Häkellyttävää kyselemistä

sofistikoitunut

Minkä takia ihmiset kyselevät vieraitten ihmisten nimiä?

Nytkin eräs hoitoalan ihminen halusi tietää nimen, kun kerroin eräästä asiasta yleisluontoisesti. Eikö tuollainen ole epäammattimaista?
Toisaalta taas yksi hoitoalan ihminen kertoi itse asiakkaidensa nimiä ja minusta se oli vaivaannuttavaa.

Kolmas tapaus oli sitten imurikauppias, joka vaati kolmenkymmenen tuttavani nimet ja puhelinnumerot, koska heidän myyntitekniikkansa on tuollainen.

Itse kun olen hienotunteinen ihminen, niin on häkellyttävää, kun ihmiset käyvät tuolla tavoin kimppuun kyselemään.

6

119

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • en usko

Taidat lasketella luikuria.

• .

Se on tarkotuski saada suu tukkoon kysymällä nimi, esm. kaupan kassa voi olla varma että tulee nuhteita kun nimeä on kyselty, ihmiset on perusluonteeltaan ilkeitä, vahingon haluisia, ainostaan sivistyneemmät antaa arvon toiselleki.

• vaitiolosääntö

Potkut saisi monesta ammatista, jos alkaisi asiakkaiden nimiä kuuluttamaan.

En oikein usko, että hoitoalan ihminen niin tekisi.

• Suu supussa

Ja minkä vuoksi ne, joilta epähienosti ja -asiallisesti kysellään henkilötietoja vastaavat? Mistä kumman syystä me olemme niin kilttejä,että kaikenlaisille tyypeille kerromme asioita, emmekä kysy, että mitä varten tuota kyselet tai mitäs se sulle kuuluu, mihin tietoa käytät?

Mulla on tuttava, jolla on tapana kuulustella satunnaisesti tapaamiaan ihmisiä samaan tyyliin eli kyselee miksi olet tänne tullut, mikä nimesi on,missä asut. Esimerkiksi tilanteessa, että joku juna- ta bussipysäkillä huomauttaa, että onpas kaunis päivä tms. Hän ei ole mikään Einstein eikä tietoja sen ihmeemin käytä mihinkään, kunhan on pohjattoman utelias. Silti se on kiusallista. Ihmeen herkästi hänelle vastataan, kaipa monet häkeltyvät. Noh, kun tarpeeksi vanhaksi tulee ja tarpeeksi höynäytetyksi, ei viitsi iskeä päätään joka kerta seinään, ei ainakaan samaan.

Tuttava loukkaantui, kun kerran kysyin häneltä, miksi hän ventovieraita kuulustelee. Eikä osannut selittää siihen muuta kuin, että hänellä on sellainen tapa.

Saattaa olla,että tämäkin on jonkinlainen kulttuurijuttu. Muutaman taksikuskin kohdalla on sattunut samanalainen tilanne,että ovat ryhtyneet tivaamaan kuinka vanha olen, paljonko rahaa saan kuukaudesa tms. He ovat olleet vierasmaalaisia. Tuttavani sen sijaan on pesunkestävä suomalainen.

• Keskustelikohan "sofistikoitunut" puhelimessa, kun nimeä kysyttiin?

Ensimmäisen kappaleen lause, "Nytkin eräs hoitoalan ihminen halusi tietää nimen, kun kerroin eräästä asiasta yleisluontoisesti", herättää mielessä arveluja nimettömästä ilmiantopuhelusta tai muusta vastaavasta. Jonkinlaiset taustatiedot voivat myös olla tarpeen, jotta voisi arvioida kerrotun tiedon merkitystä.

Toisten luottamuksellisten tietojen paljastaminen ja niistä keskusteleminen ei tietenkään ole missään olosuhteissa sopivaa. Hoito- tai palvelualalla työskentelevälle tietojen paljastamisesta saattaa tulla vakavat seuraamukset.

Jos kauppias pyytää 30 potentiaalisen asiakkaan yhteystietoja, siihen on varmaan liittynyt jonkinlainen palkitsemiskuvio tai sitten imurikauppias on keksinyt kokeilla onnistuisiko saamaan moisen listan joltain hupsulta.

Missä kulkee hyväntahtoisen keskustelun ja "kuulustelun" raja? Olen usein huomannut, että esitellyn tuttavan kaltainen "kuulustelija" oikeastaan odottaa pääsevänsä itse kertomaan omista asioistaan ja näyttää etsivän enemmän kuuntelijaa kuin vastauksia kysymyksiinsä.

Miksi joidenkin suomalaisten on niin vaikea "paljastaa" nimeään? Ovatko sellaiset ihmiset luvattomilla teillä tai tekemässä jotain kunniatonta tai sopimatonta? Eivätkö he uskalla seisoa puheidensa ja tekojensa takana?

Yksityisyyden rajat näyttävät vaihtelevan suuresti eri ihmisten kohdalla. Jotkut keskustelevat mielellään yksityisimmistäkin asioistaan melkein kenen kanssa tahansa, toisista saattaa jo asuinpaikkakunnan kysyminen olla sopimatonta. En ymmärrä, miksi kysymyksistä pitäisi loukkaantua. Aina voi kieltäytyä vastaamasta, myös kohteliaasti ja siirtää keskustelun muille alueille.

Tuskin taksikuskit mitään asiakkailtaan tivaavat. Moni ulkomaalaissyntyisistä kuljettajista saattaa olla ihan oikeasti kiinnostunut Suomesta ja suomalaisista. Asiakas voi halutessaan sanoa, että haluaa matkustaa hiljaisuudessa vain omien ajatustensa kera. Itse keskustelen mielelläni kaikenlaisten ihmisten kanssa, ellen ole erityisen väsynyt. Ihmisten ikää on vaikea arvioida. Saatan joskus itsekin kysyä juttukaverin ikää, enkä muista kieltäytyneeni kertomasta omaani.

Lukeudun mielelläni "suu supussa" mainitsemien höynäytettävien joukkoon. Iloitsen monista kohtaamisista sekä mielenkiintoisista tarinoista ja keskusteluista, joita olen erilaisten matkojeni varrella saanut käydä toisten "höynäytettävien tai höynäyttäjien" kanssa. Vieraiden kanssa keskustelemiseen ei liity edes velvotteita, vaan voi koska tahansa jatkaa matkaa ellei tarinointi kiinnosta.

Jos "suu supussa" olisi esittänyt kysymyksensä minulle, olisin vastannut, että rakastan elämää ja ihmisiä. ;))

• meeriamanda

On ihmisiä joilla on uteliaisuuden rokotus. Ehkä he eivät tahdittomuuttaan ymmärrä?
      Miksi vastata? En sitä tee, pystyn sanomaan vieraalle ihmiselle etten pidä utelemisista.
      Ihan sama loukkaantuuko, mut selvä peli heti... eikä kiusaantumisia.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Medvedev: Suomi tuhoutuu ydinsodassa ensimmäisenä

Venäjän ydinaseilla on lyhyin matka Suomeen, joten ydinsodassa Suomi tuhoutuu heti sodan alkuminuuteilla, muilla mailla
      Maailman menoa
      533
      1753
    2. Hotellille löytyi ostaja....

Tämän päivän Kainuun Sanomissa oli uutinen, että pesänhoitajan mukaan Hotelli Kainuu myydään ensiviikolla. Hieno homma,
      Kuhmo
      18
      867
    3. Sinä. Just sinä.

Palataan ajassa taaksepäin vuosi tai kaksi. Mitä tekisit toisin jos voisit?
      Ikävä
      84
      853
    4. Onko se loukkaavaa

Kun joka kerta tuijotan sun peppua. En mahda sille mitään, että se vangitsee katseeni. Pohdin vain että ei minusta ole k
      Ikävä
      101
      796
    5. Onko kaivattusi seinäruusu?

Kun hän saapuu paikalle, huomaako kukaan, vai kääntyvätkö päät? Onko se hyvä vai huono juttu? Oletko sinä huomattu vai
      Ikävä
      49
      711
    6. Tiedätkö kaivattusi musiikkimaun?

Minkälaisesta musiikista hän pitää?
      Ikävä
      63
      705
    7. Saana airola ja. muusikko spekulaatiota

Saara airolan kirja muusikko mies. Oisko redrama tai lauri tähkä? Saana oli 13 v vuonna 2014 Tekoäly sanoo : tähkä Julki
      Yhteiskunta
      2
      687
    8. Miten kuvaisit tunteitasi

tällä hetkellä?
      Ikävä
      63
      666
    9. Jos saisit palata takaisin johonkin vuoteen

Mikä vuosi se olisi? Ja mitä siinä hetkessä tapahtuisi?
      Ikävä
      65
      608
    10. Moi, olen Lampunhenki

Kerro toivomuksesi🏺
      Ikävä
      65
      533
    Aihe