Entäs jos reilusti alle 18000km/v

Tomppa__76

Tässä veroilmoitusta täytellessä juolahti mieleen, kun omia ajoja tulee n. 15000km/v, että kannattaisiko tuosta mainita veroilmoituksessa. Ilmeisesti sen pitäisi vähentää verotusarvoa, mutta en löytänyt verottajan sivuilta mainintaa. Onko jollain kokemusta, kannattaako noista kilometreista ilmoittaa ja paljonko siitä hyötyy?

4

3688

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • myyntitykkiHki

      Mielestäni tuo 15000km omaa ajoa on se raja minkä verottaja huomio autoetua alentavana rajana. Kannattaa pitää ajopäiväkirjaa ja ilmoittaa verotuksen oikaisua ilmoittamalla omien ajojen määrä jos alittaa tuon 15000km vuodessa.
      Omalla kohdalla vapaa autoetu verotusarvolla 725 €/kk ja omat ajot n.8000km vuodessa . Veronpalautusta noin 1000 €.vuodessa.

    • Laskeppa ite

      Raja on 18.000 km, ei 15.000. Joka tapauksessa kannattaa pitää ajopäiväkirjaa. Jos autoon tulee esim. 70.000 km vuodessa, verottaja saattaa kysellä omien ajojen osuutta.

      http://vero.fi/fi-FI/Syventavat_veroohjeet/Elinkeinoverotus/Luontoisedut(9980)#Autoetu1

      http://vero.fi/fi-FI/Vuoden_2013_luontoisetuarvot_on_vahviste(25140)

      Toisaalla mainitaan autoedun olevan 19 senttiä per km, perusarvojen lisäksi. Eli 18.000 km ja 19 snt/k pätee. Jos ajat esim 12.000 km omia ajoja, kanntaa palkanlaskijalle ilmoittaa omien ajojen määräksi tuo 1000 km per kk jo ennakkoon.
      Näin verotuksesi helpottuu 190 eurolla kuukaudessa. Siis autoedun arvo tippuu tuon 190 eur. Yli 30.000 km vuodessa työajoa ajava saa autoedun perusarvosta 20% alennuksen.

      Termit saattavat olla vääriä, mutta kuitenkin asia tullenee selväksi kun linkkejä kahtelet.

      • Laskeppa taas ite

        Lisäys: 18.000 km/vuosi on verottajan oletus. Jos aiempina vuosina olet ajanut vähemmän omia ajoja, kannattaa hakea oikaisua verotukseen. Muistaakseni 5 vuotta taaksepäin se on mahdollista. Tarvit kuitenkin sen ajopäiväkirjan taikka muun selvityksen ajokilsoista. Vaikkapa ny sen, että koko autolla ei ole ajettu 18.000 kilometriä vuodessa....

        Anteeksi kirjoitusvirheet, en aina jaksa tarkistaa...


    • 89898989

      Olen vuosia tehnyt ajopäiväkirjan täysi etuautosta, omia ajoja 8000-12000 km, työajoa yli 30000km. Työajoista kirjaan päivä, reitti, lähtö ja paluuajat, omista ajoista päivä ja km määrä. Autoedun perusarvo tippuu -20% ja omista ajoista maksan ko vuonna verottajan sivuillaan ilmoittaman summan senntiä per kilometri. Joka vuosi palautusmäärä on ollut 1200-1900 €. Veroilmoitukseen koontilaskelma, ajopäiväkirjaa ei tarvitse verottajalle lähettää, ainoastaan säilytän mahdollista selvityspyyntöä varten. Veloitetun autoedun ja laskelmani erotuksen verran vuosiansio tippuu ja saan palautusta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. 107
      2082
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      56
      1956
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      15
      1895
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1677
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      20
      1598
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      12
      1398
    7. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      26
      1340
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      11
      1326
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      15
      1311
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1262
    Aihe