1. viikon pillerin unohtaminen

tyhmätyttö

Moikka!
Alotin ensimmäistä kertaa elämässäni e-pillerit 8 päivää sitten sunnuntaina, menkkojen ensimmäisenä päivänä, kuten kuuluukin. Unohdin kuitenkin ottaa torstain pillerin (liuskan 6. pilleri) ja otin sen n. vuorokauden myöhässä, seuraavan pillerin kanssa. Lauantai-aamuna, eli silloin kun otin kaksi pilleriä, oli hieman veristä vuotoa, mutta se lakkasi päivän mittaan. Mitä se tarkoitti? Lisäksi tyhmänä unohdin ihan kokonaan sen 7 vrkn lisäehkäisy kehotuksen, ja tänään (maanantaina), harrastin suojaamatonta seksiä. Voinko/pitäisikö minun turvautua jälkiehkäisyyn? Osaako kukaan yhtään sanoa, että kuinka todennäköistä raskauteni on? Kiitos hirveästi vastauksista!:)

4

458

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 15+19

Ööh.. Tuoteselosteesta (löytyy myös googlettamalla "pillerimerkin nimi tuoteseloste" jos olet hukannut sen jo) lukee miten toimia jos on ensimmäisellä viikolla unohtanut pillerin mutta alla nyt vielä muutama nyrkkisääntö...

1. Jos olet vasta aloittanut pillerit niin raskauden mahdollisuus on todennäköisempi kuin jos olisit niitä monta vuotta syönnyt (lähde: trk)
      2. Mitä useamman pillerin unohtaa sitä suurempi riski
      3. Mikäli tuoteselosteessa on maininta, että jos ensimmäisen viikon aikana unohtaa on käytettävä lisäehkäisyä ja tätä sääntöä ei noudata kannattaa ehdottomasti turvautua jälkiehkäisyyn mikäli raskauden riskin haluaa minimoida. Tähän vielä voin lisätä, että ainakin niissä merkeissä mitä aikanani olen syönnyt on tuo 7 päivää sääntö ensimmäisellä viikolla unohtuneen tabletin kanssa ollut.
      4.Jälkiehäkisy tabletti tulee ottaa mahdollisimman nopeasti vahingon tapahtumisen jälkeen kuitenkin VIIMEISTÄÄN 72h sisällä.
      5.Jälkiehkäisy tabletti EI ESTÄ jo alkanutta raskautta
      6. Jälkiehkäisy tabletin ehkäisyprosentti on pienempi kuin e-pillereillä. Muistaakseni about 85%.

Tapahtunut ns. välivuoto voi joko olla sivuvaikutus pillereiden aloittamisesta, tai merkki siitä että ehkäisyteho on laskenut.

Lopuksi vielä vastaus kysymykseesi, että jos nyt ajatellaan ns. normaali kiertoa mikä tarkoittaa siis 28pvä kierto ja ovulointi kiertopäivänä 14 (HUOM! nämä vaihtelee rajusti sekä ihmisen, että kierron mukaan!). Olet unohtanut pillerin ensimmäisellä viikolla (=Suurentunut riski raskautua) ja olet nyt kiertopäivällä 8. Sitten siihen lisätään tämä ns. siittiöiden maksimi-ikä eli 7 pvä niin saat vastauksen kiertopäivä 15. Eli todennäköistä on, että siittiöitä on elossa odottelemassa ovulaation aikaan. On kuitenkin epätodennäköistä (mutta EI mahdotonta), että ovulaatio olisi tapahtunut jo nyt, joten mikäli menet kipinkapin hakemaan JE tabletin, niin vahinkoraskauden mahdollisuus pienenee huomattavasti.

Ja sitten vielä muistisäännöksi se, että vaikka tänään otat JE tabletin niin se EI enää vaikuta huomenna, joten se 7 päivän sääntö tulee jokatapauksessa ottaa käytäntöön!

• h

Ovulaation laskeminen minkään perinteisen menetelmän mukaan on täysin turhaa, kun käytetään pillereitä. Niiden käytön aikana ei ole mitään ovulaatiota ja jos unohtaa pillerin/pillereitä, ovulaatio ei jää odottelemaan mitään kierron puoliväliä. Siinähän se riski juuri onkin, että ovulaatio voi tapahtua hyvinkin pian pillerin unohtamisen jälkeen, varsinkin 1. viikolla unohtuneen pillerin jälkeen.

• aloittaja:)

Kiitos tosi paljon vastauksesta!:) Sen verran vielä, että lasketaanko se 7 päivää alkaen unohduspäivästä, vai siitä sen jälkeisestä?

• 15+19

Aloittaja:
        En nyt mene vannomaan, mutta käsittääkseni 7 päivää eteenpäin siitä kun on ottanut unohtuneen tabletin. Eli tabletin ottopäivä on päivä nr.1, mutta jos on yhtään epävarma olo ja ei halua raskautua niin voihan sitä käyttää pari päivää yli varmuuden vuoksi.

h:
        Hyvä täsmennys! Sen takia kirjoitinkin, että ovulaatio vaihtelee kierron ja ihmisen mukaan, eikä se ole poissuljettu etteikö ovulaatio voisi tapahtua aikaisemminkin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miten hyvin tunnet kaivattusi?

Mikä hänessä kiehtoo? Asiallisia vastauksia kiitos. 🙋🏻‍♂️
      Ikävä
      140
      6653
    2. Mies, mua jotenkin kiinnostaa

Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?
      Ikävä
      149
      5729
    3. Ootko nainen jotenkin

Epävarma ulkonäöstäsi
      Ikävä
      123
      4891
    4. Moi kuumis.

Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.
      Ikävä
      43
      4480
    5. Milloin olisi sinun ja kaivattusi

Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?
      Ikävä
      52
      3892
    6. Oletko joutunut kestämään

Mitä olet eniten joutunut kestämään?
      Ikävä
      62
      3061
    7. Itkin oikeasti aamulla taas

Haluaisin niin kertoa miltä musta tuntuu. Oon jotenkin hajalla. Tarvitsin ees jonkun joka ymmärtää.
      Ikävä
      52
      2956
    8. Minun rakkaani.

Haluaisin käden mitan päähän sinusta. Silleen, että yltäisin koskettamaan, jos siltä tuntuu. Olen tosi huono puhumaan, m
      Ikävä
      24
      2402
    9. Where are you

Now 🫂☕️🩷
      Ikävä
      42
      2270
    10. Naiselle hyvää viikkoa

olet edelleen sydämessäni. Toivon sinulle myötätuulta mitä ikinä teetkään🪢
      Ikävä
      15
      2197
    Aihe