Pekkaspäivät?

jaska jokunen

Teen 40 tunnin työviikkoa, kuuluuko minulle kertyä pekkaspäiviä (n. 1/kk), vai onko se sopimuskohtainen asia?

7

769

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lue tessiä..

Lue omasta tessistä.

Ei voi vastata, kun et kerro edes alaa.

• jaska jokunen

Ja sehän on Suunnittelu- ja konsulttialan ylempien toimihenkilöiden tes. En itse oikein löytänyt.

• Spede69

Kuuluu pekkaset jos työaika on yli 40t viikossa.

• Tessis se salaisuus

Työehtosopimus on työnantajan tai työnantajien ja työntekijäjärjestön yhteinen sopimus.
      TES:in tulisi olla nähtävillä ja saatavilla jokaisella työpaikalla, jos tätä ei ole näkyvillä, voit kysyä lähimmältä esimieheltäsi saada nähdä sen. Työehtosopimuksesta voit tarvittaessa tarkistaa, ovatko allekirjoittamasi työsopimuksen kohdat TES:n mukaisia.

Lisää työehtosopimuksesta voit lukea työmarkkinoiden keskusjärjestöjen työmarkkina-avain- sivustolta

Tämä koskee kaikkia aloja.

• Ei ihan kaikilla

Tai siis niitä aloja, joilla on yleissitova tes, kas kun se ei suinkaan ole itsestäänselvyys kaikille aloille...

• Harmaatatalouttako?
    • Jatko10

Työaikalainsäädäntöä

TYÖAIKALAKI KOSKEE MYÖS YLEMPIÄ TOIMIHENKILÖITÄ

Työaika ylemmän toimihenkilön kannalta työaikalain mukaan

Työaika sovitaan työsopimuksella, yleensä joko 37,5 h viikossa tai 40 h viikossa 12,5/13 pekkaspäivää vuodessa.

Sopimus, jolla vähennetään työntekijälle tämän työaikalain mukaan tulevia etuja, on mitätön, jollei tästä laista muuta johdu. (TSL 13. luku 6 §). Tämä tarkoittaa sitä, että mikäli työntekijä on mennyt sopimaan jotain lain vastaista tai lakia huonommin työsopimuksellaan, on kyseinen sopimuksen kohta laillisesti mitätön eikä tarkoita mitään. (katso kohta ylitöiden korvaaminen)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Persut eivät ole kertoneet euronkaan edestä säästökohteita

Mutta änkyttävät kysellä niistä muilta jatkuvasti. Vaikuttaa ettei persuilla ole kykyä omaan ajatteluun ja päätöksenteko
      Maailman menoa
      266
      3348
    2. Työeläkeloisinta Suomen suurin talousongelma

Työeläkeloisinta maksaa vuodessa lähes 40 miljardia euroa, josta reilut 28 miljardia on pois palkansaajien ostovoimasta.
      Maailman menoa
      87
      1519
    3. 66
      1213
    4. Mun mielestäni on tosi loukkaavaa

Nainen, että luulet palatan typeriä, sekavia ja ilkeitä viestejä mun kirjoittamiksi. Mä en ole katkera, epätoivoinen, ra
      Ikävä
      199
      1049
    5. Persujen puoluekokous 2026

Missä ja Milloin pidetään ?
      Maailman menoa
      55
      1015
    6. Odotettu tulos Taivalvaaran hiihtokeskuksen osalta

"MCS Finland Oy on ilmoittanut Taivalkosken kunnalle 30.4.2026, että se irtisanoo Taivalkosken kunnan ja MCS Finland Oy:
      Taivalkoski
      50
      966
    7. Mikä se viehättävin

Asia on kaivatussasi?
      Ikävä
      63
      951
    8. Mikä kaivatussasi

Viehättää ulkoisesti ja mikä sisäisesti?
      Ikävä
      42
      797
    9. Mitä tekisit jos

Aamulla vierestäni heräisit
      Ikävä
      47
      772
    10. Olet hirviö

Eikä kukaan saa mua muuttamaan mieltäni.
      Ikävä
      113
      726
    Aihe