Afgaani miehet

kokemuksia?

Hei! Onks kellään kokemusta Afgaani miehistä? Joko naimisissa afgaanin kanssa tai seurustelua? Minkä sorttisia miehiä ovat yleensä ja kuinka suhteet on onnistunut? onko suurempia kulttuuri shokkeja yms.Oletteko pystynyt omaan elämäänne sisältämään kumppaninen tapoja hänen kulttuuristaan. Asiallisia vastauksia kiitos!

39

3557

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • muslimiukko=rasisti

      Kysy siltä afgaaniukolta saisiko sen muslimisisko seurustella "vääräuskoisen" veljesi kanssa?

    • joooooo.,.,

      Entä jos ei ole siskoa? miten sitten kysyä.

      • punapää88

        sitten kysy saisiko naispuolinen serkku seurustella suomalaisen miehen kanssa :)


    • Mmmxvkrt

      Unohda afgaanit. Ei tule onnistumaan.

    • Gol

      Olen seurustellut vain yhden afgaanimiehen kanssa, suhdetta on nyt takana pari vuotta. Oma mieheni on hyvin kotoutunut Suomeen ja puhuu hyvää suomea. Hän tulee myös hyvin toimeen ystävieni kanssa. Olen tavannut myös monia mieheni ystäviä, mutta vietämme heidän kanssaan vähemmän aikaa yhdessä kuin omien ystävieni kanssa sillä mieheni miespuoliset afgaaniystävät ovat minua kohtaan niin ylettömän kohteliaita, että yhteistä jutunjuurta on vaikea löytää. Monet ovat tosi ujoja vieraiden naisten seurassa, eikä kaverin tyttöystävää osata ottaa mukaan porukkaan. Tähän vaikuttaa myös se, että oma persiankielentaitoni on vielä aika heikkoa.

      • pensselitäti

        Afganistanilaisilla samoin kuin monilla muillakin kansoilla on tapana, että miehet seurustelevat keskenään, usein kodin ulkopuolella, ja naiset viettävät aikaansa kotona sukulaisnaisten kanssa kotitöitä tehden.
        Siksi miehesi miespuoliset ystävät eivät osaa keskustella kanssasi ja turvautuvat muodolliseen käytökseen. Naispuolisia afganistanilaisia ystäviä miehelläsi ei olekaan, jos oikein arvaan.


    • Hienoja ihmisiä

      pensselitäti luulee olevansa kovinkin viisas ja tietäväinen mitä nyt on tullut huomioitua eri keskusteluja tällä palstalla niin pensselitädillä tuntuu olevan sananen sanotavanaan jokaisesta erimaalaisesta ihmisryhmästä.Onko täti saanut siipensä joskus joltain ulkomaalaiselta mieheltä?

      Ihan vaan sillä kysyn,kun näyt olevan keskittynyt nimenomaan ihmisten huonoihin puoliin varmasti sinullakin on jonkinverran tietoa,että voit kommentoida,mutta sinä heität kirjoituksiasi tyyliin siihen,kuin tuntisit 100% jokaisen ulkomaalaisen olipa kuka mistäkin maasta kotoisin.

      Itselläni on Afgaani ystävä(mies) ja olemme läheisiä ystäviä ja melko tiiviisti yhteydessä ja käymme kylässä toistemme luona ja todellakin hänellä on naispuolisia afgaani ystäviä,kuten myöskin hänen parhaalla ystävällänsä joka on myöskin afgaani mies,on naispuolisia afgaani ystäviä.Kutsuipa ystäväni joskus minutkin kotiinsa kylään,kun oli kaverinsa tullut kahden afgaani naisen kanssa hänen luoksensa käymään HUOM! naisista kumpikaan ei ollut hänen puolisonsa, ystävinä siis liikkeellä keskenänsä.Se miksi selitin näin tarkasti ja yksityiskohtaisesti syy siihen,koska pensseli täti puhuu kukkua etteikö Afgaani miehillä voisi olla naispuolisia ystäviä myös oman maalaisiaan.

      Mitä itse olen huomannut ja tiedän Suomi Afgaani pareja niin hyvin vapailta vaikuttavat Suomalaiset osapuolet olevan,laskevat vitsiä ja leikkiä keskenänsä
      jne.Afgaanit ovat yleensä melko vitsikkäitä :) ei siis minkäänlaisia ongelmaa mitä olisin itse huomannut.Toki voihan suhteessa pidemmän päälle niitä tullakin,mutta eikös jokaisessa parisuhteessa voi? Suomessa tämä systeemi näkyy toimivan,mutta sitä en usko minäkään,että mies nainen voisivat olla puhtaasi vain ystäviä jos maana olisi Afghanistan.Toista se voisi tosiaan siellä olla,kun siellä on pikku pakko olla tietynlaisessa muotissa,mutta nyt emme olekaan Afghanistanissa vaan Suomessa.Jospa pensselitätikin viitsisi tutustua paremmin ihmisiin ja ottaa yksilönä niin voisit yllättyä positiivisesti.Teille muille Afgaaneiden puolisoille,tyttöystäville tai ihan vaan ystäville tsemppiä!

      • Gol

        Tottahan se on, että Afganistanissa miehet ja naiset pyrkivät pysymään omissa porukoissaan. Osa haluaa tätä tapaa jatkaa myös Eurooppaan muutettuaan. Selvennän nyt vielä, kun asia tuntui kiinnostavan, että miehelläni on kyllä muutama naispuolinen afgaaniystävä ja tulen heidän kanssaan ihan hyvin toimeen. Myös parin mieheni miespuolisen afgaaniystävän kanssa olen tutustunut paremmin ja pidän heitä myös omina ystävinäni. Silti monet suhtautuvat kaverinsa tyttöystävään vähän varauksella, mutta se ei minua häiritse. Olen itsekin luonteeltani vähän varautunut, enkä osaa heti uuden ihmisen tavattuani heittäytyä ylimmäksi ystäväksi, joten afganistanilainen kohteliaan pidättyväinen käytös sopii minulle oikein hyvin.


      • pensselitäti

        Mitä tarkoitat kertomalla minulle näin: "Ihan vaan sillä kysyn,kun näyt olevan keskittynyt nimenomaan ihmisten huonoihin puoliin".
        Mitä huonoja puolia toin sinun mielestäsi esiin esim. viestissäni 14.5., johon vastasit kovin tuohtuneena?


      • Kulttuuri opettaja
        pensselitäti kirjoitti:

        Mitä tarkoitat kertomalla minulle näin: "Ihan vaan sillä kysyn,kun näyt olevan keskittynyt nimenomaan ihmisten huonoihin puoliin".
        Mitä huonoja puolia toin sinun mielestäsi esiin esim. viestissäni 14.5., johon vastasit kovin tuohtuneena?

        pensselitäti ethän suoraan sano huonoja puolia mutta kovasti johdattelet kirjoituksessasi siihen esim tuo.annas kun arvaan nais puolisia afgaani ystäviä miehelläsi ei olekaan.Mikä ihmeen arvaus keskus sinä olet? Sinä et suoraan aina mainitse niitä huonoja puolia eri ihmisitä,mutta kirjoituksissasi se selvä kuva,että jokainen ymmärtää mihin pyrit.Jospa koettaisit täti ottaa rennosti joskus ja tosiaan tutustua ihmisiin niin voisi mieli sinultakin avartua hyvällä tavalla,tuollainen päteminen ja kaikkitietävyys antaa sinun kirjoituksistasi melko tökeröä kuvaa.Ja tässäkin arvauksesi meni väärin ainakin toinen nainen joka tänne kommentoi mainitsi nimenomaan,että afgaani miehellään on ystävissä naisia(afgaaneita) aivan kuten minunkin ystävälläni mikseipä olisi? Eikä tämä "afgaani" aloitus ole ainoa jonne sinä yleensä heität mukamas tietämiäsi asioita edelleenkin sitä mieltä ollaan,että sinulla näkyy olevan sananen sanottavana jokaisesta erimaalaisesta,eri kulttuuriin kuuluvista ihmisistä.Etköhän pensselitäti ymmärtänyt aivan hyvin pointin jo ensimmäisestä viestistäni siinä kohtaa missä teksti oli tarkoitettu sinulle.Joten se siitä

        Ihme tarve päteä sinulla huhhuijakkaa.


      • pensselitäti
        Kulttuuri opettaja kirjoitti:

        pensselitäti ethän suoraan sano huonoja puolia mutta kovasti johdattelet kirjoituksessasi siihen esim tuo.annas kun arvaan nais puolisia afgaani ystäviä miehelläsi ei olekaan.Mikä ihmeen arvaus keskus sinä olet? Sinä et suoraan aina mainitse niitä huonoja puolia eri ihmisitä,mutta kirjoituksissasi se selvä kuva,että jokainen ymmärtää mihin pyrit.Jospa koettaisit täti ottaa rennosti joskus ja tosiaan tutustua ihmisiin niin voisi mieli sinultakin avartua hyvällä tavalla,tuollainen päteminen ja kaikkitietävyys antaa sinun kirjoituksistasi melko tökeröä kuvaa.Ja tässäkin arvauksesi meni väärin ainakin toinen nainen joka tänne kommentoi mainitsi nimenomaan,että afgaani miehellään on ystävissä naisia(afgaaneita) aivan kuten minunkin ystävälläni mikseipä olisi? Eikä tämä "afgaani" aloitus ole ainoa jonne sinä yleensä heität mukamas tietämiäsi asioita edelleenkin sitä mieltä ollaan,että sinulla näkyy olevan sananen sanottavana jokaisesta erimaalaisesta,eri kulttuuriin kuuluvista ihmisistä.Etköhän pensselitäti ymmärtänyt aivan hyvin pointin jo ensimmäisestä viestistäni siinä kohtaa missä teksti oli tarkoitettu sinulle.Joten se siitä

        Ihme tarve päteä sinulla huhhuijakkaa.

        Parahin Kulttuuri opettaja,

        en sanonut viestissäni mitään "huonoja puolia" afgaaneista enkä johdatellut mitään. Totesin vain, että afganistanilaisten naisten ja miesten maailmat ovat normaalisti hyvin erillään toisistaan, miehet viettävät vapaa-aikaa toisten miesten kanssa ja naiset ovat keskenään, yleensä kotona. Ystävyyssuhteita sukupuolten välillä on siellä päin maailmaa melko harvoin. Jos se on sinusta huono puoli, niin ei se ole minun syyni.
        Otan yleensä aika rennosti ja olen tutustunut moniin ihmisiin, myös henkilökohtaisella tasolla muutamaan kymmeneen afganistanilaiseen, ja kirjallisuuden ja opiskelun kautta afganistanilaiseen kulttuuriin.
        Kun täällä kysellään heistä, saan vastata siinä kuin muutkin. Jos se on sinun mielestäsi pätemistä, niin sillekään en mitään voi.
        Ellei minulla olisi mitään sanottavaa, en tietenkään mitään kirjoittaisikaan, joten jos kirjoitan jotakin, se on sen merkki, että minulla on jotakin sanottavaa. Ei toki sentään jokaisesta erimaalaisesta.


      • chill out
        Kulttuuri opettaja kirjoitti:

        pensselitäti ethän suoraan sano huonoja puolia mutta kovasti johdattelet kirjoituksessasi siihen esim tuo.annas kun arvaan nais puolisia afgaani ystäviä miehelläsi ei olekaan.Mikä ihmeen arvaus keskus sinä olet? Sinä et suoraan aina mainitse niitä huonoja puolia eri ihmisitä,mutta kirjoituksissasi se selvä kuva,että jokainen ymmärtää mihin pyrit.Jospa koettaisit täti ottaa rennosti joskus ja tosiaan tutustua ihmisiin niin voisi mieli sinultakin avartua hyvällä tavalla,tuollainen päteminen ja kaikkitietävyys antaa sinun kirjoituksistasi melko tökeröä kuvaa.Ja tässäkin arvauksesi meni väärin ainakin toinen nainen joka tänne kommentoi mainitsi nimenomaan,että afgaani miehellään on ystävissä naisia(afgaaneita) aivan kuten minunkin ystävälläni mikseipä olisi? Eikä tämä "afgaani" aloitus ole ainoa jonne sinä yleensä heität mukamas tietämiäsi asioita edelleenkin sitä mieltä ollaan,että sinulla näkyy olevan sananen sanottavana jokaisesta erimaalaisesta,eri kulttuuriin kuuluvista ihmisistä.Etköhän pensselitäti ymmärtänyt aivan hyvin pointin jo ensimmäisestä viestistäni siinä kohtaa missä teksti oli tarkoitettu sinulle.Joten se siitä

        Ihme tarve päteä sinulla huhhuijakkaa.

        Oho, Pensselitäti taisi osua jotakin arkaan paikkaan.


      • Toppuutahan vähän
        pensselitäti kirjoitti:

        Parahin Kulttuuri opettaja,

        en sanonut viestissäni mitään "huonoja puolia" afgaaneista enkä johdatellut mitään. Totesin vain, että afganistanilaisten naisten ja miesten maailmat ovat normaalisti hyvin erillään toisistaan, miehet viettävät vapaa-aikaa toisten miesten kanssa ja naiset ovat keskenään, yleensä kotona. Ystävyyssuhteita sukupuolten välillä on siellä päin maailmaa melko harvoin. Jos se on sinusta huono puoli, niin ei se ole minun syyni.
        Otan yleensä aika rennosti ja olen tutustunut moniin ihmisiin, myös henkilökohtaisella tasolla muutamaan kymmeneen afganistanilaiseen, ja kirjallisuuden ja opiskelun kautta afganistanilaiseen kulttuuriin.
        Kun täällä kysellään heistä, saan vastata siinä kuin muutkin. Jos se on sinun mielestäsi pätemistä, niin sillekään en mitään voi.
        Ellei minulla olisi mitään sanottavaa, en tietenkään mitään kirjoittaisikaan, joten jos kirjoitan jotakin, se on sen merkki, että minulla on jotakin sanottavaa. Ei toki sentään jokaisesta erimaalaisesta.

        No toi pensselitäti on millon minkäkin maalaisista antamassa kommenttia yleensä johdattelua,moittimista, ja juuri tuo vaikuttaa hänen yleiseltä taktiikaltansa,kun joku näpäyttää häntä niin heti alkaa juuri tuo kiertäminen,mutta ei suoraan voi sanoa erehtyneensä yms.eikö pensselitädille vieläkään tullut selväksi se,että suomessa ainakin afgaani miehet ja naiset kaikenlaiset voivat olla ystäviä jos haluavat ja sitä myös useimmat ovatkin sukupuolesta riippumatta.Se että olet kuullut jotakin ei tarkoita sitä,että sinä välttämättä tiedät jotakin okay.ps.turhaan sinä itseäsi puolustelet ,sinulle nimenomaan tuntuu olevan ihan jokaisesta ihmisryhmästä sanottavaa muista,kuin SUOMALAISISTA.merkillistä vaikka koetat "rauhan elkein" nyt vähätellä ja heittää viestisi siihen malliin,että me muut palstalaiset olemme tarkoituksesi väärin.Tämä oli tässä ei mulla muuta enkä palaa enään tähän keskusteluun.Otahan pensselitäti iisisti ja relaa pätemistä vähemmälle niin hyvä tulee :) Hyvää kesää kaikille palstalaisille!


      • pensselitäti
        Toppuutahan vähän kirjoitti:

        No toi pensselitäti on millon minkäkin maalaisista antamassa kommenttia yleensä johdattelua,moittimista, ja juuri tuo vaikuttaa hänen yleiseltä taktiikaltansa,kun joku näpäyttää häntä niin heti alkaa juuri tuo kiertäminen,mutta ei suoraan voi sanoa erehtyneensä yms.eikö pensselitädille vieläkään tullut selväksi se,että suomessa ainakin afgaani miehet ja naiset kaikenlaiset voivat olla ystäviä jos haluavat ja sitä myös useimmat ovatkin sukupuolesta riippumatta.Se että olet kuullut jotakin ei tarkoita sitä,että sinä välttämättä tiedät jotakin okay.ps.turhaan sinä itseäsi puolustelet ,sinulle nimenomaan tuntuu olevan ihan jokaisesta ihmisryhmästä sanottavaa muista,kuin SUOMALAISISTA.merkillistä vaikka koetat "rauhan elkein" nyt vähätellä ja heittää viestisi siihen malliin,että me muut palstalaiset olemme tarkoituksesi väärin.Tämä oli tässä ei mulla muuta enkä palaa enään tähän keskusteluun.Otahan pensselitäti iisisti ja relaa pätemistä vähemmälle niin hyvä tulee :) Hyvää kesää kaikille palstalaisille!

        Toppuutahan itse.
        Miksi en saisi kirjoittaa tänne kommentteja?
        Ei ole vielä tullut selväksi se, mitä kerrot. Totta kai Suomessa voi olla ystävä kenen kanssa tahansa, jos haluaa, kuten kerrot, ei sitä mikään laki kiellä, mutta eivät vuosisataiset perinteet haihdu olemattomiin sen vuoksi, että ihminen muuttaa Suomeen. Joskus maahanmuuttaja saattaa tarrautua entistä lujemmin omiin juuriinsa turvaa saadakseen. Usein niin käy sitten, kun ensi-innostus on haihtunut ja karu arki Suomessa alkanut.
        Mistä päättelet, että kerron kuulopuheita? Luulosi ei pidä paikkaansa.
        Miksi kertoisin tällä palstalla suomalaisista, ja mistä tiedät, etten kerro suomalaisista jossakin muualla, jos joku heistä jotakin kysyy?
        Näin helatorstaiaattona tulee otetuksi iisimmin kuin normaalina keskiviikkoiltana, kiitos vain huolenpidosta. Jos haluan päteä, en tee sitä afgaanien kustannuksella.


      • jdojdoje...
        pensselitäti kirjoitti:

        Toppuutahan itse.
        Miksi en saisi kirjoittaa tänne kommentteja?
        Ei ole vielä tullut selväksi se, mitä kerrot. Totta kai Suomessa voi olla ystävä kenen kanssa tahansa, jos haluaa, kuten kerrot, ei sitä mikään laki kiellä, mutta eivät vuosisataiset perinteet haihdu olemattomiin sen vuoksi, että ihminen muuttaa Suomeen. Joskus maahanmuuttaja saattaa tarrautua entistä lujemmin omiin juuriinsa turvaa saadakseen. Usein niin käy sitten, kun ensi-innostus on haihtunut ja karu arki Suomessa alkanut.
        Mistä päättelet, että kerron kuulopuheita? Luulosi ei pidä paikkaansa.
        Miksi kertoisin tällä palstalla suomalaisista, ja mistä tiedät, etten kerro suomalaisista jossakin muualla, jos joku heistä jotakin kysyy?
        Näin helatorstaiaattona tulee otetuksi iisimmin kuin normaalina keskiviikkoiltana, kiitos vain huolenpidosta. Jos haluan päteä, en tee sitä afgaanien kustannuksella.

        No ei tartte päteä kenenkään kustannuksella jos ei jotain tiedä varmaksi on vain kuulo tai huhu puhetta niin silloin se ei ole varmaa ja mikä ei ole varmaa niin ei kannata silloin puhua mitä ei ymmärrä Tarkoittaa kaikkia ihmisiä

        Minä tunnen paljon esim:juuri Afgaaneja siitä päättelen minä,että olettamuksesi on kuulopuhetta


      • heipsulivei sun vei.
        pensselitäti kirjoitti:

        Toppuutahan itse.
        Miksi en saisi kirjoittaa tänne kommentteja?
        Ei ole vielä tullut selväksi se, mitä kerrot. Totta kai Suomessa voi olla ystävä kenen kanssa tahansa, jos haluaa, kuten kerrot, ei sitä mikään laki kiellä, mutta eivät vuosisataiset perinteet haihdu olemattomiin sen vuoksi, että ihminen muuttaa Suomeen. Joskus maahanmuuttaja saattaa tarrautua entistä lujemmin omiin juuriinsa turvaa saadakseen. Usein niin käy sitten, kun ensi-innostus on haihtunut ja karu arki Suomessa alkanut.
        Mistä päättelet, että kerron kuulopuheita? Luulosi ei pidä paikkaansa.
        Miksi kertoisin tällä palstalla suomalaisista, ja mistä tiedät, etten kerro suomalaisista jossakin muualla, jos joku heistä jotakin kysyy?
        Näin helatorstaiaattona tulee otetuksi iisimmin kuin normaalina keskiviikkoiltana, kiitos vain huolenpidosta. Jos haluan päteä, en tee sitä afgaanien kustannuksella.

        Nyt sinä pensselitäti kääntelet sanoja.Saa toki kirjoittaa,mutta ei tarkoita vain tämän "afgaani" osiota tuo kirjoittelemisesi hyvin usein sinä olet kirjoittamassa varmuudella millon minkäkin maalaisista antamassa kommenttia aivan kuin tuntisit kaikki maapallon kävijät.Ja tuolla kirjoittelullakin on rajansa siinä mielessä jos antaa tietoa joka ei ole varmaa tai yrittää antaa kuvaa niinkuin tietyt ihmiset olisivat esimerkiksi suomalaisia "alempana" joko kulttuurin tai vastaavan vuoksi.En yleensä tällä palstalla itsekään kommentoi,mutta kirjoituksia luen silloin tällöin ja silmiini on pistäny mm.sinun kommenttisi ja näistä kirjoituksista saa juuri tälläistä kuvaa niinkuin tuli jo ekassa viestissä sinulle kerrottua.Ja kyllä tällä palstalla on ollut puhetta myös suomalaisista,mihin et olekaan ottanut kantaa no sama sille otat mihin otat
        mutta toi että luulet tietäväsi kaiken niin siinä olisi hieman opittavaa kaikkein viisain ja tietäväisinkään ihminen ei aina välttämättä ole se viisain :)

        Jokusen ulkolaisen minäkin tunnen ja melko hyvin ovat sopeutuneet suomeen en ole nähnyt naisten kävelevän burqa päällä tai miehillä perinteisiä pukimeita kotimaansa tapaan ja melko hyvin sulautuneina pääväestöön on ystäviä pääväestöstä jne..No eiköhän tuo melko hyvin ole tullut selväksi mitä olen sinulle halunnut kertoakin uskon,että olet asian pointin ymmärtänyt vaikka sitä siltikin kysyit minulta. ps. se nimimerkki kulttuuri opettaja oli sinulle tarkoitettu sinähän kävisit miltei kulttuuri opettajasta ei muuta kuin joka maasta joku henkilö ja sinä latelet kustakin maasta eri tavat ja kulttuurin


      • pensselitäti
        heipsulivei sun vei. kirjoitti:

        Nyt sinä pensselitäti kääntelet sanoja.Saa toki kirjoittaa,mutta ei tarkoita vain tämän "afgaani" osiota tuo kirjoittelemisesi hyvin usein sinä olet kirjoittamassa varmuudella millon minkäkin maalaisista antamassa kommenttia aivan kuin tuntisit kaikki maapallon kävijät.Ja tuolla kirjoittelullakin on rajansa siinä mielessä jos antaa tietoa joka ei ole varmaa tai yrittää antaa kuvaa niinkuin tietyt ihmiset olisivat esimerkiksi suomalaisia "alempana" joko kulttuurin tai vastaavan vuoksi.En yleensä tällä palstalla itsekään kommentoi,mutta kirjoituksia luen silloin tällöin ja silmiini on pistäny mm.sinun kommenttisi ja näistä kirjoituksista saa juuri tälläistä kuvaa niinkuin tuli jo ekassa viestissä sinulle kerrottua.Ja kyllä tällä palstalla on ollut puhetta myös suomalaisista,mihin et olekaan ottanut kantaa no sama sille otat mihin otat
        mutta toi että luulet tietäväsi kaiken niin siinä olisi hieman opittavaa kaikkein viisain ja tietäväisinkään ihminen ei aina välttämättä ole se viisain :)

        Jokusen ulkolaisen minäkin tunnen ja melko hyvin ovat sopeutuneet suomeen en ole nähnyt naisten kävelevän burqa päällä tai miehillä perinteisiä pukimeita kotimaansa tapaan ja melko hyvin sulautuneina pääväestöön on ystäviä pääväestöstä jne..No eiköhän tuo melko hyvin ole tullut selväksi mitä olen sinulle halunnut kertoakin uskon,että olet asian pointin ymmärtänyt vaikka sitä siltikin kysyit minulta. ps. se nimimerkki kulttuuri opettaja oli sinulle tarkoitettu sinähän kävisit miltei kulttuuri opettajasta ei muuta kuin joka maasta joku henkilö ja sinä latelet kustakin maasta eri tavat ja kulttuurin

        Nyt kyllä liioittelet: "sinä latelet kustakin maasta eri tavat ja kulttuurin".
        Tunnen parhaiten Aasian ja islamilaisen kulttuurin. En ole opiskellut juurikaan esim. Latinalaisen Amerikan kulttuureja, kirjallisuutta lukuun ottamatta, enkä myöskään ole ottanut kantaa niistä käytäviin keskusteluhin.

        Ettei tämä keskustelu lähtisi rönsyilemään liiaksi, liitän tämän mukaan ensimmäisen viestini, joka on nostattanut tämän myrskyn vesilasissa:

        "Afganistanilaisilla samoin kuin monilla muillakin kansoilla on tapana, että miehet seurustelevat keskenään, usein kodin ulkopuolella, ja naiset viettävät aikaansa kotona sukulaisnaisten kanssa kotitöitä tehden.
        Siksi miehesi miespuoliset ystävät eivät osaa keskustella kanssasi ja turvautuvat muodolliseen käytökseen. Naispuolisia afganistanilaisia ystäviä miehelläsi ei olekaan, jos oikein arvaan."


    • PingPong0987

      Heippa,

      Mulla on afgaanipoikaystävä, jonka kanssa ollaan oltu puolisen vuotta yhdessä. Alussa erityisesti oli tosi ihana ja kohtelias. Halusi aina miellyttää sekä sanoin että tavoin. Osti lahjoja, maksoi leffaliput ja kahvittelut muut menot yms. Todella komea ja tulinen persoona, jolla on vahvat mielipiteet, toisaalta myös todella herkkä. On integroitunut hyvin Suomeen, puhuu jo hyvin kieltä ja käy töissä. Negatiivisena voisin sanoa sen liiallisen tulisuuden, jos suuttuu, niin helposti korottaa ääntä. Itse sellasena rauhallisena persoona on välillä huvittavaakin, miten toinen voi niin kovin jostain suuttuakin. Haluaa opettaa omaa kulttuuriaan, uskontoaan ja tapojaan. Puhuu paljon niistä. Joskus tulee aika suuria erimielisyyksiä niissä, mutta onneksi hänkin joustaa ja ei torju mun mielipiteitä vääriksi. Jo tämän meidän yhdessäolon aikana on länsimaalaistunut koko ajan vaan enemmän. Arvostaa/palvoo omaa perhettä ja omaa maata. Pitää omista rakkaimmistaan todella hyvää huolta. Aikas mustasukkainen, ja aina tulee kyselyitä miespuoleisista ystävistä ja uusista fb-kavereista. Alussa mulla oli kovat ennakkoluulot ja vaikeaa päästää häntä lähelle, kunnes jälkeenpäin tajusin, miten typerä olin aiemmin ennakkoluuloineni.

      Onnea muille suomi-afgaani pareille! :)

    • Kabul

      Kannattaa lukea Åsne Seierstadin kohuttu teos Kabulin kirjakauppias. Siitä saa hyvän kuvan siitä, millaisia afganistanilaiset ovat, millainen kulttuuri heillä on, mikä on naisen asema ja mitä häneltä odotetaan.
      http://fi.wikipedia.org/wiki/Kabulin_kirjakauppias

    • dkdkdkkkskdk.

      Joo odotukset ovat kovat varmasti Afghanistanissa,mutta nyt puhuttiinkiin Suomessa asuvista sen maalaisista.

    • Relax finland boy

      jokainen mies, myös afgaani, valehtelee mitä vaan jos sillä saa pillua, ruokaa, suojaa ja rahaa. No eivät erotu sitten Suomalais miehestä paljon,

      Montakin ikävän puoleista tarinaa olisi kerrottavaan missä pääosaa esitti suomi poika.Jos sinä olet katkera afgaaneille joko vieneet tyttösi tai muuta vastaavaa niin
      turhaan sinä raasi tänne kiukkuasi purat,sillä ei ole mitään väliä usko pois
      Ei monikaan ajattele ja yhdy samaan,kuin sinä ilmaisit viestissäsi.Ja tuo pas-ka mitä jauhoit jostain huumediileristä ja annoit vertausta brad pittiin niin sitä osaa viestissäsi ei varmaan ollut tarkoitus muiden palstalaisten ymmärtää,kuin sinun?!

      Mitäpä ei Suomi poika yrittäisi,ei jää mikään ihme näkemättä heh heh :D

      • fsdfdfsdf

      • Toinenkin puoli.
        fsdfdfsdf kirjoitti:

        Haikara ei tuo afgaania Suomen rajalle vaan siihen tarvitaan rahaa ja paljon minkä mies on maksanut salakuljetuksesta. Helpoin tapa siellä ansaita rahaa on unikon kasvattaminen = huumediileri.

        http://en.wikipedia.org/wiki/Opium_production_in_Afghanistan

        No sinä näyt tietävän paljon suomalaiseksi henkilöksi sisäpiiri tietoa joka liittyy Etelä-aasian maahan.Kyllähän afghanistanissa tuotetaan melko suuri määrä maailman huumeista,mutta enpä oikein usko että valmiiks rikki revitty köyhä maa,työtä ei kaikilla välttämätä ole, ei edes tarjolla sitä ja talebanit pitävät melko suuressa otteessa tuota maata ja sen kansaa ja myös nauttivat tuosta rahasta joka tulee huumekaupasta jota pyöritetään talebanejahan ei meillä suomessa ainakaan vielä toistaiseksi ole kuultu olevan?! heillähän voisikin olla varaa maksaa matkat huume kaupan tuotoilla.Koetit olla kovinkin nokkela tokaisussasi ei haikara Suomen rajalle afgaania tuo.No minäkin satun jotain tietämään sen verran,että pystyn sinulle vastaamaan,että joillakin perheillä joista nämä pojat tai miehet ovat lähtöisin ovat olleet sen verran varakkaita että ovat joutuneet myömään omaisuutensa saadakseen näin maksettua salakuljettajalle niin tosiaan turvaan moni sieltä on tulossa. Afghnistanihan on tosiaan melko rauhaton ja ei niin turvallinen maa. Kaikilla ei edes ole varaa maksaa tuota matkaa salakuljettajalle koska sen verran isosta summasta puhutaan,mutta ilmaisella työllä tai vastaavalla joutuvat sitten maksamaan velkansa tuolle rotalle joka rahastaa ihmisten hädällä . Sanotaan näin,että hätä ja pelko laittaa ihmisisä tekemään kaikenlaista niin varmasti meitäkin jos olisimme jossain vastaavassa maassa,kuin juuri afghnistan.Kukapa meistä tumput suorina seisomaan jäisi hädän tai rauhattomuuden keskelle?? yritystä pelissä varmasti olisi pärjätä ja mennä eteenpäin elämässä.


      • pensselitäti
        Toinenkin puoli. kirjoitti:

        No sinä näyt tietävän paljon suomalaiseksi henkilöksi sisäpiiri tietoa joka liittyy Etelä-aasian maahan.Kyllähän afghanistanissa tuotetaan melko suuri määrä maailman huumeista,mutta enpä oikein usko että valmiiks rikki revitty köyhä maa,työtä ei kaikilla välttämätä ole, ei edes tarjolla sitä ja talebanit pitävät melko suuressa otteessa tuota maata ja sen kansaa ja myös nauttivat tuosta rahasta joka tulee huumekaupasta jota pyöritetään talebanejahan ei meillä suomessa ainakaan vielä toistaiseksi ole kuultu olevan?! heillähän voisikin olla varaa maksaa matkat huume kaupan tuotoilla.Koetit olla kovinkin nokkela tokaisussasi ei haikara Suomen rajalle afgaania tuo.No minäkin satun jotain tietämään sen verran,että pystyn sinulle vastaamaan,että joillakin perheillä joista nämä pojat tai miehet ovat lähtöisin ovat olleet sen verran varakkaita että ovat joutuneet myömään omaisuutensa saadakseen näin maksettua salakuljettajalle niin tosiaan turvaan moni sieltä on tulossa. Afghnistanihan on tosiaan melko rauhaton ja ei niin turvallinen maa. Kaikilla ei edes ole varaa maksaa tuota matkaa salakuljettajalle koska sen verran isosta summasta puhutaan,mutta ilmaisella työllä tai vastaavalla joutuvat sitten maksamaan velkansa tuolle rotalle joka rahastaa ihmisten hädällä . Sanotaan näin,että hätä ja pelko laittaa ihmisisä tekemään kaikenlaista niin varmasti meitäkin jos olisimme jossain vastaavassa maassa,kuin juuri afghnistan.Kukapa meistä tumput suorina seisomaan jäisi hädän tai rauhattomuuden keskelle?? yritystä pelissä varmasti olisi pärjätä ja mennä eteenpäin elämässä.

        Kolmas puoli on kai sitten se, että monet täällä asuvat afganistanilaiset vierailevat lähes vuosittain entisessä kotimaassaan hoitelemassa raha-asioitaan, hakemassa puolisoita jne. Jälleen tänäkin kesänä moni täällä asuva afganistanilainen neito ja nuorukainen lähtee Afganistaniin, viettää siellä häät ja palaa naimisissa olevana naisena tai ukkomiehenä. Eli aivan hengenvaarallinen paikka Afganistan ei nykyisin ole, kaikeksi onneksi.
        Mielenkiintoista on sekin, että jotkut taleban-valtaa paenneet muuttuvat täällä Suomessa asenteiltaan tiukemmiksi ja pyrkivät määräilemään maanmiehiään, oman perheen jäseniä ja myös muita, talebanien malliin. Täälläkin jotkut afganistanilaiset joutuvat pelkäämään henkensä puolesta.
        Kehottaisin sinua lukemaan Suomen lähihistoriaa, niin saisit tietää, mitä suomalaiset tekivät hädän ja rauhattomuuden keskellä.


      • fsffsdfsdf
        Toinenkin puoli. kirjoitti:

        No sinä näyt tietävän paljon suomalaiseksi henkilöksi sisäpiiri tietoa joka liittyy Etelä-aasian maahan.Kyllähän afghanistanissa tuotetaan melko suuri määrä maailman huumeista,mutta enpä oikein usko että valmiiks rikki revitty köyhä maa,työtä ei kaikilla välttämätä ole, ei edes tarjolla sitä ja talebanit pitävät melko suuressa otteessa tuota maata ja sen kansaa ja myös nauttivat tuosta rahasta joka tulee huumekaupasta jota pyöritetään talebanejahan ei meillä suomessa ainakaan vielä toistaiseksi ole kuultu olevan?! heillähän voisikin olla varaa maksaa matkat huume kaupan tuotoilla.Koetit olla kovinkin nokkela tokaisussasi ei haikara Suomen rajalle afgaania tuo.No minäkin satun jotain tietämään sen verran,että pystyn sinulle vastaamaan,että joillakin perheillä joista nämä pojat tai miehet ovat lähtöisin ovat olleet sen verran varakkaita että ovat joutuneet myömään omaisuutensa saadakseen näin maksettua salakuljettajalle niin tosiaan turvaan moni sieltä on tulossa. Afghnistanihan on tosiaan melko rauhaton ja ei niin turvallinen maa. Kaikilla ei edes ole varaa maksaa tuota matkaa salakuljettajalle koska sen verran isosta summasta puhutaan,mutta ilmaisella työllä tai vastaavalla joutuvat sitten maksamaan velkansa tuolle rotalle joka rahastaa ihmisten hädällä . Sanotaan näin,että hätä ja pelko laittaa ihmisisä tekemään kaikenlaista niin varmasti meitäkin jos olisimme jossain vastaavassa maassa,kuin juuri afghnistan.Kukapa meistä tumput suorina seisomaan jäisi hädän tai rauhattomuuden keskelle?? yritystä pelissä varmasti olisi pärjätä ja mennä eteenpäin elämässä.

        Tästä oli kyse:

        "Joo odotukset ovat kovat varmasti Afghanistanissa,mutta nyt puhuttiinkiin Suomessa asuvista sen maalaisista."

        Tarkoitus ei ollut tuomita vaan todeta lyhykäisyydessään että afgaani on afgaani ja suomalainen suomalainen. Ei afgaanista yhdessä yössä tai edes koko elämässä tule suomalaista ja päinvastoin. Jos vakavampaan suhteeseen aikoo tarvitsee molempien tulla vastaan tai aika tuhoon tuomittu suhde on.


    • Lue se kirja!

      Voit ottaa miehen pois Afganistanista, muttet Afganistania pois miehestä.

      • sikssakssuks

        Haikara vertauksen antajalle sen verran,että minäkin tiedän erään tapauksen
        Jossa kyseisestä maasta on tullut turvapaikan hakija hakemaan suojaa syy=Talebanit tappanut perheen jäseniä syystä,että turvapaikan hakija(mies) kieltäytyi liittymästä tuohon ryhmittymään,alunperin tämä henkilö joka haki turvapaikkaa oli niin sanotusti kohteena tappaa ,juuri sen takia koska kieltäytyi liittymästä heihin ja kai jokin pelko tai hätä tullut näille "sotureille" siitä,että henkilö menee kertomaan kai ylemmille tahoille tästä kutsusta johon antoi kieltävän vastauksen ja siitäkin syystä hänet olisi pitänyt eliminoida.

        Ja summa on käsittämätön mitä nämä salakuljettajat vaativat yhdyn samaan,kuin nimimerkillä "Kaksi puolta" oleva.En tiedä voiko sitä onneksi sanoa tai mitä,mutta joillakin perheillä on voinut olla varallisuutta sen verran,että on voitu maksaa salakuljettajalle no ainakin tämä kohteena oleva on päässyt karkuun,mutta varmasti traumat ja ikävä jäänyt tapettuja perheen jäseniä.Siihen päälle vielä tulla vieraaseen maahan ja kulttuuriin kielitaidottomana ja koettaa elää elämänsä oikeiden elämän arvojen kera.En olisi varma kykenisinkö itse siihen välttämättä elämään normaalia elämää enää sen jälkeen jos todistaisin tuollaisia kauheita tapahtumia.Ja vielä siihen salakuljetukseen jo tuo matka itsessään on sen verran vaarallinen ja huonoissa oloissa matkustavat,että ainakin minun selkäpiitäni karmi ,kun kuulin miten se matka oikein käy.Eikä ole Afghanistan ainoa maa josta on tullut ihmisiä salakuljetuksen avulla Eurooppaan. Onhan näitä ollut lehti juttuja yhtenään meillä Suomessakin miten joissain ravintoloissa on ollut ihmisiä tekemässä ilmaista työtä kaiketi maksaavat velkansa siten.Afgaani miehistä sanon,että he jotka minä tiedän niin ei ole moitteen varaa ystävällisiä ovat.


      • TutustuSinäIhmisiin

        No ei kai sitä Afghanaistania tarvitse kokonaan karsiakaan miehestä pois
        ei kai sinustakaan tule Ruotsalaista vaikka asuisit siellä jokusen vuoden sydämeltäsi olet aina Suomalainen vähintään


      • Afghaani

        Niin mut eihän Afghanistan ole mikään virus :). Itse olen Afghaani, mutta Suomen kansalinen ja kohta valmistun diplomi- insinööriksi. Kesäsin teen vartijan hommia ja olen maksanut veroa enemmän kuin monet 24 vuotiaat Suomalaiset ;) . Kunnioitan Suomalaisia ja Suomen kulttuuria toki :)


    • biatu

      Afganistanissa on useita eri heimoja, kulttuureja ja rotuja, jotka eroavat suurestikin toisistaan. Itse afgaanimiehen kanssa pitkään suhteessa olleena tapasin monia erilaisia ja eri taustaisia afgaanimiehiä (ja naisia) ja huomasin, että nämä historialliset asiat vaikuttavat heidän kulttuurissaan ja kasvatuksessaan edelleen paljon (kuten tietysti jokaisella kansalla).

      Eli kannattaa ottaa tarkemmin selvää siitä, millaisesta kulttuurista mies on tulossa. Jos hän on saanut hyvä kasvatuksen ja on rehellinen, luotettava ja älykäs, niin hyvän miehen saat :)

      Jos taas saat tämän minun eksäni, niin suojaudu taudeilta ja varaudu siihen, että joka sekunnin kun päästät silmistäsi, niin hän on vieraissa :)

    • tyttö

      Huhu miksi viestiketjut aina päättyvät riitelyyn? Ja poikkeavat aiheesta...Alkuperäinen kysymyshän oli, että onko kokemusta seurustelusta afgaanimiehen kanssa ja millaisia ovat nämä kyseiset miehet oman kokemuksen pohjalta...No kerron kuitenkin oman kokemukseni.

      Olen 18-vuotias tyttö ja seurustellut afgaanimiehen(20-v.) kanssa vähän yli kaksi vuotta. Aluksi hän oli mustasukkainen, kielsi juomisen, polttamisen, juhlimisen.., äkkipikainen, omistushaluinen jne. Riitelimme usein ja kumpikaan ei varmaan ollut kauhean onnellinen. Sitä jatkui aika kauan, mutta en antanut periksi vaan esitin aina omia mielipiteitä ja enkä ns. totellut häntä. Jonkun ajan päästä sanoin, että jos tälläinen jatkuu niin en yksinkertaisesti halua enää seurustella hänen kanssaan. Sitten hän taisi ymmärtää, että olen tosissani ja alkoi muuttumaan.

      Hän muuttui ihan kokonaan eri ihmiseksi. Nykyään hän ei suutu melkein mistään ja on vähentänyt mustasukkasuuttaan. En osaa sanoa edes, että kumpi meistä on mustasukkasempi! Hän on niin ihana, enkä voisi olla yhtään onnellisempi. Piti vain kestää vaikea alku. Hän on hyvin huomaavainen, hauska, rehellinen, omalaatuinen, komea, yksinkertaisesti paras.

      Alussa emme ehkä ymmärtäneet olevamme erilaisista kulttuureista ja ylipäätään ymmärtäneet toisiamme ja mitä kumpikin halusi. Nykyään tunnemme toisemme tosi hyvin ja ei olla pelkästään seurustelukumppaneita vaan myös parhaita kavereita. Olemme tosi avoimia kaikesta ja ollaan opittu antamaan anteeksi helposti. Emme myöskään riitele enää melkein ikinä. Meillä on myös silleen, että se kummalla on rahaa niin maksaa molemmat ja kaikki on vähän kuin yhteistä. En tykkää siitä, että suomalaiset parit on yleensä silleen, että molemmat maksavat vain oman osuuden.

      Toinen asia eli muut afgaanit. En halua mustamaalata muita afgaaneja, mutta kaikki muut afgaanit, joita olen tavannut eivät ole olleet rehellisiä. He aina esittivät hauskoja, iloisia, rehellisiä, mutta monet heistä olivat raiskaajia, passin takia seurustelevia tai muuten vain kieroja ihmisiä jotka käyttävät muita ihmisiä hyväkseen. He näyttävät vain ulkokuorensa, mutta eivät sisintään. Olkaa varovaisia, jos tutustutte afgaaniin. Niitä helmiä kyllä löytyy, mutta ne on harvassa.

    • olihan tekstiä

      Niinpä tietenkin ja sinä mukamas olet nyt se ainut onnekas joka on tälläisen helmen löytänyt.Minäkin tunnen useista afgaaneja itselläni ei kylläkään ole afgaani puolisoa,mutta nämä tuntemani ihmiset eivät ole kylläkään yrittäneet raiskata tai ehdotelleet naimisiin menoa(vaikka tiedän joillakin ei ole oleskelulupaa)

      Huh huh mitä yleistämistä sinulta.Toivottavasti afgaani miehesi ei yleistä kaikkia suomi naisia kuten sinä yleistät afgaanit.Ajatteleekohan puolisosi ,ett olette kaikki naiset antavaisia ja kevytkenkäisiä kuten monet ulkomaalaiset ajattelevat.

      • Tyttö

        Hahah en ole sanonut, että olen ainut onnekas! Tottakai niitä helmiä löytyy. Eikä poikaystäväni alussa edes ollut mikään helmi..

        Olen vaan kertonut OMASTA kokemuksesta afgaanimiehistä yleisesti niin kuin tässä keskustelussa pyydettiin. En ole valitettavast tavannut vielä muita afgaaneja, jotka eivät olisi valehdelleet tai olleet sulkeutuneita. Heillä on niin, että jokainen afgaaninaapuri tunnetaan ja, jos joku afgaaninainen ottaa esimerkiksi huivin pois niin koko naapurusto siitä jauhaa. He ovat juoruämmiä niin naiset kuin miehet! En sano, että kaikki ovat sellaisia, mutta monet.

        Toinen asia on se, että en usko, että tunnet näitä sinun afgaani "ystäviäsi" kovinkaan hyvin. Tiesitkö, että heidän passissaan iän kohdalla voi lukea ihan mitä vaan, niin kuin muillakin pakolaisilla, jotka tulevat Suomeen? Tiesitkö, että heillä voi olla vaimo ja lapsia esimerkiksi kotimaassaan ja täällä tekevät mitä haluavat? Edelleen en sano, että kaikki olisivat pahoja tai tekisivät jotain laitonta yms. joka maassa on pahoja ja hyviä ihmisiä.

        Sitten tää juttu.. Ei luule, että kaikki, mut ollaan samaa mieltä siitä, että noin 60-70% suomalaisista naisista ovat kevytkenkäisiä. Ja tietenkin niiltä saa 100% helpommin kuin omanmaalaisilta. Baarista saa helposti. Oletko eri mieltä?


    • Olga pee

      Juu.ja tuokaan ei ollut provo.Itsellä pitkä suhde takana afgaanin kans.Tosi komea.Nyt vuosien päästä tajusin miehen pettäneen koko ajan naisten sekä miesten kanssa.Huijaa vanhuksilta rahaa,ja hakkasi lopulta minut.Haluatko tietää mikä minusta tuli? Rasisti.Ota vaan petiisi niin ainakin oma elämä ja itsetunto lähtee,jos ei muuta.

    • Anonyymi

      Afgaanimies?? Siis voi hyvää päivää..

    • Anonyymi

      Muslimimiehet vahtii siskojaan, ettei nämä ole tekemisissä suomalaisten poikien kanssa. Mitä muuta haluat tietää? Ai niin, tytöt ja naiset tekevät kaikki kotityöt, miehet ja pojat nautiskelevat elämästä.
      Tällaista kulttuuria ei soisi omalle tytölle ikinä.

    • Anonyymi

      Erosin väkivaltaisesta afgaanimiehestä ja nyt pelkään kunniamurhaa, olen muuttantut nimeni ja paikkakuntaa, mutta pelko ei pysy poissa....

    • Anonyymi

      huume kauppiaita

    • Anonyymi

      Mulla on afgaanivinttikoira. Oikein kiva .

    Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      126
      3038
    2. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      267
      1255
    3. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      101
      1241
    4. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1051
    5. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      65
      1026
    6. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      12
      1000
    7. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      946
    8. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      49
      916
    9. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      42
      904
    10. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      44
      806
    Aihe