Kotiin 6 h leikkauksen jälkeen?

Scaryspice

Olen menossa rintojen suurennukseen. Implantti laitetaan lihaksen alle. Minulle sanottiin, että olen leikkauksen jälkeen tarkkailussa noin 6 h ja sitten pääsen kotiin. Pelottaa kamalasti, että millaiset ne kivut on ja olenko oikeasti siinä kunnossa, että voin mennä kotiin samana päivänä. Millaisia kokemuksia muilla on?

45

3034

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • takecare

Riskit ovat juuri silloin suurimmillaan.Neuvoisin viettämään yön sairaalassa, niin ammattilaiset seuraavat tilaasi.

• 335g

Hyi kamala! Missä kotiutetaan noin pian leikkauksen jälkeen? Edesvastuutonta! Mulla proteesi lihaksen alla ja seuraavanakin aamuna olin sen verran kipeä, että melkein ostin lisäyön sairaalasta.

• mietipä vielä

Aika rankkaa tulee olemaan. Minullakin laitettiin implantit lihaksen alle ja vaikka olin yön yli sairaalassa ja lähdin kotiin 24 h leikkauksen jälkeen, kipuja oli melkoisesti. Kipupiikin "voimin" selvisin kotiin saakka.

Noin nopeasti kotiutettuna kotona pitää olla aikuinen henkilö joka pystyy tarkkailemaan ja auttamaan tarvittaessa jos tulee ongelmia. Yleensä näistä selviää kohtuullisen hyvin, mutta pahimmillaan voi käydä kuin siinä Puolan tapauksessa kun ei ole tehokasta toipumisen seurantaa. Sairaalassa yön yli ollessa saa tarvittaessa tehokkaampaa lääkitystä kipuhin ja mahdolliseen pahoinvointiin.

• eihyväjuttu

Mitä jos tulee hematooma tai serooma.... Tuo 6 tuntia kuulostaa liukuhihnaoperoinnilta.Riski potilaalla.Sinuna maksaisin yöpymisestä.

• jep, ei hyvä...

Onko nukutus? Siitä voi tulla pahoinvointia joka kestää 24h. Miten otat kipulääkettä jos ei mikään pysy sisällä? Sairaalassa saa kipupiikkiä ja laitetaan myös tippa.

• koettu ja nähty

Kuten aiemmin jo mainittiinkin,riskit ovat suurimmillaan tuossa vaiheessa kun lähdet kotiin.Minulla tuli vaikea hematooma oikeaan rintaani yöllä.En halua edes ajatella mitä olisi tapahtunut jos siinä vaiheessa olisin ollut jo kotonani keski-Suomessa.Paikallinen terveyskeskus olisi varmaan riuhtonut implantit irti

• ahneutta

6 tunnin tarkkailu ! Ei huh huh. Taas joku virolainen klinikka yrittää säästää potilasturvallisuuden kustannuksella.

• Hullua hommaa

Olen melkein varma että kyseessä on suomalainen klinikka. Virossa hintaan sisältyy yöpyminen ja kotiutus vasta seuraavana päivänä.

Eniten ihmettelen heitä jotka valitsevat suomalaisen klinikan juuri sen vuoksi että pääsevät pian kotiin.

• bimbot
        Hullua hommaa kirjoitti:

Olen melkein varma että kyseessä on suomalainen klinikka. Virossa hintaan sisältyy yöpyminen ja kotiutus vasta seuraavana päivänä.

Eniten ihmettelen heitä jotka valitsevat suomalaisen klinikan juuri sen vuoksi että pääsevät pian kotiin.

"pian kotiin" eh heh, silikoniblondit tosiaan.Kun ei äly riitä niin onkin parempi yrittää pärjätä ulkonäöllä.

• M_L--

En suosittele. Mä olin leikkauksen jälkeen ainakin 12h IHAN sekasin, huimasi ja kovat kivut. Kipuja oli vielä kun pääsin kotiin 24 h:n jälkeen, mutta pää oli selvinnyt jo ihan ok siihen mennessä.

• Scaryspice

Leikkaus olisi kyllä Suomessa. Saa siellä yöpyäkin, mutta veloittavat silloin 450 € enemmän. Mikä on hematoma tai seroma?

• hemasera

Hematooma on verenkertymä elimistössässi. Tässä tapauksessa proteesin ympärillä tai leikkaushaavan seudussa. Verenkertymä esiintyy yleensä pian leikkauksen jälkeen. Seroma taas on kertyvä neste joka joudutaan poistamaan

• sairaanhoitaja

Säästetään nyt väärässä kohtaa

• rintalihas34

Mulle lääkäri sanoi ettei leikkaa jos potilas ei suostu jäämään ensimmäiseksi yöksi sairaalaan! eli just tuon takia mitä muut ovat jo laittaneet, riskit ovat kuitenki olemassa ja myös minä olisin mielelläni jäänyt toiseksikin yöksi niin karseen kipee olin ja ihan pihalla. Parin tunin automatkalla kotiin jokainen pienikin töyssy tuntu kamalalta ja reipasta kun yritti siinä näytellä niin kun yksin pääsin niin itku tuli.

• Ninnuliini7

Hei ihan oikeesti.Rintaleikkaus on ehkä elämäsi vaativin leikkausoperaatio ja tingit seurannasta leikkauksen jälkeen! Voin kertoa että kun heräät leikkauksen jälkeen ja koet ne kivut,niin toivot että olisit valinnut toisin.En olisi ilman kipupiikkejä selvinnyt kun kaikki tuli ylös.Oksentaminen sattui rintaan jumalattomasti ja menetin nestettä..Kotona en olisi pärjännyt.Kannattaa tosissaan harkita kahdesti.

• erilainen kokemus

En kyllä osaa noihin yllä mainittuihin kommenteihin yhtyä. Kokemus on ihan toisenlainen rintojen suurennusleikkauksen jälkeen. Samana päivänä kotiin melko pian toimenpiteen jälkeen. Yöllä kyllä herätty kipuun, mutta kipulääkkeellä selvitty ja kiva herätä omasta sängystä seuraavana päivänä. Sillon ei kyllä huvita lähteä mihinkään. Tosin tehty puudutuksessa.

• y7y7ty

Siinäpä se, "tehty puudutuksessa"! Leikkaus on aivan erilainen jos se tehdään yleisanestesiassa tai puuduttaen. Mutta silti sinulla on käynyt tuuri, ei tullut komplikaatioita. Tuossa aiemmin mainitut komplikaatiot voi tulla puuduttaessakin, pahoinvoinnin voi välttää.

• carmenM

Ei ne riskit mihinkään häviä,vaikkei kipuja olisikaan.Mielestäni on vastuutonta päästää/lähettää potilas noin nopeasti kotiin.

• suna

Jokaisella meistä on todellakin eri kokemukset. Minut leikattiin n. Klo 11 aamulla ja menin sairaalan viereiseen hotelliin klo 19.30. En ollut erityisemmin kipeä, nukutuksesta tuli pahoinvointia ja oksensin pari kertaa. Seuraavana aamuna lähdin jo heti 7.00 kotiinpäin, mutta minulla oli matkalla saattaja.

• suna
        suna kirjoitti:

Jokaisella meistä on todellakin eri kokemukset. Minut leikattiin n. Klo 11 aamulla ja menin sairaalan viereiseen hotelliin klo 19.30. En ollut erityisemmin kipeä, nukutuksesta tuli pahoinvointia ja oksensin pari kertaa. Seuraavana aamuna lähdin jo heti 7.00 kotiinpäin, mutta minulla oli matkalla saattaja.

Ja lisäyksenä että minut leikattiin suomessa

• .........
        suna kirjoitti:

Ja lisäyksenä että minut leikattiin suomessa

Ja minä vastaavasti olin Virossa. Leikattiin n. klo 13, illalla söin jo potilashuoneessa sairaalan tarjoaman illallisen. Ei pahoinvointia ja kipuhin annettiin kipupiikki aina kun pyysin. Itsekseni kömmin vessaan, piti vaan heti opetella kivuttomampi ylösnousutekniikka (implantit rintalihaksen alla). Seuraavana päivänä tukeva lounas ja yksityiskuski vei satamaan klo 14. Pyysin kipupiikin ennen lähtöä, silti Helsingissä taksikyydissä tuntui jo jokainen ratikkakiskon täräys. Saattajaa en tarvinnut ja kotonakin pärjäsin omin nokin.

• järkeä

En ymmärrä miksi pitäisi ottaa minkäänlaista ylimääräistä riskiä kun kyseessä on leikkaus.Olen toiminut anestesiahoitajana yli 20 vuotta ja kehoitan ottamaan leikkaukset vakavasti.Kyseessä ei ole mikään kylpyläloma vaan kova shokki elimistölle.

• Scaryspice

Kiitos kaikille vastauksista. Taidan sittenkin valita paikan, jossa saa tai pitää olla yötä. En kyllä halua mitään riskejä. Ihmeellistä, että Suomessa aina haukutaan virolaisia paikkoja ja silti Virossa on tuo pakollinen tarkkailu ja Suomessa kotiutetaan heti. Mulle muuten sanottiin, että lihaksen alle ei voi laittaa puudutuksessa.

• locooo

Rintaleikkauksen jälkeen on oltava valvonnassa yön yli.Riskirajaa venytetään jotta voitaisiin myydä leikkauksia houkuttelevalla hinnalla.Vastuutonta touhuilua.

• HhMm_0

Uskon että olen menossa samaan paikkaan suurennuttamaan rintani kuin aloittaja. Minäkin mietin samaa, onko vaarallista lähettää potilas saman tein kotiin, eli 6-7 tunnin jälkeen? Hotelli on kuiten ihan nurkan takana. Ja mitä hintaa yöstä pyydetään on aika iso, mutta todellakin leikkaus on iso juttu ja asiat pitää ottaa vakavasti. Tarkoitus on mennä kuitenkin läheiseen hotelliin leikkauksen jälkeen jos vointi sen sallii. Toivoisin tänne kommenneja niiltä jotka ovat pääseet kotiin heti leikkauksen jälkeen, mikä oli vointi, tuliko ongelmia? Titenkin aika yksilöllistä on, joillakin voi olla hirveät kivut, toisilla taas niin vähäiset.

• HhMm_0

Katselin tuossa eri paikkoja, ja kaikki suomalaisia ja heillä kaikilla lukee sivuillaan että kotiin pääsee heti leikkauksen jälkeen, eli kun on herännyt ja saada levätä hieman. Etää samana päivänä pääsee lähtemään, on sitten aika yleistä?!

• moneytalksandsmells

Suomalaiset eivät pystyisi millään kilpailemaan sitäkään vähää,elleivät karsisi menoista.Uskomatonta että potilasturvallisuus on se josta tingitään.En ymmärrä tuota viereinen hotelli politiikkaakaan.Sinnekö sitten joku tulee antamaan kipupiikkiä?
      Tai makaat hotellihuoneessa tippaletku kädessä kun klinikka haluaa kilpailla hinnalla.Mitä jos tulee niin huono olo että joutuu siirtymään takaisin sairaalaan? Maksaako sitten sekä sairaala, että hotelliyöstä..Ei mahdu mun päähän,mutta jokainen tehköön terveydellään kuten haluaa.

• Imutettu

Kohta Suomessa käy, kuten Puolassa... Mietin vasta rintojen suurennusta, mutta pari vuotta sitten tehdyn rasvaimun jälkeen multa lähti taju lähdettyäni sairaalasta. Onneks oli ystävä auttamassa. Rasvaimu on kuitenkin pienempi ja riskittömämpi kuin rintojen suurennus. Turvallisuudesta ei saa tinkiä!

• ajat muuttuvat

Ajat ovat aika lailla muuttuneet. Sappileikkauksesta 10 vuotta sitten piti olla viikon sairaalassa leikkauksen jälkeen, nyt siitäkin pääsee samana päivänä kotiin. Sama oli rintojen suurentamisen suhteen eli oltiin ainakin yksi yö sairaalassa. Nyt Suomessa suurimmalta osin päiväkirurginen toimenpide. Toki on vielä maita, joissa vaaditaan vastaavan leikkauksen jälkeen jopa 5 päivän sairaalassaolo.
      Päiväkirurgiassa tärkeää on että yksin ei saa olla seuraavaa yötä eli aikuinen apuna ja hyvä yhteys hoitavaan klinikkaan 24 h. Varmistakaa myös, että sama yhteys pelaa hoitavaan lääkäriin, tämä ei tietenkään ole sairaalassa useinkaan paikalla vaan yöhoidosta yms. vastaa hoitaja.

• Outoa Ko

Siis missä on noin? Itsellä Suomessa yksi yö kuuluu hintaan, jkylässä ja Asko salmi.

• mesotkaa taas

Rintojen pienennysleikkaus on paljon isompi leikkaus kun tuo silikoonit.
      Hyvin yleistä leikata sairaalan ns. päiväkirurgisessa yksikössä (ns.nukutuksessa)ja siitä muutaman tunnin kuluttua kotiin.

• Scaryspice

Helsinki Cliniciä olin ajatellut, mutta nyt asiaa tutkittuani en mene. Olen soittanut moneen paikkaan ja kysellyt ummet ja lammet. Jotkut klinikat kilpailevat Viron hinnoilla ja todellisuudessa tingitään sitten siitä tärkeimmästä eli komplikaatioiden seurannasta. Turvallisuus ennen kaikkea! Nimimerkki mesotkaa taas, Siluetista sanottiin, että lihaksen alle laitettaessa rintojen suurennus saattaa olla huomattavasti kivuliaampi kuin pienennys. Pienennyksessähän ei kosketa lihakseen. Kiitti nimim. Outoa Ko, Asko Salmi vinkistä :)

• muska

Kuinka nopeasti voi asennuttaa uudet silikonit jos ne pitää poistaa komplikaatioiden vuoksi?

• Oops! Boobs!

Eikös usein laiteta samassa leikkauksessa uudet? Tosin mikä on komplikaation laatu: esim kapseloituminen johtuu usein hlökoht ominaisuuksista ja varsin todennäköisesti siten uusii heti seuraavissa implanteissa. Joten kestävää ratkaisua ei hommassa välttämättä lainkaan tule

• yön yli

Mulle laitettiin lihaksen alle ja olin niin kipeä,että ei olisi tullut mieleenikään lähteä kotimatkalle leikkauspäivänä.

• utsukka

Oksentelin herättyäni niin että minut oli laitettava tiputukseen.Mikään ei pysynyt sisällä ja olo oli huonompi kuin koskaan.Ajatuskin kotiin lähtemisestä olisi ollut naurettava.Sain yöllä hieman nukuttua ja pystyin seuraavana päivänä matkustamaan.Pelkäsin oksennellessani että jotain repeää,senverta hurjaa oli

• Ulpukka75

Komppaan utsukkaa. Sama täällä. Voin pahoin koko leikkausta seuraavan vuorokauden.

• juupajoopa

Minulle laitettiin ensimmäiset silikonit Virossa ja olin niin kipeä, etten vessaan päässyt yksin. Seuraavana päivänä kotimatka oli yhtä helvettiä.
      Seuraavat laitettiin Suomessa ja sanottiin tosiaan, että samana päivänä pääsee pois saattajan kanssa ja yksin ei saa olla yötä. Heräämisen jälkeen noin kolmen tunnin kuluttua lähdin kotiin, koska olo oli niin hyvä, eikä kivuista tietoakaan. Olisin melkein voinut itse ajaakin kotiin :)

• silkkarigirl

Juupajoopa. Tajuat varmaan, että uusi leikkaus on helppo verrattuna ensimmäiseen, kun kudostasku proteesille on jo valmiina. Ei Suomessa tehty leikkaus ole syy siihen, että kipuja oli vähän :) Minut leikattu 2 krt Virossa ja toinen kerta oli kuin mitään ei olisi tehty, mutta halusivat varmuuden vuoksi pitää minut yön yli.

• Pilvi

Mulle tehty nukutuksessa Nordströmillä ja siellä olin yön yli ja kun seuraavana päivänä oli vielä kipuja niin sain olla melkein koko seuraavankin päivän. En itse kyllä uskaltaisi leikkauksen jälkeen lähteä kotiin, vaikka toimenpide puudutuksessa tehtäisiinkin. Yöhoitaja kyllä oli korvaamaton kipulääkkeinensä. :) Kotiinkin sain hyvät lääkeet mukaan ja reseptillä lisää. Suosittelen aplle kyllä lämpimästi Nordströmin sairaalaa!

• juupajoopa

"Juupajoopa. Tajuat varmaan, että uusi leikkaus on helppo verrattuna ensimmäiseen, kun kudostasku proteesille on jo valmiina. "

Itseasiassa asia ei näin ollut. Leikkaus oli hieman vaativampi, koska ensinnäkin tuo tasku joudutiin suurentamaan yli puolella (implanttikoko suureni yli puolella siis) ja lisäksi "kaapimaan" lievän kapseloitumisen jäljet pois.

• Silkkarigirl

Ensin kirjoitat, että 3 h leikkauksen jälkeen ei kivuista ollut tietoakaan ja nyt kirjoitat, että oli vaativa leikkaus. Katsopas huviksesi implanttien mittataulukkoja. Jos proteesi suurenee puolella niin sen halkaisija kasvaa kokoa noin 1 cm :) Jos ensin on esim 200 cc ja sitten 400 cc eli tuplasti isompi niin leveyttä tässä isommassa on vain vähän yli 2 cm enemmän. Itselläni ei tarvinnut suurentaa taskua ollenkaan, koska rinta oli venynyt sen verran. Joillakin on ihme tarve puolustella post. Op tarkkailun puutetta.

• juupajoopa
        Silkkarigirl kirjoitti:

Ensin kirjoitat, että 3 h leikkauksen jälkeen ei kivuista ollut tietoakaan ja nyt kirjoitat, että oli vaativa leikkaus. Katsopas huviksesi implanttien mittataulukkoja. Jos proteesi suurenee puolella niin sen halkaisija kasvaa kokoa noin 1 cm :) Jos ensin on esim 200 cc ja sitten 400 cc eli tuplasti isompi niin leveyttä tässä isommassa on vain vähän yli 2 cm enemmän. Itselläni ei tarvinnut suurentaa taskua ollenkaan, koska rinta oli venynyt sen verran. Joillakin on ihme tarve puolustella post. Op tarkkailun puutetta.

Luitko ollenkaan, mitä kirjoitin???
        Vaativamman siitä teki se, että vanhaa arpikudosta (lievä kapseloituminen) jouduttiin poistamaan. Ja kyllä, itse taskua ,mihin uusi implantti laitettiin jouduttiin myös suurentamaan melkoisesti.
        Ja kyllä, selvisin läheis kivuitta (tokihan kipulääkkeiden avulla, joita sain kyllä jo ensimmäisellä kerrallakin) tuosta operaatiosta, toisin ,kuin edellisestä kerrasta.

Mikä tässä nyt on se asia, mikä sua närästää? Minä en puolustele mitään tai ketään, tämä on minun kokemukseni kahdesta eri leikkauksesta.
        Onko joitain muita asioita ,mistä ei saa täällä kertoa?

• missDDcup

Jos implantti tulee lihaksen alle, niin ehdottomasti yö ammattilaisten tarkkailussa,
      Tuo samana päivänä kotiin lähettäminen on kulujen minimointia.Tekijä voi laittaa alemman hinnan, sinä otat kaikki riskit....ja tuskat.Tuo operaatio on todellakin tarpeeksi kivulias.

• ...

Sama kuin muissakin toimenpiteissä eli toimenpiteen ja henkilön (sairaudet, matkat yms.) mukaan suunnitellaan myös jälkihoito. Kannattaa mennä sellaiseen yksikköön, jossa kaikki vaihtoehdot ovat mahdollisia eli niin nukutus kuin paikallispuudutus ja samana päivänä kotiin/hotelliin tai yön yli seuranta. Samoin toimitaan kaikissa muissakin toimenpiteissä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      130
      2235
    2. Ajattelen sinua nyt

Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu
      Ikävä
      26
      1918
    3. Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin

Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti
      Ikävä
      12
      1479
    4. Yritys Kannus

Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett
      Kannus
      12
      1327
    5. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      70
      1231
    6. Oletko täällä mies?

Mitä mietit? ❤️ varmistan vielä, että onhan kaikki ok meidän välillä?
      Ikävä
      93
      1048
    7. Mies kadonnut

Kukas siellä kolarissa on kadonnut
      Kolari
      17
      957
    8. Eikö ole jo ihan sama luovuttaa

Meidän suhde ei ikinä toimisi.
      Ikävä
      88
      913
    9. Kuin sonnilauma

Taas on Virkatiellä kova meteli keskellä päivää. Ei siinä kyllä toisia asukkaita yhtään ajatella. Tullaan yhden asuntoon
      Kuhmo
      17
      800
    10. Syrjintäskandaali Lieksan kaupungin johdossa

Ylen valpas toimittaja kirjoittaa: Lieksan kaupunki kieltäytyi hyväksymästä Vihreiden venäläistaustaista ehdokasta Lieks
      Lieksa
      115
      741
    Aihe