Määräaikainen työsuhde ja sen jatkaminen

is it just me?

Olen äitiyslomansijainen ja työt ovat sujuneet hyvin, positiivista palautetta tulee viikottain. Monet työntekijät ovat olleet sitä mieltä, että vaikka äippälomalainen palaisikin töihin niin eivät näe syytä miksei työsuhdettani jatkettaisi.

Kerron hieman taustoja eli työhönotto tilanteessa minulle kerrottiin, että samoihin tehtäviin palkataan myös toinen henkilö niinkuin firmalla oli aina ollutkin sillä yksi ihminen ei selviä siitä työtaakasta mitenkään(tämän huomioin myös palkassa eli alensin hieman sillä elin luulossa etten tekisi yksin kaikkea). Totuus valkeni, kun aloitin työt jolloin pomo ilmoitti ettei ihan heti ole tulossa ketään ja minun pitäisi heti kertoa, kun tuntuu siltä niin rekry prosessi menisi eteenpäin. Ensimmäisen kuukauden jälkeen kerroin pomolle, että ylityötunteja on tullut sen verran että on varmaan fiksumpaa palkata lisäapua. Hän tietenkin lupasi, että 2kk sisällä täällä olisi lisäapua.

Hyvin pian tämän jälkeen sain myös tietää kuinka minulta vähennetään palkasta lasten sairauksista johtuvat poissaolot, koska olin vielä koeajalla niin otin asian puheeksi ja ilmoitin ettei järjestely sovi minulle ja mikäli yritys ei jousta niin joudun vaihtamaan työpaikkaa. Pomo lupasi joustaa tässä asiassa, kuinka ollakaan kuukausi tästä lapsen sairastuttua pomo ilmoitti, että minun tulisi tehdä tunnit sisään tai muuten poistetaan palkasta. Koeaika oli jo mennyt eikä vaihtoehtoja enään ollut muutakuin tehdä tunnit sisään.

Olen nyt odottanut 8kk lisäapua ja nyt sain tietää ettei lisäapua ole tulossa. Minun työsuhdettani ei jatketa vaikka äippälomalainen jatkaa lomaansa vielä 1,5v sen sijaan palkkaavat rekry firman kautta uuden henkilön minun tehtäviini, vedoten taloudellisiin syihin.

Onko tämä täysin laillista toimintaa, ottaen huomioon kaiken mitä aikaisemmin on tapahtunut?

2

434

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • eiketju

Määräaikainen työsuhde loppuu, kun työsopimukseen kirjoitettu määräaika umpeutuu. Nykyiseen määräaikaisuuteesi sekä seuraavaan pätkään on ihan laillinen perusteltu syy eli sijaisuus, joten siinä mielessä et ole mitenkään etuoikeutettu saamaan jatkoa. Sinun pitää asettua sinne seuraavaa sijaisuutta hakevien joukkoon. Työnantaja saa valita kenet haluaa. Jos olet ammattiliiton jäsen, kysy sieltä.

• ooiooi

Tilapäiseen hoitovapaaseen on oikeus, jos lapsi on alle 10-vuotias tai vammainen ja sairastuu äkillisesti ja olet yksinhuotaja tai puoliso on töissä muualla kuin kotona. Palkansaanti poissaolopäiviltä riippuu työehtosopimuksesta. Taitaa melkein kaikissa tesseissä olla ainakin kolme päivää palkallista. Tarkista oman alasi tes. Ota yhteyttä luottamusmieheen tai liittoon, jos olisi pitänyt olla palkallista ja työnantaja ei maksa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kansa on on puhunut.

Ja pulinat pois. Amerikan kansa kyllästyi edelliseen 4 vuoteen. Demokratia toteutuu. Vaalivilppiä salaliittoteoriaksi ha
      Maailman menoa
      410
      2729
    2. Miten Trump " tuo rauhaa"?

Kertoisiko joku? Ymmärtääkseni hän pikemminkin pakottaa länsimaat varustelukierteeseen. Muuta vaihtoehtoahan ei ole, jo
      Maailman menoa
      593
      2222
    3. Sofia B - ansiotulot ovatkin 0 euroa ja millä rahoilla hän siis elää?

Oho olipa paljastus nyt tästä luksus elämää viettävästä naisesta.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      104
      2144
    4. Ensitreffit Jenni tykittää - Tämä Jyrkin lause nostaa karvat pystyyn: "Niin epämiellyttävä..."

Jenni tykittää menemään… Jaetaankos teillä laskut tasan tai tuleeko raha-asioista kiistaa? Lue lisää: https://www.suom
      Ensitreffit alttarilla
      41
      1957
    5. etkö osaa jättää rauhaan?

Et halua mitään, silti stalkkaat ja vainoat! jätä rauhaan niin voin jatkaa elämää!
      Ikävä
      65
      1483
    6. Mitä tunteita tunnet

Häntä kohtaan?
      Ikävä
      98
      1344
    7. Leikkeleet pois leivältä

Oikea suunta. Uusissa suomalaisissa ravitsemus­suosituksissa suositellaan jättämään leivän päältä leikkeleet pois mielu
      Maatila ja metsä
      132
      1201
    8. Saatiin meidän oma mies valkoiseen taloon!

Miltäs nyt tuntuu Ylen petkuttamat sosialistit ja muut femakot? Ilmastousko ja woke lähti liikkeelle USA:sta, ne valhee
      Sinkut
      152
      1167
    9. Martina tienasi taas enemmän kuin Sofia

Tuskinpa tuo ketään yllättää.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      168
      1162
    10. Milloin viimeksi tavattiin?

Onko siitä, päivä, viikko, vuosi, monta vuotta Minä vuonna?
      Ikävä
      53
      1135
    Aihe