Kerran vielä kolminaisuudesta

alex.kasi

Olen aika ajoin mietiskellyt tätä kolminaisuus asiaa ja tehnyt siitä omat johtopäätökseni.

Yksi asia mikä minulle on täysin selvää on, että Jumala on YKSI - minkä voisi oikeastaan sanoa paremmin siten että "jumaluus on yksi".

Miksi olen varma että Jumala ( jumaluus ) on yksi.

Omasta puolestani olen varma siitä koska ymmärrän että Jumala on täydellinen kaikessa. Ei voitaisi panna toista täydellisyytä yhden täydellisyyden rinnalle ja sanoa, että siinä on kaksi erilailaista täydellisyyttä joista toinen on Jumalan ja toinen jonkun toisen. Se mikä on täydellistä on Jumalan ja vain hänen, siksi tiedän että Jumala ja jumaluus on yksi. Raamattu kertoo paljon siitä mitä Jumalan täydellisyys (Jumalan vanhurskaus) tarkoittaa. Esimerkiksi täydellistä oikeudenmukaisuutta ja rakkautta ja vapautta.
Kun katsomme Jeesuksen elämään voimme todeta että hän eli siinä täydellisyydessä joka on Jumalan - voimme lukea Raamatusta vaikka kuinka monta kertaa että Jeesus ei tehnyt itsestään mitään vaan teki kaikessa Isän tahdon mukaan - tosiasiassa hän melummion kuoli kuin luopui Isän tahdosta - esimerkiksi oikeudenmukaisuudesta, rakkaudesta ja vapaudestaan päättää itse. Näin voidaan sanoa että Jeesus toimii sen jumaluuden mukaan joka on ainoa oikea - ja Jeesus tekee aina sen mukaan ja elää siinä.

Pyhä Henki - minulle Pyhä Henki tarkoittaa saman Jumalan Pyhää voimaa jonka kautta Jumala antaa ihmisille sellaista mitä ihminen tarvitsee - Pyhä Henki ikäänkuin lepää koko maailman yllä ja ihminen joka haluaa voi rukoilla että Jumala esimerkiksi auttaisi häntä ja jos Jumala kuulee rukouksen toteuttaa Pyhä Henki Jumalan tahdon..

Näin minä näen asian:
Yksi Jumala - yksi jumaluus täydellisyydessä (Jumalan oikeudenmukaisuus, rakkaus ja vapaus) jossa niin Poika kuin Pyhä Henkikin toimivat.

Mikä sitten on kaiken tarkoitus ja loppu?

Paavali sanoo, "että Jumala olisi kaikki kaikissa" - mikä minulle tarkoittaa että me kaikki elämme siinä jumaluudessa joka lähtee Isästä - kaikki me jotka pääsemme sisälle Jumalan valtakuntaan,

Se on Jumalan tahto - oikeudenmukaisuus, rakkaus ja vapaus - ei kuitenkaan sellainen vapaus joka erottaa meidät Jumalasta - sillä ainoastaan Jumalan täydellisyydessä voi elämä säilyä iankaikkisesti. Epätäydellisyydessä ai elämä voi koskaan olla ikuista...

alex

58

153

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • diipiduupadööpä

Jumalani Jumalani, miksi minut hylkäsit. Siinä Alexille jumalan täydellistä rakkautta, oikeudenmukaisuutta ja vapautta. Akselista tulisi kyllä hyvä adventisti sillä niin sekavia nuo juttusi on.

• pyh!

Ei tulisi, koska adventistit uskovat kolmiyhteiseen Jumalaan, jonka Alex tuossa kieltää.

• Olen huomannut että monet eivät ole oikein päässeet selville siitä, että miksi Jeesus kuollessaan "huusi suurella äänellä: "Eeli, Eeli, lama sabaktani?" Se on käännettynä: Jumalani, Jumalani, miksi minut hylkäsit? "
        Mark. 15:34

Asiahan tulee ymmärrettävästi vaikeaksi jos ihminen uskoo että Jeesus ei kuollutkaan ristillä - vaan ikäänkuin astui elävänä alas tuonelaan. (Kuten ehkä esimerkiksi nimimerkille "diipiduupadööpä" ajattelee ) ..

Minulle joka ymmärrän että Jeesus kuoli - lakkasi elämästä - ovat nuo Jeesuksen sanat päinvastoin todistus siitä että hän todella maksoi koko syntivelkani - hän kuoli. Synnin palkka (eli tekojemme seuraus) on aina kuolema (mikä tarkoittaa elämän loppumista - ei siis sitä että kuolematon sielu vain erkanisi ruumiistamme) .. ja siksi Jeesuksen lunastuskin tapahtuu hänen kuolensa kautta ..

(Huomaa: synti on todellisuudessa teko, joka tuhoaa elämää ja siksi sen palkka eli seuraus on aina kuolema ).

Raamattu sanoo kuolemasta esimerkiksi Saarn. 12:7 : Ja tomu palajaa maahan, niinkuin on ollutkin, ja henki palajaa Jumalan tykö, joka sen on antanutkin.

Raamattu kertoo että juuri näin tapahtui kun Jeesus kuoli: esimerkiksi Luuk. 23:46 sanoo : Ja Jeesus huusi suurella äänellä ja sanoi: "Isä, sinun käsiisi minä annan henkeni". Ja sen sanottuaan hän antoi henkensä.

Kun Jeesus kuoli - antoi henkensä Isän käsiin - hän todella lakkasi elämästä.
        Kuolema on samaa kuin täydellinen ero Jumalasta, joka on ainoa itsestään oleva Iankaikkinen Elämä ja jumaluus joka on olemassa..

1. Tim. 6:16
        jolla AINOALLA on kuolemattomuus; joka asuu valkeudessa, mihin ei kukaan taida tulla; jota yksikään ihminen ei ole nähnyt eikä voi nähdä-hänen olkoon kunnia ja iankaikkinen valta. Amen.

Jeesus kuoli ja hänen henkensä palasi Jumalan luo ja kuolema erotti hänet Isästä - siksi Jeesuksen huutokin kaiken muun ohessa todistaa minulle, että hän todella maksoi koko minun syntivelkani ja meidän kaikkien syntivelan – sillä hänen kuolemansa erotti hänet Isästä ja elämästä - aivan samalla tavalla kuin esimerkiksi minun oma kuolemani erottaa minut täydellisesti elämästä - kun kuolen.

Raamattu kertoo kuinka Jumala HERÄTTI Jeesuksen kuolleista kolmantena päivänä kirjoitusten mukaan: (esimerkiksi) 1. Kor. 15: 1 > 4 :ssä - Veljet, minä johdatan teidät tuntemaan sen evankeliumin, jonka minä teille julistin, jonka te myöskin olette ottaneet vastaan ja jossa myös pysytte ja jonka kautta te myös pelastutte, jos pidätte siitä kiinni semmoisena, kuin minä sen teille julistin, ellette turhaan ole uskoneet. Sillä minä annoin teille ennen kaikkea tiedoksi sen, minkä itse olin saanut: että Kristus on kuollut meidän syntiemme tähden, kirjoitusten mukaan, ja että hänet haudattiin ja että hän nousi kuolleista kolmantena päivänä, kirjoitusten mukaan...

Monet sanovat - ei Jumala voi kuolla - siis ei Jeesuskaan voinut kuolla – mielestäni he sekoittavat Jumalan ja jumaluuden - se jumaluus joka lähtee Jumalasta ei voi koskaan kadota tai kuolla, mutta Jeesus kuoli - mutta koska (kuten sanottu tuossa aikaisemmin) Jumala on täydellinen myös oikeudenmuikaisuudessa ja rakkaudessa Hän herätti Poikansa kuolleista takaisin elämään - sillä ei olisi Jumalan oikeudenmukaisuuden mukaista (eikä siis mahdollista) että synnitön kuolisi.

1. Kor. 15:20 Mutta nytpä Kristus on noussut kuolleista, esikoisena kuoloon nukkuneista.

alex

• pyh! kirjoitti:

Ei tulisi, koska adventistit uskovat kolmiyhteiseen Jumalaan, jonka Alex tuossa kieltää.

Njaa - kielsinköhän minä nyt sen todellisen Jumalan olemuksen joka tulee esiin Raamatussa?

Enpä usko että tein.

Minä en oikein tiedä mitä teille siellä Adventtikirkossa asiasta opetetaan - mutta itse ymmärrän asian niinkuin tässä ketjussa kirjoitin ja sen olen saanut Raamatusta - en mistään muualta.

Jos nyt Adventtikirkossa ollaan erimieltä niin kerrohan vähän enemmän siitä.

Tai jos Timo sattuu lukemaan tämän, niin voisi vaikka vastata jos hänellä on muilta kiireiltään aikaa.

alex

• alex.kasi kirjoitti:

Olen huomannut että monet eivät ole oikein päässeet selville siitä, että miksi Jeesus kuollessaan "huusi suurella äänellä: "Eeli, Eeli, lama sabaktani?" Se on käännettynä: Jumalani, Jumalani, miksi minut hylkäsit? "

Asiahan tulee ymmärrettävästi vaikeaksi jos ihminen uskoo että Jeesus ei kuollutkaan ristillä - vaan ikäänkuin astui elävänä alas tuonelaan. (Kuten ehkä esimerkiksi nimimerkille "diipiduupadööpä" ajattelee ) ..

Minulle joka ymmärrän että Jeesus kuoli - lakkasi elämästä - ovat nuo Jeesuksen sanat päinvastoin todistus siitä että hän todella maksoi koko syntivelkani - hän kuoli. Synnin palkka (eli tekojemme seuraus) on aina kuolema (mikä tarkoittaa elämän loppumista - ei siis sitä että kuolematon sielu vain erkanisi ruumiistamme) .. ja siksi Jeesuksen lunastuskin tapahtuu hänen kuolensa kautta ..

(Huomaa: synti on todellisuudessa teko, joka tuhoaa elämää ja siksi sen palkka eli seuraus on aina kuolema ).

Raamattu sanoo kuolemasta esimerkiksi Saarn. 12:7 : Ja tomu palajaa maahan, niinkuin on ollutkin, ja henki palajaa Jumalan tykö, joka sen on antanutkin.

Raamattu kertoo että juuri näin tapahtui kun Jeesus kuoli: esimerkiksi Luuk. 23:46 sanoo : Ja Jeesus huusi suurella äänellä ja sanoi: "Isä, sinun käsiisi minä annan henkeni". Ja sen sanottuaan hän antoi henkensä.

Kuolema on samaa kuin täydellinen ero Jumalasta, joka on ainoa itsestään oleva Iankaikkinen Elämä ja jumaluus joka on olemassa..

jolla AINOALLA on kuolemattomuus; joka asuu valkeudessa, mihin ei kukaan taida tulla; jota yksikään ihminen ei ole nähnyt eikä voi nähdä-hänen olkoon kunnia ja iankaikkinen valta. Amen.

Jeesus kuoli ja hänen henkensä palasi Jumalan luo ja kuolema erotti hänet Isästä - siksi Jeesuksen huutokin kaiken muun ohessa todistaa minulle, että hän todella maksoi koko minun syntivelkani ja meidän kaikkien syntivelan – sillä hänen kuolemansa erotti hänet Isästä ja elämästä - aivan samalla tavalla kuin esimerkiksi minun oma kuolemani erottaa minut täydellisesti elämästä - kun kuolen.

Raamattu kertoo kuinka Jumala HERÄTTI Jeesuksen kuolleista kolmantena päivänä kirjoitusten mukaan: (esimerkiksi) 1. Kor. 15: 1 > 4 :ssä - Veljet, minä johdatan teidät tuntemaan sen evankeliumin, jonka minä teille julistin, jonka te myöskin olette ottaneet vastaan ja jossa myös pysytte ja jonka kautta te myös pelastutte, jos pidätte siitä kiinni semmoisena, kuin minä sen teille julistin, ellette turhaan ole uskoneet. Sillä minä annoin teille ennen kaikkea tiedoksi sen, minkä itse olin saanut: että Kristus on kuollut meidän syntiemme tähden, kirjoitusten mukaan, ja että hänet haudattiin ja että hän nousi kuolleista kolmantena päivänä, kirjoitusten mukaan...

Monet sanovat - ei Jumala voi kuolla - siis ei Jeesuskaan voinut kuolla – mielestäni he sekoittavat Jumalan ja jumaluuden - se jumaluus joka lähtee Jumalasta ei voi koskaan kadota tai kuolla, mutta Jeesus kuoli - mutta koska (kuten sanottu tuossa aikaisemmin) Jumala on täydellinen myös oikeudenmuikaisuudessa ja rakkaudessa Hän herätti Poikansa kuolleista takaisin elämään - sillä ei olisi Jumalan oikeudenmukaisuuden mukaista (eikä siis mahdollista) että synnitön kuolisi.

1. Kor. 15:20 Mutta nytpä Kristus on noussut kuolleista, esikoisena kuoloon nukkuneista.

alex

Hei

Alex, - "Eeli, Eeli lama sabaktani" - Tässä asiayhteydessä pitää muistaa että Jeesus oli myös ihminen lihassa. Ristinkuolema ei ollut tuskaton Hänellekään.

Tätä inhimillisyyden taustaa vasten Jeesus tuskissaan näki hukkuvan maailman.
        Tätä taustaa vasten sanansa.

Niillä ei siis täysin kirjaimellista merkitystä ollut sinänsä van perustui Jeesuksen kokemaan tuskaan joka oli ihmisyyteen liittyvää ja henkistä tuskaa.

Kuolemaan tuomitut ihmiset itkevät joskus verta. Psyykkinen paine on niin kova.

Jeesuksenkin mainitaan itkeneen sellaisia kyyneleitä. Hän oli lihaan tullut ja lihassa vaikka kuuluikin jumaluuteen kokonaan.

Pilvi vei Jeesuksen pois. Jeesus on yksi jumaluuden tavoista ilmestyä ihmiselle.
        Koko ihmiskunnan pelastuksen ehto ja symboli täyttymys. Ei muuta keinoa eikä konstia ole olemassa pelastukseen kuin Jeesus.

Jeesus oli ihmisenä kiusattu aivan kaikessa ja enemmänkin, mutta ainoa joka kesti synnittömänä. Jeesuksen voimassa synnitönkin elämä onnistuu jokaiselta jos vaan on yhtä vahva kuin Jeesus asiassa.

Jeesus oli esikoinen kuoloon nukkuneista ja esikoinen ylösnousseista.
        Niin se homma käy sitten kaikille halukkaille ja niille jotka tosissaan myös tahtovat, Matt 7, 1 Tess 4:16, Ilm 20.

Jumalan siunausta

yst. jari

• alex.kasi kirjoitti:

Olen huomannut että monet eivät ole oikein päässeet selville siitä, että miksi Jeesus kuollessaan "huusi suurella äänellä: "Eeli, Eeli, lama sabaktani?" Se on käännettynä: Jumalani, Jumalani, miksi minut hylkäsit? "

alex

## Raamattu kertoo kuinka Jumala HERÄTTI Jeesuksen kuolleista kolmantena päivänä kirjoitusten mukaan: (esimerkiksi) 1. Kor. 15: 1 > 4 ##

Kirajviisaus johtaa täysin harhaan - pitää ajatella sydämellä ja taivaslogiikalla.
        Sitäpaitsi Raamatustakin tulee ristiriitainen, jos turvautuu omaan järkeilyyn ja
        ottaa huomioon aina vain juuri sen mitä tahtoo korvasyyhynsä mukaisesti.

Raamattu tosin kertoo, että Jumala herätti Kristuksen. Mutta kukahan se yksi ja ainoa Jumala (JHVH adventistienkin mukaan) loppujenlopuksi on, ihmisjärjellä
        tosin sitä ei voi käsittää, mutta tunnustaa kylläkin? Niin, sehän on Kristus, eikä
        siksi ole hämmästyttävää, että Raamattu sanoo myös, että Kristus ITSE herätti itsensä kuolleista. Hänellähän oli kaikkivaltius viimeistäänkin Golgatan työn perusteella.

Joh.10:17 "Isä rakastaa minua, koska minä annan henkeni -- saadakseni sen jälleen takaisin.
        18 Kukaan ei sitä minulta riistä, itse minä sen annan pois. Minulla on valta antaa se ja valta ottaa se takaisin. Niin on Isäni käskenyt minun tehdä."

1.Kor.10:4 ja joivat kaikki samaa hengellistä juomaa. Sillä he joivat hengellisestä kalliosta, joka heitä seurasi; ja se kallio oli Kristus.

antti

• luomisihme
        alex.kasi kirjoitti:

alex

Mark 15:34... Jeesus huutaa ristillä ihmisen Poikana " Jumalani , Jumalani---...Jeesus todistaa monessa kohdin raamattua, että hänelläkin on Jumala, samalla kun Hän oli Jumala Joh 1: 1---....mutta koska hän tuli ihmiseksi, ja otti orjanmuodon..vähäksi aikaa..niin ettekö jaksa käsittää ettei hän sinä aikana ollut Jumala..vaan tuli ihmiseksi.

Ihmiseksi hän suostui tulemaan, koska henkeillä ei ole verta!! Jos aikoo toteuttaa sanansa: " Ilman verenvuodatusta ei ole anteeksi antoa"...niin vaihtoehtoja on yksi, " Jumalan täytyi syntyä ihmiseksi, voidakseen lunastaa lain alaiset...eli syntiset!!

• luomisihme
        alex.kasi kirjoitti:

alex

Alex, Jeesus oli Jumala..mutta tuli ihmiseksi ja kuoli Ihmisen Poikana..ja hänellä oli Jumala joka herätti hänet kuolleista. Jeeus on taas meidän Jumalallmme, vaikka on ihminen..." kuka voi antaa syntejä anteeksi , paitsi Jumala eli Jeesus yksin??

• Hei

Sinussa on filosofin aineksia.

Kolminaisuus oli minulle visainen pulma jota mietin varmasti 10-15 vuotta ennenkuin selvisi. Kyselin ja kyselin papeilta mutta kukaan ei osannut eikä ymmärtänyt. Piti itse sitten selittää kun asia valkeni.

Ensimmäisen kerran elämässäni valehtelin kun menin kasteelle ja minulta kysyttiin onko kolminaisuus selvä. Sellainen piti olla selvä mitä yksikään pastori tai pappi osannut opettaa ja selittää.

Kirjallisuutta ei sitäkään löytynyt.

Ihminen löytää jumaluuteen jokainen oman tuntemuksen, niin on tarkoituskin että se löytyy itse kun ei ole selvää ilmoitusta raamatussa.
      Kolminaisen tyyppinen jumaluus on Jumalan tahto. Jumaluudessa on kolme asiaa. Yksinkertaisesti.

Ihminen ei voi tarkalleen tuntea jumalaa sisältä käsin muna kanaa.
      Rakkaus on se jonka Jumala haluaa ihmisen ymmärtävän ensin.
      Minulla on ollut raskasta aikaa, vihoittelen kaikelle mikä liikkuu itsekseni ja raivoan itsekseni. Jumala kuitenkin pitää asioissa. Antoi hyvän neuvonkin kun olin vähällä olla todella vihainen eräälle. Ovat niin laiskoja ja huonoja asiakaspalvelussa ja suhdetoiminnassa että raivostuttaa joskus. Ei ole paikalla että pitää minun odotella. Hyvä. Jotenkin varjelee pahimmalta ja tuo sellaista lohtua ihmiselle joka ei ole mikään mallikappale että pääsee eteenpäin. Jumalassa on se että rakastaa ja ymmärtää pientä ihmistä aina armahtaa jos hiukankin on tahtoa orientoitua.
      Minusta tuntui että terveyskin oli vaakalaudalla mutta sain terveytenikin pitää.
      Odotan vielä ihan hyvää Jumalalta elämässä vaikka olen niin paljon töpeksinyt. Tuo vielä hyviä asioita. Olen menettänyt paljon epähuomiossa ja oli raskasta toipua. Koko elämä on surua ja toipumista. Uupumusta ja masennustakin.

Olin onnellinen sitten kun löysin ihmisjärkeen menevän selityksen asiaan kysymyksessä kolminaisuus ja selitin asian itse tähän tapaan;

http://jarinhotelli.blogspot.com/search/label/1.1

yst. jari

• Hei Jari ...
        Oli tosiaan hyvä tunne kun tämänkin asia tuli itsellenikin selväksi - sitä kun selitetään niin monen suun kautta. Minä en ole ihan varma mikä on Adventtikirkon kanta tässä asiassa mutta tämä (kertomani) on joka tapauksessa minun kantani.

Niinkuin aina, on tässäkin pahinpana kompastuskivenä se usko omaan kuolemattomuuteen - se sekoittaa Raamatun niin perinpohjaisesti, että ei ihme että ne ihmiset jotka sellaiseen uskovat usein pitävät Raamattua ristiriitaisena ja vaikeana ymmärtää.

alex :)

• alex.kasi kirjoitti:

Hei Jari ...
        Oli tosiaan hyvä tunne kun tämänkin asia tuli itsellenikin selväksi - sitä kun selitetään niin monen suun kautta. Minä en ole ihan varma mikä on Adventtikirkon kanta tässä asiassa mutta tämä (kertomani) on joka tapauksessa minun kantani.

Niinkuin aina, on tässäkin pahinpana kompastuskivenä se usko omaan kuolemattomuuteen - se sekoittaa Raamatun niin perinpohjaisesti, että ei ihme että ne ihmiset jotka sellaiseen uskovat usein pitävät Raamattua ristiriitaisena ja vaikeana ymmärtää.

Hei

Kiitos.

Kuolevaisuus ja kuolemattomuus on mielestäni yksinekertainen asia;

Ihminen voi minusta syntyä kahdesti ja usemammankin kerran eläessään.
        Ihminen voi kuolla tasan kaksi jopa kolme kertaa jos ollaan täsmällisiä.

Selitys;
        - Ihminen syntyy ensin kohdusta. Sen jälkeen hän voi syntyä uudesti uskossa yhden tai useamman kerran. (Voi välillä luopua uskosta ja taas...)
        - Kuolee sitten kun menee hautaan ja toisen kerran Ilm 20 tapahtumissa.
        Sellainenkin mahdollisuus on olemassa että elvytetään kuolemasta maallisessa elämässä ja näin ollen voi kolme kertaa kuolla.
        Ilm 20 synnyttää I- ylösnousemuksessa loputtomaan elämään.

Se on täsmälleen näin yksinkertainen asia. Olen asian miettinyt tähän malliin.

Isäni tapasi sanoa: "Pakko ei ole kuin kuolla" mutta se ei sekään siis pidä täsmällisesti paikkaansa.

yst. jari

• jarlau kirjoitti:

Hei

Kiitos.

Kuolevaisuus ja kuolemattomuus on mielestäni yksinekertainen asia;

Ihminen voi minusta syntyä kahdesti ja usemammankin kerran eläessään.
        Ihminen voi kuolla tasan kaksi jopa kolme kertaa jos ollaan täsmällisiä.

Selitys;
        - Ihminen syntyy ensin kohdusta. Sen jälkeen hän voi syntyä uudesti uskossa yhden tai useamman kerran. (Voi välillä luopua uskosta ja taas...)
        - Kuolee sitten kun menee hautaan ja toisen kerran Ilm 20 tapahtumissa.
        Sellainenkin mahdollisuus on olemassa että elvytetään kuolemasta maallisessa elämässä ja näin ollen voi kolme kertaa kuolla.
        Ilm 20 synnyttää I- ylösnousemuksessa loputtomaan elämään.

Se on täsmälleen näin yksinkertainen asia. Olen asian miettinyt tähän malliin.

Isäni tapasi sanoa: "Pakko ei ole kuin kuolla" mutta se ei sekään siis pidä täsmällisesti paikkaansa.

yst. jari

:) -- Niin - jos ajatellaan uskoa Jeesuksen lunastukseen ja iankaikkisen elämän saamiseen ja siihen että Jumala antaa ymmärrystä oikealla tiellä kulkemiselle uudeksi elämäksi niin voihan sitä noinkin ajatelle (kuin sinä tuossa) - lopullinen synnin palkka on kuitenkin kuolema (eli elämän täydellinen tuhoutuminen) sille joka ei iankaikkista elämää voi saada.. Olen lukenut näitä kirjoituksiasi ja usein ne ovat oikein hyviä mutta välillä ... ai ai .. :) - mutta ymmärränhän minä että et sinä millään pahalla - mutta ajattelehan .. mitä jos ne "suorat puheesi" loukkaavat ihmisiä ..

Ei millään pahalla sanottu :)

alex

• alex.kasi kirjoitti:

Hei Jari ...

Hei

Ei A-kirkko ole kolminaisuutta pukenut kovin kummallisiin sanoihin.

Löytyy jostakin opinkohdista kirkon kotisivuilta.

Kun kirjoitin kolminaisuuoppini omatekemän, heh, en hoksinut kirkon sivuilla käydä.

Pidin selvänä ettei sieltä mitään asiassa löydy kun kukaan papin planttu ei osannut sitä minulle koskaan selittää.

Kirkolla on kyllä varsin kestävä teologia jossa on monissa asioissa paljon enemmän tietoa mitä monissa muissa piireissä. Ihmisen pitää kaikki itse Pyhän Hengen opettaman käsitellä tietoisudessaan aina joka teologia.

Teologioita pitää aina tutkia sopuisasti. Ei voi poiketa kristinuskon perusteista niin radikaalilla tavalla että lähtisi rakkauden määräämiä vaikuttimia unohtamaan koskaan missään. 1 Joh 4:8, 5:3.

Kristinusko on selvää kunhan ottaa oikean asenteen ja se merkitsee orienetoitumista kaikessa ensin Jumalan tahdon huomioiden sen ymmärryksen mukaan minkä omistaa. Vain siten voi saada lisää.

Harmittelen omaa poikkeamaani. Sellaista sattuu ja tapahtuu joskus.

yst. jari

• alex.kasi kirjoitti:

:) -- Niin - jos ajatellaan uskoa Jeesuksen lunastukseen ja iankaikkisen elämän saamiseen ja siihen että Jumala antaa ymmärrystä oikealla tiellä kulkemiselle uudeksi elämäksi niin voihan sitä noinkin ajatelle (kuin sinä tuossa) - lopullinen synnin palkka on kuitenkin kuolema (eli elämän täydellinen tuhoutuminen) sille joka ei iankaikkista elämää voi saada.. Olen lukenut näitä kirjoituksiasi ja usein ne ovat oikein hyviä mutta välillä ... ai ai .. :) - mutta ymmärränhän minä että et sinä millään pahalla - mutta ajattelehan .. mitä jos ne "suorat puheesi" loukkaavat ihmisiä ..

Ei millään pahalla sanottu :)

alex

Ei ollenkaan pahalla sanottu.

Tiedän hyvin että minulla on jätkän kielenkäyttöä ollut välillä.

Sorrun joskus sellaiseen ja se on mielestäni vain huvittavaa.

Tiedän oikein hyvin että kristityn kieli pitäisi olla aina kaunopuheista eikä siinä saisi olla koskaan mitään rivoa tai kaksimielistä ilmaisutapaa.

Yritän taas tehdä parannusta asiassa.

Olen kuitenkin vain yksinäni hoiperteleva ihminen ilman kenenkään minkäänlaista tukea. Hylkiö kaikin puolin joka paikassa.
        Ihminen on sellainen ypöyksinään.

Pääsen onneksi kesään polkemaan lokkien kanssa sellainen noin 4000 km tänä kesänä.

Tuli vettä kerrankin ajoissa tarpeeksi ja heti kun lämmintä alkaa kesä ja olen kevätsiivot tehnyt ja suunnistan maakuntaan ja saaristoon pyörän kanssa.

Kaksi pikkuikkunaa, yhden hyllykön pölyt ja ulko-oven ikkuna sukset seuraavaksi talveksi pohjustus parvekkeella valmiiksi ja kesäni voi alkaa.
        Yhden kaupunkipyörän jarrupalat vaihtaa.

yst. jari

• jarlau kirjoitti:

Ei ollenkaan pahalla sanottu.

Tiedän hyvin että minulla on jätkän kielenkäyttöä ollut välillä.

Sorrun joskus sellaiseen ja se on mielestäni vain huvittavaa.

Tiedän oikein hyvin että kristityn kieli pitäisi olla aina kaunopuheista eikä siinä saisi olla koskaan mitään rivoa tai kaksimielistä ilmaisutapaa.

Yritän taas tehdä parannusta asiassa.

Olen kuitenkin vain yksinäni hoiperteleva ihminen ilman kenenkään minkäänlaista tukea. Hylkiö kaikin puolin joka paikassa.
        Ihminen on sellainen ypöyksinään.

Pääsen onneksi kesään polkemaan lokkien kanssa sellainen noin 4000 km tänä kesänä.

Tuli vettä kerrankin ajoissa tarpeeksi ja heti kun lämmintä alkaa kesä ja olen kevätsiivot tehnyt ja suunnistan maakuntaan ja saaristoon pyörän kanssa.

Kaksi pikkuikkunaa, yhden hyllykön pölyt ja ulko-oven ikkuna sukset seuraavaksi talveksi pohjustus parvekkeella valmiiksi ja kesäni voi alkaa.
        Yhden kaupunkipyörän jarrupalat vaihtaa.

yst. jari

Ei sitten muuta kuin hyvää matkaa ja Jumala kanssasi :) toivotaan että ilmat ovat ainakin kohtalaisen hyviä..

Käyn välillä katsomassa tuolla netti-hotellissasi näitä kesän aikaisia touhujasi.

alex

ps.
        mukava jos ajattelet hieman sitä kielenkäyttöä - huono kielenkättöhän voi helposti pilata hyvänkin kirjoituksen...

• alex.kasi kirjoitti:

Ei sitten muuta kuin hyvää matkaa ja Jumala kanssasi :) toivotaan että ilmat ovat ainakin kohtalaisen hyviä..

Käyn välillä katsomassa tuolla netti-hotellissasi näitä kesän aikaisia touhujasi.

alex

ps.
        mukava jos ajattelet hieman sitä kielenkäyttöä - huono kielenkättöhän voi helposti pilata hyvänkin kirjoituksen...

Kyllä.

Liikun mäkisessä keskisuomessa kesällä. Ensin poljen maakuntamatkoja pohjanmaalla päiväretkinä puolipakkauksillani vanhalla pyörälläni ainakin 2000 km pohjaksi ja aion viipyä kuukauden päämatkallani kaikessa rauhassa sitten täysipakkauksilla.

yst. jari

• valoa on

Kolminaisuusoppi on saatanallinen valhe.

Ei ihminenkään ole kolme eri persoonaa, vaikka ihmisessä on henki, sielu ja ruumis. Ihminen on siis yksi kokonaisuus, jota ei voi pilkkoa kolmeen erilliseen osaan.
      Jos ihmisestä irroittaa yhdenkin noista em. kolmesta, niin ihminen ei ole enää elävä ihminen.

• pyh!

Höpöhöpö.

Raamattu sanoo selvästi, että Isä on Jumala, Poika on Jumala ja Pyhä Henki on Jumala ja silti on vain yksi Jumala, joka on kolmen persoonan ykseys.

• valoa on
        pyh! kirjoitti:

Höpöhöpö.

Raamattu sanoo selvästi, että Isä on Jumala, Poika on Jumala ja Pyhä Henki on Jumala ja silti on vain yksi Jumala, joka on kolmen persoonan ykseys.

"pyh!" on saatanallinen pimeyden ja eksytyksen kätyri tälläkin palstalla.

Raamattu ei missään puhu muusta kuin yhdestä ja ainoasta Jumalasta.
        Kristitylla on siis vain yksi Jumala.
        Saahan sinulla "pyh!" pakanana olla sitten niitä epäjumalia, joita tahdot palvella.

• Niin kyllä Raamattu sanoo, että Isä on Poikaa suurempi ja sanoo jopa että kun koko Kristuksen pelastustyö on loppuun viety ja syntiä ja sen muka tulevaa kuolemaan ei enää ole silloin Poikakin alistetaan Jumalan valtaan - mikä vain tarkoittaa että se jumalauus Jumalan vanhurskaus, joka on Isästä hallitsee ja vallitsee kaikissa.

Alla muutama Raamatun kohta joissa asiasta puhutaan:

Joh. 10:29
        Minun Isäni, joka on heidät minulle antanut, on suurempi kaikkia, eikä kukaan voi ryöstää heitä minun Isäni kädestä.

Joh. 14:28
        Te kuulitte minun sanovan teille: 'Minä menen pois ja palajan jälleen teidän tykönne'. Jos te minua rakastaisitte, niin te iloitsisitte siitä, että minä menen Isän tykö, sillä Isä on minua suurempi.

1. Joh. 5:9
        Jos me otamme vastaan ihmisten todistuksen, niin onhan Jumalan todistus suurempi. Ja tämä on Jumalan todistus, sillä hän on todistanut Pojastansa.
        --

Isän ja Pojan suhde tulee täysin selväksi esimerkiksi Paavalin kirjoituksessa alla:

1. Kor.15: 12 >>> (suluissa minun tekstiäni) ..

Mutta jos Kristuksesta saarnataan, että hän on noussut kuolleista, kuinka muutamat teistä saattavat sanoa, ettei kuolleitten ylösnousemusta ole?

Vaan jos ei ole kuolleitten ylösnousemusta, ei Kristuskaan ole noussut. (Kannattaa miettiä hieman tuota Paavalin väitöksen sisältöä) ..

Paavalin 1. Kor. jatkuu:
        Mutta jos Kristus ei ole noussut kuolleista, turha on silloin meidän saarnamme, turha myös teidän uskonne ja silloin meidät myös havaitaan vääriksi Jumalan todistajiksi, koska olemme todistaneet Jumalaa vastaan, että hän on herättänyt Kristuksen, jota hän ei ole herättänyt, jos kerran kuolleita ei herätetä.

Sillä jos kuolleita ei herätetä, ei Kristuskaan ole herätetty.
        (Paavali jopa toistaa tämän väitöksensä).

Mutta jos Kristus ei ole herätetty, niin teidän uskonne on turha, ja te olette vielä synneissänne. Ja silloinhan Kristuksessa nukkuneetkin olisivat kadotetut. (Kadotetut = tuhon omia - tosiasiassa Paavali ei koskaan käyttänyt sanaa "kadotus" - vaan aina sanoja joiden merkitys tarkoittaa >tuhoutumista< eri muodoissaan) ..

Paavalin 1. Kor. jatkuu:
        Jos olemme panneet toivomme Kristukseen ainoastaan tämän elämän ajaksi, niin olemme kaikkia muita ihmisiä surkuteltavammat. Mutta nytpä Kristus on noussut kuolleista, esikoisena kuoloon nukkuneista. Sillä koska kuolema on tullut ihmisen kautta, niin on myöskin kuolleitten ylösnousemus tullut ihmisen kautta. Sillä niinkuin kaikki kuolevat Aadamissa, niin myös kaikki tehdään eläviksi Kristuksessa, mutta jokainen vuorollaan: esikoisena Kristus, sitten Kristuksen omat hänen >tulemuksessaan< ..

(Raamattu kertoo kuolemasta:Tee kaikki, mitä voimallasi tehdyksi saat, sillä ei ole tekoa, ei ajatusta, ei tietoa eikä viisautta tuonelassa, jonne olet menevä.Saarn. 9:10)..

Paavalin 1. Kor. jatkuu:
        sitten tulee loppu, kun hän ANTAA valtakunnan Jumalan ja Isän haltuun, KUKISTETTUAAN kaiken hallituksen ja kaiken vallan ja voiman.
        Sillä hänen (Kristuksen) pitää hallitseman "siihen asti, kunnes hän on pannut kaikki viholliset jalkojensa alle".

Vihollisista VIIMEISENÄ kukistetaan kuolema.
        (Mikä tarkoittaa luonnollisesti että kuolemaan vievää syntiä ei enää ole)

Sillä: "kaikki hän (Isä) on alistanut hänen (Pojan) jalkojensa alle".
        Mutta kun hän (Isä) sanoo: "kaikki on alistettu", niin ei tietenkään ole alistettu se (siis Isä), joka on alistanut kaiken hänen allensa. (Paavali toteaa että "ei tietenkään" ja sehän panisikin Raamatun aivan päälaelleen jos Jumala alistuisi - Jumala on suvereeni - ainoa todellinen valtias maailmankaikkeudessa )

Paavalin 1. Kor. jatkuu:
        Ja kun kaikki on alistettu Pojan valtaan, silloin itse Poikakin alistetaan sen (Isän) valtaan, joka on alistanut hänen valtaansa kaiken, että Jumala (Jumalan tahto - Jumalan vanhurskaus ) olisi kaikki KAIKISSA.

(Kun Raamattu puhuu Pojan alistamisesta - se ei tarkoita samaa kuin Pojan pakottaminen - vaan vain sitä että on yksi Jumala jonka vanhurskas tahto tulee hallitsemaan kaikkialla)
        --------------

Siinä Paavali selvittää asian niin tarkkaan, että ei kenellekään joka lukee sen voi jäädä epäselväksi mitä hän tarkoittaa. Kun sanotaan että Isä ja Poika ovat yhtä se tarkoittaa että heissä on sama Jumalan täydellinen vanhurskaus eli jumaluus (Jumalan täydellisyys jossa ainostaan on iankaikkista elämää) - se ei tarkoita että Isä ja Poika olivat yksi ja sama persoona . Se tulee tuossa selvääkin selvemmäksi.

alex

• alex.kasi kirjoitti:

Niin kyllä Raamattu sanoo, että Isä on Poikaa suurempi ja sanoo jopa että kun koko Kristuksen pelastustyö on loppuun viety ja syntiä ja sen muka tulevaa kuolemaan ei enää ole silloin Poikakin alistetaan Jumalan valtaan - mikä vain tarkoittaa että se jumalauus Jumalan vanhurskaus, joka on Isästä hallitsee ja vallitsee kaikissa.

Minun Isäni, joka on heidät minulle antanut, on suurempi kaikkia, eikä kukaan voi ryöstää heitä minun Isäni kädestä.

Te kuulitte minun sanovan teille: 'Minä menen pois ja palajan jälleen teidän tykönne'. Jos te minua rakastaisitte, niin te iloitsisitte siitä, että minä menen Isän tykö, sillä Isä on minua suurempi.

Jos me otamme vastaan ihmisten todistuksen, niin onhan Jumalan todistus suurempi. Ja tämä on Jumalan todistus, sillä hän on todistanut Pojastansa.
        --

Isän ja Pojan suhde tulee täysin selväksi esimerkiksi Paavalin kirjoituksessa alla:

Mutta jos Kristuksesta saarnataan, että hän on noussut kuolleista, kuinka muutamat teistä saattavat sanoa, ettei kuolleitten ylösnousemusta ole?

Vaan jos ei ole kuolleitten ylösnousemusta, ei Kristuskaan ole noussut. (Kannattaa miettiä hieman tuota Paavalin väitöksen sisältöä) ..

Paavalin 1. Kor. jatkuu:
        Mutta jos Kristus ei ole noussut kuolleista, turha on silloin meidän saarnamme, turha myös teidän uskonne ja silloin meidät myös havaitaan vääriksi Jumalan todistajiksi, koska olemme todistaneet Jumalaa vastaan, että hän on herättänyt Kristuksen, jota hän ei ole herättänyt, jos kerran kuolleita ei herätetä.

Mutta jos Kristus ei ole herätetty, niin teidän uskonne on turha, ja te olette vielä synneissänne. Ja silloinhan Kristuksessa nukkuneetkin olisivat kadotetut. (Kadotetut = tuhon omia - tosiasiassa Paavali ei koskaan käyttänyt sanaa "kadotus" - vaan aina sanoja joiden merkitys tarkoittaa >tuhoutumista< eri muodoissaan) ..

Paavalin 1. Kor. jatkuu:
        Jos olemme panneet toivomme Kristukseen ainoastaan tämän elämän ajaksi, niin olemme kaikkia muita ihmisiä surkuteltavammat. Mutta nytpä Kristus on noussut kuolleista, esikoisena kuoloon nukkuneista. Sillä koska kuolema on tullut ihmisen kautta, niin on myöskin kuolleitten ylösnousemus tullut ihmisen kautta. Sillä niinkuin kaikki kuolevat Aadamissa, niin myös kaikki tehdään eläviksi Kristuksessa, mutta jokainen vuorollaan: esikoisena Kristus, sitten Kristuksen omat hänen >tulemuksessaan< ..

(Raamattu kertoo kuolemasta:Tee kaikki, mitä voimallasi tehdyksi saat, sillä ei ole tekoa, ei ajatusta, ei tietoa eikä viisautta tuonelassa, jonne olet menevä.Saarn. 9:10)..

Paavalin 1. Kor. jatkuu:
        sitten tulee loppu, kun hän ANTAA valtakunnan Jumalan ja Isän haltuun, KUKISTETTUAAN kaiken hallituksen ja kaiken vallan ja voiman.
        Sillä hänen (Kristuksen) pitää hallitseman "siihen asti, kunnes hän on pannut kaikki viholliset jalkojensa alle".

Mutta kun hän (Isä) sanoo: "kaikki on alistettu", niin ei tietenkään ole alistettu se (siis Isä), joka on alistanut kaiken hänen allensa. (Paavali toteaa että "ei tietenkään" ja sehän panisikin Raamatun aivan päälaelleen jos Jumala alistuisi - Jumala on suvereeni - ainoa todellinen valtias maailmankaikkeudessa )

Paavalin 1. Kor. jatkuu:
        Ja kun kaikki on alistettu Pojan valtaan, silloin itse Poikakin alistetaan sen (Isän) valtaan, joka on alistanut hänen valtaansa kaiken, että Jumala (Jumalan tahto - Jumalan vanhurskaus ) olisi kaikki KAIKISSA.

(Kun Raamattu puhuu Pojan alistamisesta - se ei tarkoita samaa kuin Pojan pakottaminen - vaan vain sitä että on yksi Jumala jonka vanhurskas tahto tulee hallitsemaan kaikkialla)
        --------------

Siinä Paavali selvittää asian niin tarkkaan, että ei kenellekään joka lukee sen voi jäädä epäselväksi mitä hän tarkoittaa. Kun sanotaan että Isä ja Poika ovat yhtä se tarkoittaa että heissä on sama Jumalan täydellinen vanhurskaus eli jumaluus (Jumalan täydellisyys jossa ainostaan on iankaikkista elämää) - se ei tarkoita että Isä ja Poika olivat yksi ja sama persoona . Se tulee tuossa selvääkin selvemmäksi.

alex

Hei

Sen ajan kulttuurissa poika oli samanarvoinen kuin isä ja poikaa kohdeltiin samoin kuin isää.

Jos isä oli mahtimies poika sai saman kohtelun ja jos isä oli jokseenkin originelli poikaparka sai saman kohtelun vaikka olisi ollut miten sopiva ja lahjakas.

Poika rakasti ja peri isänsä valtakunnan.

Isä delegoi kaiken mitä maan päällä tapahtui aina pojalle.

Kaikki missä jumaluus on ilmestynyt ihmiselle on kyseessä itse Jeesus Kristus.
        Jeesus Kristus loi maailmat raamantun mukaan.

"Isä" on hyvin salaperäinen olemus liekö jossakin Orionin tähtisumun takana?

Ihminen ei pääse pakoon asiaa että jumaluudesa on Isä, Poika ja Pyhä Henki läpi koko raamatun. EWi millään konstilla pääse sitä asiaa pakoon.
        Nämä kolme persoonallisuutta vaikuttaa läpi koko pelastushistorian ennen luomista ja luomisen jälkeenkin ja maapallo saa kohtalonsa jonka todistaa koko Universumin jokainen koskaan elänytt hiippari ja jokainen Jumalan luoma otus enkeleitä ja perkeleitä myöten; Ilm 20. Ja joka Jumalan luoma65:17, joutuu sanomaan että on itse henkilökohtaisesti tehnyt oman ratkaisunsa miten mennään sitten eteenpäin Ilm 20 luvun tapahtumissa. Ihan itse joka sällin ja likan ratkaisu. Kukaan ei pääse yli tästä eikä Jumalan hallintovallan siitä eteenpäin. Jumala antoi rakkauden vuoksi kaikille luoduilleen vapauden valita. Rakkautta ei ole olemassa jos se ei perustu vapaaseen tahtoon.
        Ilm 20 on se hetki jolloin paha saa palkkansa, Room 6:23, ja vanhurskaat perivät maan. Jes 65:17, 66:22-23.

Jokainen sälli ja likka vastaa oman tietonsa määrän mukaan miten armonaikansa käyttää Jumalan itsensä johdolla. Pyhä Henki opettaa kaiken
        Tuomaroi, nuhtelee, ojentaa, kasvattaa, lohduttaa, jne..

Yksimielisyys ei tarkoita että kaikki samaa mieltä aina kaikessa, kaikki ei ole pelastuslkysymystä. Yksimielisyys merkitsee yhteyttä Herrassa. On ihmisiä erilaisen tiedon määrän taustoja vasten.

Hyvää kesää ja Jumalan siunausta
        jari

• jarlau kirjoitti:

Hei

Sen ajan kulttuurissa poika oli samanarvoinen kuin isä ja poikaa kohdeltiin samoin kuin isää.

Jos isä oli mahtimies poika sai saman kohtelun ja jos isä oli jokseenkin originelli poikaparka sai saman kohtelun vaikka olisi ollut miten sopiva ja lahjakas.

Poika rakasti ja peri isänsä valtakunnan.

Isä delegoi kaiken mitä maan päällä tapahtui aina pojalle.

Kaikki missä jumaluus on ilmestynyt ihmiselle on kyseessä itse Jeesus Kristus.
        Jeesus Kristus loi maailmat raamantun mukaan.

"Isä" on hyvin salaperäinen olemus liekö jossakin Orionin tähtisumun takana?

Ihminen ei pääse pakoon asiaa että jumaluudesa on Isä, Poika ja Pyhä Henki läpi koko raamatun. EWi millään konstilla pääse sitä asiaa pakoon.
        Nämä kolme persoonallisuutta vaikuttaa läpi koko pelastushistorian ennen luomista ja luomisen jälkeenkin ja maapallo saa kohtalonsa jonka todistaa koko Universumin jokainen koskaan elänytt hiippari ja jokainen Jumalan luoma otus enkeleitä ja perkeleitä myöten; Ilm 20. Ja joka Jumalan luoma65:17, joutuu sanomaan että on itse henkilökohtaisesti tehnyt oman ratkaisunsa miten mennään sitten eteenpäin Ilm 20 luvun tapahtumissa. Ihan itse joka sällin ja likan ratkaisu. Kukaan ei pääse yli tästä eikä Jumalan hallintovallan siitä eteenpäin. Jumala antoi rakkauden vuoksi kaikille luoduilleen vapauden valita. Rakkautta ei ole olemassa jos se ei perustu vapaaseen tahtoon.
        Ilm 20 on se hetki jolloin paha saa palkkansa, Room 6:23, ja vanhurskaat perivät maan. Jes 65:17, 66:22-23.

Jokainen sälli ja likka vastaa oman tietonsa määrän mukaan miten armonaikansa käyttää Jumalan itsensä johdolla. Pyhä Henki opettaa kaiken
        Tuomaroi, nuhtelee, ojentaa, kasvattaa, lohduttaa, jne..

Yksimielisyys ei tarkoita että kaikki samaa mieltä aina kaikessa, kaikki ei ole pelastuslkysymystä. Yksimielisyys merkitsee yhteyttä Herrassa. On ihmisiä erilaisen tiedon määrän taustoja vasten.

Hyvää kesää ja Jumalan siunausta
        jari

Jari: "Ihminen ei pääse pakoon asiaa että jumaluudesa on Isä, Poika ja Pyhä Henki läpi koko raamatun."

Noinhan se juuri onkin.
        Ei kannata kuitenkaan sivuuttaa sitä tosiasiaa että jumaluuden LÄHDE on Raamatussa Isä - Isän täydellisyys. Jos Isä tuntuu kaukaiselta - niin voimme katsoa siihen Isästä tulevaan jumaluuteen joka näkyy Pojassa - kunhan muistamme että se ei tee Pojasta Isää.
        Jeesus ei koskaan ole nostanut itseään "Isän vertaiseksi" (se oli ihan toinen tyyppi joka korotti itseään) - minä teen eron Isän ja Pojan välillä - mutta en sen jumaluuden välillä joka on molempien.

alex

• pyh!
        valoa on kirjoitti:

"pyh!" on saatanallinen pimeyden ja eksytyksen kätyri tälläkin palstalla.

Raamattu ei missään puhu muusta kuin yhdestä ja ainoasta Jumalasta.
        Kristitylla on siis vain yksi Jumala.
        Saahan sinulla "pyh!" pakanana olla sitten niitä epäjumalia, joita tahdot palvella.

valosi on tasan pimeyttä.

Raamatun yksi Jumala on kolem Persoonan ykseys. Piste.

• pyh!
        pyh! kirjoitti:

valosi on tasan pimeyttä.

Raamatun yksi Jumala on kolem Persoonan ykseys. Piste.

siis kolmen ...

• valoa on
        alex.kasi kirjoitti:

Niin kyllä Raamattu sanoo, että Isä on Poikaa suurempi ja sanoo jopa että kun koko Kristuksen pelastustyö on loppuun viety ja syntiä ja sen muka tulevaa kuolemaan ei enää ole silloin Poikakin alistetaan Jumalan valtaan - mikä vain tarkoittaa että se jumalauus Jumalan vanhurskaus, joka on Isästä hallitsee ja vallitsee kaikissa.

--

Paavalin 1. Kor. jatkuu:

Paavalin 1. Kor. jatkuu:

Paavalin 1. Kor. jatkuu:

Paavalin 1. Kor. jatkuu:

--------------

alex

Isä on todellakin poikaa suurempi, kun on puhe maallisista arvojärjestyksestä perheyhteisössä.
        Se, joka oli ensin on siis suurempi, eli aikuinen on suurempi lasta.
        Täysin selvää tyhmemmällekkin.

Jumalia ei ole kuitenkaan kuin yksi, muut ovat epäjumalia.
        Jeesus on siis ainoa Jumala.
        Jumala voi siis olla yhtaikaa kaikkialla.

Jeesuksen ristinpuulla huutama lausahdus: "Isä sinun käsiisi annan henkeni!"
        ei tarkoita, että Hän olisi antanut henkensä jonkun "Ukkojumalan" käsiin jossain taivaan sopukoissa, vaan sitä, että Jumaluus oli Jeeuksessa itsessään ja Hän oli kykenevä erottamaan Jumalan hengen ja oman riutuvan ruumiinsa toisistaan, koska oli Jumala itse.
        "Miksi minut hylkäsit?" huudahdus oli myöskin osoitus siitä, että Henki oli jättämässä kuolevan ja inhimillisen Jeesuksen ruumiin. Henki siis irtautui lihasta. Henki oli Jumalan Henki, joka oli myös Jeesus.

Ylösnousemus oli todistuksena siitä, että Jeesuksessa, Jumalassa oli itsessään se voima, joka elämän palauttamiseen tarvittiin. Jeesuksen ruumis ei ollut alkanut edes mädäntymään, vaan Jeesus nousi ylös haavoineen ja arpineen.

• näin se kuule on
        alex.kasi kirjoitti:

Jari: "Ihminen ei pääse pakoon asiaa että jumaluudesa on Isä, Poika ja Pyhä Henki läpi koko raamatun."

Noinhan se juuri onkin.
        Ei kannata kuitenkaan sivuuttaa sitä tosiasiaa että jumaluuden LÄHDE on Raamatussa Isä - Isän täydellisyys. Jos Isä tuntuu kaukaiselta - niin voimme katsoa siihen Isästä tulevaan jumaluuteen joka näkyy Pojassa - kunhan muistamme että se ei tee Pojasta Isää.
        Jeesus ei koskaan ole nostanut itseään "Isän vertaiseksi" (se oli ihan toinen tyyppi joka korotti itseään) - minä teen eron Isän ja Pojan välillä - mutta en sen jumaluuden välillä joka on molempien.

alex

Fil. 2:6 "Hänellä oli Jumalan muoto, mutta hän ei pitänyt kiinni oikeudestaan olla Jumalan vertainen"

Jeesus = Isän vertainen

• pyh!
        valoa on kirjoitti:

Isä on todellakin poikaa suurempi, kun on puhe maallisista arvojärjestyksestä perheyhteisössä.

ei tarkoita, että Hän olisi antanut henkensä jonkun "Ukkojumalan" käsiin jossain taivaan sopukoissa, vaan sitä, että Jumaluus oli Jeeuksessa itsessään ja Hän oli kykenevä erottamaan Jumalan hengen ja oman riutuvan ruumiinsa toisistaan, koska oli Jumala itse.
        "Miksi minut hylkäsit?" huudahdus oli myöskin osoitus siitä, että Henki oli jättämässä kuolevan ja inhimillisen Jeesuksen ruumiin. Henki siis irtautui lihasta. Henki oli Jumalan Henki, joka oli myös Jeesus.

Ylösnousemus oli todistuksena siitä, että Jeesuksessa, Jumalassa oli itsessään se voima, joka elämän palauttamiseen tarvittiin. Jeesuksen ruumis ei ollut alkanut edes mädäntymään, vaan Jeesus nousi ylös haavoineen ja arpineen.

ja höpöhöpö.

Jeesus antoi henkensä Isän käsiin. Isä ja Poika EIVÄT ole sama Persoona.

• näin se kuule on kirjoitti:

Fil. 2:6 "Hänellä oli Jumalan muoto, mutta hän ei pitänyt kiinni oikeudestaan olla Jumalan vertainen"

Jeesus = Isän vertainen

Minulle ei Poika ole Isä - vaan Jumalan Poika.

Jos te korotatte Pojan Isäksi - niin itsekin tunnustat että silloin teette sen mitä Jeesus itse si koskaan tehnyt ja siihen minä en voi yhtyä.

Jos haluat tietää minun käsitykseni niin lue aloitus ja muut kirjoitukseni tässä ketjussa.

alex

• valoa on kirjoitti:

:) No voi että - Raamatussa lukee että..

Joh. 10:17
        "Isä rakastaa minua, koska minä annan henkeni -- saadakseni sen jälleen takaisin.

Luuk. 23:46
        Ja Jeesus huusi kovalla äänellä: "Isä, sinun käsiisi minä uskon henkeni." Tämän sanottuaan hän henkäisi viimeisen kerran.

.. ja nyt sitten joku väittää että ei se sitä tarkoita .. ei ole olemassa mitää Isää ..

Mitä tuollaiseen nyt sitten voisi vastata - ??

No vaikka että - voihan nenä .. :)

- Eihän tuollaiselle Isättömään Poikaan uskomiselle löydy Raamatusta tukea ..

alex

• alex.kasi kirjoitti:

Noinhan se juuri onkin.

alex

Jeesus oli kurja ja köyhä, ei tiennyt mihin päänsä kallistaa.

Oli pakko sanoa isää ylemmäksi ettei kukaan luullut jumalaa kerjälaiseksi koska siinä kulttuurissa isä ja poika olivat yhtä ja samanarvoisia samalla kohtelulla.

Toki isää saa isompana pitää. Ikäänkuin kuuluu asiaan isän kunnioitus aina siten.

Jostakin kumman syystä Jeesus Kristus on maailmojen luoja raamatun mukaan ja enkeleidenkin ylipäällikkö. Isä on mielenkiintoinen asia jos saa joskus tavata ikuisuudessa.

yst. jari

• näin se kuule on kirjoitti:

Jeesus = Isän vertainen

Niin, Jeesus oli vapaaehtoinen uhri ihmiskunnan hyväksi.

On hiukan työlästä käsittää miksi Jumalan Pojan tappaminen olisi ihmiskunnan pelastus kun rakkaudesta on kyse, mutta asian taika piilee siinä että
        ensiksi pitää lähteä kansan "yksinkertaisuudesta" joka oppi asioita yksinkertaisin vertauksin.

Koko vanhan liiton pyhkköpalvelus oli esikuvaa tuosta uhrista.
        Raavaita isoja miehiä piti yrittää pitää kurissa panemalla ne tappamaan kauniita viattomia valkoisia karitsoja että tajuaisivat ja hetken miettisivät että "minun syntini tähden" ?!

Sitten lopuksi piti tappaa jo Jumalan Poika saman asian vuoksi, eikä sekään ole hetkauttanut. Mitään viattomampaa ei sitten enää ihmiskunta löydä.
        Kissoja voisi kokeilla vielä, mutta turhaa vaivaa olisi.

yst. jari

• alex.kasi kirjoitti:

Minulle ei Poika ole Isä - vaan Jumalan Poika.

Jos te korotatte Pojan Isäksi - niin itsekin tunnustat että silloin teette sen mitä Jeesus itse si koskaan tehnyt ja siihen minä en voi yhtyä.

Jos haluat tietää minun käsitykseni niin lue aloitus ja muut kirjoitukseni tässä ketjussa.

alex

Kyllä minulla on ymmärrys että kirkossa valtaosa käsittää Isän isommaksi mutta Jeesuksen Kristuksen arvon sitten kaikessa maailman Luojana ja yleensä kaikki tapahtunut jonkinlaisena delegaationa isältä pojalle mitä kaikki tapahtunut on.

Jumaluudesta ei niin selkeätä oppia ole että siinä kukaan voisi esittää t'ydellisyysvaatimuksia, ei ole niin selviä ilmoituksia.

Kyllä A-kirkossa pidetään Isää jokseenkin ylempänä ja Pojan arvo tuollaisessa merkityksessä mitä esitän, mutta siis näin on mitä minä olen kuullut ajatuksia.
        Siis luulisin näin ymmärrettävän yleisesti.

Ei ole niin hirveän tarkkoja sepustuksia missään luettavissa kun ei ole niin selvää ilmoitusta raamatussa.

Jumaluuden jokainen käsittää ja niin on tarkoitus kaiken tarpeellisen.

Asia on paljolti ihmiselle liian iso ja selviää vasta ikuisuudessa.

yst. jari

• jarlau kirjoitti:

Niin, Jeesus oli vapaaehtoinen uhri ihmiskunnan hyväksi.

On hiukan työlästä käsittää miksi Jumalan Pojan tappaminen olisi ihmiskunnan pelastus kun rakkaudesta on kyse, mutta asian taika piilee siinä että
        ensiksi pitää lähteä kansan "yksinkertaisuudesta" joka oppi asioita yksinkertaisin vertauksin.

Koko vanhan liiton pyhkköpalvelus oli esikuvaa tuosta uhrista.
        Raavaita isoja miehiä piti yrittää pitää kurissa panemalla ne tappamaan kauniita viattomia valkoisia karitsoja että tajuaisivat ja hetken miettisivät että "minun syntini tähden" ?!

Sitten lopuksi piti tappaa jo Jumalan Poika saman asian vuoksi, eikä sekään ole hetkauttanut. Mitään viattomampaa ei sitten enää ihmiskunta löydä.
        Kissoja voisi kokeilla vielä, mutta turhaa vaivaa olisi.

yst. jari

Ei minulle ole työlästä käsittää mistä lunastuksessa on kysymys.

Ihan omin sanoin nopesti sanottuna se on näin:

Jumala on ainoa jolla on kuolemattomuus ja näin on koska Jumala on >täydellinen elämä

• Tietoa on
        alex.kasi kirjoitti:

:) No voi että - Raamatussa lukee että..

Joh. 10:17
        "Isä rakastaa minua, koska minä annan henkeni -- saadakseni sen jälleen takaisin.

Luuk. 23:46
        Ja Jeesus huusi kovalla äänellä: "Isä, sinun käsiisi minä uskon henkeni." Tämän sanottuaan hän henkäisi viimeisen kerran.

.. ja nyt sitten joku väittää että ei se sitä tarkoita .. ei ole olemassa mitää Isää ..

Mitä tuollaiseen nyt sitten voisi vastata - ??

No vaikka että - voihan nenä .. :)

- Eihän tuollaiselle Isättömään Poikaan uskomiselle löydy Raamatusta tukea ..

alex

Valitettavasti asia on niin, ettei ole muita Jumalia kuin Jeesus, Kristus, Jahve jne.
        Jumalalla voi siis olla monta kutsumanimeä, mutta montaa persoonaa ei hänestä löydy.

Nämä hakoteille lähteneet, amerikassa keksityn kultin sokaisemat, palvovat useita jumaliaan ja sen vuoksi heille on tärkeä, että oikea Jumalakin olisi jakautuneena moniin persooniin.

Jumala on vain yksi ja sitä nimenomaan pakanat eivät tahdo hyväksyä.

• Tietoa on kirjoitti:

Valitettavasti asia on niin, ettei ole muita Jumalia kuin Jeesus, Kristus, Jahve jne.
        Jumalalla voi siis olla monta kutsumanimeä, mutta montaa persoonaa ei hänestä löydy.

Nämä hakoteille lähteneet, amerikassa keksityn kultin sokaisemat, palvovat useita jumaliaan ja sen vuoksi heille on tärkeä, että oikea Jumalakin olisi jakautuneena moniin persooniin.

Jumala on vain yksi ja sitä nimenomaan pakanat eivät tahdo hyväksyä.

"Valitettavasti" - olet väärässä - Raamattu puhuu Isästä Pojasta ja Pyhästä Hengestä - ei ainoastaan Jeesuksesta. Minä vain luen Raamattua - ja jos joku sanoo minulle että se mikä Raamatussa on ei ole totta - niin minä en usko siihen ihmiseen.

Tietenkin Jumala on YKSI. Se olisi mahdottomuus jos niin ei olisi - minä tuossa jo kerroin mitä se tarkoittaa että "Jumala on yksi" - miksi et lue - ja jos on jotain epäselvää tai jos et ole samaa mieltä - ota kantaa muiden kirjoituksiin?
        Kyllähän jokainen voi sanoa ihan mitä vain - vaikka että kuu on juustoa - mutta ei siitä juustoksi, muutu vaikka sitten joka päivä itsellesi vakuuttaisit että juustoa se on.

Lue mitä kirjoitin ja ota kantaa itse asiaan.

Tietenkin Jumala on yksi - ei ole muita jumalia Hänen rinnallaan - ja jos luet Raamattua - niin sitä Jumalaa Jeesus kutsuu Isäksi jonka tahdossa hän oli ja vaikutti ja jota hän opetti meitäkin rukoilemaan - mutta jos ett usko Raamattuun niin minkäs sille voi... mutta älä yritä syöttää oppiasi minulle - sillä jos valinta on tehtävä sinun ristiriitaisen raamatuntulkintasi ja Raamatun tekstin välillä - siinä taistossa jäät sinäkin hopealle :) ainakin mitä minuun tulee.

alex

• jarlau kirjoitti:

Jeesus oli kurja ja köyhä, ei tiennyt mihin päänsä kallistaa.

Oli pakko sanoa isää ylemmäksi ettei kukaan luullut jumalaa kerjälaiseksi koska siinä kulttuurissa isä ja poika olivat yhtä ja samanarvoisia samalla kohtelulla.

Toki isää saa isompana pitää. Ikäänkuin kuuluu asiaan isän kunnioitus aina siten.

Jostakin kumman syystä Jeesus Kristus on maailmojen luoja raamatun mukaan ja enkeleidenkin ylipäällikkö. Isä on mielenkiintoinen asia jos saa joskus tavata ikuisuudessa.

yst. jari

Juu - jotenkin tuntuu että kaikki nuo ihmisten tekemät kuvat Jumalan pojasta ovat ihmisten haavekuvia. Jeesus istumassa opetuslapsiensa parissa - tukka pestynä - valkeat virheettömät hampaat ja puhdas tahraton viitta - taustalla kävelee muutama karitsa vihreällä nurmella.

Raamatun kuvaus Jeesuksesta on aivan erilainen:

Kuka uskoo meidän sanomamme?
        Kuka ymmärtää Herran käsivarren voiman?
        Hän kasvoi Herran edessä kuin vähäinen verso, kuin vesa kuivasta maasta. Ei hänellä ollut vartta, ei kauneutta, jota olisimme ihaillen katselleet, ei hahmoa, johon olisimme mieltyneet. Hyljeksitty hän oli, ihmisten torjuma, kipujen mies, sairauden tuttava, josta kaikki käänsivät katseensa pois. Halveksittu hän oli, me emme häntä minään pitäneet.

Ja kuitenkin:
        hän kantoi meidän kipumme, otti taakakseen meidän sairautemme.

Omista teoistaan me uskoimme hänen kärsivän rangaistusta, luulimme Jumalan häntä niistä lyövän ja kurittavan, vaikka meidän rikkomuksemme olivat hänet lävistäneet ja meidän pahat tekomme hänet ruhjoneet. Hän kärsi rangaistuksen, jotta meillä olisi rauha, hänen haavojensa hinnalla me olemme parantuneet. Me harhailimme eksyneinä kuin lampaat, jokainen meistä kääntyi omalle tielleen. Mutta Herra pani meidän kaikkien syntivelan hänen kannettavakseen.

Häntä piinattiin, ja hän alistui siihen, ei hän suutansa avannut.
        Kuin karitsa, jota teuraaksi viedään, niin kuin lammas, joka on ääneti keritsijäinsä edessä, ei hänkään suutansa avannut.

Hänet vangittiin, tuomittiin ja vietiin pois* -- kuka hänen kansastaan siitä välitti?

Hänet syöstiin pois elävien maasta, hänet lyötiin hengiltä kansansa rikkomusten tähden.

Jesaja 53

alex

• Kolminaisuuden filosofistista selittelyä:
      ## Näin minä näen asian:
      Yksi Jumala - yksi jumaluus täydellisyydessä (Jumalan oikeudenmukaisuus, rakkaus ja vapaus) jossa niin Poika kuin Pyhä Henkikin toimivat. ##

JOTEN - KERRAN VIELÄ VASTAUSTA KOLMINAISUUTEEN

Jumaluudessa ei loppujen lopuksi ole kyse kolmesta Jumalasta tai kolmiyhteydestä tahi kolmesta jalosta aatteesta vaan - KOLMIYKSEYDESTÄ.
      Kun kotiudumme Taivaaseen, voimme siellä nähdä ja kätellä vain yhtä Jumalaa.

Saanko esitellä Teille, rakkaat lukijat, minun Jumalani ja Teidän Jumalanne -

Jes. 9:6 (9:5)
      Sillä lapsi on meille syntynyt, poika on meille annettu, jonka hartioilla on
      herraus, ja hänen nimensä on: Ihmeellinen neuvonantaja, Väkevä Jumala,
      Iankaikkinen isä, Rauhanruhtinas.

Kun maailmassa sanotaan kuninkaalle "Teidän Ylhäisyytenne", käsitetään, että on kyse vain yhdestä kuninkaasta. Mutta me kristityt emme aina jaksa uskoa
      yhteen Jumalaan ja yhteen jumaluuteen, vaan puhumme kolmesta (persoonasta). Mutta Jumalat eivät sanoneet "tehkäämme ihminen kuvaksemme", vaan Jumala sanoi. Elävä ihminen ei voi olla kolmena kappaleena (henki, sielu, ruumis), vaan on yksi, yhden Jumalan kuva. Jumala on, Jeesus on, Pyhä Henki on. Jesaja 9:6 ja Paavalin toivotus sopivat yhteen ...

1. Tess. 5:23
      Mutta itse rauhan Jumala pyhittäköön teidät kokonansa, ja säilyköön koko
      teidän henkenne ja sielunne ja ruumiinne nuhteettomana meidän Herramme
      Jeesuksen Kristuksen tulemukseen.

JUAMLAN TAHTO on se, että koko olemuksemme kohtaa kerran Jumalan.

antti

• Käydään :)
        alex

• eepu*

Hyvä miettimisen arvoinen kirjoitus!

• eepu*

alex kirjoitti: "Yksi asia mikä minulle on täysin selvää on, että Jumala on YKSI - minkä voisi oikeastaan sanoa paremmin siten että "jumaluus on yksi". "

Jumala on YKSI!

• eepu* kirjoitti:

alex kirjoitti: "Yksi asia mikä minulle on täysin selvää on, että Jumala on YKSI - minkä voisi oikeastaan sanoa paremmin siten että "jumaluus on yksi". "

Jumala on YKSI!

Juu - eepu Jumala on yksi.. olen ihan varma siitä.
        En tiedä käsititkö tahallasi väärin vai kirjoitinko niin epäselvästi noissa kirjoituksissani - mutta kerran vielä varmuudenvuoksi: Jumala on Isä ja Poika on Poika ja Pyhä Henki on Pyhä Henki .. ja ne kaikki toimivat saman jumaluuden mukaan - sen jumalaluuden lähde on Isä - Jumala, jolla ainoalla on kuolemattomuus; joka asuu valkeudessa, mihin ei kukaan taida tulla; jota yksikään ihminen ei ole nähnyt eikä voi nähdä-hänen olkoon kunnia ja iankaikkinen valta.

Kieltäkööt sen joka haluaa - tai uskaltaa - minulle tuo on joka tapauksessa Raamatun totuus.

• eepu*
        alex.kasi kirjoitti:

En tiedä käsititkö tahallasi väärin vai kirjoitinko niin epäselvästi noissa kirjoituksissani - mutta kerran vielä varmuudenvuoksi: Jumala on Isä ja Poika on Poika ja Pyhä Henki on Pyhä Henki .. ja ne kaikki toimivat saman jumaluuden mukaan - sen jumalaluuden lähde on Isä - Jumala, jolla ainoalla on kuolemattomuus; joka asuu valkeudessa, mihin ei kukaan taida tulla; jota yksikään ihminen ei ole nähnyt eikä voi nähdä-hänen olkoon kunnia ja iankaikkinen valta.

Kieltäkööt sen joka haluaa - tai uskaltaa - minulle tuo on joka tapauksessa Raamatun totuus.

Hei alex, älkäämme sekoittako asioita: yhyesti näin: Kaikki on Isästä Jumalasta, ja Hän on antanut elämän myös (synnyttäneelle) Pojalleen Kristukselle ja Hän kuoli meidän syntiemme puolesta! ja kerran meille lunastetuille Hän antaa iankaikkisen Elämän!

Kristuksessa on meidän syntiemme lunastus/pelasrus ja kerran iankaikkinen elämä Isältä Jumalalta!

• eepu* kirjoitti:

Hei alex, älkäämme sekoittako asioita: yhyesti näin: Kaikki on Isästä Jumalasta, ja Hän on antanut elämän myös (synnyttäneelle) Pojalleen Kristukselle ja Hän kuoli meidän syntiemme puolesta! ja kerran meille lunastetuille Hän antaa iankaikkisen Elämän!

Kristuksessa on meidän syntiemme lunastus/pelasrus ja kerran iankaikkinen elämä Isältä Jumalalta!

Aamen - tuolle..

• luomisihme
        alex.kasi kirjoitti:

Raamatussa on kirjoitettu että käy näin, ellei liene jo käynytkin. " Jeesuksen nimi (mikä se sitten onkin) korotetaan taivaissa kaikkia muita nimiä korkeammaksi, jota lausutaan taivaassa ja maan päällä"

Mites tämä passaa siihen että " Isä on minua suurempi" ...no se passaa hyvinkin, sillä kukaan ei ole koskaan lausunut Jeesuksen Isän nimeä taivaassa ja maanpäällä, sillä kukaan ei sitä tiedä, vain Jeesus yksin!
        Jeesuksen Isä on Henki, eikä kukaan koskaan tule näkemään Häntä, ja tiedä Hänen nimeään. Kukaan luotu, ei tiedä korkeampaa nimeä, mitä voisi lausua taivaassa ja maanpäällä..kuin Kristus, Herra Sebaot. Iankaikkinen Jumala ja Isä!

Kieltäköön, joka haluaa, mutta minun kantani on tällä erää tämä

• Entäs Raaamattu ??
        luomisihme kirjoitti:

Raamatussa on kirjoitettu että käy näin, ellei liene jo käynytkin. " Jeesuksen nimi (mikä se sitten onkin) korotetaan taivaissa kaikkia muita nimiä korkeammaksi, jota lausutaan taivaassa ja maan päällä"

Mites tämä passaa siihen että " Isä on minua suurempi" ...no se passaa hyvinkin, sillä kukaan ei ole koskaan lausunut Jeesuksen Isän nimeä taivaassa ja maanpäällä, sillä kukaan ei sitä tiedä, vain Jeesus yksin!
        Jeesuksen Isä on Henki, eikä kukaan koskaan tule näkemään Häntä, ja tiedä Hänen nimeään. Kukaan luotu, ei tiedä korkeampaa nimeä, mitä voisi lausua taivaassa ja maanpäällä..kuin Kristus, Herra Sebaot. Iankaikkinen Jumala ja Isä!

Kieltäköön, joka haluaa, mutta minun kantani on tällä erää tämä

Kysyt:"Mites tämä passaa siihen että " Isä on minua suurempi" ..

Raamattu vastaa: 1. Kor. 15: 24 >28
        ... sitten tulee loppu, kun hän ANTAA valtakunnan Jumalan ja Isän haltuun, kukistettuaan kaiken hallituksen ja kaiken vallan ja voiman. Sillä hänen pitää hallitseman "SIIHEN ASTI", kunnes hän on pannut kaikki viholliset jalkojensa alle".
        Vihollisista viimeisenä kukistetaan kuolema.
        Sillä: "kaikki hän on alistanut hänen jalkojensa alle".
        Mutta kun hän (siis Isä) sanoo: "kaikki on alistettu", niin EI TIETENKÄÄN ole alistettu se (Isä), joka on alistanut kaiken hänen allensa. Sitten kun kaikki on saatettu hänen valtaansa, silloin hän itse, >Poikasen< valtaan, joka on saattanut kaiken hänen valtaansa, ja niin Jumala hallitsee täydellisesti kaikkea.

ja se toinen asia jossa sanoit että :

"Jeesuksen Isä on Henki, eikä kukaan koskaan tule näkemään Häntä, ja tiedä Hänen nimeään".

Raamattu vastaa: 1. Tim. 6:14 > 16
        ... pidät käskyn meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen ilmestymiseen saakka,
        jonka aikanansa on ANTAVA MEIDÄN NÄHDÄ se autuas ja AINOA VALTIAS, kuningasten Kuningas ja herrain Herra, jolla ainoalla on kuolemattomuus; joka asuu valkeudessa, mihin ei kukaan taida tulla; jota yksikään ihminen ei ole nähnyt eikä voi nähdä-hänen olkoon kunnia ja iankaikkinen valta. Amen.

Kyllä minä ainakin uskon että se noin Raamatun mukaan.. koska noin sinne on kirjoitettu..Jumala on Jeesusta suurempi ja Jeesus on antava meidän kerran nähdä Jumala - jolla ainoalla on kuolemattomuus.

• kristitty
        Entäs Raaamattu ?? kirjoitti:

Kysyt:"Mites tämä passaa siihen että " Isä on minua suurempi" ..

Raamattu vastaa: 1. Kor. 15: 24 >28
        ... sitten tulee loppu, kun hän ANTAA valtakunnan Jumalan ja Isän haltuun, kukistettuaan kaiken hallituksen ja kaiken vallan ja voiman. Sillä hänen pitää hallitseman "SIIHEN ASTI", kunnes hän on pannut kaikki viholliset jalkojensa alle".
        Vihollisista viimeisenä kukistetaan kuolema.
        Sillä: "kaikki hän on alistanut hänen jalkojensa alle".
        Mutta kun hän (siis Isä) sanoo: "kaikki on alistettu", niin EI TIETENKÄÄN ole alistettu se (Isä), joka on alistanut kaiken hänen allensa. Sitten kun kaikki on saatettu hänen valtaansa, silloin hän itse, >Poikasen< valtaan, joka on saattanut kaiken hänen valtaansa, ja niin Jumala hallitsee täydellisesti kaikkea.

ja se toinen asia jossa sanoit että :

"Jeesuksen Isä on Henki, eikä kukaan koskaan tule näkemään Häntä, ja tiedä Hänen nimeään".

Raamattu vastaa: 1. Tim. 6:14 > 16
        ... pidät käskyn meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen ilmestymiseen saakka,
        jonka aikanansa on ANTAVA MEIDÄN NÄHDÄ se autuas ja AINOA VALTIAS, kuningasten Kuningas ja herrain Herra, jolla ainoalla on kuolemattomuus; joka asuu valkeudessa, mihin ei kukaan taida tulla; jota yksikään ihminen ei ole nähnyt eikä voi nähdä-hänen olkoon kunnia ja iankaikkinen valta. Amen.

Kyllä minä ainakin uskon että se noin Raamatun mukaan.. koska noin sinne on kirjoitettu..Jumala on Jeesusta suurempi ja Jeesus on antava meidän kerran nähdä Jumala - jolla ainoalla on kuolemattomuus.

Kenen Valtiaan me saamme aikanamme nähdä?? Ainoan Valtiaan minkä ME voimme nähdä on Jumala, Jeesus Kristus. " Kaikkien silmät saavat hänet nähdä, niidenkin jotka hänet lävistivät" Raamattu!!

Raamattu kertoo: " Mooses kirjoitti Jeesuksesta Joh 5: 46 Mooses kirjoitti " Herran enkelistä" orjantappurapensaassa 2 Moos 3: 2...Kuka tämä Herran enkeli sitten oli.

kuten jo kerroin, Mooses kirjoitti Jeesuksesta, mutta tässä tekstissä Mooses kirjoitti että kyseessä on Jumala!!

" Kun Herra näki hänen tulevan katsomaan, huusi hän, Jumala, hänelle pensaasta ja sanoi " Mooses, Mooses" jae 4

Kuka tämä Jumala tässä on? Kukapas muu kuin " ehjee" " jahve" Jehova eli Jeesus jae 14 " Sano Israelilaisille näin_ " M i n ä O l e n " lähetti minut teidän luoksenne" Kukaan toinen ei ole " Aabrahamin Jumala, Iisakin Jumala ja Jaakobin Jumala " jae 15 ..kuin Jeesus. Hän on alexin, timon, pyh, antin, anne-elinan jne Jumala..ja muuta Jumalaa meillä ei ole!

" Eikö meillä kaikilla ole sama Isä, joka on meidät luonut" " Jeesus on Luoja, ja Hän oli Jumala aina siihen saakka kunnes tuli ihmisen Pojaksi!

Raamattu kertoo että " Minä olen hänen Isänsä, ja hän on minun poikani " 2 Sam 7: 14 ..Salomoa tarkoittaen!

• kristitty
        eepu* kirjoitti:

Näin on Eebu..Jeesus on Iankaikkinen isä ja Jumala, tai ainakin oli Joh 1: 1

Jotenkin tulee sellainen tunne, että teitä harmittaa jos Jeesus on väkevä Jumala ja Iankaikkinen Isä..vai luulenko vain?

• Noin juuri minäkin ymmärrän kolminaisuuden kuten Alex tuossa kirjoitti, että on Isä, Poika, ja Pyhä Henki ja ne kaikki toimivat saman jumaluuden mukaan.

Siis he ovat eri persoonat, mutta samanmielisesti toimivat.

• Hei ann

Rukoilkaa te siis näin: --

ISÄ meidän, joka olet taivaissa!
        Pyhitetty olkoon SINUN nimesi.
        Tulkoon SINUN valtakuntasi.
        Tapahtukoon SINUN tahtosi, myös maan päällä niin kuin taivaassa.
        Anna meille tänä päivänä jokapäiväinen leipämme.
        Ja anna meille velkamme anteeksi, niin kuin mekin annamme anteeksi niille, jotka ovat meille velassa. '

Äläkä anna meidän joutua kiusaukseen, vaan päästä meidät pahasta.

Sillä sinun on valtakunta ja voima ja kunnia iankaikkisesti.
        Aamen.
        ---

Jos te annatte toisille ihmisille anteeksi heidän rikkomuksensa, antaa myös taivaallinen Isänne teille anteeksi.

Mutta jos te ette anna anteeksi toisille, ei Isännekään anna anteeksi teidän rikkomuksianne.

- Ei siis enää silmä silmästä, hammas hampaasta, sen puolen laista täytti Jumalan Poika meidän edestämme.

Meille jäi täytettäväksi: Anteeksi anto - anteeksi annosta ... armo - armosta..

alex

• alex.kasi kirjoitti:

Hei ann

Rukoilkaa te siis näin: --

ISÄ meidän, joka olet taivaissa!
        Pyhitetty olkoon SINUN nimesi.
        Tulkoon SINUN valtakuntasi.
        Tapahtukoon SINUN tahtosi, myös maan päällä niin kuin taivaassa.
        Anna meille tänä päivänä jokapäiväinen leipämme.
        Ja anna meille velkamme anteeksi, niin kuin mekin annamme anteeksi niille, jotka ovat meille velassa. '

Äläkä anna meidän joutua kiusaukseen, vaan päästä meidät pahasta.

Sillä sinun on valtakunta ja voima ja kunnia iankaikkisesti.
        Aamen.
        ---

Jos te annatte toisille ihmisille anteeksi heidän rikkomuksensa, antaa myös taivaallinen Isänne teille anteeksi.

Mutta jos te ette anna anteeksi toisille, ei Isännekään anna anteeksi teidän rikkomuksianne.

- Ei siis enää silmä silmästä, hammas hampaasta, sen puolen laista täytti Jumalan Poika meidän edestämme.

Meille jäi täytettäväksi: Anteeksi anto - anteeksi annosta ... armo - armosta..

alex

Niin jos me emme anna anteeksi toisillemme, niin ei Jumalakaan anna anteeksi meidän rikkomuksiamme.

Mutta itsessämme emme pysty mihinkään muuhun kuin jättäytymään ehdoitta hänen muokattavakseen..
        Hän joka on alkanut meissä hyvän työn.Hän on vievä sen onnellisesti hyvään päätökseen.Fil.1:6

• ann-elina kirjoitti:

Niin jos me emme anna anteeksi toisillemme, niin ei Jumalakaan anna anteeksi meidän rikkomuksiamme.

Mutta itsessämme emme pysty mihinkään muuhun kuin jättäytymään ehdoitta hänen muokattavakseen..
        Hän joka on alkanut meissä hyvän työn.Hän on vievä sen onnellisesti hyvään päätökseen.Fil.1:6

Aivan oikein ann - kumma kyllä ajattelin juuri tuota kun kirjoitin tuon vastaukseni sinulle, mutta ajattelin sitten että senhän me molemmat kuitenkin ymmärrämme - joten sen jäi pois :) -. mutta aivan oikeassa olet minunkin mielestäni - ei se että me annamme anteeksi muille ihmisille tarkoita, että Jeesuksen seuraaminen voisi jäädä pois - ihan oman itsemmekin takia jo.

Samalla täytyy kuitenkin ymmärtää että iankaikkinen elämä edellyttää Jumalan täydellisyyttä meissä - nyt me olemma vajavaisia ja lankeamme aina silloin tällöin - ja se tarkoittaa, että me emme teoillamme pelastuisi koskaan - siksi tuo anteeksi antamisen tärkeys on varteen otettava tekijä. Sillä siitä on annettu niin tarkka tieto, että olisi typerää sivuuttaa se - se on ihmisen ainoa mahdollisuus tehdä Jumalan tahto kokonaisuudessaan.

Se ei ole mahdoton käsky - (niinkuin synnittömyyden vaatimus on ja jonka Jeesus täytti puolestamme) jokainen voi sen täyttää anteeksi antamisen ja armon käskyn jos haluaa ja jos ei voi niin voi pyytää Jumalalta ymmärrystä - niin sitten voi..

Matt. 21:22
        Mitä tahansa te uskossa rukoillen pyydätte, sen te saatte.
        ----

Synti on elämän tuhoamista ja jokainen ihminen on syntiä tehnyt ja siksi tarvitsee parantua synnin tuottamista vaurioistaan. Minä uskon että ihmisen tie Jumalan valtakuntaan käy armon, lunastuksen, oppimisen ja tervehtymisen kautta ja lunastaja, opettaja ja parantaja on Jumalan Poika ja koska minä en usko että vajavaisuudessa olisi iankaikkista elämää tarkoittaa se minulle että jokainen Jeesuksen lunastama kerran on parantuva syntiensä tuottamista vaurioista ja näkevä täydellisen Jumalan kasvot ja silti jäädä eloon.

2. Moos. 33:17 - 23
        Herra vastasi Moosekselle: "Minä teen sen mitä minulta pyydät, sillä olen mieltynyt sinuun ja tunnen sinut." Silloin Mooses sanoi: "Anna siis minun nähdä kunniasi."

Herra sanoi: "Minä annan kirkkauteni kulkea sinun ohitsesi ja lausun sinun edessäsi nimen Jahve. Minä annan anteeksi kenelle tahdon ja armahdan kenet tahdon."

Herra sanoi vielä: "Sinä et voi nähdä minun kasvojani, sillä yksikään ihminen, joka näkee minut, EI JÄÄ ELOON."

Sitten Herra sanoi: "Näetkö tämän paikan vieressäni? Asetu tämän kallion luo.
        Kun minun kirkkauteni kulkee ohi, minä asetan sinut kallionkoloon ja suojaan sinua kämmenelläni, kunnes olen kulkenut ohi. Sitten otan käteni pois ja saat nähdä minut takaapäin, mutta minun kasvojani ei kukaan saa nähdä."

Ja samasta NÄKEMISESTÄ tämäkin (1. Tim. 6:) juuri sanoo:
        """
        Kilvoittele hyvä uskon kilvoitus, tartu kiinni iankaikkiseen elämään, johon olet kutsuttu ja johon hyvällä tunnustuksella olet tunnustautunut monen todistajan edessä. Jumalan edessä, joka kaikki eläväksi tekee ja Kristuksen Jeesuksen edessä, joka Pontius Pilatuksen edessä todisti, tunnustaen hyvän tunnustuksen, minä kehoitan sinua, että tahrattomasti ja moitteettomasti pidät käskyn meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen ilmestymiseen saakka, jonka aikanansa on ANTAVA meidän NÄHDÄ SE AUTUAS ja AINOA VALTIAS, KUNINGASTEN KUNINGAS ja HERRAIN HERRA, (siis Jumala) jolla ainoalla on kuolemattomuus; joka asuu valkeudessa, mihin ei kukaan ei taida tulla; jota YKSIKÄÄN IHMINEN EI OLE NÄHNYT - EIKÄ VOI NÄHDÄ - hänen olkoon kunnia ja iankaikkinen valta.
        Amen.
        """
        Jeesus on siis ANTAVA meidän NÄHDÄ..- se autuaas ja ainoa valtias, kuningasten kuningas ja herrain Herra.. jota joku tässäkin ketjussa kutsui "ukko jumalaksi" jota ei ole ja johon ei siis voi uskoa ..

Jaa-a ..

alex

• kristitty
        ann-elina kirjoitti:

Jos vain Jumala voi yksin antaa syntejä anteeksi, niin silloinhan Jeesus on se Jumala ,joka antaa anteeksi syntejä.

Jeesus, Jumala sanoi monet kerrat: " Sinun syntisi annetaan sinulle anteeksi"

• luomisihme

TehkÄÄMME ihminen kuvakseMME kaltaisekseMME..ja niin he tekivätkin! Jumalat nimittäin

• luomisihme kirjoitti:

TehkÄÄMME ihminen kuvakseMME kaltaisekseMME..ja niin he tekivätkin! Jumalat nimittäin

KERRAN VIELÄ KOLMIYKSEYDESTÄ

Jumala (yksikössä) sanoi: "Tehkäämme ihminen kuvaksemme".
        Sittemmin Jumala joutui taas puhumaan itsestään monikossa:
        Isä, Poika ja Pyhä Henki. Tuli nääs tämä lunastusoperaatio.

Mutta EI Jumala ole räjähtänyt kappaleiksi, vaan edelleen totuus on tämä:

Jes. 9:6 (9:5)
        Sillä lapsi on syntynyt meille, poika on annettu meille. Hän kantaa valtaa
        harteillaan, hänen nimensä on Ihmeellinen Neuvontuoja, Väkevä Jumala,
        Iankaikkinen Isä, Rauhan Ruhtinas.

Jumala on: Ihmeellinen neuvonantaja,
        Väkevä isä, Rauhanruhtinas

Viitteitä:
        Luuk. 12:12 Kun se hetki tulee, Pyhä Henki neuvoo, mitä teidän on sanottava."

Joh. 1:18
        Jumalaa ei kukaan ole koskaan nähnyt. Ainoa Poika, joka itse on Jumala
        ja joka aina on Isän vierellä, on opettanut meidät tuntemaan hänet.

Joh. 14:8
        Filippus sanoi hänelle: "Herra, näytä meille Isä, niin me tyydymme".

9 Jeesus sanoi hänelle: "Niin kauan aikaa minä olen ollut teidän kanssanne,
        etkä sinä tunne minua, Filippus!
        Joka on nähnyt minut, on nähnyt Isän;
        kuinka sinä sitten sanot: 'Näytä meille Isä'?
        10 Etkö usko, että minä olen Isässä, ja että Isä on minussa?
        Niitä sanoja, jotka minä teille puhun, minä en puhu itsestäni;
        ja Isä, joka minussa asuu, tekee teot, jotka ovat hänen.

Isä, Poika ja Pyhä Henki ovat TÄYDELLISESTI yhtä, niinkuin IHMINEN on yksi:

1. Tess. 5:23
        Mutta itse rauhan Jumala pyhittäköön teidät kokonansa, ja säilyköön
        koko teidän henkenne ja sielunne ja ruumiinne nuhteettomana meidän
        Herramme Jeesuksen Kristuksen tulemukseen.

Eikö näin ole opetus kuitenkin, riippumatta, mistä uskonsuunnasta tulemme?

Antti

• kristitty kirjoitti:

Jos vain Jumala voi yksin antaa syntejä anteeksi, niin silloinhan Jeesus on se Jumala ,joka antaa anteeksi syntejä.

Jeesus, Jumala sanoi monet kerrat: " Sinun syntisi annetaan sinulle anteeksi"

Minä käsitän tämän anteeksi antamisen siten että koska Jumala on täydellinen kaikissa teoissaan hän ei ilman lunastusta anna anteeksi siis anna iankaikkista elämää niille jotka eivät sitä ole ansainneet.

Siksi oli jonkun joka itse oli syytön maksettava syyllisten syntivelat - muuten ei anteeksianto olisi täydellistä ja se on myöskin syy siihen että vain Jumalan Pojan lunastuksessa voi ihminen saada syntinsä anteeksi. Siksi ei ihmisellä ole mitään sanomista siihen kenet Jumala Pojassaan armahtaa.

Sitten kun kaikki on saatettu hänen valtaansa, silloin hän itse, Poika, alistuu sen valtaan, joka on saattanut kaiken hänen valtaansa, ja niin Jumala hallitsee täydellisesti kaikkea.

Niinkuin tuossa jo kirjoitin minulle on olemassa ainoastaan YKSI Jumala / jumaluus ja se on Isän ja Pojan Ja Pyhän Hengen - mutta vaikka kaikilla on sama jumalauus on sen lähde Isä .. ja tämä isästä lähtevä jumaluus (jota myös kutsutaan esimerkiksi Jumalan vanhurskaudeksi) on kaikki kaikissa pelastuneissa.

Ersikään ensin Jumaan vanhurskautta ...

alex

• kristitty
        alex.kasi kirjoitti:

Minä käsitän tämän anteeksi antamisen siten että koska Jumala on täydellinen kaikissa teoissaan hän ei ilman lunastusta anna anteeksi siis anna iankaikkista elämää niille jotka eivät sitä ole ansainneet.

Siksi oli jonkun joka itse oli syytön maksettava syyllisten syntivelat - muuten ei anteeksianto olisi täydellistä ja se on myöskin syy siihen että vain Jumalan Pojan lunastuksessa voi ihminen saada syntinsä anteeksi. Siksi ei ihmisellä ole mitään sanomista siihen kenet Jumala Pojassaan armahtaa.

Sitten kun kaikki on saatettu hänen valtaansa, silloin hän itse, Poika, alistuu sen valtaan, joka on saattanut kaiken hänen valtaansa, ja niin Jumala hallitsee täydellisesti kaikkea.

Niinkuin tuossa jo kirjoitin minulle on olemassa ainoastaan YKSI Jumala / jumaluus ja se on Isän ja Pojan Ja Pyhän Hengen - mutta vaikka kaikilla on sama jumalauus on sen lähde Isä .. ja tämä isästä lähtevä jumaluus (jota myös kutsutaan esimerkiksi Jumalan vanhurskaudeksi) on kaikki kaikissa pelastuneissa.

Ersikään ensin Jumaan vanhurskautta ...

alex

" Kristuksen kirkkauden evankeliumi lähtee siitä, että Jeesus on Jumalan kuva 2 kor. 4: 4

Ja Jumalan kuva= Jeesus Kristus, hän oli Sana..ja Sana OLI Jumala Joh 1: 1
        Hoosea 11: 9 kertoo Jeesuksesta näin: " Sillä minä olen Jumala enkä ihminen, olen Pyhä sinun keskelläsi; en tule minä vihan tuimuudessa"

Tämä pätee Joh 1: 1 " Ja Sana oli Jumala"!! Jeesus tuli pelastamaan , rkastamaan ja antamaan henkensä monien edestä!! Tällainen On Abrahamin, Iisakin ja Jaakobin Jumala, ja Hän Jeesus on meidänkin Jumalalamme, ja muuta Jumalaa MEILLÄ ei ole! EI OLE " muuta pelastavaa Jumalaa kuin tämä!.

Me kaikki tiedämme että Jumalan laki meille on Jumalan kirjoittama 2 Moos 24: 12 ..Jumala eli Jeesus puhui lain sanat Siinain vuorelta 5 Moos 4: 12, 13

Raamattu kertoo että " Jeesuksen Jumala ja Isä"!! Jeesuksen Jumala on Hänen Isänsä,...mutta kertokaapa, kun hän, Jeesus sanoo: " Minä olen ilmoittanut sinun nimesi ihmisille, jotka sinä annoit minulle maailmasta. He olivat sinun ja sinä annoit heidät minulle, ja he ovat ottaneet sinun sanastasi vaarin" Joh 17: 6 ..että minkä nimen hän ilmoitti maailmalle? Ja kuka on se Sana, josta Jeesuksen omat ottivat vaarin?

Jeesus kertoi menevänsä Isänsä tykö Joh 14: 12,..ja jos me rukoilemme " Isä meidän, joka olet taivaassa... niin me anomme tässä rukouksessa Jeesukselta jotakin, ja hän lupaa sen antaa meille ..jae 14 " Jos te anotte jotakin minun nimessäni, niin minä sen teen" Jos anotte:, Jeesus " Näytä meille Isä, niin me tyydymme..."

Meidän Isämme on Jeesus Kristus..ja opetuslapset näkivät Isän, ja me saamme nähdä hänet , sellaisena kun hän on, toisessa tulemuksessa!

On selvää, että koska Jeesuksen Isä on Henki, niin hän on Pojassa, ..ja Poika tekee Isän tekoja Joh 14: 10--Me taas seuraamme Jeesuksen askelissa!,...joka on meidän Jumalamme!

• kristitty

Niin Jeesus on Rauhanruhtinas, Iankaikkinen Isä, Ihmeellinen Neuvonantaja.. ja VÄKEVÄ JUMALA" Raamattu

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tunnusmerkkejä Kaivatulle

Jotain mistä toinen tunnistaa. Täällä vaalea nainen kaipaa miestä jolla vaaleat hiukset ja asuu maalla. Pelataanko kortt
      Ikävä
      63
      1227
    2. Uskaltaako tässä luottaa siihen että

Ehkä rakastetaan toisiamme?
      Ikävä
      107
      1193
    3. Miehen ja naisen ystävyys

Mitä järkeä on miehen ja naisen ystävyydessä jos toinen ajattelee toisesta enemmän= on rakastunut ja toivoo yhdessä oloa
      Ikävä
      146
      896
    4. Oletko nainen enää täällä?

En ole tunnistanut kirjoituksiasi hetkeen. Ainoastaan yhdessä neutraalissa ketjussa, missä ei ollut kyse tunteista. Hyv
      Ikävä
      64
      873
    5. Pidätkö itseäsi varattuna

Kaivatullesi?
      Ikävä
      71
      800
    6. Naisten top-5 red flagit

1. Feminismi: kertoo keskenkasvuisuudesta, välttää vastuuta tekemällä miehistä kestosyyllisen kaikkeen 2. Ylipaino: kiel
      Ikävä
      109
      702
    7. Pyydetään tiedonantoa "hyvinvointitalo"-hankkeen nykytilanteesta

ja aikataulusta. Odotetaanko uutta hallinto-oikeuden päätöstä. Hallinto-oikeushan antoi teknisenlautakunnan lupajaosto
      Pyhäjärvi
      103
      672
    8. Rakastan sinua

Anteeksi että epäilin sinua.. ❤️
      Ikävä
      56
      666
    9. 78
      591
    10. Mitähän meinaat

Vai meinaatko mitään kohtaamisen suhteen?
      Ikävä
      43
      586
    Aihe