vaan myydä enemmän ja enemmän.

Kestät tota elämää kolme kuukautta (sopivasti kesätyökauden loppuun niin että se näyttää työtodistuksessa hyvältä) mutta olet todistanut itselles ja kaikille Henkilöstöjohtajille / Myyntijohtajille (sun ei tarvii enää asioida niitten päälliköiden kanssa) ympäri maailmaa että kuulut myyntialan nuoriin lupauksiin joita ei löydy tusinasta kuin yksi. Ei muuta kuin Mikael Granlundin perässä Minnesotaan myymäään mainoksia kaukalon laitoihin.

• Rento Ressi jatkuuuu

Selitä työnantajalle että et haluu riskeerata sun helppoo elämää yhteiskunnan kustannuksella ja haluat määräaikasen kuukauden työsopparin. Eiks se yhteiskunnan tukipaketti pysy sillon voimassa. Puhelinmyyntifirmojen pomot on kaiken nähnyttä rentoo porukkaa ja pelimiehiä. Ne ymmärtää kyllä.
        Ja jos sattuu että liksas jää satasiin niin pyydä mammalta myös sponssii, varmaan jotain heltii kun todistat äidilles esittelyn "Olen 20-vuotias mies."

Ja mistä sen tietää vaikka tykästyisit työssäkäymiseen, ainakin näät chicksejä myös livenä.

• eiväliäsen

Koirat haukkuu mutta onneksi osan karavaani vielä kulkee. Hieno homma, että olet tyytyväinen vähään(joka maailman mittakaavassa on todella paljon). Aiemmat sukupolvet eivät olisi ikinä tehneet päivääkään näitä nykyajan höpöhöpötyöharjoitteluita, vaan työ on hoidettu hyvin ja siitä on saatu käypä palkka.

Työ ei ole mikään elämäntarkoitus. Työtä tehdään siksi, että sillä saadaan omaa elintasoa paremmaksi. Jos tämä ehto ei toteudu niin silloin työ jätetään tekemättä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikka Purra lupasi Suomen kansalle 1 euron bensaa, hinta nyt 2 euroa

Vasemmistolaisen Marinin hallituksen aikana bensa ei maksanut kuin 1,3 euroa litralta. Ministerin pitäisi perustuslain m
      Maailman menoa
      196
      4973
    2. Suvi Lindenillä 5 366 päivän putki

Täytyy kyllä myöntää vaikka olen itsekin innokas, niin en ole tuollaiseen yli kymmenen vuoden putkeen kyennyt. Välillä o
      Maailman menoa
      118
      4083
    3. Mistä se kertoo

Näin miehen pitkästä aikaa. Samantien iski sellainen paineen tunne rintaan, sitä ei ole ollut vuosiin. Ja nyt olen siitä
      Ikävä
      36
      3589
    4. Kohdataanko me

Enää?
      Ikävä
      57
      3545
    5. Eräs on taas viettänyt kokoyön täällä!!

Etkö sä nuku koskaan??
      Ikävä
      51
      3430
    6. Rakkaalle miehelle

Terveiset rakas. Ikävä on edelleen. Suru valtaa sydämen, kun en saa lähestyä sinua. En saa vastauksia, en soittoa, viest
      Ikävä
      37
      2957
    7. Nyt on sanottava että sattuu kipeästi

Jos, sinä aikana kun olen kaivannut ja odottanut sinua ja olet tiennyt sen, niin jos valitsit toisen miehen. Katsot minu
      Ikävä
      18
      2579
    8. Olipa turha tämä

Rakkaustarinamme
      Ikävä
      23
      2326
    9. SDP:n kansanedustaja Nazima Radmyar uhriutuu somessa saamistaan viesteistä.

https://www.is.fi/politiikka/art-2000011854410.html Miksi Razmyar ei kestä kansan palautetta oikean kansanedustajan tavo
      Maailman menoa
      31
      2084
    10. UMK-juontajakaksikon pari isoa "mokaa" ihmetyttää - Mitäs tykkäsit Syköstä ja Uotisesta juontajina?

Tänä vuonna UMK-lavalla nähtiin artistien lisäksi juontajakolmikko Jorma Uotinen, Sami Sykkö ja Jasmin Beloued. Juontami
      Euroviisut
      21
      1949
    Aihe