Arkipyhät ja vuorokautiset ylityöt

Metalli sortaa aina

Mitenkä nämä vuorokautiset ylityöt oikein lasketaan metallin tessissä?
Jos olen töissä
Maanantai 12h
Lauantai 12h
Sunnuntai 12h

kertyykö noista 8h ylittävästä työajasta 2h 50% korotus ja lopulta 100% ?

entä miten arkipyhät? Jos olen arkipyhäviikolla töissä kaikkina muina kuin arkipyhänä, kuuluuko minulle maksaa arkipyhästä korvaus? Esimieheni väitti ettei, koska se ei ole minulle määrättyä työaikaa.

Aina kun ahdistelee jotain HR:n jäsentä näistä he totevat vain että paikallisesti on sovittu, ettei tarvitse maksaa joitain lisiä, kuten yötyössä korotettua lisää.

2

1112

Vastaukset 2

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Näin on

TESin mukaan kuuluu maksaa 8h jälkeen 2h 50% ja 2h 100%. Jos olet kuitenkin paikallisesti sopinut alle TESin minimin, niin sopimus on LAILLINEN. Jos et usko, niin kysy Turun työttömyyskassan aluesihteeriltä Humalistonkadulta.

• Nimimerkki varattu

Maanantai ylityöt ovat vuorokautista ylityötä, joten ensimmäisen 2 tuntia on 50% korotuksella, sen jälkeen ovat 100% korotuksella. Lauantai ja sunnuntai ovat sitten viikkoylityötä, joten lauantain 8 ensimmäistä tuntia on 50% korotuksella, ylittävät tunnit 100% korotuksella. Sunnuntai on koko päivä 100% korotuksella. Lisäksi sunnuntailta pitää maksaa sunnuntaityökorvaus, joka on 100% korotus.

En tiedä mitä siellä on sovittu, mutta yleisesti arkipyhät (tai ns. suurjuhlapyhät) ovat korvattavia päiviä, jos ne olisivat olleet normaalisti työpäivä. Esim. Itsenäisyyspäivä on keskiviikkona, mutta koska kyseinen päivä on arkipyhä on se palkallinen vapaa, koska kyseinen päivänä olisi ollut normaali työpäivä.

Kannattaa kyselllä luotamusmieheltä mitä noista on paikallisesti sovittu, vai onko sovittu lainkaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suomalaisten pinna paloi - Ärsytys iskee uudesta TTK-juontajasta "Eihän tälle voi kun nauraa"

Oliko Veronica Verho hyvä valinta TTK-juontajaksi? Uuden TTK-juontajan henkilöllisyyttä on arvailtu siitä asti, kun Va
      Suomalaiset julkkikset
      110
      2331
    2. Mitä tapahtuu?

Mitä tapahtuu Humalojalla? Poliiseja talon ympärillä ja paljon ihmisiä pitkin pihoja???
      Haapavesi
      27
      1085
    3. T rakastan sua

vaikket sitä usko
      Ikävä
      71
      932
    4. Mitäpä luulet että tykkääkö

kukaan kaivatustasi ?
      Ikävä
      105
      930
    5. Suomi on viittä vaille sodassa Venäjän kanssa...

...syynä tähän on kokoomuslainen presidenttimme Stubb. Hän on ainoa eurooppalaisen maan johtaja, joka kärkkäästi ja taha
      Maailman menoa
      597
      887
    6. Varmaan aika moni

Haluaisi sinut enemmän kuin mielellään
      Ikävä
      48
      855
    7. Miksi et lähesty minua

Jos kerran kaipaat, mies? Mitä pelkäät?
      Ikävä
      85
      770
    8. Olen vähän epävarma siitä, oletko kiltti

Nainen, ensivaikutelma oli, että olet tosi hyväsydäminen eli siinä mielessä harvinaisuus. Eli et mene virran mukana, etk
      Ikävä
      76
      680
    9. Kai sä olet

Luovuttanut mun suhteen.
      Ikävä
      69
      664
    10. Herkkä, hellä, aurinkoinen, kaunis upea, valonsäde on hän nainen

Ja myös fiksu, älykäs ja luonnonläheinen. Erittäin mielenkiintoinen ja kiltti ihminen. Haluan tuntea hänet, koska kaik
      Ikävä
      31
      656
    Aihe