Moottorit Kapoissa.
Hyvät ja huonot ominaisuudet.
Millä lisävarusiteilla Kappoja on ollut.
Yleistä hyvää ja huonoa Kapoista.
Lancia Kappa.
22
9068
Vastaukset
- DryMartini
Heips;
Kappoja jonkin verran ajaneena toteaisin moottoreista seuraavan:
2.4 litrainen perusmoottori on 5-sylinterinen viritys (n. 175 hv) jo Themasta tutusta 2 litran VIS-moottorista, jossa VIS tarkoittaa että moottorissa on kierrosluvun mukaan muuttuvaa imukanavageometria. Äärimmäisen onnistunut ja sitkeä moottori!
3 litran V6 ei ole mua erityisemmin innostanut, sehän on Alfan moottori, eleetön ja hiljainen, muttei tarjoa tuohon perusmoottoriin nähden oikeastaan mitään. Olen ajanut sekä automaatilla että manuaalisella.
2 litran turbolla (205 hv) varustettuna Kapasta tulee oikein ripeä, se on sama moottori kuin Delta Integralessa. Auton painosta johtuen kiihtyvyys nollasta sataan pysyttelee 8-9 sekunnin tietämillä. Tämä moottori, joka on ralleja varten kehitetty, on melkoinen bensajuomari, ja raskaaseen autoon istutettuna kulutus siitä tuskin pienenee. Näitä on Suomessa tietääkseni tasan 1, farkkuun asennettuna, eli ulkomailta joutuu moista hakemaan.
Eli lopputuloksena olisi se, että perusmoottorilla varustettu Kappa on oikein loistava valinta! Perusmallinkin varustus on melko täydellinen, mutta XL-tason varusteisiin kuuluvat automaattinen ilmastointi ja penkkien sähkösäädöt ovat kyllä aika mukavia...;0)
t. K- r1150r
Eli vapaastihengittävä 2-litrainenkin 5-kone on paletissa ynnä diesel.
- farkku
Olen samaa mieltä siitä, että 2,4-litrainen "perusmoottori" on loistava valinta Kappaan ominaisuuksiensa vuoksi vaikka paperilla uudempi 2-litrainen turbo (5 sylinteriä, 20 venttiiliä, 220 hv) näyttääkin paremmalta (pienempi kulutus ja parempi suorituskyky).
Tehtaan ilmoittamat kulutuslukemat ja suoritusarvot eri koneille (vuonna 99) ovat (keskikulutus/kaupunki/maantie)(kiihtyvyys/huippu):
2.0 (10,7/14,8/8,3) (9,2/212)
2.0t(10,6/14,8/8,8) (7,3/243)
2,4 (10,9/15,3/8,3) (8,7/218)
3,0 (12,1/17,5/8,9) (8,0/225)
2.4jtd (7,7/10,2/6,2) (10,0/202)
Ihan pienellä bensalla ei siis kulje mikään (paitsi dieseli kulkee kokonaan ilman bensaa :) mutta kyseessähän onkin iso ja edustava auto hyvillä suoritusarvoilla.
3-litraisissa yleinen automaattivaihteisto lisää kulutusta reippaasti em. lukemista. Pienempiinkin vapaastihengittäviin automaatin on saanut mutta taitaa olla kovasti harvinaisia yhdistelmiä. Turbo- ja diesel-versioita ei ole automaattina saanutkaan. Valitettavasti.
Jos Saksan varustetasoja katsotaan niin "perus" LS-varustelu sisälsi jo huikean määrän varusteita. 3.0 automaattiin saatavana ollut LX-varustelu toi lisänä nahkaverhoilun, sähkösäädöt kuskin penkkiin, vakionopeussäätimen, automaattisesti tummentuvan sisäpeilin, metallivärin ja leveämmät renkaat, mutta kaikki nämä olivat saatavana lisävarusteina muihinkin. Huomattakoon, että nahkaverhoilu toi muihinkin automaattisesti mukanaan myös sähkösäädöt muistin kera ja istuinlämmityksen.
- Varo
Tokkopa niitä Lancioita uskaltaa ostaa, kun ei niillä ole edes maahantuojaa ja ovat sitäpaitsi italialaisia..
Siis merkkiosaavaa huoltokorjaamoa eikä varaosia meinaa löytyä, ei ainakaan kohtuulliseen hintaan.- r1150r
Maahantuojan puuttuminen ei ole ongelma koska Italkon toimittaa tarvittaessa kaikkea ja ainakin Dedraan käy tavan varaosamyymälästä perusosat suoraan Temprasta ja Tiposta.
- Cruise päällä
koska siinä on tehokas viitoskone. Kappa on osoittautunut hyvin luotettavaksi autoksi, jossa ei ole mitään varsinaista perusvikaa. Automaatti-ilmastointi on must, niitä on joissakin Suomeen tuoduissa 2.4 LE -malleissa. Varo isoa bensasyöppöä V6:sta, et saa varsinaisesti mitään lisäarvoa verrattuna rivi-5:een. Keskuslukitus on noin iäkkäissä autoissa usein rikki, samoin takajousituksen puslat. Ruosteongelmia on hyvin vähän - taitaa mersu mennä jo edelle, heh. Loput on yleiskamaa: starttimoottori, ohjaustehostin, kytkin, iskarit jne... Jakopään hihna pitää vaihtaa alle 100tkm.
Hyvää: isot tilat, kyyti, talviajettavuus, ohjaus, kiihtyvyys, design. - Pini
tähän astisesta infosta.
Katseet on kohdistettu Saksanmarkinoilla olevalle tarjonnalle.
Vara-osat ja huolto ei pelota koska osia saa maailmalta ja työkalut pysyy kourassa.
2.4 VIS moottorinen näyttäisi olevan "järkevin" vaihtoehto ja on siinä 5-pyttysessä omanlaisensa "höpinä".- 124 ac
kuuluu toki myös viisipyttyinen 220 heppainen turbo.
Se on samaa sarjaa kuin 2.0 ja 2.4 moottorit. Noissa säätyy siis imunokka ja imusarjan pituus.
Kappaa uudistettiin -97 lopulla jolloin nelisylinterinen turbo poistui.
Dieselit muuttuivat 2.4 JTD malleiksi.
Myös takajousitusta uudistettiin.
Halvin huoltaa on tuo Themasta periytyvä turbokone. Eikä se edellämainittu farkku edes kuluttanut ihan kauheita, kun se minulla oli..
LX-malleissa on sähkötoimiset etupenkit joista kuskilla muistit, automaatti-ilmastointi, yleensä boxilla varustettu soitin (uudemmissa navigaattori soitin). Verhoilu on yleensä Alcantaraa mutta paljon löytyy myös nahkasisustoja. Sopivalla ET:llä (30) olevia vanteita ei tahdo Suomessa olla, joten kannattaa ottaa sieltä etelämpää nekin.
Uudemmissa Kapoissa on myös xenon valoja ja tiptronic tyyppisiä ZF-automaatteja.
2.4 JTD kone on 100 kiloWattinen. - Pini
124 ac kirjoitti:
kuuluu toki myös viisipyttyinen 220 heppainen turbo.
Se on samaa sarjaa kuin 2.0 ja 2.4 moottorit. Noissa säätyy siis imunokka ja imusarjan pituus.
Kappaa uudistettiin -97 lopulla jolloin nelisylinterinen turbo poistui.
Dieselit muuttuivat 2.4 JTD malleiksi.
Myös takajousitusta uudistettiin.
Halvin huoltaa on tuo Themasta periytyvä turbokone. Eikä se edellämainittu farkku edes kuluttanut ihan kauheita, kun se minulla oli..
LX-malleissa on sähkötoimiset etupenkit joista kuskilla muistit, automaatti-ilmastointi, yleensä boxilla varustettu soitin (uudemmissa navigaattori soitin). Verhoilu on yleensä Alcantaraa mutta paljon löytyy myös nahkasisustoja. Sopivalla ET:llä (30) olevia vanteita ei tahdo Suomessa olla, joten kannattaa ottaa sieltä etelämpää nekin.
Uudemmissa Kapoissa on myös xenon valoja ja tiptronic tyyppisiä ZF-automaatteja.
2.4 JTD kone on 100 kiloWattinen.94 ja 95 pitää katsella hintapolitiikan takia.
- 124 AC
Pini kirjoitti:
94 ja 95 pitää katsella hintapolitiikan takia.
viitoskoneen nokka-akselisäätimen toiminta. Iskarit, jarrupalat ym. kulutusosat ovat jokatapauksessa kuluneita tuon ikäisissä, mutta niitähän saa vaikka Motonetistä..
Kannattaa hankkia LX-varusteinen kun ei tuon ikäisissä varusteet mitään hintaan vaikuta. - Pini
124 AC kirjoitti:
viitoskoneen nokka-akselisäätimen toiminta. Iskarit, jarrupalat ym. kulutusosat ovat jokatapauksessa kuluneita tuon ikäisissä, mutta niitähän saa vaikka Motonetistä..
Kannattaa hankkia LX-varusteinen kun ei tuon ikäisissä varusteet mitään hintaan vaikuta.Mitenkä tuon säätimen toiminta on tarkistettavissa että toimii.
Tuon ikäisissä toki varmaan löytyy kulutusosien vaihtoa. - 124 AC
Pini kirjoitti:
Mitenkä tuon säätimen toiminta on tarkistettavissa että toimii.
Tuon ikäisissä toki varmaan löytyy kulutusosien vaihtoa.Motronic polttaa punavaloa jos siinä on vikaa. Toimimattomana huipputeho laskee..
Yleinen vika Boschilaisissa on jäähdytysveden lämpötila-anturi joka sekoillessaan aiheuttaa hälytyksen. Mutta niitäkin löytyy mm. Motonetista halvalla.
Jos hihna on vaihdettava on syytä vaihtaa myös vesipumppu se kun pyörii samalla hihnalla.
http://fiatforum.ath.cx/ löytyy Lankisillekin oma osasto. Sieltä lisätietoja. - jere
124 AC kirjoitti:
Motronic polttaa punavaloa jos siinä on vikaa. Toimimattomana huipputeho laskee..
Yleinen vika Boschilaisissa on jäähdytysveden lämpötila-anturi joka sekoillessaan aiheuttaa hälytyksen. Mutta niitäkin löytyy mm. Motonetista halvalla.
Jos hihna on vaihdettava on syytä vaihtaa myös vesipumppu se kun pyörii samalla hihnalla.
http://fiatforum.ath.cx/ löytyy Lankisillekin oma osasto. Sieltä lisätietoja.Tuo Suomeen vm 94 kappa niin saat pokaalin.
ps.. se joka väittää v6 eleettömäksi ja äänettömäksi koneeksi ei ole sellaisen kyydissä ikinä edes istunut.
btw.. sen bensankulutus ei ole edes korkea. 8l/100 km maantietä. - jjj
Pini kirjoitti:
Mitenkä tuon säätimen toiminta on tarkistettavissa että toimii.
Tuon ikäisissä toki varmaan löytyy kulutusosien vaihtoa.Jos säädin on rikki niin kone pitää pienillä kierroksilla (n.2000 r/min) hieman dieselmäistä ronksutusta. Säädinhän toimii moottorin öljynpaineella. 5- sylinteriseen säätimen hinta Saksassa n. 150 e. Suomessa luultavasti kaksinkertainen hinta...?
- 124 AC
jjj kirjoitti:
Jos säädin on rikki niin kone pitää pienillä kierroksilla (n.2000 r/min) hieman dieselmäistä ronksutusta. Säädinhän toimii moottorin öljynpaineella. 5- sylinteriseen säätimen hinta Saksassa n. 150 e. Suomessa luultavasti kaksinkertainen hinta...?
kuin 156:sten kaksilitraisissa TwinSparkeissa. Niissähän tuo rouskutus on tuttua..
- Merja
Vähän ajettu Kappa 2,4 myytävänä.
Ajettu n.180000 km.
Manuaali-ilmastointi jälkiasennettuna.
Juuri laitetut jarrut(kaikki)
Väri: metallisininen - Tapio
Merja kirjoitti:
Vähän ajettu Kappa 2,4 myytävänä.
Ajettu n.180000 km.
Manuaali-ilmastointi jälkiasennettuna.
Juuri laitetut jarrut(kaikki)
Väri: metallisininenVuosimalli?
Kunto?
Hinta? - Merja
Tapio kirjoitti:
Vuosimalli?
Kunto?
Hinta?Terve,
Vuosimalli -95, kunto parempi kuin hyvä: kaksi ruostesuojausta tehty, sisätilat tosi siistit, kahdet hyvät renkaat, vain yhden perheen käytössä ollut, aukoton huoltokirja.Hintapyyntö n. 20000 €. - Paavo
Merja kirjoitti:
Terve,
Vuosimalli -95, kunto parempi kuin hyvä: kaksi ruostesuojausta tehty, sisätilat tosi siistit, kahdet hyvät renkaat, vain yhden perheen käytössä ollut, aukoton huoltokirja.Hintapyyntö n. 20000 €.vanha totuus on että pyytää saa, mutta joku raja sentään.
Tuollaisen Kuppan käypä hinta on REILUSTI ALLE kymppitonnin. - kappamies
Paavo kirjoitti:
vanha totuus on että pyytää saa, mutta joku raja sentään.
Tuollaisen Kuppan käypä hinta on REILUSTI ALLE kymppitonnin.olihan hinnassa yksi nolla liikaa.
Minulla on 2.4 LS -94 Kappan mittarissa tällä hetkellä 428tkm.
Kuluvia osia (iskareita, jarruja, puslia) on vaihdettu tarpeen mukaan. Koneessa käytettiin ensimmäiset 200 tkm (taksina) Mobil ykköstä, sen jälkeen punaista Valvolinea. Kytkin uusittiin 300 tkm jälkeen. Moottorille ei ole tarvinnut tehdä remmen vaihtojen lisäksi mitään.
Alcantarat vaihdoin nahkaverhoiluun.
Lämmitysteho ei tahdo riittää talvipakkasilla. Tehtaallakin lienee ollut ongelmia sen kanssa, koska olivat kokeilleet erilaisia lämmitysjärjestelmiä pitkin mallin elinkaarta.
Joudun (ikävää) työni puolesta ajamaan erilaisilla autoilla, mukaanlukien ns loistoautot. Kappavanhukseni hakkaa nuo tämän päivän elektroniset vempaimet koska vain.
Luovun autostani 8500€ hintaan.
- lada1700i
minkä iskarit eteen jarrupalat ja levyt taakse motonet ei suoraan tiedä vm-97 mukava kiesi ajaa tol 2.4 koneel voi olla et lada jää tallin nurkkaa seisoo ko saa leiman kappaa
- Kappas vaan
Kappan omat iskarit eteen.
Jarrupalat varaosaliikkeestä.
Levyt samasta paikkaa.
Motonetistä tulpat, jos jotain siihen haluat sieltä ostaa.
Öljyksi jotain muuta kuin ralliformulaa, mielellään 5W alkuista.
Itsellä 10W-60 kesät talvet, ei ongelmia (eikä lohkolämppäriä)
2.4 lämpenee hitaasti, mutta kyllä lämmettyään sitten lämpö riittää.
Parempi paikka keskustella tuosta taitaa olla fiatforum.fi
Sieltä lancia osio.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Sä et pääse yli, mä en pääse yli
Jäädäänkö kuinka pitkäksi aikaa kärvistelemään omissa kuplissa näihin tunteisiin vai aletaanko puskemaan jo tätä läpi. V1281518- 371421
- 681233
Hei sinä nainen
Haluan olla rehellinen – olet hämmentänyt minua todella paljon. En ota sinusta mitään selvää, ja ehkä juuri siksi huomaa541169- 691004
Mitäs te venäjän puolustajat tekisitte, jos venäjä todella hyökkäisi tänne?
Tää on se mielenkiintoinen kysymys. Tehän olette lähinnä vasemmistolaisia, eikä armeijaa ole käyty, eikä rintamalle mi255981Kelan perkeleellinen käytäntö
Kun äiti joutuu hakemaan Kelalta tukia vähien tulojen tähden, niin aina otetaan huomioon lapsen tilillä olevat rahat. Ei198976- 73921
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask napauttavat - Tällaisten ihmisten ei kannata muuttaa Italiaan: "Ei..."
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask toteuttivat oman unelmansa Italiassa. He ostivat kakkoskodin Italian Pugliasta. Lue lisää16840Miksi kaikki jauhaa KAJ:sta
Se bastulauluhan on todella huono, vanhanaikainen ja oikea junttilaulu. Oikein ällöttää, kun idiootit hehkuttaa sitä ps106828