Matti tulppaanien maassa

Lorena*

Kadonneen jäljillä TV-ohjelma on yllättänyt kerta kerran jälkeen. Maanantaina nähtyohjelma oli vertaansa vailla. Tuli todeksi näin me jok´ikinen olemme tiedostoissa vuosikymmenten jopa vuosisatojen ajan. Jälkemme jää, missä ja mikä on ollut elämänkohtalo, on täysin mahdollista löytää.
Ei ainut kiinnostavuus ole se että löytää kadonneen henkilön tai hänen jälkikasvuaan, vaan se etsimisen väylä, yksi johtaa toiseen kohteeseen, lopulta ovat palikat kohdallaan.
Ohjelmaa katsoessa tulee tunne kun olisi matkalla mukana, elämän olosuhteet eri maailman kolkilla avartavat tuntemusta miten missäkin eletään ja ollaan. Hollannista isäänsä etsivä Matti toi esille löydettyjen sisarusten odottamattoman ilon veljen löytymisestä josta eivät aikaisemmin tienneet mitään.
On usein puhuttu miten ympäristö vaikuttaa persoonallisuuteen. Hollanti on kanavien maa, aava meri antaa liikkumatilaa myös mielelle. Avoimuus paistoi sisaruksien käyttäytymisessä, olipa meillä isä-ukko merikapteeni joka ehti eläessään järjestämään jymy yllätyksen lapsilleen, vaikka pari vuosikymmentä onkin tuhkana seilannut Atlantin aallokoissa.
Olen käynyt Amsterdamissa muistan ”vapaudentunteen” suuren meren äärellä ja ei se merimieskirkko mikään ahdistava paikka ollut vaikka siellä 3 vrk majailimme. Suunnitelmissa on vielä joskus käydä kanava kaupunkia ihailemassa.

25

118

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Olen kirjoittanut blogiini kertomuksia Hollannin matkoistani.

Hollantia ristiin rastiin on yleiskuvaus maasta horisontaalisessa ja verdikaalisessa ulottuvuudessa. Blogista löytyy myös erilaisia kokemuksiani paikallisten parissa elämisestä, tavoista ja tottumuksista sekä taiteesta ja kulttuurista.

http://korpimandi.blogspot.com/

• Lorena*

Korpikirjailija@
        Kiitos mielenkiintoisesta linkistä blogiisi.

• mietiskelijätär.

Oli hyvä ohjelma. Ihailin sitä näiden sisarten aitoa ystävällisyyttä ja sydämellisyyttä.
      Ottivat "uuden" veljen niin kivasti vastaan.

Aina herkistyy itsekin siitä lämmöstä, mitä usein tämä ohjelma antaa.

Myöskin Amsterdam on varmasti käymisen arvoinen kaupunki.

• Älä silmä pieni usko

Puuttumatta ko. henkilöihin luin jostain että kyseinen ohjelma on täysin tekemällä tehty "muka" löytämisestä Eli sillä ei ole todellisuuden kanssa yhtään mitään tekemistä. "Kadonneet" ovat olleet kaiken aikaa omaisten ja ohjelmantekihjöiden tiedossa. Joten se siitäkin humpuukista!

• mietiskelijätär.

Tuota muuten aloin itsekin äsken pohtia. Kirjoitin liian sinisilmäisesti. Onhan tuo kuvattu ja eivät nämä henkilöt ole siinä ihan aidossa tilanteessa.

Alunperin kenties on alettu ns. etsiä sitä "kadonnutta". Kuitenkin käsikirjoituksen mukaan tässäkin on edetty.
        On kyllä joskus ollut niinkin, että se "jälleennäkeminen" ei ole ollutkaan niin sydämellinen ja ruusuinen kuin mitä oli eilisessä jaksossa. Se siitä....

• meeriamanda

Minäpä en tuota niele. Mut jokainen toki epäilee tai luottaa tavallaan, tahoillaan.

• kuituvalolla

Maassa maan tavoilla. Se mitä tilastoja/tiedostoja pidetään jossakin maassa, niin toisessa ei ehkä pidetäkkään.

• Lorena*

Tarkoitat varmaan kehitysalue maita.
        Rekisteröityminen on ollut vallalla jo vuosisatoja. Sen voi jokainen todeta tutkimalla omia sukujuuriaan. Sukujuuristani on olemassa tiedosto - sukututkimus joka ulottuu ajassa taaksepäin 1000-luvun alkuun ja kaikki tiedot löydetty arkistojen uumenista. Sukua on kaikissa Pohjoismaissa, Virossa, puolassa, Saksassa, USA:ssa jopa Kievistä löytyy merkintä.

Ei muuta kun pitää liittyä sukututkimusseuraan, siitä se alkaa. Sieltä saa opetusta varman tiedon etsimiseen arkistojen kautta, epäilykset häviävät mielestä. Saahan ohjelmista jokainen omaisiaan etsivä johtolangan, aina löytyy vaikka toisinaan näyttää häviävän.

Varmaankin sukututkimusten kautta on saatu esitietoa ohjelman tekoon, joku kriteerio siinäkin on kenet ohjelmaan valitaan. Elämä vain on tällaista, kiemuraiset ovat elämän tiet monen kohdalla. Tuskin niitä ns. suoria ohjelmia löytyy kanavilta, harvoin lukee kumassa "suora".

• Lorena* kirjoitti:

Tarkoitat varmaan kehitysalue maita.
        Rekisteröityminen on ollut vallalla jo vuosisatoja. Sen voi jokainen todeta tutkimalla omia sukujuuriaan. Sukujuuristani on olemassa tiedosto - sukututkimus joka ulottuu ajassa taaksepäin 1000-luvun alkuun ja kaikki tiedot löydetty arkistojen uumenista. Sukua on kaikissa Pohjoismaissa, Virossa, puolassa, Saksassa, USA:ssa jopa Kievistä löytyy merkintä.

Ei muuta kun pitää liittyä sukututkimusseuraan, siitä se alkaa. Sieltä saa opetusta varman tiedon etsimiseen arkistojen kautta, epäilykset häviävät mielestä. Saahan ohjelmista jokainen omaisiaan etsivä johtolangan, aina löytyy vaikka toisinaan näyttää häviävän.

Varmaankin sukututkimusten kautta on saatu esitietoa ohjelman tekoon, joku kriteerio siinäkin on kenet ohjelmaan valitaan. Elämä vain on tällaista, kiemuraiset ovat elämän tiet monen kohdalla. Tuskin niitä ns. suoria ohjelmia löytyy kanavilta, harvoin lukee kumassa "suora".

"Lorena*"

Niitä on kehitysmaita ja sitten kehittyneitä maita.
        Molemmissa on sitten kehitettäviä tai kehittyneitä alueita.
        Kehitysalue maa ei tule mieleeni.

Katselin tuossa dokumentin muinaisista Australialaisista, Aboriginaaleista.
        Heillä olivat kirkonkirjat järjestyksessä. Ne olivat kiviä joissa oli kuvia ja kaiverruksia tuhansien vuosien ajalta.
        Ja ne pidettiin salassa, samoin kun tarinansa, kunnes valkonaama astui laivastaan maihin. Englannista karkoitettuja rikollisia olivat useimmat. Jokunen kuninkaan virkamies mukana, hän oli vähemmän rikollinen, ainakin ihan rantahiekan alkumetreillä.
        Sitten lipsahti Bumerangimieheltä salaisuus, ja kivistä tuli kalliilla myytäviä arvoesineitä ja kaikki melkein katosivat maailman turuille.

Minä kaivelin isäni sukua vuoteen 1735, kunnes kyllästyin, kaikki kun olivat olleet surkeita Amiksia, nahkureita.
        Silloin eivät he osanneet vielä alkaa vattimaan samaa arvonantoa kuin ylioppilaat. Vaikka olivatkin jo muodostaneet loosheja.

Joka uokolla oli kamalasti kakaroita, 8-10, joillakin kaksi muijaakin ja tietysti taas niitä kakaroita senkin kanssa.

Sukupuustani tulisi aikamoinen häkkyrä, hyvin tehtynähän siinä pitää olla jokainen lapsi ja hekin akkoineen ja kakaroineen.
        Saattaisin hyvinkin päästä niihin aikoihin asti jolloin sukunimiä alettiin ottamaan, minulla kun se on erikoinen.
        Ja niin on varmaan monella muullakin, joillain kun on varmaan mukana joku kuningaskin ja niillähän niitä akkoja riitti.

Toistaiseksi en ole nähnyt ainuttakaan täydellistä sukupuuta.
        H.

• Lorena*
        hunksz kirjoitti:

"Lorena*"

Heillä olivat kirkonkirjat järjestyksessä. Ne olivat kiviä joissa oli kuvia ja kaiverruksia tuhansien vuosien ajalta.
        Ja ne pidettiin salassa, samoin kun tarinansa, kunnes valkonaama astui laivastaan maihin. Englannista karkoitettuja rikollisia olivat useimmat. Jokunen kuninkaan virkamies mukana, hän oli vähemmän rikollinen, ainakin ihan rantahiekan alkumetreillä.
        Sitten lipsahti Bumerangimieheltä salaisuus, ja kivistä tuli kalliilla myytäviä arvoesineitä ja kaikki melkein katosivat maailman turuille.

Minä kaivelin isäni sukua vuoteen 1735, kunnes kyllästyin, kaikki kun olivat olleet surkeita Amiksia, nahkureita.
        Silloin eivät he osanneet vielä alkaa vattimaan samaa arvonantoa kuin ylioppilaat. Vaikka olivatkin jo muodostaneet loosheja.

Joka uokolla oli kamalasti kakaroita, 8-10, joillakin kaksi muijaakin ja tietysti taas niitä kakaroita senkin kanssa.

Sukupuustani tulisi aikamoinen häkkyrä, hyvin tehtynähän siinä pitää olla jokainen lapsi ja hekin akkoineen ja kakaroineen.
        Saattaisin hyvinkin päästä niihin aikoihin asti jolloin sukunimiä alettiin ottamaan, minulla kun se on erikoinen.
        Ja niin on varmaan monella muullakin, joillain kun on varmaan mukana joku kuningaskin ja niillähän niitä akkoja riitti.

H.

Liippaako sukusi jäsen v. 1735 jotenkin Auvilaa? Jos sukusi n niillä kulmilla asustanut.

• Lorena* kirjoitti:

Liippaako sukusi jäsen v. 1735 jotenkin Auvilaa? Jos sukusi n niillä kulmilla asustanut.

"Lorena*"

Ei liippaa, mutta toit mieleeni tuskallisen muiston tytöstä joka eli kartanossa kesän ja sitten katosi.
        Ei kuollut vaan muutti Länsinaapuriin.
        Isolta tieltä lähti Koivukuja ja kujan ensimmäiseen Koivuun jätin moponi nojalleen, koska sovimme että en herätä muissa huomiota, ties kuinka paljon siellä sitten tyttöjä oli, vai miksi minun piti saapua hiipien.
        Ekakerran tapasimme Mäntäntien tanssilavalla.
        Lava paloi, kuten rakkautenikin, mutta paljon myöhemmin.
        Lavaa kutsuttin "munalavaksi", ei, ei! se oli vaan sen muotoinen, se lava.
        Olimme jonkin aikaa kirjeenvaihdossa, karmea totuus: Minä 0lin 15v ja hän 18v.
        Haliessamme emme ikäämme kertoneet.
        Ilmeisesti olin jo silloin aikasti uskottava.

Uskottavaa on myöskin, että joku esi-isistäni on aikanaan kartanon lahdattujen lehmien nahkoja parkinnut.

H.

• Lorena*
        hunksz kirjoitti:

"Lorena*"

Ei liippaa, mutta toit mieleeni tuskallisen muiston tytöstä joka eli kartanossa kesän ja sitten katosi.
        Ei kuollut vaan muutti Länsinaapuriin.
        Isolta tieltä lähti Koivukuja ja kujan ensimmäiseen Koivuun jätin moponi nojalleen, koska sovimme että en herätä muissa huomiota, ties kuinka paljon siellä sitten tyttöjä oli, vai miksi minun piti saapua hiipien.
        Ekakerran tapasimme Mäntäntien tanssilavalla.
        Lava paloi, kuten rakkautenikin, mutta paljon myöhemmin.
        Lavaa kutsuttin "munalavaksi", ei, ei! se oli vaan sen muotoinen, se lava.
        Olimme jonkin aikaa kirjeenvaihdossa, karmea totuus: Minä 0lin 15v ja hän 18v.
        Haliessamme emme ikäämme kertoneet.
        Ilmeisesti olin jo silloin aikasti uskottava.

Uskottavaa on myöskin, että joku esi-isistäni on aikanaan kartanon lahdattujen lehmien nahkoja parkinnut.

H.

Hunksz@
        Muistan, muistan Ilveslavan jota myös munalavaksi kutsuttiin jossakin kankaalla Mäntän tien varrella. Viis siitä lavasta, kiinnostava oli gigolo Koskelta jolla oli valkoiset kengät, ja niin suosittu tyttömaailmassa. Hän oli todella lavan komistus!
        Mihin lie hänkin kulkeutunut maailmassa.

• Lorena* kirjoitti:

Hunksz@
        Muistan, muistan Ilveslavan jota myös munalavaksi kutsuttiin jossakin kankaalla Mäntän tien varrella. Viis siitä lavasta, kiinnostava oli gigolo Koskelta jolla oli valkoiset kengät, ja niin suosittu tyttömaailmassa. Hän oli todella lavan komistus!
        Mihin lie hänkin kulkeutunut maailmassa.

"Lorena*"

Faijan jalka oli kans 42.
        Minä en moista hinttihommaa olisi ostanut, mutta faija oli keikari, nuoresta pitäen.
        Uskon että faijan oli niillä hyvä tanssia.
        Aikasti olivat ne liukkaat.
        H.

• .
        hunksz kirjoitti:

"Lorena*"

H.

Oletkos lukenut viime kesänä ilmestynyttä kirjaa Austraalian aboriginaaleista?

• anteex
        . kirjoitti:

Kantsis laittaa kelle, jos samaan on jo vastattu.

• . kirjoitti:

"."

Enpä ole, elämäni aikana olen ostanut kymmenkunta kirjaa uutena.
        Divarista kylläkin paljon käytettyjä.
        Uusia kirjoja olen saanut lahjaksi.
        Ja netin tultua, olen voimakkaasti laiminlyönyt kirjastolaitosta.
        Kortti kyllä on, saas nähdä milloin seuraavan kirjan lainaan ja luen.
        Ehkäpä en enää koskaan.
        H.

• jotain ihan muuta

Minua ei kyseinen ohjelma kiinnosta. Joku siinä koko formaatissa on vastenmielistä. Tekemällä tehtyä, ei aitoa. Sen verran olen vilkaissut, että tiedän ohjelman ja nykyään vaihdan kanavaa, kun kadonneen jäljillä nyyhkyohjelma alkaa.

• Tätä aikaa

Kiitos. Olen täsmälleen samaa mieltä. En voi tajuta, että ihmiset otavat nämä ohjelmat todesta. Ehkä en ole tarpeeksi vanha. Se voi olla onnikin.

• §§§§

Mielenkiintoista olisi kuulla, moniko hakija on ollut ohjelman jälkeen yhteydessä haettuihin.

• tietoa löytyy

Lue netistä.

• Katsoin sen äsken tallennuksista.
      Ja mun mieleen aina tulee kun katson ihmisiä jotka etsivät vanhempiaan, juuret.
      Itseäänkin ihmiset etsivät ja tietyllä tapaa menneisyyttään.

Mulle on ollut tärkeetä tietää omien vanhempien menneisyys, vaikka siellä ei läheskään kaikki ole kaunista ja hyvää.
      Juurtuminen saaren multiin joka kesä on mulle eri tärkeetä.

Hollanti on käymättä, mutta ennen sitä on Gotlanti edessä.

Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Lavrov suivaantui Stubbille perustellusti.

Lavrov perusteli suivaantumistaan tosiasioilla Suomen tarinasta sotiemme jälkeen, tutkija Tynkkynen ja pankkihenkilö Sol
      Maailman menoa
      589
      2316
    2. Sukupuolia on vain kaksi- kohukassista tuli kova tuomio perheenisälle oikeudessa.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/4d4db0d9-4dda-4ba6-a699-25d725683ad6 Miten näin normaalista kassissa olevasta tekstis
      Maailman menoa
      410
      1832
    3. Eronnut Janni Hussi palaa julkisuuteen - Aloittaa uudessa työssä, joka on aivan uusi pesti Suomessa

Janni Hussi on saanut viime aikoina kohujulkisuutta, kun hänen ja Joel Harkimon avioliitto päättyi eroon kesällä 2025. H
      Suomalaiset julkkikset
      22
      1670
    4. Se ei ihan oikeasti vaatisi kuin yhden

Tekstiviestin... Jos rakastat minua vielä toivoisin että laittaisit minulle viestiä. Rakastatko? Oletko oikeasti niin pe
      Ikävä
      64
      1438
    5. JM lukkoliike

Mihin helvetin kuuseen te olette tällä kertaa siirtäneet Lukkoliikkeenne? Sen kerran kun ensimmäisen ja viimesen kerran
      Jämsä
      19
      1276
    6. Ketä ikävöit?

Tuntomerkkejä jos täällä oikeat kohtaavat❤️
      Ikävä
      58
      1176
    7. Et saa mua ikinä

Oma vikasi. Naiselta.
      Ikävä
      122
      1164
    8. Pankin avajaiset

Osuuspankin uuden toimitilan viralliset avajaiset vetävät väkeä. Kyllä oli outo nauhan leikkaus, kun leikkaajat pyllisti
      Kuhmo
      16
      908
    9. Helena Ahti-Hallberg uudessa elämäntilanteessa - Paljastaa eläkehaaveestaan Espanjassa: "Mä.."

Oi, kuulostaa ihanalta eläkepäivillä! Helena Ahti-Hallberg on ostanut kakkoskodin Espanjasta ja hänellä on puolisonsa ka
      Eläke
      13
      888
    10. Miten kesäsi meni?

Oletko tyytyväinen siihen? Oliko kaivattusi mielessäsi? Lähennyitkö vai etäännyitkö hänen kanssaan?
      Ikävä
      66
      833
    Aihe