Lancia Kappa.

Pini

Moottorit Kapoissa.
Hyvät ja huonot ominaisuudet.
Millä lisävarusiteilla Kappoja on ollut.
Yleistä hyvää ja huonoa Kapoista.

22

9010

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • DryMartini

      Heips;

      Kappoja jonkin verran ajaneena toteaisin moottoreista seuraavan:

      2.4 litrainen perusmoottori on 5-sylinterinen viritys (n. 175 hv) jo Themasta tutusta 2 litran VIS-moottorista, jossa VIS tarkoittaa että moottorissa on kierrosluvun mukaan muuttuvaa imukanavageometria. Äärimmäisen onnistunut ja sitkeä moottori!

      3 litran V6 ei ole mua erityisemmin innostanut, sehän on Alfan moottori, eleetön ja hiljainen, muttei tarjoa tuohon perusmoottoriin nähden oikeastaan mitään. Olen ajanut sekä automaatilla että manuaalisella.

      2 litran turbolla (205 hv) varustettuna Kapasta tulee oikein ripeä, se on sama moottori kuin Delta Integralessa. Auton painosta johtuen kiihtyvyys nollasta sataan pysyttelee 8-9 sekunnin tietämillä. Tämä moottori, joka on ralleja varten kehitetty, on melkoinen bensajuomari, ja raskaaseen autoon istutettuna kulutus siitä tuskin pienenee. Näitä on Suomessa tietääkseni tasan 1, farkkuun asennettuna, eli ulkomailta joutuu moista hakemaan.

      Eli lopputuloksena olisi se, että perusmoottorilla varustettu Kappa on oikein loistava valinta! Perusmallinkin varustus on melko täydellinen, mutta XL-tason varusteisiin kuuluvat automaattinen ilmastointi ja penkkien sähkösäädöt ovat kyllä aika mukavia...;0)

      t. K

      • r1150r

        Eli vapaastihengittävä 2-litrainenkin 5-kone on paletissa ynnä diesel.


      • farkku

        Olen samaa mieltä siitä, että 2,4-litrainen "perusmoottori" on loistava valinta Kappaan ominaisuuksiensa vuoksi vaikka paperilla uudempi 2-litrainen turbo (5 sylinteriä, 20 venttiiliä, 220 hv) näyttääkin paremmalta (pienempi kulutus ja parempi suorituskyky).

        Tehtaan ilmoittamat kulutuslukemat ja suoritusarvot eri koneille (vuonna 99) ovat (keskikulutus/kaupunki/maantie)(kiihtyvyys/huippu):
        2.0 (10,7/14,8/8,3) (9,2/212)
        2.0t(10,6/14,8/8,8) (7,3/243)
        2,4 (10,9/15,3/8,3) (8,7/218)
        3,0 (12,1/17,5/8,9) (8,0/225)
        2.4jtd (7,7/10,2/6,2) (10,0/202)

        Ihan pienellä bensalla ei siis kulje mikään (paitsi dieseli kulkee kokonaan ilman bensaa :) mutta kyseessähän onkin iso ja edustava auto hyvillä suoritusarvoilla.

        3-litraisissa yleinen automaattivaihteisto lisää kulutusta reippaasti em. lukemista. Pienempiinkin vapaastihengittäviin automaatin on saanut mutta taitaa olla kovasti harvinaisia yhdistelmiä. Turbo- ja diesel-versioita ei ole automaattina saanutkaan. Valitettavasti.

        Jos Saksan varustetasoja katsotaan niin "perus" LS-varustelu sisälsi jo huikean määrän varusteita. 3.0 automaattiin saatavana ollut LX-varustelu toi lisänä nahkaverhoilun, sähkösäädöt kuskin penkkiin, vakionopeussäätimen, automaattisesti tummentuvan sisäpeilin, metallivärin ja leveämmät renkaat, mutta kaikki nämä olivat saatavana lisävarusteina muihinkin. Huomattakoon, että nahkaverhoilu toi muihinkin automaattisesti mukanaan myös sähkösäädöt muistin kera ja istuinlämmityksen.


    • Varo

      Tokkopa niitä Lancioita uskaltaa ostaa, kun ei niillä ole edes maahantuojaa ja ovat sitäpaitsi italialaisia..

      Siis merkkiosaavaa huoltokorjaamoa eikä varaosia meinaa löytyä, ei ainakaan kohtuulliseen hintaan.

      • r1150r

        Maahantuojan puuttuminen ei ole ongelma koska Italkon toimittaa tarvittaessa kaikkea ja ainakin Dedraan käy tavan varaosamyymälästä perusosat suoraan Temprasta ja Tiposta.


    • Cruise päällä

      koska siinä on tehokas viitoskone. Kappa on osoittautunut hyvin luotettavaksi autoksi, jossa ei ole mitään varsinaista perusvikaa. Automaatti-ilmastointi on must, niitä on joissakin Suomeen tuoduissa 2.4 LE -malleissa. Varo isoa bensasyöppöä V6:sta, et saa varsinaisesti mitään lisäarvoa verrattuna rivi-5:een. Keskuslukitus on noin iäkkäissä autoissa usein rikki, samoin takajousituksen puslat. Ruosteongelmia on hyvin vähän - taitaa mersu mennä jo edelle, heh. Loput on yleiskamaa: starttimoottori, ohjaustehostin, kytkin, iskarit jne... Jakopään hihna pitää vaihtaa alle 100tkm.

      Hyvää: isot tilat, kyyti, talviajettavuus, ohjaus, kiihtyvyys, design.

    • Pini

      tähän astisesta infosta.
      Katseet on kohdistettu Saksanmarkinoilla olevalle tarjonnalle.
      Vara-osat ja huolto ei pelota koska osia saa maailmalta ja työkalut pysyy kourassa.
      2.4 VIS moottorinen näyttäisi olevan "järkevin" vaihtoehto ja on siinä 5-pyttysessä omanlaisensa "höpinä".

      • 124 ac

        kuuluu toki myös viisipyttyinen 220 heppainen turbo.
        Se on samaa sarjaa kuin 2.0 ja 2.4 moottorit. Noissa säätyy siis imunokka ja imusarjan pituus.

        Kappaa uudistettiin -97 lopulla jolloin nelisylinterinen turbo poistui.
        Dieselit muuttuivat 2.4 JTD malleiksi.
        Myös takajousitusta uudistettiin.

        Halvin huoltaa on tuo Themasta periytyvä turbokone. Eikä se edellämainittu farkku edes kuluttanut ihan kauheita, kun se minulla oli..

        LX-malleissa on sähkötoimiset etupenkit joista kuskilla muistit, automaatti-ilmastointi, yleensä boxilla varustettu soitin (uudemmissa navigaattori soitin). Verhoilu on yleensä Alcantaraa mutta paljon löytyy myös nahkasisustoja. Sopivalla ET:llä (30) olevia vanteita ei tahdo Suomessa olla, joten kannattaa ottaa sieltä etelämpää nekin.
        Uudemmissa Kapoissa on myös xenon valoja ja tiptronic tyyppisiä ZF-automaatteja.
        2.4 JTD kone on 100 kiloWattinen.


      • Pini
        124 ac kirjoitti:

        kuuluu toki myös viisipyttyinen 220 heppainen turbo.
        Se on samaa sarjaa kuin 2.0 ja 2.4 moottorit. Noissa säätyy siis imunokka ja imusarjan pituus.

        Kappaa uudistettiin -97 lopulla jolloin nelisylinterinen turbo poistui.
        Dieselit muuttuivat 2.4 JTD malleiksi.
        Myös takajousitusta uudistettiin.

        Halvin huoltaa on tuo Themasta periytyvä turbokone. Eikä se edellämainittu farkku edes kuluttanut ihan kauheita, kun se minulla oli..

        LX-malleissa on sähkötoimiset etupenkit joista kuskilla muistit, automaatti-ilmastointi, yleensä boxilla varustettu soitin (uudemmissa navigaattori soitin). Verhoilu on yleensä Alcantaraa mutta paljon löytyy myös nahkasisustoja. Sopivalla ET:llä (30) olevia vanteita ei tahdo Suomessa olla, joten kannattaa ottaa sieltä etelämpää nekin.
        Uudemmissa Kapoissa on myös xenon valoja ja tiptronic tyyppisiä ZF-automaatteja.
        2.4 JTD kone on 100 kiloWattinen.

        94 ja 95 pitää katsella hintapolitiikan takia.


      • 124 AC
        Pini kirjoitti:

        94 ja 95 pitää katsella hintapolitiikan takia.

        viitoskoneen nokka-akselisäätimen toiminta. Iskarit, jarrupalat ym. kulutusosat ovat jokatapauksessa kuluneita tuon ikäisissä, mutta niitähän saa vaikka Motonetistä..
        Kannattaa hankkia LX-varusteinen kun ei tuon ikäisissä varusteet mitään hintaan vaikuta.


      • Pini
        124 AC kirjoitti:

        viitoskoneen nokka-akselisäätimen toiminta. Iskarit, jarrupalat ym. kulutusosat ovat jokatapauksessa kuluneita tuon ikäisissä, mutta niitähän saa vaikka Motonetistä..
        Kannattaa hankkia LX-varusteinen kun ei tuon ikäisissä varusteet mitään hintaan vaikuta.

        Mitenkä tuon säätimen toiminta on tarkistettavissa että toimii.
        Tuon ikäisissä toki varmaan löytyy kulutusosien vaihtoa.


      • 124 AC
        Pini kirjoitti:

        Mitenkä tuon säätimen toiminta on tarkistettavissa että toimii.
        Tuon ikäisissä toki varmaan löytyy kulutusosien vaihtoa.

        Motronic polttaa punavaloa jos siinä on vikaa. Toimimattomana huipputeho laskee..
        Yleinen vika Boschilaisissa on jäähdytysveden lämpötila-anturi joka sekoillessaan aiheuttaa hälytyksen. Mutta niitäkin löytyy mm. Motonetista halvalla.
        Jos hihna on vaihdettava on syytä vaihtaa myös vesipumppu se kun pyörii samalla hihnalla.
        http://fiatforum.ath.cx/ löytyy Lankisillekin oma osasto. Sieltä lisätietoja.


      • jere
        124 AC kirjoitti:

        Motronic polttaa punavaloa jos siinä on vikaa. Toimimattomana huipputeho laskee..
        Yleinen vika Boschilaisissa on jäähdytysveden lämpötila-anturi joka sekoillessaan aiheuttaa hälytyksen. Mutta niitäkin löytyy mm. Motonetista halvalla.
        Jos hihna on vaihdettava on syytä vaihtaa myös vesipumppu se kun pyörii samalla hihnalla.
        http://fiatforum.ath.cx/ löytyy Lankisillekin oma osasto. Sieltä lisätietoja.

        Tuo Suomeen vm 94 kappa niin saat pokaalin.

        ps.. se joka väittää v6 eleettömäksi ja äänettömäksi koneeksi ei ole sellaisen kyydissä ikinä edes istunut.

        btw.. sen bensankulutus ei ole edes korkea. 8l/100 km maantietä.


      • jjj
        Pini kirjoitti:

        Mitenkä tuon säätimen toiminta on tarkistettavissa että toimii.
        Tuon ikäisissä toki varmaan löytyy kulutusosien vaihtoa.

        Jos säädin on rikki niin kone pitää pienillä kierroksilla (n.2000 r/min) hieman dieselmäistä ronksutusta. Säädinhän toimii moottorin öljynpaineella. 5- sylinteriseen säätimen hinta Saksassa n. 150 e. Suomessa luultavasti kaksinkertainen hinta...?


      • 124 AC
        jjj kirjoitti:

        Jos säädin on rikki niin kone pitää pienillä kierroksilla (n.2000 r/min) hieman dieselmäistä ronksutusta. Säädinhän toimii moottorin öljynpaineella. 5- sylinteriseen säätimen hinta Saksassa n. 150 e. Suomessa luultavasti kaksinkertainen hinta...?

        kuin 156:sten kaksilitraisissa TwinSparkeissa. Niissähän tuo rouskutus on tuttua..


      • Merja

        Vähän ajettu Kappa 2,4 myytävänä.
        Ajettu n.180000 km.
        Manuaali-ilmastointi jälkiasennettuna.
        Juuri laitetut jarrut(kaikki)
        Väri: metallisininen


      • Tapio
        Merja kirjoitti:

        Vähän ajettu Kappa 2,4 myytävänä.
        Ajettu n.180000 km.
        Manuaali-ilmastointi jälkiasennettuna.
        Juuri laitetut jarrut(kaikki)
        Väri: metallisininen

        Vuosimalli?
        Kunto?
        Hinta?


      • Merja
        Tapio kirjoitti:

        Vuosimalli?
        Kunto?
        Hinta?

        Terve,

        Vuosimalli -95, kunto parempi kuin hyvä: kaksi ruostesuojausta tehty, sisätilat tosi siistit, kahdet hyvät renkaat, vain yhden perheen käytössä ollut, aukoton huoltokirja.Hintapyyntö n. 20000 €.


      • Paavo
        Merja kirjoitti:

        Terve,

        Vuosimalli -95, kunto parempi kuin hyvä: kaksi ruostesuojausta tehty, sisätilat tosi siistit, kahdet hyvät renkaat, vain yhden perheen käytössä ollut, aukoton huoltokirja.Hintapyyntö n. 20000 €.

        vanha totuus on että pyytää saa, mutta joku raja sentään.
        Tuollaisen Kuppan käypä hinta on REILUSTI ALLE kymppitonnin.


      • kappamies
        Paavo kirjoitti:

        vanha totuus on että pyytää saa, mutta joku raja sentään.
        Tuollaisen Kuppan käypä hinta on REILUSTI ALLE kymppitonnin.

        olihan hinnassa yksi nolla liikaa.
        Minulla on 2.4 LS -94 Kappan mittarissa tällä hetkellä 428tkm.
        Kuluvia osia (iskareita, jarruja, puslia) on vaihdettu tarpeen mukaan. Koneessa käytettiin ensimmäiset 200 tkm (taksina) Mobil ykköstä, sen jälkeen punaista Valvolinea. Kytkin uusittiin 300 tkm jälkeen. Moottorille ei ole tarvinnut tehdä remmen vaihtojen lisäksi mitään.

        Alcantarat vaihdoin nahkaverhoiluun.
        Lämmitysteho ei tahdo riittää talvipakkasilla. Tehtaallakin lienee ollut ongelmia sen kanssa, koska olivat kokeilleet erilaisia lämmitysjärjestelmiä pitkin mallin elinkaarta.

        Joudun (ikävää) työni puolesta ajamaan erilaisilla autoilla, mukaanlukien ns loistoautot. Kappavanhukseni hakkaa nuo tämän päivän elektroniset vempaimet koska vain.

        Luovun autostani 8500€ hintaan.


    • lada1700i

      minkä iskarit eteen jarrupalat ja levyt taakse motonet ei suoraan tiedä vm-97 mukava kiesi ajaa tol 2.4 koneel voi olla et lada jää tallin nurkkaa seisoo ko saa leiman kappaa

      • Kappas vaan

        Kappan omat iskarit eteen.
        Jarrupalat varaosaliikkeestä.
        Levyt samasta paikkaa.
        Motonetistä tulpat, jos jotain siihen haluat sieltä ostaa.
        Öljyksi jotain muuta kuin ralliformulaa, mielellään 5W alkuista.
        Itsellä 10W-60 kesät talvet, ei ongelmia (eikä lohkolämppäriä)
        2.4 lämpenee hitaasti, mutta kyllä lämmettyään sitten lämpö riittää.
        Parempi paikka keskustella tuosta taitaa olla fiatforum.fi
        Sieltä lancia osio.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En usko et meistä tulee jotain

      Se ei kuitenkaan estä toivomasta et tulisi. Toivon et voitas suudella ja se sais asioita loksahtamaan paikoilleen. Jutel
      Ikävä
      10
      2860
    2. Kuvaile itseäsi

      Kaivatullesi, niin että hän sinut tunnistaa.
      Ikävä
      115
      2135
    3. Eini paljastaa nuorekkuutensa salaisuuden - Tämä nousee framille: "Se on pakko, että jaksaa!"

      Discokuningatar Eini on täyttänyt upeat 64 vuotta. Lavoilla ja keikoilla nähdään entistä vapautuneempi artisti, joka ei
      Suomalaiset julkkikset
      43
      1554
    4. Huomenta keskipäivää

      Kivaa päivää mukaville ja söpösille. 🐺🫅❤️☕☀️
      Ikävä
      260
      1398
    5. Oletko koskaan katunut kun

      elämäsi tilaisuus jäi käyttämättä? 💔
      Ikävä
      70
      1003
    6. Olen J-mies

      Jos kerrot sukunimeni alkukirjaimen, ja asuinpaikkakuntani. Lupaan ottaa yhteyttä sinuun.
      Ikävä
      47
      911
    7. Sinusta näkee että

      Kaipaat paljon.
      Ikävä
      55
      884
    8. Ei sitten, ei olla enää

      Missään tekemisissä. Unohdetaan kaikki myös se että tunsimme. Tätä halusit tämän saat. J miehelle. Rakkaudella vaalea na
      Ikävä
      77
      880
    9. Haluaisin ottaa sinut syleilyyni mies

      Olet suloinen...
      Ikävä
      44
      785
    10. Ma 30.9 tosiko tv klo 18 suorana Tikkalanmäeltä

      Virastolta suorana. Äänestyksistä sitten puhutaan illalla ja huomenna, onko kepuvasemmisto kuntalaisten tahdon mukaan to
      Pyhäjärvi
      93
      736
    Aihe