raskauskilot ongelmana

ihravalas(ko)

Synnytin puoli vuotta sitten aivan ihanan poikalapsen, raskaus ei ollut mitenkään helppo ja raskaus kiloja jäi 12 kg edestä. Olin ennen raskautta kokoa 34 ja nykyään 38-40. Tämä on miehelleni kauhea ongelma, on jopa uhannut erolla jos en laihduta. Omatuntoni on täysin hajalla. Turvaudun ihme laihdutuksiin ja dietteihin. Yritän syödä niin terveellisesti kuin pystyn ja liikkuakkin mahdollisuuden tullen. Seksiä ei ole kun ei ihra valaan kanssa voi sitä harrastaa. Poikaansa mies rakastaa yli kaiken, voisipa hän rakastaa muuttunutta ulkonäköänikin. En jaksa enää ilkeitä kommentteja vartalostani mutta en haluaisi erotakkaan ja jättää lasta ns. Isättömäksi. Itse eroperheen lapsena en halua sitä pojallemme. Miten saan mieheni hyväksymään minut tälläisenä. En tosiaan uskonut kun seitsämän vuotta sitten tavattiin että ulkonäköni on hänelle näin tärkeää..

5

214

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Silmä tottuu.

Raskauskilot eroavat tavallisesta lihomisesta ainakin siinä, että ne tulevat yleensä huomattavasti nopeammin. Nopea muodonmuutos puolisossa taas on vaikeampi hyväksyä, vaikka se muutos voi ajan kanssakin ottaa koville. Jos parisuhteessa ei ole muita ongelmia niin tuohon muuttuneeseen ulkonäköön kuitenkin tottuu ajan kanssa.
      Minä itse aloin aikanaan seurustella hoikan nuoren miehen kanssa, jonka maha alkoi kasvaa elintason mukana. Kyllä se tavallaan oli häiritsevää katsoa, kun istumisesta seuraava mahamakkara muuttui isommaksi ja päälle kasautui vielä pienempiä lisäksi. Enkä voinut olla niistä huomauttamattakin, vaikka itselläni ei edes olisi vara valittaa. Tärkeää on kuitenkin se, että enää tuo maha ei häiritse, se on vain osa miestäni. Suhdetta takana nyt seitsemisen vuotta.
      Omaan tarinaani nojaten uskon, että miehesi ei ole tottunut uuteen sinuuteesi ja uuden ulkomuotosi raskastaminen ja asioiden prioriteettien ymmärtäminen vain vie aikaa.
      Tärkeänä näkisin kuitenkin, että kerrot miehellesi kuinka moinen uhkailu sinua loukkaa. Sisältä sinä et ole muuttunut miksikään ja mies on tasan tarkkaan ollut lasta myös tekemässä kanssasi. Kilojen kertyminen on täysin luonnollista raskausaikana, varsinkin noin pienikokoiselle ihmiselle kuin kokoa 34. Kilojen ei myöskään ole tarkoitus lähteä nopealla aikataululla paniikin siivittämänä vaan luonnollisesti terveiden elämäntapojen sivutuotteena. Kyllä 12 kilon pudotus saa viedä oman aikansa! 34 kokoisena olet varmasti tottunutkin elämään terveellisesti, joten uskon painon siitä lähtevänkin laskuun sitten, kun saat hormonitoimintasi jälleen normaaliksi. Sitä se ei taida vielä olla, jos imetät tuota puolivuotiastasi.
      Muutenkin pienen lapsen kanssa väsyneenä on vaikea nähdä selkeästi kumppanin tunteita ja omien tai toisen sanojen merkityksiä. Siksi sitä lapsen tuloa kai niin pidetäänkin suhteen koetinkivenä. Ehdottaisin siis puhumaan suoraa tunteistasi ja elämän realiteeteista, mutta olemaan myös kärsivällinen ja antamaan miehellesi aikaa tottua elämänne uusiin asioihin. Sekä päälle päätteeksi hyväksymään myös itsesi sellaisena kuin olet. Stressillä ja itseinholla kehosi ei muutu sellaiseksi kuin miehesi haluaisi.

Ja ei, et ole ihravalas. Toivottavasti miehesi löytää järjen valon!

• tretaeq21

Miehesi on itsekäs m*lkku! Voit todeta hänelle, että sinulla on sentään toivoa päästä kiloistasi eroon - mutta hänen tyhmyytensä on ja pysyy!
      Ikävää vaan on, ettei kannettu vesi kaivossa pysy - miehesi pitäisi itse tajuta typeryytensä, et sinä sille mitään voi.
      Ei tuossa tilanteessa voi kai muuta kuin miettiä, haluaako oikeasti elää sellaisen ihmisen kanssa, joka ei hyväksy kilojasi? Onko ns ehjä perhe sen arvoinen, että koet kaiken aikaa pahaa mieltä miehesi puheista?

• hölmö mies sulla

Ekaksi voisit sanoa miehellesi, että laihdutus imetyksen aikana ei ole lapselle hyväksi. rasvakudokseen sitoutuu aina ympäristömyrkkyjä ja muita haitallisia aineita, ja laihduttaessa ne siirtyvät maidon mukana lapseen. Ei tosin isoista määristä ole kyse, mutta ehkä miehesi osaa kuunneella sitä kieltä.

Toiseksi naisen keho muuttuu raskauksien myötä. Joillakin se tarkoittaa ylimääräisiä kiloja, joillakin raskausarpia, joillakin emättiminen löystymistä, joillakin kengän koon kasvamista. Kiloille voi jotain, mutta mitään kiirettä ei ole. Kertyneet kilot ovat tulleet lapsesi suojaksi raskausvaiheessa. Koon 34 ihmiset ovat yleensä niin alhaisella rasvaprosentilla, että keho on vain tasannut tilannetta lapsesi hyvinvoinnin eduksi. Ja aina on niitä äitejä (onko ihan oikeasti paljon?) jotka pari kuukautta synnytyksestä ovat takaisin normimitoissa. He vivat olla onnellisia tilanteesta, suurin osa äideistä joutuu kamppailemaan raskauskilojensa kanssa.

Minusta sinun miehesi käyttäytyy hyvin lapsellisesti ja ikävästi. Hän ei näytä ymmärtävän miten isoja muutoksia kehossasi on tapahtunut lyhyen ajan sisällä. Sen lisäksi tulevat henkisen puolen muutokset, ja kaiken päälle hormonitoiminnan muutokset ja rajut vaihtelut, jotka vaikuttavat vartaloon ja mieleen.

Ole ylpeä äityidestä, nauti lapsestasi ja itsestäsi. Laihduta kilot, jos itsestäsi tuntuu, että haluat. Tee se maltillisesti ja rauhassa. Nopea laihdutus raskauden jälkeen voi pudottaa hiuksia pois ja saada ihon ja limakalvot voimaan huonommin. Eivät nekään ole mukavia vaihtoehtoja.

Sano miehellesi, että hän on ääliö, jos jatkaa tuota haukkumista. Sinulla on nyt yksi lapsi, et tarvitse miehestäsi toista. Kasvakoon aikuiseksi. Synnyttäneen naisen uhkailu, hermostuttaminen ja huonon olon tuottaminen ei todellakaan ole lapsenne etu. Lapsen etu on toisiaan tukevat vanhemmat ja itsensä ja äitiydensä kanssa sinuksi kasvava äiti. Isän tehtävä on tukea tätä, eikä keskittyä siihen, että sinun kilosi ärsyttää. Sinua minua ärsyttäisi vielä enemmän miehesi käytös. Älä ainakaan anna sen lannistaa.

Et ole ihravalas!

• Otapa tuo asia puheeksi neuvolassa, mieluiten niin että mieskin on mukana mutta jos hän ei lähde mukaan niin puhu siitä silti. Alle vuoden vanhan lapsen kanssa niitä neuvolakäyntejä kai kuitenkin on vielä suhteellisen usein, ja käsittääkseni yhteyttä voi ottaa vaikka lapsen takia ei juuri nyt tarvetta olisikaan. Lapsen terveen kehityksen turvaamiseksi neuvolan luulisi hoitavan myös äitiä/perhettä.

• hämmästynyt

Ihan järjetöntä. MInä olen kokoa 38-40 ja pidän itseäni just normaalina ja ihan ok:na. Joo, raskausvatsaa voisi olla vähempi mutta kun ei sitä saa pois kun ei ole tarpeeksi aikaa ja voimia kun on lapsia ja työt ja kaikki. Minä eroaisin tuollaisesta miehestä. Eihän hän rakasta sinua PÄTKÄÄKÄÄN. Et saa häntä hyväksymään itseäsi tuollaisena jos hän kerta on tuollainen pintaan tuijottaja. Ja mitä sitten jos laihdut ja miehesi tulee tyytyväiseksi? Voitko rakastaa häntä vielä kun hän rakastaa sinussa vain vaatekokoa eikä sinua itsenäsi? Minun nykyinen miesystävä vaan tuhahtaa vatsaongelmalleni, koska se ei hänen mielestään ole ongelma eikä mikään :). Naisen on sitä paitsi tosi vaikea päästä takaisin ns. teinitytön mittoihin kun on synnyttänyt. Kyllä sitä voi laihtua mutta ei se kroppa varmaan ihan ehta enää ole. Sun miehen pitää etsiä itselleen synnyttämätön nainen ja huoletia ehkäisystä niin ei kumppanin kroppa mene pilalle.
      Minä en katsoisi tuollaista miestä vaikka mikä lapsi jäisi isättömäksi...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä sanoisit

juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      199
      2094
    2. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

Missä meni pieleen?
      Ikävä
      134
      1168
    3. Mitä hyvää

Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      113
      1063
    4. Koillis motor

Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      21
      815
    5. 58
      796
    6. Kauhavan häiriköijistä

Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      34
      741
    7. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      42
      638
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      175
      584
    9. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      46
      557
    10. Auto ajoi päälle?

Ja pakeni luin iltapäivälehdestä. ! Ken on kuski joka tuollee teki
      Kuusankoski
      9
      532
    Aihe