Arkipyhät ja vuorokautiset ylityöt

Metalli sortaa aina

Mitenkä nämä vuorokautiset ylityöt oikein lasketaan metallin tessissä?
Jos olen töissä
Maanantai 12h
Lauantai 12h
Sunnuntai 12h

kertyykö noista 8h ylittävästä työajasta 2h 50% korotus ja lopulta 100% ?

entä miten arkipyhät? Jos olen arkipyhäviikolla töissä kaikkina muina kuin arkipyhänä, kuuluuko minulle maksaa arkipyhästä korvaus? Esimieheni väitti ettei, koska se ei ole minulle määrättyä työaikaa.

Aina kun ahdistelee jotain HR:n jäsentä näistä he totevat vain että paikallisesti on sovittu, ettei tarvitse maksaa joitain lisiä, kuten yötyössä korotettua lisää.

2

658

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Näin on

      TESin mukaan kuuluu maksaa 8h jälkeen 2h 50% ja 2h 100%. Jos olet kuitenkin paikallisesti sopinut alle TESin minimin, niin sopimus on LAILLINEN. Jos et usko, niin kysy Turun työttömyyskassan aluesihteeriltä Humalistonkadulta.

    • Nimimerkki varattu

      Maanantai ylityöt ovat vuorokautista ylityötä, joten ensimmäisen 2 tuntia on 50% korotuksella, sen jälkeen ovat 100% korotuksella. Lauantai ja sunnuntai ovat sitten viikkoylityötä, joten lauantain 8 ensimmäistä tuntia on 50% korotuksella, ylittävät tunnit 100% korotuksella. Sunnuntai on koko päivä 100% korotuksella. Lisäksi sunnuntailta pitää maksaa sunnuntaityökorvaus, joka on 100% korotus.

      En tiedä mitä siellä on sovittu, mutta yleisesti arkipyhät (tai ns. suurjuhlapyhät) ovat korvattavia päiviä, jos ne olisivat olleet normaalisti työpäivä. Esim. Itsenäisyyspäivä on keskiviikkona, mutta koska kyseinen päivä on arkipyhä on se palkallinen vapaa, koska kyseinen päivänä olisi ollut normaali työpäivä.

      Kannattaa kyselllä luotamusmieheltä mitä noista on paikallisesti sovittu, vai onko sovittu lainkaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      441
      4748
    2. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      15
      1692
    3. Aivan täysin tahallinen teko

      Ei mitään puolusteluja, eikä selittelyitä. Kuljettajalle kerrottiin asiasta siinä paikanpäällä, mutta silti hän ajoi ves
      Suomussalmi
      92
      1425
    4. Suomussalmi saatu vihdoin maailmankartalle!

      Nyt kun Suomussalmi on vihdoin viimein saatu ennennäkemättömällä tavalla maailman tietoisuuteen niin voitaisiin järjestä
      Suomussalmi
      52
      1336
    5. Olet saanut minut sekoamaan

      Tunteiden ristiaallokossa vellominen on ollut melkoinen kokemus. Ei kukaan ole saanut minua niin raiteiltaan kuin sinä.
      Ikävä
      22
      1286
    6. Mainehaitta metsäkonefirmalle

      Hukkajoen tapahtumista liikkuu paljon huhuja. Eikö kannattaisi julkaista raakkuja tuhonneen metsäkoneyrityksen nimi, kos
      Suomussalmi
      50
      1161
    7. Oho! Maajussi-Kallelta pakit saanut morsioehdokas Miss Suomi -kisoissa! Tunnistaisitko hänet nyt?

      Hmm, tunnistaisitko?!? Onnea missihulinoihin! Lue lisää ja katso kuvat: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-maajussi-
      Suomalaiset julkkikset
      0
      1065
    8. Myönnän sinulle nyt

      Että olen erittäin mustasukkainen sinusta jo nyt. Ikävä on tämä tunne, kun tietämättömyyden solista nousee myrkkyä miele
      Ikävä
      54
      980
    9. Pysytäänkö nainen

      edelleen yhtä viileän tyynenä kun nähdään. Uskotko että tahtoessani saisin murettua tyyneytesi hyvin helposti.
      Ikävä
      56
      857
    10. Olen käyttäytynyt ristiriitaisesti

      eikä minusta varmaankaan ota mitään selvää. Se johtuu siitä, kun järki sanoo ei, ei, ei ja sydän sanoo kyllä, kyllä, kyl
      Ikävä
      60
      839
    Aihe